توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 471123
دوئل شورولت تاهو و فورد اکسپدیشن+ عکس
تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۲
در سگمنت SUVهای بزرگ ، SUVهای غول‌پیکری حضور دارند که تقریباً همگی آن‌ها از ساختار بدنه روی شاسی استفاده می‌کنند. این خودروها برخلاف کراس‌اوورهایی که امروزه در هر کوی و برزنی دیده می‌شوند و فقط قامت بلندی دارند، SUVهای واقعی بوده و توانایی‌های آفرود بالایی دارند. خواستگاه اصلی SUVهای بزرگ آمریکای شمالی بوده و بیشتر فروش خود را در این منطقه و خصوصاً ایالات‌متحده تجربه می‌کنند. همچنین در این کلاس فقط خودروسازان آمریکایی و ژاپنی حضور دارند و دیگر سازندگان نماینده‌ای در آن ندارند. خودروهای حاضر در سگمنت SUVهای بزرگ به شرح ذیل‌اند:

شورولت تاهو/سابربن

جی‌ام‌سی یوکان

فورد اکسپدیشن

دوج دورانگو

تویوتا لندکروزر

تویوتا سکویا

نیسان پاترول/آرمادا

در اولین دوئل این گروه، دو آمریکایی اصیل و باابهت یعنی فورد اکسپدیشن و شورولت تاهو/سابربن به نبرد با یکدیگر پرداخته‌اند.

فورد اکسپدیشن

فورد اکسپدیشن در حال حاضر بزرگ‌ترین SUV و همین‌طور تنها SUV واقعی فورد محسوب می‌شود. البته چند سال قبل عنوان بزرگ‌ترین SUV فورد در اختیار مدل اکسکرشن بود ولی با توقف تولید آن در سال 2005 مجدداً این عنوان به اکسپدیشن رسید. این خودرو که بر اساس پلت‌فرم پیکاپ F150 ساخته می‌شود، برای اولین بار در سال 1996 معرفی شد. SUV لوکس گروه فورد یعنی لینکلن نویگیتور هم بر اساس اکسپدیشن ساخته می‌شود.

اکسپدیشن برای چندین سال تنها در یک نسخه تولید می‌شد اما در نسل دوم که از سال 2006 به بازار آمد، نسخهٔ کشیدهٔ آن‌هم با طول و فاصلهٔ محوری بیشتر بنام اکسپدیشن EL هم تولید شد که رقیب شورولت سابربن محسوب می‌شود. نسل پنجم اکسپدیشن به‌تازگی در نمایشگاه خودروی شیکاگو 2017 رونمایی شده که تغییرات زیادی را نسبت به نسل قبلی خود تجربه کرده است.

همچنین در نسل جدید، نام نسخهٔ کشیده به Max تغییر پیدا کرده است. البته با توجه به اینکه این خودرو تازه معرفی شده هنوز مشخصات کامل آن مانند شتاب، مصرف سوخت، قیمت و… اعلام نشده و به همین دلیل متاسفانه فعلاً برای ما امکان مقایسهٔ دقیق فراهم نیست. همچنین قیمتی هم که در جدول برای اکسپدیشن ذکر شده متعلق به نسل قبلی است. فورد برای SUV بزرگ خود تنها یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 اکوبوست توئین توربو را در نظر گرفته که 375 اسب بخار قدرت و 637 نیوتن متر گشتاور دارد.

این نیرو توسط یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک جدید در حالت استاندارد به چرخ‌های عقب و در تیپ‌های بالاتر به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.
شورولت تاهو/سابربن

شورولت سابربن قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین SUV دنیا محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که پیشینهٔ آن به سال 1935 بازمی‌گردد و بنابراین بسیار باتجربه‌تر از فورد اکسپدیشن است. سابربن همچنان در حال تولید بوده و بنابراین عنوان قدیمی‌ترین خودروی در حال تولید دنیا را هم در اختیار دارد.

از سال 1969 نیز مدل بلیزر به‌عنوان نسخهٔ دودر سابربن به بازار آمد اما در سال 1991 با خاتمهٔ تولید بلیزر، مدل جدید تاهو جایگزین آن شد که برخلاف بلیزر در نمونهٔ چهاردر هم تولید شد اما در اصل نسخهٔ کوتاه سابربن محسوب می‌شد؛ بنابراین تاهو و سابربن درواقع یک خودرو هستند که فقط سابربن مانند اکسپدیشن EL یا Max طول و فاصله محوری بیشتری دارد.

این دو خودرو به همراه جی‌ام‌سی یوکان و کادیلاک اسکالید بر روی پلت‌فرم پیکاپ شورولت سیلورادو ساخته می‌شوند. هم‌اکنون سابربن در نسل یازدهم و تاهو در نسل چهارم خود قرار دارند که هر دو در سال 2015 معرفی شده‌اند. برای این دو SUV بزرگ یک پیشرانهٔ 5.3 لیتری V8 تنفس طبیعی ارائه می‌شود اما چندی پیش در نمایشگاه خودروی نیویورک شورولت پکیج اسپرتی بنام RST را برای تاهو و سابربن معرفی کرد که در آن تنها برای تاهو پیشرانهٔ قوی‌تر 6.2 لیتری V8 هم قابل سفارش است؛ اما بااین‌حال ما همان پیشرانهٔ 5.7 لیتری را برای این نبرد برگزیده‌ایم که 355 اسب بخار قدرت و 520 نیوتن متر گشتاور دارد. (طول مربوط به نسخهٔ کشیدهٔ دو خودرو در جدول متعلق به مدل‌های اکسپدیشن Max و سابربن است).





مشخصات فنی
  فورد اکسپدیشن شورولت تاهو
پیشرانه 3.5 لیتری V6 5.3 لیتری V8
قدرت 375 اسب بخار 355 اسب بخار
گشتاور 637 نیوتن متر 520 نیوتن متر
گیربکس 10 سرعته اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب/چهارچرخ عقب/چهارچرخ
طول 5.34 متر 5.18 متر
طول (نسخهٔ کشیده) 5.46 متر 5.70 متر
وزن 2386 کیلوگرم 2430 کیلوگرم
ظرفیت بکسل 3 تن 2.5 تن
قیمت پایه 48,320 دلار (نسل قبلی) 48,510 دلار
این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟
 
کلمات کلیدی : شورولت ، خودرو، فورد
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.