وزیر راه و شهرسازی با بیان این که تلاش می کنیم قطعه یک آزادراه تهران - شمال تا بهار ۹۶ زیر بار عبور ترافیک رود، گفت: در احداث آزادراه نسبت به معماری جاده توجه خاصی خواهد شد و سعی میکنیم معماری پلها تونلها و مسیر به طور تخصصی بررسی و اجرا شود.
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی همراه اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری، علی نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و محمد سعیدیکیا رییس بنیاد مستضعفان از منطقه یک آزادراه تهران - شمال بازدید و در جریان روند توسعه و تکمیل قطعه یک قرار گرفتند.
وزیر راه و شهرسازی در این بازدید گفت: با توجه به پیشرفت پروژه آزادراه تهران ـ شمال برای تکمیل قطعه نخست آن، دولت و بنیاد مستضعفان به تمام تعهدات خود به خوبی عمل کرده اند.
وی افزود: پیمانکاران در این پروژه و به خصوص در قطعه اول تاکنون طبق برنامه زمان بندی شده کار خود را انجام داده اند و تمام کارهای این پروژه از طریق مناقصه و رقابت اجرا می شود.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هیچ پروژه ای از آزادراه تهران ـ شمال بدون رقابت و مناقصه به پیمانکاران واگذار نمی شود و هم اکنون ۶ پیمانکار بزرگ ایرانی در منطقه یک این آزادراه مشغول کار هستند که تنها یک پیمانکار آن به بنیاد مستضعفان اختصاص دارد.
آخوندی با اشاره به اینکه طبق برنامهریزی، قطعات ۱، ۲ و ۳ آزادراه تهران شمال به خاطر مقاومت در برابر سرما و گرما و کاهش هزینهها با کف بتنی اجرا میشود، گفت: امروز جبهههای کاری زیادی در این پروژه فعال است و این پروژه را میتوان جزء بزرگترین کارگاههای سازندگی کشور قلمداد کرد.
وی ادامه داد: حجم دیوارهای حائل در برخی از قسمتهای پروژه از چندین سد هم بیشتر است و پلها و تونلهای زیادی دارد. ۲۴ قالب بتن ریزی برای تونلهای منطقه یک آزادراه تهران شمال استفاده شده و این رقم بزرگی است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در قطعه یک آزادراه تهران شمال قرارداد قبلی با چینیها به کمترین میزان خود کاهش یافت و بستر برای پیمانکاران فراهم شد.
آخوندی با بیان اینکه تونلهایی با طول ۴ هزار متر هم در این منطقه وجود دارد، گفت: تونلها باید در برابر آتش مقاوم باشند، ضمن آنکه سیستمهای تهویه،اطفای حریق، پارکینگ، دور برگردان و تونل دسترسی با استانداردهای جهانی در این تونلها راهاندازی خواهد شد.همچنین مکندهها در تونل طوری طراحی شده است که آتش را گسترش ندهند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مزایای به کارگیری سیستم کف بتنی در پروژههای جادهسازی گفت: تصمیم داریم در قطعات ۱، ۲ و ۳ آزادراه تهران شمال پروژه با کف بتنی اجرا شود که در برابر سرما و گرما مقاومتر خواهد بود و هزینهها را کاهش میدهد. جاده به عرض ۱۳ متر قالببندی و بتنی میشود و سیستم ویبره بتن نیز اجرا خواهد شد که دستگاه تخصصی آن از خارج خریداری شده و چند روز دیگر وارد گمرک میشود.
آخوندی اظهار داشت: در احداث آزادراه تهران شمال نسبت به معماری جاده توجه خاصی خواهد شد و تلاش میکنیم، معماری پلها تونلها و مسیر به طور تخصصی بررسی و اجرا شود.
وی با بیان اینکه دولت و بنیاد به عنوان شریک پروژه در بحث تامین مالی به تعهدات خود عمل کردهاند گفت: در این پروژه پرداخت پیمانکاران مطابق زمانبندی انجام شده است و پیمانکاران نیز طبق زمانبندی کار میکنند. همه کارها در پروژه از طریق مناقصه و رقابت است و هیچ قطعهای بدون مناقصه واگذار نمیشود.
آخوندی با بیان اینکه از ۶ پیمانکار پروژه که فعال هستند فقط یک پیمانکار مربوط به بنیاد مستضعفان است، گفت: تلاش میکنیم قطعه یک تا بهار ۹۶ زیر بار عبور ترافیک رود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطعه دوم آزادراه تهران شمال به طول ۲۲ کیلومتر، ۹ کیلومتر تونل دارد و تونل ۶۴۵۰ متری البرز که بزرگترین تونل جادهای کشور است در حال احداث است.
آخوندی اظهار داشت: بخش شرقی تونل البرز به میزان ۴ هزار متر اجرا شده است، اما مسیر برگشت تونل در غرب با دستگاه حفر تونل TBM به صورت کامل اجرا میشود. این اولینبار است که تونل با قطر ۱۳ متر با دستگاه TBM به صورت فول اجرا میشود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر مناقصه اجرای بخش غربی تونل البرز با دستگاه TBM در حال انجام است و شرکتهای داخلی و خارجی استقبال کردند که تا یک ماه آینده برنده مناقصه معرفی میشود. اگر تونل البرز تکمیل شود، قطعه دوم آزادراه تهران شمال را میتوان به سرعت اجرا کرد و زیر بار عبور ترافیک برد.
