نظر منتشر شده
۲۸۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 222753
جنجال دفن ریچارد فرای در ایران
بخش داخلی الف، 26 فروردین 93
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۳۵
طی دو هفته‌ اخیر مرگ «ریچارد نلسون فرای» و احتمال دفن وی در ایران جنجال زیادی به پا کرد.

ریچارد فرای، ایران‌شناس و شرق‌شناسی بود که تألیفات بسیاری درباره فرهنگ، هنر و تاریخ ایران داشت. او ۷ فروردین سال جاری از دنیا رفت و بر اساس وصیت‌نامه اش قرار بود در کنار زاینده‌رود استان اصفهان به خاک سپرده شود.

اما جمعی از مردم و مسئولان مخالفت‌هایی نسبت به دفن وی در کنار زاینده رود داشته و معتقدند که وی در  زمان حیات خویش جاسوس سیا بوده به همین جهت الزامی بر دفن آن در اصفهان وجود ندارد. از سویی دیگر دفن وی در اصفهان موافقانی هم دارد، آنها نیز بر این باورند که دفن وی در اصفهان هیچ اثر مخربی ندارد بلکه فرهنگی بودن ایرانیان را به ملل مختلف ثابت می‌کند.

این در حالی است که عدن نبی، همسر ایرانی‌آسوری ریچارد فرای، در واکنش به این که گفته شده همسرش جاسوس سیا بوده جوابیه‌ای منتشر کرده و گفته که شوهرش هیچ‌گاه از سیا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، پول نگرفته است. همسر فرای در عین حال یادآوری کرده که فعالیت‌های جاسوسی وی محدود به جنگ جهانی دوم و علیه آلمان نازی بوده است.

در این بین تجمعی نیز عصر جمعه در اصفهان برگزار شد و خواستار جلوگیری از دفن فرای در ایران شدند و تجمع کنندگان در بیانیه ای که خطاب به استاندار اصفهان منتشر کردند آورده اند که « یک روز همایش بزرگ فتنه گران را در شهر شهیدان برگزار می کنند، یک روز خانم اشتون را به اصفهان می آوردند، امروز هم در صدد ایجاد نگرانی و تشویش اذهان امت حزب الله هستند. لذا با هوش و ذکاوت و بصیرتی که در شما سراغ داریم می دانیم که اجازه نخواهید داد چنین اتفاقی بیفتند»

امروز هم حجت‌الاسلام احمد سالک، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، حسن کامران، مجید منصوری، علی ایران‌پور، حجت‌الاسلام موسوی لارگانی، نیره اخوان و حمیدرضا فولادگر نیز به  رئیس جمهور نامه نوشته و خواستار جلوگیری از این اقدام شدند. این نمایندگان در نامه خود آوردند که « انتظار می‌رود حضرت‌عالی با تدبیر خود دستوری لازم به وزارت خارجه و اطلاعات و میراث فرهنگی صادر فرمایند که به هیچ عنوان تن به این ننگ دیپلماتیک و تحمیل زورمدارانه ندهند که با عکس‌العمل شدید کنترل نشده مردمی مواجه خواهید شد.»

همچنین حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان، درباره دفن فرای در شهر اصفهان عنوان کرده است: معتقدیم همان کار قبلی هم در مورد دفن پروفسور پوپ که حتی سارق آثار ملی ما نیز بوده و در زمان طاغوت رخ داده کار اشتباهی بوده است. وی اضافه کرد: مردم اصفهان اجازه‌ چنین کاری را به مسئولان نخواهند داد که جنازه یک فرد جاسوس سیا در اصفهان دفن شود.

اما علی مطهری درباره دفن فرای نظر موافق دارد و معتقد است: واکنش‌هایی که نسبت به فرای و دفن نشدن وی در زاینده‌رود وجود دارد مواضع کمیسیون فرهنگی مجلس نیست و شخصاً این موضوع را قبول ندارم. مطهری تاکید می‌کند: ریچارد نلسون فرای ایران‌شناسی بزرگ است و آثار و علاقه بسیاری نسبت به ایران و تاریخ آن دارد. در واقع به‌همین دلیل نام ایرانی «ایران‌دوست» را برای خود برگزیده است.

همچنین محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی، نیز با بیان اینکه ریچاردفرای دفاعیات خوب و کارشناسی نسبت به ایران داشته است،‌ عنوان کرد: ایران کشوری فرهنگی است و همه فرهنگ‌ها را در درون خود جای داده است بر این اساس دفن ایران‌شناسی همچون ریچاردفرای حائز اهمیت است. طالبیان، تاکید کرد: به طور حتم ریچاردفرای شخصیتی فرهنگی بود که در زمان خود، صحبت‌ها و دفاعیات خوبی از ایران داشته؛ وی خدمات خوبی نسبت به فرهنگ این کشور نیز انجام داده که بدون‌شک این امر بر کسی پوشیده نیست.

با این اوصاف و عدم شفاف بودن موضع دولت در این زمینه، مشخص نیست که سرانجام این مسئله به کجا کشیده شود. این در حالی است که گویا دیگر کشورهای فارسی زبان، یعنی تاجیکستان و افغانستان نیز برای پذیرش دفن فرای در خاک خود اعلام آمادگی کرده اند.
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۷:۴۱:۳۳
اگر آقای روحانی کوتاه بیاید یعنی‌ ظریف در مذاکرات ۵+۱ سنگ روی یخ میشود، دو رئیس جمهور از تندرو و کندرو مهر تایید ٔبر پذیرفتن این ایران شناس زدهاند ولی‌ نمیتونند از حرفشان و قولشان در برابر ۱۰۰ تا دانشجو نما دفاع کنند ، چه تور میشود به قول و قرار آنها در مورد مذاکرات هسته‌ای اعتماد کرد! (2080384) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۴۸:۰۶
آخه دفن این بابا چه منفعتی برای مملکت، ایران، و تاریخ دارد؟ تازه ما باید وقت هیأت دولت و وزارت خارجه مان را برای بحث بر سر آن تلف کنیم!؟ (2080574) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۳۴:۴۸
شما مثل اینکه از اون ور بوم دارید میفتید. برادر من بعضی مسائل اخلاقی و نمادین است و بسیار اهمیت دارد. کاشکی شما درک می کردید که افزایش اعتبار ایرانیان در دنیا چقدر میتونست برای ایرانیان عزت نفس و حتی در نهایت حتی اهمیت اقتصادی داشته باشد. شما نمیدانید بازتاب منفی اینکه عده ای کوچکی به اسم مردم ایران از دفن یک کسی که خودش می گوید ایران را دوست دارد چگونه به اسم همه ملت ایران نوشته می شود و چه تصویر بدی از همه ایرانیان در سراسر دنیا ایجاد می کند. کاشکی روزی مردم ما به این موضوع پی ببرند که اخلاق فقط ظاهری و حفظیات نیست بلکه اصل انسانیت و رعایت آن در عمل است که اهمیت بسیار زیادی دارد. (2080743) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۰۶:۵۳:۰۱
فکر میکنی دلیل علاقه ی سازمان سیا به فرهنگ و کشور ما چیه؟ (2082703) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۱۳:۳۶:۰۴
شما هم از این وربوم افتادید! کلا اعمال و رفتارتون ظاهرا وابسته به عکس العمل رسانه های غربیه!
در ضمن صرفا اعتراف به ایران دوستی به زبان کافی نیست.مگه اوباما یا بوش نمی گفتند ما ایران دوست هستیم؟پیام های نوروزیشون را یه مرور بکنید.می خوایند اونا را هم بیاریم چهل ستون خاک کنیم؟! (2083345) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۴۱:۱۸
عزیز، شما اصلا مطلب را نگرفتید، مساله سود و زیان نیست، مسله این است که ۲ تا رئیس جمهور این مملکت که از دو جناح اصلی‌ هم بودند، در زمان ههیات ایشان به ایشان و خانواده از طرف ملت ایران قول دادند که آخرین خواست او را برای خاکسپاری در کنار زاینده رود عمل خواهند کرد، حالا صحبت از عمل یک کشور مثلمان به قول و قرار است، عمل به اخلاق و عدم خلف وعده است! (2080762) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۱۳:۳۸:۱۶
هر دو رییس جمهور سابق خیلی اشتباه کردند از قول مردم و شهرداری اصفهان به کسی قول دادند!شهرداری ها زیرمجموعه ی دولت نیست و با رای خود مردم شکل میگیره.نظر در این موارد هم در حیطه ی اختیارات شهرداری هاست. (2083353) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۲۲:۴۸:۱۳
ان حضرات هم خیلی اشتباه کردند که در تظاهراتشان از طرف مردم اصفهان با دفن

فری مخالفت کردند گر چه ما عادت کرده ایم که اقلیتی پر سرو صدا همیشه از

طرف ملت ایران حرف بزنند ! (2092177) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۴۵:۴۹
این نشان خواهد داد که آیا میشود به حرف دولت ایران اعتماد کرد یا فقط گفته‌های ایرنیها تو خالی‌ است! (2080769) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۱۳:۳۸:۵۹
این نشان می دهد دولتمردان ایران قول هایی می دهند که به آنها هیچ ربطی ندارد! (2083354) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۸ ۱۲:۳۸:۵۷
عزیزم بزار اونها برادریشونو ثابت کنن بعد به فکر قدمها یا قولهایی که ما میدیم باشن (2084975) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۰۱:۴۲
عجب حرفی زدی ها! الان اهمیتش رو با مثال توضیح میدم. بنده بزرگوار یه قدر فکر کن روزی روزگاری به هر دلیلی اگر بتونی ویزا بگیری (!!) گذارت میفته اون ور آب و میری مک دونالد یک چیزی بخوری! بعد یه فرد خارجی کنارت نشسته و میفهمه تو ایرانی هستی بعد ازت میپرسه شندیم یه فردی که خیلی ایران و فرهنگش رو دوست داشته و به دلیل این علاقه میخواسته دور از وطن مارزادی و خانواده و.. در ایران دفن بشه شما راهش ندادید. بعد تو باید توجیه کنی که من نبودم و اصولا مردم ایران اینجوری نیستند و با فرهنگ هستند و..... ولی خیلی هنر کنی اون یه نفر رو آگاه کردی. بعدن پیش خودت فکر میکنی که همه مرگها و فحشها و اینگونه چیزها به پای تو هم نوشته شده!! چه دوست داشته باشی چه نداشته باشی!
حالا اهمیتش رو متوجه شدی دوست عزیز؟ (2080829) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۱۳:۴۲:۰۴
اشتباه شما همی جاست! ما هر کاری بکنیم به شکل منفی اون طرف تبلیغ میشه.مثلا دو تروریست عضو پژاک که رسما قتل مسلحانه انجام داده بودند را اعدام کردیم همشون هماهنگ و یک صدا فریاد کشیدند که دو نفر ازمدافعان حقوق بشر را اعدام کردند.شما اگه بودی که سازمان منافقین را هم به داخل کشور میاوردی که وجهه ی مملکتمون خراب نشه! (2083359) (alef-6)
 
فری
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۲۰:۲۱
درسته که شاید از نظر شما فایده ای نداشته باشه
اما دیگر کشورها مثل تاجیکستان و یا ترکیه از این موقعیت استفاده کامل میبرند و وی را در کشور خود دفن میکنند
و بعد از چندین سال همانگونه که شعرای ما را بنام خود دزدیده اند
او را نیز از لحاظ تاریخی میدزدند
برای همینه که کم کم داریم از نظر تاریخی بی هویت میشیم
حتی اعراب هم دارند دانشمندان ما را بنام خود میکنند
جشنهای تاریخی را بنام خود میکنند
در سازمان ملل رویدادهای تاریخی ایران زمین را بنام خود به ثبت میرسانند
اما ما در سکوت مطلق داریم توی سروکله هم میزنیم
!!!!!!!!!! (2080915) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۰۶:۵۳:۴۵
یعنی میخوای بگی این بابا همسنگ بزرگان علم و ادب ماست؟ (2082705) (alef-6)
 
حسن
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۲۲:۵۸
آخه دفن كردنش چه ضرري داره استاد!!!!!!؟؟؟ (2080931) (alef-13)
 
دانشجوی ارشد
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۲۳:۰۵
به احترام شهدای گمنامی که عده ای چماق به دست با آشوب مانع از دفن آنها در دانشگاه شدند اجازه دفن این آقا را در اصفهان نخواهیم داد .
خیالتان راحت .یا علی (2080933) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۰۷:۴۱:۰۴
آقای خیال راحت نمیدونم چطوری کارشناسی ارشد میخونی؟!!
یک مثال برات بزنم شاید متوجه بشی
در تمام دنیا برای سربازان گمنامشون بنای شایسته و درخور توجه میسازند ، بعنوان مثال زیر طاق پیروزی در خیابان شانزلیزه پاریس که یک سرباز گمنام فرانسوی دفن است و دائم مشعلی بیادش روشن و همیشه دو سرباز به احترام وی با لباس سربازی بسیار زیبا در کنار مدفنش نگهبانی میدهند.
در ارج و ارزش شهدای گمنام ایران زمین هیچ شکی نیست اما خودت فکر کن ببین اگر در هر شهری بنای یادبودی در بهترین جای شهر برای این شهدا میساختند بهتر نبود؟
تو خودت چند بار سر خاک شهدای گمنام دفن شده در دانشگاه صنعتی اصفهان رفتی وجدانا؟
مردم شهر اصفهان چند بار اومدن اونجا؟
اصلا میتونن وارد دانشگاه بشن؟
این را هم بدون اگر بهر دلیلی نظام تصمیم به دفن فرای در اصفهان بگیرد شما نه اجازه دارید و نه میتوانید جلوی آنرا بگیرید. (2082746) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۱۳:۴۳:۴۹
آفرین!
معطر شدن فضای دانشگاه به بوی شهدا برا کی ضرر داشت؟! (2083363) (alef-6)
 
كيان
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۱۵:۲۰:۲۹
برادر مومن آن علي كه از نام او مدد مي جويي با دشمنان خود اين گونه نبود كه شما هستيد. چرا از شهداي آسماني اين ملت، در اين موارد حقير استفاده مي كنيد؟ (2083598) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۲۳:۰۹:۰۰
طفلک شهدا یه عده آدم بی منطق و ....شدن طرفداراشون،چقد مظلومن این شهدا (2084380) (alef-6)
 
امین
۱۳۹۳-۰۱-۲۸ ۱۵:۰۲:۲۶
انتقام در اسلام جایی ندارد...ذکر نام علی و حرف از انتقام؟!! عجبا (2085228) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۴۱:۵۵
داشنجو نما آن تندورهای بودند که با چوب و چماق مانع از دفن شهدای گمنام شدند . (2081010) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۴۸:۴۱
شما نگران وقت کسایی باش که پا میشن میرن مقبره ی اون بنده خدا رو خط خطی می کنن، یارو یه وصیتی کرده، عمرش رو هم صرف شناسوندن ایران کرده، رئیس جمهور سابق و کنونی هم موافق دفنش هستن. چقدر این موضوع پیچیده س که این همه جنجال میشه سرش؟ (2081029) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۰۶:۵۵:۲۶
عمرشو صرف شناساندن ایران کرده؟؟؟؟
به کی؟؟؟
به تحلیلگران سازمان سیا؟؟؟؟؟؟ (2082707) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۵۵:۲۵
چه ضرری دارد؟ (2081053) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۵۹:۰۰
عزیز دل، تنها یک کتاب از نوشته های پروفسور فرای (به قول شما بابا) نفعی که در معرفی صادقانه و آبرومندانه و البته ماندگار برای به قول شما "مملکت، ایران و تاریخ" دارد، از منفعتی که کل زندگی من و شما برای "مملکت، ایران و تاریخ" دارد بیشتر است. البته به شرط آنکه هیچ یک از ما ذات هویتمان را با رنگی سیاه بر دیوار یک بنای تاریخی در کنار زاینده رود نقاشی نکرده باشیم، که در غیر اینصورت کاری ماندگار کرده ایم که اگرچه نه برای میهنمان بلکه حداقل برای حزبمان می تواند مفید واقع شود! (2081063) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۲:۱۵:۱۱
دفن این آقا یا عدم دفن او اصلا موضوع اصلی و حیاتی برای کشوری مثل ایران با بحران اقتصادی نیست. سرگرمی که نمی خواهیم.


