نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 414624
موانع مطالعه و کتابخوانی در بین دانش آموزان؟
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۶
هفته نامه ئاوات چاپ سنندج در شماره جدید خود و در مطلبی با عنوان 'موانع مطالعه و کتابخوانی در بین دانش آموزان' به بررسی موانع و مشکلات وضعیت مطالعه و کتابخوانی در استان پرداخته است.

به گزارش ایرنا در ادامه این مطلب به قلم شریف سلطانیان آمده است: نگاهی گذرا به علل موفقیت کشورهای پیشرفته جهان مبین این واقعیت است که بخش عظیمی از این موفقیت ها مرهون توجه به نسل جوان و نوجوان این کشورها و سرمایه گذاری در جهت رشد و شکوفایی استعدادهای آنان بوده است؛ زیرا کودکان و نوجوانان همیشه به عنوان عظیم ترین سرمایه ها و ذخایر معنوی کشور مطرح هستند. برهمین اساس و با عنایت به جوان بودن جمعیت کشور ما آموزش دادن و آگاهی بخشیدن به چند میلیون دانش آموز یکی از شالوده های اساسی در تحقق توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور و گامی در جهت پیشبرد هدف های والای نظام به ویژه جهت رسیدن به چشم انداز 20 ساله کشور است که کتاب و کتابخوانی در این رابطه نقش بسیار مهم و اساسی دارد که باید بیشتر از این مورد توجه قرار گیرد.

از آن جا که فرهنگ کتابخوانی در جامعه ما جایگاه خود را به دست نیاورده و از وضعیت نامطلوبی برخوردار است، لذا باید برای ایجاد رغبت و عادت در کودکان و نوجوانان به مطالعه و کتابخوانی چاره ای جدی بیندیشیم. چه علتی دارد که دانش آموزان ما با علاقه تمام ساعت ها را در ایام شبانه روز به برنامه های تلویزیون، کامپیوتر، اینترنت و... اختصاص می دهند اما نوبت به مطالعه و کتابخوانی که می رسد، بی حوصله و بی انگیزه می شوند.

امروزه اهمیت و ضرورت مطالعه و نقش آن در زندگی هر فرد و در پیشبرد اهداف مختلف (اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و...)بر هیچکس پوشیده نیست.متاسفانه سرانه مطالعه در کشور ما بسیار پائین است و میانگین آن به 1 دقیقه در سال می رسد که واقعا جای تاسف دارد.

از این رو علاقمند نمودن دانش آموزان در سن پائین تحصیل می تواند باعث امیدواری و تحکیم این امر در سال های آتی باشد. براساس نتایج حاصل از پژوهش های چند سال اخیر عواملی که مانع مطالعه دانش آموزان و عدم علاقه به فرهنگ کتاب و کتابخوانی می باشد، به شرح ذیل است:

1 – عوامل و شرایط اجتماعی:

- حمایت نشدن از مولفین و پدید آورندگان کتاب ها؛
- گرانی کتاب ها؛
-نهادینه نشدن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی؛
-نبودن الگوی مناسب در زمینه کتابخوانی؛
-وجود سرگرمی های دیگر ارتباطی (اینترنت، ماهواره و ...)؛
-پایین بودن جایگاه و منزلت عالم و علم در جامعه؛
- عدم اطلاع رسانی کافی توسط رسانه های جمعی در زمینه اهمیت مطالعه و کتابخوانی و
- نبود برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان.

2 – عوامل و شرایط خانوادگی:

- پایین بودن سطح سواد والدین؛
- تشویق نشدن فرزندان به مطالعه از سوی والدین؛ کمبود کتاب¬های غیردرسی در منزل؛
- کاهش قدرت خرید خانواده و
- کم بها دادن والدین به مطالعه و کتابخوانی.

