نظر منتشر شده
۳۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 249860
پیرامون تجمع های درگذشت مرحوم پاشایی؛
واکنش طبیعی جامعه ای که تنهاست
بخش تعاملی الف – محمدرضا اصنافی، 1 آذر 93
تاریخ انتشار : شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۷
پیرامون ماجرای تجمع های چندگانه و مراسم باشکوه تشییع پیکر خواننده جوان، مرحوم پاشایی چند نکته به ذهن می رسد:

۱.وقتی یک جامعه با یک ساختار فرهنگی اجتماعی تثبیت شده با ویژگی های مثل احساسی بودن، به شدت وابسته کنش عاطفی بودن ، سیاسی بودن و ... در معرض تکنولوژی هار ارتباطی نوینی قرار می گیرد که طبیعتا فرهنگ مبدا خود را باز تولید می کند و این تکنولوژی هر روزه وجه جدیدی از زندگی فردی و اجتماعی آنرا می بلعد دو اتفاق ممکن است بروز کند.

نخستین حالت ممکن است هضم ساختار های اجتماعی فرهنگی در ساختار روابط جدید باشد، تبدیل جامعه با حجم بالایی از کنش های جمعی و شبکه های اجتماعی واقعی و عاطفی به جامعه متشکل از سلول های به هم پیوسته، دارای شبکه روابط مجازی ، غیر عاطفی، قانون محور آن هم قانون ابلاغی و نه قانون برخواسته از جامعه می تواند پاسخ به این روند مدرن شدن باشد.

این نوع از واکنش را به خوبی می توان در کشورهای جنوب شرق آسیا دید هر چند حاکمیت آنها بخواهد به زور چند سریال و فیلم واقعیت را چیز دیگری نشان دهد.

اما وقتی یک جامعه ای از ساختار های اجتماعی فرهنگی قوی و مستحکم بهره مند است به جای هضم، در تلاشی قابل ستایش برای مغلوبه نشدن، ساختار اجتماعی خود را با وضعیت جدید هماهنگ و متناسب می کند و چیز جدیدی را خلق می کند که منحصر به خودش است، به ظاهر با بقیه رفتارهای جمعی اش در تضاد است، غیر قابل پیش بینی است و همگان را به حیرت وا می دارد.

از این رو می توان حضور پررنگ در شبکه های اجتماعی، لطیفه سازی های موسمی و ... را نوعی واکنش اجتماعی به آپارتمانهای شصت متری، بیش از دوازده ساعت حضور در خارج از خانه، از بین رفتن روابط عاطفی خانوادگی و دهها الزام ناخواسته مردمی تعبیر کرد که از هنوز دل در گروه خاطرات کودکی و خانه های حیاط دار، اتاق پنج دری و مهمانی های خانوادگی مکرر دارند.

۲. این که بعضی سعی در تعمیم تجمع های یادبود مرحوم پاشایی به همه جامعه ایرانی دارند و از آن به وقوع اتفاقی در لایه های زیرین جامعه نام می برند را می توان نوعی خودخواهی تهران محورانه تعبیر کرد که سعی دارد همه جامعه ایرانی و همه اقشار تهرانی را در بخشی از تهران خلاصه کند. به نظر می رسد این واقعه را باید واکنش عمومی به خبر درگذشت خواننده محبوب و تقدیر از حدود یک سال مقاومت یک جوان با صدای عاطفی و محزون با بیماری توسط بخشی از جامعه کلانشهری تعبیر کرد، جامعه ای که محترم است و نیاز های دارد و علایق و اولویتهای دارد که باید محترم شمرده شود.

۳. بخشی از جامعه کلانشهری کشور که الزامات زندگی کلانشهری اجازه کنش اجتماعی حقیقی را کمتر به او می دهد و او را تا حدودی وادار به کنش اجتماعی مجازی کرده حالا نیاز دیگری دارد بنام کنش جمعی. جامعه ای که در چندین دهه قبل فرصت ها و بزنگاه های زیادی برای واکنشی اجتماعی و جمعی در اختیار داشت حالا ساختار اجتماعی جدید او را خانه نشین، سرگرم کار و فرد محور می طلبد.

