نظر منتشر شده
۲۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 362226
نامه سرگشاده به مدیرعامل سایپا؛
۱۲ علامت سوال بزرگ جلوی فروش کارخانه سایپا کاشان به پژو-سیتروئن
بخش اقتصادی الف، 24 خرداد 95
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۴
مرکز مطالعات سیاست‌گذاری صنعتی دانشگاه امیرکبیر در نامه ای به مدیرعامل سایپا اعلام کرد قرارداد فروش نیمی از سهام کارخانه سایپاکاشان به پژو-سیتروئن سوالات بسیار جدی از منظر اقتصاد مقاومتی ایجاد کرد است. شدت یافتن انحصار و کاهش رقابت میان ایران خودرو و سایپا، عدم انتقال فناوری، نابودی برنامه توسعه محصول بومی از تبعات فروش این کارخانه به پژو-سیتروئن است.

به گزارش الف، متن نامه مرکز مطالعات سیاست‌گذاری صنعتی دانشگاه امیرکبیر به جمالی به این شرح است:

آقای جمالی مدیرعامل محترم گروه خودروسازی سایپا
احتراما پیرو صحبت‌های شما در جمع خبرنگاران مورخ ۲۱خرداد ۹۵ مبنی بر اینکه مذاکرات سایپا و سیتروئن برای فروش سهام کارخانه سایپاکاشان در مراحل آخر قرار دارد، ابهامات و سوالات متعددی پدید آمده که در ادامه اشاره می‌شود:

۱- گفته اید هرگز اجازه نخواهیم داد بازار ما در اختیار خارجی ها قرار بگیرد. این در حالی‌ست که شما فعال ترین کارخانه سایپا در تولید محصولات برند داخلی سایپا یعنی تیبا و ساینا را که به گفته خودتان ۳۰% از کل ظرفیت تولید گروه سایپا را برعهده خواهد داشت در اختیار سیتروئن قرار می دهید تا بر روی پلتفرم پژو، خودرو تولید کند. علاوه بر این هم‌اکنون غیر از سیتروئن خودروهای شرکت‌های کیا کره، رنو فرانسه، برلیانس چین و زوتیه چین را مونتاژ کرده و به زودی خودروهای چانگان چین را هم مونتاژ خواهید کرد. با این وضع، بازار ایران در اختیار خارجی‌ها قرار خواهد گرفت یا خیر؟

۲- گفته‌اید این قرارداد به شکل سرمایه‌گذاری مشترک است. این در حالی‌ست که فروش سهام، سرمایه گذاری مستقیم خارجی نیست. وقتی یک شرکت خارجی سهام یک شرکت ایرانی را بخرد، در واقع دارایی‌های شرکت را خریداری کرده است و الزامی برای سرمایه‌گذاری جدید و توسعه ظرفیت تولید ندارد. از این‌رو با توجه به این‌که خودروسازان و وزارت صنعت، دائما از لزوم سرمایه‌گذاری خارجی به‌منظور توسعه ظرفیت و افزایش اشتغال‌زایی سخن می‌گویند، فروش خطوط تولید فعلی و دارایی‌های سایپاکاشان به خارجی‌ها چه دردی از صنعت خودرو ایران دوا می‌کند؟

۳- خودروسازان جهانی معمولا زمانی اقدام به تصاحب سهام خودروساز دیگری می‌کنند که خودروساز هدف در وضعیت ورشکستگی یا در آستانه آن قرار داشته باشد تا بتوانند با حداقل قیمت، دارایی‌ها و بازار آن خودروساز را تصاحب کنند. بنابراین این سوال مطرح می‌شود که سهام سایپاکاشان با چه قیمتی به پژو-سیتروئن فروخته خواهد شد؟

۴- بعد از این‌که شرکت سایپا مبلغ فروش سهام را شفاف کرد، این سوال پیش می‌آید که این مبلغ نقدا توسط پژو-سیتروئن پرداخت می‌شود یا این خودروساز قرار است نقشه های فنی را به اسم دانش فنی و به عنوان آورده خود در شرکت مشترک به طرف ایرانی غالب کند؟

