نظر منتشر شده
۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 461443
نگاهی به گسترش خصوصی سازی در آموزش و پرورش
بخش تعاملی الف - علی غیاث آبادی فراهانی*
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۱۱


جمعی از کارشناسان آموزش و پرورش بر این عقیده اند که برای بالا رفتن بهره وری در آموزش و پرورش بایستی آموزش و پرورش را هر چه بیشتر خصوصی کرد این در حالیست که طبق اصل سوم قانون اساسی به صراحت دولت موظف به ارائه ی اموزش و پرورش رایگان به تمام اقشار جامعه می باشد. مگر می شود این صراحت را نادیده گرفت؟

 نتیجه ی بانکداری خصوصی گسترده  را می بینیم. آن زمان همه در مقابل این تصمیم ساکت ماندند و یا تایید کردند. الان با انبوهی از بانک های خصوصی و صندوق های شبه بانک که به جز اختلال در سیستم پولی کشور عملا تاثیر دیگری در اقتصاد  نداشته اند مواجه ایم. مزه ی گسترش بی رویه ی دانشگاه های خصوصی را هم چشیده ایم. در دهه های قبل دانشگاه آزاد ایجاد شد و در دهه ی گذشته نیز دانشگاه های علمی کاربردی و غیر انتفاعی ایجاد و گسترش یافت. آیا نتیجه ای جز تولید مدرک و ملیون ها فارغ التحصیل بیکار داشته اند؟ ایا به رشد علم و عالم کمک کرده اند؟ جز اینکه پولی گرفته اند و مثلا فارغ التحصیلانی را روانه ی جامعه کرده اند کاری کرده اند؟ هرچند دانشگاه آزاد می توانست به صورت محدود و با کیفیت به رشد علم کمک و پرورش متخصص کمک کند. ولی وقتی گسترش یافت و به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شد از اهداف علمی خود دور شد. دانشگاه های پولی جدید هم که در رقابت با دانشگاه آزاد به وجود آمدند کار را بدتر کردند.

حال برگردیم به آموزش و پرورش. با وجود حدود یک ملیون معلم و کارمند رسمی و بیش از صد هزار مدرسه دولتی آیا می شود به آسانی بحث گسترش خصوصی سازی را مطرح کرد؟ آیا کیفیت آموزشی و پرورشی همین مدارس محدود خصوصی از مدارس دولتی خیلی بالاتر است که بخواهیم دولتی ها را نیز به نوعی خصوصی کنیم؟
الان در هر شهری تعدادی مدرسه ی غیر دولتی وجود دارد (بیش از ده درصد از جمعیت دانش اموزی). باید به همین ها بسنده شود و اگر قرار است مدرسه ی جدیدی مجوز بگیرد با وسواس و سختگیری زیاد آن هم بسیار محدود و حساب شده باشد. باید با نظارت سختگیرانه ی آموزش و پرورش بر مدارس دولتی و غیر دولتی مواظب بود تا از اهداف اموزشی و پرورشی ٬دور نشوند. اگر کسی می خواهد پولش را در راه توسعه علم و دانش مملکت سرمایه گذاری کند محدودیتی وجود ندارد باید استقبال کرد ولی زیر نظر دولت و با نظارت دقیق  و آن هم محدود.