هشت سال دفاع مقدس، زلزله رودبار و بم، صعود به جام جهانی ۹۸ و چندین مثال دیگر نمایشی از یک کنش جمعی در سطوح وسیع جامعه ایرانی است. اما این کنش جمعی در وسعت های کمتر نیز قابل تعریف است. در بسیاری از کشور های دیگر دانشگاه( به معنای محل تمرین کنش جمعی نه سالن مطالعه ای ساکت و بزرگ با چند در ورودی!)، تشکیلات مدیریت محله ای و شهری، ان جی او ها، خیریه ها، کنسرت های عمومی و جشن های همه گانی و ... محل تعریف شده ی این کنش های جمعی است.

در کشور ما نیز بخش زیادی از جامعه این کنش جمعی خود را در مسجد، هیات و مراسم های عزاداری و دعا و نیایش، راهپیمایی های سیاسی، راهپیمایی های ورزشی و ... تعریف کرده است. و حاکمیت هم آنرا به رسمیت شناخته و تقویت می کند. اما به هر حال بخشی از اجتماع که اتفاقا مراسم مذهبی همانند محرم را پاس داشته و محترم می شمارد آنرا به عنوان یک کنش جمعی با هم طیفان و هم طرازان خود تلقی نمی کند و بخش گسترده ای از حاکمیت نیز طوری رفتار می کند که نه تنها خواسته های این بخش را درک و تامین نمی کند بلکه عامدانه سعی در ندیدن و به حساب نیاوردن این کنشگران اجتماعی به عنوان واقعیت اجتماعی دارد.

البته همین شکاف را نیز می توان در میان بخشی از جامعه غیر کلانشهری و بخش دیگری از حاکمیت که خواستگاه و جامعه هدفشان جامعه کلانشهری متوسط به بالا است مشاهده کرد که در جای خود نیازمند بررسی است.
لذا از این رو شکاف بین حاکمیت و این بخش از جامعه کلانشهری هر روز بیشتر شده و طرفین نه تنها ادبیات یکدیگر را نمی فهمند و آنرا طنز ابلهانه ای تلقی می کنند بلکه از آن برداشتی کاملا توهین آمیز دارند. از همین رو طرفین بسیاری از رفتار های طبیعی طرف مقابل را توطئه ، شورش و دهن کجی به خود تفسیر می کنند.
البته در این میان نقش رسانه های مغرضی که حیاتشان به گسترش این شکاف بستگی دارد را در ایجاد تلقی دشمنانه از رفتار طبیعی دو طرف نباید دست کم گرفت.

موج های گسترده تشکیل شده در شبکه های اجتماعی واکنش طبیعی آدمهای سنتی و عاطفی دیروز است که امروز وضعیت جدید زندگی شهری اجازه کنش اجتماعی را از آنها گرفته و تجمع های و جمعیت کثیری اینچنین واکنش طبیعی همین جامعه به نیاز طبیعی خود یعنی کنش جمعی است کنشی با کمک رسانه های اجتماعی و ظرفیتی که یک جوان محبوب دهه شسصتی با بیماری مهلکش ایجاد می کند، نیازی که منتظر بهانه ای برای بروز است، حال می خواهد این بهانه باخت مقابل آرژانتین باشد یا درگذشت دراماتیک خواننده ای محبوب، خوش صدا و مبارز با سرطان.
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۰۹:۰۴:۰۵
میشه سخت ننویسی ما هم بفهمیم؟ (2502075) (alef-10)
 
محمدی
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۰:۰۷:۳۰
ای بابا
چرا کل تحلیل گران ما فکر می کنند در روستاها و شهرستانها افراد هیچ چیزی ندارند و درک صحیحی از کل کشور ندارند.بابا یه سفر به روستاها برید دوستان عزیز در روستاها در داخل مزارع کشورزی با گوشیهای همراهشان به اینترنت وصل می شوند.و از همه چیز با خبرند. (2502196) (alef-13)
 
میر فندرسکی لرستانی اصل
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۲۰:۱۶:۴۸
محمدی جان مشکل همینجاست که مسئولین یا مردم را نادان می پندارند یا خود را بخواب می زنند اما چه به مذاق خیلیهاها خوش بیاید یا نیاید این همدردی و ضرکت در تشیع مرحوم پاشایی بهانه بود و اعترض به وضع موجود است به کتمانهای و یک سویه نگری صدا و سیما (2503523) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۱:۳۶:۴۹
آره، احتراما می گویم که به قول انیشتن اگه نتونی یه مسئله رو به یه کودک 6 ساله توضیح بدی اون مسئله رو متوجه نشدی. (2502356) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۰۹:۱۹:۴۷
این نهیات اشتباه است که برخی‌ فکر میکنند میزان توسعه تهران و وضعیت فرهنگی‌ و بینیش سیاسی اجتماعی آن با کّل کشور متفاوت است، انتخابات سال ۹۲ ثابت کرد که بٔر خلاف انتظار این گونه افکار، میزان رای آقای روحانی و اصولا ساختار رای جامعه ایرانی‌ در تقریبا تمام استان‌ها و حتی روستاها از یک الگوی واحد پیرووی میکرد و این نشان میده که جامعه ایران به درجه یی از توسعه رسیده که خیلی‌ از کارشناسان و مسئولان از شناخت آن عقب هستند و همچنان فکر میکندن در ده ۶۰ و ۷۰ هستند ، مخصوصاً صدا و سیما. (2502110) (alef-10)
 
