نظر منتشر شده
۳۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 416164
گزینه نظامی روی میز خدا و غفلت مسئولان
محمد جعفری، 1 آذر 95
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۲
انتشار کلیپی با عنوان «بغض آیت الله جوادی آملی به خاطر وجود ربا در سیستم بانکی» دوباره بحث ربوی بودن سپرده گذاری و تسهیلات بانکی را داغ کرد. صراحت سخنان این مرجع تقلید فیلسوف درباره بانک‌ها به ویژه بخش هشدار دهنده کلام ایشان در مورد «گزینه نظامی در برابر ربا»، عزم جدی مسئولان در رفع اشکالات از عقود بانکی را می‌طلبد نه تکیه و تاکید دوباره بر ظاهر اسلامی عقود بانکی.

مسئولان اقتصادی، بانک‌ها و مؤسسات مالی ظاهر عقود شرعی را به عنوان تاییدی بر اسلامی بودن شیوه بانکداری در کشور معرفی می‌کنند؛ اما اظهارات برخی مراجع تقلید در چند ماه گذشته نشان از شبهاتی عمیق و دقیق در عمل به عقود شرعیه دارد. آیت الله جوادی آملی که چند سالی است پیشگام مراجع در نقد نظام بانکی کشور شده است، دی ماه 94 گفته بود که دیرکرد بانکی حرام است و در نتیجه حقوق کارمندان بانکی که دیرکرد از مردم می ستانند نیز حرام. در پاسخ، یک عضو شورای فقاهتی بانک مرکزی گفته بود: «فرمایش ایشان یک هشدار به نظام بانکی است که اگر بانک‌ها معاملات ربوی انجام دهند دستمزد کارمندان آن هم حرام خواهد شد».

با این وجود آیت الله جوادی آملی چند روز پیش صراحت لهجه خود را بیشتر کرد و در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم گفت: «این اعلام جنگ با خدا را خیلی‎ها باور نکرده‎ایم، او (آمریکا) که ازش کاری ساخته نیست همین که گفت گزینه نظامی روی میز من است، برخی نگران می‎شوند، اما خداوند صریحاً دربرابر ربا گفت که گزینه نظامی در برابر ربا روی میز من است، با من طرف هستید تا بانک‎ها اصلاح نشود و تا ربا وجود دارد همچنان وضع همین است، یک کسی می‎گوید چه در شرایط تحریم، چه در شرایط رکود و چه در شرایط تورم این معامله‎ای که با بانک می‎کنید سود می‎دهد و یقیناً 20 درصد هم سود می‎دهد، این یک علم غیب می‎خواهد، این همان ربا است اما به صورت عقود اسلامی که با این کار نمی‎شود جلوی ربا ایستاد، چطور می‎شود در تمام حالات این معامله سود بدهد و آن هم 20 درصد سود بدهد و آن هم یک علی‎الحساب باشد که تا آخر این علی‎الحساب سود بدهد.»

صراحت لهجه آیت الله جوادی آملی و استفاده از لفظ «گزینه نظامی روی میز خدا» ضمن آنکه پاسخی است به توجیهات برخی اعضای شورای فقاهتی بانک مرکزی که اظهارات‌های قبلی ایشان را در حد یک هشدار تلقی کرده بودند، تکلیفی جدّی پیش روی مردم و مسئولان در رابطه با سپرده گذاری و دریافت تسهیلات بانکی ایجاد می‌کند.

تفاوت میان تکلیف مردم و مسئولان آشکار است. سلب اعتماد از ظاهر شرعی عقود به واسطه سخنان مراجع و علما حکم می‌کند مردم با احتیاط بیشتری در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری سرمایه گذاری کنند و یا تسهیلات دریافت نمایند. این درحالی است که تکلیف سنگین‌تری بر عهده مسئولان حکم می‌کند که جانب احتیاط را در برخورد با مسئله ربا کنار بگذارند و با ظنّ به ربوی بودن سیستم بانکی کشور به سرعت وارد میدان اصلاح نظام بانکی و کنترل آن برایند.

