نظر منتشر شده
۴۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 285339
خودروسازی ایران و بازیگران جهانی
احسان سلطانی، 5 مرداد 94
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۴۷
نیم قرن پیش برادران خیامی که فعالیت خود را از گاراژ کوچکی در شهر مشهد آغاز کرده بودند، شرکت ایران ناسیونال را تاسیس کردند. ایران ناسیونال مونتاژ خودرو سواری را با قطعات وارداتی از انگلستان آغاز و پس از چندی به یکی از موفق ترین نهادهای صنعتی خاورمیانه تبدیل شد که ۱۲۰۰۰ کارگر و کارمند در استخدام داشته و با شبکه ای متشکل از ۱۲۰ شرکت فقط ۲۰ درصد از قطعات مورد نیاز را وارد می کرد.

بیش از نیم قرن از آغاز خودروسازی در ایران گذشته و به امید رقابتی شدن، ربع قرن است که این صنعت تحت حمایت های بی دریغ دولت ها و بازارهای کاملاً بسته و حفاظت شده در برابر واردات قرار دارد. در دهه اخیر واردات خودرو آزاد شد که حتی با وجود وضع تعرفه های بسیار سنگین، توانست رشد بالایی را تجربه کند. در گذر تاریخی نیم قرن اخیر، روند فعالیت خودروسازی از مونتاژ و تولید خودروهای آمریکایی، اروپایی و ژاپنی به مدل های کره ای و مالزیایی و هم اکنون به شبه خودروهای چینی تنزل یافته است.

به جرات می توان گفت که در دو دهه اخیر از هیچ بخش صنعتی مانند خودروسازی دفاع و پشتیبانی نشده و کارنامه هیچ یک از رشته های صنعتی مانند آن دلسرد کننده و نا امیدکننده نیست. در سایه تحریم ها، بازار خودرو و همچنین قطعات و اجزاء آن به جولانگاه شرکت های چینی تبدیل شد، به صورتی که ایران رتبه اول یا دوم بازار صادراتی خودروهای سواری چین را به خود اختصاص داده است. در این میان شرکت های خودروساز هم با واردات قطعات و اجزاء و تولید تحت لیسانس برندهای چینی سعی کردند تا در مسابقه واگذاری بازار کشور به خودروسازان چینی از رقابت با واردکنندگان باز نمانند. داده های گمرک ایران حکایت از مقام اول چین در صادرات قطعات و اجزاء خودرو به ایران دارد. با باز شدن پای خودروسازان چینی، هم اکنون هشت خودروساز چینی با واردات یا مونتاژ ۲۷ مدل خودرو در کشور حضور جدی دارند.

پس از دو دهه تجربیات ناموفق در تولید خودرو، اکنون که تحریم ها در هم شکسته است، بازیگران جهانی و در صدر آنها شرکاء قدیمی فرانسوی در صدد شروع مجدد فعالیت در بازار ایران هستند.



با استناد به داده های سازمان تجارت جهانی، در سال ۲۰۱۳ میلادی ارزش تجارت جهانی انواع وسایل نقلیه و قطعات و اجزاء آن ها به ۱۳۴۸ میلیارد دلار رسید که در این میان کشورهای آلمان (۱۸.۲ درصد از کل صادرات جهانی در سال ۲۰۱۳)، ژاپن (۱۱.۱ درصد) و آمریکا (۱۰ درصد) بزرگترین صادرکنندگان وسایل نقلیه به شمار می روند. در همین سال آلمان با صادرات ۱۴۹ میلیارد دلار انواع خودرو سواری در صدر و پس از آن کشورهای ژاپن (۹۲ میلیارد دلار) و آمریکا (۵۷ میلیارد دلار) قرار گرفتند و فرانسه رتبه دهم (۱۹ میلیارد دلار) را پس از کشورهای مکزیک (۳۲ میلیارد دلار و اسپانیا (۲۹ میلیارد دلار) به خود اختصاص داده است. با وجود اینکه صادرات خودرو سواری کشورهای آمریکا و کره جنوبی در سال ۲۰۱۳ نسبت به ده سال قبل از آن، ۱۵۰ درصد رشد داشته و کشورهای آلمان و ژاپن به ترتیب ۶۲ و ۳۴ درصد افزایش صادرات را تجربه کرده اند، صادرات فرانسه ۳۸ درصد کاهش یافته و به رغم رشد تجارت جهانی خودرو، حضور فرانسه از سال ۲۰۰۴ میلادی، هر سال کمرنگ تر شده است.