بنای یادبودی مجللی با هزینه خانواده اش در کنار زاینده روز بسازید و جسد در خارج از ایران دفن شود. چزا کش میدین موضوع رو؟ (2081114) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۱۳:۴۶:۰۶
از ارث پدرتون میبخشید؟من که اصفهانیم خونمون هم با پل خواجو 300 متر فاصله دارد میتونم وصیت کنم که با هزینه ی شخصی یه آرامگاه برا من کنار پل خواجو درست کنید؟!!!!که به جاسوس سیا این اجازه را بدهند؟ (2083369) (alef-6)
 
نامفهوم
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۳۶:۳۰
اخه دفن یک مرده چه ضرری میتواند داشته باشد. (2081367) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۹:۰۴:۵۵
مگه قراره هر چی واسه ما ضرر نداشته باشه ، انجام بشه ؟
اینجوری که می شه یه کار عبث و بیهوده ، آدم عاقل هم کار عبث انجام نمیده ! (2082368) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۰۶:۵۶:۳۸
مرده ای که به سازمان سیا وصل باشه باعث تنفره. (2082712) (alef-6)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۶:۲۹:۲۶
دوست گرامی، در صورت خروج فرای، ایران به بی اعتمادی مشهور خواهد شد!
مطمئن باشید این کار به نفع تاجیکستان و ضرر ما خواهد بود.
این رفتار در شان ایران نیست. (2082001) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۱۳:۴۷:۳۵
الان فکر میکنی با تبلیغات هزاران رسانه بر ضد ما ایران به با اعتمادی مشهوره؟!!!به درک!تا حالا گفتند بازم بگند (2083375) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۷:۲۰:۱۶
مسئله دیگر الان مسئله سر جای خود نشاندن افراطیون و عمل به وعده دو رییس جمهور قبلی کشور است. (2082153) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۷:۲۷:۴۰
چه ضرری دارد؟ (2082170) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۲۱:۳۱:۳۶
دفن ایشان هیچ زیانی برای کشور ندارد که هیچ ، سود فراوانی می تواند داشته باشد از جمله وجه بین اللمللی ایران را بالا می برد وفای به عهد ایرانیان را نشان می دهد جاذبه های گردشگیری ایران را بیشتر می کند نام اصفهان را به عنوان نصف جهان در دنیا پر معنا می کند (2082620) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۰۶:۵۷:۴۳
یه روز هم اقای روحانی به غربیها قول توقف غنی سازی رو رو داد. (2082714) (alef-10)
 
ابوالفضل
۱۳۹۳-۰۱-۲۹ ۱۰:۳۰:۰۰
چنان میفرمایید که انگار کل جهانیان منتظر خبر دفن ایشون هستن!!! (2086172) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۰۹:۰۳:۳۷
اهمیتش اینه که اگه به قولمون عمل نکنیم و مهمتر به این ایران شناس احترام نذاریم
تمامی شاگردان او وهمه کسانی که در حال فعالیت در زمینه زبان فارسی اعم ترجمه اثار ادبی ایران و ... هستند کلا از ایران نا امید میشن و به جای دوست تبدیل به دشمن میشن (2082825) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۴۹:۳۲
ببرند در قبرستان ارامنه اصفهان دفن کنند، همه راضی میشوند. (2080580) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۰۰:۴۰
فرای یهودیه ,نه مسیحی !
یهودیا قبرستون جدا دارن . (2081259) (alef-10)
 
دانشجوی ارشد فلسفه
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۷:۱۹:۰۰
الف لطفا تایید کن :
یک نکته :
آقایان که می گویید ما سفارت ( بخوانید جاسوس خانه ) آمریکا را اشغال کردیم ، پس آمریکا هم حق دارد این سفیر را به خاکش راه ندهد :
اولا : سازمان ملل خاک همه کشورها حساب می شه .
دوما : مگر خود آمریکایی ها با لشکر کشی و توحش ، آمریکا را از چنگ سرخپوست ها در نیاوردند ؟
حالا شما بگویید ارزش خاک واقعی یک کشور بیشتر است یا یک جاسوسخانه ؟ (2082147) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۱۵:۳۷:۳۸
آقای ارشد فلسفه!!! جمله "دوما : مگر خود آمریکایی ها با لشکر کشی و توحش ، آمریکا را از چنگ سرخپوست ها در نیاوردند ؟ " واقعا شاهکاره کسانی که به سرزمین آمریکا مهاجرت کردند آمریکایی نبودند و از کشورهای مختلف اروپایی برای به دست آوردن طلا رفته بودند پس در آن زمان آمریکایی وجود نداشته .دوماسفارت خانه در یک کشور خاک آن کشور محسوب می شود طبق قوانین بین المللی گروگانگیری به هر دلیلی امری نپذیرفتنی است. سوما شما با استفاده از کلمات توحش و لشکر کشی اشغال سفارت را هم در همین ردیف قرار دادید. چهارما دفن فرای چه ربطی به ابوطالبی داره؟ (2083635) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۵۰:۴۴
یعنی به نظر شما برای آقای ظریف اهمیت دارد که این آقا تهران دفن شود یا اصفهان؟ (2080587) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۰۳:۱۶
نامه یک اصفهانی در این رابطه :
http://isna.ir/fa/news/93012609878/%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86 (2081474) (alef-13)
 
اصفهانی
۱۳۹۳-۰۱-۲۸ ۰۲:۵۷:۵۳
به نامه این هم وطن افتخار میکنم (2084569) (alef-6)
 
همایون
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۰۱:۰۲
اصل موضوع خاکسپاری مشکلی ندارد.
بیایید یکجور دیگه به مساله نگاه کنین.

فرض کنید دکتر فیروز نادری دانشمند ایرانی ناسا، وصیت کنه کنار خلیج هودسون دفن بشود!! آیا ایالات متحده اجازه می دهد؟

یا آیا به یک جراحی در قواره دکتر سمیعی اجازه دفن در کنار رود راین را می دهند؟

معلوم است که نمی دهند. هر محلی برای چیزی ساخته شده.
بنا نیست چون رضاخان اشتباه کرد یا پسرش اجازه دفن پوپ را داد ماهم اشتباه کنیم. زاینده رود (البته رودی که اب، داشته باشد)!!، قبرستان نیست.

از نظر بهداشتی هم صحیح نیست.
در اداره شهرسازی آمریکا استانداردی هست و آن اینکه محل قبرستان یا دفن اجساد باید حداقل مایل2 ( در بعضی ایالات 5 مایل ) از آبهای جاری فاصله داشته باشد.

بسیاری از قبرستانهای نزدیک رودخانه با طغیان آنها نابود می شود و جنازه ها روی زمین می ایند.

منطقاً، عقلاً، شرعاً مخالف منافع ایرانه.
بفرمایید در یک قبرستان نزدیک به رودخانه به ویژه سمت جلفا ، دفن کنید. (2080622) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۰۶:۳۴
دوست عزیز منظور اون خدا بیامرز از کنار زاینده رود این نبوده که دم ساحل دفنش کنند! منظور شهر اصفهان و خاک ایران بوده!!!! یعنی میخواسته تو خاک ایران دفن بشه! (2080855) (alef-13)
 
جم
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۴۴:۱۷
شما مطمئنی حالتان خوب است؟ برادر یا خواهر محترم. کنار زاینده رود دفن شدن به معنای این نیست که دست و پای میت در آب باشد و موجب انتشار بیماری های انگلی شود.!!:) مجاز از شهر اصفهان است.
ضمنا شما از کجا تشخیص دادید که آنها با دفن مشاهیر ایرانی در شهرشان مخالفت می کنند؟ اتفاقا این مقبره ها به عنوان جاذبه های توریستی مورد استقبال دولت ها و شهرداری ها قرار میگیرد. (2081017) (alef-13)
 
لبل
۱۳۹۳-۰۱-۲۸ ۱۶:۲۸:۵۷
پس این همه ایرانی که تو لوس آنجلسند تو دریا انداخته می شند؟بابا از ایران براه جهنم یا از آمریکا چه فرقی داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2085364) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۵۰:۰۲
یعنی الان مشکل شما، فقط دفن شدن این بابا کنار زاینده رود بود؟ پس این همه جار و جنجال واسه جاسوس بودنش سر چیه؟ (2081033) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۲:۰۱:۴۱
اشتباه نکنید، دوستان لشکر کشی نکردند که از زاینده رود حمایت کنند، آقایان مشکل جاسوسی و لکه ننگ و شیطان بزرگ دارند! (2081070) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۳۳:۴۸
بهترین و سنجیده ترین نظری که خواندیم، همین بود (2081351) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۴۳:۲۵
همایون جان دلبندم منظور از کنار زاینده در شهر اصفهان بوده نه در ساحل زاینده رود. (2081632) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۸:۵۴:۴۲
نخیر-معلومه اصلا اصفهان نرفتی یا وصیت این بنده خدا را نخواندی. ما هم نخوانده بودیم ولی اون مقدار که متوجه شدیم. منظورش دقیقا همان تکه زمینی هست که خودش کنار رودخانه خریده و متعلق به استاد خودش بود!!!

افتاد الان؟؟؟ این آقای همایون درست می گویند. اگر در گورستان معمولی بود که هیچکس اعتراض نداشت. تاکید داره که کنار زاینده رود باشه. یه جورایی حس در جریان فرهنگ بودن و اینجور چیزااااااا.
افتاد؟؟؟ (2082348) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۱۱:۵۹:۵۱
پس چرا اون برادران خواستار نابودی مقبره پوپ بودن؟ بعد 50 سال متوجه بهداشتی نبودن دفن اون بنده خدا کنار زاینده رود شده بودن؟ (2083139) (alef-6)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۶:۳۰:۴۶
فرای باید در خاک ایران و شهر اصفهان دفن شود. (2082009) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۷:۰۶:۲۱
اینهم استدلال بشت ماسک روشنفکری واستدلال قانون مابانه و ..... (2082114) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۷:۵۸:۰۸
نه بابا تو سفسطه هم دستی داری ! (2082227) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۸:۱۲:۵۷
بنده به عنوان یک ایرانی افتخار میکنم که یکی از انسانهای بزرگ ونامدار جهان به نام ریچارد فرای که در مجامع علمی جزو بزرگترین شرق شناسان جهان به حساب می اید و بخش بزرگ عمر با ارزش خود را صرف تحقیق در باره تاریخ ایران عزیز کرده {که شاید دلیل اصلی عصبانیت وترس از بسته شدن در و دکان بعضیهاست}از جهان به این بهناوری و زادگاهش امریک .ایران عزیز را برای ارامش ابدی انتخاب کرده است. (2082263) (alef-13)
 
پروفسور اکبر
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۹:۱۳:۳۴
وضعیت دکتر سمیعی و نادری مثل فرای نیست. هزاران نفر بالاتر از این دوتا توی همون آمریکا هست، ولی فرای برجسته‌ترین و جز انگشت‌شمارهای رشته‌ی کم‌طرفدار خود است. در حقیقت، مثل این است که بگویی اینشتین وصیت کرده فلان جا دفن شود.
بعدش هم، مشکل کسایی که میگن نباید دفن شه این چیزها نیست که گفتی، با اصل قضیه مشکل دارند. (2082384) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۲۱:۰۲:۵۲
عزیز من رودخونه ای که خشکه استاندارد نداره (2082593) (alef-13)
 
عبدالله ب
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۵۹:۴۶
ضمن موافقت با نظر شما مبنی براینکه دو رئیس جمهور قبلی و فعلی که هردو بالاخره با آرای میلیونها ایرانی انتخاب شدند با دفن این ایرانشناس در کنار زاینده رود موافق می باشند ، پرسشی برای من پیش آمده است : حسب اظهارات دیشب آقای اژه ای ، بدهکاران بزرگ بانکی ( ب ب ب ) معادل 20 میلیارد دلار بدهی دارند که علیرغم توان بازپرداخت آن ، بدهیشان را نمی دهند ! این رقم دو و نیم برابر تمام آن چیزی است که آمریکا از اموال بلوکه شده ایران می خواهد در قبال چشم پوشی از حق غنی سازی هسته ای به ما برگرداند ! حال شما بمن بگوئید صداقت کسانی را که در کنار این مشکل بزرگ ملی و کشوری ، مسئله دفن یک ایرانشناس بزرگ را علیرغم انکار همسر آن متوفی در جاسوسی ریچارد فرای پس از پایان جنگ دوم ، عمده می کنند ، با چه معیاری می توان سنجید ؟! (2080824) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۴۵:۵۳
این مسئله هیچ ربطی به سیاست و سیاستمداران نداره. لطفا اظهارنظر نکنند. (2081404) (alef-10)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۵۲:۰۶
مجید جان دلبندم
چه تور را اینگونه مینویسند.... چطور ؟ (2081432) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۵۷:۴۳
به جز خانم اقای فرای ویه عده ای داخله کشورمون کسی
پیگیر دفن فرای تو ایران نیست که شما اینو به مسایل هسته ای وتوافقنامه ها ربط میدین .
شما فکرکردی الان اقای اوباما وجان کری وبقیه اعضا 5+1 انقدر بیکارن که هم وغمشون بشه یه جسد یه فردی که فوت شده !!!!!!!!!!!!! !?
درثانی هیچ توافقنامه بین اللملی وماده وتبصره ای هم نداریم که کشورها رو ملزم کنه وصیت نامه شهروندان بقیه کشورها عملی کنه ؟
ولی خب شما میتونی به 5+1 بگی این درخواست ازایرانو به بقیه درخواستهاشون اضافه کنن واگرایران من بعد به وصیت نامه شهرندوان بقیه کشورها گوش نکرد ،یه چندتا تحریم به تحریمهامون اضافه بشه .
---
باهمه اینها این موضوع خیلی جالبه ، جسد یه فرده خارجی که خیلی هم حرف پشت سرشه
ازجاسوس بودن یانبودنش -ولی ببین چطوری همه رو به هم انداخته وتفرقه ایجاد کرده !
وماچقدرملت جالبی هستیم که مسایل کوچیکی مثله جسد یه مرده خارجی باعث میشه وحدت مون خدشه داربشه وهرچی دلمون میخواد به هموطنامون بگیم وحتی این مسیله کوچیکو به مسایل ومشکلات اساسی کشورمون ربطش بدیم !!!!!!!!!!
فرای رفت ومرد وتموم شد ، خودتونو دریابید ! (2081459) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۳۴:۴۹
این چه مذااکراتی هست که با دفن شدن یا نشدن مرده اونها همه چیز عوض میشه
عجب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
فردا یه چیز دیگه علم نکنند و بگویند که اگر اینطور نشه تو مذاکرات تاثیر میزاره مثلا تخم مرغ را باید از این به بعد تو ایران از طرف بالا بشکنید نه از کنارش!!!!!!!!!!!! (2081595) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۱۳:۳۳:۰۸
آقای خانمی و احمدی نژاد چیکاره بودند که قول بدهند؟رو این حساب نظر مردم اصفهان چی می شه؟ما انتخابات شورای شهر برگزار کردیم که نماینده های اصفهان در مورد اصفهان تصمیم بگیرند.که آنها هم به هر دلیلی مخالفند.ببرید یزد یا سمنان خاکش کنید اگه ما گفتیم چرا! (2083336) (alef-6)
 
u
۱۳۹۳-۰۲-۰۱ ۰۹:۴۲:۵۱
نمیدونم چطور شد زمان احمدی نژاد ازش تقدیر شد و لی حالا شده جاسوس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟// (2092552) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۷:۴۲:۲۶
کاش میشد دانشجویان حامی‌ به خاکسپاری ایشان هم در کنار زاینده رود نظر خود را بیان میکردند! (2080385) (alef-10)
 
