نظر منتشر شده
۱۹۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 226948
نگرانی از «توافق بد» با ایران؛
خوشحالی از بی نتیجه ماندن مذاکرات / مشاجره در وین
داوود حشمتی، 28 اردیبهشت 93
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۰
آنچه در وین اتفاق افتاد نشان داد دوران «توافقات» یک شبه گذشته است. دورانی که همه مردم چشم انتظار خروجی مذاکرات در شهرهای مختلف دنیا همچون استانبول، مسکو، بغداد و آلماتی بودند تمام شد.

مذاکرات چهار روزه در وین به پایان رسید. آنچه در آغاز مذاکره کنندگان اعلام کرده بودند این بود: قرار است متن توافق نهایی نگارش شود. اما آنطور که مشخص است این اتفاق نیفتاد. عراقچی از «اختلاف در همه زمینه ها» سخن گفت و کنفرانس خبری مشترک ظریف و اشتون به طریقه مرسوم دوره های قبل، این بار برگزار نشد، تا در نهایت بسیاری به این باور برسند: «توافقات شکست خورد»

پس از پایان مذاکرات ماری هارف سخنگوی کاخ سفید گفت که دو طرف سه ساعت مذاکره «صریح و ‌بی‌پروا» داشتند. هارف بر روی غیرعلنی بودن مذاکرات تاکید کرد. ظریف گفت که «به شما اطمینان می‌دهم که بحث دفاع جمهوری اسلامی و امکانات دفاعی ما موضوع مذاکره نخواهد بود.» کمی دورتر، چاک هیگل وزیردفاع آمریکا همزمان با روز اول مذاکرات، به همایش شورای همکاری خلیج فارس رفته بود و به آنها اطمینان داد که امنیت آنها را در مذاکرات را در نظر خواهد داشت. از سوی دیگر جی کارنی سخنگوی دیگر کاخ سفید روز آخر مذاکرات گفت که موضوع موشکهای بالستیک ایران باید جزء مباحث مذاکرات هستهای برای توافق جامع باشد. با این حال او هم از بیان جزییات مذاکرات خودداری کرد. اما عراقچی هم در پایان مذاکرات در جمع خبرنگاران گفت: «تجهیزات دفاعی ایران اصولا قابل مذاکره نیست.»

یادآوری این موضوع بسیار مهم است که تنها دو روز قبل از آغاز مذاکرات رهبری به نمایشگاه دستاوردهای هوایی سپاه رفت و «توقع محدود شدن برنامه موشکي ايران را توقعي، احمقانه و ابلهانه» عنوان کرد.

با این همه به باور این قلم موضوع آنچه در وین گذشته و آنچه پیش روست را می توان از چند خبر به دست آورد. جایی که یک مقام ارشد آمریکایی در میان خبرنگاران گفته بود: «ما برای رسیدن به یک توافق بد عجله نمی‌کنیم. همانطور که اوباما نیز گفته، نرسیدن به توافق، بهتر از رسیدن به توافق بد است.» و هم زمان همین حرف ها از زبان خانم کلینتون در طرف دیگر دنیا و میان کمیته یهودیان آمریکا عنوان شده بود. کلینتون با بیان این که «هر توافقی که «امنیت اسرائیل» را به خطر اندازد، مردود است و نباید مورد پذیرش قرار گیرد» تاکید کرده بود: «به توافق نرسیدن بهتر از توافق بد است.»

اما «توافق بد»، کدام توافق است که حتی کلینتون که به عنوان هم حزبی اوباما و نامزد این حزب برای دور آینده انتخابات آمریکا شناخته می شود از آن سخن می گوید؟ این توافق بد کدام است که هم او و هم برخی در داخل از آن سخن می گویند؟

معتقدم موضع مذاکره کنندگان ایران کاملا مشخص بود. آنها وارد مذاکره درباره مسائل دفاعی نشدند. فرمایشات رهبری هم نشان می‌دهد آنها اگر هم می‌خواستند، اجازه عبور از این «خط قرمز» را نداشتند. تاکید ظریف و عراقچی موید این موضوع است. به علاوه می توان دراین باره سرمقاله کیهان را نیز شاهد آورد. جایی که حسین شریعتمداری می نویسد: تیم مذاکره کننده با نسخه مشخص از «خطوط قرمز» به وین رفته بودند.

کیهان تیتر اصلی امروز خود را به «بازتاب جهانی شکست وین» اختصاص داد و بدون اینکه بتواند خوشحالی خودش را از این برهم خوردن توافق پنهان کند، در سرمقاله امروز (یکشنبه) باعنوان «خوشبختانه بی نتیجه ماند» درباره این اظهارخوشحالی نوشت: شاید تصور شود استفاده از قید «خوشبختانه» برای اعلام شکست و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای وین۴، نامتعارف و «بدبینانه» است ولی این واقعیت قابل تردید نیست که مذاکرات هسته‌ای به‌دلایلی که پیش از این بارها گفته و نوشته‌ایم، هرگز به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، اگرچه این مذاکرات دستاوردهای غیرهسته‌ای دیگری دارد که ادامه آن را توجیه می‌کند.

شریعتمداری در بخش مهم سرمقاله خود ادعا می کند که تیم مذاکره کننده اینبار با نسخه مشخص به وین سفر کرده بودند. وی می نویسد: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با نسخه‌ای که در آن «خطوط قرمز» و غیرقابل انعطاف‌ نظام به‌وضوح ترسیم شده بود عازم وین شد. براساس این خطوط قرمز، ورود حریف به عرصه دفاعی و نظامی ایران ممنوع اعلام شده بود و... .» این سرمقاله در ادامه مدعی است که این نسخه حتی بر سر میز مذاکره سبب «مشاجره لفظی» می شود. و در پایان نتیجه گیری می کند: «حریف آرزوهایی را که پیش از آن و از مسیر نیویورک تا وین پرورانده بود، بر باد رفته دید... و مذاکرات وین۴ که می‌توانست به‌شدت آسیب‌رسان باشد، با شکست روبه‌رو شد.»

عباس عراقچی نیز که پس از بازگشت از وین به گفت وگوی ویژه خبری رفته بود شب گذشته این موارد را تلویحا تایید کرد و گفت: «نتیجه این دور مذاکرات این بود که ما هنوز آماده نگارش متن نیستیم. احساس ما این بود که از دور چهارم می‌توانیم وارد نگارش متن شویم . این خواست دو طرف بود اما به نظر می رسد که یک مقدار زود است که وارد نگارش شویم.» عراقچی اول یک خواهش از رسانه ها و صاحبنظران داشت که به گمانه زنی ها به ویژه آنها که در خارج از ایران با هدف و نیت خاص مطرح می شود، توجه نکنند. سپس گفت: «اگر هم به توافق نرسیدیم دنیا به آخر نرسیده است و هیچ اتفاقی نیفتاده است.» و قرار شد در صورت این اتفاق، علت عدم توافق با مردم در میان گذاشته شود. عراقچی تاکید کرده «اجازه نمی‌دهیم با ایران به عنوان «استثنا» برخورد شود، اما پذیرفتیم اعتماد سازی کنیم. لذا امکان دارد محدودیت‌های موقتی برای ما ایجاد شود»
نگرانی ظریف نیز مشهود بود. او در پیامی صبح امروز در توئیتر نوشت: «پس از مباحثات سخت از وین بازگشتیم؛ توافق شدنی است، نیاز است که توهمات کنار گذاشته شود، نباید مانند سال ۲۰۰۵ فرصت از دست برود.»

با این حال بسیاری از ناظران سیاسی به گفته های مشاور عالی رهبری استناد می کنند. ولایتی شب گذشته گفته بود: «من معتقد نیستم به اینکه مذاکرات به بن‌بست رسیده باشد و جمهوری اسلامی ایران همیشه طرفدار گفت‌وگو و استمرار مذاکرات است.»

گره زدن همه چیز به توافق با غرب کار اشتباهی است. آنطور که رهبری نیز بارها اعلام کرد. نگاه باید به درون باشد و در عین حال نباید انتظار داشت که به شیوه دوره های گذشته امور کشور در تعلیق مذاکرات باقی بماند. همه به خاطر داریم که از۹ اسفند ماه ۹۱ تا ۱۷ فروردین ماه ۹۲ همه چشم ها به آلماتی ۲ گره خورده بود. دوران انتظار برای توافقات یک شبه گذشته است. نه باید با یک توافق به دوگانه دلواپسی و خوشحالی رسید و نه با برهم خوردن آن به شادمانی پرداخت و یا از دنیا ناامید شد. هنوز برای نتیجه گیری نهایی بسیار زود است.
 
جهانبین
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۲:۲۵:۵۰
لااقل در 6 سال گذشته همه چشمان به خارج بود که چی از آلماتی و مسکو و بغداد بیرون می یاد. حتی خونه خرید و فروش نمی شد، همه منتظر توافق آلماتی 2 بودند. نباید توجهون بیش از اندازه بر این مسئله متمرکز باشد. اما به هرحال برای ملت هم عادت شده. کاریش نمی شود کرد (2151829) (alef-8)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۳:۱۲:۲۴
همانطور که رهبری نیز بارها اعلام کردند نگاه باید به درون باشد.
درواقع حتی اگر توافق انجام می شد، با تیم فعلی که پس از 8 سال هنوز اقتصاد کشور را مدیریت می کنند، ما باز هم رنج تورم و گرانی و فساد اداری مالی و ارتشا و حباب سازی در نرخ خودرو و کالا و بورس و خدمات عمومی و غیره را خواهیم داشت.
جمله نگاه به درون باشد بار مسئولیتی فراوانی برای مدیران ارشد اقتصادی دارد تا خود اتکا، خلاق، پاکدست، پرتلاش و تازه نفس باشند. دقیقا مثل تیم وزارت خارجه ظریف عزیز. (2152002) (alef-13)
 
مجید
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۳:۲۹:۴۵
نظرات ایشان عجیب وکمی نگران کننده به نظر میاد.اون از طرفداری مفرط از روسیه وحمله به جناب وزیر که آمادگی تامین گاز اروپا را در صورت تحریم روسیه اعلام کرده بود واین هم خوشحالی از تاکنون به نتیجه نرسیدن توافقی نهایی که نتیجه اش برداشتن تحریمهای ظالمانه کشورهای زورگو بود وبهتر شدن زندگی مردم.دلیلش چیست؟چرا کسی از ایشان توضیح نمیخواهد؟چرا ایشان باید از صادرات گاز ایران به اروپا بجای روسیه که حق ایران از پنجاه درصد از دریای خزر را برباد داد وقراردادهای ننگینی در تاریخ به کشور ما تحمیل کرده برآشوبد؟چرا ایشان باید از صادراتی که امنیت راهبردی کشور را تاسالها تضمین میکندومیلیاردها دلار سود به کشور ما میرساند ناراحت شود؟چرا در دولت قبلی که هیچ گشایشی به نفع ملت ایران در مذاکرات صورت نگرفت وهیچ حرکتی انجام نمیشد اجازه انتقاد از مذاکرات وجود نداشت ولی در دولت فعلی که اوضاع میرود بر وفق مراد ملت وکشور شود وگشایشهایی حاصل شده است به ناگاه حتی تهدید به شورش علیه دولت بخاطر توافق ژنو وحتی خوشحالی از به نتیجه مطلوب نرسیدن آن تابحال آزاد اعلام شده؟مثل اینکه شیر آزاد شدن یا نشدن انتقاد هم دست این آقایان است وهرموقع بخواهند بازش میکنند وهر موقع بخواهند می بندند. (2152052) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۰۷:۵۹:۳۹
خیلی بدون منطقی و با غرض وبدون انصاف اظهار نظر کردی!!! (2153715) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۲۱:۴۵:۰۷
ببين چند نفر نظر جنابعالي را قبول دارند كه اظهار لطف ميفرمايي.... (2155883) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۴:۴۲:۵۱
مردم جهان در حال پیشرفت هستند ما درگیر چه بحثهایی هستیم (2152295) (alef-13)
 
بیگی
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۳:۰۸:۰۳
هفت شهر عشق را عطّار گشت ----ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم (2153390) (alef-10)
 
