نظر منتشر شده
۱۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 386906
انتقاد شدید سبحانی از موضوع دریافت وام از روسیه/ این کارها انتخاباتی است/ مجلس دهم رویکردهای اقتصادی سنجیده ندارد
بخش اقتصادی الف، ۹ شهریور ۹۵
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۵
استاد اقتصاد دانشگاه تهران با انتقاد از مصوبه مجلس درباره اخذ وام از کشور روسیه، اهداف این کار را انتخاباتی عنوان کرد و گفت: فکر می کنم این تصمیم که بخواهیم از روسیه وام بگیریم، تصمیم خیلی غیر بهینه و غلطی است.

حسن سبحانی در گفت و گو با تابناک در پاسخ به این سئوال که به نظر شما دلیل اخذ وام از کشور روسیه چیست و این اقدام می تواند کمکی به پیشبرد امور کشور بکند و اصلا ضرورتی برای گرفتن این وام وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: تا جایی که بنده می دانم از بعد جنگ تا کنون جمهوری اسلامی ایران از هیچ دولتی استقراض نکرده است، البته بعضی از کمپانی ها و شرکت های خارجی نه دولت های خارجی قرض های کالایی به ایران داده اند.

بعد از جنگ سابقه نداشته از کشوری قرض بگیریم
وی افزود: البته این قرض های کالایی مثلا در قالب بیع متقابل یا فایناس بوده است، اینها هم یک نوع قرض است ولی باپرداخت آن به صورت کالا انجام می شود. ولی اینکه دولتی به ما قرض بدهد می شود گفت که بعد از جنگ بی سابقه است.

رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه قوه مقننه در توضیح مصوبه مجلس تصرح کرد: آنچه مجلس در خصوص آن برای اخذ وام از روسیه اقدام کرده برای اجرای طرح های تملک دارایی سرمایه ای که معروف است به طرح های عمرانی، عنوان شده است.

فرصتی برای استفاده از وام برای انجام کار عمرانی نداریم
وی با بیان اینکه به دلایل زیادی گرفتن وام از روسیه برای طرح های عمرانی غیر بهینه است و آن قبح وام گرفتن از کشورهای خارجی را به تدریج می شکند، گفت: الان ما در شهریور ماه هستیم و جالب است که این وام قرار است طبق اصلاحیه بودجه، برای بودجه سال ۹۵ هزینه بشود.

سبحانی ادامه داد: باتوجه به اینکه ۶ ماه تا پایان سال باقی است، شما می دانید تا وامی از خارج اخذ شود و در داخل تبدیل به ریال بشود؛ ما را به فصل زمستان می رساند که در بسیاری از نقاط کشور کار کردن مشکل است.

هدف استقراض از روسیه بهره برداری انتخاباتی است
وی یادآور شد: البته اخذ این وام یک نکته دارد، اینکه اگر نمی تواند به بودجه دولت کمکی بکند، اما می تواند منجر به رونق کارگاه های ساخت و ساز به ویژه در ایام انتخابات در شهرستان ها بشود و این شبهه ناک است واقعا که بخواهیم در ایام انتخابات با وام گرفتن از خارج کار عمرانی در زمستان انجام بدهیم.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه چهارم توسعه اضافه کرد: از این گذشته ما در صندوق توسعه ملی خودمان ده ها میلیارد دلار ذخیره ارزی داریم که به بخش خصوصی خودمان از آن طریق وام می دهیم. اگر واقعا احتیاج به پول است می توانیم از صندوق توسعه ملی خودمان وام بگیریم؛ چرا سراغ کشوری خارجی آن هم کشوری که ادعای قدرت و نفوذ دارد برویم.

قرض گرفتن از روسیه غیر بهینه و غلط است
وی تاکید کرد: فکر می کنم این تصمیم که بخواهیم از روسیه وام بگیریم، تصمیم خیلی غیر بهینه و غلطی است.

سبحانی درباره نقش مجلس در پروسه اخذ وام از روسیه برای اجرای طرح های تملک دارایی عنوان کرد: متاسفانه این موضوع پیشنهاد مجلس بوده است.

