بدنبال انتشار مقاله ( ولنگاری پوشش در کتابخانه ملی) در سایت الف مورخ ۲۳/۵/۹۵ مدیر کل حراست این مجموعه توضیحاتی را ارایه کرد که عینا منتشر می شود:
کتابخانه ملی ایران با بیش از حدود ۱۸۰ هزار نفر عضو، که روزانه ۱۰۰ نفر به آن اضافه می شود در حال ارائه خدمات علمی، پژوهشی و ... به نخبگان ، محققان، پژوهشگران و دانشجویان این کشور می باشد. محیطی آرام که افراد با گرایش های مختلف سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی در فضایی کاملا علمی در کنار یکدیگر در جهت رشد و تعالی جامعه تلاش و فعالیت می نمایند.
انسانهایی که از بطن جامعه ی امروز و فرزندان این مرز و بوم و پرورش یافتگان نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و با هزار امید و آرزو پا به صحنه علم و دانش گذاشته و در این مسیر طی طریق می نمایند.
فضای زیبا ، آرام و دل نشین کتابخانه ملی محیطی است که هر کس عاشق مطالعه و طالب علم و محتاج بهره برداری از منابع مکتوب این سرزمین می باشد را جذب خود می نماید به نحوی که طی یک شبانه روز بیش از ۳۰۰۰ نفر در این محیط تردد و حضور دارند.
علاوه بر محققان و پژوهشگران که به عنوان اعضای کتابخانه به این ساختمان تردد دارند، اندیشگاه فرهنگی و سالن همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران روزانه میزبان جمع کثیر از علما، فضلا و دانشمندان طراز اول کشور و افرادی که به جهت استماع و بهره مندی از فیض حضور این سرمایه های ارزشمند ملی در این جلسات شرکت می کنند نیز می باشد.
این مقدمه لازم بود تا ضمن آگاهی نسبت به فضای حاکم در کتابخانه ملی با قشر مخاطب و جامعه هدف این سازمان بیشتر آشنا شده و با نگاه عمیق تر و کارشناسی تر نسبت به معضلات و مشکلات این سازمان برخورد نمود.
مدیران عالی سازمان خاصه ریاست محترم سازمان که ید طولانی در امور فرهنگی و اجتماعی دارند هرگز به مقوله عفاف و حجاب بی توجه نبوده و این موضوع را نه در کتابخانه ملی بلکه در سطح جامعه نیز جزو دغدغه های ذهنی خود دانسته و همواره در پی راه حلی برای برون رفت از این معضل اجتماعی تلاش نموده اند. برگزاری جلسات متعدد کارشناسی در اندیشگاه فرهنگی سازمان حول مقوله اجتماعی عفاف، حجاب و نقش زنان در اداره امور جامعه از قبیل فعالیت ها می باشد.
شما نیز نیک مستحضرید که مقوله بد حجابی با برخورد پادگانی و قهرآمیز درمان نشد و صرفاً افراد مدنظر به تظاهر عوام فریبی، آنهم فقط در مقابل نیرو های حراست اقدام خواهند کرد. البته این موضوع هرگز نافی مسئولیت مدیران این سازمان نبوده و تدابیر لازم برای برخورد با این موضوع اتخاذ شده و در حال اجراء نیز می باشد. لکن به جهت اینکه جامعه مخاطب ما قشر فرهیخته و تحصیلکرده از بطن اجتماع می باشد روش برخورد و رفتار باید متناسب با روحیات آنها باشد تا بتوان شاهد تاثیر عمق و نه سطحی و مقطعی اقدامات انجام شده باشیم.
از جمله اقدامات در حال اجرا می توان به موارد ذیل اشاره نمود
۱: تشکیل و فعالیت شورای امر به معروف و نهی از منکر
۲: راه اندازی سیستم ثبت تخلفات و تذکرات در اداره کل حراست
۳: تذکر لسانی توسط نیروهای حراست در محوطه سازمان
۴:اخذ تعهد کتبی
۵:تعلیق کارت عضویت
۶:ابطال کارت عضویت
مدیران عالی سازمان همانطور که با گوش جان پذیرای انتقادهای دلسوزانه می باشد از راه کارها و پیشنهادهای سازنده نیز استقبال می نمایند.
مدیر کل حراست
نصیری