اماده
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۳:۱۷:۴۸
کسانی که به فکر توافق ژنو یا هر توافق دیگری هستند باید بدونن که اگه مسئله هسته ای هم درست بشه آمریکا یک موضوع دیگر رو دنبال می کنه و ما قبول نمی کنیم بعدشم طبق معمول دوباره تحریم می شیم بهتر نیست به جای اینکه به دنبال توافق و ... باشیم بیایم تولید داخلی مون رو زیاد کنیم یا اقتصادمون رو از نفت جدا کنیم یا جلوی اختلاس رو بگیریم یا جلوی رشوه خاری ،جلوی بی توجهی مسئولین به وظیفه شون ،جلوی هر کسی که نمی خواد به مردم کمکم کنه و فقط منافع شخصی و خانواده خودش رو نگاه میکنه تا کی باید این صحبت های هسته ای و ...انجام بشه بیام یکبار برای همیشه خودمون استقلال در هر زمینه ای باشیم . (2153416) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۲:۲۶:۳۸
این دیگر مثل روز روشن است که آنها از ایران تقاضای بحث در مورد بندهای قطعنامه را داشتند و آقای ظریف زیر آن را در مذاکره ژنو امضا کرده و حالا چه تور آقای ظریف به راحتی‌ می‌گوید اصلا چنین مساله وجود ندارد و بحث موشکی ایران قابل بحث نیست یا ایشان نمی‌دانند که چه امضا کردند که محال است و یا از زیر بار مسئولیت امضا خود میخواهند شانه خالی‌ کنند،
اگر این روندی که آقای ظریف در پیش گرفته در نهیات برای اولین بار در دنیا کشور من مجبور میشود که حق داوطلبانه عدم تولید سوخت هسته‌ای و یا سلاح بازدارنده هسته‌ای و موشکی را تبدیل به سند و اجبار در جهت عدم استفاده از این حق کند و در نهیات میهن من برای ۴۰ تا ۵۰ سال آینده از سوی دنیا محکوم به راستی‌ آزمایی و در واقع انقیاد و تحت کنترل کشورهایی مانند روسیه در منطقه شود، امیدوارم من در جهالت و اشتباه صد در صد باشم و حتی قبول می‌کنم که کاسب تحریم باشم ولی‌این نظر اشتباه باشد و آن شود که برای میهنم صلاح باشد. (2151831) (alef-8)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۳:۵۲:۴۸
شما مگه اونجا بودید که چی امضا کرد ؟ (2152147) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۷:۰۰:۰۳
شما توافق ژنو رو دیدی اصلا؟ (2152600) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۰۹:۵۰:۳۰
نه اونجا نبوده ولی اقای عراقچی گفتن (2153922) (alef-10)
 
خرم آبادی
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۴:۰۲:۴۰
دوست عزیز وقتی توسط امثالهم از سلاح بازدارنده هسته ای و موشکی نام برده میشود نباید توافق سر بگیرد ما نیاز به سلاح هسته ای نداریم (2152184) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۰۰:۳۲:۴۹
دوست عزیز مساله این نیست که ما دنبال سلاح اتمی‌ هستیم و یا می‌خواهیم داشته باشیم ، مساله این است که هیچ کشور دنیا در تاریخ از این حق بنا ٔبر اجبار سازمان ملل یا شورای امنیت محروم نشده حتی ژاپن و آلمان، و اگر این فاجعه صورت بگیرد نه تنها ایران اولین کشور دنیا خواهد بود که چنین مساله تاریکی‌ برای آن اتفاق میفته بلکه در حقوق بینلملل این به عنوان یک سابقه محسوب خواهد شد و همه کشورهای دیگر مستقل دنیا را ۵ کشور دارای حق وتو میتوانند با این سابقه طحت فشار بگذارند که شرمندگی تاریخی‌ آن به نم کشورمان ثبت خواهد شد، از همین زاویه است که جنبش عدم تعهد با ۱۲۰ عضو شدیدا مخالف هر گونه سابقه (2153574) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۱۱:۳۰:۴۷
این مسئله از وتو 5 کشور گذشته . به جایی رسیدیم که اکثر همسایگان و کشورهای اروپایی و ... موافق تحریم ایران بودند و اگر میخواهیم به توافق جامعی دست یابیم باید سنجیده تر عمل کنیم (2154260) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۵:۰۹:۴۴
موشك و توان موشكي براي هيچكس امنيت نخواهد آورد ... (2152377) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۷:۳۱:۲۸
درسته امنیت نمی یاره ولی اگه یه اپسیلون هم بازدارنده باشه برا ما کافیه . (2152699) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۷:۴۳:۴۵
ایشون راست میکه چون جنک راندیدکه با موشک شهرهای مارمیزدن (2152729) (alef-10)
 
دانشجو
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۰:۲۸:۴۲
من با این نظر مخالفم و به این معتقدم که برنامه موشکی ایران نباید از مفاد مداکرات باشد.
چون هیچ ربطی به مساله هسته ای ندارد.
ما نباید از برنامه موشکی عقب نشینی کنیم چون این مساله به اقتدار کشور مربوط میشه. (2153060) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۰۰:۴۰:۴۸
دوست عزیز مساله این نیست که ما با موشک موافق هستیم یا نیستیم، مساله این است که ما در ژنو قبول کردیم که در مورد مسائل موشکی خود با طرف مقابل به مذاکره بپذیریم و بسیار تاکید کردیم که ایران به حرف و قول خود وفادار میماند، ولی‌ حالا نظر خود را یک طرفه تغییر داده‌ایم و می‌گوییم هیچ مزکریی در این مورد نخواهیم کرد، آیا شما در زندگی‌ شخصی خود به کسی‌ که با شما قولنامه امضا می‌کنند ولی‌ بعدا یکطرفه می‌خواهد شرائط آن را تغییر دهد هیچ گونه داد و ‌ستاد و اعتمادی می‌کنید؟! (2153586) (alef-10)
 
يك بنده خدا
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۱۵:۲۳:۵۰
چرا الكي از خودت حرف در مي آوري كجاي توافق نامه ي ژنو نوشته شده كه توان موشكي ايران هم جزئي از مذاكرات خواهد بود؟

اتقوا الله برادر، اتقوا الله ... (2155021) (alef-10)
 
زینب
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۰:۳۰:۱۱
لابد می خوای موشک سازی مون رو هم تعطیل کنیم... لابد فرپا میگن دانشگاهاتون رو هم تعطیل کنید...پس فردا می گن قانون اساسیتون رو هم تغییر بدین و ...
مارا چه شده است؟! (2153061) (alef-10)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۰۸:۰۸:۲۲
قرآن مجید میفرماید در مقابل دشمنان تا توانایی دارید خودتان را مجهز نمایید اتفاقا دنیای امروز بخصوص غرب بجز زبان زور بر هیچ منطق دیگری پایبند نیست (2153718) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۰۸:۱۱:۴۲
قال الله تعالی :وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ و هر چه در توان دارید از نیرو و اسبهاى آماده بسیج کنید تا با این [تدارکات] دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] دیگرى را جز ایشان که شما نمى‏شناسیدشان و خدا آنان را مى‏شناسد بترسانید و هر چیزى در راه خدا خرج کنید پاداشش به خود شما بازگردانیده مى‏شود و بر شما ستم نخواهد رفت(انفال/60) (2153719) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۱۷:۲۱:۰۹
جناب پروفسور که آخر نوشتتون نقطه چین
آوردید میشه بفرمایید چه چیزی امنیت میاره؟ (2155327) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۲۳:۵۱:۵۸
یعنی واقعاً در ایران مردمانی هستند که اینطور فکر می کنند؟ پس بیخود نیست که ما در جنگ فرهنگی شکست خورده ایم! (2156184) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۰۱:۵۲
شما اول الفبای نوشتن رو یاد بگیر با کل کار آقای ظریف و متن توافق رو با دانش حقوق بین الملل زیر سوال ببر:
تور!!!
نهیات !!!
امضاء حقوق دان بعد از شما (2152489) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۵۱:۱۹
اینقدر از غلط املای همدیگر که به دلیل استفاده از نرم افزارهای مختلف است ایراد نگیرید، شما دوست عزیز خود هم بعد را نوشتی‌ با! (2152579) (alef-13)
 
نکته سنج
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۰:۳۹:۲۰
دوست عزیز مراجعه شما به چشم پزشک الزامی است! ایشون نوشته است "بعد"! (2153076) (alef-10)
 
بیگی
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۳:۰۵:۴۷
اشتباه " تایپی "در خط اول است.کاری به دکتر رفتن هم ندارد.اگر اشتباه املایی هم باشد زیاد مساله ای نیست همه که ادیب نیستند ولی شاید فهیم باشند. (2153378) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۱۱:۵۸:۰۸
معمولا آدمهای فهیم درست نوشتن بلد هستند حتی اگر ادیب و شاعر نباشن!
این آقایی که به این راحتی کل توافق رو با فهیم بودنش کلا زیر سوال برده آیا متن توافق رو دیده که حالا به فهیم بودن تمامش داره اون رو زیر سوال می بره؟ (2154364) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۳:۳۱:۴۸
منظورش "با" در این عبارت بود: "...یاد بگیر "با" کل کار آقای ظریف..." (2153458) (alef-10)
 
بانو گشسب
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۰۰:۴۲:۰۰
باید می نوشت شما اول الفبای نوشتن رو یاد بگیر "بعد""کل کار ...
از شما ی نکته سنج بعیده (2153588) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۷:۳۰:۱۷
سوالی داشتم احیانا شما اونجا بودی ؟ یا احیانا آبدارچی فابیوس یا اشتون بودی که این طوری داری در مورد توافق محرمانه حرف می زنی؟ (2152694) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۷:۵۷:۳۹
برادر یا خواهر محترم
آیا شما متن توافق ژنو رادیده و خوانده اید که اینگونه با قطعیت می گویید آقای ظریف پای این بتوافق را امضا کرده اند؟
آیا شما فکر می کنید که آقای ظریف و همکاران ایشان بدون هماهنگی و مجوزهای لازم پای میز مذاکرات حاضر شده اند؟
آیا در 8 سال گذشته که این همه اتافاق در مملکت رخ داد و و اینگونه قشر ضعیف جامعه بدبخت؛قشر متوسط ،ضعیف و قشر پولدار،پولدارتر شد، شما و امثال شما ها دغدغه و نگرانی نداشتید؟
کسی منکر این نیست که ما انرژی صلح آمیز هسته ای نداشته باشیم.کسی منکر استقلال و عزت مملکت و سربلندی آن نیست.کسی خواهان پایمال شدن خون شهسدان هستهای این مرز و بوم نیست.اما نخواه و نخواهیید که عزت نان آوران خانواده زیر فشار فقر،تورم و گرانی خمیده و بشکند.
چرا اینقدر تعصب کورکورانه و بی منطق به این مساله نشان می دهید.
انرژی هسته ای خوب است و باید ادامه پیدا کند .
آیا شما خواهان بازگشت به 8 سال جنگ و خونریزی های ناجوانمردانه مردان و زنان این مرز و بوم هستید.آیا فکر می کنید که آمریکا نگران همسایه های عرب بی خاصیت ما و تامین امنیت آنان هستند.خیر
بحران اینده دنیا ،بحران انرژی خواهد بود و تمامی این مسایلی که در دنیا و اطرافمان در حال رخ دادن است را نمی بینیند.
آیا امریکا و هم پیمانان ایشان نگران دموکراسی در سوریه،عراق،افغانستان، اکراین هستند.؟
خیر تمامی این مسایل برای رسیدن به منابع و ذخایر نفت و گاز این کشورها و محصور نمودن ایران به بهانه های واهی و در دست گرفتن اوضاع منطقه است.آیا نباید با سیاست و راهکارهای آن به مقابله این اتفاقات رفت. ؟آیا نباید چاره ای اندیشید تا با یک توافق درست و همه جانبه در سایه حفظ ارزشها و عزت ایران دست یافت.؟
پس چرا اینقدر زود راجع به تمامی مسایل جاری کشور اظهار نظر می کنیم.آفت و بدبختی مملکت ما اینست که همه در تمامی زمینه ها متخصصص ونظریه پردازند و در پای عمل که می رسد تپل تو خالی...
همین آقای شریعتمداری عزیز و دوستان ایشان در روزنامه وزین کیهان در 8 سال گذشته مشکلات کشور و دولت گذشته را ندیدند ؟ یا دیدند و دم نزدند ؟
مردم نیز خواهان تصمیم گیری کیهان و سایر افراد معلوم الحال دلواپس دیگری با این افکار تند رو و منفعت طلب نیستند (2152765) (alef-10)
 
