نظر منتشر شده
۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 465103
بازی برد-برد میان مردم و کاندیداها/ اعتماد بیشتر به نامزدهای انتخاباتی با شفاف کردن هزینه‌های انتخاباتی
بخش انتخاباتی الف، 3 اردیبهشت 96
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۸
میزان و منابع هزینه‌های تبلیغاتی در بسیاری از کشورهای جهان برای عموم مردم به صورت داوطلبانه و شفاف بیان میشود اما در ایران این موضوع با وجود ابلاغ سیاست‌های انتخابات و تصریح در آن همچنان در هاله ای از ابهام است.
 
به گزارش الف، شفافیت همواره شاه کلید اقتصاد و سیاست است اما همه چیز این نیست، شفافیت درعرصه انتخابات هم میتواند راهگشا باشد و هم روش مطلوبی برای جلب اعتماد مردم است و همین اینکه گامی عملی برای نزدیکی به مردمی که قرار است با اثر انگشت‌های خود رئیس جمهور تعیین کنند. در واقع شفافیت مطالبه مردم است به خصوص در خرج و برج‌های انتخاباتی که اگر ریاست جمهوری هم باشد این هزینه ها سر از میلیارد در می آورد.

همچنین از طرفی مردم همواره خواستار شفاف سازی هزینه‌های تبلیغاتی هستند و اینطور عنوان میکنند که زمانیکه این هزینه‌ها شفاف شود که یک نفر برای تبلیغات خود چقدر هزینه کرده و منبع پولی را که خرج میکنند عنوان کند این موضوع موجب اعتماد بیشتر مردم به کاندیداها میشود و این به نفع خود نامزدها است.

هم اکنون که مطالبه مردم این است و مسئولین هم شیفته خدمت هستند نه در پی قدرت! رو کردن هزینه های انتخاباتیشون نتیجه‌ای جز برد- برد نخواهد داشت. بازی برد بردی که اعتماد زا بوده و در انتخابات بسیار تاثیر دارد.

محمدحسین خانی کارشناس حقوق درباره شفافیت سازی هزینه های انتخاباتی اینطور می گوید: پای پول کثیف را باید از معادلات سیاسی قطع کنیم. در انتخابات نمیشود پول را قطع کرد چراکه سفرها و انتخابات نیاز به تبلیغات دارد و نامزدها هم عموما انقدر پولدار نیستند که بخواهند هزینه‌های چند میلیاردی انتخابات را بپردازند و قطعا کمک میگیرند.
 
وی ادامه داد:اما ماجرای پول در چرخه انتخابات این است که مردم بدانند این نامزد انتخاباتی پولش از کجا آمده است و کجا خرج میشود. از طرفی نامزد و اطرافیانش چون میدانند که در معرض دید عموم هستند سعی میکنند محتاط تر باشند و قوانین را رعایت کنند و البته سازوکارهای تحمیلی هم وجود دارد  که یک بخشی از مشکل را حل میکند و مثل این می ماند که شما در یک جمع خودمانی  جور دیگه سخن میگویید و وقتی روی انتن زنده هستین و همه دارند شما را می بینند یک جور دیگر، البته این شفافیت چیز جدیدی نیست و در بسیاری از کشورها نه به صورت الزامی بلکه داوطلبانه انجام میشده و میشود. کشورهای زیادی در مورد هزینه تبلیغات انتخاباتی شفافیت دارد و ما تعجب میکنیم که چرا در ایران نداریم.
 
24 مهر95 بود که رهبر معظم انقلاب سیاست های کلی انتخابات را ابلاغ کرد. بند چهارم این سیاستها یک مطالبه دارد که تعیین حدود و نوع هزینه ها و منابع مجاز و غیر مجاز انتخاباتی، شفاف سازی منابع و هزینه های انتخاباتی داوطلبان و تشکل های سیاسی و اعلام به مراجع زیر صلاخ و اعمال نظارت دقیق و تعیین شیوه و چگونگی برخورد با متخلفان مالی بود.
 
همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از دلایل عملی نشدن این قانون و نرسیدن  آن به این انتخابات به خبرنگار ما گفت: قطعا شفافیت کاندیدها در اعلام هزینه هایی که برای تبلیغات انتخاباتی میشود برای مردم بسیار موثر خواهد بود. هرگونه اسراف در تبلیغات انتخاباتی باعث دلزدگی مردم از آن کاندیدا خواهد شد و در سیاست های کلی انتخابات به این بحث پرداخته شده که شفافیت باید در هزینه ها باشد. شاید برخی نخواهند شفاف سازی کنند چراکه محل تامین آن اعتباراتی که برای تبلیغات انجام می دهند را میخواهند نامشخص باشد.
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا سیاست هایی که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده اند عملی نشده است، گفت: فکر میکنم به دلیل کمی فرصت، زمانی برای تهیه طرح قانونی کمتر بود.

به گزارش الف،‌ شفافیت در این دخل و خرج ها توسط نامزدها برای عموم مردم باعث میشود که مردم همگان با مسئولین در جریان انتخابات و قدم بعدی اداره کشور قرار بگیرند. این موضوع هم درک متقابل را بالا برده و هم شک و شبه و شائبه را از بین میبرد و فقط اجرایی شدن آن مرد میدان میخواهد.
کلمات کلیدی : هزینه های تبلیغاتی انتخابات
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۰۳ ۱۷:۱۳:۴۴
کاش حداقل نشون میدادن که مثل همه کارگران و کارمندان، مالیاتشون رو هم هرساله پرداخته اند. (4279188) (alef-3)
 
United Kingdom
۱۳۹۶-۰۲-۰۳ ۱۷:۴۵:۴۸
قالیباف اینهمه پول را از کجا می اورد که هر دوره کاندید میشود و خرج میکند (4279238) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۰۳ ۱۸:۳۹:۵۵
واقعا باید دید با این اوضاع اقتصادی کشور، اقایون از کجا هزینه تبلیغات میارن (4279334) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.