اصلاحی که به گفته غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مجلس از آن جهت کار بسیار سخت و دشواری است که منافع عده قلیلی با ثروت‌های کلان و نجومی در میان است و آنها هرگز نخواهند گذاشت که سود در سیستم بانکی کاهش یابد. چراکه بیش از 80% منابع سپرده‌های بانکی در اختیار تنها 2% از خانوارهای ایرانی است و ثروت آنها روز به روز در حال بیشتر شدن است. این افراد به دنبال مؤسسات و بانک‌هایی می‌گردند که سود بیشتری نصیبشان سازد.

بانک‌ها نیز برای جلب آنچه «مشتریان خوش حساب» نامیده‌اند از هیچ دور زدن قانونی ابا ندارند.

با این حال در میان سکوت معنادار مسئولان اقتصادی، مشاور سابق رییس کل بانک مرکزی و نائب رییس هیئت مدیره بانک سامان در واکنش به اظهارات آیت الله جوادی آملی گفته برداشت مردم از بانکداری بدون ربا غلط است و این برداشت غلط به سبب مراجعات زیاد مردم به مراجع تقلید بر روی ذهنیت آن‌ها تأثیر گذاشته است. این ادعا به نوعی تهمت به استاد اخلاق و مرجع تقلید فیلسوف مسلمانان است و البته رفتاری عوام فریبانه محسوب می‌شود چراکه شخصی در سطح جایگاه علمی و اجتهادی آیت الله جوادی آملی، استقلال رأی خود را تحت تأثیر القائات عمومی کنار نخواهد گذاشت.

از طرف دیگر سکوت مسئولان رده بالای اقتصادی کشور، مثل وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکزی، رییس شورای پول و اعتبار و... در واکنش به آیت الله جوادی آملی بدان معنا است که آن‌ها به طور ضمنی ادعای علما و مراجع تقلید مبنی بر ربوی بودن فعالیت بانک‌ها را پذیرفته‌اند و در عین حال قدمی در جهت اصلاح بر نمی‌دارند. جالب آنکه روز شنبه 22 آبان رییس بانک مرکزی اعلام کرد که هیچکدام از مسئولان دولتی به فکر اصلاح نظام بانکی نیستند.

او صراحتاً گفت: «هیچکس به فکر اصلاح نظام بانکی به شکل جدی نیفتاده، در حالی که بخش عمده‌ای از این اصلاحات باید از طریق دولت انجام شود». هرچند خود آقای سیف نیز در جلسه شورای بانک‌ها سخنان خود را معطوف به بدهی‌های دولت به بانک مرکزی عنوان کرده و از پرداختن به تسهیلات بانکی و سپرده گذاری که مدنظر اصلی آیت الله جوادی آملی و سایر مراجع بود، طفره رفته و یا صلاح ندیده است در جمع روسای بانک‌ها از ربوی بودن فعالیت‌های مجموعه تحت امر ایشان گله کنند. این رفتارها از سوی مسئولان بخش‌های اقتصاد کلان نشان از فقدان عزم جدی در برخورد با مسئله ربا دارد و ایشان «گزینه نظامی خدا» در برابر سیستم ربوی بانک‌ها را جدی نگرفته‌اند.
 