ازاده
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۰۱:۴۰:۲۱
موافقم خیلی منطقی وبا نثر روان و دلنشین نوشته شده بود انشالله دوستی مردم با همدیگر وحفظ ارامش و امنیت کشور در الویت قرار بگیره. (2153626) (alef-10)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۰۸:۱۷:۳۳
آقای محترم !!! چقدر ساده لوح هستید هرموقه در مقابل زیاده طلبی شرق یا غرب کوتاه آمدیم آنها خواسته های نامشروع و غیر منطقی و زور گویی خود را بیشتر نموده اند بخصوص الان م کشورها ی غربی هیچگاه حاضر به آرامش و آسایش ملتها بخصوص کشور ما نیستند و با موجودیت ما مشکل دارند و زمانی دست از سر ما برمیدارند که تابع محض آنها باشیم و سرنوشت خود را بدست آنها بسپاریم و با کمتر ازاین راضی نمی شوند (2153724) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۳۰ ۱۶:۵۱:۳۸
خوبه - خیلی خوبه- واقعا منطق از سر و وری حرفتون می باره.اصلا نطقتون منو کشته (2157602) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۱:۰۴:۳۱
فکر کنم شما در مذاکرات حضور داشتی که از یک متن فوق محرمانه اطلاع داری؟:))) (2153124) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۰۹:۰۶:۰۴
شما جرآت نمی کنی نامت را بنویسی چطور یک بنده خدایی را که از جان مایه میگذارد متهم می کنی (2153801) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۲:۲۷:۴۱
توجه داشته باشید که فقط ایمان‌های ترک‌خورده مرعوب دشمنان می‌شوند چرا که اگر ایمان کسی واقعی باشد طبق فرموده قرآن در حصار تهدیدات به ایمان او افزوده می‌شود. (2151837) (alef-8)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۳:۱۶:۳۷
انرژی هسته ای هیچ نفعی برای این کشور ندارد (2152015) (alef-8)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۴:۲۹:۱۶
چطور براسی همه دنیا دارد و میلیون ها مگاوات برق با آن تولید شده. اما فقط برای ما ندارد؟؟؟؟؟؟؟؟ (2152260) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۷:۵۹:۳۵
میلیون ها مگاوات؟ (2152770) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۸:۱۳:۴۱
امروز المان ديگر انرژي هسته اي را رشد نميدهد بلكه دارد كنار ميگذارد. الان المان ٢٧ درصد كل انرژي كشورشو با انرژي پاك توليد ميكنه كه نزديك ٩٠ درصد برق كشور ماست. انرژي هسته اي براي توليد برق اصلا لازم نيست (2152807) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۹:۱۴:۵۰
کشورهای دارنده نیروگاه اتمی یکی یکی دارن نیروگاهاشون رو تعطیل میکنند میرن دنبال سوخت پاک اونوقت شما تو چهل سال پیش اونا سیر میکنید اخه چقدر شما ساده‌این واقعا عقلم خوب چیزیه (2152934) (alef-10)
 
بابک
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۰۶:۳۶:۵۳
استعمار صنعتی یعنی همین تکنولوژی از رده خارجت را بده به جهان سومی ها تا میتونی بچاپشون در ظاهر هم ناز کن که مثلا حق غنی سازی نداری... تا بیچاره ها حریص تر شده بیشتر سر کیسه را شل کنن و بعد تو دلت بهشون بخند
کشورای عربی خلیج فارس رو نگاه کنید همشون رفتن قرارداد ساخت راکتور هسته ای با فرانسوی ها بستن خنده دار نیست
ما تابحال چقدر از دلارهای نفتیمونو ریختیم تو جیب روسها
بریدتاریخو بخونید یه روز تمام این بامبول ها رو برای صنعت نفت،ذوب آهن و حتی راه آهن سرمون در آوردن
دوستمون راست میگه آلمان و ژاپن دارن بسرعت استفاده از انرژی هسته ای رو محدود و رو به انرژی های تجدید پذیر میارن (2153671) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۰۹:۲۱:۰۲
در کشوری که بیش از 90 % از روزهای سال آفتابی است ومیتوان از انرژی خورشیدی استفاده کرد و یا در جای جای این سرزمین پهناور میتوان از انرژی بادی بهره جست ، حقیقتاً استفاده از انرژی هسته ای با این هزینه سنگین ، کار بیهوده ایست . (2153839) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۱۱:۳۷:۰۵
هزینه و فایده برای هر پروژه اساس کار است . باید هزینه این پروژه و فایده آن بررسی و براساس آن اظهار نظر کرد. براساس برخی از اخبار هزینه این پروژه بسیار بالا بوده است و تبعات حاصله خیلی بالا (2154287) (alef-10)
 
شهروند انقلابي
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۴:۳۴:۲۳
با سلام اينكه شما ميگوييد :انرژی هسته ای هیچ نفعی برای این کشور ندارد نشان از جهل شما به دانش روز و گواه اين است كه نميداني جند سال ديگه كه نفت اين ملت تمام شد ايا شيطان به ما نفت ميدهد امروز كه نفت داريم اين برخورد را دارد س دوست عزيز بايد با انرژي هسته اي برق خود را تامين كنيم تا نفت ما ذير گردد و كاربد فراوان در معالجه بيماري صعب العلا ج و داروي ان را ميتوان نامبرد كه اگر نداشت باشيم بايد پول خون بابا شان را بدهيم تا عزيز ما دارو بدهند اگر بدهند و حرف گوش كن باشيم پس انرژي هسته اي مانند ديگر كشور هاي جهان حق ما است و ملت از حق خود نميگذارد ودست شيطان كه دراز شد براي ما قطع ميكنند (2152270) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۸:۰۷:۰۹
ببخشید اشتباهی مثبت دادم. اینکه دانش هسته ای محسناتی دارد شکی در آن نیست. ولی این مزایا باید به چه قیمتی باشد؟ اگر در مقابل نابودی و استیصال یک نسل باشد باز هم می ارزد؟ از این گذشته مگر ملتهایی که بدنبال این دانش نیستند، اکنون کاسه گدایی برای دوا و درمان خود بدست گرفته اند و کرور کرور از بیمارانش در حال مردن هستند؟ آنچه که طرفهای مذاکره حداقل در ادعا می گویند ،نتنها مخالفتی با استفاده صلح آمیز این دانش ندارند، حتی حاضر هستند که بهترین فناوری های روز را هم در اختیار ما بگذارند. برای تولید انرژی برق هم در حال حاضر کشور ما دارای بزرگترین ذخایر گاز جهان است که تا 200سال آینده هم انرژی مورد نیاز کشور را تامین می کند، گذشته از اینکه در میادین مشترک کشورهای همسایه سالهاست که سهم ما را به تاراج می برند. استقلال کشور هم نیازی به گفتن ندارد که سالهاست تحت الحمایه روسیه و چین شده ایم. هر جوری خواستند و هر طوری که منافعشان ایجاب کرده با ما رفتار کردند. اگر اختلافات میان این دو کشور و سایر ابرقدرتها نبود معلوم نبود چه وضعیتی داشتیم. همچنانکه معلوم نیست فردا چگونه ما را وجه المصالحه منافع خودشان قرار بدهند، و به قول معروف ما را "زیر فی" بفروشند. (2152793) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۸:۱۵:۳۰
حق ما عست ولي براي توليد برق لازم نيست
اصلا منطقي نيست مخصوصا با اين هزينه كه براي ما اره (2152813) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۰:۲۲:۲۹
اقای شهروند انقلابی شما از اون دسته افراد همیشه در صحنه اید (2153053) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۲:۲۸:۱۳
به به آقای شهروند انقلاب، دیر پیدات شده؟ از طرف ملت هم که فتوا میدی؟ (2153286) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۳:۰۷:۲۹
به نظرم عمده اش مال راحت طلبی است. از نظر این ها اصلا تحصیل هم نفعی ندارد. (2153386) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۳۰ ۲۳:۳۴:۵۵
شما فردا بايد حداقل سنگ اورانيوم را از آفريقاي جنوبي يا روسيه يا خود آمريكا بخري , ما در كشور معادن قابل اتكا اورانيوم نداريم . براي مسائل پزشكي هم با خريد 5 ميليون دلار اورانيوم از آرژانتين بمدت 20 سال راكتور تحقيقاتي تهران خوراكش تامين شد . فقط 5 ميليون دلار و تازه الان بعد از گذشت 20 سال اگر با دنيا تعمل ميكرديم براي 100 سال آينده هم ميتونستيم اورانيوم به قيمت بسيار پايين خريداري كنيم نه اينكه ميلياردها دلار بريزيم تو جيب روسيه و هنوز يك كيلووات برق از نيروگاه بوشهر نتونيم بگيريم . (2158204) (alef-10)
 
کاسب مذاکره
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۵:۰۴:۲۶
اگر برخی وطن فروش ها اسناد هسته ای رو در اختیار غرب قرار نمی دادند الان فوایدش رو متوجه می شدی .... (2152357) (alef-13)
 
نکته گو
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۵:۱۲:۳۷
نفعه که هیچ جز ضرر هیچی ندارد ، جمله انرژی هسته ای حق مسلم ماست به عقیده این حقیر دامی بود که دشمنان کشور و نظام طراحی کرده بودند و احمدی نژاد دانسته و یا ندانسته این جمله را تبلیغ کرد ، همانگونه که اشغال کویت پوست خربزه ای بود که به هدف اشغال عراق و منابع نفتی منطقه زیر پای صدام گذاشتند (2152382) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۱۳:۱۲:۵۱
این تحلیل من درآوردی را بذار کوزه آبش رو بخور ، خب پرفسور بلامنازع ! بگو ببینم اگر نفعی ندارد چرا همه کشورهای دنیا از آن بهره مند هستند ؟ (2154611) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۵:۱۷:۰۴
پس دو روز دیگه خونتو با چراغ نفتی ببخشید با هیزم روشن کردی اون موقع میفهمی (2152393) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۹:۵۰:۴۱
جدی ترین منابع انرژی آینده انرژی های تجدید پذیر و خصوصا انرژی خورشید است که بحمدالله در کشور ما فراوان است. انگلستان با 80 روز آفتابی در بسیاری نقاط از خورشید و انرژیش استفاده میکند و ما با حدود 300 روز در سال از آن بی بهره ایم!!!!

البته من با فناوری هسته ای بسیار موافقم بشرطی که با هزینه های منطقی بدست آید نه آنکه همه هست و نیست این مردم را برای آن خرج کنیم. خصوصا اگر در این جمله که بدنبال بمب اتمی نیستیم صادق باشیم. (2152997) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۲:۲۶:۲۰
این دیگه از بی عرضگیه که دو روز دیگه خونمون رو با چراغ نفتی روشن کنیم !! اگه عرضه داشتیم از انرژی مجانی وبی ضرر خورشید استفاده می کردیم ! (2153278) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۵:۱۹:۱۷
بزدل.امام اگر زنده بودند آیا رویه ای به غیر از رویه فعلی را پیش می گرفتند؟ (2152400) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۲:۲۷:۱۹
قطعا شک نکن ! (2153283) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۳۰ ۲۳:۳۸:۰۰
قطعا اينكارو ميكردند كما اينكه وقتي جنگ با عراق به نقطه بحراني رسيده بود قطعنامه 598 رو پذيرفتند . (2158208) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۵:۲۱:۰۷
موشک چی؟ تحقیقات علمی چی؟ استقلال چی؟ (2152407) (alef-13)
 
امید
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۵:۲۵:۵۲
برات متاسفم که متوجه نیستی بحت انرژی هسته ای یک بهانست
این تمو بشه یه موضوع دیگه رو بهانه میکنند (2152410) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۲:۲۷:۵۶
خوب ما نباید بهانه دستشون بدیم ! (2153285) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۵:۳۶:۱۹
واقعا میگن ارزشها و عناوین تغییر کرده...
الان جای کامه بیسوات و باسواد عوض شده فکر کنم!... (2152437) (alef-13)
 
علي
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۵:۳۶:۴۹
أره و 5+1 جمع شده اند تا تا جلو این بی منفعتی و ضرر را بگیرند و ما را بسوی سود و منفعت رهنمون سازند! (2152438) (alef-13)
 
زینب
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۰:۳۳:۱۵
خیلی خوب گفتی :) (2153067) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۱۴:۱۹
از ته دلم بهت نظر مثبت میدم (2152510) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۳۷:۴۸
برادر با چه منطقی حرف زدید؟ دلایل؟ ما که جزء مصرف گرا نرین ملت ها هستیم و منابع آبمان هرروز کم می شود برق هسته ای می خواهیم. حالا شما هم به خاطر مصیبت های آن زدی زیر همه چیز و گفتی نفعی ندارد. الان هستهای بهترین چماق است که توی سر ما بزنند و اگر می توانستند کار دیگری می کردند که کارائی این چماق را داشته باشد حتما می کردند. اتفاقا وقتی مسئله ای حل نمی شود باید بیشتر وقت گذاشت تا حل شود و این هر بهائی داشته باشد نتیجه اش اعتماد به نفس است. حتی برای شخص شما در مسائل روز مره زندگی تان (2152555) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۴۳:۴۰
واقعا از داشتن چنین هموطنانی متأسفم!!!

