نظر منتشر شده
۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 382135
آیا مجلس مسئولیت تبعات سنگین حذف کارت سوخت را می پذیرد؟
محسن دانشمند/ 26 مرداد 95
چکیده: در حالی با بی توجهی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، کارت سوخت در آستانه حذف قرار گرفته است که افزایش قاچاق و واردات بنزین، توقف روند اصلاح قیمت این فرآورده نفتی بدون ایجاد فشار به مردم و همچنین نابودی بستر مدیریت عرضه بنزین در شرایط بحرانی برخی از تبعات منفی این اقدام هستند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۱
با تایید پیشنهاد دولت مبنی حذف بند «ح» تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۵ در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، کارت سوخت به عنوان مهمترین سامانه اطلاعاتی کشور در حوزه حمل و نقل و سوخت کشور و ابزاری موثر برای کنترل مصرف، کاهش واردات و جلوگیری از قاچاق بنزین که موجبات اجرای موفق طرح های سهمیه بندی بنزین و هدفمندی یارانه ها در یک دهه اخیر را فراهم کرده و دستاوردی ۷۵ میلیارد دلاری ظرف ۸ سال برای کشور به همراه داشته است (گزارش شماره ۱۴۷۲۹ مرکز پژوهش‌های مجلس درباره کارت سوخت) (۱)، در آستانه حذف قرار دارد. از آنجایی که وزارت نفت علاقه ای به تداوم استفاده از کارت سوخت ندارد، تصمیم احتمالی مجلس درباره حذف این بند از قانون بودجه ۹۵ (تایید لایحه پیشنهادی دولت و مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس) به معنای حذف کارت سوخت خواهد بود و در نتیجه، ضرورت دارد نمایندگان مردم پیش از اتخاذ هر گونه تصمیم در این زمینه نگاهی به تبعات منفی حذف این کارت‌ها برای کشور بیندازند. با توجه به بررسی های صورت گرفته توسط شبکۀ کانون‌های تفکر ایران (ایتان) (۲)، برخی از تبعات منفی حذف کارت سوخت عبارتست از:
● افزایش قاچاق بنزین: حذف شفافیت در عرضۀ سوخت و افزایش قاچاق
● افزایش واردات بنزین: رشد واردات بنزین درپی افزایش مصرف و افزایش تهدید تحریم‌های واردات
● توقف روند اصلاح قیمت بنزین: عدم امکان اصلاح موثر قیمت بنزین درصورت افزایش قیمت نفت با توجه به ملاحظات اجتماعی-سیاسی دولت‌ها در زمینۀ افزایش قیمت بنزین
● نابودی بستر مدیریت عرضه بنزین در شرایط بحرانی: کاهش توانایی مدیریت عرضۀ سوخت در صورت بروز شرایط بحرانی
● نابودی مهمترین سامانه اطلاعاتی کشور در حوزه حمل و نقل: از بین رفتن بانک‌های اطلاعاتی روزآمد مرتبط با ناوگان فعال کشور
● نابودی بستر اجرای سیاست های کنترل مصرف بنزین و زمینه سازی برای افزایش ترافیک و آلودگی هوا: نابودی بستر اجرای بسیاری از سیاست‌های کنترل مصرف و درنتیجه افزایش رغبت به استفاده از خودروی شخصی و افزایش ترافیک و آلودگی هوا
● نابودی بستر تامین منابع مالی توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا: از بین رفتن بستر تامین منابع مالی لازم برای توسعۀ بخش حمل‌ونقل و کنترل آلودگی هوا
دقیقا با توجه به همین تبعات منفی حذف کارت سوخت بود که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با انتشار دو گزارش در سال ۹۴ بر ضرورت حفظ این کارت ها تاکید کرد و حذف آنها را «اشتباهی بزرگ» خواند (۱ و ۳). بر همین اساس هم مجلس نهم در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۵، دولت را ملزم به حفظ کارت سوخت و عرضه مجدد بنزین دو نرخی کرد. حال باید دید مجلس دهم در این زمینه چه تصمیمی اتخاذ می‌کند، آیا تسلیم لابی های دولتی در زمینه حذف بند «ح» تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۵ می شود و با پذیرش مسئولیت تبعات منفی حذف کارت سوخت برای کشور، زمینه ساز و شریک دولت در ارتکاب این اشتباه بزرگ می شود و یا با تایید مصوبه کارشناسی مجلس نهم در این زمینه، جلوی نابودی ابزار موثر کنترل مصرف، کاهش واردات و جلوگیری از قاچاق بنزین را می گیرد و گامی مهم در راستای حفظ منافع ملی برمی دارد؟

