نظر منتشر شده
۲۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 402193
فرصت عظیم محرم را با انحراف و ابتذال حرام نکنیم
بخش فرهنگی الف؛ 24 مهر 95
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۹
صدا و لرزش طبل‌هایی که همچون انفجار بمب هستند، تجمع‌ها و خیابان‌گردی‌هایی که تحت عنوان هیئت پیاده رو معروف شده‌اند، علامت کشی‌هایی که بعضا تبدیل به آیتم های قوی‌ترین مردان شده‌اند و بسیاری ازاین‌گونه مسائل؛ حواشی هستند که این روزها در برخی موارد بر متن عزاداری ایام محرم غالب گشته‌اند.

حدوداً در سال های پایانی دهه 70 شمایل جدیدی از مراسم عزاداری؛ ابتدا در شهر تهران و سپس در دیگر شهرها به وجود آمد. اجرای سبک نوین عزاداری‌ها به‌واسطه‌ی ایجاد هیئت‌ها و دسته‌جات جدید و همچنین با ورود مداحان جوان این امر را میسر ساخت. اگر که در گذشته عموماً بانیان هیئت افراد مسن و شناخته‌شده در محله و یا شهر بودند؛ بانی هیئت های جدید جوانانی بودند که تازه در این راه قدم گذاشته بودند و به نوعی محفلی باب طبع خود مهیا ساخته بودند.

بانیان و دست اندر کاران هیئت های جدید راه جذب جوانان (به‌ویژه جوانانی که ظاهری امروزی دارند) را استفاده از سبک های نوین مداحی بر پایه‌ی استفاده از موسیقی های پر شورتر و جذاب تر در امر مداحی و همچنین استفاده از اشعار به‌روزی می‌دانستند که بیشتر از آنکه دربرگیرنده‌ی مفهوم باشند؛ تهییج کننده‌ی احساسات باشند ولو آنکه در بیان و نحوه‌ی ادای شعر اغراق صورت بگیرد. از همان ابتدا چند طرز تفکر نسبت به این جریان وجود داشت. برخی از افراد به مسائل تنها از دید سنتی نگاه می‌کردند و این ساختارشکنی را مورد انتقاد و مذمت قرا می‌دادند. طیف دیگر طرفدار این سبک نو بودند و آن را تنها راه اشاعه فرهنگ عاشورا در عصر جدید می‌دانستند و انتقاداتی که نسبت به مفاهیم ابتر و اشتباهی که در سبکشان وجود داشت را بر نمی‌تابیدند.

دسته دیگر به این نکته استناد می‌کردند که امام حسین(ع) تنها میزبان واقعی عزاداران است و ما برگزارکنندگان مراسم تنها وسیله هستیم؛ لیکن نباید در مورد عزاداری افراد که یک امر معنوی و درونی است قضاوت کنیم. در کنار این‌گونه نظرات عده‌ی اندکی هم بودند که حرف‌هایشان دربرگیرنده‌ی موضع سه دسته‌ی یاد شده بود؛ آنها نیاز به استفاده از جلوه‌های جدید را به‌اندازه‌ امانت‌داری در بیان نمودن مفاهیم اصلی و حفظ اصول ضروری می‌دانستند.

نظرات طیف‌های یادشده از همان زمان تا به امروز همچنان مورد بحث است و هنوز نظر واحدی در مورد اصلح تر بودن نظر یکی از این طیف‌ها بیان نشده است. این اتفاق موجب شده تا در پس این غفلت؛ کسانی دیگر وارد صحنه‌گردانی ماجرا بشوند که احتمالاً نه درد دین‌دارند و نه ایمان. جریان مذکور با ورود به جزئی‌ترین مسائل در حال منحرف کردن و یا تخریب نمودن آنهاست. از نظر بسیاری این اتفاقات به‌دست یک جریان وهابی صهیونیستی در حال روی دادن هستند و در برخی موارد این امر کاملاً مشهود است.

بحث به انحراف کشاندن جریان های مذهبی اتفاق جدیدی نیست؛ اما در حال حاضر مسائلی را تحت عنوان عزاداری مشاهده می‌کنیم که یک کاریکاتور سخیف و زاییده‌ افکاری است که سهواً یا عمداً تیشه به ریشه‌ی مفاهیم و واقعیات فرهنگ عاشورا می‌زنند. سبک و سیاقی که در عزاداری افراد در هیئت‌ها می‌بینیم بیشتر شبیه حرکات افراد شرکت‌کننده در یک کنسرت موسیقی است تا مراسم سوگواری برای سالار شهیدان.