وی درباره عملکرد مجلس دهم به ویژه از حیث اقتصادی نیز خاطر نشان کرد: متاسفانه این مجلس در طلیعه کار خود یکی دو تا مصوبه داشته که نشان می دهد رویکردهای اقتصادی سنجیده ای ندارد. من با یک استدلال ساده عرض کردم که اصولا ۶ ماه زمانی برای انجام کار نیست و این نشان می دهد مجلس به حل مشکلات بوسیله پول بیشتر اعتقاد دارد تا بوسیله صرف جویی در هزینه ها و افزایش بهره وری داخلی.

هشدار درباره یک طرح اقتصادی مجلس
این نماینده سابق مجلس که برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز کاندیدا شد، گفت: واقعا نشانه های خوبی از سوی مجلس دیده نمی شود، مضاف بر اینکه در همین لایحه اصلاحیه بودجه ۹۵ اجازه داده شده که دارایی های خارجی بانک مرکزی با نرخ ارز فعلی قیمت گذاری و ما به التفاوت آن صرف پرداخت بدهی های دولت به بانک مرکزی بشود.

وی یادآور شد: در اواخر عمر دولت گذشته هم یک همچین اقدامی صورت گرفت و البته سر و صداهای زیادی در مخالفت با آن اتفاق افتاد. چطور است که بعضی کارها را وقتی دیگران انجام می دهند اشکال دارد، ولی وقتی خودمان می خواهیم انجام بدهیم، اشکالی ندارد. این یک سنت سیئه ای هست.

روایتی از مخالفت نوبخت با قرض گرفتن از خارج
سبحانی افزود: به خاطر دارم در یکی از مجالس برای مخالفت با استقراض به صورت فاینانس و بیع متقابل در مجلس صحبت کردم و همین آقای رئیس سازمان برنامه و بودجه(نوبخت) که مخبر کمیسیون بود و باید نظر کمیسیون را در مخالفت با پیشنهاد من مطرح می کرد؛ چون استقراض را مضر می دانست نیامد در مخالفت با نظر بنده به عنوان مخبر کمیسیون صحبت کند و گفت که من چون نظر فلانی(سبحانی) را قبول دارم با این نظر مخالفت نمی کنم و گفت که " تاریخ نشان خواهد داد که پیشنهاد فلانی چقدر اصولی است."

وی خطاب به نوبخت تصریح کرد: حالا چه شده که دوستان وقتی در قدرت قرار گرفته اند، با استقراض آن هم به این نوع موافقت می کنند. تازه آنکه من در گذشته پیشنهاد کردم، بدخیمی اش از آنچه امروز دنبال می شود بسیار کمتر بود.
کلمات کلیدی : دکتر حسن سبحانی+قرض ۵ میلیارد دلاری از روسیه
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۹ ۲۰:۲۸:۱۱
رویکرد اقتصادی زمان شما خوب که تورم چهل درصد بود ! (3911877) (alef-3)
 
بنائیان
Romania
۱۳۹۵-۰۶-۰۹ ۲۱:۰۸:۳۹
سلام. عزیز بزرگوار! چرا کلی گویی می کنید؟ آقای دکتر سبحانی از سال 86 دیگر نماینده مجلس نبودند، در همان موقع هم آقای سبحانی و آقای عماد افروغ جزو اولین نفراتی در کشور بودند که با سیاست های دولت نهم مخالفت کردند و حتی با کلیات رای اعتماد به دولت اول آقای احمدی نژاد هم مخالفت کردند. یا در رد لایحه موسوم به پرداخت نقدی یارانه ها قبل از اجرایش، نامه سرگشاده ای خطاب به رئیس محترم قوه قضائیه نوشتند. ایشان مطلقا فرد جناحی نبوده و نیستند. مواضع علمی شان را متاسفانه هم جناح چپ و هم راست سانسور می کنند. دکتر سبحانی استاد تمام اقتصاد دانشگاه تهران است و فردی دانشگاهی به دور از امیال سیاسی، به حرفش توجه کنید. ایشان در ادوار مختلف با صراحت مخالف استقراض خارجی بودند و از عمق دیدگاه هایشان با یک تحقیق اندک در اینرنت می توانید آگاه شوید. (3911923) (alef-11)
 
