نظر منتشر شده
۸۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 238982
دولت با واردات خودروی خارجی، بر شدت بی کیفیتی خودروهای داخلی دامن می‌زند
بخش داخلی الف، 2 شهریور 93
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۸
عدم واردات کالاهای لوکس یا دارای مشابه داخلی و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید به همراه الزام دستگاه‌های دولتی به خرید خودروی داخلی توسط قوانین، توامان می‌تواند هم کیفیت خودروهای داخلی را برای مصرف کنندگان داخلی بالا ببرد و هم از بیت المال در مقابل گرایش به خرید خودروی خارجی حفاظت کند. با وجود این دولت خیلی به این قواعد متعهد نیست.

در این خصوص با دکتر سید محمد مهدی غمامی عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) به مصاحبه پرداختیم که مشروح به شرح زیر است.

به نظر شما دلیل وارادات گسترده خودروهای خارجی در کشور چیست؟
تازه‌ترين آمارهاي رسمي از ميزان و ارزش واردات خودروهاي خارجي در ۳ ماهه نخست امسال (فصل بهار) نيز حاكي از آن است كه طي اين مدت وارد‌كنندگان ايراني با خريد و واردات ٢٣ هزار خودرو، رشد حدود سه‌ برابري واردات را رقم زده‌اند. براساس اين آمار واردات خودرو در فصل بهار امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد حدود ١٧٣ درصد و از لحاظ ارزش حدود ١٥٥ درصد رشد داشته است. در واقع این آمار در دوران تورم فزاینده و تحریم‌های متنوع و بسیار جدی، گویای دو مطلب است:

الف) سبک زندگی مردم به سرعت و به نحو قابل ملاحظه‌ای در حال گرایش به کالاهای وارداتی و بطور خاص خودرو به عنوان یکی از گران‌ترین کالاها است. (نقض سیستماتیک بند ۶، ۸ و ۲۴ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی)

ب) مردم آگاهانه دریافته‌اند که خودروهای بی‌کیفیت داخلی ارزش خرید و حتی سرمایه‌گذاری ندارند و پرداخت هر پولی به زحمت خرید آنها نمی‌ارزد. قطعات معیوب و گارانتی ناکارآمد و برخورد ناخوشایند خودروسازهای داخلی نیز مزید علت است. (نقض سیستماتیک بند ۲۰، ۲۳ و ۲۴ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی)

به این ترتیب خودروسازهای داخلی مهمترین عاملان نقض اقتصاد مقاومتی در عرصه‌ی خودروسازی کشور محسوب می‌شوند.

دولت چگونه باید خودروسازها را مکلف به بالا بردن کیفیت خودروها کند؟
وظیفه دولت در این زمینه «ساماندهی» و «مقررات‌گذاری» است. دولت باید در این مسیر با استفاده از صلاحیت تنظیمی خود مطابق قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴)، قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو، قانون ارتقاء كيفي توليد خودرو و ساير توليدات صنعتي داخلي و قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و همچنین سهمی که در تمام این شرکت‌ها دارد به کیفی سازی خودروسازی ایران بپردازد و با استفاده از تعداد قابل توجه خودرویی که نیاز دارد و لازم است از داخل تهیه کند با تحمیل شرایط اجباری بر خودروسازان، «کیفیت» با قیمت ارزان متمرکز شود و نه اینکه خود نیز با دست کشیدن از «صلاحیت تنظیمی» سراغ خودروهای خارجی برود.

یعنی به نظر شما دولت خود با واردات خودرو به بی کیفیتی خودروهای داخلی دامن زده است؟
بی‌کیفیتی خودروهای داخلی واقعیتی غیرقابل کتمان است که دولت نیز با دریافت آن چند سالی است از خودروهای داخلی قطع امید کرده و بطور گسترده‌ای اقدام به خرید خودروهای خارجی می‌کند. این تصمیم نیز نه منحصر به یک یا دو دستگاه اجرایی بلکه حاصل تصویب مجموعه‌ی وزیران در هیات دولت است. مجموعه مصوبات هیات محترم وزیران در ما‌ه‌ها و سال‌های گذشته رغبت گسترده‌ی آن‌ها را به ورود خودروهای خارجی و بطور خاص «خودروهای سواری خارجی شاسی بلند» نشان می‌دهد. برخی از این مصوبات که در فرآیند گران شدن بی‌وقفه‌ی خودروهای بی‌کیفیت داخلی صورت گرفته عبارتند از:

- مصوبه شماره ۴۵۳۰۷/ت۵۰۰۷۲هـ مورخ ۲۵/۴/۱۳۹۳ خرید ۸۶۰ خودروی خارجی برای وزارت نفت
- مصوبه شماره ۴۰۳۵۰/ت۵۰۵۴۱هـ مورخ ۱۵/۴/۱۳۹۳ خرید ۴۴ خودروی خارجی برای نهاد ریاست جمهوری
- مصوبه شماره ۱۸۵۷۷۷/ت۵۰۲۹۳هـ مورخ ۱۷/۱۲/۱۳۹۲ خرید ۲ خودروی خارجی شاسی بلند برای معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری
- مصوبه شماره ۹۷۱۷/۴۸۱۷۶ مورخ ۲۴/۱/۱۳۹۲ خرید ۱۴۶۰ خودروی خارجی برای وزارت نفت
- مصوبه شماره ۶۹۸۴۹/۴۸۱۷۶ مورخ ۲۸/۳/۱۳۹۱ خرید ۲۷۵ خودروی خارجی برای وزارت نفت
- خرید ۸ خودروی خارجی توسط وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مطابق مصوبه ۱۱۰۲۳۱/۴۶۴۰۹ مورخ ۳۰/۰۵/۱۳۹۰

آیا از نظر قانونی نیز دولت با ممنوعیتی در واردات خودروی خارجی مواجه است؟
فارغ از این مصلحت که دولت باید برای کیفی ساختن خودروسازی داخلی تمام توان و هزینه خود را مصروف الزام تعهدات کیفی بر خودرو سازان کند، متعهد به رعایت سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی لازم است که واردات کالاهای دارای مشابه داخلی را ممنوع می‌کند. این سیاست‌ها جنبه‌ی الزامی دارند و حتی اگر قانون هم نداشته باشیم دولت باید از اخذ تصمیم یا اقدام به انجام امور مغایر با این سیاست‌ها خودداری کند. گرچه خوشبختانه مطابق قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت از سال ۱۳۸۰، واردات خودرو توسط دولت را محدود کرده است. مطابق تبصره ماده (۳۰) قانون مذکور «نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور از ممنوعيت خريد خودروي سواري خارجي مستثني هستند. نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران مجاز است سالانه با پيشنهاد وزارت كشور و تصويب هيأت دولت از محل اعتبارات سالانه مصوب خودروي خارجي خريداري نمايد.» معنای این تبصره این است که در داخل کشور تنها نيروي انتظامي می‌تواند خودروی خارجی داشته باشد و سایر دستگاه‌ها به هیچ وجهی نمی‌توانند خودروی خارجی تهیه کنند. این صراحت را بند «الف» همین ماده نیز در اجازه به دستگاه‌های اجرایی بیان کرده و تنها به آنها اجازه خرید خودروی سواری داخلی داده است. به این ترتیب وقتی جهل به قانون برای افراد عادی رافع مسئولیت نیست از دولت که خود با توشیح و حتی چاپ و انتشار قوانین بیش از سایرین با قوانین آشنا است، به هیچ نحو مسموع نخواهد بود. بویژه که دایره‌ی شمول واردات کالاهای لوکس یا خارجی دارای مشابه، با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تأکید رییس جمهور در ماه‌های اخیر ممنوع شده است.
 
