نظر منتشر شده
۱۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 261705
لغو طرح"زوج و فرد"روی میز شهرداری تهران
تاریخ انتشار : جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۹
دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با تاکید بر تغییر شرایط فعلی طرح زوج و فرد گفت: باید محدودیت‌ها براساس آلایندگی خودروها اعمال شود مانند طرح محدوده کم آلاینده یا (LEZ) که در کشورهای مختلف اجرا می‌شود.

مهدی یدی همدانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بررسی لغو طرح زوج و فرد و تغییر معیار ورود به طرح افزود: براساس قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا که در سال ۱۳۷۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید در شرایط اضطرار آلودگی هوا محدودیت‌های خاصی برای منابع آلوده کننده در نظر گرفته می‌شود از جمله برای خودروها.

وی افزود: برهمین اساس طرح‌های مختلفی برای شرایطی که کیفیت هوا به حالت اضطرار می‌رسد اجرا می‌شود یکی از طرح‌هایی که در کشور از سال ۱۳۸۴ به بعد مطرح شد اجرای طرح زوج و فرد در شهر تهران بود که در ابتدا به صورت آزمایشی و بعد به صورت همیشگی در مواقع اضطرار انجام شد؛ اما بعد از مدتی به یک طرح دائمی تبدیل شد که هیچ ارتباطی به وضعیت هوا نداشت.

وی ادامه داد: طرح زوج و فرد در شرایطی به طرح دائمی تبدیل شد که مبانی قانونی و حقوقی این موضوع بهبود شرایط ترافیکی نبود، بلکه شرایط بهبود محیط یست مدنظر بوده است. در بسیاری از کشورها برای بهبود کیفیت هوا برای خودروهای آلوده کننده معمولا در روزهایی که هوا آلوده است محدودیت‌هایی قائل می‌شوند و می‌توان تنها از پکن به عنوان یک استثنا نام برد که در مواقع آلودگی هوا از طرح زوج و فرد استفاده می‌کند بلکه عمده کشورهای جهان محدودیت‌ها را برای خودروهای آلوده کننده و خودروهایی که کیفیت پایین و آلایندگی بیشتر دارند، قائل می‌شوند.

اجرای دائمی طرح زوج و فرد با قوانین موجود کشور انطباق ندارد

احتمال جایگزینی طرح محدوده کم آلاینده به جای زوج و فرد

وی تاکید کرد: در راستای همین تفکر جلسات مختلفی بین دبیرخانه شورای عالی ترافیک و شهرداری تهران برگزار شد و در جلسه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران نیز مقرر شد که شهرداری تهران اقداماتی انجام دهد که طرح زوج و فرد از وضعیت فعلی خارج شود و ملاک ورود به محدوده پلاک خودرو نباشد؛ بلکه محدودیت‌ها براساس وضعیت آلایندگی خودروها در نظر گرفته شود؛ مشابه طرحی که در جهان با عنوان (LEZ) یعنی محدوده کم آلاینده از آن یاد می‌شود.

همدانی با تاکید بر نداشتن جایگاه قانونی اجرای دائمی طرح زوج و فرد افزود: اجرای دائمی طرح زوج و فرد با قوانین موجود کشور انطباق ندارد و براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، اجرای محدودیت‌های دائمی که برای بهبود ترافیک شهر است به هیچ وجه نباید از پنج درصد مساحت شهر بیشتر باشد در حالی که طرح زوج و فرد در مقیاس فعلی تقریبا در بیش از ۱۰ درصد سطح شهر تهران در حال اجرا است، اما براساس مصوبه شواری عالی ترافیک اجرای طرح‌هایی تحت عنوان (LEZ) می‌تواند حتی تا صد درصد سطح شهر را نیز پوشش دهد؛ به طوری که در آینده ممکن است تردد خودروهایی که کیفیت زیست محیطی آنها از یک حدی پایین‌تر باشد در کل شهر تهران و یا محدوده‌های بزرگی ممنوع باشد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت کشور از تمامی طرح‌هایی که شهرداری تهران برای بهبود وضعیت محیط زیست شهر ارائه کند به صورت کامل حمایت می‌کند، ادامه داد: طرح (LEZ) نیز توسط شهرداری تهران کارهای مطالعاتی‌اش انجام شده و به عنوان طرحی که شهرداری در جهت بهبود محیط زیست و بهبود کیفیت هوا ارائه کرده است مورد حمایت وزارت کشور است.

دبیر شورای عالی ترافیک با تاکید بر تغییر معیار و شکل طرح زوج و فرد گفت: این طرح باید از شکل فعلی تغییر کند و به گونه‌ای باشد که عدالت بیشتری برقرار شود اگر قرار است این طرح ادامه پیدا کند حداقل باید ملاک زوج و فرد براساس روزهای ماه و تقویم باشد نه روزهای هفته تا شهروندان بتوانند در روزهای مختلف از خودرو خود استفاده کنند. امیدواریم شرایط فعلی تغییر کند و شاخصی براساس معاینه فنی خودروها ملاک قرار گیرد نه پلاک خودرو؛ در حقیقت بحث اصلی مبانی قانونی طرح زوج و فرد است.