 
کلمات کلیدی : بانکداری اسلامی+بانکداری بدون ربا+ربا
 
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۱۵:۲۸:۱۷
اولین شرط اصلاح نظام بانکی ثبات اقتصادی است که در کشور ما یک رویا است! (4025405) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۱۹:۲۷:۲۰
دولت باید لایحه بده و مجلس هم پیگیر باشه. (4025732) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۰۰:۲۳:۴۸
یکی از دلایل بی ثباتی اقتصاد کشور همین بانک ها و اقدامات غیر قانونی آن هاست.
از جمله به کارگیری منابع بانکی به جای تولید در فعالیت های دلالی مثل حوزه مسکن
معوقاتی که دارند و عدم شکایت از کسانی که این پرداخت ها رو گرفتن اما پس نمیدن
اختصاص منابع به واردات نه به واحدهای تولیدی و .... (4026207) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۱۵:۴۴:۰۰
خب اوناييکه ماهي60-70 مليون حقوق قانوني !!! ميگيرن جواب ربا خواري ملتم ميتونن بدن لابد ... (4025429) (alef-2)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۱۵:۴۸:۵۸
وضعیت امروز کشور درست شدنی نیست مگر و مگر و مگر با اصلاح سیستم بانکی. اگر یادتان باشد در زمان های نه چندان دور یک آیت اللهی مصرف دخانیات و قلیان را حرام اعلام کرد ما قشر دانشگاهی از سال ها پیش این بحث را مطرح کردیم ولی کسی برای ما تره هم خورد نکرد حالا شما علما و آیت الله ها سیستم بانکی را به کل تحریم کنید شاید اتفاقی بیافتد. (4025436) (alef-2)
 
تبریزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۱۵:۴۹:۱۸
بزرگترین ایرادی که می شه به نظام بانکی ایران گرفت اینه که نرخ سود تسهیلات بالاتر از نرخ سود بانکیه در حالیکه این دو تا باید برابر باشن تا عدالت برقرار بشه. دومین ایراد بزرگش شرایط سخت گرفتن وام برای اکثریت و ویژه خواری بعضی دیگه است. در بقیه موارد ایراد وارد نیست و ربایی هم در کار نیست.

اولا سود بانکی که پرداخت می شه در واقع جبران بخشی از کاهش ارزش پول بر اثر تورمه و ربا نیست. ثانیا اگه بانک ها برای دیرکرد در پرداخت وام گیرنده رو جریمه نکنن همه وام رو می گیرن و تا هر وقت بخوان هم پسش نمی دن. منطق حاکم اینه که بانک ها پول سپرده گزارها رو در تولید و صنعت سرمایه گزاری کنن و از سود حاصله به سپرده گزار پرداخت کنن. اگه بانک های ما پول رو در جای دیگه ای سرمایه گزاری می کنن یا اصلا سرمایه گزاری نمی کنن این اون قسمت قضیه است که باید اصلاح بشه نه اینکه کل قضیه رو زیر سوال برد. ربا در مورد روابط بین فردی معنی می ده نه در یک سیستم گسترده امروزی. حتی در مورد روابط بین فردی هم باز شرایط قرنهاپیش حاکم نیست چون تورم امروزی اون موقع نبود. کسی اینجا حاضره فرضا یک میلیون تومان به فردی قرض بده و اون فرد ده سال بعد همون یک میلیون تومان رو بدون ریالی اضافه بهش پس بده بدون در نظر گرفتن اینکه ارزش پول ده سال بعد همون نیست؟ (4025437) (alef-2)
 
حمید از اراک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۲۱:۲۲:۱۴
با سلام.اولا عزیز برادر بانک به کسی وام بده که توان پرداختش را داشته باشه
دوما خود بانک هم میدونه خیلی از تسهیلات پرداختیش دارای تضامین کافی نیست
ثالثا به فرض که سود کاملا به جا باشه آیا نرخش باید اینقد باشه
و در اخر اگر هر وقت خواستید در مورد یک پدیده ای نظر دهید به نتایج و خروجی آن نگاه کنید .الان چند هزار شرکت ورشکسته شدند به خاطر همین سودهای کلان و ..... (4025888) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۰۷:۰۴:۱۲
داداش شما کلا داری داری اشتباه میزنی
اگه سود سپرده ها و تسهیلات برابر باشه چطور بانکها هزینه هاشون رو کاور کنند؟ چطور ریسک رو تحمل کنند؟
ازطرف دیگه بانکها سالهاست میگن ما سود سپرده و تسهیلات نمیخوایم بزارید به ازای خدمات مثل همه دنیا کارمزد بگیریم. برید ببینید کیا با این کارمزدی شدن خدمات مخالفند (4026362) (alef-11)
 