حنا
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۲۲:۵۶
نباید دست دست کرد و تا قبل از این که دیر بشه باید در حمایت از دفن آقای فرای تجمع کرد (2080511) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۲۱:۵۴:۰۳
تنها راهش اینه که خودتو بکشی باهم تشیع بشید (2082643) (alef-13)
 
داریوش پارسی
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۵۶:۳۸
ای کاش اجازه تجمع صادر شود . (2080603) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۰۲:۳۳
مجورز همواره برای گروه خودجوش سازمان یافته ی وابسته به ... صادر میشود،مردم عادی که 18 میلیون رای دادند به روحانی، مجوزی ندارند (2080628) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۹:۱۹:۰۷
افرین. گل گفتی (2082395) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۳۳:۴۳
به خدا منم دانشجو اصفهانم ، عاشق ایران و ایران زمین و ایرانی و ایراندوستان ، فرای هرچه که بود باز نام او یک دانشمند است یه ایرانشناس ." دانشجو " به علم افتخار میکند و به عالم احترام میگذارد ولی باز تاکید میکنم "" دانشجو "" . (2080970) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۷:۴۳:۰۲
چیزی که اصلا در این مملکت مورد توجه قرار نمی‌گیره ، خرد جمعی و احترام و حفاظت از منافع ملی‌ مردم مظلوم ایران است، مگر نه چه تور گروه و روزنامه‌هایی‌ که همه جوره از رئیس جمهوری قبلی‌ حمایت میکردند در زمان ایشان همه جوره در مورد تجلیل ایشان از فرای سکوت کردند ولی‌ حالا به خاک سپاری یک میت را که به حرف رئیس جمهوری ایران اعتماد کرده بود و وصیت کرده است پیراهن عثمان کردند و فریاد اسلام از دست رفت سر میدهند؟!... کجاست مسلمانی، کجاست درد دین، کجاست درد منفا ملی‌ مردم ایران؟ (2080386) (alef-13)
 
دمیر
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۷:۴۴:۳۸
آخه مگه مملکت اینقدر بی حساب و کتابه که چند نفر کم سواد که از پیشینه این آقای محترم هیچ آگاهی هم ندارند میخوان بطور خودسرانه مانع دفن این عزیز بشند؟ من در یکی از خبر گزاریها یه حرف هایی خوندم که اصلا در شان و جایگاه برادران بسیجی نیست و روم نمیشه اینجا هم بیان کنم. آخه مگه آدم پشت سر مرده همچین حرفهایی میزنه؟ اونم کسی که اینقدر به ایران علاقه نشان داده. (2080388) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۷:۴۶:۳۹
از کجا فهمیدن جاسوس سیا بوده
چه راحت تهمت میزند مسلمان (2080391) (alef-10)
 
حمید
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۸:۵۷:۱۸
جاسوس کسی است که به خاطر عشق به وطن خودش از جان خودش میگذره و اطلاعات مهم از کشور هدف رو به نفع منافع کشور مادری خودش جمع و برای آن ارسال می کند. به دلیل همین عشق به وطن، اصولا تصور اینکه چنین شخصی بخواد که در اون کشوری که ازش جاسوسی کرده دفن بشه بعید به نظر میرسه. کاش ما مسلمانها اینقدر راحت تهمت نمیزدیم و بی فرهنگی خودمون رو توی دنیا جار نمیزدیم. (2080473) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۵۲:۴۲
مسئله همین است
چقدر باید فریب بخوریم که این فرد با دفنش در کشور هدف در طول مرگش هم به کشورش خدمت کنه!
نمادی میشه از حماقت مردم ایران (2081436) (alef-10)
 
آرش
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۱۳:۵۲
باهوش مثل اینکه متن خبر رو نخوندی که این حرفو میزنی زنش گفته فقط توی جنگ جهانی دوم جاسوسی میکرده برای آمریکا علیه آلمان؛البته احتمالا اون موقع آلمان شناس بوده و یحتمل یه اسم آلمانی برای خودش انتخاب کرده بوده!! (2080884) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۳۳:۱۶
خوب مشکل از اطلاعات شماست ، به ما چه عده ای بیسواد در فضای مجازی اظهار نظر می کنند . (2080967) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۵:۴۲:۳۹
ظاهرا همسر ایشان (در همین متن) اشاره کرده است. (2081855) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۵:۴۷:۴۱
شاید این حرکت واکنشی ضعیف به راه ندادن نماینده ایران در سازمان ملل باشه؟ (2081877) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۷:۴۸:۴۷
از دو حل خارج نیست، یا ایشان جاسوس بوده، پس چرا رئیس جمهور مملکت که مورد تایید همه این آقایان بود، از ایشان تجلیل به عمل آورد، و یا نه، به ایشان تهمت جاسوسی از طرف کسانی‌ زده شده که به راحتی‌ همه را آن تور که میخهند قضاوت میکنند، و کسی‌ از آنها نمی‌پرسد مدارکتون چیست!!! (2080392) (alef-13)
 
سلیمپور
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۷:۵۱:۴۴
​من که میگم اگه حتی طرف جاسوس هم بوده باز بهتره بیاریمش ایرون تا بتونیم از نزدیک مراقب کارهاش باشیم! (2080397) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۲۵:۰۸
پس ببریم سه راهی ضرابخانه دفنش کنیم !! (2080516) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۷:۵۱:۴۴
هر که ما نمی پسندیم، اگر داخلی باشد: فتنه گر، ضد ولایت فقیه، وابسته، بهایی و .. و اگر خارجی باشد: جاسوس

البته اصلا هم لازم نیست که کسی دلیل و مدرک ارائه کند، همین صرف خارجی بودن ذاتا فرد را جاسوس می کند. (2080398) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۷:۵۶:۳۱
واقعاً چه مملکتی داریم، ۳ تا رئیس جمهور و ۳ تا وزیر خارجه از یک جاسوس تجلیل میکنند و به او در ایران خانه این دنیا و آن دنیا را میدهند ولی‌ ۳ تا وزیر اطلات گچکترین گزارشی از جاسوس بودن ایشان به آنها نمی‌دهند ولی‌ ۵۰ دانشجوی بسیار آگاه به همراه ۷ نماینده بسیار آگاه تر تمام داستان جاسوسی او را از حفظ هستند، بیخود نیست که دنیا به حرف و عمل دولت ایران اینقدر اعتماد دارد!!! (2080406) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۷:۵۸:۴۹
چرا وقتی یکی از آثار باستانی کشور به ملکیت او در آمد آقایان وا اسلاما یر ندادند و نگفتند که جاسوس است . آخر دوگانگی ، سیاسشی کاری و دورویی تا به کی ؟ (2080409) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۷:۵۹:۴۱
شما یک نفر آمریکایی رو بگو که در ایران باشه یا وارد ایران شده باشه و بهش انگ جاسوسی نزده باشن. ما آدم مریض و روانی زیاد داریم (2080411) (alef-13)
 
جواد
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۸:۰۰:۴۲
آیا در حال حاضر این مسائل دغدغه اصلی ما هستند ؟ (2080413) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۳۵:۳۳
بله دغدغه ماست. در این کشور بالاخره چه کسی تصمیم گیر است؟ (2080542) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۲:۴۳:۴۱
دغدغه اصلی ما مدل موی ایشونه، این دغدغه دوم ماست (2081190) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۵۶:۵۸
در طول تاریخ مواجه با بیگانه مسئله ما بوده و خواهد بود (2081452) (alef-10)
 
راستگفتار
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۷:۱۹:۵۳
روزی عده ای به جنگ ملاحده رفتند. هر کس سری بریده می آورد جایزه میگرفت. ترسوئی یک دست آورد. گفتند این چرا آوردی گفت تا من برسم رندان سرش بریده بودند. حالا شما هم با جنازه می جنگی؟ (2082150) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۴۵:۲۶
بله حذف یارانه ها، گران شدن سوخت و سرانجام مذاکرات ژنو بی اهمیت است. (2081638) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۶:۳۲:۰۳
دوست عزیز، این مسئله فقط در حد یک جسد نیست. مسئله رفتار ایران است که انعکاس بدی در دنیا خواهد داشت. (2082017) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۹:۱۵:۰۴
از کسانی باید پرسید که جنجال راه انداختند تا برای دولت مشکل درست کنند. (در اصل برای مردم) (2082387) (alef-13)
 
شهروند انقلابي
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۸:۱۳:۴۷
با سلام چه عيب دارد ان مرحوم كه عاشق فرهنگ فارسي است را در ايران اسلامي دفن كنيم چرا با نظر تنگي و قي وقال يك كار فرهنگي و ايران شناسي را ميسوزانيم حتي اگر ان مرحوم جاسوس باشد (الله اعلم) حتي اگر ان مرجوم ......باشد بيايد با يك منش بزگواري كه زاييده ايران مهمانواز و جوانمرد است را يك بار ديگر به جهان نشان دهيم و براي ان مرحوم و طلب مغفرت براي ان فاتحه مع الصوت (2080425) (alef-10)
 
آرش
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۱۶:۲۴
من یه پیشنهاد دارم اصلا بیاین اونو به سبک هندو ها آتیش بزنیم و بندازیم توی زاینده رود این طوری هر دو به خواسته هاشون می رسن. (2080900) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۲:۴۶:۵۸
خودتی شهروند انقلابی یا هویتت هک شده؟! (2081203) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۲:۵۰:۴۶
بیاریدش مشهد ببرید بغل نادرشاه دفن کنید. ما هم هر وقت که میریم برای نادر فاتحه می خونیم یک فاتحه ای هم برای فرای می خونیم. دقت کردید تنها پادشاهی که تو ایران دفنه و آرامگاه زیبا و اختصاصی داره و مردم میرن سر قبرش و فاتحه می خونن نادره؟ (2081217) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۴۷:۴۶
شهروند انقلابی تو واقعا خودتی این نظر رو نوشتی؟ (2081414) (alef-10)
 
بهنام
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۸:۰۴:۴۶
آره چون اصل این قضیه به احمدی نژاد بر میگرده (2082240) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۵۸:۴۲
مهمان نوازی با بیگانه پرستی فرق میکنه
طرف تو سرت میزنه تو از اون تشکر میکنی که جوانمردی نشون بدی؟! (2081461) (alef-10)
 
امیرعطا
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۵۴:۴۸
حق کلام را گفتید (2081679) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۹:۰۰:۳۰
بالاخره این شهروند انقلابی یک حرف درست زد !!!!!!!!!!!!!! (2082358) (alef-13)
 
ناصر
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۸:۱۵:۲۷
کاش یکی پیدا میشد و از این دوستان می پرسید اگر وی جاسوس بوده، چرا در زمانی که این فرد زنده بود و یک باب منزل تاریخی توسط رئیس جمهور وقت به وی اهدا شد، اعتراض نکردند؟ با متر و معیار این آقایان، پس رئیس جمهور مورد حمایت این نمایندگان محترم، به یک جاسوس سیا اجازه اقامت و حتی منزل تاریخی برای سکونتشان دادند که آزادانه به جاسوسی بر علیه کشور بپردازد؟ جالب اینکه حتی با درخواستش مبنی بر اجازه دفن وی در محل مذکور هم دکتر احمدی نژاد موافقت نمودند. به نظر این دوستان، آیا به یک جاسوس زنده اجازه اقامت و منزل مسکونی بدهند برای کشور خطرناک است یا اینکه اجازه دفن جسد وی را بدهند؟ (2080427) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۰۸:۲۰
تازه آقای حداد عادل هم به پاس یک عمر فعالیت فرهنگی در مورد ایران از ایشون تقدیر کرد. ولی الان آقای حداد سکوت کرده (2080863) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۵۷:۱۹
جاسوس مرده از جاسوس زنده خطرناکتر است ! (2081057) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۴۸:۳۹
عالی بود و دندان شکن (2081419) (alef-10)
 
کریم
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۸:۰۹:۰۲
سلام
کیهان هموت موقع ها رو پیدا کن بخون (2082253) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۴۷:۴۶
بهتره تو زیرزمین همون خونه دفن بشه
کنار زاینده رود که قبرستان نیست (2081648) (alef-10)
 
فروغ
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۲۲:۱۷:۱۱
به نظر می رسد ان مرحوم چندان هم شرق شناس نبود که اگر واقعا شرق شناس وایران شناس بود چنین وصیتی نمی کرد.زنده یاد مصدق وصیت کرده بود کنار شهدای 30 تیر دفن شود.شد؟ (2082675) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۸:۲۳:۲۸
بسم الله الرحمن الرحيم
اگر جاسوس بود چه ضرورتي داشت تقاضاى دفن در ايران كند؟ (2080433) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۱۳:۵۱
میخواد در زمان فوتش هم جاسوس کند ( شوخی کردم)

خدایش بیامرزد. (2080496) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۳۴:۱۵
شاید می خواسته با این کار توبه کند .. (2080972) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۰۲:۴۷
میخواد قبرش هم به خدمت ادامه بده
چی از این بهتر که ملتی از جاسوس استقبال کنند و تکریم کنند
راه جاسوس محبوب شدن و تحقیر ملت را یاد میده (2081471) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۴۸:۲۴
میخواست در ایام مرگ به ریش ما به خنده (2081650) (alef-10)
 