علیرضا
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۰:۲۳:۱۳
عزیز من چرا تحلیل اینطوری میکنید...؟ میخواید به دولت گیر بدین بهونه دبگه گیر نیوردی؟ 30 ساله خودروی بی کیفیت ایرانی رو با هزینه بالا به اسم حمایت از تولید داخل میخریم چه پیشرفتی تو کیفیت داشتیم؟؟؟؟؟ آقا نمیخوایم. ..شما بلدید پل بسازین آفرین....بلدید سد بسازین آفرین....نمیخواد ماشین بسازین...نمیخواد هواپیما بسازین...
در ضمن میخواید برید چین ماشین بیارین مونتاژ کنید اسمشو بذارید تولید ملی؟؟؟ (2336185) (alef-13)
 
علی 12
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۱:۴۷:۱۳
"""...سبک زندگی مردم به سرعت و به نحو قابل ملاحظه‌ای در حال گرایش به کالاهای وارداتی و بطور خاص خودرو به عنوان یکی از گران‌ترین کالاها است..."""

عزیز من شما در تهران دارید دلالی میکنید و پول دارید.
ولی در شهرستانها مردم دارن با درآمد ماهی 300 تا 400 تومن در ماه زندگی میکنن.
شما خودتونو به عنوان ""مردم"" درنظر نگیرید.
دیگه خرید یه پراید برای ""مردم واقعی"" رویا شده، اونوقت شما میگید خودروهای وارداتی؟؟؟؟؟؟؟


معلومه که تفکر درستی از وضعیت کشور ندارید. (2336479) (alef-13)
 
همه مردم ایثارگر ایران
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۴:۳۱:۰۰
واقعا تا کی باید چوب ندانم کاری بی لیاقتی بی عرضگی و وابستگی صنعت خودرو به دولت را مردم بیچاره بخورند
آیا به نظر شما کوچکترین حق پدرها و مادرهای ما این نیست که بعد از یک عمر سختی فشار جنگ سازندگی و .... حداقل رفاه مردم کشورهای معمولی را داشته باشند پدر من و شما که بعد از عمری با هزار بدبختی و قرض 15 یا 20 میلیون پول جمع کرده و میتونه با همین پول معمولی ترین خودری روز اروپا رو که مصرف خوب کولر خوب راحتی خوب و هزارجور محاسن دیگه رو داره سوار شه ولی جهت رشد و ترقی صنعت خودرو باید پراید 30 سال پیش رو با هزار ریسک و بدبختی بخره
من که مردم و خاکم کردید رفتم دیگه کی میخوام راحتی و لذت معمول سوار شدن نه تو خودروی شخصی توی تاکسیشم ندارم به چه دردم میخوره میخوام هیچوقت صنعت بخور بخور خودرو کشورم پیشرفت نکنه آقا نمیتونید ول کنید دیگه دست از سر ما بردارید (2336945) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۴:۴۱:۲۶
بعد از ثبت‌نام برای یک دستگاه اتومبیل تندر90 در شرکت پارس خودرو حال که نوبت به تحویل آن رسیده می‌گویند تولید خودرو به دلیل نبود قطعات متوقف شده است. چرا این موضوع را بعد از ثبت‌نام و دریافت پول خودرو بیان می‌کنند. (2336975) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۵ ۱۶:۳۱:۱۱
وقتي به جاي کلان نگري بيفتيم مشکل شخصي خودمون را حل کنيم اوضاع ميشه همين!!! (2344957) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۵:۱۱:۰۰
آقای علی 12 شما دارید خلط مبحث میکنید گرانی بی دلیل خودروهای داخلی و حق گمرک بی دلیل تر خودروهای وارداتی عامل گرانی خودرو هستش چه ربطی به واردات داره اگه همین واردات کشکی هم نبود این خودروسازها با کمال ... 405 رو به قیمت 80 میلیون حاضر بودن بفروشن و من و شما هم میرفتیم میخریدیم همین خودروهای خارجی با کیفیت هستش که اینا جرات نمیکنن این قراضه ها رو بیشتر از این بفروشن (2337073) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۲۳:۱۸:۳۶
كجاش با كيفيته؟ ليفان چيني مثله پرايده خودمونه فقط ظاهرش آدمو فريب ميده (2338003) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۴ ۰۸:۱۶:۲۵
اولا اگه گمرک همین لیفان چینی رو بردارن قیمتش از پراید خودتون هم پایین تر میاد بعدش هم بی انصافی نفرمایید دیگه مثل پراید داغون که نیست (2340704) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۵ ۱۶:۳۲:۳۹
اين کامنتهاي بي ربط به مساله را چرا منتشر مي کنيد. طرف از ماشينش ناراضي است حالا بايد حتما بگه چي بوده و ...
. مشکل اساسي تر است مشکل خود شرکتهاي خودرو سازي هستند (2344963) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۵:۱۵:۰۷
واقعا خیلی به فکر مردمی !
منظورت پراید 6 میلیونی هست که 20 میلیون می فروشند !
یا ال 90 با کیفیت بالا به قیمت 5000 یورو مونتاژ خارج را با مونتاژ بی کیفیت در داخل 35 میلیون می فروشند !

باید جلوی ورود کالاهای خارجی هم کیفیت و هم قیمت با کالاهای داخلی گرفته شود نه اینکه در ایران یک کالای گران و بی کیفیت ساخته شود بعد ما جلوی ورود کالای خارجی ارزانتر و با کیفیت تر آنرا بگیریم ! خوب معلوم هست 100 سال دیگر هم بگذرد کارخانه ایرانی همان کالای آشغال را تحویل بازار میدهد چون رقیبی ندارد.