۵- وقتی هر دو خودروساز داخلی محصولات پژو-سیتروئن را تولید می‌کنند، شرکت پژو-سیتروئن در قیمت‌گذاری محصولاتش در ایران خودرو و محصولاتش در سایپا مجبور به کاهش قیمت برای رقابت نیست. زیرا اگر مردم از محصول سیتروئن رویگردان شوند مجبور به خریدن پژو و اگر از محصول پژو رویگردان شوند مجبور به خریدن سیتروئن هستند. بنابراین پژو بدون هیچگونه هراسی از این‌که بازار را از دست بدهد، قیمت‌های بالا روی خودروها می‌گذارد. خصوصا اینکه معاون وزیر صنعت اعلام کرده محصولات خارجی از شمول قیمت گذاری شورای رقابت خارج است.با این اوصاف با فروش سایپاکاشان به سیتروئن رقابت حداقلی که هم‌اکنون بین ایران خودرو و سایپا وجود دارد، باقی خواهد ماند؟

۶- گفته‌اید که در این قرارداد فناوری منتقل خواهد شد. درحالی‌که خودروهای سیتروئنی که قرار است تولید کنید،دارای پلتفرم پژو بوده و همان پلتفرمی است که سال‌ها در ایران خودرو تولید شده و در آینده نیز قرار است تولید شود. با این اوصاف تولید دوباره پلتفرم پژو در سایپا چه ارزش افزوده جدیدی از منظر انتقال فناوری خواهد داشت؟

۷- در صورتی‌که دستورکار شرکت مشترک، مثل شرکت مشترک پژو و ایران‌خودرو، فقط خرید قطعات و مونتاژ خودرو باشد و خبری از مرکز طراحی و R&D مشترک نباشد انتقال فناوری در کار نخواهد بود. بنابراین سوال این است که انتقال فناوری ادعا شده، در چه بستری انجام خواهد شد؟آیا شرکت مشترک خودرو جدیدی طراحی خواهد کرد؟

۸- ادعا شده شرکت مشترک قرار است، صادرات قابل توجهی داشته باشد. با توجه به این‌که پژو در قرارداد با ایران خودرو ادعا کرده به منطقه پژو صادر می‌کند، آیا منطقه ظرفیت فروش این همه محصول با برند پژو-سیتروئن دارد؟ اگر محصولات پژو-سیتروئن در این سطح از محبوبیت هستند چرا هم‌اکنون در منطقه به فروش نمی‌روند؟ درصد دقیق صادرات محصولات که در قرارداد ذکر شده است چقدر است؟

۹- حال که سایپا تصمیم به فروش کارخانه‌های خود گرفته چرا سیتروئن که ۴۰ سال پیش توسط پژو تصاحب شده و بر اساس پیش‌بینی‌های بین المللی همراه با پژو در مسیر ورشکستگی یا ادغام با سایر خودروسازان است فروخته خواهد شد؟ چرا طرف همه قراردادهای کلان صنعت خودرو فرانسوی هستند؟

۱۰- اگر هدف از فروش کارخانه‌ها بهبود وضع مالی سایپا است، بهتر نیست به‌ جای فروش کارخانه های خود به سیتروئن و رنو، حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان سهام شرکت سایپا که در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه خودتان است بفروشید؟

۱۱- زمانی که سهام سایپا کاشان را واگذار میکنید تا ابد خودروهای سیتروئن در آنجا تولید خواهد شد و دیگر باید با تولید محصول برپایه طراحی ایرانی را در این کارخانه که نوسازترین و به ادعای مدیران سایپا مدرن ترین کارخانه سایپا است خداحافظی کرد. آیا سیتروئن به سایپا اجازه خواهد داد که خودروهای داخلی تولید شود؟

۱۲- صنعت خودروی ایران از فرصت ۵۰ ساله‌ی انحصار و دیوارهای بلند تعرفه‌ای با این توجیه که قرار است توانایی طراحی و ساخت خودرو را پیدا کنیم، بهره‌مند بوده است. آیا نتیجه‌ی این همه انحصار و فرصت‌سوزی و صبر مردم ایران، واگذاری کارخانه‌ها به شرکت‌های خارجی است؟
و در نهایت گفته‌اید سرمایه‌گذاری مشترک عین اقتصاد مقاومتی است. در این باره توجه شما را به بیانات مقام معظم رهبری مورخ ۱۴خرداد امسال جلب می‌کنیم:
فرض کنید ما با فلان کشور قرارداد معامله‌ی بازرگانی یا صنعتی میبندیم؛ باید معلوم بشود که این در کجای اقتصاد مقاومتی قرار میگیرد. اینکه ما خیال کنیم رونق اقتصاد کشور صرفاً با سرمایه‌گذاری خارجی تأمین میشود، خطا است. سرمایه‌گذاری خارجی البتّه چیز خوبی است امّا این یکی از خانه‌های جدول اقتصاد مقاومتی را پر میکند. مهم‌تر از سرمایه‌گذاری خارجی، فعّال کردن ظرفیّتهای درونی و داخلی است آن هم البتّه لازم است در کنار این وجود داشته باشد، امّا اینکه ما همه‌چیز را موکول کنیم به اینکه خارجی‌ها بیایند اینجا سرمایه‌گذاری کنند، نه. گاهی گفته میشود که فنّاوری‌های نو را می‌آورند؛ خیلی خوب، عیبی ندارد؛ موافقیم که فنّاوری نو را بیاورند؛ ]البتّه[ اگر بیاورند!
مرکز مطالعات سیاست‌گذاری صنعتی دانشگاه امیرکبیر