امروزه برخی برای نشانه گرفتن ذات فرهنگ عاشورا؛ انحرافات و بدعت های دست‌پرورده‌ی خود نظیر قمه‌زنی و آسیب زدن در هنگام عزاداری را پیراهن عثمان کرده و می‌خواهند تمامیت عزاداری برای اباعبدالله الحسین را زیر سؤال ببرند. این جریان‌ها ابتدا ابتذال و بدعت‌ها را مانند یک ویروس وارد بدنه جامعه می‌کنند و پس از همه‌گیر شدن و مبتلا ساختن عده زیادی از مردم؛ با یک ژست روشن‌فکر مآبانه آن‌ها را عقب‌مانده و جاهل می‌خوانند و به آنها حمله می‌کنند.

این رفتارها در حالی اتفاق می‌افتد که صاحبان این نظرات و انتقادات؛ عموماً یا متحجرین یا مرتجعین و طرفداران باسابقه اما پنهان سکولاریسم در ایران می‌باشند.

این مدعیان تفکر و تعقل هیچ‌گاه منتقد رفتارهای مبتذل برخی از عزاداران نیستند و در مواردی هم با تکیه بر جملاتی نظیر «دل جوانان پاک است» رفتار آنها را توجیه می‌کنند؛ چرا که به خوبی می‌دانند که این‌گونه رفتارها چه بر سر فرهنگ عزاداری می‌آورد. این افراد اگر واقعاً مدعی تعقل در عزاداری هستند؛ چرا واکنشی نسبت به خال‌کوبی نمایی در هنگام سینه‌زنی، فحاشی نسبت به قاتلین کربلا در بعضی مجالس، در آوردن صدای سگ در برخی محافل و مواردی ازاین‌دست ندارند؟ آیا جز این است که این انحرافات دست‌پخت جریان های استکباری و صهیونیستی متبوع این افراد می‌باشد؟

تمام این شبهات و ابهامات یک پاسخ واحد دارند. آنان که نابودی فرهنگ عاشورا را به انتظار نشسته‌اند این قبیل ابتذال‌ها را می‌پسندند چرا که به خوبی می‌دانند که عاقبت اینها رنگ باختن ارزش‌ها و جایگزین شدن مسائل پوچی است که به‌مرور رنگ می‌بازند و در آینده خلاء نبود آن را می‌شود با بدترین منکرات پر کرد.

اما در مقابل این‌گونه رفتارها مسئولان و متولیان داعیه‌دار اشاعه‌ی این فرهنگ چه کردند؟ سال‌ها از مبتذل‌ترین نوع این رفتارها یا چشم‌پوشی کردند و یا ساده‌انگارانه به آن نگاه کردند و در خواب اعتلای فرهنگ عاشورا را به‌دستان مبارک خود دیدند.

از سال‌ها پیش برخی از افراد سعی می‌نمایند تا کوتاهی های خود نسبت به انحرافات یادشده را؛ با ذکر اینکه میان امام حسین و دوستداران ایشان یک رابطه‌ی خاص وجود دارد توجیه کنند. در اوج بروز چنین ابتذال و انحرافات شایعی در جامعه؛ تنها واکنش و پاسخ این افراد این است که عشق حسین این‌ها را هدایت می‌کند!!! اما غافل از اینکه اینجا مسئله اشاعه‌ی ابتذال با بی‌تدبیری و بی‌فکری توسط شما آقایان است و کسی آن جوانان را مقصر اصلی نمی‌داند.

یکی دیگر از بدترین اتفاقاتی که در انجام عزاداری می‌تواند برای یک عزادار رخ دهد؛ ایجاد تشکیک نسبت به مطالب بیان‌شده توسط مداحان آن هم در نقطه‌ی اوج قلیان احساسات نسبت به واقعه‌ی عاشوراست. چه دردی از این بدتر که سینه زن امام حسین مجبور به انتخاب بین ادامه‌ی همراهی با ذکر و نوحه‌ای دروغ و یا سکوت و حتی ترک آن هیئت شود؟ بیان مطالب دروغ، غلو و اغراق های دور از واقعیت و مطالب بعضاً توهین‌آمیزی که برای در آوردن اشک عزاداران توسط عده‌ای از گردانندگان مجلس بکار می رود؛ اثری شدیدتر از یک کاریکاتور و یا جمله‌ای توهین‌آمیز در مورد معصومان دارد.

نکته‌ی ناراحت‌کننده دیگری که این روزها شاهدیم افزایش بیش‌ازحد ایستگاه‌های صلواتی است که از تعداد هیئت های مذهبی بیشتر شده‌اند و حالا دیگر خودشان نوعی هیئت سرپایی محسوب می‌شوند؛ هیئت‌هایی که نه برای عزاداری که تنها برای اسپند دود کردن و چای نوشیدن برپا می شوند.نگرانی آن هنگام بیشتر می شود که تعداد جوانان حاضر در این ایستگاهها برتعداد جوانان شرکت کننده در مساجد و منبرهای وعظ و خطابه و معرفت افزا فزونی بگیرد.

