توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 245740
مشارکت در بهبود کم آبی
بخش تعاملی الف - علیرضا خباززاده
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۱
از انجایی که « آب » یکی از مهم ترین چالش های قرن حاضر بشریت محسوب می شود، می تواند سر منشا بسیاری از تحولات مثبت و منفی در سطح ملی و بین الملل گردد برای مردم بسیار مورد اهمیت بوده و هست، موضوع منآبع آب مخصوصا در کشورهایی که در مناطق خشک و کم آب وجود دارند هم چنان از گذشته مطرح بوده و هم اکنون نیز اهمیت خود را حفظ کرده است.

هم اکنون نیز این منبع پر اهمیت در کشورمان مورد خطر قرار گرفته شده است و مدتی ست که از کمبود آب اخباری را مطلع و بر استفاده ی درست صحیح آب تاکیدات و تذکراتی را شاهد هستیم. باید دانست که فرهنگ سازی استفاده ی درست و صحیح آب در بین مردم نیازمند برنامه ریزی بلند مدتی است که باید همه ی مردم در این برنامه ریزی شرکت داشته باشند. بسیاری از متخصصین این عرصه کشور هایی را که با چالش کم آبی روبه رو هستند ولی با وضعیت قرمز نبود آب مواجه نمی شوند، دلیل را این دانسته اند که مصرف درست از آب با مشارکت همه ی مردم مصرف درست از آب در ان کشور فرهنگ سازی شده است.

متاسفانه در کشور ما عدم مشارکت آگاهانه ی بهره برداران و مصرف کنندگان زمینه را برای اسراف این سرمایه ی عظیم اماده کرده است، می توان گفت بحران آب کنونی در ایران ریشه در رفتار های نااگاهانه ی شهروندان دارد. بدیهی است که یک نظام جامع مدیریت آب اگر از ابتدا و از سوی کسانی که دراین امر مشغول به سیاست گذاری هستند به سمت مردم القا گشته بود قطعا بسیاری از اسراف ها و استفاده های بی رویه از سوی مردم جلوگیری می شد. مردم با فرهنگی صحیح از این نعمت الهی استفاده می کردند و در مسیر صرفه جویی و جلوگیری از اسراف به اهداف در نظر گرفته شده سریع تر و بهتر می رسیدیم.

از سازمانی که بیشترین انتظار را میرود در مسئله ی کم آبی و فرهنگ سازی آن بیشترین فعالیت را داشته باشد «آب و فاضلآب» کشور است. از آنجایی که باشگاه های ورزشی شیکی، استخرهای بزرگ و گسترده و مهمانسراهایی با امکانات بالا در سطح هر شهری با نام «آبفا» مشاهده می کنیم، نمیتوان این سازمان را سازمانی کم در آمد محسوب کرد. قطعا چاپ بروشور هایی برای مصرف صحیح آب، چاپ تبلیغات و انتشار آن ها در گوشه کنار شهر کار سخت و نه چندان دشواری نیست. کاش این سازمان می کوشید از خدمه ی خود که اشنا با مسائل استفاده ی صحیح آب هستند را به مدارس و یا ادارات مختلفی بفرستند و با آموزش هایی صحیح برای افراد در فرهنگ سازی این منبع گام بردارند. همچنین می توانستند افرادی را استخدام کنند و پس از دوره هایی اموزش، افراد را به منطقه ای از شهر بفرستند تا لوله ها و شیر های خانه هایی را که چکه می کنند را با هزینه ی آب و فاضلآب تعمیر کنند. این امر هم موجب استخدام افراد بیکار میشد و هم کمک به کم آبی و از سویی دیگر نیز این افراد اموزش هایی فنی دیده اند که میتوانند بعد از مدتی کار اموزی برای آب و فاضلآب برای خود کسب و کاری راه بیندازند .

شاید بسیاری از افراد قسمتی از برنامه ی روزانه ی خودشان را به تماشای تلویزیون میگذرانند،امروزه در هر خانه ای تلویزیون یکی از وسایل ضروریست و نبودش باعث تعجب می شود. از همین رو میتوان اهمیت صدا و سیما را دریآبیم. در این مدت چه مقدار به جای تبلیغات در صدا و سیما به جایش آموزش های صحیح از استفاده ی آب را دیده اید؟ چه مقدار برنامه ای مخصوص و تنها برای کم آبی و مشکلات کمبود آب گذاشته اند؟ ایا شده است در میان برنامه ها و فیلم و سریال های مهم که بینندگان بسیاری دارد یک تبلیغی برای استفاده درست از آب را ببینیم؟ صدا سیما قطعا می تواند در فرهنگ سازی مصرف درست آب و مشکلات و معضلات بی آبی به خوبی برای مردم تصویر سازی کند.