روح الله
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۱:۴۸:۰۳
مخالفم
شما بر اساس چه اطلاعات و آماری به این نتیجه رسیدی؟
مثالی هم که زدی کاملا نادرست است چون آرای کاندیداهای مختلف در سراسر کشور رفتار یکسان نداشت
کلا عادت داریم در هر زمینه ای نظر کارشناسی بدیم
به نظرم تحلیل نویسنده درسته (2502387) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۰۹:۵۱:۱۸
و اما مسئله ای مطرح نشد این است که جامعه جوان ما میخواهد یک تفریح جمعی (باحضور دو طیف پسر و دختر )داشته باشد .جایی که ورزشگاهها جایی برای خانمها نداشته باشدو نیز محلی برای تفریح جمعی نباشد اینگونه مراسم که حتی نوعا حزن آور میباشند محلی برای جمع شدن و نوعی تفریح بشمار می آیند. (2502157) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۲ ۱۲:۴۴:۴۲
شما برا ساس کدام آمارگیری یا نظر سنجی به این نتیجه رسیدی که جامعه جوان ما چنین می خواهد؟ در ضمن چرا تفریح جمعی حتما باید با حضور دو طیف دختر وپسر باشد؟ و در مورد ورزشگاه ها ،با توجه به نامناسب بودن جو خیلی از آقایان هم ترجیح می دهند آن مسابقه را در جایی جز ورزشگاه ببینند. (2504454) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۰۹:۵۲:۴۸
متن ثقیل اما کارشناسانه ای بود. (2502162) (alef-13)
 
عبد الرحمن
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۹:۱۱:۵۴
به زبون ساده اين مقاله ميگويد جامعه ي ايراني در محدوديت هاي گروه گرايانه است .اما نويسنده احتياط فرموده اند و نقش حاكميت را در بوجود امدن ان بيان نكرده اند (2503409) (alef-13)
 
نیازی
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۰۹:۵۴:۵۷
1- اکثر تحلیلهای این روزها رو خوندم ولی هیچ کدوم رو درست ندیدم.این نشون از فاصله زیاد تحلیل گران و جامعه شناسان از مردم دارد.
2- من خودم در هیچ شبکه اجتماعی نیستم اما از بدو ورود اینترنت به ایران دارم ازش استفاده می کنم.و بدون اینکه بدونم در شبکه های اجتماعی چه خبره دوست داشتم در مراسم تشییع این جوان شرکت کنم.
3- من خودم به عنوان یک مذهبی سال گذشته در اولین برنامه ماه عسل صدای این خواننده رو شنیدم.فکر می کردم تازه خواننده شده که من صداشو نشنیدم.اما بعد از جستجو روی اینترنت دیدم اجراهای زیادی داشته و چند آهنگشو دانلود کردم.اما این اجرای ماه عسلش رو حس می کردم که خواننده عاشقانه خدا رو می خواند.عشق زیبایی که هر روز می شنیدم احساس عاشقانه تری به خدا پیدا کردم. حس می کنم که این خواننده در لحظه اجرای این قطعه مثل اذان مرحوم موذن زاده یا نوای اما رضای آقای کریمخانی دل از زمین کنده که عاشقانه بر دل می نشینه. که حالا خداوند خواست بخاطر یک قدم مرتضی او را با شکوه به پیش خودش ببره و ازش تشکر کنه.
این تنها یک پیام به مسئولان دارد که برای خدا به مردم خدمت کنید که اگر این امر اتفاق بیفته حتما محبوب دل مردم خواهید شد. (2502166) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۰:۰۶:۲۳
این مقاله کاملا معقولانه نوشته شده است خصوصا انجا که می گوید « حاکمیت تجمع مردم را در مراسم مساجد و هیئت های عزاداری و اماکن ورزشی به رسمیت می شناسد و می پسندد » و من هم در تکمیل این مقاله می گویم برای بخشی از حاکمیت عجیب است که چرا تجمع قابل توجهی از مردم برای مرگ یک جوان اوازه خوان و مطرب !! ( از نظر همان بخش ) اتفاق می افتد و این حرکت مردمی را که اتفاقا خود جوش واقعی است نمی پسندد . و مقاله نویس کاملا درست نوشته اند که حاکمیت سعی می کند که عامدانه این واقعیت اجتماعی را نبیند که البته می دانیم در دراز مدت باعث شکاف بیشتر بین علایق حاکمیت و درک احساست واقعی مردم می شود . (2502195) (alef-13)
 