عبدالجلال
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۸:۳۰:۱۹
یک عده با همه چیز مخالفند که قابل اغماض است و اما بد دهنی این افراد فکر نکنم در شان یک جامعه اسلامی باشد , دادن القاب و اسامی زشت و سخیف به شخصیتهای جهانی و حتی کسانی که دستشان از این دنیا کوتاه است انصافا کار صحیحی نیست , اگر با داشتن رسانه های فراوان همین رو ش را در مورد بزرگان ما انجام دهند ناراحت کننده نیست
از خداوند متعال طلب هدایت این افراد را دارم , آمین . (2080441) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۸:۳۳:۴۸
دقت کردین یه عده ایران ب نام خودشون مصادره کردن!!!!
میدونید ک کیا رو میگم......!!!؟؟؟؟؟ (2080445) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۲۶:۵۸
خیلی سال این اتفق افتاده داداش خبر نداشتی ! (2080519) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۵۹:۳۶
نه متوجه نشدیم (2080614) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۲۰:۲۶
شما چایی تو بخور .... (2080917) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۳۴:۴۱
آره شما اقلیت تندرو (2080975) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۴۹:۰۱
فرای را میگی (2081652) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۸:۳۳:۵۳
انساني با هر تفكري وصيت كرده كه در خاك كشور ديگري دفن شود يك متر حا ميگيرد اين كجايش ننگ وسياست است ؟جاسوس بوده ؟حالا نيست چون مرده را كه چوب نميزنند در زمان حياتش به ايران علاقه داشته كار كرده خدماتي انجام داده اين كجايش سياست است ، اين مخالفان فقط اين را دكان كردند كه توي سر اين دولت بزنند اين را ميگويند بازي سياست وجالب است اصلا به اين فكر نيستند كه مردمان همان امريكا چه فكر ميكنند مردمان عادي را ميگويم نه دولت وسياست (2080446) (alef-10)
 
مهدي
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۵۷:۲۹
صرف نظر از اينكه او كيست مردم يك شهر حق دارند بگويند بهترين و قديميترين پارك شهر نبايد گورستان يك نفر بيگانه شود. از دفن پوپ نيز مردم اصفهان ناراضي بودند ولي پهلوي اجازه اعتراض نميداد.آيا كشورهاي ديگر نيز اجازه مي دهند كه در پاركهاي آنها مرده اجنبي دفن شود؟ گورستان مسيحيان اصفهان آماده دفن ايشان است. (2080607) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۵۸:۳۶
آخه چه فرقی میکنه که کی کجا دفت شه یه حرفایی می‌فرماببد. به متر خاکه اینقدر بخیل نباشید (2081061) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۳۳:۵۸
ببخشيد حالا مگه كي اجازه اعتراض به نظرات مخالف را مي دهد؟ (2081353) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۴۹:۲۵
اين غربي ها براي كشورشان چه كارها نكرد ه اند اگر50 درصد آنچه درگزارش مفصل مهدي است صحت داشته باشد از پركاري آنها در جلب منافع مادي و معنوي براي كشورشان در عرصه هاي مختلف متعجبم.آنوقت ما براي كشورمان چه كنيم؟ (2081423) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۵۰:۱۴
مهدی عزیز شما بهتره از جانب خودت نظر بدی نه همه مردم یک شهر. (2081427) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۶:۲۲:۴۹
صدها هزار ايراني ايراني درانجا زندگي ميكنند وهر چند گاهي كه پير ميشوند ميميرند وهمانجا دفنشان ميكنند يك كمي دنيارا بزرگتر ببين (2081972) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۸:۴۰:۴۱
ایا وقت ان نشده است که با دنیا مردم روی آن آشتی کنیم و دست از این تعصبات دست بر داریم (2080455) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۳۹:۱۱
عيسي به دين خود موسي به دين خود! (2081615) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۹:۱۷:۲۵
انسان موجودی اجتماعیست. اگه نمیدونستی بدون. (2082391) (alef-13)
 
لیلا
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۸:۴۸:۵۸
انشاالله این قضیه ختم به خیر شود چون در حال حاضر وجاهت کشور مان مهم است و با دفن این دانشمند اتفاقی رخ نخواهد داد. ما عادت داریم کلا مسائل را بزرگ کنیم. (2080464) (alef-13)
 
علي
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۸:۵۴:۲۴
نمي دانم امكان چاپ اين نوشته هست يا نه..مي نويسم...اگه شد كه شكر ..اگر نه...باز هم شكر...
بنده حقير سرااپا تقصير از اينكه بريزند و مقبره اي را ويران كنند و رنگ بپاشند و چه و چه نمي ترسم... حتي از تخريب مقبره ها در سوريه به دست تكفيريها هم آنقدر ناراحت نيستم كه : از اين مي ترسم نوجوانان و جوانان ما با توجه به اينكه اين جماعت از نام دين و شهدا استفاده مي كنند گمان برند كه شهداي ما نيز مانند اينها آدمهايي بي منطق و مقبره خراب كن بوده اند... يا دين ما اينگونه بي منطق است...چه بخواهيم و چه نخواهيم در روح و جان نوجوانان و جوانان سوريه دين با تكفيريها گره خورده است ..و چه گره كوري... (2080470) (alef-13)
 
نیکو
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۸:۵۵:۲۹
ما از آقای جان کری کمتریم که داماد ایرانی داره حالا که ما میخواهیم یک مرده امریکایی را بپذیریم واقعا مخالفین از چی میترسند؟ (2080471) (alef-10)
 
میثم
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۲۱:۳۹
جیگرنمی ترسیم خب ببرن قبرستون دفن کنن مگه قراره هرچی وصیت کرده انجام بدیم (2080928) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۵۰:۵۵
ما هم داماد ایرانی داریم!
ولی نیازی به جسد آمریکایی نداریم (2081661) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۰۳:۵۶
جاسوس بودن این تاریخدان رو عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کردند . و اینکه ایشون در خلال مراسمی که سال 89 در ایران گرفته شده و احمدی نژاد هم یه خونه تو اصفهان بهش داده ، جاسوسی اتفاق افتاده !!!!!! یعنی این پیرمرد 80 ساله تو اون 4 روز شبها از هتل خارج میشده و جاسوسی میکرده !!!! احتمالا یه نظری هم به فتنه گران 88 داشته گویا !!!! قبلا هم تکاور اسرائیل بوده !!
اصلا بجای کنار زاینده رود باید در زندان اصفهان دفن بشه !!!! والا بخدا !!! (2080479) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۲:۰۵:۲۷
تو این مملکت وزیر داشتیم که دکتراش تقلبی بود، خوب حالا نماینده کمسیون فرهنگی داریم که فرهنگش تقلبی، از کی تا به حال فحاشی و قشون کشی و کفش پرانی و نقاشی بر دیوار آرامگاه ها روش اعتراضی فرهنگی شده؟؟؟؟ (2081087) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۰۹:۰۳
میشه بفرمایید حضرات معترضین تاکنون چه خدمتی به این فرهنگ واین آب وخاک کرده اند؟!!! (2080485) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۳۵:۱۷
اگر این حضرات نبودند الان شما ... (2080978) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۱-۲۸ ۲۳:۳۵:۵۴
این حضرات اگر تامل و تعقل کنند متعجب میکنند ما و بسیاری را. (2085915) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۳۳:۵۴
فرهنگ حضرات را در حمله به آرامگاه پروفسور پوپ دیدیم همون بهتر که کاری نکنند برای فرهنگ (2081352) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۵۱:۱۸
درسته. مخالفین و معترضین لطفا جواب بدن. (2081429) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۳۹:۴۴
قرار نيست كسي به حضرت عالي جواب پس بده! (2081617) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۵۱:۴۳
انصاف باشه میفرماییم (2081664) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۱۰:۱۴
شمادرایران دفنش کنید بعدواگذارکنیدبه خدامسلمان دستش کوتاه ........اون مرده هان.... (2080488) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۱۱:۱۵
این همه ایرانی تو آمریکا زندگی می کنن و همون جا می میرن و دفن میشن. به تاریخ و تمدن آمریکا هم هیچ توجهی ندارند .حالا یه ایران شناس برجسته به خاطر عشقش به ایران وصیت کرده تو ایران دفن بشه .علم شنگه راه انداختین که چی . این خاک قبل از اینکه ایران نام داشته باشه گوشه ای از جهانه و عشق ورزیدن به تمدن و اقلیمش حق هر انسانیه متوجه باشیم که حرکاتمون تو تاریخ ثبت میشه (2080493) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۵۳:۳۶
اون ایرانی ها را وسط شهرهای آمریکا دفن نمیکنند
همینطور تو پارک ها و اماکن عمومی
خونه شما که یه گوشه جهان هست چطوره برای دفن؟ (2081673) (alef-10)
 
فامیل دور
۱۳۹۳-۰۱-۲۸ ۰۲:۴۱:۱۳
معلومه اون مرحوم اصلا ایرانی جماعت رو نشناخته بود وگرنه همچین وصیتی نمی کرد!!! بابا اینجا میرن سنگ قبر مرحوم شاملو رو میشکونن این بنده ی خدا فرای که دیگه جای خود داره! (2084562) (alef-6)
 
فرخ
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۱۴:۱۶
حتی اگر جاسوس هم بوده این یک فرصت مغتنم برای ایران به حساب می یاد کهع زمانی که کل رسانه های دنیا فرهنگ و تاریخ و ... ایران رو زیر سوال می برن یه آمریکایی از حد وافر عشقش به ایران، خک کشورمون رو برای آرمیدن به خاک آمریکا ترجیح داده. فقط کمی فکر کنید که چه ضد تبلیغی می تونست باشه بر علیه همه رسانه های غربی که چهره نادرستی علیه ایران نشون دادن ولی متالسفانه ... . (2080497) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۲:۰۰:۲۹
بعضی ها فکر نمی‌کنند فقط مخالفت می‌کنند (2081068) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۵۵:۱۷
من بزنم توگوش تو و خانواده ات و تو دست من را ببوسی ملت میگند چه آدم بدبختیه نمیگند چه بزرگواری و جوانمردی کرد! (2081680) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۱۶:۰۵
من چند تا سوال دارم از سازمان گردشگری
1-وقتی ما به یه ایران شناس تهمت جاسوسی میزنیم چه جوری میخوایم گردشگری رو به یه صنعت بزرگ تبدیل کنیم
2- وقتی خارجی با خوندن کتاب خانه حسن کجاست و چند تا کتاب دیگه راه میفتن کلی خرج میکنن که ببینن ایران چه جور جایی با خوندن این اخبار چه تصوری میکنند؟
3- شهر اصفهان به عنوان پایتخت گردشگری اگه همه مردمش اینجوری فکر کنند وای به حال صنعت گردشگری این کشور (2080501) (alef-10)
 
م.م
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۵۲:۴۹
این معترضان اصفهانی نیستند. اصفهانی اصیل فرهنگ دوست است نه فرهنگ ستیز. (2081438) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۵۷:۲۰
غریبه پرستی به چه قیمتی
گردشگر میخوایم که بگیم هر بلایی سر ما بیارید ما نوکرتونیم؟!
صنعت گردشگری برای شناخت هست نه فقط پول
خودتون را خار نشون ندید خواهشا (2081685) (alef-10)
 
داریووش
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۷:۳۶:۴۲
شما شکمت سیره گردشگری تو دنیا صنعت هست درآمدش هم از نفت ما بیشتر (2082185) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۸:۰۳:۰۷
از همون خار { خوار = پست ، دون }نوشتنت معلومه خدای فرهنگی ! (2082238) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۲۲:۰۱
این گونه واکنشهای صورت گرفته از طرف افراطیون به منظور منزوی کردن دولت آقای روحانی در زمینه سیاست خارجی و به بن بست رساندن توافق ژنو میباشد.تا به جهانیان فهمانده شود که صد رحمت به احمدی نژاد (2080507) (alef-10)
 
حسن
۱۳۹۳-۰۱-۲۸ ۰۷:۳۵:۲۴
نه عزيز اين واكنشها براي منزوي كردن فرهنگ ايراني است. اشتباه نكن!!! تاثير كه اين كارهاً براي نشان دادن فرهنگ مردم ايران و شهروندان اصفهان در جهان مي گزارد بسيار مخرب تر از نشأته گرفتن دولت روحاني است. (2084609) (alef-6)
 
مهران
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۲۴:۱۵
فقط چند دقیقه چشمات رو ببند و خودت رو جای اون بزار فکر کن عمری رو توی تاریخ و صفحاتش سیر کردی و فکر کن عمری رو توی آزاد ترین کشورهای دنیا زندگی کردی ونزدیک مرگت میخوای توایران دفن بشی . مطمئن باش یه همچین آدمی وقتی آرزو میکنه توی ایران عزیزمون دفن بشه نشان از بزرگی و عظمت کشورمونه....پس ما هم منش بزرگی داشته باشیم مثل پیشینیانمون و اجازه بدیم توی جایی که آرزوش بوده دفن یشه. (2080514) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۵۳:۵۷
بنظر من که ایشون خلقیات ایرانیها را خوب مطالعه نکرده وگرنه علاقمند به ایران نمیشد. (2081441) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۴۰:۳۴
مگه ما التماس كرديم در فكر ايران باشه !!؟ (2081622) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۵۸:۴۴
کدوم بزرگ ایرانی را در کنار زاینده رود اجازه دفن میدهند که ما به خارجیش اجازه میدیم؟! (2081690) (alef-10)
 
سیدرضا
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۲۵:۰۴
باعرض سلام واحترام
فقط یک درخواست کوچک از نمایندگان محترم مخالف دفن فرای "خواهشمندیم آبروی ایران وفرهنگ ایرانی رادرجهان حفظ کنید"
باتشکر (2080515) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۵۹:۵۶
خواهشمندم به فکر عزتمون هم باشید
آبرو بی عزت بی معناست (2081695) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۶:۲۱:۳۹
مرد حسابی ! مگر میشه بدون آبرو عزت داشت؟ (2081967) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۰۷:۰۶:۰۶
وقتي زن وبچه ات را به اسيري بردن و سرت را بالاي ني زدند و با اسب به بدنهاي بيجان يارانت تاختند و در شهرها آزين بستند و جشن گرفتند، همگان پنداشتند كه آبرويت از بين رفته است اما چون عزتت سر جايش بود، بشريت فهميد قاتلانت بي آبرويند! (2082721) (alef-10)
 
بینام
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۲۹:۴۰
ای کاش نماینده های مجلس ومسولین کشورمان ونیزمردم عزیزشهر شهیدان اصفهان به جای اینکه خودراسرگرم اینگونه حرفهای بیهوده کنند به فکر کار / ازدواج جوانان.وراه چاره ای برای از بین بردن اعتیاد ومفاسداخلاقی واقتصادی باشند تاکشور از بحرانهاعبورکند .بقیه بیخودی دنبال حرفهای صدتا یه قاض نگردند. (2080529) (alef-10)
 
نکته سنج
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۴۵:۴۳
سرگرمی با کارهای بیهوده زحمتی ندارد ولی ایجاد شغل، تسهیل ازدواج جوانان، از بین برده اعتیاد و مفاسد اقتصادی و از بین بردن وضعیت بد معیشتی نیاز به برنامه و زحمت و تلاش فراوان دارد! (2081639) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۷:۴۶:۴۳
نکته سنج این اوامر که شما عنوان کردید عقل و هوش و تجربه کاری هم میخواهد اخه چطور نکته سنجی هستی (2082205) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۲۹:۴۴
واقعا اين اقايان مسلمانند ، كدام قاضى ووكدام دستگاهى اعلام كرده كه او جاسوس است از خدا بترسيد اينقدر عناد و خودخواهى براى چيست ، شيطان كجاى قلبتان لانه كرده كه متوجه نيستيد !! چه ميگوييد و چه ميكنيييييييد !!؟؟ همه زمين ملك خداست و اينور و انور فرقى ندارد بنده اى از بندگان خدا دوست داشته در نقطه اى از زمين خدا دفن شود ........ (2080530) (alef-10)
 
مسافر
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۳۹:۲۵
دنیا داره کجا میره ما کجا! (2080549) (alef-10)
 
عبدالله مومن
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۴۱:۱۹
به چه دلي كسي كه :
يك ضد اسلام و مخالف انقلاب اسلامي ايران و جاسوس دشمنان اين ملت و كشور است بايد مرده او را حلوا حلوا كرد و در اين سرزمين دفن نمود ؟
آيا براي دولتي كه ادعا مي كند كه قدرت پرداخت يارانه را به ملت خود ندارد.
دادن پول بيت المال براي به گور كردن اين شخص و يا سگان زرد چه دليلي دارد ؟!

