نظر منتشر شده
۲۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 267872
توصیه حسین شریعتمداری به تیم مذاکره کننده هسته ای
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۴۸
حسین شریعتمداری در یادداشت روز کیهان با عنوان «وقت گفتن است نه خاموشی !» نوشت:

۱- چند ساعت بعد از انتشار «توافق لوزان»، وزارت خارجه آمریکا با صدور یک بیانیه مطبوعاتی -MEDIA NOTE- تفسیر و نظر خود را -FACT SHEET- درباره مفاد توافق یاد شده منتشر کرد. آنچه در بیانیه توجیهی وزارت امور خارجه آمریکا آمده است با آنچه اعضای محترم تیم مذاکره‌کننده کشورمان درباره مفاد و محتوای توافق لوزان اعلام کرده و روی آن اصرار می‌ورزند، تفاوت‌های فاحش و در مواردی «متضاد» دارد. فکت شیت آمریکایی‌ها از «داده‌های‌نقدایران» در مقابل «وعده‌های نسیه حریف» خبر می‌دهد و در تمامیت آن، «فرمول نابودی تأسیسات‌ هسته‌ای ایران را می‌توان دید». از سوی دیگر، اعضای تیم هسته‌ای کشورمان تفسیر آمریکایی‌ها را مخدوش و نامعتبر معرفی می‌کنند و بر این باورند که آمریکایی‌ها مفاد توافق لوزان را مطابق میل و خواسته خود تفسیر کرده‌اند، اما کدامیک از این دو دیدگاه را می‌توان و باید باور کرد؟!

بدیهی است که اعتماد به نظریه و تفسیر دشمن و نادیده گرفتن نظر تیم هسته‌ای کشورمان دور از انصاف است و منطقی‌ترین راه‌کار آن است که تفسیر و برداشت اعضای محترم تیم‌مذاکره‌کننده خودی را که در دلسوزی و تلاش آنان برای حفظ منافع مردم و نظام تردیدی نیست بپذیریم اما متأسفانه آنان علی‌رغم تاکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت انتشار فکت شیت ایران، تاکنون از انتشار آن خودداری کرده‌اند! بنابراین چگونه می‌توان درباره نظریه و تفسیری که اعلام نشده است، قضاوت کرد؟ ممکن است گفته شود اعتماد به تیم خودی کافی است تا نظر آنان را به تفسیر حریف ترجیح دهیم، ولی با عرض پوزش باید گفت، مقایسه میان تفسیر وزارت خارجه آمریکا از توافق لوزان با متن اصلی توافق یاد شده نشان می‌دهد در بسیاری از موارد، فکت‌شیت آمریکایی‌ها با مفاد سند لوزان همخوانی دارد! لطفا اشتباه نکنید! منظور آن نیست که آمریکایی‌ها دست به خدعه و فریب نزده‌اند، بلکه مقصود این است که حریف، تمامی خدعه و نیرنگ خود را در تنظیم سند اصلی، یعنی متن توافق لوزان به کار برده است و اکنون با انتشار برگه تفسیری خود در پی بهره‌گیری از ترفند موذیانه‌ای است که در آن هنگام به کار گرفته بود این برداشت تا چه اندازه واقعیت دارد؟ آیا برای قضاوت نهایی غیر از انتشار فکت‌شیت ایرانی راه دیگری هست؟!

۲- مسئولان محترم مذاکره‌کننده کشورمان اما، طی بیش از یک‌هفته گذشته درباره علت خودداری از انتشار فکت‌شیت ایرانی دلایلی مطرح کرده‌اند که با عرض پوزش قانع‌کننده به نظر نمی‌رسند. بخوانید!

الف: ابتداء گفته شد فکت‌شیت ایران از سوی سازمان انرژی اتمی کشورمان تدوین شده و برای انتشار در اختیار وزارت خارجه قرار گرفته است، ولی بعد از چند روز اعلام شد برگه تفسیری تیم مذاکره‌کننده از مفاد توافق لوزان - فکت شیت- همان توضیحاتی است که آقایان ظریف و صالحی و عراقچی در مصاحبه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی به اطلاع ملت رسانده‌اند! و مدتی بعد توضیح دادند به علت برخی از مسائل محرمانه که می‌تواند مذاکرات پیش‌روی را با آسیب‌ها و زیان‌های جدی روبرو کند! انتشار فکت‌شیت را به مصلحت نظام نمی‌دانند! و... این توضیحات- اگر نگوئیم توجیهات- در حالی است که؛