هموطن
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۰:۲۹:۲۶
تحلیلی گمراه کننده از پتانسیل به فعل درنیامده جامعه ایرانی است.
ندیدن و خود را به خواب ردن بجای هدایت سالم و استفاده درست از انرژی سد شده مردم؛ آتش زیر خاکستری است که با بروز ناگهانی خود مجالی برای کنترل باقی نخواهد گذاشت.
حمایت از دولت تدبیر و اصلاح بدنه مدیریتی جامعه و خارج کردن فرصت طلبان چاپلوس از بخش های مدیریتی حساس کشور یکی از شانس های در دسترس برای جهت دهی درست و مصرف این انرژی نهفته در جهت منافع ملت است. (2502232) (alef-13)
 
حامدي
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۰:۳۴:۳۴
نويسنده ابتدا بايد خودش بداند كه چه مي نويسد و با ادبياتي كه با استفاده از آن مي خواهد مطالب خود را ارائه دهد آشنايي كامل داشته باشد ترجمه متون و تلفيق آن با نظرات مبهم چه نتيجه اي مي تواند داشته باشد؟ (2502244) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۰:۴۲:۲۸
خیلی قلمبه سلمبه نوشتین. (2502250) (alef-13)
 
یه بنده خدا !
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۰:۴۹:۴۶
به نظرم این آقای انصافی اصطلاحاً جوگیر شدند و جامعه آماری بسیار اندک خود را به کل جامعه تعمیم دادن و تصورات خود را افکار آحاد جامعه پنداشتند .

به زعم بنده پندار ایشان اشتباه است .
اما یه واقعیت از فوت آین آقا هویدا شد که به تعداد آدمای که در مراسم تشییع شرکت کردن و ارتباطی با موضوع نداشتند ، بیکار و افسرده داریم .

هر چند که اهل فن معتقدند که علیرغم اینکه موسیقی پاپ ایرانی به ظاهر شاده ولی در باطن تمام المانهای آن توام با غم و اندوهه و نه تنها سرخوشی و آرامش و سرزندگی نمیاره که افراد رو بیش از پیش به آستانه‌های افسردگی سوق میده .

و از طرف دیگه این نوع موسیقی هم به دل مخاطبی مینشینه که در آستانه افسردگی قرار داره و یا حداقل میل روانی به این حالت در او وجود داره .

اکثر افرادی هم در مراسم مرحوم شرکت داشتن دچار این حالت بوده و هستند .

قطعاً اگر الف از فیلتر خودش بگذرونه و کامنت ما پخش بشه کلی نظر منفی ذیل نظر ما شکل میگیره که در اینصورت عرض میکنم برید سایتهایی مه در رابطه با پاشایی مطلب گذاشتن و کامنتها رو ملاحظه کنید و خودتون بررسی کنید که از کامنتها بوی چیچی به مشام میرسه .

خوس و سلامت و پاینده باشید . (2502263) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۰:۵۰:۵۷
وقتی مردم که با رای خود به دکتر روحانی حرف و نظر خود را بیان کردند اما می بینند در تریبون صدا و سیمای میلی, تریبون نماز جمعه, تریبون مجلس همه و همه یکطرفه اعتراض آنها را فتنه و فتنه و فتنه میخوانند!
وقتی بجای درک نیاز نسل جوان به حداقل خوشی ها و لذات جوانی, برای آنها نیروی نظامی و موتور سوار تحت عنوان نهی از منکر بسیج می کنند ..
تنها راه حل برای مردم عکس العمل های آنی به هر حادثه ایست که از کنترل حکومت خارج باشد. "خواه شبکه های اجتماعی یا ماهواره یا فوتبال یا حتی فوت یک عزیز "
شاید باید منتظر جشن پیروزی مذاکرات هسته ای هم باشیم. (2502268) (alef-13)
 
sam
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۱:۲۹:۱۱
با سلام

باتشکر از آقای اصنافی بابت مقاله جالب شان،اگر اجازه دهید من چند نکته را اضافه کنم.

