نظر منتشر شده
۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 246686
نقدی بر ممنوعیت گردش به راست
بخش تعاملی الف - محمود رضا ایزدی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۵

گردش به راست با احتیاط آزاد است" این قانون یا عرفی بوده که از ابتدای اعمال قوانین راهنمائی و رانندگی در ذهن مردم جا افتاد و اینک مسئولین قصد تغییر انرا دارند, اتفاقا اگر از ابتدا که چراغ های تقاطع ها دو مرحله ای بود این امر ممنوع و حالا که چراغ ها چند مرحله ای شده اند این امر یعنی "عبور با احتیاط" ازاد می شد معقولتر و موجه تر بود.

امروزه در بعضی تقاطع ها چراغ ها در چند مرحله عمل کرده و بعضا زمان زیادی را قرمز می مانند و در این حالت فقط در یک یا دو مرحله گردش به راست مشکل درست می کند و در بقیه زمان ها ماندن خودروها در پشت چراغ, کار بیهوده ای است و مسئولین مربوطه میتوانند با نصب چراغ ویژه ای در مراحل مورد نیاز گردش به راست را ممنوع و در مراحل بعد انرا قرمز چشمک زن نموده تا رانندگان با احتیاط و با رعایت حق تقدم عبور کنند و با این کار از اتلاف میلیون ها دقیقه وقت و سنگینتر شدن ترافبک جلوگیری کنند, مطمئنا این مسئولین نیز به این شیوه راه گشا و قانونی اگاه هستند.

ولیکن من فکر می کنم که آن ها دوربین های مخصوص جریمه عبور از چراغ قرمز را که خریده و نصب کرده اند را به درستی انتخاب نکرده و نمی توانند در آن ها این رویه و هوشمندی را ایجاد کنند تا فرق بین عبور از چراغ قرمز و یا گردش به راست با احتیاط را تشخیص دهد و همه را جریمه می کند و در عین حال می خواهند هر طور شده از آن ها استفاده کنند بنابراین ساده ترین راه را انتخاب نموده اند. به غیر از بحث گردش به راست, در تقاطع های زیادی طبق روالی که مانند قانون گردیده و در اغلب اوقات با دستور مامورین, برای عبور تعداد بیشتری خودرو از تقاطع, خودروها علیرغم چراغ قرمزاز پشت خط کشی حرکت کرده و برای گردش به چپ در وسط تقاطع متوقف میگردند که این عمل در تقاطع های زیادی راه گشای ترافبک می باشد و اینک با اعمال جریمه مطمئنا مشکلات زیادی را بوجود خواهد اورد.

بنابراین از مسئولین محترم تقاضا میگردد با سعه صدر بیشتری اقدام تا مشکلات دامن گیر این طرح نگردد.
کلمات کلیدی : محمود رضا ایزدی
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۴ ۰۹:۴۴:۱۶
انتقاد بسیار بجایی است البته در صورتی که به ان توجه شود (2450513) (alef-10)
 
نادر
۱۳۹۳-۰۸-۰۵ ۰۸:۴۰:۵۳
با سلام؛ طبق آیین نامه راهنمایی و رانندگی گردش به راست در تقاطع، در زمان قرمز بودن چراغ، فقط در صورت وجود تابلوی، گردش به راست آزاد، مجاز است. این قانون و تابلوی آن از پنجاه سال پیش وجود داشته ولی رعایت نمیشده تا حدی که فراموش شده است. ولی باتوجه به تاثیر آن در ترافیک تقاطعها بایستی جاهای مجاز با تابلو مشخص شود. (2452386) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۵ ۱۹:۲۸:۵۸
از پلیس راهنمائی بعید است که چنین قانونی وضع میکند . درهیج جای دنیا گردش براست بطور مطلق ممنوع نیست مگر اینکه تابلو زده باشند که در حالت چراغ قرمز گردش براست ممنوع است . حداقل درامریکا وکانادا چنین است درحالیکه درایران میخواهند عکس آنرا اجرا کنند یعنی گردش براست درچراغ قرمز ممنوع است مگر اینکه تابلوی گردش براست آزاد وجود داشته باشد . لاین مختص گردش براست در بسیاری از تقاطع ها مفید است و از بارترافیک می کاهد . مشکل اصلی درایران عدم رعایت حق تقدم هاست . شما همواره باید بتوانید گردش براست بکنید منتها باید توجه کنید که خودروهای درجال جرکت مستقیم که چراغشان سبز است حق تقدم دارند وشما نباید مزاحم حرکت سریع آنها شوید واگر آنرا رعایت نکنید باعث بهم ریختن ترافیک خواهید شد و همچنین درگردش براست باید رعایت حق تقدم عابرین
روی خط کشی را که چراغشان سبز است بکنید ویا ممکن است خودروهائی از روبرو می آیند و چراغشان برای گردش به جپ سبز است یعنی همان مسیری که شما میخواهید بپیچید بازهم حق تقدم با آنهاست . بنابراین اگر این حق تقدم ها رعایت شود هیچ مشکلی پیش نمی آید . ما حق تقدم را حتی درگردش به چپ هم رعایت نمی کنیم یعنی به محض اینکه چراغ سبز میشود مهلت نمی دهیم ابتدا خودروهایی که میخواهند مستقیم بروند حرکت کنند وپلیس هم کاری ندارد درحالیکه تا زمانیکه چهارراه از خودروهای عبوری مستقیم تخلیه نشده ما حتی حق نداریم به وسط چهار راه برویم چون اگر چراغ قرمز شود چهار راه بند خواهد آمد . فقط یک خودرو حق دارد به وسط تقاطع برود که به محض زرد شدن چراغ بتواند عبور کند . درکشورهای دیگر این قانون ساده را رعایت می کنند وهمه آسوده اند . یک مورد دیگر از معضلات ترافیک ما آمدن خودروها به وسط تقاطع به محض سبزشدن چراغ بدون توجه به اینکه آیا بعد ازتقاطع راه برای ادامه مسیر باز است یانه ؟ درحالیکه درکشورهای دیگر بشدت این قانون رعایت میشود وبدون نیاز به وجود پلیس هرگز چهارراه ها قفل نمیشود . ولی دراینجا بدلیل عدم رعایت این قانون بسیار ساده چهارراه چنان قفل میشود که ده تا پلیس هم نمیتوانند آنرا باز کنند .
به امید روزی که قوانین کار گروهی ورعایت حال دیگران بخصوص در رانندگی را یاد بگیریم وبدون نیاز به مبصر وپلیس زندگی را راحت تر وامن تربکنیم . (2453733) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۶ ۱۴:۱۳:۰۹
من از وقتی بچه بودم تابلوی گردش به راست با اتیاط آزاد بر سر بعضی تقاطع ها را به یاد دارم و معنی آن این بود که فقط در همین تقاطع ها این عمل مجاز است . بعداً در بعضی چهارراهها خط سفید جلوی خط کشی عابر پیاده را تا جلوی پیاده رو امتداد دادند و گفتند این یعنی گردش به راست در این موارد ممنوع است و اگر این خط تا پیاده رو امتداد نداشت ، گردش آزاد . دیگر آن تابلو فراموش شد .
حالا دوباره میخواهند احیایش کنند . والسلام (2455449) (alef-10)