شروع این حرکت با توجیه و توضیح مقوله‌ی نظری شروع شد اما کسی نپرسید که چه مقدار و چرا باید این‌همه چای و شربت و شیرکاکائو و ... به عزاداران و غیر عزاداران عرضه داشت؟ مگر ایام محرم یک دورهمی در خیابان‌ها و یا همایش تناول مواد غذایی است؟ بهتر نیست پرداختن به مشکل بیماران و نیازمندان واقعی هم تراز با انجام سنت حسنه‌ی ارائه نذورات توسط خیرین و عاشقان امام حسین قرار بگیرد؟ آیا پسندیده نیست که تدبیری صورت گیرد تا به‌جای دادن نذری به غیر نیازمندان و سوءمصرف و یا اسراف شدن آن؛ مشکل یک نیازمند واقعی مرتفع گردد؟

این روزها رفتارهایی نظیر: شوریدگی های تصنعی و رفتارهای غیرمتعارف برخی افراد در هیئت‌ها، مزاحمت برای افراد و اختلال در ترددها به‌واسطه‌ی ایجاد دکه‌های متعدد ارائه نذری خیابان‌ها ، ورود افراد بی‌سواد به جرگه مداحان و ایراد نمودن سخنرانی های سرشار از مطالب اشتباه که زمینه‌ساز انحرافات فکری می‌شوند، حرکات زننده‌ای چون ماشین‌نویسی‌ با الفاظ رکیک و یا لطیفه گونه در ایام عزا، تبدیل‌شدن هیئت‌ها به گعده های که به دلیل استفاده‌ی روزافزون از ادوات صوتی سرسام‌آور صورت می‌گیرد و وسیله‌ای برای عرض اندام هیئت‌ها مقابل یکدیگر شده‌اند و مسائلی ازاین‌دست؛ به خوبی نشان می‌دهد که مراسم عزاداری امام حسین(ع) از یک محفل زلال و مطهر برای اشاعه و ارائه مفاهیم دینی، اخلاقی و انسانیِ باارزش؛ به محلی برای تخلیه‌ی هیجان و ارضاء کمبودهای شخصی برخی افراد بدل شده است.

سال‌ها پیش عده‌ای با پرداختن به ظواهر و حرکت به سمت جلوه‌های متنوع و جدید سعی نمودند تا فرهنگ عاشورا را متناسب با زبان جوانان گسترش دهند؛ اما حالا شاهد آن هستیم که بخشی از جوانان تصویری موهوم، سطحی و منحرف از فلسفه‌ی واقعه عاشورا را در ذهن دارند که نه تنها در دل آن هیچ مفهوم ارزشمندی شکل نمی گیرد؛ بلکه شمایل آن نیز به هیچ یک از ارزش‌های ملی، دینی، اخلاقی و عقلانی شباهت ندارد.
 
کلمات کلیدی : محرم + عزداری+انحراف و ابتذال حرام
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۰۹:۲۳:۳۲
مطلب خوبی است و به معضل مهمی پرداخته است ولی لطفا یک موضوع فراموش نشود: همواره سلائق مردم در حای تغییر است و باید این تغییرات را شناخت و مدیریت کرد نه انکار.
درباره نحوه عزاداری ها هم اینگونه است. انتظار اینکه عزاداری ها عین زمان قاجار انجام شود اشتباه است. انتظار نداشته باشید که جوان امروزی (چه بپسندید چه نه) پای صحبت های تکراری و در برخی از موارد غیر قابل باور بنشیند.
یکی از تفریحات و پست هایی که امروزه در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود بخشی از سخنرانی هایی است که بعضاً در صدا و سیما هم پخش شده. واقعن انتظار دارید که جوانان پای آن بنشینند؟ (3973095) (alef-6)
 
آملی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۱:۱۷:۲۸
در شهر ما دسته های عزا داری از طوایف مختلف در روزهای آخر دهه خصوصاً تاسوعا وعاشورا وبمدت چند ساعت در خیابان های اصلی شهر با طبل وسنج و گروه کامل موزیک و مارش با لباسهای فرم یکدست و هم چنین جوانان قوی هیکل با حمل علم وکتل و علامت و نیز بزرگان و فرهنگیان و پزشکان و مهندسان آن قوم وخلاصه خدم وحشم کامل حرکت و اینها را به رخ همدیگر می کشند که بعضاً در گیری های فیزیکی هم بینشان بوجود می آید ،در چند مورد بنده که(جزو یکی از همین طوایف می باشم) در دعوت به شرکت در این قشون کشی حاضر نشدم بعداً مورد مواخذه قرار گرفتم . (3973257) (alef-13)
 