1- به نظر من یکی از عواملی که موجب شده که جوانان اینچنین گسترده در این مراسم حضور یابند،بیکاری و علافی و وجود فرهنگ سرگرمی خواهانه در اکثریت مردم ایران است.سالهاست که کار و تلاش و زحمت ر این سرزمین بی ارج شده است و این به دلیل فرهنگ مفت خواهی است. فرهنگ مفت خواهی نوعی از فرهنگ است که همه چیز را از دولت مطالبه می کند ولی حاضر نیست هیچ مسئولیتی قبول کند. کسانی که در این فرهنگ رشد می یابند می خواهند که کار دولتی با بهترین حقوق و مزایا داشته باشند،ماشین آخرین سیستم داشته باشند و خانه لوکس و...هم دارا باشند ولی حاضر نیستند که مثل یک انسان متمدن رفتار کنند و به قوانین کشورشان احترام بگذارند،در خیابانها بابت یک تصادف تصادف ساده فحاشی و عربده کشی نکنند، درست و قانونمدار رانندگی کنند،به حقوق دیگران احترام بگذارند و در جنگل ها و پارک ها آشغال نریزند و......فرهنگ مفت خواهی و راحت طلبی و اینکه برخی از جوانان همه چیز رایگان و با حداقل زحمت و مررات می خواهند، بزرگترین معضل جامعه امروز ماست.یادم می آید زمانی لی کوآن یو نخست وزیر سنگاپور گفته بود که ما در کشورمان هیچ چیز مجانی نداریم و شما برای خرید یک همبرگر باید ساعت ها کار کنید!

2-میل به تظاهر و خودنمایی در میان مردم ما بسیار بالاست و اینکه هر کس فکر کند که اگر فلان کار را انجام ندهد از قافله می افتد.

3- اکثریت جامعه ما علاوه بر تنبلی جسمی به تنبلی فکری هم مبتلاست و اینچنین جامعه ای کاملا دنباله روی جو روز است. با خودمان تعارف که نداریم! جامعه ما یک جامعه پیشرفته، فکور و باسوادی ( سواد واقعی و و معتبر و نه مدارک کاغذی و بی ارزش از دانشگاه ....) نیست. اگر جامعه ما واقعا باسواد و پیشرفته بود وضعیت اقتصاد،فرهنگ و ترافیک و.....اینچنین نبود. (2502340) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۲۳:۰۱:۵۵
گل گفتی
خدا خیرت بده
من با بند یک گفته هات کاملا موافقم (2503724) (alef-13)
 