هموطنانی که معتقدند: "انرژی هسته ای هیچ نفعی برای این کشور ندارد"

سوادش به کنار، که اگر کسی فقط سواد خوندن و نوشتن هم داشته باشه با یه سرچ ساده می تونه بفهمه انرژی هسته ای چه فوایدی داره، بحث غیرت و عزته که بعضی ها هیچ درکی از اون ندارن!

بحث عرق ملیه که بعضی ها هیچ درکی از اون ندارن، حتی از جلز ولز اونهایی که به قول خود این هموطنان باهوش!!! ابرقدرت هستن نمی تونن بفهمن این موضوع چقدر حیاتیه!
و خیلی جالبه که دقیقا چنین ادعایی رو همون ابرقدرت ها هم دارن می گن به چه دردتون می خوره
همونطوری که وقتی انگلیسی ها می خواستن نفت ما رو غارت کنن می گفتن ببینید چه چیز بد بوئیه، ما داریم به شما لطف می کنیم که شما رو از شر چنین چیز بدی نجات می دیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

شاید هم می فهمن اما به خاطر لجبازی های سیاسی اینطور وانمود می کنن، چون کسانی که این انرژی رو تثبیت کردن قبول ندارن، می خوان با توسل به هر شیوه ای حتی به قیمت زیر سؤال بردن شعور خودشون و عزت مملکت چنین ادعاهای مضحکی رو مطرح کنند!

با وجدانشون چی کار می کنن؟
با تاریخ و آیندگان چه می کنن؟

الف نظر منو منتشر کن، شرط می بندم یه عده جواب می دن به من "وقتی 3 هزار میلیارد رو می بردن عزت و غیرت کجا بود؟
"وقتی بابک زنجانی پول ملت رو کشید بالا عزت و غیرت کجا بود"
"وقتی دلار 4000 تومان بود عزت و غیرت کجا بود"
و ...

الف بالا غیرتا منتشر کن ببین سطح سواد این دوستان چقدره!
خودت ببین استدلالشون در چه حدیه و چی رو به چی گره می زنن!!!!!!!!!!! (2152567) (alef-13)
 
بی‌سواد
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۷:۲۸:۵۱
احسنت. این عده فکر میکنن ماها خوردیم و بردیم و الانش هم داریم از قِبل تحریم ها کاسبی می‌کنیم! اگر هم نقد می‌کنیم نگران جیبمون هستیم که مبادا اگه توافق صورت بگیره و منافع ما به خطر بیفته!

( دلم می‌خواد یه نفر پیدا بشه به من توضیح بده که یه دانشجوی 27 ساله که از هیچ سهمیه و پارتی هم استفاده نکرده و فقط داره نظرش رو بیان می‌کنه چطوری می‌تونه تحریم‌ها منفعتی براش داشته باشه؟ ) (2152689) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۳:۴۱:۴۴
شما هم به من بگو من که 32 سالمه و مثل شما هیچ سهمیه و پارتی نداشتم و نفر چهارم ارشد کشور و دوم دکتری در دانشگاه دولتی بودم انرژی هسته ای چه سودی برام داشته که لو تحریمهای هوایی و دارویی و قطعات هواپیما و صنعت نفت و گاز و بسیاری کالاها و اجناس دیگه نداره؟؟ به هر حال یه عده این وسط کاسبی می کنند و مخالف لغو تحریمها هستند و دلیل نمیشه اگه شما جزو این افراد نیستی پس چنین واقعیتی وجود نداره. ضمنا خداییش ببینید که چه کسانی ضرر تحریمها رو تحمل می کنند؟ مردم عادی یا آقای جلیلی و شریعتمداری و رسایی؟ و ممنون میشم اگه دلیل بیارید که اینجانب دنبال ضعف ایران و شرف و استقلال کشور و نابودی منافع ملی هستم و به عمین دلیل با داشتن انرژی هسته ای مخالفم. سپاس. (2153488) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۱۱:۳۴:۳۹
محمد آقای عزیز شما به قول خودت دانشجوی دکتری هستید، درواقع باید 5 سال دبستان، 3 سال راهنمایی، 4 سال دبیرستان، 4 سال کارشناسی، 2 سال کارشناسی ارشد، و 4 سال دوره دکتری را طی کنی، بعد شانس بیاوری و شغلی مناسب رشته و مقطع تحصیلی ات پیدا کنی، درواقع یعنی حداقل 22 سال باید تلاش کنی بعد نتیجه آن را ببینی، آن وقت إن شاءالله تا آخر عمر خیالت راحت است و می توانی ثمره این تلاش 22 ساله را نوش جان کنی!
اما نمی شود این راه را طی نکرده به چنان جایگاهی برسی!
حالا قضیه هسته ای چنین وضعیتی دارد، از شما که به قول خودتان دانشجو یا دانش آموخته مقطع دکتری هستید چنین حرفی خیلی بعید است!
درواقع شما باید بدانید که ما در قضیه هسته ای در ابتدای راه هستیم، باید این راه طی شود تا إن شاءالله بعد از آن به وسعت یک آینده بی انتها همه از ثمرات شیرین آن بهره ببریم.
همانطور که خود شما در ابتدا یا میانه راه سختی های تحصیل را به جان خریدی و در شرایطی که شاید خیلی از هم سن و سالان شما در حال خوش گذرانی های مقطعی بودند خیلی از لذت ها و راحت طلبی ها را بر خودت حرام کردی تا به لطف خدا و به سبب تلاش های خودت به چنین جایگاهی رسیدی و به قول معروف «برای خودت کسی شده ای» و شاید الان خیلی از همان هم سن و سالهای شما که به عوض تحمل مرارت های تحصیل راحت طلبی و خوش گذرانی را برگزیدند حسرت جایگاه شما را می خورند، همینطور همه این سختی ها هزینه هایی است که یک ملت می پردازد برای اینکه «کسی» بشود!
ساده لوحانه است اگر کسی تصور کند بدون پرداخت هزینه می توان به پیشرفت و سعادت رسید، اما بعد از تحقق آن پیشرفت، به اندازه یک افق بی کرانه از ثمرات آن هزینه هایی که پرداخته ایم منتفع خواهیم شد.
شما به عنوان یک تحصیل کرده حتما می دانید که آلمان و ژاپن هر دو در جنگ جهانی دوم حقیقتا تبدیل به یک ویرانه شدند، اما امروز به ترتیب قدرت های اول اقتصادی اروپا و آسیا هستند(البته شاید به لحاظ پیشرفت چین در سال های اخیر ژاپن در چند سال اخیر به رتبه دوم تنزل کرده)، تصور می کنید آلمان و ژاپن یک شبه به چنین جایگاهی رسیدند، یا مثلاً ورد خواندند و به مدد جنبل و جادو این اتفاق رخ داد، نخیر آقای محترم ملت آلمان و ملت ژاپن اراده کرد روی پای خودش بایستد و برای خودش کسی شود، هزینه آن را پرداخت، و حالا برای خود کسی شده است!
امروز هم دو راه پیش روی ملت ایران است، اینکه اراده کند که برای خود کسی بشود و هزینه آن را پرداخت کند، کما اینکه تا الان پرداخت کرده و با گذر از این «پیچ تاریخی» إن شاءالله در آینده ای نزدیک شاهد به ثمر نشستن و نتیجه دادن تلاش هایش باشد،
یا اینکه عطای آن افق روشن را به لقایش ببخشد و یک رفاه حقیرانه را برگزیند، چیزی شبیه رفاه ملتهای عرب حاشیه خلیج فارس، که به لحاظ ظاهری همه چیز دارند، اما نه خبری از استقلال هست، نه عزت، همه چیز با یک اشاره یکی از خارج متحول می شود!
این یک تصمیم تاریخی است
ملت ایران کدام را بر خواهد گزید؟
تنها ملتهایی در تاریخ می مانند و تمدن ساز می شوند که روی پای خود بایستند و خود سعادت خود را رقم بزنند
البته هزینه هم باید بپردازند
که بهشت را به بها دهند، نه به بهانه!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ضمنا ای کاش الف این امکان رو می داد که با معرفی یه سری منابع این ابهام رو برات برطرف می کردم. (2154278) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۹:۰۲:۵۴
من میخوام ببینم سطح سواد شما چقدر ؟
عمو جون برو فواید انرژی خورشیدی رو بخون ببین تو کشوری که بیشتر مواقع زیر تابش شدید خورشید چقدر میشه ازش استفاده کرد
. عمو جون برو تحقیق کن ببین این همه هزینه کردیم برای انرژی هسته ای آیا ارزشش رو داره ؟ این همه تورم اینه همه طلاق این همه بیکاری دلار 4000 تومن ! پدری که شرمنده دخترش نمی تونه مقدمه ازدواجش رو فراهم کنه چون لوازم خانه 10 برابر شده ! در کل عمو جون فقط جلوی بینی خودت رو نبین !


نظر ایشون را نشون دادی الف پس نظر ما رو باز سانسور نکن ! (2152917) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۱:۵۹:۱۱
آفرین٫ درست گفتی (2153222) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۳:۴۱:۵۸
عزیز دل برادر شما از فناوری هسته ای فقط کاربرد انرژی ش رو می دونی! که در قابل قیاس بودن اون هم با انرژی هسته ای حرف هست!

با انرژی خورشیدی می شه دارو برای بیماری های خاص ساخت؟
اگه نمی دونی بدون یکی از مهمترین کاربردهای فناوری هسته ای - که مسامحتاً به اون انرژی هسته ای میگیم_ بحث تولید رادیو داروها برای بیماری های خاص هست!

در بحث کشاورزی می دونی فناوری هسته ای چقدر می تونه کاربرد داشته باشه!

غیر از این تکلیف این همه آدمی که طی این سالها تو این حوزه تحصیل کردن چیه به نظر شما، برن خونه کشک بسابن، یا اصلا این رشته رو از رشته های دانشگاهیمون هم حذف کنیم!
چطوره؟

حالا باز هم حرفی هست دوست باسواد؟؟؟

اون بنده خدا گفته بود ببین مخالفها چی رو به چی گره می زنن!
همین مصادیقی که ذکر کردید اگه فقط ملت به همین ها فکر کنن متوجه سطح سواد و قدرت استدلال شما می شن! (2153490) (alef-10)
 
انرژی هسته ای ؟؟
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۲۱:۴۱:۰۳
می خواین بدونین فواید انرژی هسته ای چیه ؟؟؟ من فقط چندتا دستگاه میگم که ما تحریمیم
PGNA Analyser
Gamma Density Gauge
Thichness Density Gauge
PET
Spect
Gamma CT Scan
Interface gauge
Gamma Tracer
انواع رادیو داروها
.... (2155874) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۳۱ ۱۳:۱۸:۵۷
حالا چند تاشو طی این چند سال (10 سال) به دست آوردیم؟ (2158980) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۰:۱۵:۳۳
عرق ملیت ازیتت نمیکنه وقتی پولت رو میگن ما تعیین میکنیم چقدرش رو میتونی از بانک ورداری. ویا وقتی میگن مقدار نفتی که میتونی بفروشی را ما تعیین میکنیم ویا وقتی میگن هواپیما نمی تونی بخری و یا وقتی به هواپیمای مسافرتی کشورت در فرودگاههای سایر کشورها بنزین نمی فروشند و یا اگر سری به سفارتخانه های کشورهای در تهران بزنی رفتار حقارت امیزشون را با هم وطنهات دیدی. (2153041) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۰۱:۵۳:۵۱
عالي گفتي. ولي بعضي از اين دوستان استادند در فرافكني (2153634) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۱۹:۳۵:۱۲
«این عرق ملی»
اشتباه تایپی بود (2155611) (alef-10)
 
جهانی
۱۳۹۳-۰۳-۰۲ ۰۱:۳۸:۰۹
ما خیلی وقته چوب امثال شما رو با افکار فقط هزینه برتون میخوریم کاش امثال شما ها تو ایران زندگی نمیکردین اونوقت ما کشور جهان سومی نبودیم (2161430) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۴۵:۴۷
توان موشکی چی؟ (2152572) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۸:۲۲:۱۶
کم اوردین ! مذاکرات نتیجه نداره ! انرژی هسته بده ! کار بدی کردیم ! (2152833) (alef-10)
 
