توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 369571
ورود شورای رقابت به قراردادهای جدید خودروسازان با شرکای فرانسوی
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۸
فرانسوی‌ها در حالی شریک اصلی خودروسازان ایرانی شدند که قراردادهای جدید آنها با شرکای ایرانی با ابهامات زیادی مواجه است و هیچ تضمینی برای داخلی‌سازی‌ ۴۰ درصدی یا صادرات ۳۰ درصدی خودروهای تولید مشترک وجود ندارد.

با رضا شيوا رئيس شوراي رقابت گفت‌وگو كرده‌ايم.

بازهم خودروسازان فرانسوي شركاي اصلي همتايان ايراني خود شدند، رويكرد شوراي رقابت چيست؟
اگر شرايط به‌گونه‌اي باشد كه خودروسازان ايراني براي همكاري با شركاي خارجي حق انتخاب‌هاي زيادي داشته باشند، بهتر است كه بازهم به سراغ شركاي فرانسوي قبلي كه سابقه خوبي در ايران ندارند نرويم اما اكنون ما حق انتخاب چنداني براي شركاي خودروساز نداريم و از سوي ديگر سطح فناوري ساخت خودرو در كشورمان خيلي پايين بوده و شايد حدود ۲۰تا ۳۰سال از فناوري روز ساخت خودرو در دنيا عقب‌تر هستيم.

آيا انعقاد قرارداد جداگانه دو شركت مشترك پژو- سيتروئن با ايران خودرو و سايپا براي توليد خودرو با پلت فرم‌هاي يكسان مطابق با قانون رقابت است؟
هنوز مذاكرات خودروسازان ايراني با رنو و پژو- سيتروئن فرانسه نهايي نشده اما اينكه ۲شركت عضو يك جوينت وينچر(پژو- سيتروئن) به‌طور جداگانه با ايران خودرو و سايپا براي توليد خودرو روي يك پلت فرم مشترك، قرارداد منعقد كنند، چندان موجه نخواهد بود. شوراي رقابت منتظر است تا در نهايت ببيند قراردادهاي خودروسازان فرانسوي مانند رنو و پژو - سيتروئن با شركاي ايراني چگونه منعقد خواهد شد.

بر اين‌اساس نسخه‌اي از قرارداد جديد ايران خودرو و پژو را مي‌خواهيم و با انجام كار كارشناسي، اگر قراردادهاي جديد فرانسوي‌ها با خودروسازان ايراني مطابق قانون رقابت نبوده و منجر به شكل‌گيري توليد و بازار رقابتي خودرو نمي‌شود، يا قراردادهاي برخي برندهاي خودروساز فرانسوي مانند پژو- سيتروئن كه از يك برند نشات گرفته، به‌طور جداگانه با ايران خودرو و سايپا قرارداده بسته‌است، نظارت شوراي رقابت بر عملكرد اين خودروسازان در چارچوب قراردادهاي جديد به‌عنوان انحصارگر را اعمال مي‌كنيم.

اكنون سهم خودروهاي پژو در سبد محصولات ايران خودرو بيش از ۷۰درصد است، آيا افزايش اين سهم با قرارداد جديد، منجر به بازار انحصاري اين خودروها نمي‌شود؟

اگر محصولات عرضه شده توسط پژوي فرانسه يا هر خودروساز ديگر در بازار قابل رقابت باشد، مشكلي از نظر سهم بازار نخواهيم داشت اما درصورتي كه شرايط عرضه خودروهاي مشترك توليد شده در چارچوب قراردادهاي جديد همانند خودروهاي كنوني پژو باشد، قطعا مشمول تعيين ضوابط قيمت‌گذاري و نظارت شوراي رقابت خواهد بود.
منبع: همشهری
 
کلمات کلیدی : خودرو، فرانسه، خودروسازی
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.