دولت موظف است که امکانات برای مدارس دولتی را به نحو احسنت تامین کند اگر دولت این کار را نمی کند راه حل آن خصوصی سازی آپ نیست. یک ملیون کارمند استخدام آپ هستند. به گفته ی وزیر قبلی بیش از صد هزار نفر نیروی مازاد وجود دارد. سوال اینجاست با گسترش خصوصی سازی تکلیف این همه معلم  چه می شود؟ به هر حال مدرسه ی خصوصی معلمش را به سلیقه ی خودش انتخاب و تامین می کند. برخی بر این نظرند که دولت مدارس را به بخش خصوصی اجاره دهد و سرانه دانش اموزان که در مدرسه ی دولتی صرف می شود را به آن مدارس بدهند در عوض آن ها شهریه ی کمتری از دانش اموزانشان  بگیرند و خودشان اداره مدرسه را به دست گیرند. حال اگر دولت بیاید به برخی مدارس خصوصی و اجاره داده شده سرانه ی دانش اموزان را بپردازد و آن مدارس موظف شوند دانش اموزان را با شهریه ی پایین بپذیرند جمعیت دانش اموزی مدارس دولتی پایین می اید و معلمان مازاد بیشتر نیز خواهند شد. (با توجه به روند جذب و بازنشستگی نیروه ها در آپ سالانه حدود پانزده هزار نیروی آپ کمتر می شود یعنی حدود دو دهه طول می کشد تا تعدیل نیرو صورت گیرد) از طرفی دولت باید حقوق معلمان رسمی را بدهد از طرف دیگر به مدارس خصوصی هزینه های جدا بپردازد. این روش ها راه گسترش فساد مالی را نیز بیشتر می کند.

در هر حال خصوصی شدن آپ از این مقدار که هست بیشتر نباید بشود. دولت به جای گسترش برخی روش ها مثل خرید خدمات اموزشی و اجاره دادن و یا فروختن مدارس و امثال این ها (البته این موارد به صورت محدود و بسیارحساب شده می تواند مفید باشد) به فکر اختصاص بودجه ی کافی برای مدارس و نظارت هرچه بیشتر  بر کیفیت آموزش و ارزشیابی باشد و نیز بهره وری در نظام اموزشی (در یک مقاله به این مقوله پرداخته ام) را افزایش دهد تا نظام آموزشی ما ارتقا یابد. امیدورام با خصوصی سازی گسترده روزی نیاید که مدارس رسما  به مراکز فروش مدرک دیپلم و اموزشگاه های اجباری کنکور تبدیل شوند.

*علی غیاث آبادی فراهانی - هنر آموز هنرستان های ساوه
 
کلمات کلیدی : علی غیاث آبادی فراهانی
 
Romania
۱۳۹۶-۰۱-۲۳ ۰۶:۵۹:۰۶
اونا یی که حرف خصوصی سازی در مدارس رو می زنند خودشون منفعت توی این
کار دارند
با مدرسه ی غیر انتفاعی کاخ انتفاعی ساختند (4248059) (alef-11)
 
France
۱۳۹۶-۰۱-۲۴ ۱۳:۳۱:۴۲
خوب بسازن. چه اشکالی داره؟ حداقل اونهایی که پول دارن صرف آموزش و پرورش بچه های خودشون بکنن که خیلی هم خوبه. مساله اینه که دولت باید برای بقیه مردم هم شرایط مناسب آموزشی فراهم کنه. (4252752) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۶ ۰۸:۱۶:۱۰
خدا شما رو شفا بده (4256627) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۶ ۰۹:۰۵:۴۲
گذشت اون موقعی که مدارس خصوصی سطح علمی بالاتری داشتند ، الان مدارس خصوصی به معنای اینه که پول بیست بچه ات رو نقدی حساب کنید! تازه خانم مدیر به معلمش میگفت وای فلانی رو داشته باش پدرشون همن اول سال چک روز رو میده ! (4256754) (alef-11)
 
صیاد
Germany
۱۳۹۶-۰۱-۲۳ ۰۷:۱۰:۳۶
چه عجب سایت الف یادی هم از خصوصی سازی مدارس کرد باید بیشتر به این مقوله مهم پرداخت تا از اسیب بیشتر به نسل اینده جلوگیری کرد (4248065) (alef-11)
 