مشکین نقاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۲:۴۱:۳۸
من نتونستم به یه عده حالی کنم که دوست داشتن چیزی با درست بودن اون چیز لزوما یکی نیست. مثلا یه معتاد مواد مخدر رو دوست داره ولی چوت دوست داره لزوما اون چیز درسته؟
حالا اگه یه عده اصول نحوه عزاداری رو رعایت نمی کنن به صرف اینکه این روش رو دوست دارن دلیل میشه که ما کوتاه بیایم و نگیم که اشتباهه؟ (3973369) (alef-6)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۰۹:۳۰:۱۵
احسنت
حرف دل ما را زدی؟
این مواردی که فرمودین کاملا درست می باشد و بسیار خطرناک.
جوانان شیعه امروزی بطور ناخواسته طبل توخالی شده اند که از دین درک کاملی ندارند.
اما مطمئنم هر گونه دخالت نهادهای دولتی قضیه را پیچیده تر خواهد کرد. (3973102) (alef-3)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۲:۲۹:۲۰
برادر من، نهادهای دولتی جمهوری اسلامی وظیفه دارند در این امور دخالت و این امور را مدیریت کنند. اما نکته اینجاست که دخالت و مدیریت کردنشان باید عاقلانه، اثربخش و هنرمندانه باشد. نه بچه گانه و شتابزده. همانطور که تا الان غالبا اینطور بوده و نتیجه ای هم دربر نداشته. (3973350) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۰۹:۴۱:۵۲
کسانی که از سیاسی بودن و بصیرت افزایی عاشورا " نگران اند " این سبک از عزاداری توخالی را ترویج می کنند " امروز وقتی از لزوم شناخت یزید های زمان ( امریکا و...) در هیئت ها صحبت می شود " برخی جریانات سیاسی می لرزن ! که چرا عزاداری ها سیاسی شد ؟! (3973126) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۱:۰۹:۴۱
به دلیل وجود هیئت مثلا عزاداری در کوچه ما، دقیقا از اول محرم تا دیشب من خواب نداشتم، از ساعت 8 تا 2 صبح سر وصدا و طبل و موتور و ویراژ.....
خدا را هزار و یک مرتبه شکر که دهه اول محرم تموم شد و ما یه خواب راحت خواهیم داشت! البته این هیئتیهای عزیز محله ما، هر 5شنبه شب تا 1 نیمه شب مراسمات دعا و نوحه با صدای بلندگو و این چیزها را هم دارند. ما سالی به دوازده ما عزاداریم! در مقابل اعتراض محترمانه ما هم فقط بی ادبی و ناسزا و فحش شنیدیم! خدایا حق ما رو ازاین ظالمان بگیر! (3973246) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۰:۰۰:۰۰
ایستگاه صلواتی رو خوب اومدی تو محل ما تقریبا سر هر کوچه یه ایستگاه صلواتی هست که جز کثیف کردن محله با زباله های یک بار مصرف کار دیگهای نمیکنند شده پاتوق جوان های محل (3973151) (alef-6)
 
محمد
Romania
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۰:۲۳:۱۸
سلام
من در طول سال بندگی و اطاعت و عبادت خداوند یکتا را در حد توانم انجام میدهم و خیلی هم احساس های خوبی از این قضیه دارم اما دقیقا ایام محرم با این فضاحت ها و مراسمات و عزاداری های مندر آوردی و نقل داستانهای جور واجور و سلیقه ای ، حالاتم عوض میشود و تا مدتها در اطاعت و عبادت خداوند ، حس ناخوش آیندی پیدا میکنم و همش در شک و تردید بسر میبرم که نکند راه من اشتباه باشد و باید از راه دیگری به نگه داشتن دین رسید.
من دین اسلام و عبادت و اطاعت خداوند تبارک و تعالی را با قرآن و استناد و مطابقت با آن صحیح میدانم اما متاسفانه در جامعه امروزی چنان قرآن را کنار گذاشتند و موارد دیگر را جایگزین کردند که به نظر من بیشتر از آنکه جذب دین کند ، دین گریز کرده است. از مسئولین و خادمین کشور ، خواهشمند است به این نکته توجه فرمایید که قشر عظیمی از جامعه باسواد است لذا از ذکر موارد غیر مرتبط با قرآن پرهیز نمایید. (3973196) (alef-6)
 