کلمات کلیدی : سایپا کاشان+پژو-سیتروئن
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۲۱:۱۴:۳۵
اعتدالي ها،براي اين كه تبليغ كنندً، برجام دستاورد دارد، قرار دادهايي كه در دراز مدت به ضرر كشور است، را هم حاضرند ،ببندند، چون منافع حزبی شان مهمتر است, مثل همان قضيه خريد هواپیما که ضرورتی ندارد, اما برای تبلیغ برجام, حتما لازم می دانند, (3757877) (alef-13)
 
کیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۵ ۰۹:۱۸:۳۱
تو را به خدا این سیاسی بازی ها را تمام کنید. این بحث اعتدالی ها و تندرو ها را! مردم خسته شده اند. زمانی که این گروه حاکم است تمام تقصیر ها را به گردن گروه قبلی می اندازد و گروه مقابل هم تا می تواند از تمام سیاست ها، قرارداد ها و رفتارها دولت حاکم انتقاد می کند و بالعکس!!!!!!! کمی به فکر مردم باشد. (3758548) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۲۰:۰۱:۳۲
سهام حکاشا یا همون سایپای کاشان به شماها هم نرسیده واز این افزایش قیمت سهام بی بهره شده اید همدردیم (3764183) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۲۱:۳۵:۴۸
فروش عمده سهام یه شرکت وقتی اتفاق می افته که ورشکست شده باشه (3757909) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۲۱:۴۹:۱۷
واقعا اگر خودرو کم مصرف و استاندارد روز تولید کنند خود اقتصاد مقاومتی است که هم روح و روان مردم به ارامش میرسد و هم هزینه ها بسیار کمتر می شود (3757920) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۲۲:۰۰:۰۱
این کار شرکت پژو سیتروئن یک کار بسیار عالیه که اگه در دوران آقای احمدی نژاد کسی خوابش رو هم نمیدید و اگه اتفاق میفتاد همه جا رو پر میکردن ولی شما دارین به خاطر مخالفت با دولت ازش انتقاد میکنید!
یک شرکت خارجی اومده در ایران سرمایه گذاری میکنه و میخواد خودرو تولید کنه و حتی صادر هم بکنه دیگه از این چی بهتر؟ (3757951) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۵ ۰۳:۳۱:۵۴
اگر پژو‌ سیترون با کیفیت و خدمات و شرایطی که در بتزارهای جهانی کا. میکند در ایران هم تولید کند خدمت بزرگی است اما اگر کارخانهای ب دست بگیرد و خودش هم بشود لابی گر و مافیای قیمت گذاری خودرو فاجعه است ضمن اینکه‌میتواند به هر دلیلی اگ. شرکت را مانند دفعه قبل به بهانه های واهی تعطیل کند اونوقت احراج و‌یا بیکاری کار گ ان مشکلات امنیتی و اجتماعیرو دست مملکت میذاره و یااینکه چون ایران اتحادیه کارگری کنسجمی مدارد امکان دفاع از حقوق کا گران کم است و نتیجه گاری کشیدن از کا گران است (3758332) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۵ ۱۲:۰۲:۲۸
یک شرکت خارجی آمده در ایران سرمایه گذاری کنه و خودور تولیدو حتی صادر کند، خوب سودش را هم همان خودرو خارجی می برد، اگر فکر می کنی که ما سود می کنیم زهی خیال باطل است.