حسین نیک بین و نیک بیان
۱۳۹۳-۰۹-۰۲ ۱۳:۰۶:۳۱
آقای SAM ؛
میتوانید بفرمایید چه چیزی در این جامعه به جوانان مفت داده شده؟ آیا کسی تحصیلات رایگان دارد؟ رایگان به معنی واقعی کلمه خیلی وقت است از بین رفته!
آیا کسی بدون استفاده از رانت میتواند در یک مدرسه سطح متوسطه و شیفت صبح تحصیل کند؟ رایگان
آیا شما میتوانید در یک اداره دولتی کسی را استخدام کنید؟ آیا کسانیکه در یک اداره دولتی کارمیکنند؛ از مواهبِ بیشماری مثل : هتل ؛ تعاونیِ ارزاق و بن و ... برخوردارند یا کارگرانِ فهیم و زحمت کشی که با همان سِمت و با 10 برابر مسئولیت و فعالیت از حداقل امکانات یعنی فقط حقوق برخوردارند و بیمه تامین اجتماعی شان هم اصلا کارآیی ندارد.؟؟؟
آیا شما واقعا در اجتماع ایران زندگی میکنید؟
آیا تحلیل هایِ شما مبتنی بر مطالعاتِ کدام ساختارِ شناخته شده اجتماعی است!؟ (2504507) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۱:۳۸:۵۸
کنشها و حرکتهای جمعی بخصوص برای نسل جوان برای تخلیه انرژی و شادابی یک نیازذاتی است ومنحصر به تهران هم نیست و دهه ۶۰ و۹۰ هم ندارد . درکشورهای مدرن این نیاز با حضور جمعی در مراسم و کارناوالها و جشنها و کنسرتها و دیسکو هاو برنامه های وررشی ورویدادهای ملی وغیره بصورت برنامه ریزی شده وبا حمایت ارگانهای حاکمیتی و ان جی او ها و احزاب آزادانه تحقق می یابد . در ایران بخشی از این نیاز در مراسم مدهبی مثل عاشورا وغیره آزادانه پاسخ داده میشود که کافی نیست و بخشی از جامعه را ارضا نمی کند و نسل جوان بخصوص غیر سنتی که امروزه بیشتر در فضای مجازی سیر می کند دنبال برنامه های آزاد متنوع و شاد و مستمر بدون مزاحمت است . در مواردی نیازهای همه بخشها چه سنتی و چه مدرن برهم منطبق می شود و تظاهر میلیونی می یابد مثل تظاهرات روزهای انقلاب ، انتخابات های سال های ۷۶ و ۸۸ و یا رفتن به جام جهانی که همه مردم بخصوص نسل جوان را به خیابانها می کشاند ودر موارد دیگر مثل جریان اخیر پاشائی که نسل جوان مدرن را به صحنه می آورد و در اغلب شهرهای بزرگ کشور و همچنین در فصای مجازی بروز کرد . اصلا جای شگفتی و غافلگیری ندارد ولی باید مسئولان جامعه را به خود بیاورد که فضا را به این نوع کنشها و فعالیت های آزادانه جمعی مهیا سازند . متاسفانه امروزه طوری شده که فعالیت های حزبی و گروهی و صنفی و ان جی او ها باری منفی بخود گرفته است . سرکوب این نیازها بسیار مضر است و جوانان را سرخورده و بی انگیزه می کند و بالاخره در جاهائی بصورت انحرافی و اغلب ناسالم و خشن خود را نشان می دهد . افزایش خشونت ، اعتیاد و افسردگی و حرائم و سرپیچی از قوانین بخشی از این عوارض ناگوار است . دشمنان و بدخواهان هم بزرگترین سو استفاده ها را میتوانند از این خلا ها بکنند . فوت پاشائی فقط یک بهانه احساسی بود و تجزیه و تحلیل آن واینکه او چه جور انسانی بود ، غمگین میخواند و یا شاد و غیره بحث های بیمورد و انحرافی است . او یک خواننده در جه یک معروف و محبوب پرطرفدار نبود و اغلب مردم اورا پس از درگذشتش شناختند . این قشر دنبال بهانه ای است که در یک کنش جمعی بی خطر حضور خود را نشان دهد و انرژی خود را تخلیه کند و از یکنواختی و رخوت در بیاید . آنها را دریابیم . (2502360) (alef-13)
 
dr.mahmoudi
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۱:۴۳:۲۸
درست است. تحلیل خوبی است. حاکمیت باید همه ی مردم و تفکرات مختلف جامعه را ببیند و حقوق اجتنماعی آنها را رعایت کند.این وظیفه ی بلا منازعه حاکمیت است نه رافت آنها (2502375) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۱:۴۳:۴۷
مهمترین عامل رو از قلم انداخته اید: علاقه مردم به موسیقی پاپ. اگر مرحوم پاشایی به جای موزیک در بازیگری ستاره بود چنین واکنشهایی با این ابعاد را شاهد نمی بودیم. همچنان که در موارد مشابه شاهد نبوده ایم. (2502377) (alef-13)
 
عاطفه
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۲:۰۱:۲۹
اين مقاله عقده گشايي درباره تهران بود يا تهراني ها؟؟؟؟ ما كه در تهرانيم ديديم و شنيديم و باور كرديم كه در بسياري شهرهاي كوچك و بزرگ ايران و حتي خارج براي او سوگواري كردند حتي براي مراسم بهشت زهرا از شهرهاي مختلف به تهران اومدند. به نظر مي رسد نويسنده مقاله يا ايران نيست يا تهران نيست...لطفا مي شود در يك اتاق دربسته نشينيد و مقاله ننويسيد؟؟ چرا به هر بهانه اي به پايتخت 200 ساله كشور توهين مي كنيد جايي كه قلب تپنده ايران است و 20 % كل مردم ايران در اين استان زندگي مي كنند؟؟ آيا جز نفرت پراكني و دور كردن ايرانيان از هم چيزي نصيبتون مي شود؟؟ (2502416) (alef-13)
 