در زمینه صادرات قطعات و اجزاء خودرو، پنج کشور برتر به ترتیب آلمان (۱۲۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳)، آمریکا (۹۲ میلیارد دلار)، چین (۷۸ میلیارد دلار)، ژاپن (۷۷ میلیارد دلار) و فرانسه (۵۳ میلیارد دلار) به شمار می روند. پس از ژاپن با تولید ۸.۲ میلیون خودرو شخصی در سال، کشورهای آلمان (۵.۶ میلیون)، آمریکا (۴.۳ میلیون) و کره جنوبی (۴.۱ میلیون) رتبه های بعدی را در سال ۲۰۱۴ میلادی اشغال کرده اند.

لازم به ذکر است که آمریکا با تولید در مجموع نزدیک به ۱۲ میلیون خودرو شخصی و تجاری، در صدر کشورهای توسعه یافته قرار دارد. فرانسه با تولید ۱.۵ میلیون خودرو شخصی (کمی بیش از تولید ۱.۴ میلیون خودرو ایران در سال ۱۳۹۰)، به ترتیب پس از کشورهای اسپانیا، کانادا و روسیه در مقام هشتم ایستاده است. بر اساس تولید خودرو توسط برندها (که شامل تولید داخلی و جهانی می شود)، تویوتا با بیش از ۱۰ میلیون تولید خودرو در سطح جهان از مقام اول در سال ۲۰۱۴ میلیادی برخوردار بوده و پس از آن جنرال موتورز (۹.۶ میلیون)، فولکس واگن (۹.۴ میلیون)، هیوندای (۷.۲ میلیون) و فورد (۶.۱ میلیون) قرار گرفته اند. گروه پژو-سیتروئن بعد از فیات، هوندا و سوزکی، با ۲.۸ میلیون خودرو ردیف دهم را به خود اختصاص داده است.

بنابراین ملاحظه می شود، کشورهای آلمان (با ۱ برند خودرو از ۱۰ برند برتر پرفروش جهانی)، ژاپن (۴ برند)، آمریکا (۲ برند) و کره جنوبی (۱ برند) پیشروان صنعت خودروسازی جهانی هستند و فرانسه بیشتر به عنوان یک کشور قطعه ساز مطرح می گردد. رتبه سنجی هر دو موسسه معتبر جهانی اینتربرند و برندز نشان می دهد، به ترتیب تویوتا، بی ام دبلیو و مرسدس بنز سه برند اول جهانی خودرو محسوب می شوند.



تولید و صادرات قطعات و اجزاء خودرو از اهمیت بسیار بالایی در زنجیره صنعتی جهانی برخوردار است. بیش از ۲۵ کشور دنیا صادرات قطعات و اجزاء خودرو بالای ۱۰ میلیارد دلار دارند و صادرات ۲۵ کشور دیگر بین یک تا ۱۰ میلیارد واقع می شود. اغلب کشورهای خودروساز دارای میزان صادرات بالای قطعات و اجزاء خودرو هستند. کشورهایی که شامل خودروسازان بزرگ محسوب نشده و به ویژه کشورهای در حال توسعه از صادرات قطعات و اجزاء خودرو به مراتب بیشتری نسبت به خودرو برخوردار هستند.

بنابراین با توجه به نحوه شکل گیری زنجیره ارزش جهانی خودروسازی، اهمیت بخش راهبردی قطعه سازی بیشتر آشکار می شود. اشتغال اصلی خودروسازی در صورتی حاصل خواهد شد که متکی به قطعات و اجزاء داخلی باشد و زنجیره های صنعتی پیمانکاری داخلی شکل بگیرند.

هم اکنون که هیچگونه تعهدی نسبت به شرکاء پیشین خودروسازی وجود ندارد، شایسته است تا نسبت به همکاری و مشارکت با پیشروان جهانی اقدام شود، به خصوص که در سال های اخیر، خودروهای وارداتی فرانسوی از اقبال کمتری در بازار ایران برخوردار بوده و مصرف کنندگان رضایت کمتری از آن ها نسبت به دیگر خودروها دارند. کیفیت عمومی پایین تر نسبت به قیمت بالای خودرو و قطعات یدکی فرانسوی از نقاط ضعف خودروهای فرانسوی به شمار می رود.