ب: فکت‌شیت یا تک‌برگ- ONE SHEET- در تعریف حقوقی به سند مکتوبی گفته می‌شود که هر یک از طرفین مذاکره یا تفاهم‌نامه، یا قرارداد و... با انتشار آن، تفسیر و برداشت خود از مفاد توافق انجام شده را شرح و توضیح می‌دهند. در این حالت اگر توافق مورد نظر محرمانه باشد، فکت‌شیت مربوط به آن نیز محرمانه خواهد بود و چنانچه توافق طرفین غیرمحرمانه بوده و به اطلاع همگان رسیده باشد، فکت‌شیت مربوطه نیز نمی‌تواند محرمانه تلقی شود. حالا باید پرسید آیا توافق لوزان که سند مکتوب آن بلافاصله بعد از پذیرش طرفین مذاکره‌ در سطح جهانی منتشر شده است، یک سند محرمانه است که برگه تفسیری آن محرمانه باشد؟!

توضیح آن که مطابق اصول پذیرفته شده حقوقی، سری‌ترین اسناد نیز بلافاصله پس از اولین انتشار، غیرمحرمانه تلقی شده و از فهرست اسناد طبقه‌بندی شده خارج می‌شوند. بنابراین چگونه می‌توان تفسیر و برداشت ایران را از سندی که متن آن در اختیار همگان است، محرمانه تلقی کرد؟!

ج: آنچه باید محرمانه بماند و انتشار آن می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد، تفسیر ایران، و یا هر یک از کشورهای ۵+۱ از مفاد سند لوزان نیست، بلکه تصمیم هر یک از طرفین برای چگونگی برخورد با آن در ادامه مذاکرات است که باید محرمانه باقی بماند و بدیهی است هیچکس انتظار ندارد و نباید انتظار داشته باشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان برگ‌های برنده خود در مذاکرات پیش‌روی را افشاء کند و صدالبته، ارائه و اعلام تفسیر ایران از توافق لوزان را با هیچ استدلالی ‌نمی‌توان از نوع دوم تلقی کرد.

د: آمریکایی‌ها فقط چند ساعت بعد از اعلام و انتشار متن توافق لوزان، تفسیر و برداشت خود از مفاد آن را به صورت مکتوب منتشر کرده‌اند مثلا اعلام کرده‌اند، «ایران پذیرفته است برای رفع نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به ابعاد احتمالی نظامی در فعالیت هسته‌ای خود - PMD- زمینه دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات مشکوک - SUSPICIOUS SITES- را در هر نقطه ایران فراهم آورد»! آیا این برداشت و تفسیر آمریکایی‌ها مورد قبول ایران است؟ اگر پاسخ مثبت است، با چه استدلالی می‌خواهیم مراکز نظامی کشورمان را در دسترس بازرسان آژانس قرار دهیم؟! ویا آمده؛ ایران پذیرفته است با اجرای پروتکل الحاقی به آژانس امکان دسترسی به اطلاعات «تاسیسات هسته‌ای اعلام شده و اعلام نشده خود را بدهد» وچندین نمونه دیگر از این دست.

اکنون باید از تیم هسته‌ای کشورمان پرسید، آیا شما نیز دسترسی بازرسان آژانس به مراکز نظامی کشورمان را پذیرفته‌اید؟ و آیا شما هم معتقدید که در ایران علاوه بر تأسیسات اعلام شده -DECLARED FACILIITIES- تأسیسات اعلام نشده -UNDECLARED- دیگری نیز وجود دارد که بازرسان آژانس باید به اطلاعات مربوط به آن دسترسی کامل داشته باشند؟! و آیا پذیرش این بند به معنای آن نیست که در مقابل آژانس دست به پنهان‌کاری زده‌ایم؟! و نمونه‌های مشابه دیگری که در صورت اجرا، تمامی برنامه هسته‌ای کشورمان را بر باد می‌دهد! منظور از انتشار فکت‌شیت ایرانی، پاسخ به اینگونه پرسش‌ها و توضیح درباره آنهاست. باید اعلام شود که این موارد از تفسیر آمریکایی‌ها را در انطباق با مفاد توافق لوزان نمی‌دانید و در غیر این صورت به برچیدن بساط فعالیت هسته‌ای کشورمان تن داده‌اید! آیا خودداری شما عزیزان از انتشار تفسیر ایران درباره مفاد توافق لوزان، غیر از واگذاری میدان به حریف هیچ مفهوم و نتیجه‌ دیگری می‌تواند داشته باشد؟!