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۱۰:۰۷:۳۵
سلام دوست عزیز
بحث اول اینه که طبق قوانین تجارت اسلامی شما وقتی پولت رو به شخص دیگری میسپاری اگر بگی من هر ماه مثلا 2 درصد سود از شما میگیرم این معامله شما باطل و حرامه. شما باید تو سود و زیانش شریک باشی. (4026648) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۱۵:۵۲:۴۳
اينكه بانك بايد بر اساس شرع كار كند به معناي كاهش نرخ سود تسهيلات نيست!!! و اين كه چون منابع بانكي در اختياز عده كمي است آنها راضي به كاهش سود نيستند نيز حرف درستي نيست چرا كه در بانك دونوع سود وجود دارد سود سپرده و سود تسهيلات و افرادي كه دنبال منابع بانكي هستند بدنبال كاهش نرخ سودند وصحبتهاي نگارنده عزيز ناقص است و بايد به نكات ذيل توجه نمود:
1) بانك ابزاري است كه در جاي ديگر اختراع شده (در نظام سرمايه داري)، جايي كه اصالت با پول و سرمايه است و عايدي به صورت بهره و بازده به صاحبان آنها تعلق مي گيرد. نظامي كه ذاتا به دنبال طبقاتي شدن جامعه است و ثروت نهايتا در دستان عده اي انباشته مي شود. نظامي كه مترفين را مي سازد و در پيشرفته ترين كشورها از آمريكا تا آلمان و ژاپن نظام طبقاتي را ايجاد نموده است. هرچند در برخي از كشورها تعديلاتي از طريق نظام تامين اجتماعي و استفاده از تعاوني صورت پذيرفت.
2) بانك موسسه اي است كه از طريق خلق بدهي كار مي كند و بنگاهها و اشخاص به آن قرض مي دهند و قرض مي گيرند. بانك در فضايي كار مي كند كه همه افراد يا طلبكارند و يا بدهكار و از طريق آن رشد و توسعه مادي مي يابند. جايگزين اين نظام نظام مشاركت است كه البته فقط به معناي مشاركت در پول و سرمايه نيست بلكه شامل مشاركت در كار هم مي شود. البته بانك براي مشاركت ساخته نشده است و نمي تواند از طريق شراكت پول را تزريق نمايد يكي از دلايل آن هم اين است كه بانك سرمايه اي از خود تقريبا ندارد و با پول ديگران كار مي كند و نمي تواند ريسكهاي ديگران را كاملا تحت كنترل خود در آورد و بر آن مديريت كند. اگر هم بخواهد افزايش سرمايه دهد از قابليت خلق پول آن كاسته خواهد شد.
اگر بخواهيم بانك را اصلاح كنيم اول بايد مشخص كنيم كه آيا نظامي كه مبتني بر بدهكار شدن و طلبكار شدن است را مي پذيريم يا نه؟ اگر نمي پذيريم جايگزين آن چيست؟ نمي شود فقط يك جز را اصلاح نمود و بقيه موضوع را وانهاد.
3) كاهش نرخ سود تسهيلات بازهم به نفع كساني است كه به منابع بانكها دسترسي دارند. اين حرفهاي رسانه اي راه زيادي به جايي نمي برد. بايد فكر اساسي نمود.
4) كشوري كه داراي بانك، شركتهاي سهامي و نهادهاي سرمايه داري است بر همان منطق سرمايه داري حركت مي كند. اگر برمبناي دين مداري حركت كنيم بايد تكليف خود را با كل نظام مشخص كنيم و نه اينكه فقط بانكها را مدنظر قرار دهيم. در شركتهاي سهامي نيز سود به صاحبان سرمايه مي رسد و كاركنان فقط حقوق تقريبا ثابتي دريافت مي دارند.
5) محوريت سرمايه داري بر پايه حاكميت صاحبان سرمايه بر صاحبان كار است. جايگزين اين نظام هم نظام مشاركت است، مشاركت صاحبان كار و سرمايه. البته كمونيسم بر پايه حاكميت عمومي بر سرمايه بود و تعاوني بر پايه تساوي كار و سرمايه است. اما بهترين و كاملترين آن مشاركت است. (4025441) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۰۲:۳۹:۰۷
من مثبت دادم چون بخشی از واقعیات جناب گفتی ولی کامنت بعدی بخشی دیگر واقعیت است لطفا توجه کنید. بانک هم سیستم/ابزاری است برای تامین یک نیاز، اختراعات برای نیاز هستند. گوشی موبایل در دنیای غرب بوجود امد ولی ایرانیها یکی از پرکاربرترین ها هستند! مهم نیست اختراع کجا و توسط چه کسانی و با اعتقاداتی بوجود امده، وقتی نیازی مشترک انسانها باشد توجیه کاربردی دارد. (4026283) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۱۶:۳۱:۲۱
1- بحث سود
2- بحث اختصاص منابع