لطفا مطالب را اول خوانده، بعد بررسی و در آخر اظهار نظر کنید، اینکه مطلب را جناحی و حزبی می کنید سر خودتان را دارید کلاه می گذارید و فرق بین کره جنوبی با ما این است که منافع مردم مد نظرشان است نه جناح

از این اظهار نظرتان بنده شرمنده هستم و از مردم عذر خواهی می کنم. (3758869) (alef-13)
 
Spain
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۲۲:۱۶:۲۳
بابا اگر خارجيها شريك نشويد و نيايند پنجاه سال ديگر هم آش همينو كاسه همين است ، برويد درست و درمون با اونها شريك شويد تمام دنيا با هم شريكند ...... (3757979) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۵ ۰۷:۳۹:۳۱
نکته اینجاست که درست درمون شریک نمیشیم عزیز من، اگر درست درمون شریک میشدیم الان بیست و چند سال نبود که پژو 405 رو تولید کنیم اونم با این کیفیت، یا پرایدی که تکلیفش معلومه ... (3758401) (alef-13)
 
رضا
United States
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۲۲:۳۳:۵۸
معمولا اینجور نامه های احساسی و بدون پشتوانه منظقی بدون ذکر نام نویسنده منتشر می شود ولی حالا هر چی نوشتید درست شما بفرمائید اگر شرکت محترم سایپا یک سی چهل سال دیگه پراید تولید کنه به قیمت مصوب شورای محترم رقابت پیش فروش کنه به ملت شریف ایران شما راضی میشین؟ اونوقت اقتصاد مقاومتی خوب اجرا میشه؟ آخه برادر یا خواهر عزیز مگه اقتصاد مقاومتی به معنی خارجی هراسیه؟ کل اقتصاد چین و همه کشورهای در حال توسعه به وسیله همین شرکت های خارجی داره میچرخه کی گفته خرید سهام به معنی سرمایه گذاری نیست این تعریف رو شما از کجا اوردی؟ حالا مثلا فکر می کنید پراید و به قول شما ساینا تولید بشه اونوقت صنعت خودرو خواهیم داشت؟ (3758009) (alef-13)
 
Taiwan
۱۳۹۵-۰۳-۲۵ ۱۰:۲۷:۴۵
هنگامیکه قیاس مع الفارق چین با ایران هستش. چین اینقدر اقتصادش بزرگ هستش و تنیده شده با اقتصاد غرب که اگر ارزش یوان چین بخواهد 0.02 جابجا بشه صدای آمریکا و اروپا در می آید.
آیا چنین قیاسی با اقتصاد ما صحیح است؟
در ضمن شما انگار اقتصاد مقاومتی را دقیقا" درک نکردید! اقتصاد مقاومتی یعنی اگر روزی رئیس جمهور آمریکا گفت تحریم، ما اتفاقی برایمان رخ ندهد، اقتصادمان قادر به مقاومت باشد.
شما را ارجاع می دهم به سخنرانی کلینتون در سال 72 و تحریم یکجانبه ایران و تورمهای 50-60 درصدی آن دوران. که چگونه یک شبه بد بخت شدیم با یک سخنرانی. (3758666) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۵ ۱۲:۰۸:۵۵
شما اصلا مطلب را نخوانده ای !؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!

لطفا بخاطر منفعتتان نظر الکی ندهید، بده هم در ایران خودرو و سایپا سهام دارم و شاید این قرار داد توی ارزش سهام بنده که الان توی ضرر هستم تاثیر بگذارد ولی ی ی ی نویسنده می گوید اینکه هر دو شرکت خودرو ساز با یک شرکت خارجی قرار داد بسته اند این قرارداد باعث انحصار و خیلی تبعات دیگر می شود که دودش به چشم مردم و صنعت می رود، حالا شما حی صغرا کبرا بباف (3758882) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۲۳:۵۶:۰۲
کارشناسان محترم مرکز مطالعات ..........
من از شما یک سوال دارم آیا شما از کارخانه کاشان بازدید کرده اید ؟
از یک خط مونتاژ و سالن رنگ که عملا صد در صد قطعات باید از خارج از این کارخانه تهیه شود نمیدانم شما چه انتظاراتی دارید . ربات های خط مونتاژ کافی نیست که سخن از خودرو سازی کنید اگر با این صنعت آشنائی داشته باشید . (3758145) (alef-13)
 
مرعشی
United States
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۲۳:۵۸:۲۰
با این ترفند میخواهند پای خودروهای اشغال چینی تحت پوشش پژو و سیتروئن را به کشور باز کنند. (3758152) (alef-13)
 
