کد مطلب: 442882
پیاده نشدن مسافران از هواپیما، با شرکتهای هواپیمایی چه میکند؟
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۶
ایسنا نوشت: در طول ماههای گذشته در بسیاری از پروازهایی که بنا به دلایل مختلف با تاخیرهای نسبتا طولانی مدت نیز مواجه شدند بعضی از مسافران ترجیح دادند به جای پیاده شدن از صرف از هواپیما نسبت به شرایط پروازی خود اعتراض کرده و برای دریافت غرامت تلاش کنند.
با وجود آنکه با ابلاغیه دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی در حقوق مسافر عملا شرایط برای هم شرکتهای هواپیمایی و هم مسافران در تبادل اقتصادی با یکدیگر شفاف شد، اما هنوز در برخی موارد دو طرف با یکدیگر اختلافنظرهایی دارند.
یکی از این اختلافات مربوط به پروازهایی میشود که پس از چند ساعت تاخیر انجام میگیرد و به این دلیل مسافران آنها برنامهریزی میکنند تا شرایط را نسبت به آنچه خود میخواهند تغییر دهند، مسائلی که به باقیماندن تعدادی از مسافران در کابین هواپیما و پیاده نشدن آنها تا زمان دریافت غرامت و یا امتیاز جدید از ایرلاین مربوطه ختم میشود.
با وجود آنکه در نگاه نخست به نظر میرسد مسافران برای گرفتن این تصمیم حق دارند اما صحبتهای دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی نشان میدهد نه تنها این نوع از اعتراض از نظر قانونی مجاز نیست که حتی تاثیراتی را به وجود میآورد که میتواند برنامههای پروازی تعداد زیادی از شرکتها را بهم بریزد.
مقصود اسعدی سامانی در این رابطه توضیح داد: متاسفانه پس از آنکه یکی از برنامههای تلویزیونی مسافران یک پرواز را که در اعتراض به تاخیر خود از هواپیما خارج نشده بودند به عنوان قهرمان ملی معرفی کرد، در بسیاری از پروازها مسافران برای نشان دادن اعتراض خود دست به همین اقدام میزنند که این موضوع مشکلات فراوانی را به وجود میآورد.
وی با بیان این که توقف هر یک دقیقه هواپیمای فعال میتواند برای شرکت هواپیمایی 500 دلار هزینه داشته باشد، اظهار کرد: با نگاهی به این آمار مشخص میشود که قطعا شرکت هواپیمایی مربوطه نه تنها هیچ علاقهای به تاخیر افتادن پروازهایش ندارد که حتی تمام برنامهریزیهای مربوط به این شرکت برای انجام به موقع پروازها و بهرهوری حداکثری ناوگان خواهد بود. در کنار آن ارائهی بهترین خدمات به مسافران و حفظ آنها برای پروازهای آینده مساله دیگری است که شرکتهای هواپیمایی را بر آن میدارد تا با تمام توان خود نسبت به انجام به موقع پروازها اقدام کنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به تاخیرهایی که هیچ ارتباطی به هواپیما یا ایرلاین ندارند، تاکید کرد: این شرکتها باید پس از آنکه ناوگان خود را اماده کردند با توجه به شرایط فرودگاه و شرایط جوی نسبت به پرواز اقدام کنند. قطعا وقتی آب و هوا اجازه پرواز نمیدهد مقصر این اتفاق شرکت هواپیمایی نخواهد بود، اما متاسفانه در روزهای گذشته شاهد آن بودیم که بسیاری از پروازهای تاخیر خورده به دلیل مسائل جوی با اعتراض مسافران و پیاده نشدن آنها از هواپیما مواجه شدند.
به گفته وی، این اعتراضها که از نظر قانونی نیز هیچ وجههای ندارد میتواند بعد از چند دقیقه به تاخیر در عملیات پروازی این هواپیما در دیگر مسیرها و حتی برهم خوردن شرایط باند پرواز برای دیگر شرکتها منجر شود که اوضاع سفر دیگر مسافران را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.
اسعدی سامانی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه شرایط برای پرداخت غرامت در صورت تاخیرهای بلندمدت مشخص شده و مسافران میتوانند از این طریق حقوق خود را به دست بیاورند، این امید وجود دارد که اعتراضهای شبیه به پیاده نشدن از هواپیما که هم برای شرکت هواپیمایی هم برای فرودگاه و هم برای دیگران مسافران مشکلساز است، ادامه پیدا نکند.