حقیقت جو
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۲:۰۲:۴۵
مرحوم اقای مظلومی هم بعد از مرحوم پاشایی رحلت کردند ولی چنین تجمع باشکوهی برایشان برگزار نشد. فکر نمی کنید علت استقبال بی سابقه از پاشایی نوع نگاه مردم و حمایتشان از موسیقی پاپ باشد که از ابتدای انقلاب به نوعی مورد تحریم مسئولین فرهنگی ما قرار گرفته است (2502418) (alef-13)
 
ناصر
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۲:۰۷:۰۰
بنظر میرسد حکومت جامعه را میشناسد وتکلیف خودرا باآن مشخص کرده است
اگر نگاهی به امامان جمعه تهران وشهرهای بزرگ ونوع ادبیات آنها بیاندازید متوجه میشوید که آنها برای قشر خاصی صحبت میکنند.
صدا وسیما وظیفه ای فراتردارد وسعی میکند حتی المقدور تا جایی که اخم بعضیها توهم نرود سلایق مختلف را (بغیر ازخبر وتفسیر خبر )تا حدودی راضی کند ولی مشکل اینجاست که تا کی میتوان کجدارومریز امورات راگذراند؟ (2502423) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۲:۱۸:۲۸
واقعيات حاكم بر جو جامعه امروزي اگر خودمان را گول نزنيم وجهت راضي كردن عده اي طبق نظرات انها و ديكته شده قلم نزنيم غير از اينهاست اين يك حركت خود جوش بود كه البته صدا وسيما با زرنگي خودش را براي اولين بار با مردم همجهت كرد تا جا نماند . حركت مردم خقيقتا پيام هاي زيادي داشت 1-مردم از خود محوري و تك صدايي حاكم بر رسانه ها خسته هستند2- رسانه ها به ويژه صدا وسيما در اختيار اقليت قدر تمنداست كه به عنوان بلند گوي انها فعاليت داردو3-مردم از تصاوير تكراري و تشبث و تملق بيزارند.5- چرا حدود 82 در صد ماهواره نگاه ميكنند؟6- صدا و سيما بايد به دامان ملت برگردد.7-مردم هميشه دنبال فرصت جهت در صحنه بودنشان هستند. انشا.... مسولان صداي ملت را بشنوند كه فردا دير است (2502441) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۲:۳۶:۲۷
برادران رفتار اجتماعی را مساوی فتنه گری و براندازی و توهین به مقدسات می دانند... (2502483) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۲:۴۰:۱۱
به نظر من ماجرای اقای پاشایی بیشتر به حکومت برمیگرده تا ملت.
چطور فارس نیوز که قلبا موسیقی پاپ را حرام میدونه میاد و اینقدر برای ایشون مطلب مینویسه؟
چظور همراه اول برای اواهای ایشون پیامک میفرسته؟
چطور بیماری ایشون اینهمه رسانه ای شد ولی بیماری خیلیهای دیگه و حتی مرگشون خیلی بازتاب نداشت مثل مرحوم پناهی؟
البته بنده در مورد دلایل احتمالی اینکار چیزی نمینویسم تا کامنتم قابل نمایش باقی بمونه،البته امیدوارم! (2502491) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۲:۵۸:۴۲
نویسنده محترم بخش عظیمی از افزاد حاظر در مراسم جوانان و نو جوانانی هستند که نه تجربه خانه حیاط دار و نه تجربه دفاع مقدس دارند!!
مثل اینکه بد جور از جوانها عقب ماندید و هر روز غافلگیر می شوید (2502532) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۳:۰۶:۰۱
تحلیل خوبی بود، خیلی ممنون. (2502546) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۵:۵۴:۳۴
ریشه یابی و جستجوی درمان را برای پدیده های منفی باهم انجام دهیم
---
مقاله ی فوق بیشتر به نمودهای ظاهری پرداخته است که به اصطلاح نویسنده واکنشهای جامعه یا بخشی از آن به احساس تنهایی است که بر آن عارض یا تحمیل گردیده و خواه نا خواه نوک پیکان را بنحوی ، شاید هم بدون اغراق ، به سوی سیستم مدیریت جامعه ی پس از انقلاب نشانه رفته است.
شکی نیست دگرگونیهای بنیادینی که در سیستمهای مدیرت جوامع بشری با هر اسمی یا بنا به هر علتی که رخ می دهند در تاریخ بشریت از ابتدا تا کنون پدیده های نوظهور بی مانندی نبوده و نیستند ، و بر فرض درهم آمیخته بودن این دگرگونیها با آثار منفی اجتماعی ، می توان با وجود تکرار این آثار و عوارض در دورانهای مختلف تاریخ ، آن ها را ریشه یابی کرد و برای ریشه کن کردن یا به حد اقل رساندن آثار منفی آنها با چاره جویی علمی برای درمان این عوارض جوامع بشری را در صورت بروز دگرگونیهای مذکور از آثار منفی تا حد قابل قبولی مصون نگه داشت و سیستم مدیریت جدید را با موفقیتهای بیشتری به دور از آثار عاطفی و روانی و روحی منفی با عزم و اراده علمی بی طرفانه و خالی از شخص و گروه محوری با روشنگریهای همیشگی لازم به پیش هدایت کرد و حتی زیانهای خارجی را نیز به حد اقل رساند.
یقینا دانشمندان جامعه شناس و وطن دوست ما به ریشه یابی علل اصلی بروز پدیده های اجتماعی منفی در طول تاریخ و نحوه برخورد عقل گرا در درمان این پدیده ها در دورانهای مختلف و استفاده از تجربیات علمی جهان در این زمینه عزم و اراده ی راسخ دارند و عائد مثبت این رویکرد را در تامین و تضمین آسایش و آرامش و رفاه و امنیت جامعه مسلما بسیار سودمند تر از رویکردهای دیگر می دانند. (2503019) (alef-13)
 