یا مهدی
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۰:۱۵:۰۵
مثلا اگر دست از انرژی هسته ای بر داریم. دیگه دست از سرمون بر میدارند!؟ (2153039) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۳:۰۲:۱۲
یعنی به نظر شما امریکا اینقد عاشق ما شده که میگه چیز بد رو نداشته باشین
اگه بد خوب چرا امریکا میگه نداشته باش
چیز بدیه دیگه بذاره ما داشته باشیم خوشو هم اذیت نکنه (2153364) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۳:۰۵:۵۳
چی برای شما نفع دارد؟ ویزا! (2153379) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۴:۴۷:۱۴
شما هم توجه داشته باشید که از ملت هزینه کردن و در مذاکرات به طرفهای غربی تاختن هیچ هزینه ای برای طرف ایرانی نداره حتی اگه بعد از 100 دور هم اگه مذاکره کنند و بتازند و تحریم روی تحریم بیاید آن مذاکره کننده محترم نه تنها مورد مواخذه قرار نمی گیره بلکه مورد تشویق هم قرار می گیره البته نه از جانب مردم.
حالا وقتی مزایای فوق العاده زیادی در شعار دادن وجود داره و هزینه ها را مردم تحمل خواهند کرد این کجاش ایمان هست که ترک بخوره یا نه. (2152311) (alef-13)
 
احمد ك
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۵:۵۸:۰۷
من حرف وگفته شمارا تاييد ميكنم ولي يك نكته برايم سئوال است كيهان نوعي مطرح كرده كه ايشان خطوط قرمز را تعيين كرده وبا هيات به وين رفته حالا چرا اين ايمانهاي ترك نخورده مثل كيهان در خصوص اين معوقات بانكي كه كشور را ركوردار فساد كرده سكوت كرده اند چون مطمئن هستم گروه مذاكره كننده قدمي از حق ايران نميگذرد پس همه به مسايل داخلي بپردازيم (2152483) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۸:۴۵:۲۹
کلی گویی است و ربطی به موضوع ندارد. (2152887) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۲:۲۸:۰۶
ما از دنیا برای خود چیزی نخواستیم و نمی‌خواهیم ولی اگر افرادی خواسته باشند با اعتقادات و مقدسات و ارزش‌های انقلاب بازی کنند با تمام وجود مقاومت خواهیم کرد. (2151840) (alef-8)
 
علی شیرازی
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۲:۲۸:۰۹
الان دلواپسا حسابی خوشحالن..
یادشون رفته که زمان خودشون همین کورسوی امید هم وجود نداشت (2151841) (alef-8)
 
نکته سنج
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۳:۴۴:۰۵
یکی از ارگانهای دلواپسان (کیهان - شریعتمداری) خوشحالی خود را ابراز کرده! (2152122) (alef-13)
 
شهروند انقلابي
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۵:۰۹:۴۱
با سلام جناب علي شيرازي جناب ظريف دلاورانه نه گفت واينبار لبخند نزذ و انها لبخند نداشتند ولي ملت لبخند داشت از اينكه جناب ظريف قهرمان نه گفت جناب ظريف لبخند ديپلماسي دارد و ملت هم لبخند ظفر از نه گفتن جناب ظريف ولي شيطان و اشتون اينبار لبخند نداشتند حال جناب عالي موافق لبخند جناب ظريف قهرمان و ملت لبخند زن از اين نه هستي ؟ يا ناراحت از تلخند شيطان و اشتون يك بار اجازه بده ما لبخند بزنيم و شاد باشيم تو چرا ناراحتي ؟مرگ بر شيطان بزرگ امريكا مرگ بر نوكران شيطان زنده باد دلاوران حزب الله (2152376) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۷:۳۱:۱۲
شهروند خودتی؟ خودمانیم اینبار نثر روانتری نوشتی ها! (2152697) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۷:۴۰:۱۶
من دیگه حرفی واسه گفتن ندارم . (2152723) (alef-10)
 
امید
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۵:۲۷:۵۲
چرا فک میکنید دلواپسها اصولگرایان هستند چشمتون رو باز کنید واقعیت رو درک کنید مردم نگران کشورشان هستند چرا انتقاد رو با انتقاد جواب می دهین (2152419) (alef-13)
 
سعيدي
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۰۰:۵۵
سلام
واقعا بايد با اين شريعت مداري برخورد شود كسي كه خودش را انقلابي ميداند ولي خوشبخت است از اينكه گره اي از كار مردم بازنميشود ننگ بر اين آدمهاكه منافع خود را برديگران ترجيح ميدهند طبل شما هم آقاي شريعتمداري صداش درمياد . (2152487) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۲:۲۹:۴۱
چقدر خوشحال شدن برخی!!!
واااااااقعا باید ساده باشند که فکر میکنند تحریمهایی که طی 8 سال وضع شده رو با یک روز مذاکره میشه حل کرد !!!
قرار نیست که هر بار که تیم ایرانی رفت برای مذاکره دست پر برگرده
برخی مواقع هم شرایط پیچیده میشه و بی نتیجه (2151846) (alef-8)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۵:۴۰:۵۲
اتفاقا این پیچیدگی مذاکرات وعدم توافق گاه بی گاه نشانگر استقامت تیم مذاکره کننده بر حقوق ایران است یعنی خصوصیتی که امثال شریعتمداری ودلواپسان سعی بر نا دیده گرفتن یا اثبات نبودنش را داشتند ! تیم ایرانی نشان داد اخم ولبخند را هرکدام به جای خود دارد ! (2152447) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۲۹:۵۷
ساده کسانی بودند که با شعار حل یک شبه به این اقایان رای دادند!! (2152538) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۷:۰۳:۴۰
راست می گی حمید جان ، نمی دونستن که اگه در این مملکت می گذاشتن عاقلانه و منطقی کار کرد، خوب حاج محمود هم می کرد!!!! (2152610) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۷:۰۷:۰۷
پ ن پ به جلیلی رای میدادن و برای جنگ آماده میشدن !! (2152618) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۲:۳۳:۴۷
دیگه اگه کیهان اگه به نتیجه نرسیدن خوشحال نشه، کی بیشه آخه؟! بعدش هم هرچی میشه از طرف ملت ایران صحبت می کنند. الان ملت ایران خوشحاله که به نتیجه نرسید مذاکرات؟ (2151861) (alef-8)
 
موافق.کیهان
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۵۹:۲۴
شما ماهواره زیاد می بینید (2152597) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۷:۴۴:۰۸
من نوعی نه ماهواره می بینم نه کیهان می خونم ,جیگرم نیستم ولی اینو خوب می دونم باید مردم هم زندگی راحتی داشته باشند و اگه به نتیجه می رسید مردم زندگی راحتتری داشتند . البته شما دلواپسا الانم زندگی راحتی دارید. (2152730) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۰:۰۹:۰۹
شما هم رسانه میلی زیاد میبینی. (2153027) (alef-10)
 
نا شناس
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۰۸:۲۲:۵۵
دوست عزیز مثل این است که بخاطر تعصب کورکورانه متن کیهان را کامل و منصفانه نخواندی .. فبشر عبادی الذی یستمعون القول و یتبعون انفسهم (2153729) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۲:۳۶:۴۷
کلی کیف کردم آخه من یه دلال جابجایی پول های ایران در خارج از کشور هستم مثل چین هند کره حالا حالا ها در خدمتیم مردم ایران!......... (2151873) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۲:۴۰:۳۰
دوستانی که همش در برابر انتقاد از آقای ظریف و اشتباهت به غایت روشن آاش در مورد توافق ژنو بحث دانش آقای ظریف در روابط دیپلماتیک و یا سابقه ایشان در دیپلمات بودن و این مسائل را مطرح میکنند باید پاسخ دهند که خوب، مثلا آقای نعمت زده و یا آقای بهمنی چه از نظر دانش تئوریک و چه از نظر سابقه در تخصص خود اگر از آقای ظریف به مراتب جلوتر نباشند حداقل هم عرض هستند، ولی می‌بینید که چه عملکرد ضعیفی در حوزه خود مثلأ در ماشین سازی و یا بحث تثبیت نرخ ارز و وضعیت اقتصادی دارند؟!!... دوستان قرار نیست چون ما احساسی‌ دوست داریم در حوزه سیاست خرجی و یا تحریمها تغییری را شاهد باشیم بدون قید و شرط از آقای ظریف و عملکرد او دفاع کنیم، آقای ظریف یک دیپلمات با آشنایی کامل به زبان انگلیسی‌ است، ولی‌ به گواه عملکرد خود در مورد همین بحث مذاکرات ژنو و وین و مواضع متضاد او در مورد قطعنامه ۱۸۰۳ و قبول مزکره در مورد آن در ژنو و رد تمام و کمال این توافق و مذاکره در وین هرگز نمیتواند یک مذاکره وگر حرفه یی و دیپلمات صاحب سبک و تئوریسین ارشد در سیاست خارجی باشد بلکه ایشان بیشتر شایستگی یک مترجم قابل قبول و یا حداکثر یک مدیر میانی در وزارت خارجه دارند.

دوستان حالا فوری نگن پس حتما جلیلی خوب بود یا دولت مدیر جهانی‌، بنده به شدت و قاطعیت مسائل امروز کشور را نتیجه ۸ سال اشتباه استراتژیک و فاجعه آمیز مدیر جهانی‌ و طرفداران آن روز او و دلوپسین امروز او در تعامل با دنیا می‌دانم. ولی‌ این دلیل نمی‌شه که بگیم چون آقای جلیلی بد عمل کرد پس آقای ظریف بدون چون و چرا مورد تایید است، به خاطر اینکه متهم هم نشم که فقط انتقاد می‌کنم و هیچ راه حلی ارائه نمی‌دهم خدمتتن عرض می‌کنم که تنها راه برای آقای روحانی و تیم سیاست خارجی‌ و حتی داخلی‌ ایشان این است که همانطور که در وعده‌های خود فرمودند، صادقانه و با شفافیت کامل اعلام کنند که راهی‌ که کشور در روابط خارجی‌ حداقل در ۸ سال گذشته رفته اشتبده بوده و حالا برای اینکه جلوی ضرر را بگیریم و طرف تندروی خارجی‌ را خلع سلاح کنیم باید مانند قطعنامه ۵۹۸ و یا ۲۰۰۵ عمل کنیم و برای حداقل ۳۰ سال سیاست خارجی کشور را ٔبر پایه آرامش و دوستی‌ با همه کشورهای جهان و استفاده از تجارب آنها برای حل مشکلات اقتصادی و داخلی‌ قرار دهیم، در نهایت هم به این امر خواهیم رسید ولی‌ این کجا که خود مانند چین آگاهانه این امر را قبول کنیم و به آن اعتقاد داشته باشیم و آن کجا که همه در خارج گمان کنند که از روی اجبار و استرار به این امر رسیدیم، مانند حالا که همش میگن ایران به دلیل فشار تحریمها به میز مذاکرات ٔبر گشته. (2151892) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۳:۲۸:۳۱
شما اگر در این مملکت شخص مناسبتری را سراغ داری به عنوان وزیر امور خارجه معرفی کن. البته امیدوارم سراغ پزشکها و روانشناسان نروید. چون وقتی آقای ظریف را که صاحب تالیفات و آثار متعدد و سابقه ی کافی و تسلط به زیان خارجی است رد می کنید به طرق اولی نمی توانید طرفدار پزشک ولایتی و آقای متکی و امثالهم که نه تسلط به زبان خارجه و نه مطالعات حقوقی و کنسولی و سیاسی داشتند باشید. آقای ظریف برای پست خود بسیار مناسب و شایسته است و شما اگر اندک آشنایی با صاحبنظران وزارت امور خارجه و بخش دیپلماسی می داشتید این حرف را نمی زدید. بسیاری از شاگردان ایشان در دانشگاه تهران و دیگر مراکزعلمی نیز از سابقه و انتصاب و نیز عملکرد ایشان در پرونده ی هسته ای رضایت دارند و تایید می کنند. باز هم تاکید می کنم اگر شخص مناسب تری را که حاضر می شود این پست را قبول کند می شناسید نام ببرید. (2153448) (alef-10)
 