دولت اگر خيلي خدمتگزار است بهتر است كه قيمت سيب زميني را پايين بياورد تا اين ميوه به تاريخ نپيوندد و از دسترس فقراي كشور دورنگردد !!! (2080552) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۱۸:۴۲
آقای مومن! آیا واقعا سندی بر جاسوس بودن این شخص داری که اینطوری خودت رو به آب وآتیش میزنی ویا نه فقط کورکورانه واز روی احساسات و دشمنی با دولت این حرفها رو میزنی.شما همه جهان رو جاسوس امریکا میدونید ! از نظر شما هرکی هم عقیده شمانباشه یا عامل صهیونیست یا ضد انقلاب یا جاسوس امریکاست.بس کنید این گزافه ها رو کمی به عقل بیایید.جهان هررورز کوچک وکوچکتر میشود ونیاز به همزیستی مسالمت آمیز دارد.نباید با حرکات وحرفهای غیر منطقی وغیر واقعی خود را مظحکه خاص وعام کنیم.در ثانی کنترل بازار وقیمت مواد خوراکی چه ربطی به دفن یک ایران شناس دارد! شما چرا در دوران احمدی نژاد این حرفها رو نمیگفتین وامروز مثل خوره افتادین به جان این دولت.فقرا حالا به یاد شما افتاده است؟! عامل اصلی فقر وهمان گرانی سیب زمینی مدیریت نالایق امثال احمدی نژاد است. (2080910) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۲۶:۴۹
جناب عبدالله مومن، شما خانم شقایق و آقای گودرزی رو میشناسین؟؟ (2080948) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۲:۰۵:۳۸
اولا لازم نیست پول بیت‌المال صرف دفن ایشون بشه از خانواده‌اش بگیرید
دوما تو قرآن آمده «ولا تنابزو بالالقاب» به یکدیگر لقب زشت ندهید ای آقای عبدا... مومن مسلمانی که ایشون را سگ زرد نامیدی
و سوما اینکه سیب‌زمینی میوه نیست (2081088) (alef-13)
 
محیط
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۲:۱۹:۱۰
چه لحن زشتی شما داری؟ جیره بگیر کم سواد (2081120) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۵۴:۴۰
باشه. (2081443) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۹:۰۶:۴۲
دولت قبل میلیارد میلیارد بیت المال را حیف و میل کرد و جنابعالی صدات در نیومد . حالا برای هزینه یک قبر سروصدا میکنی ؟!!! (2082370) (alef-13)
 
وفای به عهد کنید
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۴۲:۱۵
یکی از چیز هایی که در قرآن و دین اسلام بر آن بسیار تاکید شده وفای به عهد است. واین وفای به عهد حتی در مورد عهدی که با مشرکین و کفار باشد هم لازم شمرده شده است حال که رئیس جمهور قبلی کشور وعده دفن این شخص را در ایران داده است.
چگونه به همین راحتی وعده ای که داده شده را زیر پا می گذارید؟

قابل توجه مخالفین به هر بهانه ایی که باشد:
یا باید در اسلامتان شک کرد!
یا در عمل به دستورات اسلام که سلیقه ای و ابزاری با آن برخورد می کنید! (2080554) (alef-13)
 
مسافر
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۴۳:۲۵
به خدا این رفتار زشته، چرا ما کاری میکنیم که هم علیه خودمان تبلیغ منفی کنن هم اسلام؟ آیا این رفتار ها مسلمانیه؟ (2080560) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۴۳:۳۲
اختيار مملكتمون هم نداريم !يعني چون يك اجنبي وصيت كرده بايد دفنش كنيم !
چون دنيا خوشش بياد فكر نكنن ما آدم بدي هستيم!
فردا هم بهتر حقوق بشر غربي را بپذيريم تا ديگه خيلي خوششون بياد نظرتون چيه؟ (2081633) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۷:۳۹:۱۸
کشورتون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کشور کشور ما هم هست و ما میخواهیم که او در ایران دفن شود. (2082190) (alef-13)
 
حامد
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۴۵:۵۸
باسلام. در تمام کشورهای دنیا در صورت بروز این موضوعات یک نظر سنجی عمومی انجام می دهند. پیشنهاد می گردد این موضوع را نیز در نظر سنجی های خود بصورت گسترده انجام دهید. (2080566) (alef-10)
 
ماه ورنوس
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۵۰:۲۹
ایرانیان در امریکا اگر بخواهند بر عکس عرف و قانون در مثلا کدام خیابان دفن کنند انچان خرد و کنفت میکنند حالا طراح قتل ایرانیان سی ای ای اعضایش باید با عزت در جای دفن کنند که قبرستان نیست و هیچ ایرانی حق دفن ندارد چقدر حقارت بار ببرند در قبرستان مسیحیان خاکش کنند که هم ایران باشد و هم , هم مذهبان خودش باشد . (2080586) (alef-10)
 
هنگامه
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۶:۲۰:۳۴
جدای از قضیه دفن این اقای پرفسور باید بگم با این منطق نژادپرستانه ای که داری و فکر می کنی چون پدر مادرت مسلمون بودن تو از مسیحیان عزتت پیش خدا بیشتره باید بری یه فکر جدی به حال خودت بکنی خیلی ادم حقیری هستی از نظر فکری. (2081962) (alef-10)
 
خودم
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۰۹:۵۲:۴۵
ما که نفهمیدیم باید به ایرانی بودنمون افتخار کنیم یا متاسف باشیم؟ واقعا به بچه هامون چی باید بگیم؟ (2080593) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۰۵:۰۵
من پیشنهاد میکنم تشکل های دانشجویی در حمایت از فرهنگ ایرانی و اعتراض به تحجر، سریع تر یک تجمع در اصفهان، تهران و سایر شهرها برگزار کنند. بالاخره آقایان اقلیت پر سر و صدا باید وزن خود را بدانند. هر چه ما ساکت باشیم آنها پرروتر می شوند. این اصلا صحیح نیست که ما در یک انتخابات یک نفر را سر کار بیاوریم و بعد رهایش کنیم به امان خدا. باید همواره حمایت کنیم. (2080633) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۲:۰۷:۳۰
نمیشه! آخه ما اگه بخواهیم تجمع کنیم باید مجوز داشته باشیم فقط جوانان خودجوش هستند که می‌تونن الکی بریزن تو خیابونا بدون مجوز (2081094) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۰۸:۴۰
هر کاری که انجام می دهیم باید به عواقب ان فکر کنییم . از فردا ممکن است امریکا بگوید اجازه دفن بعضی ایرانی ها را در امریکا نمی دهیم (2080652) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۴۶:۰۱
ايراني در امريكا زندگي كرده بعد همون جا مرده
نه اينكه يك جا ديگه زندگي كرده بعد بگه من را جاي ديگر دفن كنيم
اين معادل اين است كه يك عشق آمريكا كه در ايران زندگي كرده وصيت كند من را در لس انجلس دفن كنيد!!!! (2081642) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۱۱:۰۰
باید دقت کرد . (2080659) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۱۱:۵۶
تماس‎‎هاي ريچارد فراي با ايران از طريق ايستگاه CIA در لندن از سال ۱۳۳۰ در حال شکل‎گيري بود. پيش از فراي، استادش پروفسور آرتور پوپ به دعوت حسين علاء نخست‎وزير وقت براي هدايت فرهنگي و هنري حکومت پهلوي اول از سال ۱۳۰۴ در تهران و شيراز اقامت داشت و به‎دليل تئوري‎پردازي و تبارسازي براي فرهنگ باستاني‎ ـ ‎پادشاهي ايران نفوذ فراواني روي رضاخان يافت.

پروفسور پوپ طي ۴۰ سال در پوشش مورخ هنر‎هاي باستاني ايران و باستان‎شناس، مافياي انگليسي ‎ـ ‎آمريکايي قاچاق عتيقه‎‎هاي قيمتي ايران را شکل داد که ريچارد فراي جوان نيز به آن پيوست.

اولين سفر فراي به ايران از مبداء انگليس انجام شد. او در سال ۱۳۳۰ با يک ماشين لندرورز ابتدا از لندن به بغداد آمد و سپس راهي تهران شد. در اين سفر، فراي با سناتور پرويز ناتل خانلري وزير فرهنگ کابينه علم، صادق چوبک و صادق هدايت در کافه لاله‎زار ملاقات کرد. روابطش با سناتور خانلري بهسرعت گرم شد و کمک‎‎ها و منابعي را براي انتشار مجله سخن در اختيار او گذاشت، اما ماموريت اصلي‎ فراي ديدار با محمدرضا پهلوي بود که يک سال از ازدواجش با ثريا مي‎گذشت.
او از رهبران شبکه انگليسي بدامَن در کودتاي آژاکس بود و چندين بار با دکتر محمد مصدق نخست‎وزير وقت، درباره خطر روس‎‎ها ملاقات و رايزني کرد. مذاکرات فراي و مصدق به‎تدريج از علايق و ماموريت اصلي فراي در ايران پرده برداشت.
او تا حدي پيش رفت و در روز‎هاي بحراني منتهي به کودتاي ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ دهخدا نزد او از احتمال دسيسه انگليسي‎‎ها براي سرنگوني دولت مصدق ابراز نگراني کرد. راه ‎حل فراي شگفت‎انگيز بود و بعد‎ها به‎نظريه بنيادين او درباره رابطه ايران و غرب تبديل شد. فراي به دهخدا پيشنهاد سازش با انگليس را داد و در دهه ۱۳۶۰ صراحتا از آن دفاع کرد؛ «فکر مي‎کنم اگر آن‎‎ها به انگليس امتيازات خوبي مي‎دادند، خيلي از مصيبت‎‎ها به سر ايران نمي‎آمد‎!»

ريچارد فراي و محمد خاتمي شناخت خوبي از يکديگر داشتند. تعامل اين دو از هنگام به قدرت رسيدن اصلاح‎طلبان در دوم خرداد سال ۱۳۷۶ شتاب بيشتري گرفت و ايده‎هايش درباره تاريخ، تمدن و فرهنگ ايران باستان يکي از پارادايم‎‎هاي غالب در حيطه ايران‎شناسي و تحقيقات علوم انساني به‎شمار مي‎رفت، چنانکه سال ۱۳۸۲ رئيس‎جمهور خاتمي در پيامي به مناسبت بزرگداشت ريچارد فراي در دانشگاه کلمبيا بر اين نفوذ صحه گذاشت.
ماجراي ارتباط فراي با جريان انحرافي دولت نهم از دومين همايش ايرانيان مقيم خارج کشور در مرداد سال ۱۳۸۹ علني شد. در آن سال محمد شريف ملک‎زاده، دبير وقت شوراي عالي رسيدگي به امور ايرانيان خارج از کشور، از اسفنديار رحيم‎مشايي جانشين رئيس‎جمهور در اين شورا دعوت کرد به‎عنوان سخنران اختتاميه به‎ جايگاه بيايد. مشايي در سخنان خود، به کار بردن کلمه ايران را يک ذکر مذهبي دانست و گفت: «من اصرار دارم بر مکتب ايران. بعضي‎‎ها ممکن است بر من خرده بگيرند که تو چرا نمي‎گويي مکتب اسلام؟ از مکتب اسلام دريافت‎‎هاي متنوعي وجود دارد... دريافت ناب از حقيقت ايمان و حقيقت توحيد و حقيقت اسلام، مکتب ايران است. بايد از اين پس ما مکتب ايران را به دنيا معرفي کنيم».
او در کتاب‎هايش سعي در اثبات اين مطلب دارد که خصلت ايرانيان محافظه‎کاري است و آنان فرهنگ‎‎هاي مختلف را ابتدا با سنت کهن خود سازگار مي‎کنند و سپس مي‎پذيرند. براي مثال وي معتقد است: «ايرانيان در حقيقت اسلام را نپذيرفتند بلکه با روحيه محافظه کاري خود و پس از حمله اعراب، اسلام را ايراني کردند و با اين ايراني ساختن، دين و تمدني جهاني پديد آوردند که به خوي‎‎ها، اعتقادات و آيين‎‎هاي عربي باديه ربط نداشت؛ تمدني که با حمله ترکان دچار انحطاط شد و با شاه‎اسماعيل موسس سلسله صفويان دوباره نضج گرفت».
ريچارد فراي برخلاف آنچه مشايي و يارانش بيان مي‎کنند، يک محقق دانشگاهي بي‎طرف نيست. يکي از اقدام‎‎هاي انجام‎شده توسط وي، تجارت کتاب‎‎هاي خطي است و در اين زمينه، ناراستي‎‎هايي نيز از او سرزده. براي مثال، از وي مقالاتي منتشر شده که به نسخه خطي منحصر به فردي از قابوس‎نامه اشاره مي‎کند که توسط يکي از نزديکانش در ايران نگهداري مي‎شود.
وزارت اطلاعات در سال ۱۳۷۶ کتابي در ۳۷۵ صفحه با عنوان «هويت» منتشر کرد که در صفحه ۱۳۱ آن که توسط انتشارات حيان به چاپ رسيده، درباره ريچارد فراي آمده است: «ريچارد فراي چندي پيش به دعوت و تلاش برخي روشنفکران داخلي به ايران سفر کرد و در طول اقامت خود در تهران، با استفاده از برخي عناصر ناآگاه اقدام به جمع‎آوري گسترده اطلاعات محرمانه کرد».
فراي اندکي بعد از دريافت خانه ويلايي در اصفهان، در مصاحبه با آسيه نامدار، خبرنگار سيانان قدرناشناسي خود در قبال هديه دولت ايران را نشان داد و گفت: «مردم خوب و مردم بد در همه جاي جهان وجود دارند و حکومت مذهبي در ايران نيز از بين مي‎رود و همه چيز تغيير مي‎کند. اين آمد و شد حکومت‎‎ها در گذشته نيز بار‎ها وجود داشته است».
ريچارد فراي کوشيد در هر دو دولت اصلاحات و احمدي‎نژاد، با استفاده از همه ظرفيت‎‎ها و اهرم‎‎هاي شبکه گسترده‎اش در ايران که ۵۰ سال قدمت داشتـ يک بحران گفتماني ايجاد کند. براي اين کار فراي و اميراحمدي در دولت هاشمي رفسنجاني با استفاده از روابط‎شان با دولتمردان حزب کارگزاران، يک پروژه جمع‎آوري اطلاعات را پيش بردند اما با هوشياري وزارت اطلاعات اين پروژه کشف شد و حتي اسناد آن در برنامه تلويزيوني هويت به روي آنتن رفت. (2080665) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۵۱:۰۳
خدا یک درک درست به شما بده یکم پول هم به من! (2080783) (alef-13)
 