3 – عوامل مدرسه ای:

- حجم زیاد دروس و تکالیف؛
- نادرستی روشها و برنامه ریزی های تحصیلی؛
- برگزار نشدن مسابقات علمی و آموزشی به صورت مستمر (حضوری و غیرحضوری)؛
- برگزار نشدن نمایشگاه های کتاب در مدارس و در سطح جامعه؛
- تشویق نشدن دانش آموزان اهل مطالعه و پژوهشگر در سطح مدارس و جامعه؛
- بی توجهی نسبت به معلمین مولف و پژوهشگر و حمایت نکردن از آنها؛
- کمبود سالن مطالعه مناسب و مجهز در سطح مدارس و 
- توجه زیاد دانش آموزان به کتاب های کنکوری و کمک آموزشی.

4 – عوامل کتابخانه ای:

- مجهز نبودن کتابخانه های مدارس؛ 
- کمبود تعداد کتاب هاب علمی و تخصصی مناسب دانش آموزان؛
- کمبود تعداد کتابخانه ها در سطح جامعه و مدارس؛
- کمیود کتاب های بروز و جدید در مدارس و
- بکار نگرفتن کتابدارهای متخصص در مدارس.

5 – عوامل فردی:

- نداشتن علاقه و انگیزه برای مطالعه؛
- درک نکردن اهمیت مطالعه و کتابخوانی و 
- ناآگاهی دانش آموزان نسبت به شیوه های صحیح مطالعه.
امید است مسئولین و نهادهای متولی امر فر هنگ با توجه به موانع فوق در راستای ترویج مناسب فرهنگ کتاب و کتابخوانی گام¬های موثرتری بردارند.
 
کلمات کلیدی : موانع مطالعه + کتابخوانی + دانش آموزان
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۲۶ ۱۵:۰۰:۴۰
-مهم ترین عامل ضعف مطالعات غیر درسی، روی‌کرد کلی نظام آموزشی به خصوص در 12 سال مدرسه بر اساس فقط درس خواندن و انجام تکالیف درسی است.
و آن‌چه در نظر دانش‌آموزان شکل می‌گیرد، خواندن= درس خواندن= کتاب‌های درسی و کمک درسی خواندن. این عادت‌واره نادرستی است که نظام ‌آموزشی از دبستان تا ورود به دانشگاه در پرورش دانش‌آموزان نهادینه می سازد.
2- برای خانواده ها هم موفقیت فرزندان= موفقیت تحصیلی= ورود به دانشگاه مورد علاقه و رشته سودبارتر= ادامه تحصیلات عالی در رشته پر در‌آمدتر.
3- نهاد آموزشی به ویژه با گسترش پیوند اولیاء با مدارس به سمت و سوی والدین سالاری(Parentocracy) شتاب گرفته، پدر و مادر دانش‌آموزان با نفوذ در مدارس، فقط خواسته‌های خود را در مورد موفقیت تحصیلی= ورود به رشته دل‌خواه فرزند خودشکل و سامان می‌دهند.
4- معیار بهترین مدرسه هم= کسب رتبه های تک رقمی یا دو رقمی دانش آموزان در رشته های ریاضی و تجربی برای ورود به دانشگاه شده است.
5- حاصل جمع این نظام آموزشی= درس خواندن(درس+تست)= مهم ترین وظایف فرزندان در دوران دانش‌آموزی.
6- دانش‌آموزان خوب و کوشا بر خلاف گذشته خیلی هم اهل خواندن کتاب شده‌اند. اما فقط کتاب های درسی و کمک درسی(آموزشگاه های معتبر و معروف). اما آن‌چه علاقه‌ای به آن ندارند مطالعه کتاب های غیر درسی که نه آن‌ها و نه خانواده‌های‌شان هیچ‌یک در پی کشف و رشد علاقه‌ها و ذوق‌های واقعی فرزندان خود برنمی‌آیند. حتی خانواده‌هایی را حتما می‌توان یافت که تا سه میلیون تومان کتاب کمک درسی برای فرزند خود درسال آخر و پیش‌دانشگاهی هزینه می‌کنند تا به آرزوی دیرینه(12 سال تحصیل) برسند.
7- مشکل اساسی شکل گیری عادت@واره‌های نادرست خواندن(مطالعه)= فقط درس خواندن است. (4018933) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.