محمد احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۵ ۰۸:۳۵:۴۷
به عنوان علاقه مند ماطلعه در این زمینه، بیش از 15 سال، با افراد در سیستم اموزش خصوصی همکار ی و مراوده داشته ام، تا حدی از اشکالات نظام آموزشی باخبرم. البته خودم من هم قربنی همین سیستم غلط آموزشی شدم واقعا عمرم تلف شد!
بر طبق قانون اساسی آموزش همگانی باید تا متوسطه رایگان باشد، باید بساط این آموزش پولی برچیده شود، با کاهش جمعیت دانش آموزی، الان حتی مدارس دولتی هم خالی شده اند، من موافق سرمایه گذاری بخش خصوصی در همه زمینه های ممکن هستم، چون بخش خصوصی واقعی، رقابت پذیری را افزایش می دهد، و موجب افزایش کیفیت و کاهش قیمت می شود، اما نه در سیستم آموزش ابتدائیی، چون در این صورت تبعیض و بی عدالتی برای فقرا پیش میاید. آموزش کاری رفع تکلیفی میشود.
بخش خصوصی می تواند در سیستم های آموزشی مهارتی سرمایه گذاری کند، با محوریت مهارت آموزی (نه مدرک دادن)/ مدرک پایان دوره اشکالی ندارد، ولی باید سیستم امتیازدهی برچیده شود، مدرک پایان دوره آموزشی، صرفاً یک گواهی باشد که از نظر حقوقی بین طرفین است و نشانه پایان تعهدان طرفین، نه به معنی بیشتر.
اما شخص باید برای کسب مهارت به آموزشگاه بیاد، برای رفع نیاز و جذب در بازار کار، بایست رزومه یا پروژه های قابل ارائه و دفاع به کارفرما ارائه بدهد و نه مدرک صرف!
قطعا یک کارفرمای فهیم، به اشخاص فرصت کوتاهی می دهد که مهارت و قابلیت خودشان را اثبات کنند، بدیهی است مهارت تنها کافی نیست، تجربه طی کار در محیط واقعی به دست می اید، کارفرمای فهیم بایست بداند شخص با دانش و ماهر هم بایست مدتی کار کند تا به ورزیدگی و تجربه مناسب برسد. قدر نیروی ماهر و باتجربه بداند و در حفظ او بکوشد.
البته می توان (به نظرم باید) این مقطع متوسطه بازتعریف شود. معضل افزایش سن ازدواج، بخشی از برمیگردد به همین طولانی بودن دوره دبستان تا متوسطه، اصلاً من مخالف مقاطع تحت عنوان نظری هستم. اصلا از اصل غلط است دیپلم های مثل تجربی و ریاضی و انسانی. اصلا نباید ما دیپلم نظری داشته باشیم.
12 سال، خیلی طولانی است برای دوره های ابتیدایی و متوسطه. اگر سربزای اجباری برطرف شود، خیلی خوب می شود. اما وضع موجود، عملاً پشرهایی که نتوانستند به دانشاه بورند به فاصله کمی به سربازی می روند و دوسال وقفه بین مهارت آموزی و ورود به بازر کار پیش می آید! این زمان دوساله، موجب از یادرفتن دانش و مهارت میشود/ پسرها دیپلمه تا بیاند وابره کار یپدا کنند وبازآموزی مهارت سنشان میرود بالای 25 سال و عملا موجب افازیش سن بلوغ اجتماعی و ازدواج می شود! کلی سرمایه گذاری 12 ساله از بین می رود! بایست یک فکر اسای کرد، یا دوره اجابری سربازی برچیده شود یا سن ورد به سربازی بالا ببرند یا دوره 12 فعلی ساله لاقل سه سال کاهش دهند. به نظرم مورد اخری بهتر است. یعنی مجموع دوره ابتدائیی تا متوسطه کمتر از ده سال بشود. تازه جوان فرصت دارد مهارت و دانشش را در بازار بکار ببندد و تجربه کسب کند و چه بسا قبل سربازی حتی توان تشکیل خانواده بدهد.
شاید بهتر است بین سیسم متوسطه و دانشگاه، یک سیستم کالج (دانش سرا) ایجاد شود. بسیاری از رشته های لازم نیست این قدر طولانی باشد. دوره های کالج/دانش سرای یکساله یا دوساله کافی است برای تقویت یا تکمیل بسیاری از رشته های مهارتی.
قطعا این سیستم استخدامی عمومی هم اصلاخ شود و مدرک گرایی و سمت گیری برای تشویق گرفتن مدرک دانشگاهی تغییر کند. لازم نیست برای همر شغل دولتی مدرک دانشگاهی باشد.
چه کار بیخوید است یک تازه جوان 12 سال عمر ارزشمندش تلف کنیم و بعد به او یک مردک دیپلم نظری بدهیم، که مثلا کلی فرمول ریاضی و تاریخ ادبیات بداند و بعد مدتی هم از یادشان میرود چون در زندگی کاربردی ندارد. این همه دروس تئور یو خفظیات بیهوده! (هیچ دلی ندارد همه چندین زبان خارجی بدانند در دوره متوسطه/ هرچند اموختنش خوبست، ولی زبان خارجی خودش یک تحصص است، اصلا این ونه دروس باید اختیاری باشد/ همه توان و حوصله یادگیری زبان خارجه ندارند/ آن هم با این سیستم اشتابه اموزشی حفظیات و تئوری محور /زبان باید در محیط کاربردی یاد گرفت، با عشق و علاقه و احسسا نیاز وگرنه صرفا رفع تکلیف و نمره گرفتن می شود)، که چه بشود، دوره متوسطه باید دوره کارآموزی و کسب مهارتب برای درامد و زندگی باشد. اصلا دانشگاه نباید محل این کار باشد، دانشگاه محل تکمیل تخصص و مهارت یا پژوهشگاه باید باشد. این مدرک گرایی خانمانسوز برچینید اگر می خواهید نسل آینده کارمد باشند. اگر میخواهید سن ازدواج پایین بیاد. اگر میخواهید نیروی جوانی ملت در راه درست صرف شود. (4254476) (alef-11)
 