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۰ ۰۰:۴۴:۳۶
شما هم 6 درصدی روش نکش حالا. (3912189) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۰ ۰۸:۰۱:۲۲
عمذا اگر متن را خوانده باشی (3912291) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۹ ۲۰:۳۵:۴۵
جناب سبحانی من یادمه اینجا ازتون چند تا سوال پرسیدیم و هیچکدوم رو جواب دقیق و روشنی به ما ندادین به نظر من صحبت و عمل جناحی بی فایده است. (3911890) (alef-11)
 
مشکین نقاب
United States
۱۳۹۵-۰۶-۰۹ ۲۱:۱۸:۱۴
دولت شما تورم رو کنترل کرد ولی آیا اصلا کاری هم کردین که تولید تورم کنه؟ آیا آجر روی آجر گذاشتین؟ راهی رو آسفالت کردین؟ مدرسه ای ساختین؟ بیمارستانی افتتاح کردین؟ رکودی رو برداشتین؟ اشتغالی ایجاد کردین؟
من نمیگم شما خودتون کلاه خودتون رو قاضی کنین و بگین!!! (3911928) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۹ ۲۲:۵۷:۵۶
یه پولی به هر قیمتی به کشور بیاید تا یک گشایشی ایجاد شود تا در انتخابات اینده به ما رای بدهند، بخاطر اینکه برجام بی فرجام ماند (3912069) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۹ ۲۳:۴۰:۲۱
أيشان از اقتصاد ان برجسته زمان اقاى دكتر احمدى نژاد (3912113) (alef-3)
 
محمد علی حسنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۰ ۰۷:۴۵:۲۷
اول اینکه قبح گرفتن وام از کشور های بیگانه شکسته می شود دوم آنکه عده ای قبل از فکر کردن برای مصرف آن کشته و مرده سود دو درصد آن شده اند و در مقایسه با سود های بانک های طماع داخلی با دست چاچگی می خواهند وام را ببلعند!. (3912276) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۶-۱۰ ۰۸:۱۲:۵۲
طرح تثبيت اقتصادي شما به جاي افزايش سالانه 10 تا 20 درصد حاملهاي انرژي كه شاهكار بود. (3912300) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۰ ۱۰:۰۴:۴۱
گرفتن وام از کشورهای خارجی انتخاباتی است؟؟؟ پس در کل دنیا هر کی وام میگیره برا انتخابته
اکثر رای دهندگان مردمی عادی هستند که اصلا خبر ندارند دولت وام گرفته!!!
اولین باره میشونیم وام گرفتن جز موارد تبلیغاتی برای جذب آرای مردمه (3912432) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۰ ۱۰:۱۷:۰۳
شما هم تا چیزی میشه میگید دولت قبل.
دوبت قبل 8 سال بود تموم شد رفت
8 سال عقب ماندگی که به اندازه 80 سال بود. (3912468) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۶-۱۰ ۱۰:۳۱:۴۵
استقراض خارجی غیر از وابستگی خیری ندارد .خواه لاز غرب یا شرق. غیرت داشته باشید وبا داشته های خود کشور را اداره کنید. (3912506) (alef-11)
 
علی عسگری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۰ ۱۰:۴۷:۴۸
آقای سبحانی بعنوان نماینده اقتصاد دان سه دوره مجلس شورای اسلامی لطفا با اشاره به قوانین و مصوبات آن دوره و البته نتایج ملموس قابل اشاره بفرمایید کدام دوره مجلس از رویکرد مشخص اقتصادی برخوردار بوده است لطفا فقت یک قانون مصوب مجلس طی 38 سال گذشته را نام ببرید که زمینه شکوفایی پایدار اقتصادی کشورمان را فراهم کرده باشد. (3912550) (alef-11)
 
کاظم
Romania
۱۳۹۵-۰۶-۱۰ ۱۰:۵۸:۵۳
پول های خودمان بلوکه است ان موقع باید پو ل با سود کلان بگیریم ودستمان را زیر سنگ دیگران بگذاریم . عجب افتاب تابانی است این برجام .
این مجلس هم که نوبره !!! (3912580) (alef-3)
 
۱۳۹۵-۰۶-۱۰ ۱۶:۰۰:۲۲
چه کار این دولت سنجیده است که حالا این سنجیده باشد (3913140) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۳ ۱۶:۴۷:۱۹
صددرصدبانظراین استادموافقم روسیه فاسدوخیانت کاراست (3917573) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.