به نظر می رسد، برای خودروسازان فرانسوی که در سطح جهانی هر سال از رقباء عقب مانده اند، ایران بهترین و شاید تنها بخت تجاری در سطح جهان محسوب شده و به ویژه که اگر قراردادهای جدید به سبک سابق احیاء شوند، بازار خوبی برای خودروسازان و قطعه سازان فرانسوی فراهم خواهد گردید. همچنین ضمن این که منافع صنعتی و اقتصادی کشور باید مد نظر قرار گیرند، کارشکنی ها و سرسختی های دولت فرانسه در خلال مذاکرات هسته ای اخیر نباید به سادگی فراموش شود و باید به خاطر داشت که آلمان، ژاپن و ایتالیا کمترین ضدیت را با ایران، در سال های اخیر از خود بروز داده اند.

از سویی باید توجه داشت که تحت عناوین جذاب از قبیل انتقال تکنولوژی و لیسانس ساخت، همانند نیمه اول دهه هشتاد، اقدام به واردات گسترده قطعات منفصله (CKD) جهت مونتاژ و حتی واردات خودروی کامل نشود.

امید می رود، خودروسازان کشور با دیدی باز و آینده نگرانه و با درس گرفتن از انبوه تجارب نیم قرن اخیر، بهترین انتخاب های ممکن را اتخاذ کرده و با اتکاء به استراتژی دوگانه تکیه بر قطعه سازان داخلی و اتحاد با خودروسازان برتر جهانی، پس از ربع قرن پس رفت، مسیر رقابتی و مبتنی بر خواست بازار و در جهت منافع ملی را در پیش گیرند.
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۲:۴۷:۰۱
به نظر من اصلا این چیزها به درد نمی خوره ! تکنولوژی ساخت خودرو وصادرات یعنی چی ؟ چه معنی داره کشور مثلا 140 میلیارد دلار فقط خودرو صادر کنه ؟! فقط انرژی هسته ای ! کل کشور باید قربانی انرژی هسته ای بشه ! (3072668) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۵:۳۲:۵۸
چه ربطی داره , انرژی هسته ای سرجایش لازمه برای کشور , خودروسازی هم لازمه , من هم معتقدم صنعت هسته ای واقعا لازم و واجبه ولی فعلا متاسفانه تمام دنیا بر علیه ما متحد شدند که ما را از این صنعت محروم کنند که خدا را شکر با درایت و دوراندیشی مقام معظم رهبری جلوی زیاده خواهی غربیها گرفته شد و حداقل حقوق هسته ای ما را برسمیت شناختند , اما انشاا... پس از توافق مسولان همانطور که صنعت هسته ای را بومی کردند صنعت خودروسازی را هم بومی کنند تا شرکتهای ژاپنی و آلمانی(و نه بنجلسازهای فرانسوی) صنعت خودرو را بصورت مشارکتی برای ایران بومی کنند مونتاژ تنها بدرد نمی خوره و فایده ای نداره باید تکنولوژی را وارد کنیم نه قطعات را. (3073189) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۶:۵۲:۴۳
تقصیر نداری جانم ! از کوزه همان طراود که در اوست ، فقط ایکاش یه نفر فقط یه نفر از حضراتی که در قیچی کردن روبان و دست و هورا کشیدن عجله دارند ( البته پورسانت گرفتن ) مقاله فوق را بخواند و رتبه های درخشان کشور فرانسه مابین خودرو سازان قدرتمند دنیا را ببینند ! (3073337) (alef-13)
 
خودم
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۶:۵۷:۰۲
بنظر بنده اگر شرکت ایران خودرو و سایپا ، تولید را تعطیل و اعلام ورشکستگی کنند ، بین سه تا ده سال از محل فروش ضایعاتی که تا حالا تولید کرده اند . می توانند هزینه های شرکت ها و پرسنل خود را تامین نمایند . (3073345) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۶ ۰۸:۰۰:۱۰
احسنت (3074356) (alef-11)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۵-۰۷ ۱۶:۳۴:۱۳
الان خودروهاي چيني كه در كشور توليد ميشوند ،اكثرا از لحاظ كيفيت،ظاهر خودرو ،آپشن وتكنولوژي ساخت چند سر و گردن بالاتر از رقباي ايراني خود هستند و خودروهاي برندهاي معروف مونتاژ داخل از لحاظ كيفيت و امكانان عقب افتاده ميباشند ولي به خاطر جو رواني كه شركتهاي ايراني عليه برندهاي چيني راه انداخته اند ،خريدار نااگاه ايراني را دچار سردرگمي ميكنند.وعده اي هم كه خودروي چيني را بر ايراني ترجيح ميدهند بيشتر بخاطر كمبود نمايندگي هاي مجاز برندهاي چيني،دنبال چينيها نميروند .محصولات اپل كه گرانترين محصولات الكترونيك در بازار داخلي هستند همه ساخت چين ميباشند. (3079386) (alef-11)
 