عمو علی
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۵۴:۵۱
پیشنهاد میکنم همه نظر دهندگان برای یک بار هم شده این نوشته را با دقت بخوانند بعد نظر بدهند .من اضافه می کنم همسر ایرانی تبار فرای اظهار داشته او جاسوس بوده اما در زمان جنگ جهانی وعلیه آلمان جاسوس میکرده. خداییش اگر شما جای سیاستداران آمریکا باشید . از تخصص یک جاسوس نابغه ، اندیشمند ،متفکر ،مولف ،تاریخ شناس ، ایرانشناس ،اسلامشناس او استفاده نمیکنید . دلیل تسلط غرب بر کشور های اسلامی و اختلافها و کینه ها وجنگهای نیابتی در کشور های اسلامی ریشه در افکار چنین مستشرقینی دارد . بدون شک . قطعا او مثل ساده لوحانی در ایران نبوده که منافع کشورش را برمنافع دیگران ترجیح ندهد . (2080806) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۱۷:۵۳
عجببببببببببببب
آقا مهدی یادت رفت بگی فرای در سقوط سلسله عباسیان، کشته شدن لطفعلی خان زند، قتل ابومسلم، و در ماجرای بردیای دروغین دوره هخامنشی هم دست داشته!!!!!!!! (2080904) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۳۶:۰۲
هوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو دچار خود بزرگ بینی شدی تحلیل گر (2080981) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۵۵:۵۲
شما مثل اینکه اطلاعاتت زیادی زیاده نه؟ (2081448) (alef-10)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۱۴:۵۹
سلام ، با کمال احترام برای این نظر، به نظرم یکی از مشکلات ما در کشور این که خیلی ها در ایران دچار افکار دایجان ناپلئون هستند! (2081521) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۴۰:۲۰
یا علی . خسته نباشی (2081620) (alef-10)
 
غلامرضا
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۹:۲۰:۱۲
اقايي كه ادعاي داشتن سواد ميكني(به زور )لازم است بدوني نصف كتب تاريخ معماري اسلامي ومرمت اثار تاريخي وثبت انها نوشته همين عزيزان است اي كاش به جاي داستان سازي كمي مطالعه ميكردي نه ادعاهاي زاده توهم. (2082397) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۹:۳۸:۲۵
میزان درجه ی توهم شما از جو زمین گذشته آقا مهدی . (2082422) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۱۳:۱۷
چند وقت بعد امریکا و مریدان ایشان در خواست احداث مقبره برای این مرده میکند در ادامه کاروان های زیارتی به ایران اعزام که در بین آنان جاسوسان فراوانی قرار میدهد و روند جاسوسی این مرده ادامه پیدا میکند. (2080672) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۵۳:۱۳
طرف ایران دوست هست. فکر میکنی با این تبلیغات ضد ایرانی در دنیا که خودمون هم مسببش بودیم و هستیم کسی علاقه ای به یک ایران شناس و ایران دوست دارد؟ (2080800) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۲۲:۴۱
من هم موافقم هم مخالف .موافق به خاطر اینکه اگه حتی یک زمانی خیانتی انجام داده باشه طبق فرمایش امام علی (ع) به مالک که فرمودند : ای مالک! اگر شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی، فردا به آن چشم نگاهش مکن ، شاید سحر توبه کرده باشد و تو ندانی . وعمل به خواسته یا وصیت هر فردی واجبه


دلیل مخالفت: باید بررسی کرد که پشت پرده هدف خاصی دنبال نشه (2080702) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۴۷:۴۲
اين را در باب مسلمان گفته نه كسي كه شواليه ناتو فرهنگي است (2081647) (alef-13)
 
صادق
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۲۵:۱۶
یعنی سیاست مدارن کشور ما اینقدر بیکارن که تمام مسایل کشور رو بی خیال شدنه و به دفن یک نفر رسیدگی می کنن واقعا جای خجالت داره ملت در پیچ بزرگی از تاریخ انقلاب قرار دارند مسئولین دنبال خودشیرینی هستند به درد ملت برسید نه اینکه کی رو کجا دفن بکنیم تو این کشور بعضی ها فراموش کردن مسئولیت یعنی چی از عذاب آتش جهنم بهراسید خدا سخت غذاب می دهد یکبار نهج البلاغه هم بخوانید بد نیست (2080711) (alef-10)
 
nashenas
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۲۵:۲۹
وقتی‌ آدم تصاویر این به اصطلاح تجمع را نگاه میکنه،میبینه ۱۰۰ تا دانشجو هستن که خودشون را همه کاره می‌دونن! (2080712) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۵۱:۴۲
دانشجو؟؟؟؟؟؟؟ کدوم دانشجو مرد حسابی؟ (2080791) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۱۸:۲۴
دانشجو نما! (2080907) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۵:۰۲:۳۸
این 100 دانشجو نما ببینید چه خرابی ببار اوردند (2081709) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۲۶:۰۷
چطور این آقا چند سال پیش اومد ایران جاسوس نبود بلکه جایزه گرت ولی الان قضیه برعکس شده؟ (2080717) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۲۹:۴۵
كاش كه اين حجت الاسلامها براي رفاه ومعشيت مردم هم اينطوري براي ريس جمهور نامه مي نوشتند (2080731) (alef-13)
 
ماهان
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۲۹:۵۳
از این افراد خود جوش و خودسر که در هر شرایطی به دون اجازه به صحنه میان و چهره ی ایران و ایرانی رو در نز جهانیان خراب می کنن و ما رو همیشه یک ملت بی فرهنگ نشان میدن بی زاریمممممممممم (2080732) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۳۰:۰۰
اولا اگر او خدماتي به كشورش كرده باشد بي گمان وظيفه ملي او بوده ضمن اينكه خدمت او به كشورش هم بگونه اي نبوده كه دستش بخون كسي آلوده باشد از طرفي خدمات شاياني به معرفي و شناساندن فرهنگ و تمدن ايران و شرق نموده است اجازه دفن او نه تنها باعث جاسوسي نيست بلكه باعث بميام آمدن نام ايران خواهد و بار تبليغاتي خواهد داشت اين جداي اين استكه حقيقتا با اينكار شايد بتوان بخشي از خدمات او را به كشورمان جبران كرد ضمنا اينگونه رفتارهاي تند و بي منطق آنهم ازسوي شمار بسيار كمي نبايد نام و آوازه مردم و دولت ايران خراب شود . اگر واقعيت را مي خواهند بدانند كه مردم واقعا چه مي خواهند به طرفداران دفن او اجازه دهند آنها هم بيرون آمده تجمعي برگزار كنند آنوقت مشخص مي شود مردم چه كساني و با چه تعدادي هستند . از طرفي درحال حاضر مملكت ما نياز به تعامل با دنيا دارد و اجازه دهيم دولت مسير خود را هموار كند (2080733) (alef-13)
 
saeed
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۳۰:۱۹
نمایندگان اصفهان یک فکری به حال زاینده رود ،ورزشگاه نقش جهان، مصلای اصفهان ،آلودگی هوای اصفهان ، و..........بکنند وبرای رییس جمهور نامه بنویسند (2080734) (alef-10)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۳۲:۲۶
قابل توجه افرادی که با همه چیز بدون توجه و با چشم و گوش (عقل و خرد)بسته
مخالفند. گیریم در زمان حیاتش جاسوس بود ،که نبود چون اصل بر برائت افراد است مگر جرمش ثابت شود.اگر هم بوده زمان جنگ دوم از نازی ها جاسوسی میکرده، شما وکیل وصی نازیهای جنایتکارید؟ یا وکیل وصی هیتلر و موسولینی و باقی جنایتکاران بر علیه بشریت!؟از آن گذشته این جاسوس برعلیه ما ثابت نشده و جاسوسی کرده و هیچ یک از مسئولین مربوطه رسما"مطلبی نگفته اند و اگر در حق ملت ما کاری کرده تا الان کسی جز کار خوب در حق ملت و فرهنگ ایران از او نگفته........ پس ذره ای هم از حداقل خردی که خداوند در نهاد هر انسان گذاشته استفاده نموده و با این حرکات نسنجیده باعث آبروی ملت و فرهنگ ایرانی و اسلامی ایران را نبرید!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (2080735) (alef-13)
 
abbas
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۳۴:۳۰
برادرم را صدام حسین شهید کرد اما
اگر به من میگفتند صدام حسین وصیت کرده در ایران دفن شود قبول میگردم مرده، مرده است . (2080742) (alef-13)
 
سیما
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۳۴:۴۹
همه ی قیل و قال و سر و صدا و یقه جر دادن آقایان فقط به یک دلیله: ایجاد بحران و فشار به دولت برآمده از رای (هرچند با قدرت انتخاب محدود شده)مردم. هموطن عزیز! این تیشه که به ربشه میزنی، ریشه خود تو و پدر و مادر و خواهر و برادرت است. فقط به این فکر نکن که هرطور شده با هر طریقی هرچند مسخره، به کشورت ضربه بزنی و آشوب کنی! و تو نمیدانی و اگر نخواهی، نخواهی دانست. الف بزرگوار انتظار نشر این کامنت را نداریم ولی بدانید و مطمئن باشید که امثال من فراوانند و امثال کسانی که پول و امتیاز میگیرند تا یقه جر دهند هر روز کمتر میشود. وای به روزی که ... (2080744) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۴۳:۳۶
اینک اما عده ای که جز خودشان ، کس دیگری را قبول ندارند و می کوشند در اقلیت بودنشان را با فریاد کشیدن و سر و صدا راه انداختن جبران کنند ، یکی از زشت ترین کارهای ممکن را انجام می دهند تا چهره ایران و مردم ایران را در جهان ، کریه و بدمنظر جلوه دهند.
حمله به آرامگاه دو استاد خارجی ایران شناسی که از انها جز استخوان هایی در زیر خاک باقی نمانده است و تلاش برای جلوگیری از دفن یک ایران شناس در ایران بر اساس وصیت نامه اش - به گونه ای که مدت هاست که جسد فرای در سردخانه مانده است - هرگز با فرهنگ اصیل ایرانی و آموزه های اسلامی سازگار نیست. (2080766) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۵۱:۰۸
اين افرادجريان مخالف دولتند وهدفشان فقط كوبيدن دولت است وفقط اينهابهانه است وگرنه چرازماني كه احمدي نژادمجوزدفنشوصادركردبه به وچه چه مي كردند (2080785) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۵۱:۲۴
شاید در آخر کار توبه کرده باشد؟! فرمان علی ع به مالک اشتر (2080789) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۰:۵۴:۳۸
بياييم از سلفي ها و تكفيري ها و طالبان و همه عقب مانده ها بر حذر باشيم . (2080805) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۰۲:۱۹
در طول تاریخ، ایران و ایرانی همواره از افراط و تفریط ضربه و صدمه دیده است .آخه این مسأله به این سادگی اینقدر ارزش داره که وقت و انرژی مملکتی که هزاران مشکل لا ینحل داره بگیره؟؟؟؟؟!!!!!!
یک مسأله بسیار ساده: یک قردی که به ایران و قرهنگ ایرانی علاقه داشته ولو بظاهر از دنیا رفته ، وصیتی داشته در دولت قبل بالاترین مقام اجرایی کشور بدرستی یا به غلط او را تحویل گرفته و قول داده خواسته اش را اجابت کند. حالا که زمان اجرای آن قول رسیده اگر ما بخواهیم تمام قد در این زمینه مخالفت کنیم چون جنبه بین المللی پیدا می کند و تمام رسانه های جمعی دنیا را هم در اختیار دارند بهتر است عاقلانه تصمیم بگیریم با استناد به قوانین و مقررات کشورمان محترمانه اجازه دفن آن فرد را در اصفهان بدهیم اما در جایی که برای همین منظور اختصاص یافته و خود ایرانیان هم در آنجا دفن می شوند یعنی قبرستان ارمنیان.
بیش از این هم انرژی خودمان را صرف این کارهای سخیف و کم ارزش نکنیم . دشمنان ما هر روز چند تا از این سناریو ها برای ما در نظر می گیرند تا ما را از پرداختن به مشکلات اصلی بازدارند مخصوصا وقتی ببینند در داخل این گونه بازی ها صرفداران زیادی به عنوان بازیگر و تماشاچی دارند !
بخشی از بصیرتی که مقام معظم رهبری سفارش می فرمایند شاید همین باشد: تو زمین دشمن و به نفع دشمن بازی نکنیم. (2080833) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۱۲:۰۷
ما گم كرده راهيم و انرژيمان را صرف كارهاي بيهوده مي كنيم و به هيجا نخواهيم رسيد (2080879) (alef-13)
 
م-الف
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۱۸:۳۹
آگر قرار باشد،با تظاهرات به راه انداختن و نامه نوشتن به مقامات و تهدید آنها از جانب مردم ولو اندک ،بر تصمیمات مقامات مسئول کشور اثر گذاری شود ،همواره میتوان به این شکل با هر تصمیمی در هردولتی و با هر گرایشی موج مخالفت راه انداخت و در این صورت هیچگاه کشور به آرامش نمی رسد.ترا به خدا اجازه بدهید مسئولین مملکت که از طرف مردم در انتخاباتی آزاد ،انتخاب شده اند ،با توجه به برایند صرفه و صلاح ملی و نه خواست و ارزوی عده ای اندک تصمیم بگیرند.
ایا فکر کردهاید که حتی به فرض محال ،ایشان جاسوس هم بوده باشد،چرا ما باید در یک مقطع زمانی که زنده بوده آن همه از او تجلیل و قدردانی کرده و به او خانه هدیه داده ایم ،و حالا زیر همه حرفهای خود زده ایم؟ اکثر مردم جهان که قطعاً وی را جاسوس نخواهند دانست بلکه اورا با توجه به آثارش ایران شناس بزرگی میدانند در باره ما چه قضاوتی خواهند کرد؟.ما از جسد یک جاسوس فرضی چه ترسی داریم؟
آخر منافع گروهی شما چیست که به منافع ملی ارجح است ؟فردا در محضر الهی چگونه پاسخ گو خواهید بود. (2080909) (alef-13)
 
اصفهانی اصیل
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۲۲:۵۸
چی بگم از دست بعضی از همشهریانم با این تفکرات ....شون! مایه شرمساریه واقعا. (2080932) (alef-13)
 
