کد مطلب: 488444
ابهام در زمان خداحافظی با پراید/ خودرویی که با پیشرفت بیگانه است و از رده هم خارج نمی شود
بخش اقتصادی الف، 12 تیر 96
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۰۰
خط تولید پراید و پژو 405 نه تنها در پایان سال 1395 متوقف نشد بلکه پس از تدوین افزایش استانداردها از 52 به ۸۳ مورد توسط سازمان ملی استاندارد در نهایت در ستاد سیاستگذاری خودرو که با حضور برخی نهادها از جمله وزارت صنعت، سازمان ملی استاندارد، خودروسازان، سازمان حمایت و ... برگزار میشود، مصوب شد که اگر تا پایان دی ماه سال 1397 خودرویی نتواند تعداد استانداردهای مدنظر را از 52 به 83 مورد ارتقاء دهد خط تولید آن متوقف خواهد شد.
پس از آن نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد در آخرین نشست خبری در اواخر سال 1395 خبر جدیدی در مورد ادامه خط تولید پراید و پژو 405 اعلام کز. او پیشبینی کرد تا پایان دی ماه سال 1397 خط تولید چهار خودرو که نمیتوانند استانداردهای خودرویی را از 52 به 83 مورد ارتقاء و پلتفرم جدید را مدنظر قرار دهند، متوقف شود.
اما افزایش استانداردهای خودرویی از 52 به 83 مورد توسط سازمان ملی استاندارد زمینه ساز اظهارات متفاوتی توسط مسوولان دستگاههای ذیربط شده است. در واقع مسوولان اظهارات ضد و نقیضی در ارتباط با توقف خط تولید دو خودروی پراید و پژو که سالیان سال از زمان قانونی برای توقف خط تولید آنها میگذرد عنوان میکنند.
در این ارتباط اواخر فروردین ماه مهدی جمالی -مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا- با اشاره به کاهش سهم تولید پراید در بین تولیدات این کارخانه، تأکید کرد تا زمانی که تقاضا برای خرید این خودرو وجود دارد، این خودرو از رده خارج نخواهد شد.
محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اواخر خرداد ماه از قطعی نبودن توقف خط تولید دو خودروی پراید و پژو 405 خبر داد. معاون وزیر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با رسیدن به دی ماه سال 1397 بر اساس خبری مربوط به توقف تولید خودروهایی که 81 مورد استاندارد تدوین شده توسط سازمان استاندارد را رعایت نکنند، خط تولید پراید و پژو 405 متوقف خواهد شد یا خیر بیان کرد: اینکه به طور قطع بگوییم در دی ماه سال 1397 خط تولید پراید یا پژو 405 متوقف خواهد شد، این گونه نیست.
اما دو روز قبل محمدرضا نعمت زاده در نشست خبری از توقف تولید پراید در سال 97 خبر داد.
نعمت زاده گفت: در شروع دولت بیش از 70 درصد تولید ساپیا به پراید اختصاص داشت، اما سال گذشته این میزان به 34 درصد کاهش یافت و امسال به 28 درصد می رسد. وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در حال تولید خودروهای متنوع هستیم به نحوی که تولید پراید به تدریج کاهش خواهد یافت. وی با اعلام اینکه با اجرای استانداردهای جدید خودرویی در سال 97 خودبهخود پراید از چرخه تولید خارج خواهد شد، اظهار داشت: استانداردهای خودرویی در حال ارتقا است و فکر میکنم آخر عمر پراید از لحاظ تولید سال 97 باشد.
عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز تاکید کرده که خط تولید پراید باید تا پایان سال جاری متوقف شود. به گفته اکبریان، سازمان استاندارد اعلام کرده که تولید پراید باید تا پایان سال 1396 به اتمام برسد و کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز از شرکت سایپا خواسته تا پراید را بازنشسته کند.