کیان
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۸:۵۳:۴۴
هرچیزی در جای خودش ارزشمند است ، نباید به قضیه تک بعدی نگاه کرد (3073579) (alef-13)
 
کیان
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۸:۵۶:۱۵
بعد ما میخواهیم با بنجل ترین برندها قرارداد ببندیم، مسئولین نمودارها رو ببینند... (3073583) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۶ ۱۲:۳۳:۵۵
لابد تکنولوژی فرانسه در مقابل صنایع مشعشع خودروساز چینی شده است بنجل ؟! (3075364) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۸ ۱۹:۱۳:۳۹
فراموش نكن اگر انرژي هسته اي نبود چيزي براي چانه زني در مذاكرات نداشتيم و الان بايد سر خون عزيزانمون با غرب مذاكره ميكرديم... (3081977) (alef-11)
 
علي
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۲:۴۷:۵۱
انگليسي ها خيانت بزرگي كردند كه پيكان را به خودروسازي ايران انداختند ولي خيانت از آن بزرگتر لجبازي و شايد منفعت طلبي مديران درادامه توليد اين خودروي بيهوده براي ٤٥ سال بود.ولي باز هم بالاتر از همه خيانتها،در اختيار تام قرار دادن بازار بكر ايران به پژو بود كه هر كاري خواستند توسط مهره هاي داخلي خود در ايران خودرو كردند و هر چه هم مردم دم زدند، آنها طلب كار شدند.و هنوز هم براي من سوال هست كه چطور پاي تويوتا و خودرو سازان آلماني باز نشد؟!! تاريخ خواهد گفت به اميد خدا. (3072672) (alef-13)
 
حسابدار
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۲:۵۸:۳۰
چیزی به نام خودرو سازی داخلی وجود ندارد همه شرکتها تبدیل به تولید کننده نقشه های اوراقی خودروهای دست چندم اروپایی و جدیدا چینی شده اند پس یا یکبار برای همیشه باید جمع شوند و یا در کوران رقابتی سالم با خودروسازان خارجی توان بازسازی شان محک بخورد باسپاس (3072712) (alef-3)
 
مسعود
۱۳۹۴-۰۵-۰۶ ۱۰:۲۹:۵۱
چه کسی گفته است که ما باید در همه چیز خودکفا شویم؟ خیلی از صنایع و حوزه ها هستند که ما مزیت نسبی نداریم مثل همین صنعت خودرو. دهها سال است که در صنعت خودرو فعالیت می کنیم چون مزیت نسبی نداریم نمی توانیم در این صنعت . سودده شوند اگر هم صنایع خودروسازی داخلی سودده می شوند به قیمت خودروهای بی کیفیت و عدم خدمات پس از فروش و تعرفه بالای واردات و بازار بدون رقیب و حمایتهای دولتهاست که از بودجه بیت المال خرج آنها می کنند. در صادرات هم مطمئنا موفق نخواهند بود چون شرکتهای معتبر و قوی خودروسازی جهانی . جایی برای خودروهای ایرانی نخواهند گذاشت.. تنها کاری که می توانیم بکنیم یا اینکه صنعت خودروسازی مان را تعطیل کنیم که این اکنون دیگر محال است و راه دیگر که بهترین کار در شرایط فعلی است بستن قراردادهای محکم و گرفتن امتیازات خوب از برندهای معتبر جهانی است هم سرمایه گذاری هم ورود فن آوری و تولید مشترک و هم تضمین صادرات حداقل 30 درصد خودروهای تولیدی. حداقل اینگونه مقداری از ضرر و زیانی که به بودجه دولت می خورد و زیانهایی که به مصرف کننده و مردم وارد می شود کاهش می یابد. همین. (3074772) (alef-11)
 
