توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 491789
رحمت‌الله حافظی: بازديد ازخط 7 مترو مهر تاييدي بر نواقص آن بود
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۷
به دنبال درگيري‌ها و مناقشات پيش آمده درخصوص ايمني خط متروي تازه تاسيس 7 پايتخت و انتشار برخي از اسناد در تاييد اين موضوع از سوي رييس كميسيون سلامت و بهداشت شوراي شهر، ديروز جمعي از اعضاي شوراي چهارم به بازديد از اين خط رفتند تا از نزديك وضعيت ايمني آن را بررسي كنند؛ بازديدي كه به گفته حافظي تنها 5 نفر از 31 عضو شورا در آن حضور داشتند.

به گزارش اعتماد، رحمت‌الله حافظي، رييس كميسيون سلامت و محيط زيست شوراي شهر در گفت‌وگو با «اعتماد» با تاكيد براينكه اين بازديد گزارش‌هاي منتشر شده در مورد نواقص خط 7 مترو را تاييد مي‌كرد، گفت: بازديد امروز مهر تاييدي بود براين نكته كه گزارشي كه بنده به عنوان سند در صحن شورا از نواقص خط 7 منتشر كردم، كاملا درست و صحيح بود و اين نواقص وجود داشت. گرچه در طول يك ماهي كه از انتشار اين گزارش مي‌گذشت، برخي از نواقص كوچك رفع شده بود؛ نواقصي در خصوص فيبرهاي نوري و...

وي ادامه داد: اما در عين حال نكاتي كه به عنوان نقص‌هاي اصلي در گزارش به آن اشاره شده بود، همچنان پابرجا بود. مثلا بحث سيگنال‌هاي آن به شكلي موقتي و نه دايمي تا حدي رفع شده بود ولي مواردي مانند هواكش‌هاي بين ايستگاهي درست مانند گزارش ياد شده بود. يعني به جاي اينكه هواكش‌ها پيشرفتي 86 درصدي داشته باشند، تنها 14 درصد آنها ساخته شده بودند كه تازه 10 درصد از اين 14 درصد هم درحد طراحي بوده است.

حافظي با اشاره به واكنش مديران مترو در اين خصوص گفت: خود آقايان هم به اين نواقص اذعان دارند. اگر به خاطر داشته باشيد دو هفته قبل مديران مترو و معاون شهردار با پرخاشگري و برخوردي بسيار تند، بنده را متهم به دروغگويي كردند ولي همين آقايان در جلسه اين هفته با چرخشي 180 درجه‌اي اذعان كردند كه اين گزارش درست است و حتي بايد دست تدوين‌كنندگان آن را بوسيد چرا كه به نواقص موجود هشدار داده است!

رييس كميسيون سلامت و محيط زيست شوراي شهر در بخش ديگري از سخنان خود گفت: امروز هم مديران مترو پذيرفتند كه اين نواقص وجود دارد ولي معتقدند كه با اين حجم از مسافرين و بهره‌برداري نصفه و نيمه از خط 7، نقصي كه در تعداد هواكش‌ها وجود دارد يا ساير نواقص چندان مهم نيستند!

وي درمورد پيگيري خود براي ادامه اين پرونده نيز گفت: هدف من اطلاع‌رساني براي رفع يك نقيصه كه مي‌توانست جان شهروندان را به خطر بيندازد بود، حالا كه مديران شهرداري اين مساله را پذيرفته‌اند و به گفته خودشان قصد رفع آن را دارند فكر مي‌كنم وظيفه‌ام را انجام داده‌ام.

حافظي افزود: درعين حال خواسته ما از شورا و شهرداري اين است كه به صورت مكتوب عواقب نواقص موجود در خط 7 را بپذيرند تا اگر خداي ناكرده حادثه ناگواري رخ داد، پاسخگو باشند. اين سخنان حافظي در حالي مطرح مي‌شود كه ديروز مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران برخلاف اظهارات رييس كميسيون سلامت و محيط زيست شوراي شهرضمن تقدير از فعاليت‌هاي مترو براي احداث اين خط، مدعي شده بود كه اين خط كاملا ايمن است و نواقصي كه در گزارش مورد نظر حافظي به آن اشاره شده، رفع شده‌اند. چمران در تشريح بازديد انجام شده، تصريح كرد: در اين بازديد مسوولان مترو نشان دادند كه چرا تمام ايستگاه‌ها افتتاح نشده است، توضيحات لازم در خصوص هواكش‌هاي مترو بيان شد و راه‌اندازي هواكش‌ها و ضرورت راه‌اندازي ديگر هواكش‌ها به صورت عيني و حضوري توضيح داده شد ضمن اينكه تعداد پست‌هاي برق مورد نياز و تعداد مورد بهره‌برداري نيز عنوان شد و بازديد از آن صورت گرفت.