هـ - اخیرا، شایعه‌ای در برخی از محافل مطرح شده است که هر چند رهبر معظم انقلاب بر ضرورت انتشار فکت‌شیت ایرانی تاکید ورزیده‌اند ولی پس از توضیح و درخواست تیم مذاکره‌کننده با عدم انتشار آن موافقت فرموده‌اند! بدیهی است که این نکته نمی‌تواند صحت داشته باشد و به نظر می‌رسد انتشار آن به منظور پیشگیری از درخواست دلسوزان برای انتشار برگه تفسیری بوده است! چرا که اولا به دلایل ذکر شده، انتشار فکت‌شیت ایرانی برای پیشگیری از سوءاستفاده حریف، ضروری و اجتناب‌ناپذیر است و ثانیا؛ حضرت آقا، تاکید فرموده‌اند که هرگز آنچه آشکارا اعلام می‌کنند با آنچه در نهان اعتقاد دارند، تفاوت و دوگانگی ندارد.

البته به یقین مسائلی وجود دارد که اعلام علنی آن را به مصلحت نمی‌دانند و این، طبیعی و منطقی و در انطباق با مصالح عالی نظام و مردم نیز هست، اما به فرموده صریح حضرت ایشان، حالت اول، یعنی تفاوت نظر اعلام شده با آنچه در جلسات خصوصی مطرح می‌فرمایند، ناممکن است.

... و اما، درباره متن توافق لوزان و بندهایی از آن که در صورت اجرا می‌تواند برنامه هسته‌ای کشورمان را در فاصله‌ای نه چندان طولانی با آسیب جدی و در حد تبدیل به یک ماکت کاریکاتوری روبرو کند، گفتنی‌هایی هست که به بعد موکول می‌کنیم.
 
اکبر
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۰۷:۴۸:۴۱
من قبلا هیچ شکی نداشتم ولی با بازی دوباره امریکا و...ودودسال هر روز مسئولین یک چیز میگن کاملا مشخص است که این هم الکی است. (2837474) (alef-13)
 
ریزبین
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۰۷:۵۱:۰۰
اقای شریعتمداری نفس مذاکرات هسته ای چه به نتیجه برسد و چه نرسد وچه خوب باشد و چه بد . بازی دو سر باختی را برای تندروهای همچون شما رقم خواهد زذ . مملکت پیش از انکه به ذخیره سازی اورانیوم نیاز داشته باشد به موجودیت نیاز دارد و موجودیت نظام زمانی شکل می گیرد که بتواند با جامعه جهانی تعامل داشته باشد 0 و اینکه ما بگویم ماهیت دنیا و روش ومنش انها باید تغییر کند تا ما بتوانیم با انها تعامل کنیم بینشی غلط و افراطی است که از مغزهای متحجر تراوش می کند .هنر کشورداری زمانی به اوج خود می رسد که بتواندراه تعامل با دنیا را انچنان که هست پیدا کند نه انطور که ما می خواهیم . شما و جناحتان با ریاست جمهوری احمدی نژادهم به ملت ایران وهم به تمام دنیا ثابت کردید که تا چه اندازه در هنر مملکت داری ضعیف و ناتوان هستید . (2837477) (alef-13)
 
علي
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۰۸:۲۱:۳۱
متاسفانه فكت شيت آمريكايي ها دقيقا" مطابق با بيانيه لوزان است كه به شكل شتاب زده اي تنظيم گشته است و مقاصد آمريكايي ها را تامين يكند. (2837533) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۰۸:۵۳:۲۵
اینکه باید مواظب باشیم کلاه سرمان نرود یک اصل غیر قابل انکار است
ولی شک دارم جنابعالی از روی صداقت نصحیت فرمایید. (2837590) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۰۸:۵۸:۱۸
من آقای شریعتمداری رو فردی مغرض شناخته ام و نوشته هاشم اعتبارش به میزان غرض ورزی هست که داره (2837599) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۰۸:۵۸:۲۶
لطفا ٣ ماه سكوت كن سردار قلم (2837602) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۰۹:۴۸:۱۳
جناب شریعتمداری خدا رو شکر که با آمدن ظریف شما معنی فکت شیت رو هم فهمیدید!! (2837680) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۴:۲۶:۲۴
احسنت (2838418) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۵:۵۵:۰۷
بهتره عزت و احترام مملکت برای ما مهم باشه تا دانستن چند لغت انگلیسی .
تلاش آقای شریعتمداری هم رساندن این مطلب است . (2838609) (alef-3)
 
زهرا
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۹:۰۰:۳۶
اقای محترمی که با نام علی پیام گذاشتید
ایا متلک انداختن بخشی از ادب و منطق است؟ (2839056) (alef-13)
 