آریابان
۱۳۹۴-۰۵-۰۶ ۱۳:۲۶:۱۵
باور کنید ما سابقۀ درخشانی در ساخت خودرو داریم ، چون طبق همین گزارش "..........شرکت ایران ناسیونال ........ فقط ۲۰ درصد از قطعات مورد نیاز را وارد می کرد...... " ؛ نمونۀ میداونی اونهم ، اینکه خانوادۀ ما یک پیکان 48 ( یعنی مونتاژ شدۀ کارخونۀ رو-به- ورشکستگی!!!تالبوت) را به مبلغ 17890 تومان (یعنی حدود 2500 دلار!!!!)خریده بودند که در سال 1366 یعنی پس از 19 سال خدمت رسانی به خانواده ، آنرا 150 هزار تومان، یعنی حدود 9 برابر !!! بیشتر ، به یکی از دهها خریدار سینه چاک !!! ، فروختیم؛
جالب اینجاست که نه تنها پس از حدود 2 دهه کار ، موتور این پیکان باز نشده بود، بلکه حتی روکش های چرم مصنوعی صندلی هاش هم سالم مونده و چوب-کاری های روکوبی درب ها نیز ، هرچند دارای ترک خوردگی هائی شده بود ، هنوز هم نیازی به تعویض نداشت ؛
با پیشینه ای مثل ساخت همون پیکان تالبوت در ایران بجائی رسیده که خودرو های ایرانی سالهای اخیر حتی همون روزی که برای نخستین بار از زایشگاه !!! به نمایشگاه انتقال مییابند ، در همون اتوبان کرج ، نیاز به تعمیرات اساسی و حتی جرثقیل !!! پیدا می کنند !!! ؛ (3075596) (alef-11)
 
عباس
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۳:۱۶:۱۲
حالا اگه باز مدیران خودرویی ما برن ماشین های روز خودروسازی فرانسه رو با قیمت معقول بیارن باز جای شکرش باقیه!لگن سازها ما حتی تکنولوژی ساخت کله چراغ خودرو هم ندارن!اینا هنوز دنبال اینن که بتونن همین محصولات پژو که مال ۳۰ سال پیشه با حاشیه سود بالا بفروشن!تنها راه کار اینه که خودت دولت به شرکت های خارجی اجازه بده کارخانه مستقل در ایران احداث کنن،مثل کشور ترکیه!!!ماشالله هم نیروی کار ماهر داریم،هم منابع معدنی و زیر زمینی دم دست!بخدا اگه بخوایم میتونیم از چین و کره هم جلو بزنیم! (3072782) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۳:۴۴:۴۸
آلمان وزنی تو جهان سیاست نداره. ولی فرانسه و انگلیس هنوز استعمارگر هستند. و این در اصل یک جور باج دهی به فابیوس است. در اصل این باج ایران به فرانسه است. در ثانی شما چی از ایران خودرو انتظار دارید. که بیاد با تویوتا و مرسدس بنز و بی ام دبلیو قرار داد ببنده! اصلا اعتبار تویوتا و مرسدس و بی ام دبلیو زیر سوال میره. همین با برندهای متفرقه و کم محبوبیت میتونند قرار داد ببند.باید مونتاژ کار چینی ها باشند یا رنو. البته تو خود فرانسه مردمشون خودروهای آلمانی یا ژاپنی میخرند. تو خود چین هم مردم خودروی چینی نمی خرند. ولی خوب بالاخره اینجا ایران دیگه. کی دلش میسوزه (3072884) (alef-3)
 
روح الله
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۴:۵۲:۴۷
کی گفته که مردم چین خودروی چینی نمیخرند!!!!
یه سفر برو چین تا ببینی (3073102) (alef-3)
 
امیررضا
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۵:۳۹:۲۵
دوست عزیز آقای روح الله،
بنده با تجربه 5 بار سفر به چین و بازدید از شهر های گونگژو، شنزن، شانگهای، هانژو و فوشان خدمت شما عرض میکنم که بغیر از وسایل نقلیه سنگین و ون های مسافری و اتوبوس میزان حضور خودروهای چینی در سطح شهرها به یک درصد میرسد و دلیل آن تولید خودروهای مرغوب بنز، بی ام و ، بیوک، تویوتا و سایر برندهای مطرح در داخل چین می باشد. کشوری مثل چین با این پیشرفت تنها راه ارتقاء کیفیت خودروهای وطنی را در رقابت با مطرح ترین برندها در با اجازه تاسیس کارخانه در داخل خاک خود می بیند. به یقین که میزان درک مدیران چینی از واقعیتهای روز اقتصادی جهان از مدیران وطنی ما بیشتر است که به این نتیجه رسیده اند. (3073196) (alef-13)
 