بسیاری از افراد ساعاتی از روز را به خوانده و مطالعه ی روزنامه و مجلات مختلفی اختصاص میدهند، از این رو به خاطر ارتباط مستقیم و تاثیر گذاری که بر مردم دارد باید فرهنگ استفاده ی درست از آب را اطلاع رسانی کنند، که در این چند روز گذشته هیچ گونه کم و کاستی در روزنامه ها و مجلات دیده نمی شود حتی برخی از مجلات که وضعیت کم آبی هیچ ربطی به زمینه ی کاریشان نداشت اما مطالبی را به این موضوع اختصاص دادند و دغدغه شان را نسبت به این امر به شکلی نشان دادند.

معمولا دو یا سه ماه قبل از اینکه عید نوروز برسد «شهرداری» تبلیغ میکند اگر طرحی زیبای تجسمی متناسب با نوروز در نظر دارید برای ما بفرستید و جایزه ای هم برای افرادی که طرح های زیباتری ارائه دهند اهدا کنند. این طرح ها را در گوشه و کنار شهر میتوان دید و بعضی از انها انقدر تاثیر گذار است که برای افراد جلب توجه میکند، کاش اینچنین کارهایی را برای وضعیت کنونی کم آبی هم اجرا می کردیم و مردم نیز از اهمیت این موضوع بیش از پیش اطلاع پیدا می کردند. بسیاری از تآبلو های تبلیغاتی درون شهری و فرهنگ سراهای مختلفی زیر نظر شهرداری هستند که قطعا میتوانند در تبیین اطلاعاتی نه چندان زیاد اما تاثیر گذار درباره ی موضوع کم آبی نقش داشته باشند.

چند روز پیش مایع دستشویی را خریده بودم که پشت جلد ان جمله ای کوتاه اما تاثیرگذاری دیده می شد. پشت بسته ی مایع قسمت پایین کاغذ نوشته شده بود:

«مبنای دین اسلام پاکیزگی و نظافت است»

این نمونه ای از کارهای کوچکی است که می تواند در ذهن مخاطب آنگونه پردازش کند که پاکیزگی و نظافت از اهمیت بالایی برخوردار است و عمل به این امر را برای خود موظف دانسته و به ان به درستی و در زمانی معین عمل کند.این کار را می توانیم در روی بسته های آب معدنی اما بصورتی دیگر انجام دهیم، یک جمله ی کوتاه مانند: «آب،مایه ی حیات است» و یا «درست مصرف کنیم، همیشه مصرف کنیم» بسیار تاثیرگذار است و فرد از اهمیت ان متوجه این موضوع خواهد شد که نباید ان را اسراف و هدر دهد.

از آنجایی که اموزش و پرورش ارتباط مستقیمی با نوجوانان در مدرسه دارد و سخنان و رفتار های نوجوانان نیز در خانواده از تاثیرگذاری و جلب توجهی بالا برخوردار است.اموزش و پرورش میتواند با گذاشتن مسآبقاتی فرهنگی همچون:روزنامه دیواری ، انشا ، تحقیق و پژوهش و... با موضوعاتی پیرامون استفاده ی صحیح از آب، پای دانش اموزان را به سمت اینگونه مسائل فرهنگ سازی باز کند تا از اهمیت کم آبی نیز اطلاع پیدا کنند.

افراد بسیاری هم روز های خود را در فضا ی مجازی می گذرانند و می توانند سهمی در مشارکت آگاهی های مردمی نسبت به وضعیت کم آبی داشته باشند.انها میتوانند با تشکیل گروه ها و کمپین هایی از استفاده ی درست آب پیروی کنند و مردم را با مشکلات و معضلات نبود آب اشنا سازند.

برای فرهنگ سازی مسئله ی استفاده ی صحیح از آب همانطور که در آبتدای این نوشته ذکر شد نیازمند برنامه ریزی بلند مدتی است ، اما چاره ای جز این نیست که در مدت کم کنونی مردم را با دردسر های نبود آب و اهمیتی که آب در زندگی ما دارد مطلع سازیم.ان مواردی که صاحب قلم این یادداشت بیان نمود تنها نمونه های کوچکی هستند که می توانند نقش بزرگی در فرهنگ سازی استفاده ی صحیح آب داشته باشند. این مسائل نیازمند این است که همه ی ما در این امرمشارکت داشته باشیم تا بتوانیم از «کم آبی» امروزه یمان و «نبود آب» فردایمان جلوگیری کنیم.
۱۳۹۳/۰۸/۲۵ ۰۸:۰۶
 
۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ۰۷:۳۷
 
 
کلمات کلیدی : علیرضا خباززاده