برای اکثریت مردم ( بجز رانتیهای پورشه بخر) خرید خودرو چه داخلی و چه خارجی شده رویا چون دلار 1000 تومانی را با قیمت غیر واقعی 3100 تومان دارند می فروشند و همه چیزی را با این قیمت غیر واقعی می سنجند و مردم هم توان خرید کالاها چه داخلی و چه خارجی روی دلار بالای 1000 تومان که قیمت غیرواقعی دلار هست را ندارند (2337087) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۸:۵۱:۰۳
اول اجازه میدیم بازار انحصاری بشه و بعد یه شورایی درست میکنیم به نام شورای رقابت که معلوم نیست قرار هستش چی رو با چی رقابت بده و بعدش هم این شورا میاد بدون قدرت اجرایی یه قیمتی رو که هیچ کس قبولش نمیکنه ارائه میده و بعدش لابی شروع میشه و دوباره قیمتها تغییر میکنه و بعدش یه عده خشنود میشن و یه عده ناراحت و بعدش دوباره شورا برای بدست اوردن دل همه دوباره مصوبه ی خودش رو لغو میکنه و دوباره جلسه میزاره و دوباره قیمت جدید درمیاره و دوباره یه عده ناراحت میشن و....
===========
برادر من خوب بجای اینهمه سازمان و نهاد و مصوبه و... کمی اون شیر تعرفه واردات خودرو رو سفت و شل بکنین رقابت بوجود میاد دیگه!!! (2337534) (alef-13)
 
جاهد
۱۳۹۳-۰۶-۲۲ ۱۹:۵۷:۴۶
چرت و پرت نکته مي فرماييد.يعني 11 ميليون تهراني در حال دلالي هستند!!!! (2372785) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۲:۳۰:۲۷
اخه در دولت قبل می گفتند ورود ماشنهای خارجی باعث تضعیف تولید داخل می شود. شما باعث شدید دولت داخل رشد نکند. اما مثل اینکه الان دیگر ورودشان اشکالی ندارد هیچ بلکه بسیار خوب و مطلوب جلوه می کند. (2336618) (alef-13)
 
مقداد
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۴:۵۸:۵۵
کمک به تولیدکننده داخلی مربوط به صنایع نو پا هست که درحال پیشرفت هست و نیاز به حمایت در برابر تولیدات خارجی داره.
نه خودرو سازی که روزبروز بی کیفیت تر میشه.
اینا به اندازه کافی پول هم جمع کردن.
یکی دیگه از راه های پیشرفت، در کنار حمایت از تولید داخلی در برابر تولید خارجی، ایجاد محیط رقابتی هست تا تولید کننده خودش رو یکه تاز نبینه و هر تولید بی کیفیتی رو دست مشتری نده.
ایرانخودرو و سایپا سالها پیش باید تنبیه میشدن.
دولت با برداشتن مالیات های خودرو های با کفیت بالا، کم مصرف و ارزون خارجی، باید نشون بده که جون مردم کشورش مهم هست.
با این روش هایی که الان هست، سایپا و ایرانخودرو روز بروز تپل تر میشن و به ریش منو شما میخندن و تا 100 سال دیگه پراید 232 تحویل مشتری میدن که فرقش با مدل قبلیش (231) اینه که شبیه مدل پراید 163 شده البته اینبار بدون شیشه های جلو که خب خود خریدار میتونه شیشه بخره بندازه. (2337035) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۶-۰۳ ۱۹:۰۲:۰۲
دوست من یادتان نرود که اجازه ورود خودرو خارجی در دولت قبلی صادر شد و البته کار به جایی هم بود . بعد از کلی دعوا مجلس محترم اجازه ورود خودرو دسته دوم خارجی را داد که خوشبختانه توسط همین اقای احمدی نژاد نادیده گرفته شد وگر نه ما هم باید مثل افغانی ها و روسها ماشینهای دسته دوم عربها را سوار میشدیم . به هر هال با این وضعیت خودرو سازی بهترین کار اجازه تاسیس کارخانه جات خودرو سازی خارجی در کشور است تا هم رقابت ایجاد شود و هم ارز از کشور خارج نشود و هم از تولید و قطعه سازی همایت شود و هم مردم دیگر مجبور به خرید خودرو داخلی بی کیفیت و یا خودرو خارجی با سه برابر قیمت نشوند. (2339946) (alef-3)
 
ایرانی
۱۳۹۳-۰۶-۲۳ ۲۳:۲۲:۴۷
من در شهری زندگی می کنم که ماشین های دست دوم از شهر ما می گذرد و برای افغان ها و .. می رود.
حقا که همشون به هر ماشین نوی داخلی شرف دارن ...
گربه دستش به گوشت نمی رسید و می گفت بو داره! (2374510) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۳:۳۶:۳۹
برادر جان نقطه پنهان این قضیه درامد دولت از خودرو های وارداتی و داخلی است. مشکل وارد کردن خودروخارجی نیست. چون خودرو خارجی وارد هر کشوری میشود. چرا در کشورهای دیگر موجب پایین امدن کیفیت نشده است؟ علت در واقع سود گمرکی 100% است که روی خودروخارجی میگیرد که در کشورهای دیگر مرسوم نیست. لذا با گران شدن دو برابری خودروی خارجی خودروساز داخلی حاشیه امنیتی دارد که میتواند خودرو داخلی را با قیمت بالاتر و کیفیت کمتر بفروشد.
تصور فرمائید یک اتومبیل متوسط تویوتا با قیمت 20 هزار دلار معادل 65 میلیون تومان بدون سود گمرکی وارد بازار شود ایا کسی حاضر است قیمت 30 تا 40 میلیونی برای خودروی بی کیفیت داخلی بدهد. در اینصورت خودروساز داخلی مجبور میشود کیفیت را افزایش بدهد. پس پشت پرده درامد هزار میلیاردی دولت از محل سود گمرکی غیر عادلانه به خودرو خارجی است.
تصور بفرمائید که سازنده خودروخارجی با پرداخت دستمزدهای طراحی و ساخت و مواد اولیه در بازار جهانی با کسب سود حداکثر 15% خودرو با کیفیت را به مردم میرساند اما دولت با کسب سود 100% از محل ورود همین خودرو چه درامد هنگفتی را جذب میکند و خودروساز داخلی نیز با فروش 2 تا 3 برابری سودهای کلان میبرد. این وسط فقط جان اقشار پایین جامعه که توان خرید خودرو خارجی ندارند در میان اهن پاره های پراید از دست میرود (2336811) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۵:۰۷:۵۳
علیرضا جان برادر من اینها سفسطه گرانی بیش نیستند خودرو سازان انقدر پشتشون گرمه که حالا حالاها از خواب خرگوشی بیدار نمیشن ما مردم هم بدتر از اونها سالی حدود 25000 نفر توی کشور خودمون کشته میشن توسط این ماشینهای داغون و بهشون باید گفت اینا شهدای خودروسازی ضعیف و درمانده کشور هستند من خودم دایی و زن دایی و دوتا بچه شونو از دست دادم چون با پراید با هشتاد تا تصادف کرده بودن همشون مردن یا بهتر بگم له شده بودند دیگه چی بگم تا تهش بخونید دیگه این وضع خودروسازی هیچ وقت درست بشو نیستش (2337065) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۸:۲۵:۵۵
آقای سایت وزین الف چرا چرت و پرت منتشر می کنید؟
تا خودروسازهای مفت خور و بی خاصیت در کنف حمایت قوانین انحصاری و حمایت های دولتی و فارغ و بی د
غدغه از رقابت کردن باشند. وضع همین خواهد بود.
چرا ادرس غلط می دید؟ (2337484) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۹:۳۰:۲۱
عزیز دروغ نمیگه
شما نگاه کن ببین همش خودرو چینی بجز ماشین های لوکس
بعد برو ببین این کارخانه های چینی چقدر اعتبار دارند وچقدر ماشن هاشون تو چین استفاده میشه (2337601) (alef-3)
 