م.م
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۲۵:۳۲
بنظر من که این مرحوم فرای اصلا نسبت به خوب بودن ایران و ایرانی دچار سوتفاهم شده! من جای ایشون بودم به یک کشور بافرهنگتر علاقمند میشدم. اینطور نیست؟ (2080942) (alef-13)
 
ب.ب
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۲۷:۰۱
آقایان معترض به دفن مرحوم فرای: این مسئله یک مسئله فرهنگی و تاریخی است و ربطی به سیاست ندارد پس لطفا آن را به دست اهل فرهنگ بسپارید. (2080950) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۲۷:۵۹
چرا از مردم اصفهان نظرسنجی نمیکنند؟ اینطوری این مثلا نماینده‌ها هم می‌فهمند که افکار عمومی‌ مردم شهرشان با آنها همراه نیست. (2080952) (alef-13)
 
vqh
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۳۱:۱۷
این هم از رفتار ما در قبال مردی که ایران را به جهان نشان داد یادمان باشد که اگر خودمان می توانستیم خود را به جهان نشان دهیم مولانا و .... ها را از دست نمی دادیم (2080961) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۳۸:۲۴
واقعا" براي اين مردم كوته فكر متاسفم كه چنين گوهر گرانبهايي را كه مايه افتخار ايرانيان وپارسي زبانان هست اينگونه به بازي گرفته اند تا كشورهاي ديگر از اين موضوع سود ببرند. (2080995) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۳۸:۴۷
اقای رییس جمهور شما رای مردم را دارید. مردم هم از دست یک مشت ادم مشکوک که همیشه بدون مجوز و با پشتیبانی گروهی مشکوک تر،تنش افرینی می کنند،خسته شده اند. قاطعیت به خرج دهید و برای همیشه،ریشه ی این بی قانونی ها و تنش زایی ها را خشک کنید. اگر این دولت ، نتواند از پس چند نفر بر نیاید،مردم ایمان تود را به دولت از دست خواهند داد و به نظام. چرا? چون در پشت پرده،گروهی اندک،برای سیاست های کشور، تصمیم می گیرند. پس دیگر برای چه رای بدهند? اندیشه هاز پشت این جریان تنش زا،خطرناک است. (2080997) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۵۲:۵۵
میدانید اخرش چی مبشه با پول همین مردم بجای مال شخصی خود فرای چنان مقبره درباری برایش درست میکنند که انگار اینطرف کی بوده است پول از خانواده اش بگیرید و در قبرستان اصفهان یک مقبره برایش درست کنید دیگه این اراجیف جاسوس و این حرفها را هم کنار بگذارید که دنیا بهتان میخندد (2081046) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۱:۵۹:۵۶
زهی تاسف در مملکتی که خیلی از بالا نشینان ان با گردشگری و اثار باستانی و کلا تاریخ ایران باستان مشکل دارن چون واقعا ایرانی بودنشان با توجه به طرز فکر غلطشان جای سئوال دارد این مخالفت از عده ای که فقط قر زدن و نق زدن بلدند هرگز از تاریخ ایران چیزی می دانند یا نه ای کاش در حاشیه زاینده رود ملکی داشتم و انوقت با افتخار این ایران شناس بزرگ رو در اون به خاک می سپاردم تا روحش به ارامش برسد. بعد از انقلاب هزینه های گزافی صرف ابادانی شهر اصفهان شده ولی متاسفانه در مقام مقایسه هیچ رسیدگی مناسبی به شهرستانهای تحت لوای این استان نشده عزیزانی که شک دارند با اندک تفحصی به این موضوع پی خواهند برد ولی بازهم صدای اعتراض و فریاد اقایان بلند است (2081065) (alef-13)
 
معرفت
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۲:۰۸:۵۶
اگردر نظر مخلفان ضررمنطقی برایش متصور نباشد بگذارید این ایران شناس ادیب که حتما فرد سرشناسی هم هست در اصفهان دفن شود لا اقل از نظر مقبولیت وجاذبه گردشگری براری مملکت ایران خوب است . (2081097) (alef-13)
 
مریم
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۲:۲۲:۵۶
سوالی که به ذهن میرسه اینه که چطور این نماینده های افراطی که متاسفانه در شهر اصفهان هم کم نیستند برای مشکل اساسی این شهر آلودگی هوا که اصفهان رو در رتبه اول ابتلا به سرطان قرار داده یک دهم این اعتراضها رو هم مطرح نمیکنن؟ عزیزان مشخصه که این هم یک هیاهوی سیاسی بیش نیست (2081134) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۲:۲۳:۱۳
قراتر از موضوع دفن فرای ، چیزی که بصورت آزار دهندهای خود نمایی میکند اینست که در این کشور یک عده ای معدود با استتفاده از" رانتهای سیاسی ویزه و بنا به اقتضائات سیاسی خاص" بجای یک ملت و دولت برامده از رای او تصمیم میگیرند.اینها تعدادشان چقدر است که هر موقع اراده کنند بدون مجوز به خیابان میایند ،شعار سر میدتد ،از دیوار سفارتی جلوی چشم ... بالا میروند وخدا میداند که چه هزینه هایی باین ملت تحمیل میکنند.کسی هم نمیتواند بگوید بالای چشمشان ابرو!!

اینها اصلا" 8 سال گذشته کجا بودند؟ زمانی که شعار دوستی با اسراییل و مکتب ایران بجای اسلا م سر داده میشد!! (2081135) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۲:۳۵:۰۳
دوستانی که این همه از تمدن ایرانی سخن می گویند بفرمایند دفن پوپ در ایران چقدر جایگاه ایران رادر انظار جهانیان افزایش داده که الان با دفن فرای ایران به قله های رفیع فرهنگ و تمدن جهانی برسد؟؟؟ بروید در جهان و از یک امریکایی بپرسید قبر پوپ کجاست مطمپن باشید هیچ کس نمی داند ابه وی بگویید پوپ در ایران و نزدیک زاینده رود دفن شده است و احساسش را بپرسید بارو کنید هیچ کس هیچ احساسی در این خصوص ندارد و نهایت می گوید WOW همین حالا در ایران برخی جوری سخن می گویند انگار با این کار ایران می شود گل سرسبد تلورانس و آزاد منشی و تمدن ایرانی در جهان چون نگین خواهد درخشید. غافل از اینکه هیچ کس چنین برداشتی را نخواهد کرد ولی برخی را با شعارها و احساسات ناپخته تهییج می کنیم که مثلا با دفن فرای داریم بزرگترین خدمت را به فرهنگ ایرانی می کنیم اصلا پیش از انقلاب عامه مردمی که کنار زاینده رود هم میرفتند نمی دانستند پوپ کی بوده و کجا دفن شده است ولی الان داریم بزرگترین خدمت را به امریکایی ها می کنیم که مثلا نشان دهیم متمدنیم غافل از اینکه خود متمدنین امروزی هم چنین کاری را اجازه نمی دهند (2081167) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۲:۳۸:۴۶
اسم زاینده رود بخاطر شرایط اقلیمی به زنده رود تغییر یافت حالا که تغییر کاربری نیز داده فقط خواهشاً مرده رود نشه
بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین ...... (2081178) (alef-13)
 
دلسوز خوزستانی
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۲:۳۹:۴۳
بابا این جنازه رودست ا مریکا مونده یه فکری به حالش بکنید.پیشنهاد میکنم که فعلا به صورت امانت در شوشتر خاکش کنید تا مسئله حل گردد واگر نشد به عراق و اگر نشد به افغانستان واگر نشد در خود امریکا دفن گردد (2081179) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۲:۴۸:۴۷
دفن اين دانشمند بزرگ خطري ندار چيزيكه خطر داره افراطي هاي ماهستن كه اگر بتونن اينجارا بدتر از سوريه ميكنند (2081210) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۰۶:۴۳
چطور هنگامی که احمدی نژاد از فرای با اهدای آپارتمان در تهران قدردانی کرد، کسی در این مللکت ایشان را جاسوس خطاب نکرد و واکنش نشان نداد! (2081271) (alef-10)
 
ایرانی
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۱۳:۵۰
مخالفین محترم بابا یک مقدار کوتاه بیائید وآسمان و ریسمان به هم نبافید (2081293) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۳:۴۴:۰۳
قسمت خیلی خنده دار ش اینه که توی رادیو تلویزیون اصفهان دم و ساعت می گن اصفهان پایتخت فرهنگ و هنر ایران اسلامی. خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ (2081397) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۰۴:۴۳
به هر حال ميشود اين كار را كرد و ايشان را در اصفهان دفن كرد ولي نه هر جائي كه ايشان خواسته مگر آنجا ملك شخصي ايشان بود كه وصيت كرده باشد
ارائه چند نظر :
1- اگر كسي ديگر انجا دفن نيست نبايد آنجا را گورستان كرد 2-اگر قبرستان مسلمانان هست باز نبايد ايشان را آنجا دفن كرد 3- اگر آنطور كه شنيده شده آنجا پارك هست چرا بايد جائي كه مردم آنجا حتي عزيزان خودشان را دفن نمي كنند يك تبعه كشور ديگر آنجا دفن بشود 4- مشتاقان آقاي فراي كه خانه شان نزديك آنجاهست خونه خودشان را به اين كار اختصاص بدهند يا پيشنهاد بدهند كه تو خونه آنها حالا هر جا كه هست پرفسور را دفن بكنند 5- اين حق مردم هست كه نگذارند هر جااز شهرشان تبديل به قبرستان شود هر چيزي بجاي خودش ديگر ، ايشان براي شما و خودش خاص بود و هست براي ما كه خاص نيست
6-چرا عده اي وصيت هموطن خودشان بلكه بابا بزرگ مومن ايراني شان اينقدر برايشان مهم نيست ولي سعي دارند خودشان را به تنهائي و از جيب يك ملت، با فرهنگ و مبادي آداب نشان بدهند در حالي كه اگر از نزديك با آنها آشنا شوي مي بيني حتي به پدر و مادر خود احترام نصف و نيمه نمي كنند و براي كشورشان اهميتي قائل نيستند و فقط اينجور موقع ها خودشان را ايراني ميدانند و مي خواهند از سهم خود حاتم بخشي كنند و سبك و روش و فرهنگ همسايه و هموطنشان برايشان مهم نيست اما جان ميدهند براي يك عرض ارادت به يك مسيو ومستر و ميس و فرهنگ آنها
اينجا منظور بي احترامي به فرهنگ ساير ملل نيست ولي نبايد خواسته ديگران به توسط عده اي خوش باور و يا خود باخته به يك ملتي تحميل بشود
حالا اگر يكي از فرهيختگان كشور ما مثلا آقاي معتضد تقاضا داشته باشد در پارك شهر نيويرك يا واشنگتن دفنش كنند آنها مي پذيرند ؟
حتي اگر آنها نپذيرند باز عده اي از شما نپذيرفتن را حق آنها ميدانيد ولي مخالفت مردم مار ا با وصيت مالكانه يك فرد خارجي عقب افتادگي فرهنگي مي دانيد (2081478) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۲۰:۴۹:۴۶
معتضد فرهیخته اس؟! (2082563) (alef-13)
 
محمود
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۴:۲۰:۴۷
اگر فرای جاسوس بوده است ، چرا وقتی این جاسوس زنده بود و به ایران آمد و رئیس جمهور وقت و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از وی تقدیر کردند ، چیزی نگفتید و اعتراضی نکردید؟ واقعاً یک جاسوس زنده خطرناک تر است یا یک جسد بی جان؟ (2081548) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۵:۰۸:۴۸
اگر یک دانشمند ایرانی وصیت کند که در آمریکا دفن شود بازهم بهش می گن خائن.حالا که آمریکا به دانشمندخودش خائن نمی گه ما اومدیم تهمت جاسوس وخائن بهش می زنیم .چکار کنیم از دست این متحجرین. یه عده فقط تو این مملکت درست شدن برا اینکه حرف مخالف بزنن. دیگه کار ندارن درسته یا غلط. (2081730) (alef-13)
 
میثم ل
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۵:۲۱:۱۳
امیدوارم مسوولان فرهنگی کشور از این فرصت ها استفاده کنند و اینبار نشه مثل جریان خاکسپاری نلسون ماندلا که به اقای خاتمی اجازه شرکت ندادند
، بسیاری از کشورها که فرهنگ و تمدن شناخته شده ندارند میلیاردها دلار خرج میکنند تا ذره ای از فرهنگ خود را به جهان بشناسانند اما ما ایرانی ها با این غنای عظیم فرهنگی ، با تصمیمات سیاسی نادرست خودمان باعث کمرنگ شدن وجهه ی فرهنگی خود در سطح بین الملل می شویم. (2081774) (alef-13)
 
بهرام صنعتی اصفهان
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۵:۳۸:۳۴
جنگ 72 ملت را عذر بنه چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند (2081841) (alef-10)
 
منصف
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۶:۳۱:۴۸
دوستان اصلاح طلب أيا هركس درهر جاي يك كشور ميتواند دفن شود؟ مردم و نمايندگان اصفهان بادفن اين جاسوس دربهترين وقديميترين پارك شهرشان مخالفند و مي گويند او را در قبرستان مسيحيان اصفهان (به شرط اجازه انها) دفن كنند. كدام ايراني عاشق و دوستدار امريكا مى تواند در يكي از اماكن تاريخي و عمومي امريكا دفن شود؟ (2082015) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۷:۱۲:۱۷
میخواهند کنار زاینده رود زیارتگاه درست کنند و بعد هم ادعا کنند ملک ماست و این هم سند!؟ (2082128) (alef-13)
 
مردم مهمان نواز اصفهان
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۸:۱۶:۴۳
خواهش مي كنم نام چند نفرمعلوم الحال از جمعيت 4ميليوني اصفهان را مردم اصفهان حساب نكنيد بلكه مردم واقعي اصفهان با دفن ايشان وهر ايران شناس ديگر چه يهودي چه بهايي وچه بي دين باشد باكمل ميل استقبال مي كنند (2082275) (alef-13)
 
فرهاد
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۸:۳۵:۴۷
مانی که مطبوعات و تلویزیون‌های آمریکایی و خارجی صحنه یک سری تندرو و شعار مرگ را به عنوان "ایران" و "ایرانیان" به جهان جلوه می‌دادند٬ فرای در حال نوشتن و مصاحبه کردن بود و می‌گفت که ایران فرهنگی دارد غنی٬ مردمی دارد دوست داشتنی٬ باغ‌هایی دارد با صفا و فرهنگی دارد پر عظمت که از جیحون تا فرات را در بر می‌گیرد.

یک بار از ایران و ایرانی بد نگفت و در جواب به همه تلاش‌های او و دلسوزی‌اش برای ایران و ایرانشناسی٬ جوابش را این چنین دادند. من مطمئنم آنهایی که این بی‌آبرویی را کرده‌اند نه می‌فهمند و نه برایشان مهم است. اما من خجالت می‌کشم. من شرمنده هستم. من مقصرم.