وی تاکید کرد: باید سیستم‌های حمل و نقل عمومی به گونه‌ای تعریف شود و طوری در اختیار مردم قرار گیرد که نیاز مردم به طور کامل برطرف شود و فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی صورت گیرد که شهروندان در جهت بهبود وضعیت شهر مشارکت کنند، فقط با ایجد محدودیت نمی‌توان سطح کیفیت زندگی در شهر را بهبود داد. محدودیت‌های ترافیکی باید موثر بوده و از نگاه شهروندان مقبولیت داشته باشند. قطعا طرحی که دارای مقبولیت و تاثیر موثر نیست نباید اجرا شود.
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۱۶:۰۲:۵۴
معلومه ماشین خودش یه ماشین گرون قیمت خارجیه که هر روز نمی تونه ماشینشو وارد طرح کنه (2709553) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۹ ۱۴:۲۶:۳۰
بله. اين طرح دوباره به نفع پولدارها مي شه. اوني كه پيكان داره كلا نمي تونه ماشينش رو بياره بيرون (2711185) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۱۶:۱۹:۵۵
اخه طرح با این همه درامدزایی رو مگه میشه حذف کنن؟؟
اون هم با نفت 40 دلاری
روش ارایه شده اگر درامد بیشتری داشته باشد قطعا تصویب میشود (2709576) (alef-3)
 
ali
۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۱۶:۴۳:۰۶
زوج و فرد و حتی محدوه ترافیک طرحی بسیار زشت و ناپسند است چرا که تجاوزی است به حقوق ساکنین این مناطق . یعنی آنها به مشقت افتاده اند برای راحتی دیگران .حتی همین کارت پارکها و سپردن آن بصورت غیر مکانیزه به یک مشت شل و کور فاقد آموزش .

فکرش را بکنید ماشینت در منزل باشد و مجبور باشی یک پیرزن یا پیرمرد مریض و یا پاشکسته را با تاکسی یا شخصی به بیمارستان برسانی و یا بلعکس .

شهردار انتظار تشکر از مردم را دارد ولی این تضیقات را نمیبیند و بفکر در امد است برای دو طبقه کردن اتوبان صدر . (2709606) (alef-3)
 
موتور سوار بدون طلق
۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۲۲:۳۹:۴۵
شهر داری اول از تاکسی ها شروع کنه 1 بعضی از کسبه بازار خودشان تاکسی دارند 2 ساعت کار رانندگان تاکسی اگر متفاوت باشه تا پایان روز همه از آن بهره مند میشوند و نیازی به استفاده از خودروی شخصی در طرح فعلی پیدا نميشود. 3 بیشتر ترافیک در ورودی هر مسیر برای هم مسیر پیدا کردن مسافر است که ظرفیت خودرو تکمیل شود اگر برای این نکته چاره ای اندیشیده شود حداقل چند درصد از مشکل حل خواهد شد (2710071) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۸ ۲۳:۰۹:۵۲
طرح زوج و فرد از اساس و از اول طرحی بی معنا بوده و هست. (2710118) (alef-3)
 
حاجي
۱۳۹۳-۱۲-۰۹ ۰۹:۰۹:۳۰
باز به نفع پول دارها ميشه (2710472) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۹ ۰۹:۱۴:۳۶
گناه ما چیه که بخاطر درآمد راهنمایی رانندگی افتادیم توی زوج و فرد اونم تا ساعت 7 بعد از ظهر؟؟

الان یه ماشین مدل 50 یا 60، چون خونشون اونور اتوبانه کل هفته تردد میکنه، ولی ما گرفتاریم!

حداقل برای ساکنین داخل محدوده، استثنا قائل میشدن... (2710480) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۹ ۱۱:۵۶:۳۴
1- از آنجا که در ایران خودرو انحصاری است، بنابراین وضعیت کیفیت خودرو ها فقط و فقط بر عهده مسئولین است و از این لحاظ تحت هیچ شرایطی حق ندارند شرایط تحویل بنجل به مردم را فراهم و سپس شرایط استفاده از بنجل را حذف کنند!!!
2- پس از صرف چند میلیارد تومان برای نصب دوربین در محدوده زوج و فرد که تنها 9 روز از افتتاح آن می گذرد، الان تازه یادتان افتاد!! اختلاس کنندگان مراقبت بیشتری از پول بادآورده شان دارند، تا مسئولین ما از بیت المال! (2710835) (alef-3)
 
مجید
۱۳۹۳-۱۲-۰۹ ۱۴:۵۱:۵۷
محدوده زوج و فرد ظالمانه است به ساکنان محدوده. به ناگهان طرحی رو تصویب کردن که هیچ جایگاه قانونی نداشته و راهنمایی و رانندگی هم بصورت خلاف قانون به مدت 9 سال این طرح رو اجرا کرده. (2711247) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۱۲-۰۹ ۱۵:۰۹:۱۸
آیا شهرداری با این اتوبوس های دودزا یش خجالت نمی کشد که این حرف ها را می زند. (2711285) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۹ ۱۲:۰۹:۴۱
گناه ما چی هست که درمحدوده ای زوج و فرد قرار گرفتیم وتا ساعت ۱۹ در خیا بانها اسیر شویم ودیرتر بخانه برسیم لذا خواهشمندم دراین مورد تجدید نظر بفرمایید. (3055208) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.