حقگو
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۲۰:۲۰:۵۲
درسته
یکی برای من ثابت کنه اصلا ما خودروی تولید داخل داریم
ما مونتاژکار خودروهای خارجی هستیم قطعات هم معمولا مال کشور سازنده نیست
اگه داخلی بود که با 3 برابر شدن قیمت دلار این ماشینا هم 3 برابر نمی شد (2337682) (alef-3)
 
مجید
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۲۰:۴۵:۵۰
Big Like... (2337718) (alef-3)
 
مجید
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۲۰:۵۹:۰۹
آخرش نفهمیدیم چرا بزور کاری رو که توش هیچ استعدادی ندارین میخایم انجام بدیم .
معلوم نیست چرا دنبال کارایی که کشور ما استعداد داره نمیریم مثلا زعفران ایران که تو دنیا حرف اولو میزنه ، فرش ایرانی ، خاویار ، پسته و ...
چرا سرمایه و تفکر صنعتی سازی رو روی این مسائل که توش استعداد داریم نمیذاریم معلوم نیست بعدش میریم سرمایه میذاریم تو تولید خودرو مثلا ملی با این کیفیت وحشتناک پایین و مونتاژ انواع خودرو چینی بدون کیفیت
آیا اگر خدایی نکرده یکنفر از خوانواده یکی از کسانی که ازین صنعت خودرو بی کیفیت بدلیل منافع و جیبشون حمایت میکنن با تولیدات خودشون کشته بشه بازم بر طبل تولید خودرو بیکیفیت میزنن؟
خدا همه مارو به راه راست هدایت کنه (2337742) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۲۲:۵۸:۲۷
آقا اینو یادم رفت بگم خودشون که با بنز و بی ام و میرن. یه نماینده مجلس پیدا کنید که با پراید بره اینور اونور (2337972) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۳ ۲۱:۱۷:۴۹
واقعا عجب تحليل گرى همه جاى دنيا و اقتصاددانان عاقل و كشورهاى متمدن بر عكس فكر ميكنند ، اين ديگه از كجا پيدايش شد . ! (2340129) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۰:۲۶:۳۶
واردات خودرو خارجي گامي در جهت تنبيه خودروسازان داخلي و عاملي جهت ترغيب خودروسازان داخلي به افزايش كيفيت و خدمات ميباشد.بلعكس آنچه در مقاله شما آمده،بنده خودم با كمال تاسف يك خوروي داخلي دارم كه از كيفيت آن راضي نيستم ، من هم اگر توان مالي داشتم حتما يك خودرو خارجي ميخريدم. (2336198) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۰:۳۴:۱۳
اقاي دكتر دانشگاه امام الصادق نه دانشگاه تهران يا شريف ماشين هايي مورد نياز صنعت نفت هميشه سفارشي و قابل توليد در هر كشوري نمي باشد با تشكر (2336235) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۰:۳۷:۴۱
"دولت با واردات خودروی خارجی، بر شدت بی کیفیتی خودروهای داخلی دامن می‌زند"
این تحلیل شاهکاره
اخه بجای اینکه بنویسه که کیفیت بالای خودروهای خارجی باعث تلاش بیشتر خودروسازان برای رساندن سطح کیفیت محصولات خود به نمونه های مشابه خارجی میشه. همچین تحلیلی کرده. (2336247) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۰:۴۰:۴۹
چاره ی کار رقابت و مشارکت هست، خودروسازهای ما باید با خودروسازهای بزرگ جهان مشارکت داشته باشند. (2336258) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۵:۱۹:۲۰
دوست عزیز زمانی هم که مشارکت داشتند دیدیم ! شرکت پژو اجازه صادرات مدل 405 را به ایران نداده بود و خودروساز ایرانی هم دیدم که چه بلای بر سر خودروی پژو 405 که 20 - 30 سال قبل بهترین خودرو اروپا شده بود آورد که مثل بمبهای آتش زا این خودرو عمل می کرد ! (2337098) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۰:۵۷:۲۹
الف این مقاله از شما بعید بود (2336308) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۱:۰۲:۰۴
والا نمیدونم چرا در صنایع لوازم خانگی و فلزات و پوشاک و کشاورزی و ... واردات جنس خارجی منجر به کاهش کیفیت تولیدات داخلی نمیشه؟ این چه استدلالیه که نویسنده آورده؟ (2336322) (alef-13)
 
پیمان
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۱:۰۲:۲۲
شما مثل اینکه در این مملکت زندگی نمی‌کنی

سی و اندی سال است که کیفیت خودرو بالاتر نرفته هیچ پایین‌تر هم رفته
اگر بخواهیم با رشد کشورهای دیگه در این زمینه مقایسه کنیم که نابوده

من با اینکه آدمی هستم که سعی می‌کنم اجناس ایرانی بخرم از لوازم التحریر گرفته تا لوازم الکتریکی و منزل اما این یکی رو دارم پول جمع می‌کنم که برم خارجیشو بخرم.

به نظر من گردانندگان صنایع خودرو در ایران دچار یک توهم و غروری هستند که با هیچی درست نمی‌شه. مام تنها کاری که از دستمون بر میاد تحریم کردن اونها هست. (2336323) (alef-13)
 
ازاده
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۱:۰۵:۱۵
مردم حق دارند اتومبیل ایمن سوار شوند و دولت هم کار خوبی کرده که واردات را ازاد گذاشته شاید خودروسازهای داخلی به فکر بالابردن کیفیت شوند. (2336334) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۱:۲۴:۳۸
زیاد سخت نگیرید.اگه سوار خودروی داخلی میشد اینجور حرف نمیزد. (2336404) (alef-13)
 
ميلاد
۱۳۹۳-۰۶-۰۵ ۱۶:۲۹:۴۰
خودروي داخلي را همين من و شما و اقوام ما و فرزندان ما مي سازند. پس کمک کن بهتر بشه و نه اينکه تحقير کن (2344950) (alef-3)
 
ایرانی
۱۳۹۳-۰۶-۲۳ ۲۳:۲۸:۳۷
متاسفانه
از ماست که بر ماست...... (2374515) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۱:۲۸:۵۳
دوستان دقت کنند که مصاحبه شونده به واردات توسط دولت و به منظور استفاده دستگاه های دولتی اشاره کرده نه واردات برای استفاده مردم... اتفاقا خودروهای دولتی هرچه داخلی باشه بهتره و ضمن کم هزینه تر بودن، انگیزه استفاده شخصی ازشون هم کم میشه ضمن اینکه از تولید داخلی دولت باید بیشتر از مردم حمایت کنه... (2336421) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۴:۲۴:۴۷
كم هزينه تر نيستند , مصرف سوخت بالايي دارند و دائم در حال تعمير و نگهداري هستند و زودتر هم مستهلك ميشوند . (2336930) (alef-13)
 