دیروز اشک ریختم و از ایرانی بودن خودم خجل شدم. به دوستم که در دانشگاهی در همین حوالی استاد ایرانشناسی است گفتم: ما چه می‌کنیم؟ برای که داریم این چیزها را می‌نویسم و کنفرانس می‌دهیم؟

فردا که در تلویزیون‌ها نشان دهند که مردم ما چه بر سر مزار مردگان می‌آورند و حتی به آنها هم رحم نمی‌کنند٬ چگونه برای هزارمین بار نطق کنیم که ایران فرهنگی دارد زیبا٬ فرهنگی دارد پویا و مردمی دارد صلح جو؟ برای که بنویسم و برای چه بنویسم که ایران چه تاریخی داشته؟ برای چه مصاحبه کنیم و چه بگوییم درباره ایران و ایرانی؟ (2082320) (alef-13)
 
دمدمی منش
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۸:۳۸:۳۷
غده ای قرنها تلاش کرده اند که ایران و ابرانی را بی هویت معرفی کنند اما این آقای فرآی بی اجازه و خلاف میل و منافع آنان می گوید و می نویسد که ایرانیان همیشه دارای فرهنگ و هویت بوده اند . جاسوسی مگر شاخ و دم می خواهد که بعضی ها درک نمی کنند. (2082324) (alef-13)
 
سر در گم
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۱۹:۰۳:۲۴
چطور وقتی زنده بود و زمان آقای احمدی نژاد به ایران آمد و آقای حداد عادل نیز از او تجلیل کرد ،این حضرات هیچ اعتراضی نکردند ولی حالا از جنازه ایشان می ترسند !؟ (2082363) (alef-13)
 
یاسر
۱۳۹۳-۰۱-۲۶ ۲۰:۱۵:۳۸
برای من وبسیاری از مردم اصفهان این سئوال وجوددارد که این آقایان به اصطلاح نماینده شهر ما چرا برای مشکلات کشنده اصفهان قدمی بر نمیدارند فقط یا سخنرانی میکنند یا نامه و بیانیه می نویسند یا در حال امضا جمع کردن هستند آنهم تنها برای منافع یک جناح خاص!!!!!متاسفانه بعضیهاشان هم که همش در حال چرت زدن هستند. (2082506) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۰۷:۵۱:۳۴
اصلا شايد ايشان جاسوس ما در امريكا بوده است مگر مي شود يك امريكايي اينقدر اظهار علاقه به ايران بكند!!!! حتما پولي از ايران مي گرفته!
ما كه تو ايران اگر فردي از ايران با يك خارجي دست بدهد اون خائن و جاسوس مي دانيم! (2082752) (alef-6)
 
ابرام
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۰۸:۵۲:۴۹
بعد از دوهفته جسد اين ايرانشناس پوسيد ديگه بسه سر مردم را به درد اورديد اگر قرار باشد سر هر مسئله اي كه اقليتي مخالف هستند ماهها وقت مملكت را بگيريم و توي سر وكله همديگه بزنيم كه نميشه ؟ دولت بايد با قاطعيت عمل مي كرد كه نكرد متاسفانه اين دولت به نظر همه كارها را با حرف مي خواهد پيش ببرد و استراتژي او اين است نه سيخ بسوزد نه كباب (2082814) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۰۹:۱۸:۵۷
نظرات مختلفی در این باره وجود دارد دولت هم نمی تواند همه را راضی کند. بنابراین باید سریعتر تصمیمی را که فکر می کند درست است بگیرد. اصولا انتخاب یک دولت و حکومت برای این است که تک تک افراد یک جامعه نمی توانند در هر تصمیم ریز و درشتی نظر خود را به کرسی بنشانند و این کار را به عهده دولت می گذارند. (2082845) (alef-6)
 
سامان
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۱۰:۰۲:۳۵
آقایی که ادعای مسلمانی داری مدرکی داری که میگی جاسوسی میکرده از ما؟اگه نداری پس داری تهمت میزنی.بعد اسم خودتو گزاشتی مسلمان؟
خوبه یکی همین تهمت رو بخودت بزنه و بگه جاسوی اجانب رو میکنی بعد چی میگی؟
...
این آقای ایران شناس را بهتر نبست به پاس خدماتش در اینجا خاک کنیم تا به بی اعتمادی ابرانیان و قدرنشناسی بیشتر دامن بزنیم؟ (2082900) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۱۸:۳۷:۲۰
نماینده گان محترم اصفهان باید به فکر گرفتن بودجه برای افتتاح مترو باشند وبه فکر الودگی شهر اصفهان باشند ومشکلات اساسی مردم را حل کنند وبه مساعل مهم را پیگیری کنند (2083991) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۲۰:۰۶:۴۷
من به عنوان یک اصفهانی ارزو دارم که زاینده رود .بر خلاف امروز . همیشه جاری و زیبا باشد تا علت و عمق وصیت ریچارد فرای را بهتر درک کنیم وموضوع را از نگاهی انسانی نگاه کنیم نه از نگاه کسانی که از سایه خودشان هم میترسند و در هر موضوعی دنبال جاسوس و دشمن و توطیه میگردند.. (2084130) (alef-6)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۲۱:۳۷:۵۰
این افراد که اعتراض داشتند باید روزی که زنده بود اعتراض می کردند، احترام به مرده و آرامش روح مرده از واجبات دینی است و این حرکات دور از شان ایرانی است.
بعدشم این شخص که کشته مرده اصفهان نیست اینطوری خواسته اهمیت ایران و اصفهان را نشان دهد. (2084245) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۷ ۲۳:۳۵:۰۲
چند روزی است در صفحهء یکی از دوستانم بحثی داغ وجود دارد بر سر اینکه آیا اجرای وصیت ریچارد فرای، معقول است یا خیر؟ صاحب پست معتقد بودند که فرای هر چقدر هم که آدم مهمی باشد می تواند حداکثر برای دفن خود در قبرستان اصفهان وصیت کند نه این که در کنار زاینده‌رود و این را حاصل نوعی نگاه از بالای امثال فرای و وادادگی ایرانیان در مقابل غربیها می‌دانستند. در وسط بحث‌ها یکی دو نفر از دوستان مستنداتی از دکتر مجتبی مینوی مبنی بر ساختگی بودن قابوس نامه‌ی فرای و اطلاق «کابوس‌نامه» به آن خبر دادند که البته دوستان مشتاق فرای توجهی به آن نکردند.اما فارغ از این بحثها یک موضوع حاشیه‌ای به ذهنم آمد که در مطلب ذیل آن را خواهم گفت :

چه رازی هست در ریچارد فرای و امثال اوکه از هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد و ظریف و حداد عادل گرفته تا روشنفکران سلطنت طلب، مذهبی، چپ، راست، مدرن و پست مدرن و...( از عده ای افراطی حزب الهی که با عالم و آدم مخالفند در می گذرم) بر حول آن گرد می آیند چه چیزی در فرای و فرای ها وجود دارد که اینهمه سلیقهء متنوع و مختلف را یک جا جمع می کند! بعد سعی کردم به نمونه های مشابه فکر کنم.بله کمی دقیقتر که شدم دیدم ریچارد فرای یک ایران شناس است که به تمدن عزیز و دردانهء ایران زمین انگشت گذاشته است مهم نیست که چه گفته و چگونه گفته، مهم نیست که به گفتهء خودش در جنگ جهانی دوم برای آمریکا و علیه آلمان نازی،اطلاعات جابجا می کرده است.( نوعی لفظ محترمانه برای جاسوسی) مهم این است که به یکباره عاشق فرهنگ ایران و ایرانی شده است و باقی عمر خود را در این راه صرف کرده است! واقعا چقدر جالب است که فرهنگ ما در یک "جابجا کنندهء اطلاعات" تحولی به وجود بیاورد که باقی عمر خود را صرف تحقیق و تتبع در آن باره بکند و بعد هم برای اینکه زحماتش از بین نرود در همان خاک و در کنار زاینده رود دفن شود تا این سناریوی عشق و عاشقی تکمیل شود برای اینکه با دیدن مزار او مردم ایران یاد زحماتش بیفتند که چگونه ایران آنها را به خودشان بازشناساند.واقعا اینهمه انگیزه که انسان در زیر خاک هم به ادامهء ماموریتش متمرکز باشد ستودنی است.بعد بیشتر که فکر کردم دیدم تنها پتانسیلی که اینهمه سلیقهء متنوع را گرد هم می آورد قرائت تاریخ ایران از نسخهء 2500 سالهء با موضوع چاشنی شکوه و عظمت هخامنشیان و کورش کبیرو...است.چه رمزی در این تاریخ 2500 ساله است که از شیرین عبادی گرفته تا محمود احمدی نژاد بر سر آن اشتراک دارند و به آن فخر می کنند؟!



راستش با وجود ایرانیان مختلفی که در نقاط مختلف جهان افرادی نخبه و افتخار آفرین به شمار می روند؛ ایران و ایرانی سر جمع در دنیای امروز وجههء مناسبی ندارد.کاری با دلایل آن ندارم که مفصل و متعدد است.به هر حال در بسیاری از جنبه های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی ایرانیان از بعد منفی آن رکورددارند.یک زخم عمیق برپیکر هویت ایرانی وجود دارد که حتی فکر کردن به آن هم دردناک است چه رسد به مواجه شدن با آن.ایرانی از هر جنس و مسلک و مرامی با این زخم هویتی بزرگ شده است.هر آن چیزی که درد این زخم را کمتر کند با جان و دل می پذیرد.چه مرهمی بهتر از تمدن باشکوه منحصر به فرد و بنیانگذاری منشور حقوق بشر و...چنین مرهمی به یکباره مارا از فرش به عرش می برد و مرهمی که به واسطهء آن می توان تمام درد های عالم را فراموش کرد! حالا مگر انسان دیوانه است که برود دنبال سازندهء مرهم و و نیت او و...



هر چیزی که درد این زخم ( احساس حقارت جمعی) را کمتر کند بی چون و چرا پذیرفته می شود.مهم نیست که مرهم التیام بخش باشد مهم کاهش درد است.حتی اگر از خدا بی خبری پیدا شود و بگوید که این مرهم موقت، زخم را عمیقتر می کند؛ هر آنچه فحش و فضاحت که در خورش باشد نثار آن قدر ناشناس می کنند تا درس عبرتی باشد برای دیگرانی که می خواهند زخم را با نمک و خاکستر درمان کنند!



از همین دریچه است که کسانی که با دلایل مستند و متعدد اثبات می کنند که در همین 150 سال اخیر است که تاریخ ایران توسط مستشرقین یهودی باز نویسی شده و اما و اگرهای جدی در آن وجود دارد؛ مورد هجمه و توهین و تکفیرقرار می گیرند.جالب این که این مستشرقین به اتفاق و احتمالا به طور اتفاقی بازخوانی تاریخ ایران را به 2500 سال تقلیل می دهند! کسی از خودش نمی پرسد: چرا از تمدن های درخشان قبل از هخامنشیان در تاریخ نوشتهء این مورخین خبری نیست؟! آری هیچکس دوست ندارد به احتمالات دیگر حتی فکر هم بکند. مرهم 2500 ساله آنقدر مسحور کننده است که عالم و آدم و صغیر و کبیر بر سحر آمیز بودن آن اتفاق نظر دارند.چه کسی جرات دارد در مقابل این ائتلاف عظیم، قد علم کند... (2084407) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۲-۰۱ ۱۵:۱۸:۲۴
فکر نکنم لازم باشد که اینقدر بیچیده و درلفافه حقیقتی را که بروفسور فرای به صراحت بیان کرده را انکار کنی و ان حقیقت اینست که تاریخ مدون ایران (دلیل 2500 ساله بودن ) هم دوران شکوه و عظمت داشته و هم دوران خفت و حقارت . مثل امروز. (2093525) (alef-10)
 
مینا
۱۳۹۳-۰۱-۲۸ ۰۰:۵۵:۳۴
مگه کنار زاینده رود قبرستونه که هر کی وصیت کرد اونجا دفنش کنند.فرض کنیم این آقا خیلی حق گردن ایرانیها داشته باشه از این افراد کم نداریم آیا اگر یک ایرانی هم چنین وصیتی کرد بهش عمل میکنند.آقای مطهری هم اگه خیلی نگرانند ایشون رو ببرن حیاط خونشون دفن کنند؛هر روز هم براشون فاتحه بخونن (2084490) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۸ ۲۳:۵۱:۱۶
مملکتی که برای دفن یک انسان از مسولین بلند پایه گرفته تا دانشگاهیان اینگونه بر هم میتازند و یکی ان کار را روا و دیگر ناروا میداند فقط خدا میداند به کجا میرود . خداوند این مردم و کشور را حفظ کند (2085936) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۹ ۱۸:۱۵:۴۶
وقتي ما براي ورود جسد يك شخص به ايران اين همه حساسيت داريم چرا انتظار داريم آمريكا هر كسي راكه ما به عنوان نماينده ميفرستيم اجازه ورود به خاك خود بدهد؟؟!! (2086832) (alef-6)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۱-۲۹ ۱۹:۲۳:۴۴
اگر تمام خارجیها واقعا عاشق فرهنگ و مردم روستای ما باشند . ما حاضریم انها را در املاک شخصی خودمان دفن کنیم و سنگ قبر هم براشون بذاریم.چه رسد عاشق ایران باشند. (2086949) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۹ ۲۳:۵۲:۲۶
اصفهان من زباله دانی نیست که هر ننه قمری را کنار رودخانه ای که شما مسئولان خشکاندید، به خاک بسپرید.
مگه از جنازه ما رد بشید. (2087315) (alef-6)
 
سپیده
۱۳۹۳-۰۱-۳۰ ۱۳:۲۶:۰۷
ما یه مرده رو نمی ذاریم اینجا خاک کنن چون میگیم یه زمانی ممکنه یه جایی جاسوسی کرده باشه
بعد انتظار داریم نماینده ای که توی تسخیر لانه جاسوسی دست داشته و جزء موارد ممنوعه ورود به امریکاس اونا راه بدن به کشورشون (2088212) (alef-13)
 
ایرانی
۱۳۹۳-۰۱-۳۰ ۲۰:۲۸:۰۷
اکثریت مردم بایران وایرانشناسان علاقمندند دولت یازدهم نباید تسلیم افکار عده ای تند رو وغیر منطقی قرار گیرد قاطعانه باید از اعتبار وحیثیت جهانی کشور ما دفاع نماید چون ملت ابران ملتی قدر شناس است وقدر زحمات ایرانشناسان را همیشه پاس داشته است (2089129) (alef-13)
 
یه نفر
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۰۸:۰۸
شما حالا چه اصراری دارید تو اصفهان دفن شود؟خوب مردم اصفهان دوست ندارند یک پروفسور آمریکایی در آنجا مقبره داشته باشد.
به نظر من توی شیراز یا یزد یا کرمان ویا مازندران دفنش کنند.برای وجهه ی این شهرها هم از لحاظ بین المللی و توریستی خوب است.مردم فرهنگ دوست هم زیاد دارد.. (2090251) (alef-13)
 
ابل
۱۳۹۳-۰۲-۰۳ ۱۸:۳۱:۰۸
حالا اگه مردم اصفهان نمي خان تو اصفهان بشه مثل اينكه علاقه داشته يادركنار زاينده رود يانارنجستان شيراز دفن كنند تاقضيه دفن اين بنده خداحل تا جسدش اينقدر رو زمين منتظر نمونه (2099514) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.