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۱:۴۵:۲۱
اتفاقاً ماه محرم و هیأت های امام حسین (ع) همیشه برای من باعث افزایش ایمان،نورانیت، تقوی و معرفت بوده است. خوب دوست من شما احتمالاً برای رفتن به یک رستوران خوب، کلی نحقیق می کنی. خوب برای پیدا کردن یک هیأت خوب هم حداقل به همین اندازه تحقیق کن و هیأتی را پیدا کن که بر ایمان و تقوا و معرفت تو بیفزاید که به لطف امام حسین(ع) بسیار هم زیاده. (3973281) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۰:۲۳:۲۰
بدترین بدعت در عزای امام حسین افتادن امور بدست افراد غیر متخصص وفاقد معلومات است که فقط به واسطه دارائی وریخت وپاش موفق به جذب مخاطب بیشتر شده وکل جریان را با سلیقه خود به انحراف میکشد .
دیگر در تهران کمتر عزادار امام دیده میشود از بس که تجمعات غیر عزادار زیادشده .
برعکس در شهرستانها وخصوصا زنجان که پایه گذار طرحی نو درعزاداری بود وامروزه در تلویزیون مراسم عزاداری باشکوه در دیگر شهرستانها به خوبی دیده میشود مثل بم . یزد . حاجی آباد . وامسال اردبیل و......
به نظر می رسد شهرداری تهران مقصر اصلی این ماجرااست .
البته ایراد گرفتن از هر کاری بدون ارائه راه حل مناسب کار هر بیسوادی هست وبعضا مسئولین وسخنرانها با پز روشنفکری چنان ایرادهائی میگیرند که عقل جن هم به انها نمی رسد ولی دریغ از یک راهکار .
اما پیشنهاد میشود که در تهران هر منطقه شهرداری ویا نواحی شهرداری مناطق ویا میادینی را برای برگزاری مراسم بصورت منظم ومنسجم وپربار وزمان بندی مناسب معرفی نموده واجازه برپائی مراسم خارج از عرف وقانون را به کسی ندهند واینگونه سخنران ومداح های بیسواد وبی اطلاع نخواهند توانست مسائل سطحی وبی پایه وبعضا دروغ را فقط بخاطر گریاندن مردم به زبان بیاورند . وحتی درمواقعی از روی نا آگاهی موارد توهین آمیز را به امام معصوم واهل بیت شریف نسبت بدهند . ودراین صورت دیگر شاهد دسته های عزاداری با 6نفر زنجیر زن و70نفر دهل زن وعلامت کش نخواهیم بود .وبا ترافیکهای غیر قابل پیش بینی مواجه نخواهیم شد .
بجای ان عزاداری باشکوه وبا حضور چند صدهزارنفری وپرمحتوا برگزار خواهد شد . مثل سالهای اول انقلاب ......... (3973197) (alef-6)
 
محمدامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۲:۳۹:۴۴
دوست عزیز شما راست می گویی اما دلیلش را در زیر جستجو کن

مهاجرت بی رویه و به قصد درآمد بیشتر از هر راه ممکن ---> رسیدن احتمالی

بعضی ها به ثروت های باد آورده ----> تازه به دوران رسیدگی ----> بر هم زدن

همه معادلات فرهنگی جامعه مقصد ----> افراط و تفریط -----> چشم و هم

چشمی -----> به هم ریختن فرهنگ، اقتصاد و اخلاقیات جامعه مقصد.

که یکی از ناهنجاریهای به وجود آمده از معادلات بالا در همین عزا داری ها نمود پیدا می کند.

و در شهرهایی که شما نام بردید اکثریت، با مردم اصیل آن شهرهاست و اصالت حفظ شده است که شما زیبایی و صلابت را در این اصالت ها می توانی ببینی.

البته یک دلیل بسیار مهم در این مهاجرتها و متاسفانه به ثمر نامطلوب نشستنشان، بی تفاوت بودن و بیش از حد، مشتی و لوطی بودن تهرانی های اصیل بوده و هست.
در هیچ شهری روی این کره خاکی شما نمی بینی که اگر غریبه ای به شهری وارد شود و کسبی راه بیاندازد، اهالی آن شهر مانند تهرانی ها بی تفاوت باشند و برایشان مهم نباشد، بلکه در اکثر شهرهای دیگر مردم اصیل واکنش دفاعی دارند و آن کاسب غریبه را معمولا بایکوت می کنند و ترجیح می دهند تا آنجا که می توانند از کاسب همشهری خود خرید کنند. حتی در تهران هم الان کم و بیش می توانید این وضعیت را ببینید که مثلا آذری ها دوست دارند از آذری ها خرید کنند و هم زبان خود را حمایت کنند و یا بقیه همینطور. تنها تهرانی ها هستند که چنین تعصباتی نداشته و ندارند. (3973363) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۰:۴۹:۲۷
عده ای مغرض ، به بهانه ی نگهداری رسم و آیین سوگواری امام حسین ( ع) ، یک صلیب بزرگ آهنی ( اعلم ) را در جلوی جماعت مسلمان و عزادار بی خبر از تمسخر دشمنان ، به حرکت در می آوردند . (3973224) (alef-6)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۱:۵۱:۱۰
کاملا صحیح و بجا فرمودین متاسفانه این شکل از برگزاری عاشورا، شباهت زیادی به فستیوال و کارناوال و شو لباس و مد دارد و خصوصا نسل نوجوان و جوان هرگز اثری از آن عزاداریهای اصیل و خالص را نخواهند دید در این میان نقش مداحان نیز نباید نادیده گرفته شود سبک جدید مداحی بیشتر شبیه راک و .. است تا مداحی برای اباعبدالله (3973293) (alef-6)
 