وحید
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۱:۳۲:۱۳
ای بابا دست از سر مردم بردارین
یک عمر خودروی بنجل دادید به مردم خسته نشدید (2336432) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۱:۴۸:۲۳
بهترین راه کاهش پلکانی هزینه گمرک خودروی خارجی و اجبار و نظارت بر افزایش کیفیت خودروی داخلی است. مثلا هر سال 5 درصد کاهش پیدا کنه بعد نزدیک 10 سال هزینه گمرک صفر میشه. تو این ده سال اگر کیفیت خوردوی داخلی همپای خودری خارجی شد که فبها المراد اگر نشد همون بهتر که درش رو تخته کنند بگن ما خودروسازی نداریم! (2336484) (alef-13)
 
1982
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۲:۰۳:۲۷
قرار بود در دولت پلکانی تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کنه و خودروهای داخلی قابل رقابت بشن ولی در دولت 9 و 10 با افزایش تعرفه واردات اینطور به خودروساز داخلی القا شد که هر خودرو بی کیفیتی رو تولید کنه مصرف کننده داخلی مجبور به خریده پس نیازی به تعویض پلت فرم یا تولید ماشین بهتر و کم مصرفتر نداره تولید خودرو از انحصار دربیاد و به مرور حمایت از تولید کننده داخلی کم بشه و یک سند چشم انداز 5 ساله مشخص بشه تا مشکل همه حل بشه (2336522) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۲:۰۴:۴۹
یه خورده بها بدید به این همه مختصص تو این کشور
ماشینایی رو تولید میکنن که تو کل دنیا بی سابقه باشه
فقط باید بهشون بها بدن و همایت کنن دستای پشت پرده هم کم بشن حذف که نمیشن.

بعدش ما ماشین تولید میکنیم و اونوریا سوار میشن نه ما باید بعد از 20 سال از تولید پراید براش آپشن بزاریم کلا هیکیه فقط اسمش فرق میکنه .
پرایدی که کلا 4 میلیون باسه شرکت تموم نمیشه نباید بدن 20 میلیون هیچ وقت پیشرفت نمیکنیم وارداتم بشتر میشه
ولی خودرو خوب و با کیفیتو قیمت خوب تولید کنید هم کم میمیرن مردم و هم بیشتر میخرن و هم بیشتر تولید میکنن شرکتا هم صادراتشون بیشتر میشه

من ایرانو دوستدارم چون وطنمه
مثل گدشتمون مبتکر باشیم نه کپی کن (2336529) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۶:۱۶:۰۱
حمایت! اون هم از متخصص!-ی چون حضرتعالی!؟ (2337229) (alef-3)
 
مهسا
۱۳۹۳-۰۶-۰۵ ۱۶:۲۸:۴۳
خودباوري نداريم!. بايد از توان داخلي با حذف مفسدين حمايت کنيم (2344945) (alef-3)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۲:۰۴:۵۷
چه تحلیل جالبی داریم به سوا بعضی ها شک میکنیم . رقابت باعث تولیدات بهتر خواهد شد (2336531) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۲:۰۵:۱۴
خودروساز داخلی در هرصورت بی کیفیت است و این ربطی به واردات ندارد. راه درمان خودروسازان داخلی فروش بلوک مدیریتی آنها به خودروسازان مطرح خارجی است و هیچ راه بهتری وجود ندارد (2336532) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۲:۱۳:۳۱
عزيزمن دولت بايد گمرك رو برداره خودرو داخلي بره پي كارش .زمانيكه خودروي تويوتا با كيفيت عالي 15000دلار هست چرا من كارمند بيام پارس وسمند و...سوار شم با اين قيمت .مگراينكه الان بايد سمندوپارس 10مليون باشه 405 8مليئن باشه پرايد 4 مليون باشه .مگان مونتاژ داخل بايد 40مليون باشه . (2336560) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۲:۲۲:۵۸
این یک نمونه از نتیجه حاصل از مدارک بی کیفیت است که به نور چشمی ها می دهند

صاحب عنوان دکترا و استادی دانشگاه با این تحلیل ابکی !!!

پیشنهاد می شود برای پیشگیری از ابرو بردن صاحبان عناوین دکترا به این نورچشمی های صاحب مدرک توصبه کنید اکیدا نظریه ندهند

در ضمن بفرمائید این اقای صاحب عنوان دکترا به مردم بگویند که در چه زمینه ای صاحب نظریه بوده و دکترای خود را بر اساس ان دریافت کرده اند (2336590) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۲:۲۴:۰۰
خودروهای مورد نیاز وزارت ارتباطات برای پایش به کار می ره که تکنولوژی تولیدش در کشورهای محدودی وجود داره. اصلاً این چه مقاله ضعیفی بود کار کردی الف! (2336595) (alef-13)
 
مهران
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۲:۲۴:۱۷
کشور ما فقط در خصوص عدم کيفيت خودروي داخلي گزارش مي دهد ولي پيگير نمي شود، و وقتي چيزي هم که پيگيري نشود و کسي مورد بازخواست قرار نگيرد نه تنها خودروسازان کم کاري هاي خود را کاهش نمي دهند بلکه بر شدت آن نيز مي افزايند.

چند وقت پيش صدا و سيما گزارشي مبني بر فاقد روغن بودن خودروي پرايد تحويلي به يک مشتري تهيه کرد و آن را رسانه اي کرد ولي نتيجه اين گزارش چي شد آيا سازمان بازرسي يا خبرنگاران و يا هر ارگاني که وظيفه پيگيري اين موضوع را داشت به شرکت سايپا مراجعه کردند که باعث و باني اين کم کاري چه کسي است، آيا شرکت سازنده اين خودرو جريمه نقدي شد تا ديگر سهل انگاري نکند. وقتي گزارشي در حد فقط اطلاع رساني صادر مي شود و متخلف به سزاي تخلفاتش نمي رسد بهتر که نمي شود هيچ بلکه بدتر هم مي شود.