روح الله
۱۳۹۴-۰۵-۰۶ ۱۳:۵۹:۳۴
آقای امیر رضا
اولا در پکن که جمعیت آن بسیار بیشتر از شهرهای نامبرده می باشد اصلا اینگونه نیست و اکثر خودروهای موجود در خیابانها چینی می باشد. بنده به محله های مختلف پکن مراجعه نمودم
ثانیا شهر شانگهای با اهداف کاملا تجاری مدیریت میشود و ملاک مناسبی برای ارزیابی رفتار مردم چین نیست
ثالثا برندهای مشهور دنیا در تمام کالاها از جمله خودرو بیشتر به منظور صادرات به سایر کشورها در چین تولید می شود و بدلیل مدیریت صحیح آن کشور، چینی ها بیشتر کالاهای ساخت وطن خود و با برند چینی را استفاده می نمایند تا از تولید داخلی خود که قطعا بی کیفیت تر از برندهای مشهور است حمایت نمایند.
که متاسفانه این فرهنگ در ایران وجود ندارد
مشکل اصلی ما این است. (3075707) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۷ ۱۳:۰۷:۴۶
من تا حالا جهار بار رفتم چین . اصن خودروی چینی ندیدم اونجا.همه آلمانی سوارن (3078513) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۲۰:۰۸:۵۲
قبل از انقلاب مگه کادیلاک و بیوک و شورلت و تویوتا در ایران تولید نمیشد؟ (3073709) (alef-13)
 
مهندس
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۲۰:۴۱:۵۴
تویوتا ؟؟؟؟؟؟ ساخت ایران ؟؟
فقط وانت تویوتا بود. (3073749) (alef-11)
 
آماده
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۴:۵۲:۰۶
اگه واقعا مردم از ماشین ایرانی بدشان می اید ایران خودرو رو تحریم کنن همون کاری که تمام مردم جهان در قبال گرونی یا بی کیفتی انجام میدن
امااگه می بینی مردم خرید می کنن و حرفی نمیزنن نشون میده چهار تا بچه های سن 20تا24 این حرف هارو میزنن و برای ایران خودرو مهم نیست. چون مشتری خودش رو داره (3073099) (alef-3)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۵:۱۷:۲۵
فدای تو بشم آقای اماده. آخه مگه میذارن تحریم کنن؟ وقتی خودروی خارجی گرونه و اقشار مردم فقط پولشون به 405 و پراید میرسه چطور تحریم کنن؟ بازار خودروی ایران که رقابتی نیست که تحریم کنن. وگرنه اگه واردات خودرو آزاد بود شما نیاز نبود امر بفرمائی خود مردم هیشکی محصولات اینا رو نمیخرید. ببخشیندااا (3073160) (alef-3)
 
فرشید
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۷:۳۵:۴۳
دوست عزیز! فرض کنید واردات خودرو هم آزاد بشه و تعرفه اون هم به صفر برسه.خودروهایی که مدنظر شماست بین 15 تا 20 هزار دلار قیمت داره که با نرخ فعلی دلار میشه چیزی حدود 45 تا 60 میلیون تومن که با ده درصد سود به قیمت 50 تا 65 میلیون تومن به دست مردم خواهد رسید.به نظرت چند درصد مردم توان هزینه کردن چنین پولی رو برای خرید خودرو دارن؟ کمی واقع بین باشید.قیمت خودرو در ایران بالا نرفته بلکه این ارزش پول ملی ماست که در دوران مدیریت جهانی به یک سوم قبلش کاهش یافت. (3073431) (alef-13)
 
نوری
۱۳۹۴-۰۵-۰۶ ۱۰:۳۸:۱۱
اشتباه می کنید، قیمت ماشین های شهری مثل تویوتا یاریس، هیوندا I30 و بسیاری دیگر از این دست ماشین ها زیر 10000 دلار است و با کنتر از 30 میلیون همین حالا در مناطق آزاد خرید و فروش می شوند. (3074822) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۷ ۲۱:۲۵:۵۸
با درود
تورو خدا اول یه جستجو تو اینترنت ومقایسه قیمتهای جهانی با اتوموبیلهای داخلی بد نیست...عزیز جان. به طور مثال قیمت تویوتا یاریس حدود14 هزار دلار بود یعنی اونوقت بااین قیمت شما میروی 206 یا تندر میخری؟
در ضمن قیمت تویوتا با اپشن کامل ... (3079959) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۶ ۱۰:۳۰:۴۰
تحریم کنند خودروهای وارداتی هم گرون هستند مردم زورشون نمی رسه بخرند چه کار کنند دوچرخه سوار شند برای حمل و نقل؟! (3074776) (alef-11)
 