آرین
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۰:۰۰:۵۰
احسنت. (2837716) (alef-3)
 
علی کریمی
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۰:۰۱:۳۲
جناب آقای شریعتمداری

امروز اجماع صد در صد در مورد اینکه ما به دنبال ساخت صلاح هسته ای نیستیم در بین مسئولین نظام وجود دارد و تیم مذاکره کننده نیز بر این اساس مذاکرات را برنامه ریزی و پیش می برد .متاسفانه روند توسعه برنامه هسته ای ما درسال های گذشته به گونه ای پیش رفته که این سو ظن را در کشور های متعدد ایجاد کرده و یا در بدبینانه ترین حالت این بهانه را در اختیار آنها قرار داده است. در چنین شرایطی عاقلانه ترین راه حل این است که این سوظن را از بین ببریم و یااین بهانه را از دست کسانی که آنرا وسیله ایی برای تخریب کشور قرار داده اند آنها بگیریم.

جناب آقای شریتمداری

با این مقدمه از شما و سایر دلسوزان اعتلای کشور حداقل انتظار این است در مقابل هر نقدی پیشنهادی سازنده که به تحقق هدف مندرج در مقدمه کمک کند نیز ارایه کنید .این یک اصل پذیرفته شده است که در مذاکرات مهم ملی و جهانی قطعا مواردی وجود خواهد داشت که کسانی روی آن انگشت بگذارند و به عنوان نقطه ضعف آنرا مطرح کنند.آیا روند مذاکرات در دوران آقای احمدی نژاد صد در صد در راستای تامین منافع ملی ما بود؟

لطفا اعتماد خود را در عمل به تیم مذاکره کننده که نماینده اکثریت مردم ایران است نشان دهید نه در قالب کلمات و جملات. (2837721) (alef-13)
 
بهروز
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۰:۲۷:۲۸
چقدر کینه ای نسبت به تیم هسته ای وجود دارد ؟ چه کسی گفته بازرسی از سایت نظامی تویط تیم هسته ای پذیرفته شده ؟ (2837776) (alef-3)
 
حسینی
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۰:۵۸:۵۰
نظر اقای شریعتمداری بسیار منطقی وقابل قبول میباشد .اقایان مذاکره کننده باید گذاره برگ را برای عموم مردم اعلام نمایندتا صاحب نظران برسی کنند.دولتی که ادعا میکند مردمیست چرا باید در این توافق بسیار مهم پنهان کاری نمایند. (2837830) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۱:۵۹:۳۵
با سلام هرچند اینجانب با نظرات جناب شریعتمداری درمسایل اجتماعی موافق نیستم اما توضیحات ایشان در خصوص مسایل توافق کاملا درست است هرچند اعضا تیم مذاکره کننده اشخاص معتمد ومتعهدی هستند ولی در مقابل شش قدرت بزرگ جهانی وشیطانی شیطان بزرگ نتیجه ازپیش معلوم است که درنهایت از نمد مذاکرات کلاهی نصیب ملت نمیشودمتاسفانه به نقطه ای رسیده ایم که ادامه ویا ترک مذاکرات در هر صورت بضرر ما خواهد بود وعاقلان نظام راهی بیابند که ضرر کمتری متوجه کشور شود در صورت شکست مذاکرات نهایت اقدامی که ما میتوانیم انجام دهیم غنی سازی را با درصد بالا ادامه "که درافکارعمومی جهانی این امر مستمسکی برای شیطنت شیاطین است (2837975) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۲:۰۴:۳۳
کاملا با آقای شریعتمداری موافق هستم (2837988) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۲:۰۶:۱۳
گفته آقای شریعتمداری:
"از سوی دیگر، اعضای تیم هسته‌ای کشورمان تفسیر آمریکایی‌ها را مخدوش و نامعتبر معرفی می‌کنند و بر این باورند که آمریکایی‌ها مفاد توافق لوزان را مطابق میل و خواسته خود تفسیر کرده‌اند، اما کدامیک از این دو دیدگاه را می‌توان و باید باور کرد؟! ... ممکن است گفته شود اعتماد به تیم خودی کافی است تا نظر آنان را به تفسیر حریف ترجیح دهیم، ولی با عرض پوزش باید گفت، مقایسه میان تفسیر وزارت خارجه آمریکا از توافق لوزان با متن اصلی توافق یاد شده نشان می‌دهد در بسیاری از موارد، فکت‌شیت آمریکایی‌ها با مفاد سند لوزان همخوانی دارد! "
پاسخ مقام معظم رهبری با آقای شریتمداری:
"این بیانیّه‌ای که آنها منتشر کردند ــ که اسمش را میگذارند «فکت‌شیت» ــ در اغلب موارد خلاف واقع است؛ یعنی روایتی که اینها دارند از مذاکرات و از تفاهمهایی که انجام گرفته است میکنند، یک روایت مخدوش و غلط و خلاف واقع است." (2837996) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۴:۱۰:۲۳
راه حلتان چیست؟ دوستان شما هشت سال هدایت مذاکرات را بدست داشتند هر آنچه در چنته داشتند رو کردند. مو به مو هم توصیه ها ی شما را رعایت کردند نتیجه آن را هم همه کشور با گوشت و پوست و استخوان مشاهده کردند. حال بگذارید این سنگی که در چاه انداخته اید درآورده شود.
شما هیچ راه حل ممکنی ارایه نمی دهید. بلکه آرزوها و تمام چیزهای خوبی که همه ما هم می خواهیم داشته باشیم و هیچ چیزی هم در قبال آن ندهیم را فهرست می کنید. برادر بگویید برای رسیدن به هدف نظام در این زمینه چه کار باید کرد.
البته نظر شما کاملا روشن است و بارها فرموده اید مقاومت و بی توجهی به تحریمهای بلااثر و اجتناب از مذاکره با آمریکا. (2838380) (alef-13)
 