گفتنی است پراید خودرویی است که از سال 1372 تولید آن در ایران و در شرکت سایپا آغاز شده و طبق قانون باید خط تولید اتومبیلهایی که 10 سال از عمر آنها میگذرد، متوقف شود. حال نهتنها با گذشت حدود 24 سال از آغاز تولید این خودرو خط تولید آن متوقف نشده بلکه تا دی ماه سال آتی نیز فرصت پیدا کرده تا توسط شرکت تولیدکننده در بازار عرضه شود. طول عمری که شاید در هیچ کجای دنیا شاهد آن نباشیم و حتی در صورتی که استانداردهای مورد نظر را به همراه تغییر پلتفرم رعایت کند، پس از سال 1397 کماکان شاهد تولید این خودرو باشیم. حال سوالی که در مورد این خودرو مطرح میشود این است که آیا هرگز قرار نیست که خط تولید پراید متوقف شود و تا ابد قرار بر ادامه تولید و عرضه در بازار است؟ آن هم در شرایطی که بازار جهانی خودرو هر روز مدلهای جدیدی از خودروهای مختلف را تولید کرده و به مشتریان خود در سراسر دنیا عرضه میکنند.
کلمات کلیدی : خودروسازی،پراید ، پژو 405 ،خط تولید، از رده خارج
تبریزی
۱۳۹۶-۰۴-۱۲ ۰۷:۱۹:۳۹
پراید: خودرویی به لطافت گلبرگ گل میمون. به سبکی پر قو. به چابکی اسب سپید. یادآور تاریخچه صنعت خودرو. پرفروش ترین خودروی سال 2015. پنجره ای رو به بهشت.
سایپا مطمئن. (4456171) (alef-13)
جناب تبریزی ، با توصیفات دل انگیز شما از خودروی پراید ، همین الان لکسوس 2017 خودم را گذاشتم تا سریع بفروشم و بجاش ده دستگاه پراید بخرم و زودتر بروم به بهشت . (4456456) (alef-3)
اگه میخوای اینکار رو بکنی لطفا 10 تا پراید یک رنگ و یک شماره بخر که صوابش بیشتره (4456672) (alef-11)
چقدر بدبختم من که پراید ندارم البته بجاش یک ماشین خارجی دارم (4456725) (alef-11)
هر کس که از جانش سیر شده باید پراید. بخره (4458427) (alef-11)
خودروهای جدید تولیدی نیز در موتور مشکل اساسی دارند تیبا و سارینا نیز از موتوری بهره می گیرند که مربوط به 15 سال پیش است. اصلا موتور چهار سیلندر 8 سوپاپ کاملا منسوخ شده است. مصرف سوختش و آلایندگیش بیشتر است.
ضمن اینکه قابلیت صدور به بازارهای درست و حسابی را ندارد. باید تولید موتورهای قدیمی (دوسوپاپ برای هرسیلندر) متوقف شود. حتی اگر موتور تحت لیسانس تولید کنیم با توجه به مصرف کمتر و امکان صادرات هزینه ها کاملا جبران خواهد شد. (4456176) (alef-13)
البته وقتی فقط 14خودروساز بزرگ اصلی تقزیبا تمامی خودروهای دنیا را تولید میکنند موضوع صادرات منتفی است حالا خودروسازهای هی حرف صادرات به میان می اورند لابد اهدافی دارند
در ضمن همانطوری که گفتید خروج پراید از تولید بی معنا است چون اساسا تیبا همان پراید است (4456617) (alef-11)
هیج جای دنیا مثل مردم ایران خودرو قدیمی ندارند. حتی پیکان هنوز به نوعی وجود دارد . موتور آریسان همان موتور پیکان است. بلای جان منابع ملی کشور (4456178) (alef-13)
پراید
۱۳۹۶-۰۴-۱۲ ۰۷:۲۸:۲۸
واقعا متاسفم که چنین نماینده هایی برای مجلس برگزیدیم، تا الان باید صد بار وزیر رو استیضاح می کردن.
خود آقایان وزیر -که عکس های تصادفشان موجود است- سوار لکسوس LX هشت سیلندر میلیاردی میشوند، مردم بیچاره باید ماشین ۵۰۰ دلاری ناایمن رو بخرند ۲۵ میلیون، یا سر از تعمیرگاه دربیارن یا دو از جون، بهشت زهرا.