این دو تا باید جداگانه بحث شود و اختلاط نشود. ولی واقعیت های تلخی دیگری است.
در بازار غیر رسمی خدمت تسهیلات اعتباری (که به درست یا غلط اسمش نزول خوری می گذارند) ماهانه صدی، 3 الی 5 درصد است که حداقل سال 36 درصد می شود!
با این حساب الان هم نرخ سود 18 درصد، و حتی تا 25% هم نوعی جذابیت رانت است! برای همین پارتی بازی و فساد بالایی شده و برخی اش افشا شده.

اما سوال اینست چرا در بازار غررسمی 36 درصد و بیشتر و سیستم بانکی 18 دردصد و بیشتر از تسهیلات اعتباری و پولی است؟ چرا تقاضا است؟
واقعیتهای دیگری است مثلا استهلاک ارزش پول شامل مروز زمان و تورم، اینها مفاهیم اقتصادی هستند، در کشوری که نرخ رشد تورم دو رقمی است، ارقام درشت وام (قرض) دارای ذاتی ارزش و واقعیت استهلامک ارزش است. وام نوعی خدمت اجاره مال است و مثل هر نوع اجاره ای متعارفی از جنس ارائه خدمت، داری بهایی است که عرف بازار بر اساس ارزش افزئده و میزان استهلاک تجربتا اعلام میشود. این اعداد تجربی و طی چند نسل از تجربه اقتصادی مردم بدست میاید.
در واقع ممکن است حتی این سودی که سپرده گذار میدهند بانکها، حتی تامین جبران کاهش ارزش پولشان نباشد و حتی بعد از یکسال ارزش مال/پولشان کمتر و موجب زیان شود! (4025483) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۱۶:۳۳:۴۳
صرفا انتقاد کردن از بحث رانت اختصاص منابع، مشکل گشا نیست. توزیع منابع بانکها، امروزه بسیار پیچیده شده. ضمانت ها و وثیقه برای ارقام بخصوص درشت میلیاردی. خب برخی بلدند با رابطه و اطلاعات و ایجاد شرکتهای صوری و ارائه پروزه های کاغذی ارقام بزرگ وام بگیرند و برخی پول بانکها بالا بکشند و یا انها با نرخ سود پایین گرفته و دو مرتبه با نرخ بالاتر در بازار بفروشند! (4025487) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۱۶:۳۸:۲۸
هر ارگان و نهاد و سازمانی واسه خودش بانک زده اسمش هم خصوصیه
دیگه نمیگن پول تاسیس از بیت المال بوده ریشه این فساد همین ها هست
ببینین هر بانکی به کجا وصله؟
همه یکی یه بانک واسه خودش دارن قوی هم هستن کی میتونه کنترلشون کنه
این کشور بد داره به سراشیبی سقوط میره خدا هم دیگه رحم نمیکنه با این اوضاع (4025496) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۰۳:۱۵:۴۶
بعد برجام قضیه fatf پیش اماده، خب ارگانه ای نظامی و امنیتی، در شاریط خاص کشور نیاز مالی و پرداخت های پرسنلی و غیره دارند، وجود این بانکها البته در چاوچوب قانون و نظارت نهادهای عمومی برای جلوی از تخلف، میتواند راه حلی باشد تا دیگر بانکها دچار تحریمهای خارجی نشوند. این خودش شفاف سازی است در این شرایط خاص. تا شرایط کشور به حالت نرمال بین اللملی دربیاد. (4026300) (alef-11)
 