امیراسد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۲:۲۶:۱۳
در همه عمر 50 و چند ساله ام توی تهران، تنها تقریبا ده سال طلایی وجود داشت که عزاداری های محرم عموما حماسی و پر محتوی بر گزار می شد و خبری از این همه حواشی و مسائل ناجور نبود.

از سال 1357 تا سال 68-1367

ای کاش آن سالها از لحاظ روش عزاداری ها ادامه پیدا می کرد. (3973344) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۲:۵۲:۰۸
با عرض معذرت الان ايام محرم تبديل به كارناوال شده است و جالب همه تو خيابانها مي گردند اما داخل تكيه ها و مساجد خالي و بقيه هم دنبال غذا هستند با اين وضع مطمئن باشيد راه بي راه داريم مي رويم (3973385) (alef-6)
 
کم ولی با کیفیت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۲:۵۶:۱۵
الناس علی دین ملوکهم. مردم وقتی می بینند رسانه رسمی از یک هفته قبل از محرم، سیاهپوش می شود و از برنامه های عادی خارج می شود، ترغیب می شوند خودشان برنامه های اضافی و جدید و خلاقانه عزاداری برای این دوره طولانی تدارک ببینند. وگرنه اصل عزاداری مربوط به تاسوعا و عاشوراست. همین الان که چهارم امام است هنوز چهره شهر، روزنامه ها و صدا و سیما عزادار است. بهتر است شور محرمی در صدا و سیما و در تبلیغات شهرداری از هفتم هشتم محرم پدیدار شود و در پایان روز عاشورا هم تمام شود.
(3973399) (alef-6)
 
کامران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۳:۰۱:۴۸
با سلام
مطلب بسيار مهمي را اشاره کرده ايد که البته متاسفانه مثل بقيه کارها گوش شنوا نخواهد داشت و روزي متوجه خواهيم شد که ديگر امکان جبران باقي نخواهد ماند. در گذشته نه چندان دور( کمتر از 15 سال پيش) مساجد و هيئات هاي مهم که اتفاقا تعدادشان محدود و بانيان آنها افراد مسن و مورد احترام و امين محلات بودند متولي برگزاري مراسم محرم بودند. به دليل تعداد کم هيئت ها و مساجد دسته هاي سينه زني چند صد نفره بودند و انصافا عظمتي را در حرکت دسته ها ميشد مشاهده کرد. در حال حاضر با کمال تاسف بسياري از مساجاد اساسا هيچ گونه نقشي در برگزاري مراسم هاي محرم ندارند و ميدان دار اصلي هيئت ها شده اند و بدتر از همه انقدر در هيئت هاي اصلي انشعاب به وجود آمده که با عرض پوزش هر بچه و جواني به خود اجازه داده با اخذ مجوز نسبت به راه اندازي هيئت اقدام کند. نتيجه آنکه همان جمعيتي که قبلا در دسته ها مشاهده مي شد الآن در هئيت هايي که با رقابت بچه گانه و چشم و هم چشمي زياد شده اند تخس شده اند و بنابراين دسته هاي چند صد نفره که عظمت آنها مو بر تن انسان سيخ مي کرد تبديل به دسته هاي 10 الي 15 نفره شده اند. در گذشته مراسم ها و خروج از مساجد از شب چهارم يا حداکثر سوم محرم شروع مي شود و وسايل همراه علم و کتل و پرچم و يک يا دو طبل کوچک ريز و يک سنج بود. اين مراسم تا ظهر عاشورا ادامه ميافت و بلافاصه در عصر عاشورا مراسم شام غريبان انجام مي شد شام غريبان نه طبل داشت نه موزيک نه سنج و نه زنجير زني. چرا که طبل و سنج و علم و کتل مربوط به مراسم قبل از جنگ است و بعد از جنگ و به شهادت رسيدن ياران امام حسين استفاده از ادوات مربوط به جنگ معنا ندارد و به همين دليل با استفاده از شمع و فانوس و سينه زني يا بر سر زدن مراسم آرامي برگزار مي شد. اما اين روزها اين هيئت هاي خرده و ريز تا سه روز بعد از عاشورا هم با طبل و موزيک و علم و زنجير زني برنامه هاي خود را ادامه مي دهند. انحراف اصلي خروج روحانيت از مراسم هاي عزاداري است. متاسفانه همانطور گه گفتم اولا مساجد حضور کم رنگي پيدا کرده اند و دوما روحانيان اساسا ديگر کاره اي نيستند و ميدان دار اصلي اين مراسم ها مداحاني هستند که به جز تعداد محدودي از آنها عموما بي سواد هستند که مداحي را با اجراي کنسرت و شوي خياباني اشتباه گرفته اند. به هرحال متوليان حکومت و نظام بايد يک فکر اساسي در اين خصوص بکنند و اجازه ندهند که با رودربايستي عظمت عاشورا و تاسوعا از طريق همين اقدامات به سخره گرفته شود. نگاهي به وضعيت خيابان ها و آلودگي صوتي و طبل ها و سازهايي که نمونه آنها حتي در کنسرت هاي امريکايي هم مشاهده نمي شود، شعرهاي عموما مبتذلي که با ريتم ترانه هاي خوانندگان لس آنجلسي خوانده مي شود، موسيقي رپي که با نواي حسين حسين پخش مي شود که انسان را ياد خوانندگان رپ سياه پوست ْآمريکايي مي اندازد، عروسک تن پوشي که در نقش شير در خيابان ها لودگي مي کند، صداي سگ را دراوردن به بهانه سگ امام حسين بودن، قمه زني، لطمه زني و ...... همه نشان مي دهد که اگر نجنبيم در آينده اي نزديک محرم را با دست خود از يک مراسم معنوي و سوگواري تبديل به يک کنسرت و جشن خياباني کرده ايم. (3973405) (alef-6)
 