فرقانی
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۲:۴۱:۴۲
رتبه ذوم تورم دنیا هم خوشحالی داره جناب شریعتمداری (2151894) (alef-8)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۳۰:۴۸
ای کاش لااقل مقاله را می خواندید بعد افاضه فیض می کردید؟ (2152542) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۳۱:۴۱
با رفع تحریم ها و سرازیر شدن دلار های نفتی تورم زیاد تر هم میشه ! قبول نداری به سابقه چند دهه تورم رجوع کن! (2152543) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۰:۴۶:۱۳
البته عمو جون بیشتر تورم بخاطر افزایش قیمت دلار ها ! (2153087) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۲:۴۲:۰۵
شورای عالی امنیت ملی باید از ایشان توضیح بخواهد. (2151897) (alef-8)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۰۳:۴۵
منظورتون آقای شریعتمداریه دیگه با این تیتر روزنامه؟ (2152492) (alef-13)
 
حمید صحرایی
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۲:۴۴:۵۰
غرب به ایران یک فرصت 6 ماهه داد تا از این راه به توان دولت در کنترل تورم و ایجاد رضایت از وضع معیشتی که امکان داشت به انسجام مردم ختم شود و همچنین حرکت های سیاسی و جناحی دولت در راستای کنار زدن تندرو ها از صحنه سیاست، پی ببرد. در این فرصت شش ماهه غرب پیزی از دست نمیدهد. اگر سیاست دولت در داخل موفق میشد و سیاست های تحریم اثر خود را از دست میداد، غرب برای نگه داری جایگاه خود در ایران، توافق را نهایی میکرد. اکنون با پیش بینی عدم موفقیت دولت در اهداف خود و به دلیل اینکه غرب فکر میکند تنها راه دولت حصول توافق است، به گرفتن امتیازات بیشتر از ایران فکر میکند. اگر حتی موشکها هم بحث شود بعد نوبت حقوق بشر و دیگر مسایل حاشیه ایی است.7 ماه پیش تنها راه رسیدن به توافق عادلانه را نگاه به داخل و قدرت بخشیدن به اقتصاد و معیشت مردم ذکر کردم. حالا هم همین است. (2151901) (alef-8)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۴:۱۵:۲۶
آقای صحرایی رهبری انقلاب سال گذشته را سال حماسه اقتصادی اعلام کردند به همین دلیل
اما واقعا همانطور که گفتید مسئولین وزارت اقتصاد دست روی دست گذاشته اند برای رفع تحریم و تلاش وزارت خارجه.
این کار حماسه یا جهاد اقتصادی از مدیران اقتصادی که حتی برنامه مشخص اقتصادی ندارند بر نمی آید درست مثل دولت قبل (2152216) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۲:۴۶:۳۳
به کاسبان تحریم این پیروزی بزرگ رو تبریک می گم.
بیچاره ما مردم عادی که در این کشور فقط به در زمان راهپیمایی ها و انتخابات ها به درد مسئولین می خوریم. (2151909) (alef-8)
 
ل
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۵:۳۱:۳۳
تو راهپیمایی نکنی بهتره
انگار خیلی دوست داشتی نظام اسلامی جای خودش رو به نظام غربی و سلطه بر ما بده؟ ما ایرانی ها سربه دار میدهیم اما تن به ذلت نمیدهیم (2152427) (alef-13)
 
شهروند انقلابي
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۵:۵۴:۳۶
با سلام به خودتان تبريك بگوييد كه دلاوران جناب ظريف نه گفت به تيم ديپلماسي تبريك بگوييد دلاورانه از توان موشكي دفاع كرد به رييس محترم جمهور تبريك بگويد كه ظريف دلاور از حقوق اين ملت تبريك گفت و شعار هميشگي راستگويان راست را بدهيد مچكريم مگر جناب عالي طرفدار دولت تدبير نيستيد پس همه باهم مچكريم جناب ظريف دلاور كه نه گفتي (2152478) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۲:۵۱:۰۸
آقای روحانی صادقانه و شفاف منظور خویش را از این جمله که گفته عده‌ای با شعار ایستادگی و مقاومت در برابر آمریکا دست در جیب مردم کردند و به غارت کشور پرداختند چیست؟ از ایشان که مسئولیت اداره دستگاه اجرایی کشور را قبول کرده‌اند این انتظار وجود دارد که از التهاب در فضای عمومی جامعه جلوگیری کند. (2151926) (alef-8)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۳۹:۲۴
عزیزم دیگه احمدی نژادکاری کرده که جامعه بااین حرفاملتهب نمیشه.شمانمیخواددلواپس التهاب جامعه باشی!!! (2152558) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۸:۰۷:۵۳
اين التهاب ادعايي شما فقط در دل عده اي دلواپس بوجود مي أيد چون حرف حرف دل ملت است
نه دلواپسان (2152794) (alef-10)
 
شهروند انقلابي
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۲:۵۲:۰۴
با سلام نو يسنده محترم دوگانه مقاله داد و يك سياست دوگانه را در پيش گرفت از يك طرف از رفتار نابجا جناب ظريف و تيم ان كه در توهم بود و مسايل واضع توان موشكي كه درمذاكرات است را جناب ظريف توهم و دلواپسي نادرست فرض كرد و ديديم اينطور نبود و از طرفي ميگوييد نبايد از بهم خوردن مذاكرات خوشحال باشيم نويسنده محترم اول تكليف را با خودت روشن كن بعد مقاله بده ولي موشك سازان قهرمان بسازيد موشك ز كوري چشم ناپاك شيطان و دفاع كنيد از ناموس و وطن و رهبري خود با موشك موشك سازان دلاور اي ياوران رهبر اي اميد ملت نگذاريد بد خواهان به خيال خود دست طمع به مردم ما داشته باشند و دست شيطان را قطع كنيد مرگ بر امريكا مرگ بر مزدوران شيطان مرگ بر وطن فروشي درود بر شهدا هسته اي درود بر خانواده شهدا مرگ بر اسراييل غاصب (2151931) (alef-8)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۳:۱۱:۲۸
ببخشید در کجای مقاله از توهم ظریف گفته شده؟ شما هم از روی ذهنت می خونی؟ در متن هست که ظریف درمورد مساتل هسته ای گفت و گو نکرده و از خط قرمز عبور نکرده. (2151997) (alef-8)
 
یکنفر از مردم
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۳:۵۰:۳۸
شهروند جان! دیروز ظریف دلاور بود و امروز متوهم؟! باد به کدوم طرف میوزه؟ توهم خویش را به پای آقای ظریف حساب نکن برادر! این توهمه که مذاکرات بهم خورده. (2152141) (alef-8)
 
شهروند انقلابي
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۴:۴۴:۴۷
با سلام يکنفر از مردم ديروز گفتم جناب ظريف دلاور انه جلوي ذشمنان اين ملت ايستادگي كرد امروز هم ميگويم جناب ظريف دلاورانه اينكار انجام داد نه گفت و مذاكرات را بهم زد اينكه توهم است ان است كه حناب ظريف در مجلس فرمودند ما دلاور هستيم نه دلواپس اصلا موضوعات دفاعي و توان موشكي در مذاكران بحث نشد (يعني دلواپسان توهم دارند)وحال ديدي كه توان موشكي ما و توان دفاعي شرطه مذاكرات بود پس اين توهم نبود بلكه درايت و دور انديشي بود نه توهم بلكه واقعيت مذاكرات و نشان از مكر و فريب شيطان بود (2152304) (alef-13)
 
یکنفر از مردم
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۰:۵۰:۵۴
عاقلان دانند! (2153101) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۲:۵۲:۱۲
این همه خوش‌بینی مسئولین اجرایی به تعامل سازنده با دشمنان قسم‌خورده انقلاب جای شگفتی و تعجب فراوان دارد. به خدا دشمن ذره‌ای از خباثت و توطئه دست‌بردار نیست. کاش امنیت ملی فدای توهم اقتصادی نمی‌شد! (2151932) (alef-8)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۲:۵۲:۲۶
در بحث توافق هسته‌ای هم آمریکا و هم کشورهای اروپایی از مخالفت کنگره به عنوان ظرفیت مکمل دیپلماسی خویش استفاده می‌کنند ولی در کشور ما دولت با منتقدین خود در مجلس هم برخورد می‌کند و نسبت به این ظرفیت بی‌توجه است. چرا؟ (2151935) (alef-8)
 
فضول
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۳:۵۲:۰۴
منظورت از منتقدین مجلس، ام پی تیه؟! (2152144) (alef-8)
 
علی
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۲:۵۲:۴۴
متاسفانه ما روزانه داریم 500 تا حق مسلم خودمون را به باد میدیم تا یک حق مسلم را بدست بیاریم . خدا رحم کنه. (2151937) (alef-8)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۲:۵۳:۴۱
ما برای ارتقاء کشور تلاش می‌کنیم و با مشکلات می‌سازیم، همانطور که تاکنون سختی‌های بسیار متحمل شده‌ایم. مذاکرات اگر به نتیجه برسد خوشحال می‌شویم و اگر نرسد دنیا به آخر نرسیده است. اما اینکه عده‌ای تلاش کرده و می‌کنند مذاکرات ناکام بماند اصلا برایمان قابل تحمل نیست. از تیم مذاکره کننده تا لحظه آخر حمایت کرده برایشان آرزوی موفقیت داریم. درود بر فرزندان انقلاب (2151945) (alef-8)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۲:۵۴:۰۹
مقاله شریعتمداری در مرود روسیه رو میشه یاد آوری کرد بهش. که ایشون به دنبال حفظ منافع روسیه بود و متوجه نبود که اگر این مسائل تمام بشه باز کسی که منفعت داره براش روسیه است نه ایران و ایشون منفعت کشور رو ترجیح میدادند در اختیار روسیه بگذارند. (2151948) (alef-8)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۳۳:۲۳
شما هم منفعت کشور را میخواهی به امریکا بدهی! (2152547) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۷:۰۹:۵۱
باز آمریکا به روسیه شرف داره!!! (2152629) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۰:۰۲:۴۲
بعضیا هم که هرچی توسری بخورن کمشونه (2153014) (alef-10)
 
شهروند انقلابي
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۳:۰۸:۱۸
با سلام حاج شريتمداري درست گفت بابد خوشحال بود كه فريب مكر شيطان نشديم تيم مذاكر كننده مي گفت اصلا توان موشكي در مذاكرات مطرح نيست و اين براي دلواپسان است و ما دلاور هستيم كه ديديم درست بود توان موشكي مطرح شد و لي جناب ظر يف دلاورانه ايستادگي كرد و خدا را شكر اين بار لبخند نبود و ما خوشحال هستيم كه در دام شيطان گرفتار نشديم و شاد هستيم حناب ظريف اين بار لبخند بزني كاملا مردم بهت حق ميدهند چون دلاورانه نه گفتي لبخند بزن اينبار نه براي اشتون براي مردم خودت لبخند بزن دلاور جناب ظريف ما هم لبخند ميزنيم كه پوزه شيطان را به خاك ماليديم و موشك ما خواب را شيطان گرفته و اسراييل غاصب ارام و قرار ندارذ موشك سازان دلاور لبخند بزن كه ما ميتوانيد را صرف كرديد لبخند بزن جناب ظريف اين بار براي ملت (2151987) (alef-8)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۳:۵۶:۰۶
شهروند دورو! دیروز آقای ظریف را دلاور خواندی و امروز این افاضات را قلمی میکنی! دهنت به حاج حسین دوخته شده؟ (2152160) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۳:۵۸:۵۴
طبق امضائی که اقای ظریف دلاور شما بر سند توافق 6 ماهه امضا کردند، بحث در مورد قطعنامه های شورای امنیت که شامل مسائل موشکی و حقوق بشر هم هست، کاملا درست و قانونی است. اقای ظریف دلاوریک رکب حسابی خوردند (2152171) (alef-13)
 
یک شهروند معمولی
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۰:۵۰:۱۴
شما که داد و هوارتون تا آسمان رفته بود که آقای ظریف ما را نا محرم دانسته و ریز مذاکرات را به ما نمیگه. شما که ریز مذاکرات رو داشتی کلک! (2153098) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۵:۵۵:۳۵
من براي شهروند انقلابي متاسفم اونجايي كه ميگه ظريف براي اشتون لبخند مي زنه. البته متاسفانه اين گروه افراطي اگر بتوانند تهمت و افترا نصيب ظريف مي كنند همه جوره افترا زده بودند جز اين يكي! آقاي انقلابي مردم الان خوشحال نيستند ظريف هم خوشحال نيست . گروه كوچكي مثل تو همه ملت نيست اگر امكانش بود تا در خصوص انرژي هسته اي رفراندوم برگزار كرد اونوقت مي فهميدي نظر ملت چيست تو اونقدر در پيله خويشتن هستي كه اوضاع مردم را نمي بيني . تو نمي بيني مردم چه مشكلاتي دارند ما هم دوست داشتيم انرژي هسته اي داشته باشيم اما در صورتي كه خيلي چيزهاي ديگر هم داشتيم در صورتي كه تحريم نمي شديم .... گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچيز بهجايي نرسد فرياد است. (2152479) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۱۱:۰۴
شهروند جان انقلابی
ماشاالله چه قدر پرکاری
منو یاد آقای دوربینی میندازی! (2152505) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۲۰:۱۹
براي شما متاسفم كه فكر مي كنيد مذاكرات يعني اين لبخندهاي جلوي دوربين ها

