کد مطلب: 259193
«تو آن نبودی که شفق را خونین آفرید»؛ جمالالدین اکرمی؛کتاب آمه
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۰
تو آن نبودی که شفق را خونین آفرید(نگاهی به داستانهای پرویز کلانتری)
نویسنده: جمالالدین اکرمی
ناشر:
کتاب آمه، چاپ اول ۱۳۹۰
۱۲۵ صفحه، ۳۸۰۰ تومان
این کتاب را در تهران
فروشگاه اینترنتی شهر کتاب و در شهرستانها
پاتوق کتاب فردا تا یک هفته پس از معرفی، با
۱۰% تخفیف ویژه عرضه میکنند، در صورت تمایل در تهران
اینجا و در شهرستانها
اینجا کلیک کنید.
****
پرویز کلانتری نام آشنایی در حوزه هنرهای تجسمی، نقاشی، گرافیک و ... است. شهرت او بهواسطه نقاشیهایش در مکتب سقاخانهای است، کارکردن با بومیترین المانهای بعدی زندگی ایرانی و جان دادن به آنها در قالبهایی مدرن از او نامی فراموشنشدنی در این حوزه ساخته است. بااینحال کلانتری اعتراف میکند که نوشتن برایش جذابیت بسیار دارد.
« اگر کسی مرا ببیند و بگوید کتاب مرا دیده و خوانده بسیار ذوق میکنم ولی اگر کسی بگوید نقاشی مرا دیده و خوشش آمده، خیلی قلقلکم نمیدهد.»
نوشتن برای او حس رهایی را به همراه دارد که در نقاشی همانند آن را نیافته است. در طول سالهای دور و نزدیک کلانتری در زمینههای مختلفی قلمزده، فعالیتهایی درزمینهٔ روزنامهنگاری و در کنار آن چهار مجموعه داستان با عناوین « ولی افتاد مشکلها»، «چهار روایت» و «نیچه نه، بگو مش اسماعیل» منتشر کرده است. مجموعه داستانهایی که همانند نقاشیهایش آثاری خاص و آمیزهای از ویژگیهای سنتی و قالبهای مدرن است. این داستانها اگرچه بعضاً موردپسند مخاطبانی خاص قرارگرفته اما در محافل ادبی آنگونه که باید با توجه روبرو نشدهاند.
از این منظر انتشار کتابی که به نقد و بررسی آثار داستانی پرویز کلانتری اختصاصیافته باشد برای او که به نوشتن علاقهای خاص دارد یک اتفاق ویژه محسوب میشود؛ اتفاقی که خود کلانتری نیز خوشحالیاش را از بابت آن پنهان نکرده است.
این کتاب با عنوان «تو آن نبودی که شفق را خونین آفرید»، نگاهی دارد به داستانهای پرویز کلانتری که به قلم جمالالدین اکرمی نوشتهشده است که نویسنده و شاعر تصویرگر حوزه کتاب کودک است.
کتاب حاضر از سه بخش تشکیلشده است: بخش نخست دربرگیرنده دو گفتگوی پرویز کلانتری است که به حوزه هنرهای تجسمی، نقاشی و بالأخص داستاننویسی اختصاصیافته است. گفتگوی دوم این بخش که توسط خود جمالالدین اکرمی انجامشده، به دلیل آشنایی او با سبک کار کلانتری در حوزه هنرهای تجسمی، کوشیده در تعامل با کلانتری تصویری ملموس از او بهعنوان نقاشی و نویسنده پیش روی خواننده گذاشته و تا حد ممکن دیدگاههای کلانتری را در مورد هردوی این حوزهها به زبان خود او در اختیار مخاطب قرار دهد.
بخش دوم کتاب بهنقد و بررسی داستانهای کلانتری اختصاصیافته است. این بخش که عمده بخش حجم کتاب را نیز تشکیل میدهد، در این بخش کتابهای نیچه نه، بگو مشد اسماعیل، ولی افتاد مشکلها، چهار روایت و مرگ پایان کبوتر نیست موردتوجه نویسنده قرارگرفته است. جمالالدین اکرمی بر این باور است که داستانهای کلانتری آثاری هستند که با رویکرد نوگرایانه و ساختار شکنانه نوشته شدهاند. در داستانهای او فضاسازی و گرایشها از فاکتورهای مهم و وابسته و البته تأثیرگذار محسوب میشوند.
از دیگر ویژگیهای آثار کلانتری که در این بخش موردتوجه قرارگرفته استفاده از شخصیتهای واقعی و شناختهشده در بستر موقعیتهای داستانی است. کلانتری به استفاده از شگردهای بینامتنی در این داستاننویسی بسیار علاقهمنداست و در این داستانها نیز بهکرات از آنها استفاده کرده است.
پایانبخش این کتاب بازنشر سه داستان از پرویز کلانتری است تا خواننده کتاب بیشتر و بهتر در فضای آثار او قرار بگیرد.