تصادفی
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۵:۱۴:۳۵
تنها راه چاره صنعت خودروی کشور واگذاری کامل شرکتهای تولید کننده خودرو به بخش خصوصی و رقابتی شدن با شرکتها در سطح جهان با آزاد شدن واردات خودرو.تا زمانی که تعرفه گمرکی واردات خودرو تا دو برابر اعمال میشه ، واسه خودرو ساز داخلی دلیلی واسه رقابت و بهبود کیفیت وجود نداره . (3073153) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۶:۱۴:۲۳
بجای تحمیل خودروی بی کیفیت و پرمصرف داخلی و تحمیل هزینه های هنگفت مالی و روانی از خودرو سازان با کیفیت و کم مصرف ژاپنی استفاده کنید (3073266) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۶:۴۹:۴۳
هیچوقت به این خودروسازان داخلی اطمینان نداشتم...و مطمئن هستم که دلشون برای مردم نمیسوزه...
با این حال امیدوارم فرانسه را با اون تکنولوژی بنجولشون فراموش کنند و بروند با کشورهایی مثل آلمان و ژاپن قرارداد ببندند... (3073331) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۶ ۱۰:۳۲:۰۲
فرانسه هم تکنولوژی داره ولی بدشون نمی آید تکنولوژی ندهند و بازار پرسود ایران را بگیرند.. قبلا سر صنعت خودروسازی ما در قرارداد با پژو کلاه رفت ما فقط شدیم مونتاژکار صرف نه تکنولوژی وارد شد نه صادراتی داشتیم ... (3074779) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۷:۳۴:۱۱
كشور ايران ميتواند هم صنعتى بأشد هم كشاورزى لذا أيا نميتوانستيم در طول اين همه سال كه از حقوق مردم ايران در حلقوم خودروسازان خارجى جهت وارد كردن اتومبيلهاى از رده خارج انها نماييم بخاطر اينكه ميخواهيم صنعت اتومبيل داشته باشيم و تنها تبديل به مونتاژ كار درجه اول خاورميانه شده ايم ان هم با اين كيفيت كه همه مشاهده ميكنيم بجاى ان صنايع مربوط به كشاورزى را توسعه ميداديم (تراكتور كمباين و...........)و ده ها توليد ديگر مربوطه در اين صورت هم كشاورزى رونق داشت و هم چرخ صنعت ميچرخيد تراكتور را به راحتى ميتوان صادر كرد و هر سال نياز به طراحى جديد نداشت كشاورز اين مرزو بوم نيز بخاطر كمبود امكانات راهى شهر نميشد كه تبديل به مسافر كش شود با پيكان
متأسفانه صنعت خودرو در ايران براى برخى از مديران مربوط به اين صنعت و دلالان مربوطه گنجى است كه هيچ كس را توان مقابله با أنان را ندارد انان كه مسوليت صنعت خودرو را در اختيار دارند تنها موضوعى را كه فكر نميكنند منافع ملى است
خدا وند همه ما را به راه راست هدايت فرمايد انشاالا (3073426) (alef-13)
 
الوند
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۲۱:۳۶:۴۹
بعد اون موقع آب برای کشاورزی از کجا می آوردیم با این خشکسالی (3073839) (alef-11)
 
احمد
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۸:۰۹:۵۴
امروز رفتم ایران خودرو برای تعویض دیسک و صفحه خودرو . نمایندگی میگه اینا که ما داریم آشغاله . عوض نکنی بهتره برو بیرون فلان مدل رو آزاد بخر برات بهتر کار میکنه . موندم کارت گارانتی رو چه کنم .
دادم تسمه دینام رو عوض کرده . بعدش صدا میده . میگم ببخشید چرا صدا میده . خیلی خونسرد میگه به خاطر تسمه شه نگران نباش چیزی نیست . قانع شدم .
نمایندگی اصلی ایران خودرو جاده قدیم . (3073502) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۸:۲۹:۳۳
نتیجه بیش از سه دهه حمایت از صنعت خودرو سازی اینه که دیشب به دوستم‌میگم نسکافه ایرانی بخر که جوونای خودمون برن سر کار ، میگه این همه از خودرو سازی حمایت کردیم چی شد؟! (3073522) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۸:۳۷:۲۳
یکی از راه های مبارزه با مافیای وطن فروش خودرو از بین بردن انحصار خودرو است.چه از نظر ساخت وچه از نظر واردات (3073541) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۶ ۱۰:۳۳:۰۳
انحصار در هر چیزی ویران کننده است مخابرات . صدا و سیما. واردات ... (3074782) (alef-11)
 
