وزیر شهرسازی گفت: شهر یک کالای یک بار مصرف نیست که اکنون ما برخی از مناطق تهران را رها کردهایم و به دنبال شهرسازی در پرند و پردیس هستیم و این رویکرد کالایی ما را دچار بحران کرده است.
به گزارش ایسنا، آخوندی در دومین همایش شهرسازی ریل پایه که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به اینکه اکنون در مرحله بازنگری به زندگی مدرن در ایران هستیم، ادامه داد: اکنون بیش از ۱۰۰ سال است که مدرنیته وارد ایران شده و امروزه با تنگناهای پیچیده در زندگی نوین شهری روبرو هستیم و شهرسازی ریلپایه میتواند پاسخ به یکی از جنبههای اصلی پیامدهای زندگی مدرن در ایران باشد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران اکنون در ۵ حوزه اصلی با ۵ بحران روبرو است، ادامه داد: اولین بحران از همگسیختگی اجتماعی که با فقر و غنا و ناهنجاریهای متفاوت اجتماعی خود را نشان داده است. دومین بحران کاهش قابلیت زندگی در ایران و به خصوص در کلانشهرهاست. امروزه ۵۶ میلیون نفر شهرنشین داریم اما یک سوم آنها یعنی ۱۹ میلیون نفر در بدمسکنی مطلق قرار دارند.
وی در همین رابطه افزود: سومین بحران، بحران حرکت یا حمل و نقل است. در درون شهرها امروزه میانگین سرعت به ۲۵ کیلومتر در ساعت رسیده است و در پیچ ترافیک به کمتر از ۷ کیلومتر در ساعت تقلیل مییابد و این نشاندهنده بحران جدی در حمل و نقل شهری است.
آخوندی با اشاره به چهارمین بحران که بحران منابع زیستی است، افزود: بزرگترین مشکل ما در این زمینه آلودگی هوا که رایگانترین نعمت الهی است، به وجود آمده است. در کنار آن مشکل زیادی با منابع آبی داریم که اکثر کلانشهرهای ایران با این بحران مواجه شدهاند. مانند اصفهان که علیرغم داشتن داعیه نصف جهان بودن، اکنون در تشنگی مطلق به سر میبرد یا مشهد که اکنون از تشنگی رنج میبرد.
وی در همین رابطه افزود: اما اکنون به جای پاسخ به این بحرانها و اینکه به دنبال اندیشه بازنگری در زندگی شخصی باشیم، باز هم به دنبال راهکارهای پروژهمحور که جیب عدهای را پر از پول میکند، هستیم.
وی با انتقاد از پروژههای انتقال آب ادامه داد: اکنون انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی ایران در دستور کار است که این طرحها در یک جمع فرهیخته مانند یک لطیفه است. اما عدهای همچنان مصرانه آن را پیگیری میکنند.
وزیر راه و شهرسازی ادمه داد: عدهای همچنان اصرار به استفاده از زمین بدون توجه به ظرفیتهای زیستی آن دارند و تصور میکنند با وجود داشتن فناوری میتوان هر گونه دخل و تصرف را در زمین انجام داد و آب را به هر جا منتقل کرد اما این اندیشهها باعث تعمیق بحران میشود.
آخوندی با اشاره به جمعیت بیش از اندازه تهران گفت: آیا کوهپایه البرز در تهران توانایی تحمل ۱۰ میلیون نفر جمعیت را دارد؟ آیا اصفهان تحمل این میزان صنایع آببر و سنگینی که به آن منتقل شده است را داشت و نمیتوانست با استفاده از ظرفیتهای تاریخی و ایرانشهری خود به اوج شکوفایی و استقلال برسد؟ اکنون مشهد که حداکثر جمعیتپذیری آن ۲ میلیون نفر بود، به جمعیتی بیش از ۳ میلیون نفر رسیده است و آیا درست است که این شرایط را ادامه دهیم تا مجبور شویم از دریای عمان آب انتقال دهیم یا از ازبکستان آب بخریم. این اقدامات استفاده از فناوری مدرن نیست بلکه سوء استفاده از آن است.
آخوندی با بیان اینکه نتیجه سوء استفاده از فناوری مدرن به تدریج آثار خود را نشان خواهد داد، ادامه داد: اولین نشانههای آن مشکل سکونت در شهرها و پس از آن فرونشست است که از زلزله بدتر خواهد بود اما به خاطر اینکه مخاطرهای خفته است، کسی به راحتی نمیتواند آن را ببیند.
وی با اشاره به پنجمین بحران ادامه داد: ناکارآمدی اقتصادی بحران دیگری است که با آن دست و پنجه نرم میکنیم. در سال ۱۳۸۵، تعداد خانههای خالی در شهرها ۶۵۰ هزار واحد بود و این رقم در سال ۱۳۹۰ به تعداد یک میلیون و ۶۳۰ هزار واحد مسکونی خالی رسید.
وی در همین رابطه افزود: در وزارت راه در اندیشه بازنگری در زندگی شهری با توجه به تمدن ایرانشهری هستیم. این تمدن نشان میدهد که چگونه مردم ایران از مناطق خشک زندگی ساختهاند اما امروزه ما علی رغم استفاده از فناوری مناطق قابل زندگی را غیرقابل زندگی کردهایم. تمدن ایرانشهری که با گذر از تمام تحولات تاریخی همچنان ثابت ماند به ما این پیام را میدهد که برای حل مشکل شهرنشینی باید به درون خود مراجعه کنیم.
آخوندی با بیان اینکه اگر این اندیشه را سرلوحه کار خود قرار داده بودیم، به این راحتی تمام اصفهان و مشهد و تهران را نمیفروختیم، ادامه داد: شهر یک کالای یک بار مصرف نیست که اکنون ما برخی از مناطق تهران را رها کردهایم و به دنبال شهرسازی در پرند و پردیس هستیم و این رویکرد کالایی ما را دچار بحران کرده است.
آخوندی با اشاره به اینکه بعضی از حضرات میپندارند تحت عنوان کمک به محرومین و مستضعفین در بیابانها شهرسازی کنیم، ادامه داد: این طرز تفکر تمام ثروت ملت ایران را بر باد میدهد و با این روش نمیتوان از بحران فرار کرد بلکه باید مشکل در داخل شهرها برطرف شود.
وی با اشاره به مزیتهای شهرسازی ریل پایه ادامه داد: این یک راهحل تاکید برای حل مشکل غیرقابل زندگی و مشکل حمل و نقل شهرهاست و با راهحل مشابه این مانند پروژه TOD (توسعه حمل و نقل همگانی) ورامین به شهروندانی که در این منطقه زندگی میکنند، گفته میشود که تو حاشیهنشین نیستی و مطابق یک شهروند درجه یک با تو برخورد میشود.