dayani
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۳:۱۲:۲۵
فکر می کنم که خیلی از حرفهای شما را خیلی ها هم قبلا زده یا در فکر داشته اندو نخواسته یا جرات بیان انرا نداشته اند. تازه اگر هم می گفتند تغییری نمی کرد. در عین حال وقتی سرچشمه این موارد را در اسرائیل و امریکا میجویید، کاملا به بیراهه رفته اید. کار سختی نیست که به مطالبی که مداحان شناخته شده هر شهر در این ایام بیان کرده و ضبط شده و پخش شده توجه کنید. همه این شناخته ترین ها، بدترین حرکات بدن، غیر واقعی ترین اشکی که می ریزند و آه و ناله غیرواقعی پامنبریهای آنها را به نمایش میگذارند.

روزعاشورا در مقابل تالارشهر شهرداری در مشهد مراسم آتش زدن خیمه برقرار بود که البته شهرداری باید اجازه آنرا داده باشد. کاش از آنچه که در آن مراسم رخ داد و از شیوه نمایشی رفتاربد با اسرای دین فیلم گرفته می شد ( بعید است فیلمی گرفته نشده باشد). مخالف لگدی میزد، بلاتشبیه خانمی از اسرا با آن لگد پنج غلت روی زمین میزد. در همین حال بلندگوی مجلس با صدایی بسیار بلند کلماتی را که ابدا قابل تشخیص نبود، بر وزن «این زیاد، ابن زیاد، ابن زیا» پخش میکرد. ترکیب نامناسب رفتارها با صدای بلند گو صحنه ای بوجود آورده بود که هیچ نشانی از مظلومیت و شانیت بزرگان عاشورا در آن هویدا نبود.
به تمام معنی تماشاخانه بود و نه مجلس عزاداری امام حسین. بگذریم که جمعیتی انبوه زن و مرد در روی اسفالتی مسطح که با یک ردیف آدم دیگر نمیشد جلو را دید گردآمده و تقریبا روی هم تلنبار شده بودند. (3973420) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۴:۵۰:۰۴
مسلم است که امور سطحی و بصری و سمعی و گاها سرگرم کننده عامه پسند و پرمشتری است
اگر بخواهیم آفت ها را دفع کنیم باید سلیقه و فهم مخاطب را بالاتر ببریم و این امکانپذیر نیست جز با عمق بخشیدن به عقیده ها و اهل فکر و تعقل بودن مخاطب
از نتایج کتاب خوان بودن مردم و تکریم ادبیات غنی و فرهنگ اصیل همین است که مردم از سطحی بودن فاصله می گیرند
پس اگر جامعه ای عقل مدار و استوار میخواهیم باید بسترهای لازم را از پایه و درون خانواده ها فراهم کنیم. (3973553) (alef-6)
 
سید صادق
Netherlands
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۸:۴۰:۴۹
به خدا قسم این حرف من نیست. عین حرف امام حسین هست که با عقل هم جور در میاید: «الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم فاذا محصوا بالبلاء قل الدیانون». به زبان ساده فارسی یعنی مردم بنده دنیا هستند و دین بازیچه زبانهایشان است... اینجا منظور از مردم آنهایی هستند که مدعی دینداری هستند! وگرنه اگر فرض کنیم امام عاقل بوده که بوده، ضرورتی ندارد در مورد کسی که کاری به دین ندارد بگوید که دین بازیچه زبان اوست.