نظری
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۵:۲۵:۴۱
افرین به جناب اقای شریعتمداری عزیز (2838540) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۵:۵۱:۲۰
احتیاجی به توصیه ی شما نیست چون هشت سال پیدات نبود دادا (2838595) (alef-3)
 
و
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۸:۳۸:۲۴
ندادن فکت شیت به مردم براي آگاهي از سر نوشت خود و كشورشان دقيقا يك ديكتاتوري هست حالا حتي اگر از نوع نرمش باشه ولي به هر صورت آن ادعاي مردمي بودن حكومت مار ا زير سوال برده است
اگر مسئولين فكر مي كنند كارشان و توافقاتو مذاكرات صحيح و به مصلت بوده و هست چرا بايد از توزيع مفاد و تفسير اين مذاكرات و توافقات بيم داشته باشند ؟ بايد آن را در اختيار مردم بگذارند و بعد دفاعيات خود و محاسن پذيرفتن و معايب نپذيرفتنش را به مردم گفته وتا مردم خودشان تصميم بگيرند براي سر نوشت خودشان
چون اگر هر تبعاتي از اين مذاكرات و توافقات بيرون بيايد دامن مردم را مي گيرد نه مسئولين حاضي سياسي و كشور را براي اينكه اگر اين مسئولين تا اوضاع را بد و جنگي و خطري ببينند اكثرشان كه هزاران ميليارد ثروت دارند به همين كشورهاي غربي مي روند زندگي مي كنند وما مي مانيم و رهبر كشور ،پس ما بايد تصميم بگيريم كه چه مي خواهيم يا نمي خواهيم
كسي نمي تواند چنين فضولي بكند كه مردم خير و شر خود را نمي فهمند و مامسئولين سياسي بايد برايشن تصميم بگيريم و اين توجيه كه نبايد مسائل مهم سياسي را به مردم گفت يككار بسيار غلط و جهت منافع سياستمداران است و بس (2839004) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۲۱:۵۸:۴۷
با آمار گیری و سنجش کامنتها در اینجا حدود بیست درصد از خوانندگان الف همفکر شریعتمداری هستند!
اما کمتر از ده درصد اجتماع خواننده الف هستند پس در بهترین شرایط کمتر از دو درصد اجتماع همفکر شریعتمداری هستند و این دو درصد چه صدایی دارند!
( به شیوه شریعتمداری هزار تا علامت سوال و تعجب هم بگذارید!!!!!؟؟؟؟؟) (2839360) (alef-13)
 
ایلیا
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۲۲:۳۸:۵۱
اقای شریعتمداری , شما اون زمان که تو دولت قبل اختلاسهای میلیاردی میشد , یکدفه شد که یه انتقادی چیزی راجبش بنویسی . حالا که بحث هسته ای شده , باس ما روشن فکر شدی ؟ خود رهبری از تیم مذاکره کننده حمایت میکنه و توصیه های لازمو هم بهشون میکنه. این تیم مذاکره کننده هم همه آشنا به فنون مذاکرات هستند و کارشونو بلدن . شما خواهشا کاسه داغتر از آش نشو (2839444) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.