شیوایی
United States
۱۳۹۵-۰۳-۲۵ ۰۰:۰۴:۳۱
اخر عاقبت ارج به سایپا کاشان هم سرایت کرد......... (3758169) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۵ ۰۰:۲۶:۲۳
من از سهامداران قدیمی سایپا و زیر مجموعه های اون تو بورس بودم و هستم .ازوقتی که زمزمه های خرید سهام سایپا توسط سیتروئن شنیده می شد سهام سایپا وزیر مجموعه اون رشد قابل توجهی کردند باور کنید حضور خودروسازان خارجی به نفع مردم ایران هست اگر تجربه قرارداد های قبلی با پژو و رنو تکرار نشه و یک قرارداد جامع و خوب با شریک فرانسوی بسته بشه. اگر قرار به تولید تیبا و ساینا هست که همین سایت تهران سایپا هم توان تولید با همین تیراژرو هم داره .در ضمن طرف فرانسوی هم اندازه سایپا کرسی مدیریتی تو این شرکت داره اما مطمئنا سبب افزایش بهره وری و کیفیت تو کشور ما میشه. در ضمن بهره وری هردو خودروساز ما خیلی پایین بوده و قیمت تمام شده هم تناسبی با کیفیت خودرو تولید شده نداره. (3758212) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۵ ۰۰:۴۱:۰۶
ایکاش نویسنده محترم قبل از اینکه این همه صغرا و کبری بچینید به این موضوع توجه میکردید که اولا سایپا فقط نصف یک کارخانه فرعی در بیابان های اطراف کاشان شامل تعدادی سوله و خط تولید را در اختیار اینها قرار داده و این معامله هیچ ارتباطی به شرکت اصلی در تهران نداشته ثانیا : از سال 1340 قریب به 50 سال است که اینها در حال مونتاژ انواع ماشین فرانسوی و آمریکایی و کره ای و اخیرا چینی هستند و ثابت کرده اند هنر اینکار را نداشته اند و به اصطلاح اینکاره نیستند و فقط یاد گرفته اند یک محصول از رده خارج پیدا کنند و خط تولیدش را وارد ایران کنند و 20 سال بیافتند روی آن و هر روز هم کیفیت آنرا پایین تر بیاورند که آخرین دسته گل آنها سرمایه گذاری روی تولید کیا سراتو متعلق به دو نسل قبل تر از نسل فعلی است که اخیرا فقط در یک قلم حدود 3500 میلیارد تومان برای آن قالب بدنه خریداری کرده اند لذا بعقیده من باید اجازه داد خودرو سازان خارجی با چنین مشوق هایی وارد ایران شوند و ضمن تولید محصولات با کیفیت هم از منافع مادی سرمایه گذاری خود منتفع شوند و هم به مرور زمان اقدام به انتقال تکنولوژی به کارخانه های قطعه سازی داخلی و ایجاد اشتغال کنند و از سویی دیگر تولید و استفاده از خودرو های روز و کم مصرف سبب کاهش مصرف سوختهای فسیلی در کشور و کاهش آلودگی و همچنین کاهش تلفات جاده ای و همچنین منطقی کردن بهای خودرو در ایران میگردد و لازم است توجه شما را به این موضوع جلب کنم که کشور همسایه ما ترکیه سالانه بیش از 40 میلیارد دلار از صادرات خودرو و قطعات آن درآمد ارزی دارد حال آنکه هیچوقت همانند ایران مدعی خودکفایی در تولید خودرو و بحث خودرو ملی نشده است و این موضوع نشاندهنده هوشمندی آنهاست زیرا که در دنیای امروز کسی نمیتواند مدعی ساخت تمام قطعات یک خودرو باشد حتی مرسدس بنز یا تویوتا و اگر یکی از محصولات اینها را آنالیز کنید خواهید دید که مراکز اصلی طراحی آنها در کشورهای دیگر مستقر هستند و طراحان آنها ملیت های دیگری دارند و یا مثلا سیستم ارکاندشین و اربگها مرسدس بنز های جدید همگی ساخت ژاپن هستند یا برخی قطعات موتوری آنها ساخت فرانسه و به همین ترتیب اگر تویوتا و لکسوس را کنترل کنید ملاحظه خواهید کرد با وجودی که مثلا در استرالیا مونتاژ شده است اما اکثر قطعات آنها ساخت تایلند یا چین و یا هند یا استرالیا است حال آنکه ما آنها را ساخت ژاپن میدانیم و این بدین معنی است در دنیای صنعتی امروز ایده و تفکر و مدیریت است که سبب تولید ناب میشود نه مکان تولید و کشور خاص لذا بنظر نمیرسد ورود یک خودرو ساز خارجی به ایران جهت تولید مستقیم چند نمونه خودرو استاندارد در داخل ایران این همه ایراد داشته باشد (3758230) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۵ ۰۲:۴۴:۵۴
نگارنده عزیز در حال حاضر سراتو سه نسل بیشتر ندارد و تولی سایپا نسل دوم است. اینهم ماشین مدرنی است منصف باشید. (3758309) (alef-13)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۵ ۰۲:۴۲:۳۲
من سوالی از نگارندگان ای نامه دارم. براستی دانشگاه های ما مثل امیر کبیر چه نقشی در انتقال فناوری تولید خودروهای مدرن به صنایع خودروسازی داشته اند؟ (3758307) (alef-13)
 
چگینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۵ ۱۱:۰۵:۱۲
با سلام
ریاست محترم سایت جناب آقای توکلی

آقای توکلی لطفا نظرات مخالف را هم پخش کن . نمیشه که توی یک کشور فقط نظرات موافق خودتون را پخش کنید و دم از آزادی رسانه ای بزنید

اجازه بدهید تا شرکت پژوه سیترون بتواند با مشارکت خود صنعت فلک زده خودرو را نجات بدهد. آخر ما تا کی باید کلی پول بدهیم و سمند و 405 و پراید سوار شویم. انوقت کشورهای عربی خصوصا عربستان بهترین ماشین ها را سوار بشوند.
چرا ؟ می خواهید با این کارتان ما را به بهشت ببرید. اصلا اقتصاد مقاومتی یعنی چه . یک جروه ای کتابی ارئه دهید ما هم یاد بگیریم این اقتصاد که هر روز ازش دم می زنید چی هست. اصلا فرمول ریاضی داره. بر پایه کدام منطق استوار است. حالا یک بنده خدای در کشور می گه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مقاومتی. نباید که کشور فلج بشود.
چقدر تا حالا ماشین پراید جان مردم بدبخت را گرفته. چقدر خانواده ها یتیم شده اند. می دونید وقتی یک پراید تصادف می کنه و 5 نفر را به کام مرگ می کشونه چه ضربه ای به کشور و خانواده ها وارد می شه. دایی من با پراید تصادف کرد و 4 دختر قد و نیم قد ازش به جای مونده . می دونید هر همیشه بچه سه سالش ارزو می کند باباش که به مسافرت رفته برگرده ایا دیگه بر می گرده . شما دارید به مردم ظلم می کنید دارید ظلم می کنید . پول مردم را می گیرید و متاسفم بگم به مردم آشغال می فروشین
بیاید قدری به مردم فکر کنید بگذارید که صنعت خود رو مثل اروپا و آمریکا و ژاپن بشه.
سیترون داره میاد بگذار بیاد، میتسوبیشی بیاد. تویتا و بقه بیان (3758732) (alef-13)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۵ ۱۱:۵۷:۱۶
از نظر من نبايد عجولانه قضاوت كرد و سايپا را با ارج امقايسه كرد. متاسفانه بعضي افراد در هر مقطع زماني دنبال يك فرصتي هستند منافع خودر را سر منزل مقصود برسانند. براي اين افراد بايد افسوس خود و برايشان دعا كرد. (3758861) (alef-13)
 
مريم السادات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۵ ۱۲:۱۱:۰۱
سايپا شركت بزرگي است درست است كه نبايد نسبت به وضعيت بحراني كل صنعت كه در چند سال بدليل تحريم و... تاثير منفي داشته بي تفاوت بود . از نظر من كه يك مهندس متالوژي هستم اين صحبت ها دردي از صنعت ما كم نمي كند. بهترين تصميم در شرايط فعلي شراكت با شركتهاي خارجي مطمئنا نيازمند سرمايه گذاري مشترك در قالب ارايه ضمانت هاي اجرايي است كه خودرو سايپا بر اساس همين قانون تجاري در ابتدا ، درست عمل كرده است. (3758884) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۱۲ ۰۱:۵۶:۲۵
سایپا کاشان نباید به بیگانگان واگذاربشه این فرانسه هم مثل انگلیس آمریکا روسیه چپاولگرو استعمارگ اند (4456113) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.