طاها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۲۵ ۰۹:۰۴:۳۱
سلام
سازمان آموزش و پرورش دارای دو رکن است یکی آموزش و دیگری پرورش. پرورش به امکانات زیادی نیاز ندارد. به خصوص معلمی که برای پول کارمی کند حتما پرورش دهنده خوبی نیست.یک نمونه: ما نمونه معلم های زیادی را داریم که از توانایی تدریس در کلاس مدرسه را ندارند و بچه ها را تشویق به کلاس خصوصی می کنند. اما آموزش به امکاناتی نیاز دارد که دولت بهتر در آن زمینه خدمت رسانی می کند. مثلا فکر کنید یک مدرسه با امکانات آموزشی خوب از جمله ورزشی بخواهد وارد عمل شود. خوب دولت تامین کننده امکانات بیشتری است یا چند پدرو مادر با وضع مالی متوسط. البته که سازمان آموزش و پرورش هم دست معلم های پولکی است. من که بچه خودم رو صرفا جهت مدرک به مدرسه میفرستم. اسباب آموزشی اون رو خودم بیشتر فراهم میکنم تا اونو بدست این معلم های کار نابلد بدم. (4254506) (alef-11)
 
مردم
Romania
۱۳۹۶-۰۱-۲۶ ۰۹:۱۰:۲۶
این مدارس غیر انتفاعی باید هر چه زودتر جمع آوری شود چون کلا غیر قانونی است با احساس بدی در دانش آموزان می شود کسانی که موافق غیر انتفاعی هستند برن مطالعه کنند کشور مثل آلمان اوزش و پرورش اش چطور است (4256762) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۲-۰۸ ۰۸:۱۶:۳۱
سیاستهای کلی کشور توسط رهبر انقلاب تعیین و مشخص میشود. در بخش آموزش سیساستهای دارزمدت کشور مبتنی بر توسعه بخش آموزش غیر دولتی است. بنابراین بحث بر سر بودن با نبودن مدارس غیر انتفاعی بیوده است. نحوه اجرای مطلوب بودن میتواند برای ارائه زمینه بحث مفید باشد. (4290379) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.