درباره فضای پس از لغو تحریمها در ایران؛
اولویتهای جذب گردشگران خارجی در ایران
سیدعلی موسوی، 22 دی 94
22 دی 1394 ساعت 8:59
ایران کشوری است که جاذبههای گردشگری فراوانی دارد و همچنین برخلاف بسیاری از کشورهای منطقه از امنیت و ثبات قابل قبولی برخوردار است. با اینحال جایگاه فعلی ایران در این صنعت قابل قبول نیست.
در هفتههای اخیر که صحبت از لغو تحریمها مطرح شده است، گردشگری ایران یکی از بخشهایی است که امید میرود پس از لغو تحریمها با یک جهش چشمگیر روبه رو شود. با اینحال جذب گردشگران خارجی و افزایش درآمد ایران از محل ورود گردشگران خارجی، نیاز به انجام اقداماتی دارد که بستر را برای حضور گسترده آنها در ایران فراهم نماید. با این اوصاف لازم است در جذب گردشگران خارجی امکانات و منابع محدود صرف جذب آن دسته از گردشگران خارجی شود که اولاً ایران در جذب این گردشگران مزیت داشته باشد و دوما جذب این گردشگران ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور نماید.
۱. گردشگران مذهبی نقطه قوت ایران در جذب گردشگر خارجی
در حال حاضر بخش عمدهای از گردشگران ورودی به ایران را مسلمانان کشورهای همسایه تشکیل دادهاند که با هدف بازدید از مکانهای زیارتی ایران مانند مشهد، قم و شیراز به ایران سفر میکنند. منطقی است که ایران نیز در برنامهریزی برای جذب گردشگری خارجی اولویت را به این دست از گردشگران اختصاص دهد. وجود میلیونها مسلمان در کشورهای همسایه ایران که با هزینهای به مراتب کمتر از مردم دیگر نقاط جهان به ایران سفر میکنند، این مزیت را برای ایران فراهم کرده که با صرف هزینه و منابع کمتر گردشگر بیشتری را از این کشورها جذب نماید. علاوه بر این مکانهای مذهبی پرشمار در ایران نیز این فرصت را فراهم آورده که از این مکانها برای جذب گردشگر خارجی استفاده شود.
نکتهی مهتر آنکه گردشگران مذهبی عموماً به طور خانوادگی و با افراد بیشتر به سفر میروند و از این رو مقدار پولی که در مقایسه با یک فرد در ایران میپردازند بیشتر است و در نتیجه ارزش افزوده بیشتری را نصیب ایران میکنند. بنابراین برنامهی ویژه برای گردشگران مذهبی به عنوان نقطه قوت گردشگری ایران که در کشورهای همسایه نیز متقاضی فراوانی دارد، گام اول جذب گردشگران خارجی به کشور است.
۲. ارزش افزوده بالای گردشگران درمانی
در کنار اولویت دادن به گردشگران مذهبی در جذب گردشگران خارجی، گردشگران درمانی با توجه به ارزش افزوده بالایی که دارند بهترین انتخاب برای توسعه گردشگری ایران هستند.
گردشگرانی که با هدف درمان به کشور مقصد سفر میکنند، عموماً افراد دیگری را برای مراقبت همراه خود دارند و همچنین برای گرفتن خدمتی تخصصی وارد کشور میشوند و علاوه بر افزایش تقاضا برای بحشی از متخصصان کشور، مزایای دیگر گردشگران را نیز همراه خود دارند. علاوه بر این این گردشگران عموماً زمان اقامت بیشتری دارند و از این نظر نیز ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور میکنند.
در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران به دلیل پیشرفتهای فراوان در حوزه پزشکی و در کنار آن مناسب بوده قیمت خدمات درمانی در مقایسه با کشورهای صنعتی غربی، این مزیت را دارد که به یک قطب گردشگری درمانی در سطح منطقه و حتی جهان تبدیل شود و سالانه پذیرای هزاران گردشگری باشد که با هدف درمان به ایران سفر میکنند.
به طور خلاصه اولویت دادن به گردشگران درمانی در مقایسه با گردشگران تفریحی این مزیت را دارد که اولاً ایران در پذیرش این قشر از گردشگران مزیت بالایی دارد و دوما جذب یک گردشگر درمانی به دلیل مزایایی که برای آن شمره شده چندین برابر یک گردشگر تفریحی برای کشور درآمد به همراه خواهد داشت. بنابراین لازم است این گروه از گردشگران نیز در اولویت برنامههای جذب گردشگر خارجی قرار بگیرند تا با هزینهای کمتر تحقق اهداف صنعت گردشگری کشور ممکن شود.
۳. گردشگری حلال، مزیت ایران در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا
ممکن است دیگر کشورهای دنیا جذابیتهای بصری بیشتری برای گردشگران تفریحی دنیا داشته باشند اما در مقابل شاید ایران تنها کشوری در سطح دنیا باشد که بسیاری از تفریحات به شکل حلال در آن در دسترس است. به عنوان نمونه فضای اطراف سواحل در دیگر کشورهای دنیا برای افرادی که تقید مذهبی نداشته باشند جذاب است، اما برای خانوادههایی که اعتقادات مذهبی و یا حتی اخلاقی دارند، این مکانها مناسب نیست. از این رو چنانچه محیطی تفریحات این سواحل را داشته باشد ولی بی بندباری سواحل غربی در آن نباشد، مورد نظر آنان است؛ بنابراین سواحل ایران که متناسب با اعتقادات مذهبی اداره میشوند ظرفیت بالایی در جذب گردشگران حلال و اخلاقی دارند.
به طور قطع ایران مکانهای دیدنی فراوانی دارد که در هیچ جای جهان نظیر ندارد و مخاطبان خاص خودش را دارد؛ اما ممکن است مکانهای تفریحی ایران، به دلیل محدودیتهای مذهبی از نظر جلوههای بصری قدرت رقابت با مکانهای تفریحی کشورهایی مثل ترکیه و امارات را نداشته باشد. با اینحال این مسئله چنانچه به درستی مدیریت شود میتواند نقطه قوت ایران در جذب گردشگر خارجی باشد و ایران را به قطب گردشگری حلال در دنیا بدل سازد.
برای این منظور لازم است در این زمینه تبلیغات گستردهای در اقشار مذهبی مردم دیگر کشورهای دنیا صورت بگیرد و امکان تفریح حلال در ایران به آنها معرفی شود. گردشگری حلال علاوه بر مزایای جذب گردشگر خارجی، میتواند به عنوان گفتمان جهانی جمهوری اسلامی ایران در صنعت گردشگری دنیا مطرح شود و در این زمینه نیز ایران را به عنوان کشوری پیشرو و گفتمان ساز نشان دهد.
بنابراین توصیه میشود با شناخت نقاط قوت داخلی صنعت گردشگری کشور، در برنامهریزی برای جذب گردشگر خارجی، در کنار گردشگران مذهبی و درمانی، گردشگری حلال نیز در اولویت قرار گیرد.
کد مطلب: 324012
آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcjvxet8uqe8yz.fsfu.html?324012