به گزارش فارس، یارانه بلیت مترو و اتوبوس یکی از موضوعات مطرح بین مسئولان دولتی، شهری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.بر اساس قانون دولت باید نیمی از هزینه های مترو را پرداخت کند و به گفته مسئولان شهری تاکنون این امر به طور کامل محقق نشده است و دولت به صورت قطره چکانی پول را به مترو تزریق میکند.
مردم در ساعت پیک در مترو دچار مشکلات فراوانی هستند و به سختی رفت و آمد می کنند با افزایش تعداد واگنها مشکلات در مترو برطرف می شود.البته نباید از این نکته هم غافل شد که مشابه این مشکل در اتوبوس وجود دارد و مردم ناراضی هستند و مسئولان هزار و یک دلیل برای این مشکلات میآورند و مهمترین دلیل آنها نبود پول است.
مترو سوارن خواستار چند قطار اضافه و کوتاه شدن زمان رسیدن قطارها هستند تا مردم ترغیب به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی شوند در حال حاضر شهروندان باید سختیها و مشقتهای بسیاری را تحمل کنند.ازدحام بیش از حد در قطارهای مترو باعث میشود مسافران تا آمدن چندین قطار منتظر بمانند که بتوانند جایی برای سوار شدن پیدا کنند ود ر نهایت نیز باید با هل دادن جایی برای سوار شدن در مترو پیدا کنند.
جعفر تشکریهاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این باره گفت: چرا دولت در ۹ ماه پول نداده است و چه زمان تمام پول تخصیص مییابد.وی همچنین به روند کند نوسازی خودروهای فرسوده در کشور پرداخت و گفت: روند نوسازی اتوبوس های فرسوده در شهر تهران نیز روند بسیار کندی است. به طوری که طی ۲سال گذشته حتی یک دستگاه اتوبوس فرسوده هم توسط دولت نوسازی نشده و اتوبوسی به شهر تهران نداده اند.
معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه در سال جاری نوسازی در ناوگان تاکسیرانی هم صورت نگرفته است، اظهار کرد: سال گذشته تنها ۷هزار تاکسی فرسوده نوسازی شده که آن هم با بهره مندی از تسهیلات وام انجام پذیرفته است. هم اکنون هم مالکان تاکسی ها ملزم به پرداخت سود وام ها هستند. ضمن اینکه امسال نیز تعدادی از تاکسی های فرسوده اسقاط شده اند، اما هنوز تاکسی جایگزین به مالکان تعلق نگرفته است و در عین حال مالکان همچنان در حال پرداخت اقساط خود هستند.
بر اساس این گزارش، مرتضی طلایی عضو شورای اسلامی شهر تهران به خبرنگار فارس گفت: متأسفانه چند سالی است که این مشکل مطرح است و مسئولان باید به گونهای رفتار کنند که این مشکلات برطرف شود.
طلایی بیان داشت: تمامی دستگاههای اجرایی و مسئولان باید در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری گام بردارند و از رسانهای شدن اختلافات بپرهیزند.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران ادامه داد: برای حل مشکلات شهرداری و دولت کمیتهای مشترک از اعضای شورای شهر برای رفع اختلافات دولت و شهرداری تشکیل میشود.وی تصریح کرد: در کمیته اشاره شده باید رئیس شورا و رؤسای سه کمیسیون شورای شهر عضو باشند و به طور منظم مسائل شهری را پیگیری کنند و اگر اختلافی فیمابین شهرداری و سایر دستگاهها وجود داشت آن را برطرف کنند.
طلایی اظهار امیدواری کرد که هرچه زودتر اعتبارات شرکت مترو از سوی دولت پرداخت شود تا شهروندان بتوانند خدمات بیشتری را در بخش حمل و نقل و به ویژه در مترو داشته باشند.
همچنین حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر تهران به خبرنگار فارس گفت:دولت باید به تمامی تعهدات خود در قبال مترو عمل کند، هزینههای راه اندازی خطوط مترو بسیار زیاد است و اعتبار ۷۵۰ میلیارد ریالی برای یک کیلومتر مترو صرف میشود.
بیادی با اشاره به پرداخت ۷۵۰ میلیارد ریال یارانه بیلت حمل و نقل عمومی از سوی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور اظهار داشت: با توجه به مشکلات موجود و افزایش هزینهها، اینگونه اعتبارات کافی نیست.وی اضافه کرد: هم اکنون قیمتها چند برابر شده است و شهرداری و شرکت مترو برای خرید اقلام و تجهیرات مورد نظر باید بیش از گذشته و هزینه ها را به صورت دلار پرداخت کنند.
بیادی خاطر نشان کرد: دولت و شهرداری باید تعامل بیشتری در خصوص فعالیتهای مشترک داشته باشند و نگذارند اختلاف نظرهای آن رسانهای و بین جامعه پخش شود.
دولت امروز با ارائه کپی اسناد به خبرگزاری فارس اعلام کرد که ۲۶ میلیارد تومان به شهرداری تهران در زمینه یارانه بلیت مترو و اتوبوس کمک کرده است.
علیاکبر اسدی مدیرکل بودجه سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور به خبرنگار فارس درخصوص جزئیات واریز ۷۵ میلیارد تومانی یارانه بلیت حمل و نقل عمومی در سال جاری اظهار داشت: این مبلغ چهارشنبه یکم آذر به حساب شهرداریها واریز شد.وی ادامه داد: در قانون بودجه ۳۰۰ میلیارد تومان برای یارانه بلیت حمل و نقل عمومی تعریف شده است که براساس تخصیص معاونت راهبردی پرداخت میشود.اسدی افزود: تاکنون ۷۵ میلیارد تومان از یارانه بلیت حمل و نقل عمومی پرداخت شده است و مابقی نیز در صورت تخصیص دولت پرداخت میشود.
مدیرکل بودجه سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با بیان اینکه سهم شهرداری تهران از یارانه بلیت حمل و نقل عمومی حدود ۲۶ میلیارد تومان است بیان داشت: تاکنون ۱۲.۵ میلیارد تومان بابت یارانه بلیت مترو و ۱۳.۶ میلیارد تومان برای یارانه بلیت اتوبوسرانی تهران پرداخت شده است.
همچنین حسین محمد پورزرندی معاون مالی اداری شهرداری تهران با تایید خبر پرداخت پول از سوی دولت گفت: این پول حدود ۱۲ میلیارد تومان در بخش یارانه مترو و مقداری هم در بخش یارانه بلیت اتوبوس بوده است.
بر اساس این گزارش، مشکل متروی تهران ساخت تونل نیست، بلکه مشکل خرید واگنهاست،در صورتی که پول و اسناد اعتباری وجود داشته باشند بخش عمدهای از مشکلات برطرف شده و مردم به راحتی میتوانند از این سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند.