نظر منتشر شده
۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 427485
آقای آخوندی! اجازه دهید سامانه کنترل ترافیک قطارها مورد ارزیابی علمی قرار گیرد
تاریخ انتشار : شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۲
جمعی از دانش آموختگان کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف طی نامه ای به وزير راه و شهرسازی خواستار شفاف سازی و بررسی فنی حادثه اخیر تصادف قطار شدند .
متن کامل نامه به شرح زیر است:

جناب آقای عباس آخوندی
وزير محترم راه و شهرسازی
با سلام و احترام

همانگونه که میدانید، ضایعه فقدان جمعی از هموطنان عزیزمان در حادثه تصادف قطار، شیرینی افتتاح سامانه جدید کنترل و مدیریت و کنترل ترافیک ( موسوم به ATC ) را به کام مردم ایران تلخ کرد.

جنابعالی در
قبلا ادعا شده بود این سامانه حتی در صورت سکته لکوموتیو ران نیز بدرستی عمل کرده و امکان بروز تصادف را به صفر میرساند.
دیدار با مقام معظم رهبری اشاره کردید که در اجرای این پروژه از مشارکت نهادهای علمی و مردم نهاد استفاده شده است . شاید این علاقه شخصی شما باشد  ولی چنین اتفاقی نیفتاده است. متاسفانه نه تنها آن وزارت خانه بلکه بسیاری از  سازمانها و نهادهای عمومی و دولتی  به این مساله به اندازه لازم توجهی نددارند. به رغم تاکیدات زبانی، به نظر میرسد وزارتخانه متبوع شما نیز مانند سایر سازمانهای دولتی، تمایل چندانی به نهادینه شدن این فرهنگ نداشته باشند.

لذا به همان اندازه که استعفای ریاست راه آهن را گامی مثبت در مسوولیت پذیری میشمریم، بررسی و تحلیل عملی و دقیق موضوع و انتشار عمومی و شفاف نتایج آن را  با همکارهای انجمن های علمی و مردم نهاد برای نهادینه کردن فرهنگ پاسخگویی و شفاف سازی با اهمیت میدانیم.

هرچند بهره گیری از آخرین فناوریهای روز در ناوگان ریلی کشور جزو برنامه های ادعایی وزارت متبوع جنابعالی  بوده و هست اما وقوع چند باره این حوادث نشان دهنده عدم توجه کافی به استفاده
روند واگذاری قراردادهایی مانند پروژه ATC راه آهن مبهم و غیر شفاف است و متاسفانه مطابق روال معروف سازمانهای دولتی، نظارت صحیحی در تدوین گزارش درخواست طرح پیشنهاد (RFP) و فرآیند انتخاب و مراحل اجرای پروژه صورت نگرفته است
از ظرفیت‌های علمی و اجتماعی کشور در اجرای پروژه های این چنینی است. به علاوه، به رغم ابلاغ قوانین مربوط به شفافیت، روند واگذاری قراردادهایی مانند پروژه ATC راه آهن مبهم و غیر شفاف است و متاسفانه مطابق روال معروف سازمانهای دولتی، نظارت صحیحی در تدوین گزارش درخواست  طرح  پیشنهاد (RFP)  و  فرآیند انتخاب و مراحل اجرای پروژه صورت نگرفته است که بعضا با بروز چنین حوادث تلخی، منابع مالی و انسانی هنگفتی به هدر می رود که جبران ناپذیر است.

از سوی دیگر، مقصر قلمداد کردن کارمندان ساده دور از انصاف بوده و تقریبا تمامی حوادث مشابه، به این سرانجام غیر منطقی ختم شده است. در پیش گرفتن این رویه در سانحه اخیر بسیار غیر منطقی تر جلوه میکند چرا که قبلا ادعا شده بود این سامانه حتی در صورت سکته لکوموتیو ران نیز بدرستی عمل کرده و امکان بروز تصادف را به صفر میرساند.

بنابراین از جناب عالی درخواست مینماییم اکنون که در یک اقدام مناسب ، مدیر عامل محترم راه آهن مسولیت این ناکامی را برعهده گرفته گرفته است، جنابعالی  نیز بعنوان مسئول اصلی در انجام وظیفه قانونی خویش در پاسخگویی و شفاف سازی این  اقدام، دستور دهید زمینه  اطلاع رسانی  تخصصی تر فراهم شود  تا با ارزیابی مراحل اجرای این پروژه  و بررسی و تحلیل تخصصی داده ها و ارزیابی عمیق ریشه ها و اسباب فنی سانحه، گزارشهای  علمی و فنی  منتشر گردد  و  زمینه سازی برای  هم افزایی عزم ملی در جلوگیری از ویژه خواریها و مفاسد اقتصادی کشور  فراهم گردد.
 
کلمات کلیدی : برخورد قطار+ آتش گرفتن قطار مسافری+تصادف قطار + حادثه سمنان
 
سعید تمر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۴ ۱۱:۰۵:۳۲
سلام
شاید خواسته دانشجویان دانشگاه شریف، از منظر ذی نفع بودن محکوم شود.
ولی این حق شهروندان ایران است که از مراحل واگذاری یا برون سپاری پروژه های ملی که از قضا با جان آنها در ارتباط است خواستار شفاف سازی و اخذ اطلاع کنند.

به نظر من، پژوهش در این کشور، بدتر از چنین برون سپاری هایی دچار عدم شفافیت و خیلی عذر میخواهم ...آشکار از بودجه عمومی کشور است.
لذا، این خواسته، بعنوان یک خواسته عمومی، کاملا بجاست و من ممنونم از هموطنانی که پیگیر امر هستند.

طبق قانون شفافیت اطلاعاتی، همه سازمانها موظف به ارائه اطلاعات و مستندات هستند. باید بدانیم
چه کسی این پروژه را اغاز کرده
چه کسی ناظر بوده
چه کسی تایید کرده و تحول گرفته
و چه کسی آموزش داده و آموزش گرفته
. (4079863) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۰۴ ۱۹:۴۹:۵۵
چرا وقتي تهيه غذاي رستوران قطارهاتوسط مدير عامل مستعفي به يك شركت خارجي سپرده شد به غير از روزنامه كيهان واخبار٨:٣٠شبكه ٢هيچكس اعتراض وتوجهي نكرد (4080601) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.