الف لطفا سانسور نکن (4456180) (alef-13)
ماشین 500 دلاری؟؟؟؟؟؟ حالتون خوبه؟500 دلار قیمت دوچرخه است. (4456412) (alef-11)
پراید ۵۰۰ دلار هم براش زیاده (4456523) (alef-3)
خودرو باید ارزان و هزینه سوار شدن گران شود (4456919) (alef-3)
توان مردم برای خرید خودرو را هم باید در نظر گرفت، کدام کارگر میتواند ماشین 50-60 میلیونی سوار شود؟
طمع سیری ناپذیر خودرو سازان نمی گذارد تا عموم مردم سوار خودروئی مناسب قیمت( با توجه به سطح درآمد عموم مردم) و با کیفیت شوند. (4456189) (alef-13)
طبق قوانین نیوتن، خودروی پراید در ایران هیچ وقت ازبین نمیره، بلکه فقط از نوعی به نوع دیگه تبدیل میشه:
پراید صبا-> 131->132-> تیبا
پراید هاچ بک-> 111-> تیبا2 (4456212) (alef-13)
این بی انصافی در حق کره ای ها است ارابه ای که هم اکنون سایپا بنام پراید تولید می کند را همان پراید کره ای 30 سال قبل بنامیم. اگر همان پراید با همان مشخصات 30 سال قبل هم اکنون تولید شود مطمئن باشید بیشترین استقبال از این خودرو خواهد شد (4456246) (alef-13)
آریابان
۱۳۹۶-۰۴-۱۲ ۱۱:۵۵:۴۷
جناب محمد ۱۳۹۶-۰۴-۱۲ ۰۸:۳۹:۳۸
دقیقا همینطوره و ایکاش این پراید ایرانی !!!!! را سایپا میتونست در همون شرایط 30 سال پیش حفظ !!!!! و مونتاژ کنه ؛
این پراید البته از گونۀ کره ای اون که امروز در ایران به این حال و روز و وخامت دچار شده، تا اونجائی رونق داشت و رشد کرده بود که حتی در خود امریکا هم با شناسنامۀ "فورد" به بازار امریکا !!!! عرضه میشد ؛ (4456540) (alef-11)
چرا حرف بی پایه و اساس می زنید؟
پراید اصلا اجازه ورود به بازا امریکا رو پیدا نکرد. (4458334) (alef-11)
آریابان
۱۳۹۶-۰۴-۱۵ ۱۶:۴۲:۲۹
پاسخ به آقای حمید ۱۳۹۶-۰۴-۱۳ ۱۴:۰۱:۰۶
جای بررسی و پژوهش است ، نه حرف های بی پایه و اساس !!!! :
پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با سفارش فورد، شرکت مادر، طراحی شد. نسل اول این خودرو که در سالهای ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید و در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت. (4461397) (alef-11)
احسان
۱۳۹۶-۰۴-۱۲ ۰۸:۵۷:۳۱
امیدوارم تولید تمام خودروهای داخلی متوقف شود (4456275) (alef-13)
که کار شما واردات چی ها سکه شود؟.. (4456779) (alef-11)
تنها چيزي كه در اين كشور مهم نيست : جون مردم و پول بي زبان مردمه !!!
فقط بايد منافع يه عده اي خاص تامين بشه !!! (4456278) (alef-13)
به نظر من فعلا هيچ خودرويي در اين رنج قيمت جايگزين پرايد وجود ندارد
ايرادهاي كيفي رو قبول داريم
ولي خداوكيلي ارزانترين ماشيني كه مي شه خريد همين پرايده
تعميرات فراگير ، يدكي ارزان و........ (4456323) (alef-13)
کاش میدونستی مردم دنیا چگونه ماشین میخرند و سوار میشن و خدمات پس از فروش واقعی را میدیدی (4456918) (alef-3)
اگر در وب کمی جستجو کنید ، رزومه و سرگذشت شروع پراید یا همان « فورد » را حتما" پیدا خواهید نمود . خوردئی که حداقل 25 سال پیش بعنوان دست گرمی خودروسازی کره ساخته شد و ناگهان " خودروی ملی " ایران شد . (4456325) (alef-13)
پراید رو نباید فقط به عنوان وسیله نقلیه دید پراید الان یه جوری در فرهنگ ایرانی نهادینه شده. پراید وسیله ای برای کنترل جمعیت ایرانه. پراید رو باید در یونسکو ثبت کنید به عنوان میراث فرهنگی بعد از انقلاب (4456332) (alef-13)