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۱۷:۳۰:۱۷
اقا تکلیف چیه بالاخره
تو استفتاء مراجع این ربا نیست
بالاخره سپرده گذاری کنیم یا نه ؟
ظاهرا این هم به باقی تناقضات زندگیمون باید اضافه کنیم ! (4025579) (alef-11)
 
سلیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۱۸:۵۱:۰۰
مسئله این است که برای مثال اگر تورم 40% باشد و بانک به شما 20% سود بدهد نه تنها سودی نداده است بلکه 20% از ارزش پول شما به جیب بانک رفته است. در مسئله ربا باید به پول کاغذی و تورم باید توجه کرد. (4025676) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۱۹:۴۴:۵۴
کشور ما یکی از رباخوارترین کشورهای دنیاست
بانکها طناب دار تولید هستند دولتها هم حامی انهاست (4025748) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۱۹:۴۵:۳۱
وقتی هر نهاد نظامی برای خودش بانک زده دیگه کسی نمی تونه بهش بگه بالای چشمت ابروست (4025749) (alef-13)
 
مجيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۲۳:۰۸:۰۵
بعضى از مردم و مسئولين يه جورى از ربا خوارى بانك ها دفاع ميكنن ، آدم فكر ميكنه خدا اشتباه ميكنه اينا درست ميگن ! (4026085) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۰۳:۳۳:۱۲
این قضاوت شما و خود را جای خدا گذاشتن، احتمالا برمیگردد به اینکه خییل ها دلشان میخواهد از سرمایه/سپرده مردم نزد بانکها مجانی استفاده کنند! من تا حالا یک ریال نتوانستم از سیستم بانکی وام بگیرم چه با سود و چه قرض الحسنه، حتی یک ریال نتواستم بگیرم اکنون که به سن میانسالی رسیده ام و هم بیکارم و هم نیازمند سورمایه! ولی این قدر عقل دارم که میدانم توقع بیجایی است که مثلا از یک غریبه یکصد میلیون وام بگیرم و از ان سود ببرم و استفاده کنم و بعد مثلا سه سال بیایم همان صد ملیون به او بدهم، صد ملیونی که فقط نرخ تورم 20% در نشر بگیریم ارزش پول ان وام دهنده به من نوعی، 60% ارزش کاهش یافته! ایا من نوعی این قدر منصف نباید باشم موجب زیان به کسی که به من خدمتی کرده و پولی وام داده به او زیان نرسانم؟! خودتان را جای وام دهنده بگذارید!
این داستان ربا، مربوط مشائل شرعی قرون بسیار گذشته است. نمیدانم چه چیزی و کجا این داستان ربا دقیقا صدق میکند ولی من ان مثال بالا را گفتم باور دارم و معتقدم ان مثال فوق اگر نادیده انگاشته شود، مشکلات دیگری بروز میکند، حداقلش اینست دیگر کسی نخواهد توانت براحتی وام تهیه کند و فرصت را ازدست میدهد باری زندگی بهتر.
ولی داستان سود و نحوه تعامل بین وتام دهند و وام گیرنده و اسطه یعنی بانک نیاز به اصلاح و بهبود دارد. بایست این خدمت وام برای عموم اسان تر شود.
قطعا سنت انسان دوستانه قرض الحسنه باید گسترش یابد. قرض الحسنه واقعا نیاز مبرم جوامع بشری است و نیکی قرض دادن به نیازمندان بسیار ارزش والای انسانی-اخلاقی دارد. (4026303) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۰۰:۲۵:۳۸
بانکها در برابر کارمندان خود کاملا اسلامی هستند (4026210) (alef-11)
 