رييس شوراي شهر تهران با تاكيد بر اينكه فكر نمي‌كند كه سوالي بي‌پاسخ مانده باشد، افزود: اعضاي شوراي شهر هرگونه سوالي داشتند را مطرح كردند و هم مشاور و هم پيمانكار و هم معاون حمل و نقل و ترافيك شهردار تهران و هم مديرعامل مترو و هم مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو تمام موضوعات را پاسخ دادند. چمران با اشاره به نامه خوانده شده در صحن شوراي شهر تهران گفت: نامه خوانده شده در شورا نامه‌اي بود كه مسوول بررسي مترو بنا به وظيفه‌اي كه دارد آن را نوشته بود و به مواردي كه پيش از افتتاح بايد چك مي‌شده و نواقص شناسايي شده اشاره كرده است. اين موضوع براي هر پروژه‌اي در جريان است و به پيمانكار براي برطرف كردن آنها پيش از افتتاح داده مي‌شود.

وي با بيان اينكه خود شخصي كه اين نامه را تنظيم كرده بود در اين بازديد در جمع تيم پاسخ‌دهنده مترو حضور داشت، گفت: از جمله موارد مطرح شده در اين نامه وجود نقص در سيستم برق، سيستم مخابرات و فيبر نوري بود كه همه مي‌دانيم تا سيستم برق قطار متصل نباشد اصلا قطار حركت نمي‌كند يا بدون سيستم مخابرات نمي‌توان قطار را كنترل كرد. رييس شوراي شهر تهران اظهار داشت: قطار نيز به مانند هواپيما داراي چك ليستي است و تا زماني كه موارد لازم مورد تاييد قرار نگيرد اجازه حركت به آنها داده نمي‌شود و اين گونه بازديد‌هاي كارشناسي بر همين اساس و براي شناسايي و برطرف كردن مشكلات و موضوعات بوده است. چمران با بيان اينكه برخي موضوعات نيز بنا به شرايط و نيازهاي خط تكميل مي‌شود، تصريح كرد: موضوعي در خصوص عدم نصب دوربين‌ها مطرح شده بود كه اين نصب روي سوزن‌هايي كه كار مي‌كنند بايد انجام شود در بازديد مشخص شد كه اين دوربين‌ها نصب شده است.

وي توضيح داد: با توجه به تعداد قطارها و سرفاصله قطارها هم‌اكنون دو سوزن در حال فعاليت در اين خط هستند كه دوربين‌ها روي اين دو سوزن نصب شده‌اند و در صورت افزايش ظرفيت خط همزمان با راه‌اندازي سوزن‌هاي بعدي دوربين‌هاي آنها نيز وارد سيستم مي‌شوند و ورود آنها پيش از راه‌اندازي سوزن‌ها ضرورتي ندارد. همچنين دوربين داخل ايستگاه‌ها و داخل تونل‌ها نيز به همين گونه و بر اساس نياز عمل مي‌شود.

رييس شوراي شهر تهران در خصوص هواكش‌هاي خط ۷ مترو نيز اظهار داشت: بين هر دو ايستگاه در اين خط يك هواكش تعبيه شده و راه‌اندازي آنها بر اساس نياز انجام شده است. چمران افزود: تعداد هواكش‌هاي نصب شده هم بر اساس تعداد كم رفت و آمد قطارها در حال حاضر محاسبه شده است و با افزايش تعداد مسافرت‌ها هواكش‌هاي ديگر نيز وارد مدار خواهند شد. وي در خصوص ايمني خط ۷ متروي تهران تصريح كرد: ايمني به موضوع استاندارد باز مي‌گردد و حوادث جايگاه ديگري دارند. وي تاكيد كرد: آن استانداردي كه بايد در خط ۷ رعايت مي‌شد، رعايت شده است اين درحالي است كه امروز خواسته شد تا مشاور و پيمانكار، استانداردهاي رعايت شده را در قالب ليستي امضا كرده به مترو بدهند–هرچند كه اين كار را پيش از اين كرده اند- و به شوراي شهر تهران نيز ارايه كنند چرا كه آنها مسوول هستند و بايد به مترو پاسخگو باشند.
 
کلمات کلیدی : مترو،خط هفت مترو ، شورای شهر، حافظی
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.