کلمات کلیدی : هواپیما + شرکتهای هواپیمایی
مسافر
۱۳۹۵-۱۱-۱۸ ۱۳:۴۱:۰۷
این نوع صحبت ها یک سویه و جانبدارانه است. وقتی قانون حاکم نباشد مسافران مجبورند خودشان اقدام کنند. اگر قانون به درستی اجرا می شد و مسافران به حق و حقوق خود می رسیدند نیازی نبود این مسائل ایجاد شود. (4153879) (alef-11)
بسیار هم کار خوبی مسافرها میکنن و قانونی است
چطور تاخیر چند ساعته قانونی است و اواره شدن مسافر برا شما اهمیتی نداره حالا نشستن مسافر روی صدلی هواپیما غیر قانونی است؟
بسیار حرکت خوبی است و باید ادامه پیدا کنه
این نشون میده غرامت پرداخت نمیکردبید الان مجبور هستید دست از پا دیگه خطا نکنید تا با این مساله روبرو نشید (4153889) (alef-11)
مسافر پرواز تهران به یزد ایران ایر در تاریخ 1 دی سال جاری بودم. پرواز قرار بود ساعت 11:15 انجام بشود اما هواپیما نقص فنی داشت و زمینگیر شد و البته ربطی به اوضاع جوی نداشت. القصه پرواز در ساعت 19 شب انجام شد بماند که از طرف کادر مستقر در فرودگاه پاسخهای مناسبی دریافت نشد. با این حجم تاخیر که متوجه شرکت هواپیمایی بود و نه اوضاع جوی، انتظار این بود که طبق آیین نامه پرداخت خسارت، یک مرجع این موضوع را بر عهده بگیرد که کانتر تهران قبول نمی کرد، در هواپیما هم کادر پروازی میفت به ما ربطی ندارد و دفتر ایران ایر در یزد هم نمی پذیرفت! آیا در این موارد نباید تمهیدی اندیشید؟ مسافری که پروازش تاخیر خورده و احتمالا به کارش نرسیده و خسته و گرسنه و فرسوده شده حوصله دوندگی دنبال جریمه را دارد؟ وظیفه ایرلاین نیست که خودش حقوق مسافر را یادآوری و ایفاد کند؟ به نظر می رسد بعضی مفاد آیین نامه به نفع شرکتهای هواپیمایی و از سر رفع وظیفه نوشته شده باشند وگرنه دریافت لیست اسامی مسافرین خسارت دیده و تخصیص خسارت به آنها از روی کد ملی مندرج در بلیط کار شاق و سختی است؟ بعد هم با افتخار عنوان می کنند ما خسارت در نظر گرفته ایم خود مسافران برای گرفتنش اقدام نمی کنند! (4153933) (alef-11)
مشکل شماها اینه که همیشه از بالا با مردم برخورد میکنید وقتی مسافر بعد از ساعتها تاخیر با رفتار کبر امیز و بی تفاوت برخورد میکنه حق خودش میدونه که واکنش نشون بده. (4153948) (alef-11)
سلام تاخیرهای غیر موجه چی؟ضرروزیانهای بی شمار به مسافرچی؟ پذیرائی سبک وضعیف چی؟برخورد بسیار زشت ودور از شان بعضی مهمانداران چی؟صندلیهای شکسته که دست وپای مسافررا زخم می کند چی؟صندلیهای تنگ وغیر استانداردو چیدمان آنهاچی؟لرزش وحشتناک کنسول ومتعلقات داخلی هواپیما چی ؟ ایشان طوری صحبت فرمودند که سرویس کلاس خدماتشان Aاست؟؟؟!!!! ازنویسنده خواهش می کنم سری به سرویس بهداشتی ترمینال دو(2)سالن پروازمهرآباد بزنند. آنقدر تنگ است که اکثر مردم با لباسهای نجس نماز می خوانند این درجایی است که از فضای ترمینال فقط بریا اجاره گرفتن از غرفه ها استفاده می شود وداستان هواپیما ها وترمینالهای هوائی مثنوی هفتاد من است. (4154003) (alef-11)
تاخیر زیاد بدون توضیح و حتی پذیرایی مختصر با مسافران ایرانی در این سالها چه کرده؟! (4154056) (alef-11)
اگه راه دیگه ای بود که مرض نداشتیم وقتمون را تلف کنیم و تو هواپیما بشینیم (4154083) (alef-11)
چندین ساعت تاخیر چه میزان خسارت به مسافر وارد میکنه اقای دبیر انجمن!!؟ (4154155) (alef-11)
بهترین روش این است که مردم یک ماه ÷رواز ها را تحریم کنند ؟ (4154939) (alef-11)