هشتگ ترند شده در روستا/ تغییر آرای محرومین

محسن مهدیان، ۳ خرداد ۹۶

3 خرداد 1396 ساعت 8:40


اگر ترکیب آرا در شهرها و استانهای مختلف را بررسی کنیم یک نکته نگران کننده وجود دارد؛ رای محرومین هم مطابق انتظار ما نیست. نمونه اش افزایش مشارکت در تهران و عدم تغییر در آرای نامزد اصولگرا نسبت به 94 و 92.
و یا از مجموع 31 استان، رای روحانی در 24 استان بالاترست. جالب اینکه استانهای توسعه نیافته نیز در همین 24 استانند.

چرا؟
دلایل مختلف دارد. مثلا تهدیدها و تطمیع ها و غیره.
اما دلیل نگران کننده تهرانیزه شدن ایران است. نگرانی این است که پیام دوقطبی‌های القایی به مناطق محروم رسیده است.
 
اصلاح طلب ها تا امروز یک ضعف جدی داشتند و آنهم عدم توفیق در تبدیل "ادبیات انتخاباتی تهران" برای "روستاها" بود. اما تلگرام و توئیتر و غیره به اصلاحات کمک کرده است تا ادبیات تهران و شهرستان یکی شود.
امروز هشتگ ترند شده شهرهای بزرگ در روستاها هم ترند است.   

معنای این اتفاق ناگوار چیست؟ یعنی در روستا نیز آنچه ترند شده دیده می شود و دیگر پیام ها خاک می خورد.
 
بنابراین اینطور نیست که روستا نشین ما بین بیکاری فرزند و موسیقی سمت آزادی کنسرت ها رفته باشد. مساله این است که پیام و وعده های واقعی و معیشتی اصلن به او منتقل نمی شود.
به عبارت دیگر اصلاح طلبان نتوانستند ادبیات خود را برای روستائیان تغییر دهند و بومی کنند بلکه همان ادبیات قبلی را حقنه و القا کرده اند و این به مدد "دوقطبی های کاذب" و "ابزار شبکه های اجتماعی" است که این روزها در همه کشور توزیع شده است.

از سوی دیگر نباید رشد رفاه در روستاها را نادیده گرفت. رشد رفاه یعنی موضوعیت یافتن اوقات فراغت و توجه به آزادی و غیره. این هم به برکت نظام جمهوری اسلامی است و مایه افتخار.

اما راه حل چیست؟ بازگشت اصولگرایی به هویت اصلی خودش.
گام اول نیز کسب اعتماد است. کسب اعتماد "قدرت ویرانگیری بالایی" در تضعیف ترندهای ساختگی و دوقطبی های القایی دارد.
اعتماد نیز از طریق تغییر زمین بازی از سیاست به امور اجتماعی است. از طریق خدمت رسانی و کار اجتماعی در تمام سطوح مردمی.

کانال تحلیلی محسن مهدیان در تلگرام
http://telegram.me/mahdian_mohsen


کد مطلب: 475222

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcj8iex8uqea8z.fsfu.html?475222

الف
  http://alef.ir