امین
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۶:۲۲:۵۲
بهترین تحلیل این چند وقت بود (2503079) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۸:۴۵:۳۶
از اینکه میدانم الف نظرات مردم را میخواند و تحلیل میکند من هم نکته ای عرض میکنم اگر چاپ نشد میتونه تلنگری به فرهنگ موجود باشد-اگر دقت کرده باشید بیشترین طرفدار این مرحوم جوانان بودند و دختران بیشترین آمار را داشتند علتش این بود که اکثریتشان شکست های عاطفی و عشقی(سطحی) داشته اند و دلیل هم نوع تعریف ارتباط برای پسرها و دخترها هست که پسرها اکثریت هدفشان سواستفاده است و بهم ریختگی عاطفی زیادی در جامعه داریم- البته من این خواننده را دوس داشتم و دارم و کسی ندیدم مثل ایشان نت های پیچیده را بتواند بخواند و صدایش صاف و آسمانی بود. (2503347) (alef-13)
 
حسین نیک بین و نیک بیان
۱۳۹۳-۰۹-۰۲ ۱۲:۵۹:۱۶
لطفا مطالبی را که برای شما ارسال کردم را سانسور نکنید ؛ مطالب اصلا جنبه منفی نداشت و با هدف نقد و طرح سوال و روشن شدن مطالب بود. لذا لطفا مطالب ارسال شده را منتشر کنید. (2504485) (alef-13)
 
حسین نیک بین و نیک بیان
۱۳۹۳-۰۹-۱۵ ۱۱:۴۴:۴۵
با سپاس از نویسنده مقاله ؛ آنچه بنظرم بسیار جالب آمد اشاره ایشان به وجود بخشی عمده از جامعه بدون تمایل به عضویت در ساختارهایِ رسمی ِ دولتی ،مانند تکایا و هیئت ها و مساجد؛ است . و اینکه چنین جمعیتی میتواند موجهایی مانند این ایجاد کند. مانطور که قبلا هم در ذیل مقاله های با عناوین مربوط به مراسم سوگواریِ زنده یاد پاشایی عرض کردم : " آنچه هنوز مغفول مانده و بسیار نگران کننده است "همین بخشِ عظیم جامعه است که شکافِ بزرگ با تشکلهایِ رسمی دارند و در صورتیکه به مطالبات آنها توجهی نشود میتوانند به پتانسیلی برای بروز اختلالات اجتماعی تبدیل شوند" از این میان لازم است :
1- بررسی هایِ جامعه شناسی با همکاریِ سایتهایی مانند الف در این خصوص صورت پذیرد.
2- ساختارهایِ اجتماعی متناسبی برای تعامل در بدنه جامعه بوجود بیایند تا بخشهایِ خارج از سیستمِ دولتی بتوانند با بدنه جامعه در تعاملِ سازنده قرارگیرند .
3- راهکارهایِی اجتاعی مناسب برای برگزاری مراسم مشابه بوجود بیایند تا از بروز اختلالات اجتماعی بصورت موجهایِ مخرب پیشگیری شود. (2530778) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.