فقط مسئله به خودرو بر نمي گردد، در تمام گزارش هاي ما تخلفات سطحي نگاه مي شود، در صورتيکه بايد اين تخلفات عمقي مورد بررسي قرار گيرد. همين چند روز پيش صدا و سيما گزارش داد که خانه هاي ويلائي بالاي کن را قوه قضائيه به همراه ديگر ارگانها دارند بعلت ساخت غير قانوني خراب مي کنند، ولي متاسفانه به اين موضوع نپرداختند که اين خانه هاي ويلائي غير قانوني به همين راحتي هم ساخته نشده است بلکه فرد متخلف چندين جا تخلف کرده، رشوه داده تا توانسته است که اين ويلا را بسازد وگرنه بدون هماهنگي به هيچ عنوان نمي شود سنگ روي سنگ گذاشت و ديگر متخلفين نايده گرفته شده اند، بنابراين ريشه همچنان وجود دارد و به کار خود ادامه خواهد داد و مطمئنا پولهاي که فرد متخلف در اين راه هزينه کرده چيزي جز مالياتي نيست که بايد به دولت مي داده و نداده و دولت را دور زده است و اين پول از جيب ما که ماليات مي دهيم رفته است. (2336597) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۲:۲۹:۳۴
متن تحلیل خود بیانگر میزان سواد نگارنده است .
تداوم بی کیفیتی خودرو داخلی را به خرید بسیار بسیار محدود خودرو خارجی توسط دولت ربط میدهد !
خودروسازان بی لیاقت وطنی در مدت حدود نیم قرن هنوز نتوانستند خودرو با کیفیت تولید کنند و بعد از این مدت تازه دارند مونتاژکار خودروهای خودروسازان چینی با قدمت حداکثر 10 تا 15 سال می شوند آنوقت با خرید داخلی چند خودرو مورد نیاز دولت ، انتظار بهبود کیفیت محصولات آنها می رود ؟!
بنده شخصا با وجود محدودیت بودجه در خرید ماشین ، ترجیح میدهم حتی چند سال ماشین نخرم و پول پس انداز کنم تا بعدش یک خودرو حداقل کره ای صفر یا حتی اگر لازم باشد خودرو چند ساله کره ای یا ژاپنی بخرم تا دردسرهای بعد از خرید ماشین داخلی را نداشته باشم. (2336614) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۲:۳۵:۴۳
احتمالا آقای دکتر در یکی از این شرکت های سازنده خودروی داخلی سهام دارند که همچین تحلیل تخیلی ارائه میدن (2336632) (alef-13)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۲:۳۹:۰۹
تحلیل اینجوری تا حالا ندیده بودم به جای اینکه بگه با اومدن خودرو ارزان و با کیفیت خارجی خودروساز داخلی مجبور به افزایش کیفیت میشه میاد و اینجوری وارونه داستان رو تحلیل میکنه واقعا تعجب اوره!!!!!!!!!! (2336645) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۲:۵۲:۴۷
خوبه بدونید سایپا با اینکه چند صد هزار تومان خودروش رو ارزان کرده اما کارت گارانتی خدمات نارتجی اش رو از رو ماشین ها برداشته. کارتی که با توجه به ماشین های پر اشکالش کمتر از این کاهش قیمت نمی ارزه. (2336683) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۲:۵۴:۵۰
این آقا تحلیلگر سیاسی بود نه اقتصادی
کشور امریکا بعنوان یکی از بزرگترین سازندگان خودرو و بزرگترین مصزف کننده خودرو در جهان به همه کارخانه های دنیا اجازه داده در آنجا کار کنند باعث شده که همه تولید کنندگان بزرگ مانند تویوتا و نیسان و بنز و فولکس و هیوندایی و هوندا و ...... در امریکا کارخانه بسازند و در انجا تولید کنند و باعث رقابت سازنده و ارتقا این صنعت در کشور خودشان شده است. تو را خدا تو را به جدتان یک سر سوزن فکر کنید این ملت را این قدر به خاطر دو تا کارخانه مجازات نکنینید به ضررهمین تولید کنندگان هم است. (2336690) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۲:۵۷:۰۰
بنده به شخصه با اینکه پراید سوار میشم و توان مالی هم برای تعویض خودرو خود با خودرو خارجی ندارم اما 100 درصد با واردات خودرو خارجی موافقم و هر روز بتوانم به امید خدا خودرو خارجی تهیه خواهم کرد. چرا یک ایرانی باید چندین برابر قیمت یک خودرو مشابه در کشورهای همسایه را بابت خودروهای بی کیفیت بدهد؟ به خاطر اینکه جیب عده ای دلال مونتاژکار پر شود؟ کاش از اول صنعت خودروسازی به ایران نیامده بود. هزینه های هنگفتی که برای صنعت خودرو در ایران از جبی مردم و دولت انجام گرفته کجا رسیده؟ تا کی باید هر روز دعوای کیفیت و قیمت باشه؟ چرا نمی خواهیم باور کنیم خودرو سازی در ایران مزیت نسبی ندارد؟ همین الان اگه خودروسازی را تعطیل کنیم و سرمایه های آن را در جاهای دیگر سرمایه گذاری کنیم به مراتب اشتغال زایی بیشتری ایجاد می شود و این قدر هم در حق مردم ظلم نمی شود.
به نظر من که واردات خودرو باید تمام و کمال آزاد بشه و تعرفه گمرکی آن هم صفر بشه تا درس عبرت و تنبیهی باشه برای ایران خودرو و سایپا که این همه جفا در حق مردم نکنند. (2336701) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۳:۱۰:۴۳
دولتی باید (باید) خودرو گران و بی کیفیت و مونتاژی داخل را سوار شوند یا هر کسی که به هر نحوی از بیت المال استفاده میکند
و عوام باید (باید) بتوانند با کاهش عوارض گمرکی خودرو بتوانند خودرو خارجی را سوار شوند و حق انتخاب داشته باشند
-----------------------------
ولی الان برعکسه (2336733) (alef-13)
 
sam
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۳:۲۹:۲۰
با عرض سلام و ادب به تمامی کارکنان سایت وزین الف

به نظر من اگر با عقل سلیم به مطلب بالا بنگریم تحلیل فوق کاملا بی معنی و بی ربط است . به راستی کدام انسان عاقلی ( البته نه صاحبان مدارک قلابی! ) باور می کند که وارادات خودرو خارجی سبب کاهش کیفیت! خودروهای داخلی می شود.این واقعیت کاملا روشن است که دولت سالهای سال با قدرت هر چه تمام تر از خودروسازان داخلی حمایت کرده و خروجی این خودروسازان تنبل و رانت خوار! چیزی در صفر بوده است . در اکثریت نقاط دنیا واردات خودرو کاملا راحت بوده و خرید خودرو برای آحاد جامعه سهل و آسان است ولی با کمال تأسف باید گفت که واردات خودرو در کشورمان به عاملی جهت بازیهای سیاسی تبدیل شده است و در این میان آنچه که همیشه لگدمال شده است رفاه و حق انتخاب مصرف کننده است. چه ما خوشمان بیاید و چه بدمان بیاید افزایش واردات خودرو تنها عامل مؤثر در جهت تنظیم بازار و کاهش قیمت خودرو و افزایش رقابت است. ممنوعیت واردات خودرو فقط و فقط به نفع دلالان و رانت خواران و مدیران کم سواد و تنبل! و پر ادعای! خودروسازی است. (2336785) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۳:۳۴:۳۱
آنقدر مردم را ضعیف و ذلیل کردید که خودروهای دست چندم در ایران لوکس به حساب می اید و حقارت در نگاه اکثریت موج می زند (2336802) (alef-13)
 