China
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۰۶:۱۱:۳۵
مشکل در اشتباه بین «عدد» و «ارزش» است بگذارید با چند متال توضیح دهم

فرض کنید قد انسانی ۱۵۰ سانتیمتر باشد قد انسان دیگری ۶ فوت باشد
ساده لوحی است که بگوییم آنکه ۱۵۰ است چون «عددش» بزرگتر است قد بلندتر است مقایسه عددها بدون توجه به ارزش «واحد» کار عبثی است

فرض کنید مجلس در یک مصوبه ۳ صفر از پول ملی بردارد. اگر قبل از مصوبه هزار نومان به کسی بدهیم و بعد از مصوبه یک تو مان بگیریم ضرر کرده ایم؟

اعداد قراردادی هستند و به علل مختلف ارزش آن ها تغییر می کند حالا این علت مصوبه دولت باشد یا تورم یا هر چیز دیگر

ارزش ها مهم است -نه عددها - حتی به روز کردن مهریه نشان می دهد که
آنچه مهم است ارزش است نه عدد

اگر شما خانه ای را ۴۰ سال پیش خریده اید و حالا می خواهید بفروشید به همان قیمت چهل سال پیش می فروشید؟

در بحث ریا هم اگر ارزشی را بدهیم و ارزش بیشتری را بگیریم قطعا رباست
اما اگر ارزشی را بدهیم و ارزش کمتری را بگیریم (بدون توجه به اینکه روی اسکناس چه عددی نوشته) آیا رباست؟

آیا صد دلار با صد یورو یا صد تومان با صد یوآن چون «عدد یکسانی دارند» هم ارزش است؟

صد تومان زمان رضا شاه با صد تومان زمان شاه بات صد تومان امروز چون عدد یکسانی دارند هم ارزش هستند؟

مبنا قرار دادن «عدد» به جای «ارزش» اشتباه رایج و وحشتناکی است (4026335) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۰۷:۳۷:۴۱
بانکها باید خانه تکانی شوند و عوامل فساد را بیرون بریزند متاسفانه من خودم شاهد بودم که وقتی در بانکی یکی از مدیران فاسد را میخواستند اخراج کنند چطور نمایندگان مجلس به پشتیبانی او درامدند
و یا خاوری که بدلیل مسایل متعددی از مدیرعاملی بانک سپه کنار گذاشته شد پس از سه سال بازنشستگی با حمایت رحیمی مجددا به مدیرعاملی بانک بزرگتر ملی نصب شد (4026393) (alef-11)
 