پی نوشت:
۱- http://rc.majlis.ir/fa/report/show/۹۵۵۲۴۴
۲- http://www.farsnews.com/۱۳۹۵۰۴۲۲۰۰۰۴۲۸
۳- http://rc.majlis.ir/fa/mrc_report/show/۹۳۳۵۵۸
 
کلمات کلیدی : کارت سوخت+بنزین
 
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۲۶ ۱۸:۳۸:۵۴
بعد از حذف سهمیه. بنده یکبار هم از کارت سوخت استفاده نکردم. صرفا با کارت جایگاه سوختگیری کردم که باعث تاخیرات بسیار شد. هر مقدار هم ک بخوام میتونم سوختگیری کنم. کافیه کارت رو در بیارم و دوباره وارد کنم.

دلیل وجود کارت رو هم درک نمیکنم. لطفا شفاف سازی کنید. (3887939) (alef-2)
 
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۶ ۱۹:۰۲:۵۷
تبعات این گونه تصمیمات متوجه 1 - نمایندگان مجلس گذشته به جهت دادن رای اعتماد به وزارت اقای زنگنه 2 - نمایندگان مجلس فعلی به جهت اخذ چنین تصمیمی 3 - و همه مردمی که دائما با اراء احساسی خود در انتخابات ها هر مرتبه اوضاع را اشفته تر گذشته می کنند . (3887969) (alef-11)
 
amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۶ ۲۰:۲۲:۲۲
کارت سوخت از ابتدا غلط بود و هر چه زود تر حذف شود بهتر است. (3888097) (alef-2)
 
کریم
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۵-۲۶ ۲۱:۲۳:۱۳
مگه تو این مملکت زندگی نمیکنی برو پمپ بنزین ببین چند تا پمپ کارت خوان سوختشون خرابه یا کارت ندارند بدن بنزین بزنی (3888166) (alef-2)
 
سید محمد منفرد
Canada
۱۳۹۵-۰۵-۲۶ ۲۱:۳۳:۰۵
متاسفانه حذف کارت سوخت بدلیل نفوذ لابی قاچاق سوخت در ساختارهای تصمیم گیری کشور میباشد. قیمت سوخت اعم از بنزین و گازوییل در ایران نسبت به کشورهای همسایه هنوز بسیار پایین تر می باشد که باعث سود آور بودن قاچاق سوخت میشود. من خودم بعنوان یک ایرانی شاهد قاچاق سوخت توسط اتوبوسها و کامیونهای ترانزیتی به کشورهای همسایه بوده ام. در جنوب ایران هم سوخت با لنج و کشتی های باری به کشورهای حوزه خلیج فارس و هند قاچاق میشود و سالانه میلیاردها دلار از ثروت این مملکت به جیب کشورهای دیگر میرود. سوال اینجاست که چرا با این وضعیت برخی از نمایندگان و وزیر نفت اصرار دارند که قاچاق سوخت را برای قاچاقچیان و کشورهای همسایه ایران راحت تر نمایند؟!!!
هزینه ای که برای نگهداری سیستم کارت سوخت میگردد بسیار کمتر از هزینه سوختی است که از ایران قاچاق میگردد. (3888175) (alef-2)
 
کیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۶ ۲۲:۳۴:۴۰
اگر آقای زنگنه مزایای استفاده از کارت سوخت را نمیبیند ، باید به صلاحیت ایشان مجددا شک کرد (3888263) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۷ ۱۳:۰۸:۵۲
به فرض که از کارت استفاده شود باز هم نمی توان جلوی مافیای قاچاق را گرفت ، جان کلام قاچاق از طریق تانکر و با لابی صورت می گیرد و تازه نگهداری و به روز کردن سیستم یک پارچه کارت سوخت هم برای کشور هزینه دارد. (3888990) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۲۸ ۰۱:۲۳:۵۵
تجربه کردیم و با چشم خود دیدیم دونرخی شدن هر کالا بدنبالش فساد است پمپ بنزین ها را کردیم محل معاملات کارت بنزین . (3890021) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۳۰ ۱۸:۴۰:۵۶
در هیچ کشوری کارتی به نام کارت سوخت نداریم. (3893868) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.