سهراب
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۳:۳۶:۴۹
رییس جمهور مملکت را باید با پراید اینور انور برد مبادا به خودروسازان داخلی لطمه وارد نشود من که هرچی خواندنم نفهمیدم چطوری با نخریدن خودرو خارجی میشه به خودروی داخلی کمک کرد اگر همین چندتا خودرو خارجی هم وارد نشه خودروسازان داخلی از فردا بجای موتور ماشین به ان الاغ می بندن تا به وسیله ان مردم جابجا بشه با این همه سخت گیری های دولت این تابوت ها را دست مردم میدن وای بروزی که اقایون بفهمند رقیبی ندارند انوقت این تابوتها هم از برلیان گران تر خواهند شد (2336812) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۳:۴۰:۲۵
از کدوم مردم حرف می زنید، مردم که توان خرید همین خودروها رو هم ندارن (2336821) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۴:۰۲:۲۲
اتفاقا دولت باید گمرکی کم کنه یا اصلا برداره که این مفت خورها روشن شن دنیای به کجا میره. این انحصار تا کنون به اندازه جنگ جان مردم گرفته.. ولی هنوز عده ای دنبال سود هستند!! (2336867) (alef-13)
 
كريم
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۴:۲۳:۱۸
تنها راه رشد صنايع اتومبيل سازي شراكت با خودرو سازان مطرح خارچي و همچنين و زدن قيد داشتن خودرو ملي مانند تركيه ودر آمدن از زير يوق دولت مي باشد كه اولي به دليل تحريمها و دشمني با دنيا فعلا امكانپذير نيست و دومي به دليل داشتن بازار انحصاري به اين زوديها ميسر نخواهد شد (2336923) (alef-13)
 
عباس
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۵:۲۱:۰۹
حالا اگه توی دولت قبل برای وزارت خونه ها خودرو خارجی وارد میکردن که دوستان اصلا به اصل مطلب که دولت میگه مردم باید از اقتصاد مقاومتی حمایت کنه خودش واردات رو افزایش داده!!!بعدم تا۴٠ میلیون تومن کدوم خودرو خارجی توان رقابت با خودرو داخلی رو داره که بخوان کیفیت خودرو داخلی افت کنه؟؟؟این دولتم فقط از سرمایه دار ها حمایت میکنه!!!!خودرو خارجی فقط برای وزارت خانه ها،به اسم مردم به کام مسوولین (2337102) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۵:۳۰:۵۱
واقعا چقدر تحلیل های الف سطحی، اشتباه و یک جانبه شده است. زمانی برای این سایت به عنوان یک اصلاح طلب احترام قائل بودم. (2337127) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۵:۴۲:۵۲
ایول به اونایی ک خودروی خارجی میخرند نوش جونشون برند کیفشو ببرند حیف پول که بدی لگن های داخلیرو که نه امنیت دارند نه کیفییت وقیمتشونم که دیگه الا ماشااله..اگه میخاستید خودروی داخلی رو بهبود بدهید الان حدود 20 سال که دارند اینارو تولید میکنند اگه هر سال فقط ی قطعه ماشینو بهبود داده بودند الان خوب بود ی خودروی کاملا ملی داشته باشیم نه اینکه مونتاژکنیم کپی برداری کنیم و بعدم بگیم خودرویه ملی . (2337153) (alef-13)
 
بهرام
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۶:۱۴:۱۵
الف واقعا تصادفات را نمی بینی الودگی هوا را نمی بینی دست بردارید از این سرطانی که به نام خودرو وطنی 30 سال بخورد ملت بدبخت دادید (2337227) (alef-3)
 
صدری
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۶:۲۳:۳۹
ای کاش یکبار هم از طرف نمایندگان قدرتمند و پیگیری مانند آقایان دکتر توکلی و آقای مطهری این شرکتهای خودروسازی داخلی را زیر منگنه میگذاشتند تا یا کیفیت را بالا ببرند و قیمت را پایین ، یا تسهلاتی حتی برای یک مدت کوتاه برای واردات خودرو قائل شوند تا این شرکتهای خودمحوری که زور هیچکس بهشون نمیرسه یه ذره خودشونا جمع کنند .
سوال من از این نمایندگان که به بیطرفی و پیگیری مجدانه معروفه اینه که واقعا نمیتونید این خودروساز های داخلی را مجبور به تمکین کنید .
لااقل یکبار به مردم نشان بدهید که چه دلیلی داره که این شرکتها حتی به دولت هم تمکین نمیکنند و هر کاری که میخواهند با مردم میکنند ؟

شما را به خدا این نظرات را منتشر کنید شاید صدای ما مردم به گوش یکی برسه ...! (2337245) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۶:۳۲:۴۴
آزاد سازی ورود خودرو به کشور و تعطیلی دو شرکت سایپا و ایران خودرو را بگذارید برای رفراندوم ببینید مردم اعتقادی به تولید داخلی دارند اصلا؟ مردم چقدر از ماشین های داخلی حمایت میکنند؟! (2337260) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۵ ۱۶:۳۳:۴۱
بي کيفيتي يک بحثه تعطيلي کارخانه و بيکاري ده ها هزار نفر يک بحث ديگه. لطفا اول فکر کنيد (2344968) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۷:۱۰:۱۳
با تیتر شما صد در صد مخالفم. (2337331) (alef-3)
 
مهسا
۱۳۹۳-۰۶-۰۵ ۱۶:۲۷:۲۶
اتفاقا من خيلي هم موافقم. (2344941) (alef-3)
 
عليرضا
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۷:۲۴:۱۶
منم با نظر دوستان موافقم.ديگه از خريد خودروي داخلي منصرف شدم.به خودم قول دادم يا ماشين خارجي بخرم يا اصلا ماشين نخرم.از دولت و ساير دستگاهها كاري بر نمياد.پس بازم ما مردم بايد يه كاري بكنيم.اونم نخريدن اين فرغونهاي مرگ افرينه.اما اينم بگم،براي خودم ومدرمم متاسفم كه كارمون رو به جايي رسوندن كه به توليد ملي پشت كنيم و ازش متنفر باشيم.به نظرم به اين صنعت ورشكسته باندازه كافي فرصت داده شده و اگر قرار بود پيشرفتي بشه تا حالا شده بود.اميدوارم اوضاع خودروسازها بهتر بشه ولي با ابن اوصاف بعيد ميدونم. (2337354) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۸:۱۵:۲۶
چقدر گرفتی که این نتیجه گیری رو کردی؟
خوبه دولتم دستش با خودروساز هاست
نمونشم وزیر صنعت که میگه کاملآ از عملکرد خودروساز ها راضیه (2337454) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۱۹:۰۸:۳۷
احتمالن میخوان که رییس جمهور رو برای استیضاح آماده کنن.کدوم رییس جمهور میاد سوار پراید بشه ،اگه منظور اقایان اتومبیل هایی از قبیل مگان یا از موارد هست،اخه بازم اینا ایرانی نیستن (2337571) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۲۰:۲۱:۴۴
االان فورد فی-استا مدل ۲۰۱۴ (چهار در-هم اندازه ی ۲۰۶) فول سیستم ۱۳ هزار دلاره.
این خودرو رو مقایسه کنید با پژوی ۲۰۶
پژوی ۲۰۶ طراحی سال ۱۹۹۸ هست که تولیدش توی فرانسه سال ۲۰۱۰ متوقف شد و قیمت فعلیش توی ایران حدود ۱۳ هزار دلاره. (2337684) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۲۰:۵۷:۰۷
نه خیر اصلا اینطور نیست ،برای خور روهای خارجی تقاضا وقتی باشد بیشتر نشانه این است که خود رو ها داخلی کیفیت و قیمت مناسبی ندارند پس چرا نباید خود روی مناسب و مورد درخواست مردم وارد نشه ، خود رو سازان می خواهند مردم به زور از کالاهای بی کیفیتشان خرید داشته باشند و در عین حال تهدید کردن دولت و مردم با ابزارهای تبلیغاتی و سفسطه گری و گران کردن و عدم تامین امکانات جانبی خود رو و عدم پاسخگوئی در نواقص موجود در خودروها را در دستور کار خود دارند و متاسفانه دولت هم بهشان کولی میدهد البته معلوم است که پشت این خود روسازها به حمایتهای بعضی از سیاستمداران پول پرست گرم است (2337736) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۲ ۲۲:۳۵:۳۴
تا حالا که میگفتید واردات خودرو خارجی باعث کیفیت خودروهای داخلی میشود (2337914) (alef-10)
 