دکتر یاری
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۹:۲۱:۱۵
نظرات رو که خوندم دیدم مردم ما درکشون از مدیرای ما بالاتره. اما افسوس..... (3073629) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۱۹:۲۹:۰۸
خودروسازان کشور .!!!!!!!!!
با معیار های جهانی ما صنعتی با عنوان خودروسازی در کشور نداریم.
چه اصراری در این خود فریبی هست ؟؟
تا کی باید ملت هزینه سنگین این توهم را بپردازند ؟
تا کی باید مردم ایران از امنیت و اسایش و مصرف کم و قیمت مناسب و.... خودروهای روز محروم باشند؟؟ (3073640) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۲۳:۴۷:۳۳
استفاده از "نانو" در تولید خودرو برلای اولین بار در ایران. (3074082) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۵ ۲۳:۴۸:۴۸
شما هر از چند گاه یک میلیارد وام بلا عوض بده ببین خودرو سازهای وطنی چه ها کهنمی کنند. (3074085) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۶ ۱۱:۱۷:۲۸
ایران با وجود مدیران قبلی وفعلی نمیتواند هیج وقت خودرو ساز شود. (3075003) (alef-3)
 
عباس
۱۳۹۴-۰۵-۰۶ ۱۲:۱۸:۰۴
به نظر من با این شرایط تا یک قرن آینده هم هیچ پیشرفتی در صنعت خودرو نیست. یا باید حمایت های دولتی از این بخش برداشته شده و کار به بخش خصوصی واگذار شود تا هرکس توانایی و هنرش رو داشته باشه بمونه یا اگر دولتمردان محترم نمیتونن از سود این صنعت چشمپوشی کنن، کل این صنعت رو تعطیل کنن و پولشو توی مثلا پتروشیمی سرمایه گذاری کرده و درعوض خود دولت خودرو های معتبر از شرکتهای آمریکایی و اروپایی وارد کنه و سودشو ببره. (3075297) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۵-۰۶ ۱۳:۱۸:۳۸
نمود پیشرفت یک کشور می تواند صنعت خودرو آن کشور باشد تا مردم آن کشور به بالندگی صنعت خود افتخار کنند به نظر این حقیر صنایع خودرو سازی دو آفت بزرگ برای ذهنیت مردم داشته نخست آنکه موجبات زحمت و مرگ ومیر را برای آنها نوید آورده و دوم آنکه به علت بی اعتمادی به صنعت خودرو دیگر صنایع هم مورد بی توجه ای از طرف مردم شده است چون گل سر سبد صنایع را این طور می بینند خیر دیگر محصولات ایرانی را می خورند وبه محصولات کشور خود پشت می کنند البته شاید این هم روشی برای سلطه غربی ها بر افکار مردم ایران باشد (3075583) (alef-11)
 
h
۱۳۹۴-۰۵-۰۶ ۱۳:۳۶:۱۰
اصلا فرانسه رو باید در سفراتش رو بست (3075622) (alef-11)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۵-۰۶ ۲۲:۱۳:۱۲
تا زمانی که مافیای خودرو در کشور وجود دارد و یه شبه تعرفه واردات خودرو از هفتاد درصد به نود درصد بدون کارشناسی افزایش پیدا میکند نباید انتظار پیشرفت را داشته باشیم (3076952) (alef-11)
 
شناسا
۱۳۹۴-۰۵-۰۹ ۰۰:۰۵:۴۵
آیا ملتی که این همه شهید داده و این همه زجر و زیان رو تحمل کرده واقعا استحقاقش پراید و ۴۰۵ از رده خارج هست؟ آیا این ملت فقط موقع انتخابات ارزش پیدا میکنند؟ (3082428) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۵-۳۱ ۱۱:۲۱:۵۵
یه ماشین پیکان وانت خریدم و بعد از یک هفته برای استفاده از گارانتی خودرو به یکی از نمایندگی های ایران خودرو مراجعه کردم یک ماه طول کشید که ماشین تعمیر و تحویل دهند و با تماس با بازرسی ایران خودرو طرح شکایت کردم ایشان فرمودند که شما دعا کنید آقا امام زمان ظهور کند تا مشگلاتمان هر چه زودتر برطرف شوند !!! (شما قضاوت کنید) (3131358) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.