عبدالله
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۰۷:۴۴:۰۶
بحث اصلی این است که این مسئله ربای بانکی را با اسلام قاطی نکنند و با نام اسلام دمار از روزگار مردم در نیاورند.مثال ساده، نوعی وام که البته اکثر مردم را همین وام بیچاره کرده وام مضاربه است و در دستور کار مضاربه آمده که طرفین در سود و زیان شریک هستند ولی اگر وام گیرنده ورشکست شد وام دهنده در ضرر او شریک میشود؟! نه، وام دهنده فقط به یک طرف قرارداد که سود است فکرکرده و اعمال میکند که این عمل اصلا اسمش مضاربه نیست. لذا بهتر است نام اسلامی را از پسوند بانکداری کشور بردارند و مردم را نسبت به اسلام بدبین نکنند..زیرا وقتی بنده خدایی به دلیل دیر کرد وام باید همه زندگیش را بفروشد و به بانک بدهد نگوید این بانکداری اسلامی مرا بیچاره کرده بلکه تمام گناه به گردن بانک باشد نه اسلام...چونکه برابر آموزه های دینی اسلام هرگز بدبختی پيروانش را نمی خواهد. (4026400) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۰۷:۵۳:۵۲
رباخوار دشمن خداست حالا هرجوری میخواهید بپیجونید و نامش را عوض کنید (4026408) (alef-11)
 
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۰۸:۰۰:۱۲
لطفا نظریه پردازان اقتصاد اسلامی بفرمایین جلو و تز و اصلاحیه خودشون را ارائه بدهند تا وضعیت درست بشه...... (4026418) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۰۸:۰۴:۴۲
توی هر خیابون که میری چند تا تجارتخانه (بانک) در بهترین نقطه اون خیابون وجود داره معلومه شغل پردرآمدیه پول فروشی-سیستم اقتصادی و بانکی فاسدی داریم چون سیستم اداری-بانکی و قضایی سالمی نداریم (4026427) (alef-11)
 
فرشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۰۸:۲۶:۲۲
رباخواری بانکها جامعه رو به قهقرا خواهد برد و متاسفانه داریم میبینیم که این روند شروع شده.این سنت الهیه. (4026478) (alef-11)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۱۰:۰۰:۴۵
سلام علیکم

علت عدم تأثیر را امام حسین علیه السلام هزار و اندی پیش فرمودند:

و انما ادعوکم الى سبیل الرشاد، فمن اطاعنى کان من المرشدین و من عصانى کان من المهلکین ، و کلکم عاص لامرى غیر مستمع لقولى ، قد انخزلت عطیاتکم من الحرام و ملئت بطونکم من الحرام فطبع الله على قلوبکم ، و یلکم الا تنصتون ؟! الا تسمعون ؟!

((... من شما را به رشد و سعادت فرا مى خوانم ، هر کس را من پیروى کند، از رشد یافتگان است و هر کس ‍ مخالفت ورزد، از هلاک شدگان است . اینک همه شما سرکشى و عصیان و با دستور من مخالفت مى کنید که گفتار مرا نمى شنوید، آرى در اثر هدایاى حرام که به دست شما رسیده و در اثر غذاهاى حرام که شکمهاى شما از آنها انباشته شده ، خداوند این چنین بر دلهاى شما مهر زده است واى بر شما! چرا ساکت نمى شوید؟! چرا به سخنانم گوش فرا نمى دهید؟!)).

دوستان می بینند، وقتی حرف امام معصوم ک ههمون حرف خداست، بر گوش و جان افراد شکم از مال حرام پر کرده اثر نمیکنه، چطور انتظار میره که حرف یک مرجع تقلید با تمام مراتب تقوا و علم، رو این افراد اثر کنه.

درد مشخص است و درمان مشخص. باید به سراغ اهل درمان رفت. نه هرکه سر بتراشد قلندری داند ..
قطعا اگر کسانیکه در عالم خیال و اوهام خودشان احساس تکلیف میکنن و عرصه را بر اهل تکلیف تنگ میکنند، بار را روی زمین بگذارند، قطعا اهلش میان و بار را به درستی برمیدارن.
آره آقا جان، کار از دست اهلش خارج شده که امروز 8 این مملکت گرو 80 اونه و روز به روز داره اوضاع بهترم میشه ...

به امید اصلاح واقعی انشاء الله (4026637) (alef-11)
 
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۴ ۱۲:۲۴:۱۲
درود و رحمت خدابر آیت لله حوادی آملی که حرام خدا را حلال نمی داند (4030263) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.