نظر منتشر شده
۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 239980
توسعه راه آهن متوقف شد
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۳
۹۰۰۰ کیلومتر کلنگ‌زنی و بودجه برای ساخت ۳۰۰ کیلومتر؛ این یعنی اگر ساخت هیچ پروژه جدیدی آغاز نشود تنها برای تکمیل آنچه آغاز شده ۳۰ سال زمان احتیاج است.

به گزارش ایسنا؛مدیرعامل راه آهن چند روز پیش از پروژه‌هایی سخن گفت که در سال‌های قبل بنا به دلایل مختلف وارد مرحله اجرایی شده‌اند اما امروز هیچ چشم‌اندازی برای زمان پایان کار آن‌ها متصور نیست.

به گفته پورسید آقایی حجم این پروژه‌ها از ۹۰۰۰ کیلومتر نیز گذشته و در هر گوشه‌ای طرحی آغاز شده است.

هر چند میزان دسترسی به راه‌آهن در ایران محدودیت‌های بسیاری دارد و چند استان از نعمت خط ریلی و تردد قطار محرومند اما لزوم برنامه‌ریزی بر حسب توانایی‌های اقتصادی زمانی احساس می‌شود که به گفته مدیرعامل راه آهن با بودجه فعلی تنها سالانه ۳۰۰ کیلومتر خط آهن جدید ساخته می‌شود و این یعنی در صورت متوقف شدن پروژه‌های جدید، ۳۰ سال زمان احتیاج است تا پروژه‌های نیمه‌تمام ریلی نهایی شوند.

این محدودیت باعث شده راه‌آهن، پروژه‌های مدنظر خود را اولویت‌بندی کند و دست روی طرح‌هایی بگذارد که سال‌هاست خاک خورده‌اند و ساخت آن‌ها حتی از ۱۰ سال نیز گذشته است.

در کنار خطوط جدید، بحث دو خطه و برقی کردن مسیرهای پرتردد نیز در دستور کار قرار دارد و تامین بودجه لازم برای آن‌ها نیز هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

باقی ماندن تحریم‌ها و محدودیت‌های درآمدهای دولت حداقل برای سال‌های آینده، نشان از آن دارد که بودجه عمرانی تغییر محسوسی نخواهد داشت. از این رو دولت بحث بکارگیری فاینانس را مطرح کرده و هرچند قدم‌هایی نیز در این زمینه برداشته اما تا تامین مالی کامل پروژه‌ها فاصله دارد.

نسنجیدن شرایط اقتصادی در زمان آغاز به کار پروژه‌های عمرانی بار سنگین مالی را بر دوش وزارت راه انداخته و تا زمان رفع فشارهای اقتصادی در مقابل هر پروژه تابلوی ورود ممنوع قرار داده است.
 
بنده خدا
۱۳۹۳-۰۶-۱۰ ۱۱:۵۷:۲۸
پس چرا آقای رییس جمهور در سفر به چارمحال وبخنیاری قول شروع به احداث راه اهن اصفهان شهرکرد اهواز را دادند ! ! ! ؟؟؟ (2352855) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۱۰ ۱۴:۵۲:۴۱
ولي من اميدواربودم با عمليات جديد راه خوزستان به تهران نصف شود و لي قيمتها فقط دو برابر ميشود راه اهن همان است كه رضاشاه كشيد (2353276) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۱۰ ۱۴:۵۶:۰۰
شما هم برای انجام ندادن وظایفتان تا می توانید اسمان وریسمان را بهم می بافید (2353281) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۱۰ ۱۵:۰۸:۱۴
نسنجیدن شرایط اقتصادی در زمان آغاز به کار پروژه‌های عمرانی بار سنگین مالی را بر دوش وزارت راه انداخته و تا زمان رفع فشارهای اقتصادی در مقابل هر پروژه تابلوی ورود ممنوع قرار داده است. (2353317) (alef-13)
 
ساغشکی
۱۳۹۳-۰۶-۱۰ ۱۷:۵۰:۰۴
اولویت بندی بایست به شرق کشور و دیگر گلوگاههای ریلی داده شود که میتواند راهگشا باشد.
مثلا:
1- راه آهن گرگان-شاهرود، شاه کلید اتصال شمال به شمال شرقی فقط با چند ده کیلومتر راه آهن! در این صورت شمالشرق و کشورهای همسایه شرقی به شمال ایران و بنادر ترکمن و نوشهر و در پی ان کشورهای ساحلی دریای خزر. خیلی واضح است چه تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی کشور خواهد داشد. متاسفانه با بهانه واهی مثل دشواری معطل مانده در حالی که 70 سال پیش راه آهن گرمسار-ساری از البرز عبور دادند!

2- راه آهن شیراز-بوشهر، این راه 300 کیلومتر است، با تکمیل این پروژه از ایران از مرکزش به آبهای آزاد راه پیدا خواهد کرد. در این صورت بوشهر و عسلویه البته چهارمین و پنجمین ندرهای جنوبی متصل به راه آهن خواهند شد.

3- راه آهن چابهار-بم، گشودن ششمین بندر جنوب و اتصالش به راه آهن سراسری

4- راه آهن غرب، اراک-خسروی، اتصال ایران به عراق و سوریه و مدیترانه.

5- خواب-هرات، این خط باعث میشود منافع تجاری و اقتصادی عظیمی نصیب کشورمان کند. (2353576) (alef-10)