ديپلماسي و مذاكره يك علم است ، يك هنر است و ديپلمات ، علاوه بر كت و شلوار ، يك عدد لبخند مصنوعي هم به تن مي كند ، (2152523) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۲:۴۲:۱۷
یک تنه همه رو حریفی شهروند جون. انصافاً اکه توی الف نباشی، خوانندگان سایت کسل میشن. بتاز قلندر (2153315) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۳:۱۲:۲۲
تا همین جا هم دوطرف به نتایجی رسیدند آمریکا به اطلاعاتی که از سریترین تاسیسات ایران لازم داشت ! ایران به اینکه به مردم کشور خود و سایر کشورها ثابت کند اهل مذاکره بود اما طرف مقابل همراهی نکرد . گرچه معتقدم آمریکا و متحدانش از اول برای عقد قراردادی آمده بودند که میدانستند محال است ایران امضا کند و هدفشان چیزی غیر از مذاکره بود .خوشحالم که تیم ایرانی ایندفعه با طمانینه بیشتری نسبت به دوران خاتمی رفتار میکند و طرفش را بهتر شناخته است. (2152001) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۳:۲۲:۲۲
مردم انتظار دارند منافع کشور و دین و ملت ملاک باشد نه منافع کاسبکاران تحریم ها!! ضمنا در مورد هر موضوعی باید هزینه و نفع را در نظر گرفت وگرنه یکدفعه زیر همه جیز زده می شود و فقط هزینه آن برای ملت باقی می ماند!! حداقل دو تجربه خیلی تلخ تاریخی داریم که آهر سر بدون هیج نفعی فقط هزینه پرداخت کردیم (2152030) (alef-13)
 
majid r
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۳:۴۰:۰۸
ما باید را به چه چیز داخل خوش کنیم ؟
به فساد سیستماتیک اداری ( به قول آقای توکلی)
به اختلاس های پی در پی ( مثال 3000 میلیاردی و بیمه و بنیاد شهید و...)
به افرادی که فقط بذر کینه و نفاق را گسترش می دهند
به تورم 40 درصد (آمار)
به بیکاری (آمار)
به بودجه ای که کاملا وابسته به درآمد نفت است (لایحه بودجه 1393)
به فضای دروغ و تهمت به جای همکاری و الفت ( برخی نمایندگان مجلس)
به فرهنگمان (صفهای سبد کالا)
به فقر (افزایش فروش کلیه)
به اینکه 50 درصد مردم درآمد خود را زیر 600 هزار تومان اعلام کرده اند
به بی اعتمادی مردم نسبت به حکومت (انصراف از یارانه ها) (2152101) (alef-13)
 
نکته سنج
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۰:۵۸:۱۵
با همه بندهای نظرات شما به جز بند آخر که لااقل در مورد بنده صدق نمیکه (با وجود اعتماد به دولت فعلی انصراف ندادم) موافقم. اما لازم به ذکره که تمام بودجه های سالانه بعد از انقلاب و قبل آن به نفت وابسته بودند. (2153111) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۳:۴۵:۴۴
من خوشحالم که نتیجه نداد چون اگه نتیجه اش مثل ژنو بود برگ ننگینی دیگه بود برخاطره این ملت (2152128) (alef-13)
 
جلال
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۳:۴۷:۳۶
هر کسی که از رسیدن توافق هسته ای نگران است، اول نگران منافع خودش است. اینان حاضرند که مردم ایران در تحریم ها بمانند و هر روز فقیرتر شوند، ولی خود به منافعشان برسند. متأسفانه این افراد هم در داخل و هم در خارج کشور با هم همسو شده‌اند تا توافق حاصل نگردد. اینان از موفقیت این دولت هراس دارند و سودای پیروزی در انتخابات را نیز در سر می‌پرورانند. به همین خاطر میخواهند دولت شکست بخورد تا خوراک تبلیغات انتخاباتیشان بر علیه روحانی فراهم شود. درآمد اینان در جنگ و تقابل و تحریم نهفته است. (2152132) (alef-13)
 
محمدشیر
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۳:۴۷:۳۶
هر سالی که نکوست از بهارش پیداست وقتی که مخالفان از هر دو طرف مذاکره برای به نتیجه نرسیدن بشکن می زنند توافق را بعید می کند به هر حال وقتی مسئله قانونی و ساده ای که در شورای حکام روند خود را داشت طی میکرد از روی ندام کاری عده ای که باز بر آن ندانم کاری خود پافشاری میکنند بشورای امنیت رفت حالا شده برامون قوط بالا قوز باید به خدا پناه ببریم از تضعیف تیم مذاکرنده خوداری و گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب بود اگه روزنامه کیهان بزاره (2152133) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۴:۰۷:۰۷
هر کودکی این را میفهمد و میداند خراب کردن همیشه آسان تر از درست کردن است
آنچه که طی 8 سال توسط اصحاب هم محفل کیهان خراب شده نمی توان 8 ماهه باز سازی کرد
اما از همان 8 وبلکه 16 سال قبل هم هویدا و قطعی بود که امثال جناب مقاله نویس کیهان برای اینکه ثابت کنند مذاکراتی از این دست به نتیجه نمیرسد
هر چه از دستشان بر آید کوتاهی نمیکنند
واقعا جای این سوال جدی مطرح است که اگر آنطور که این افراد کج سلیقه ادعا میکنند اعتقاد سران نظام این باشد که چنین مذاکراتی بی حاصل است پس فلسفه اعزام مکرر گروههای دیپلماتیک سطح بالا برای ادامه آن (چه 8 سال قبل و چه اکنون) چیست؟ (2152197) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۴:۱۳:۱۶
تمام مشکلات تیم مذاکره کننده از عملکرد کسانی است که باعنوان کردن موضوعات بی خود سلاحی بنام تحریمهای سازمان ملل را در اختیار دشمنان ایران گذاشتند.
آن کسانی که می گفتند مارا از لولوی سازمان ملل نترسانید یا با علم کردن هولوکاست و نابودی اسرائیل باعث مظلوم نمایی های این رژیم شدند امروز کجایند .

وضعیت امروز ما مانند کسی است که در حالی که یک پرتگاه پشت سر اوست با چند دزد تادندان مسلح مواجه است (2152212) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۴:۱۶:۱۸
مرگ بر تمام استعمارگراني كه طي چند صد ساله گذشته با اين مملكت آسيب زدند.

چه آنهايي كه هفتاد سال نفت ما را بردند و آنهايي كه خاك ما را با عهد نامه هاي ننگين جدا كردند . در دو جنگ جهاني بدون دليل بر كشور ما تجاوز كردند و ميليونها ايراني را در جنگ اول و دوم به قحطي كشاندند و كشتند. در جنگ عراق تمام تسليحات عراق را دادند و هم اكنون ما را در مقابل دنيا قرار دادهاند.

چه آنهايي كه مقابل پيشرفت كشور ما ايستاده اند. و كشور ما را تحريم كرده اند و از ما باج ميخواهند.

درود خداوند بر شهداي كشور و عقلاي جامعه ، و رهبري عزيز كه براي كشور دلسوزند .

خداوندا از شر كسانيكه ميخواهند از سرمايه و انرژي اين مردم در جهت منافع ساير كشورها هزينه كنند نجات بده .و رسوا ونابود بفرما (2152218) (alef-13)
 
حقگو
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۴:۴۳:۱۲
باید بفکر نان بود چونکه خربزه آب است (2152298) (alef-13)
 
دلسوز
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۴:۴۸:۰۳
با سلام
دلواپسان خوشحال -شریعتمداری خوشحال - روسها خوشحال (2152316) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۹:۴۵:۴۳
رژیم صهیونیستی هم خوشحال (2152982) (alef-10)
 
منتقد
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۴:۵۸:۳۰
اگه دست پر میامدند می گفتندباج دادندو سازش کارند الانم که توافقی نکردند میگن مذاکره شکست خورده، خودشونم نمیدونن چی میخوان! بیچاره آ قای دکتر ظریف چی میکشه ازدست اینا. (2152333) (alef-13)
 
مرتضی
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۵:۰۲:۱۱
درود بر دکتر ظریف مرگ بر افراطیون............ (2152351) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۵:۰۶:۰۰
بازم میگیم انرژ ی هسته ای حق مسلم ماست (2152365) (alef-13)
 
احمدی فراز
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۵:۲۰:۲۸
الحمد لله با اشاره رهبر عظیم الشان از اینکه یک کلاه گشاد دیگری بر سر این ملت مقاوم برود جلو گیری شد . (2152406) (alef-13)
 
abbas
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۵:۵۰:۳۳
عراقچی:
«اگر هم به توافق نرسیدیم دنیا به آخر نرسیده است و هیچ اتفاقی نیفتاده است.»
آیا اتفاقی نیفتاده است؟ (2152469) (alef-13)
 
علي
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۵:۵۹:۲۳
اگه أقاي روحاني متعقد است به اسم تحريم و مقابله با امريكا دارند جيب مردم رأيت غارت ميكنند، چرا اسم أنان را نميگويد؟ و چرا در ٣ماه اول كار دولت خودش ٦٥٠ ميليون يورو رانتخواري وزير صنعت اش و بانك مركزيش را پاسخگو نيست؟ همه براي فريب امثال شماهاست، كه خوش خيال هستيد، با بي بند و باري ، به اسم ازادي سر كار گذاشتند جوانان كشور رو؟! و بعد هر كاري كه دلشان ميخواهد به دستور مدرسان غربي، كه قبلا درسشان دادند تمام دستاوردهاي فرزندان ايران و پيروان خط امام و رهبري رو نابود نمايند؟! اين مفهوم ازادي تدبير و اميد است! هوشيار باش ايراني، (2152486) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۰۷:۱۶
محمد جهرمی٬ وزیر کار و امور اجتماعی در دولت محمود احمدی‌نژاد گفته پرونده هسته‌ای همه ساله بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار به کشور «ضرر» زده و مذاکرات مربوط به ژنو باید ۱۸ سال پیش انجام می‌شد. (2152496) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۷:۱۹:۱۴
جهرمی برود اختلاس خودش را درست کند. (2152659) (alef-13)
 
عبدالله
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۰۷:۳۷
درود بر ظريف كه با بهره گيري از فنون مذاكرات خوب مذاكره كرد، خنده ديپلماتيك خود را عرضه نمود، امتياز لازم را كه در تهران روي آن توافق شده بود داد، اما با دندان هاي پو لادي از خطوط قرمز دفاع كرد.درود بر آقاي عراقچي كه مذاكره كننده اي شايسته است و مي داند چگونه از منافع ملي دفاع كن. بايد صبر كرد تا افراد تكفيري و توسعه نيافته داخلي بر سر عقل بيايند. (2152498) (alef-13)
 
زهرا
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۱۶:۱۳
چرا کنار کامنتها گزینه منفی وجود نداره تا نویسندگان کامنتها از مقایسه مثبت و منفیها جایگاه خودشون رو دریابند (2152511) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۱۸:۱۴
اولآ"‌ كه ما ناراحتيم ، نه از به نتيجه نرسيدن توافق هسته ا يبلكه به خاطر نايب قهرماني در زمينه نرخ تورم .

دوما"‌ اينكه حتي كيهان هم اعتراف كرده كه تيم هسته اي هميشه تحت يك چهارچوب مشخص مذاكره كرده است ، نه وطن فروشي كرده و نه ژنوچاي مضا كرده اند . چون امكان ندارد باور كنيم فقط اينبار با "نسخه اي روشن از خط قرمز " به مذاكره رفته اند و دفعات قبل بدون هيچ كنترلي و با اختيار كامل درحال وطن فروشي بودند !