آخوندی تاکید کرد: با توجه به سرعت کار در قطعه اول آزاد راه تهران ـ شمال امیدوارم این قطعه بهار سال ۱۳۹۶ زیر بار ترافیک برود تا مردم بتوانند برای تردد در این مسیر از این قطعه استفاده کنند.
وزیر راه و شهرسازی در پایان تاکید کرد: احداث آزادراه تهران ـ شمال افتخار مهندسی ایران است که توانسته است احداث این پروژه بزرگ ملی را با سرعت بیشتری دنبال کند.
درخواست معاون اول رییس جمهور از وزارت راهمعاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه از مسئولان وزارت راه درخواست دارم که قطعه یک آزادراه در نوروز امسال زیر بار ترافیک برود، گفت: برای پروژهها مشکل تامین منابع مالی داریم.
اسحاق جهانگیری نیز در جریان بازدید از قطعه یک آزادراه تهران-شمال با بیان اینکه این پروژه به سنبل ناکارآمدی و بی عرضگی دولتها تبدیل شده بود، گفت: ۲۰ سال از عمر این پروژه می گذرد و همین موضوع باعث شده که برای مردم هم بسیار با اهمیت باشد.
وی با اشاره به اینکه زمان سفر در این جاده گاهی به ۱۲ ساعت هم می رسد، افزود: حتی در برخی سفرهای خانوادگی هم که به منطقه شمال کشور داشتیم، با ترافیک زیادی روبرو می شدیم.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه یک اراده برای انجام این پروژه در دولت وجود دارد، اظهارداشت: با این پروژه یک بار دیگر توان مهندسی ایران نشان داده شد.
وی با اشاره به استفاده از پیمانکاران ایرانی در این پروژه، گفت: ما در توان فنی، محدودیت نداریم اما توان تامین مالی در کشور وجود ندارد و سیستم بانکی برای تجهیز طرح های بزرگ نتوانست اقدامی انجام دهد.
جهانگیری با بیان اینکه بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی، ۸ هزار میلیارد تومان برای اتمام این پروژه نیاز است، گفت: این در حالی است که در بودجه امسال ۲۰ میلیارد تومان برای این آزادراه تعیین شده که رقمی بسیار اندک است.
وی با اشاره به اینکه مسئولان اقتصادی کشور باید برای موضوع تامین مالی فکری داشته باشند، اظهارداشت: ما نباید همیشه به دنبال تامین منابع خارجی باشیم، زیرا نمی توانیم تامین مالی را انجام دهیم، بنابراین مسئولان باید راهکاری پیدا کنند.
وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد کالاهایی که از خارج وارد می شود را می توانیم در داخل بسازیم، افزود: باید برای پروژه های بزرگ تامین مالی انجام دهیم.
جهانگیری با اشاره به اینکه امیدوارم نوروز امسال قطعه یک آزادراه تهران-شمال زیر عبور برود، گفت: یک شرکتی ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق در بازار عرضه کرد که ۳۲ برابر آن تقاضا ایجاد شد که نشان می دهد مقدار زیادی نقدینگی در اختیار مردم است.
پیشرفت ۵۹ درصدی آزادراه تهران- شمال از ابتدای دولت یازدهمعلی نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت نیر در جریان این بازدید با اشاره به آخرین بازدید جهانگیری از قطعه یک آزادراه که مربوط به آبان سال گذشته میشد گفت: از ابتدای دولت یازدهم تا کنون به پیشرفت فیزیکی ۵۹ درصدی در ساخت بزرگراه دست یافتهایم.
همچنین مهران اعتمادی مدیرعامل شرکت آزاد راه تهران - شمال با بیان اینکه قطعه یک این آزاد راه در حال حاضر به حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است، گفته بود، تکمیل مابقی این منطقه به ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیازمند است.
به گفته وی،۱۲۰ جبهه کاری در قطعه یک آزاد راه تهران - شمال فعال است تا با تلاش هفت پیمانکار شاغل، این منطقه در بهار سال ۹۶ به بهره برداری برسد.
قطعه یک این آزاد راه به طول ۳۲ کیلومتر دارای ۱۶ پل رفت و برگشت و ۳۲ هزار متر تونل رفت و برگشت است و با افتتاح این منطقه، فاصله تهران تا چالوس ۶۰ کیلومتر کوتاهتر می شود.
این قطعه آزاد راه تهران - شمال از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت در تهران آغاز و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می رسد.
قطعه دوم این آزادراه حدفاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر است، تونل های بلند البرز به صورت رفت و برگشت هر یک به طول ۶ هزار و ۴۵۰ متر در این منطقه قرار دارد و با اجرای این قطعه طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاهتر می شود.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر، به طول تقریبی ۴۶ کیلومتر است، این مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و به تازگی شرکت آزاد راه تهران - شمال با شرکت دوو کره جنوبی برای سرمایه گذاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری در این قطعه به توافق رسیده است.
قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت های بلند آن یک خط کندرو نیز وجود دارد که با تلاش مسئولان بیناد مستضعفان به خصوص شرکت آزادراه تهران - شمال، تابستان ۱۳۹۴ زیر بار ترافیک رفته است.