من همسن جمهوری اسلامی هستم و عمده جوانی ام در جمهوری اسلامی با تربیت مذهبی گذشت. اما به تجربه این ۳۸ سال فهمیدم در میان مردمانی که من در ایران دیدم، هرکسی هرچقدر در امر دین مدعی تر باشد، به همان اندازه از دین و اخلاق بی بهره است. کسی که دین را به عنوان یک رابطه بین خود و خدا دارد ضرورتی ندارد در مورد آن امر مدعی باشد. (3973846) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۲۲:۱۲:۵۸
خواهران، برادران!

اکنون شهیدان مرده‌اند، و ما مرده‌ها زنده هستیم. شهیدان سخنشان را گفتند، و ما کرها مخاطبشان هستیم، آنها که گستاخی آن‌ را داشتند که ـ وقتی نمی‌توانستند زنده بمانند ـ مرگ را انتخاب کنند، رفتند، و ما بی‌شرمان ماندیم، صدها سال است که مانده‌ایم. و جا دارد که دنیا بر ما بخندد که ما ـ مظاهر ذلت و زبونی ـ بر حسین(ع) و زینب(س) ـ مظاهر حیات و عزت ـ می‌گرییم، و این یک ستم دیگر تاریخ است که ما زبونان، عزادار و سوگوار آن عزیزان باشیم. (دکتر شریعتی) (3974118) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۷-۲۵ ۰۷:۳۲:۱۴
تمام ایام عزاداری به سایت الف سرزدم
فقط به ترویج و چند مداح سیاسی خاص مشغول بئین و چیزی جز این در سایت الف و سایر سایتهای فرهنگی و خبری پیدا نمیشد و نمیشه
بجز ترویج طبل و سنج و علم بجای نوحه و تعزیه و روضه که با تلاش رسانه میلی نهادینه شده
نوحه خوانی و مداحی حزین و اصیل هم با ترویج انحصاری سبک مبتذل چند مداح سیاسی خاص از محتوا و لحن گرفته تا ریتم و تون صدا به فنا رفته
صدای گوشخراش
بکار بردن الفاظ نچسب و چاله میدونی و اغلب موهن و سخیف برای ائمه و یارانشان
ریتم سست و خارج از ارزش و مغایر با روضه و تعزیه
ودیگر هیچ
شب سوم به خیابان مجاور رفتم
مسجدی که اغلب خانوادگی میریم نماز جماعتش
به مسئول هیئت کوچکی که با چند طبل 2 متری و علم 6 متری هم راه را بسته بود و هم هر شب 2 ساعت بجای نوحه خوانی و عزاداری داشت شیشه های منازل چند خیابون را به لرزه در میاورد محترمانه تذکر دادم و اعتراض کردم گفتم حتی برای نماز واجب نبایر برای کسی زحمت ایجاد کرد تو داری برای مستحب مزاحم مردم میشی
جواب داد داری به دستگاه امام حسین ایراد میگیری!!
ادامه داد از سال 1355 تا حالا تو اولین معترض هستی !!!!!!!!!
و من گفتم :
پس اینهمه سال سخرانها و رو حانیای مسجد چی به این ملت گفتند؟
من نهی از منکر کردم
نشونی هیئت همولایتی های آذری خودمو دادم که در مسجد جنوب تهران از سال 1336 برقراره بلندگو خارج مسجد نداره طبل نداره سنج و علم چند متری نداره فقط یک پرچم ساده قدیمی داره برای روز تاسوعا و عاشورا ملت وسط دستجات مختلف هیئتو گم نکنند
صدای مداح و روضه خون و منبریش فقط بگوش همسایه مجاور میرسه با اینحال هم ولایتی های ساکن شهرهای اطراف تهران هرشب میان عزاداری منم از کرج میرم اونجا
از اون شب به بعد نماز فرادا در منزل میخونم عوض اینکه پشت سر روحانی مسجدی باشم که حتی بدیهیات اخلاق اسلامی رو بیان نمیکنه (3974356) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۵ ۰۸:۳۱:۳۳
وقتی همه میدوونن امنیت روانی تو این گونه مراسم برقراره شرکت میکنن که روحیشون عوض بشه ، پارتی و مهمونی و کنسرت که نمیشه راحت شرکت کرد ! خیلی از کسایی که شرکت میکنن بعضا خیلی معتقد نیستن و به این مراسما به چشم یه جور فستیوال و جاذبه توریستس نگاه میکنن . (3974435) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.