یک دانشجو
۱۳۹۳-۰۶-۰۳ ۰۴:۴۶:۰۵
با سلام خدمت دوستان عزیز
هممون از کیفیت پایین ماشین های داخلی می نالیم و می دونیم که طی این چند سال، هم هیچ دولتی نتونسته اونها رو وادار کنه به اینکه کیفیت قطعاتشون رو بالا ببرن .. تنها راهی هم که به ذهنمون می رسه اینکه دولت تعرفه واردات خودرو به صفر برسونه تا رقابت در ایران ایجاد بشه ...
اما می خواستم دوستان به این موضوع هم دقت کنن
بزرگترین وارد کنندگان خودروهای خارجی همین تولید کنندگان داخلی هستن با سرمایه های میلیاردی ....
پس در هر صورت سودهای کلان نصیب همین گروه خواهد بود و بس ... (2338247) (alef-10)
 
یکی
۱۳۹۳-۰۶-۰۳ ۱۲:۲۳:۵۴
آقا من می خوام ماشین خارجی با قیمت گرون سوار شم تا کیفیت خودروهای داخلی بیاد پایین مگه کیفیت از این پایینتر هم میشه (2339056) (alef-3)
 
حسن
۱۳۹۳-۰۶-۰۳ ۱۳:۱۱:۱۴
میگن اگه صنعت خودرو تعطیل بشه 5000 نفر بیکار میشن.
ولی فکر اینو نمی کنن سالانه بیش از 5000 نفر از هموطنان عزیزمون جونشون رو بخاطر این خودروهای بی کیفیت و زیاده خواهی های دولت و خودروسازان از دست میدن. (2339190) (alef-3)
 
مسی
۱۳۹۳-۰۶-۰۳ ۱۷:۵۰:۱۲
آقا جان فکر کردید نظرات مردم برای کسی اهمیت داره؟! نماینده و دولت و... همش پی سیاسی کاری و مقام پرستی خودشونن وگرنه مگه نمیشه رئیس جمهور، وزیر یا حتی یه نماینده ی خرد بیاد این مساله رو پیگیری کنه و کار رو به سرانجام برسونه؟ وکلای ملت کجایید؟! عجبا.

اینم یه مصاحبه ی شاهکار دیگه از دکترهای آبکی مملکت.
هیهات! (2339810) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۳ ۲۲:۴۱:۴۴
تمام قطعات وارد آتی از چین که در کارگاه ای کوچک بدون برند توسط تعدادی شرکتهای انگشت شمار بدون کیفیت به روی سواری ها نصب میگردد (2340316) (alef-3)
 
سید احمد میبدی
۱۳۹۳-۰۶-۰۴ ۰۰:۰۰:۰۰
سی چهل سال است این خودرو سازان پول بی زبان ملت را دود هوا میکنند و هر چه که از دستشان بر میاید بر سر مردم میاورند نه کیفیت نه طرح جدیدی نه قراداد منسبی هیچ و هیچ خودرو سازان کره ای پراید را تبدیل به ماشین هایی باپلتفرمهای جدید و بروزی تبدیل نموده و هر روز به جذب درآمد های دلاری از سرتاسر جهان مشغول هستند و تازه سایپای ما وانت پراید تولید میکند حیف این همه سرمایه و نیروی انسانی که در خدمت این شرکت وجود داره مردم میگن آن خدمتی که سایپا به این کشور کرده چنگیز و تیمورخان همچن کشتاری نتونسته انجام بده بارکاله مدیریت راهبردی صنعت! (2340444) (alef-3)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۶-۰۴ ۰۵:۱۰:۰۸
کسری بودجه دولت از جیب خودرو سازها تامین میشه.
پشت همدیگر رو دارن تا باشه از این حمایتها باشه.
هوامو داشته باش تا هواتو داشته باشم (2340619) (alef-10)
 
نيما
۱۳۹۳-۰۶-۰۴ ۱۳:۲۵:۳۵
متاسفانه تنها دليل اينكه اين كارخانه ها تعطيل نمي شوند اين است كه سود اوري خيلي زيادي دارند، مطمئن باشيد دليل تعطيل نشدن انها بيكاري كارگران نيست، اين گفته يكي از افراد با سابقه يكي از همين خودروسازي هاست!
واقعا توليد اين خودرو ها خجالت آور و مايه آبروريزي هست.
متاسفانه اين خودروها كيفيت خيلي پايين دارند، اگر تا يكسال سالم بمانند مطمئنا بعد از آن هزينه آور مي شوند، پدر بنده تا حالا هر خودرويي خريده به محض اتمام گارانتي فروخته، چون ميدونه كه بعد از اون هزينه آوري خودرو شروع ميشه!
كساني كه ميتونن حتما خودروي خارجي تهيه كنند حتي دست دوم! (2341781) (alef-3)
 
مهسا
۱۳۹۳-۰۶-۰۵ ۱۶:۲۶:۵۷
حرف حقوقي درستي زده!. وقتي منع قانوني هست نبايد وارد کنند. به اين ميگن نقض قانون. حالا مشکل مردم اين هست که دولت خودش ماشين خارجي مصرف ميکنه و از اون طرف مردم مجبور به استفاده از خودروهاي مزخرف داخلي ميشن. اين هم مربوط به رقابته که خودروهاي داخلي بواسطه تسلط بر بازار از موقعيتش دولت ساخته سوئ استفاده مي کنند. (2344940) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۰۷ ۱۶:۵۰:۳۳
بابت کاهش مصرف سوخت خون مردم رو با بالا بردن قیمت بنزین توشیشه کردن درصورتیکه حذف خودروهای پرمصرف ساخت داخل بهترین راه برای کاهش مصرف سوخت ورسیدن به استاندارد جهانیست بااستفاده ازخودروهای در سطح جهانی معدل مصرف سوخت درکشور رابه سطح جهانی کاهش دهیم نه با افزایش قیمت سوخت (2347788) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.