مفهوم خروج خودروی پراید و امثالهم از گردونه تولید آن است که کسانی با توان مالی خرید کمتر از 60 میلیون تومان برای خودرو باید قید داشتن خودرو را بزنند .به عبارت دیگر 80 درصد کسانی که امروز می توانند خودرو بخرند مانند دهه 70 شمسی از گردونه متقاضیان حذف شوند چون خودروهای جایگزین بسیار گران هستند و با توجه به شرایط اقتصادی کشور ابدا امکان کاهش قیمت آنها وجود ندارد.حال نظر شما کدام گزینه است پراید یا حذف 80 درصدی؟ (4456339) (alef-13)
سورنا
۱۳۹۶-۰۴-۱۲ ۱۰:۱۳:۰۲
پراید تا 10 دیگه هم تولید میشه شایدم بیشتر (4456365) (alef-11)
حالا تیبا که جایگزین پراید است با قیمت بیشتر چقدر به روز و پیشرفته تر است . (4456463) (alef-3)
تمام دولت ها در این باره بیکفایتی خودشون رو نشون دادند بخصوص دولت مستقر ... رانت و پول (4456516) (alef-11)
اخه دولت ها در مورد خودروسازی هیچ کاره هستند ؛ مافیای خاص بر خودروسازها حاکم است و سود کلانی از فروش بنجل هایی به نام خودرو میبرد ؛ سود خودروساز ما در ایران بالای 150% است شاهد این موضوع قیمت صادراتی همین خودروهاست که نصف قیمت فروش داخلی است (4458212) (alef-11)
دوستانی که بحث توان مالی کردند باید بگم:
النترا 35 میلیون
سراتو 32 میلیون
یاریس 21 میلیون
یه مدل از رنو 18 میلیون
مگان 36 میلیون
اپتیما 48 میلیون
و خیلی های دیگه
این قیمت های جهانی این خودرو های لوکس، ایمن، با گیربکس اتوماتیک و ده ها آبشن رفاهی است
مرزها را برای خودرو باز کنید
این باعث میشه حساب دست همه بیاد که جنس بد تولید کردین بازراهای جهانی هستن
.
.
.
همین حالا در مناطقف آزاد ماشین های بالا با 10 میلیون گمرکی دارن وارد میشن و فقط در خزستان 70 هزار خودرو مورد استقبال قرار گرفته این در حال است که محدودیت تردد در استان دارند و اگر در کل کشور ازاد بشن چی میشه...... (4456565) (alef-11)
..
یاریس 2018 به قیمت 15 هزار 500 دلار است که با دلار 3700 میشه نزدیک 57 میلیون
مَشتی چطور حساب کردی 21 میلیون؟
خوبه سایتهای خراجی قیمتها رو زدن کمری هم 18 هزار دلار (4456897) (alef-11)
چنتا میخوای برات بخرم؟
بیا اهواز برارد اینجا ریخته از این ماشین ها (4457327) (alef-3)
توقف توليد پرايد = با ارزش داشتن جان مردم
عدم توقيف توليد پرايد = با بي ارزش بودن جان مردم = ارجح بودن سود اين كار بر جان مردم !! (4456612) (alef-11)
فقر عامل بدبختی است .اگر عموم مردم قدرت خرید بالائی می داشتند الان پراید تیبا و تندرو و... زنده نبودند. (4456718) (alef-11)
خداحافظی با پراید یعنی خداحافظی با خودروی زیر 50 میلیون تومان، بدون شک بعد از حذف پراید ، خودروسازهای ضعیف وطنی قیمت بقیه خودروها را به بالای 50 میلیون افزایش خواهند یافت ، چون رقیبی کم قیمت دیگر وجود ندارد، پراید را ایمن کنند نه اینکه حذفش کنند ، اگر جریمه تخلفات رانندگی را تشدید و هزینه آورحتی تا ابطال گواهینامه کنند حتی پراید فعلی هم ایمن می شود (4456775) (alef-11)
محاله پراید کنار گذاشته بشه هم سود داره هم متقاضی (4456887) (alef-3)
پراید 21 میلیونی که بره قدرشو میدونید!!!!!
بجای باید تیبا 26 میلیونی بخرین.
فکر کردین میان 208 رو میازن توی خط بجای پراید بفرشن! (4456894) (alef-3)
واقعا جای تاسف داره
مطئن باشید تا سال دیگه هم یک جور ماست مالی میکنن تا بازم این خودرو رو بفروشن.
تا وقتی که تقاضا وجود داشته باشد، این محصول عرضه می شود. تازه اگر تحریم مردمی شکل بگیره باز هم دولت مردان شرایطی میزارن تا به مردم ناآگاه ما این محصول را بفروشن... (4457147) (alef-3)