سوما"‌آقاي شريعتمداري اينقدر از علامت تعجب در مقالات خود استفاده نكن ، رسما"‌توهين به شعور مخاطب است (2152516) (alef-13)
 
غلامعباس
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۳۳:۴۵
شریعتمدار نه زن وفرزندش گرسنه هستند نه بچه بیکار دارد نه فقر اما اقای شریعت محبت های تورا ملت فراموش نخواهد کرد اگر ما نباشیم فرزندانمان هستند وفرزندان شما تمام کردار ما را تاریخ ثبت خواهد کرد رضا شاه به مردم ظلم کرد امروز نوهایش در خارج خودکشی می کنند خدا هیچ کاری از انسان را بدون دادرسی نمی گذارد اما صبور باید بود (2152549) (alef-13)
 
فرزادرکنی
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۴۸:۵۲
فکر کنم پیامد شکست مذاکرات وخیم تر شدن اوصاع اقتصادی مردم عادی کوچه و بازار باشد.آقای شریعتمداری و امثالهم که پشتشون به دریا است و ضرری از این بابت نمی بینند. (2152576) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۴۹:۵۹
به برادران دلواپس تبریک میگم امیدوارم جمبع نگرانی های این عزیزان رفع شده باشه (2152577) (alef-13)
 
هموطن
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۶:۵۹:۴۹
موضع اقای کیهان کاملا قابل پیش بیبی بود. فقط نمیدانم چرا سخنگوی محترم مجلس خوشحالی خودرا از این مقوله بیان نمیکند؟ مگر این همان چیزی نیست که حضرت ایشان هم طی نطقهای غرای قبل و بعد از دستور آنزا در بلندگو اعلام میفرمودند و روی آن تاکید داشتند؟ (2152599) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۷:۰۴:۴۰
سلام ناامید نشید یادتون رفته دور اول اونا ادا در آوردن ولی آخرش قبول کردن الان هم ما داریم ناز میکنیم یه ذره هم ایستادگی کنیم درست میشه دیروز عراقچی سربسته این مطلبو گفت اگه هم نشد بازم ما برنده ایم ما که تاالان تحریم شدیم به قول آب که از سر گذشت .... برنامون رو دوباره از سر میگیریم چی مگه میخواد بشه خدا به این ملتو دوست داره به خدا تکیه کنیم همه ما خواهان ایرا ن قدرتمندیم این دعوا ها سر همینه حال روشها فرق میکنه لطفا با هم مهربون باشید چه ظریف چه جلیلی چه شریعتمداری چه بقیه... چیکار کنیم دشمنان این ملت نفهمن شما برا چی با هم دعوا میکنید (2152613) (alef-13)
 
ن
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۷:۰۷:۴۳
مشکل ما شکست یا عدم شکست مذاکرات نیست .مشکل ما با کسانی است که درصورت شکست خوردن مذاکرات دست خود را برای دزدی و رانت خوری بازتر می بینند. (2152620) (alef-13)
 
من
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۸:۱۸:۵۵
نفت قابل مقایسه با انرژی هسته ای نیست. نفت یک سرمایه ملی. اما انرژی هسته ای علمی که غربیها صد سال پیش بهش دست پیدا کردن و به خیلی از بخش های این دانش و هر دانش قدیمی دیگه مثل سد سازی رو در اختیار همه قرار دادن. اینجا طرفداری از غرب رو بیان نکردم. من انرژی هسته ای نمیخوام. من علم و سرمایه گذاری روی صنعت نفت و گاز. انرژی خورشیدی. کشاورزی و صنایع بومی که اولویت اصلی هستند رو میخوام. این بزرگنمایی از دانش هسته ای برای خیلی از مهندسان رشته های دیگه عجیبه؟؟ با این همه هزینه که برای دانش هسته ای شد هر دانشی تو مملکت مارو متحول میکرد و مارو تبدیل به ابر قدرت اون دانش میکرد. نسبت به زمان و هزینه ای که براش شده هیچ پیشرفتی نداشتیم و کلی نا امیدی و سختی برای مردم به بار اورده. لطفا الف منتشر کن. (2152823) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۸:۱۹:۲۳
ما در درون چه چیزی داریم که نسبت به بیرون بی توجه باشیم؟ (2152825) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۸:۲۱:۰۸
چه خوبه که افکار عمومی داخل کشور نیز بیاد و تکلیف خودش را با توافق خوب یا بد مشخص کنه
اصلا مشخص کنه که توافق خوب چیه و توافق بد چیه
در شرایطی که غرب صراحتا اعلام میکنه توافق نکردن بهتر از توافق بد هست یک عده در داخل هر توافقی را دوست دارند واصولا دوست دارند چیزی به اسم توافق از مذاکرات بیرون بیاد حالا به عواقبش کاری ندارند
دیروز بر سر انرزی هسته ای ایران را زیر فشار گذاشتند تا دیدند ایران مقداری از مواضع خودش کوتاه امد موضوع موشکی را پیش کشیدند و در آینده نیز معلوم نیست چه بحث جدیدی را وارد مذاکرات کنند
ولی با این روند و شرایطی که آنها پیش میرن احتمالا کار به درخواست تعطیل کردن و محدود کردن کارخانه های پلاستیک سازی هم خواهد رسید
باز هم یه عده بیان و از هر توافقی حمایت کند و خوشحال بشوند
دوستان عزیز برنامه موشکی و امنیت برای همه هست و اگر این را هم از دست بدهیم میشویم مثل بوکسوری که دستش را بسته اند و داخل رینگ بندازنش
اونوقت این دوستان فکر میکنند اگر جنگی به راه بیفته اونها با یه پرچم سفید به هواپیماهای آمریکایی علامت میدن و آمریکایی ها هم اونها را نمیزنن و بقیه را میزنن
بحث امنیت و توان دفاعی یه بحث ملی هست و هیچ معامله ای نباید سر اون انجام بشه
یه زمانی شاه سابق آمد و کلی هواپیما و سلاح خرید و در کشور ذخیره کرد ولی همین هواپیماها شدند یکی از برگهای بنده ایران در جنگ و کمک به پیروزی

بحث در مورد برنامه دفاعی و موشکی ایران چیزی جز تلاش برای ضعیف کردن ایران و آماده کردن شرایط برای تهاجم به ایران در آینده نخواهد بود
پس الان که فرصت فکر کردن و تصمیم گیری داریم درست فکر کنیم تا در آینده پشیمان نشویم
یا علی (2152831) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۸:۲۳:۱۵
امریکا و جهان غرب عجله ای ندارند که زود به توافق برسند ولی ایران بخاطر مشکلاتی که از تحریمها دارد احتیاج به توافق دارد حالا این وظیفه مسو لین است

که تصمیم بگیرند کدام راه را انتخاب کنند . اگر ایران می تواند با صادر نکردن نفت

و تکیه بر منابع داخلی به حیات خود ادامه دهد مشکلی نیست . می توان در برابر پنج کشور ایستاد و به انها نه گفت و مذاکرات را تمام کرد . (2152836) (alef-10)
 
نادر
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۱۹:۳۵:۴۳
شیر همان شیر است وخرگوش همان خرگوش هرچند ان شیر پیر وخسته باشد و خرگوش تیز وباهوش اما بازی کردن با دمب شیر کاری بس خطرناک است (2152968) (alef-10)
 
جلیل
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۰:۴۱:۱۰
دائما می گفتند دیپلماسی دولت قبل ضعیف هست خوب حالا شما هم که نتونستی به نتیجه برسی باز دولت قبل هر چی بود به فکر مردم بود و با اون شرایط تحریمی سخت کشور رو اداره می کرد مسکن مهر می ساخت یارانه ها رو افزایش می داد اما شما هیچ ابتکار و هیچ هنری ندارید (2153077) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۲:۳۱:۵۲
والبته تورم را همان رسانده بود به 40 درصد به قول خودشان ولی برای ما که صد در صد بود (2153296) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۰:۵۹:۵۶
بلی باید نگاه به درون باشد زمان انقلاب و جنگ رو ببینید چون اقتصاد دولتی بود خبری از فاجعه اقتصادی و رکود و تورم 1000 درصدی نبود بیکاری بالای 50 درصد نبود ولی جنگ بود انقلاب بود اما بیاید سال 1393 اقتصاد خصوصی رو ببینید چطور کل مملکتو به زانو درآورده لعنت به خصوصی سازی و اقتصاد آزاد که خون مردمو تو شیشه کرده (2153116) (alef-10)
 
بهار
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۱:۳۹:۴۸
عزیز من خصوصی سازی اگه درست انجام بشه، نتیجه مثبتی در پی داره(مثله رقابت همراه اول و ایرانسل که در نهایت باعث کاهش قیمت سیم کارت شد).
اگر تولید کنندگان رقابتی عمل کنند به نفع مردم میشه، قیمت ها کاهش و کیفیت افزایش پیدا می کنه. منتها خصوصی سازی در کشور ما درست انجام نمیشه و شرکت های بزرگ با رانت به گروه خاصی تعلق می گیره و فضای رقابت شکل نمی گیرد!!!!
مثله خودرو سازی و ... (2153178) (alef-10)
 
خسرو
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۱:۴۶:۵۰
چشم دل کیهانی ها روشن (2153187) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۲-۲۸ ۲۳:۱۶:۵۴
رهبری کسی است که سالیان متمادی است غرب وامریکا وپشت پرده ها را میشناسد .درمسنداجرا هم بوده و.....اشراف کامل به این موضوعات براحتی دارند.تصمیم رهبری هرچه باشد به صلاح مملکت خواهد واینکه یقین داشته باشید غربیها وامریکاییها ایندفعه چاره ایی جز کوتاه امدن نخواهند داشت (2153412) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۰۰:۲۳:۴۵
انچه مسلم وطبیعی است توافق مهمی در این سطح در طول یکسال هم که پیش بیاید قابل قبول است زیاد به نوشته های کیهان اهمیتی داده نمی شود چون مانند اروپایی ها که ساخت بمب را برای مخالفت باهسته ای شدن ایران را بهانه کردند کیهان هم در اصل با روحانی وروش روحانی مخالف است توافق ژنو وسبد کالا ودر اینده ممکن است چیزهای دیگری را برای کوبیدن بر طبل مخالفت با دولت بهانه کند. (2153563) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۰۷:۱۱:۰۰
تا زمانی که در سیاست خارجی وحدت وحود نداشته باشد هر مقامی و جناح بخواهد حرف خود را به کرسی بنشاند موضوع هسته ای قابل حل نخواهد بود گروه های سیاسی در ایران به خودشان اطمینان ندارن می خواهند در مذاکرات اعتماد سازی کنند مشخص است مذاکرات به شکست خواهد انجامید (2153680) (alef-10)
 
مقدم
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۱۰:۵۷:۵۵
از بس که التماس امریکا رو کردن شکست خوردیم باید با اقتدار کامل به مذاکره بریم نه بصورت ذلیلانه (2154159) (alef-10)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۱۲:۳۱:۳۴
بهتره دولت روحانی این سیاست امید واهی دادن به ملت از طریق مذاکره با آمریکا رو تموم کنه. یادم نمیره روزای اول دولت روحانی زمانی که قرار شد بین ایران و آمریکا مذاکره صورت بگیره اعضای دولت چقدر تبلیغات کردن و یه عده ملته ساده هم باور کردن که تحریم ها رفع میشه و وضع هممون توپ میشه!!!!!!!
دولت تا حالا تو عرصه اقتصاد داخلی چی کار کرده؟!
مانور دادن روی مذاکرات بسه دیگه.تا کی میخاید ملتو به دور بعدی مذاکرات امید وار کنید. اگر هم میخاید مذاکرات رو ادامه بدید بدون سروصدا و هیاهو.
دولت از اول روی کار اومدنش سه کار کرده:1.تخریب دولت قبل 2.تخریب و تمسخر منتقدان 3.مانور دادن روی سیاست خارجی بی نتیجه.
امثال آقای شریعتمداری براشون عین روز روشنه که یا توافقنامه ای امضا نمیشه یا اگر امضای بشه توش مفادی باید وجود داشته باشه که به ضرر ایرانه.
  (2154474) (alef-10)
 
مجید
۱۳۹۳-۰۲-۳۱ ۰۱:۰۵:۰۹
تحلیل گر محترم در دنیای امروز نمی توان چشم به درون داشت. آنهم در حالی که ما در همه موارد وابستگی به واردات داریم. این موضوع یک شبه حل نمی شود ما نیاز داریم کشور را با تعامل و همراهی با جهان بسازیم با تقابل با جهان چیزی ساخته نمی شود. نگاه درون در شرایط برابر است ما خیلی بیش از آنچه فکر می کنید وابسته هستیم. (2158321) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.