کد مطلب: 394177
سوءاستفاده هیوندای، کیا و تویوتا از بازار ایران
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۲
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که شرکتهایی مانند هیوندای، کیا و تویوتا سالهاست که با صادرات خودروهای آماده خود به بازار ایران، از بیبرنامگی و غفلت ما در این حوزه سوءاستفاده میکنند.
به گزارش ایسنا، حسن کریمی سنجری اظهار کرد: هیوندای، کیا و تویوتا نزدیک به صددرصد بازار خودروهای خارجی ایران را اشغال کردهاند. این شرکتها با صادرات خودروهای آماده خود مفت و مجانی از بازار خودروی ایران استفاده میکنند بدون آنکه ارزش افزوده و سودی برای اقتصاد ایران ایجاد کنند.
وی ادامه داد: واردات خودروهای آماده خارجی به ایران نه تنها هیچ ارزش افزوده و اشتغالی برای اقتصاد ایجاد نمیکند بلکه با توجه به عوارض و تعرفههایی که از واردات خودرو اخذ میشود، این محصولات با قیمتی به مراتب بیشتر از نرخهای جهانی به دست مصرفکنندگان ایرانی میرسند.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: با وجود مضرات واردات خودروهای آماده به ایران نمیتوان واردات این محصولات را ممنوع کرد، زیرا این کار برخلاف قواعد اقتصاد رقابتی و همچنین نقض حقوق آن دسته از مصرفکنندگانی است که خواهان استفاده از این خودروها هستند.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین راهکار حل این معضل آن است که خودروسازان خارجی همچون تویوتا، هیوندای و کیا را به انتقال خطوط تولید خود به ایران و تولید محصولاتشان در داخل تشویق کرد. در این زمینه دولت باید از یک سو شرایط واردات خودروهای آماده (سیبییو) را سخت کرده و از سوی دیگر شرایط را برای احداث کارخانه و تولید این خودروها در ایران با مشوقهایی همچون معاف شدن از حقوق و عوارض گمرکی فراهم کند.
کریمی سنجری با بیان اینکه باید به خودروسازان خارجی پیشنهاد کنیم در صورت تولید در ایران از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی واردات قطعات معاف شده و مشوقهای مالیاتی دریافت خواهند کرد، تصریح کرد: در آن صورت این شرکتها ترغیب به تولید در ایران شده و به این ترتیب از یک سو قیمت این محصولات در بازار داخل کاهش یافته و از سوی دیگر اشتغال و ارزش افزوده ناشی از تولید نصیب اقتصاد ایران خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین دولت باید با اتخاذ سیاستهایی بهرهوری واحدهای تولیدی در ایران را افزایش دهد زیرا در حال حاضر بهرهوری صنایع در ایران پایین بوده و این موضوع موجب افزایش هزینهها و قیمت تمام شده کالاهای تولیدی میشود.
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: اما ادامه روند فعلی که همان واردات خودروهای آماده به ایران و فروش آن به قیمتی بیش از دو برابر قیمتهای جهانی این محصولات است تنها باعث نقض حقوق مصرفکنندگان و متضرر شدن اقتصاد ملی خواهد شد.
کلمات کلیدی : هیوندا، خودرو
" این محصولات با قیمتی به مراتب بیشتر از نرخهای جهانی به دست مصرفکنندگان ایرانی میرسند." .. بعد اونوقت ماشین های سایپا و ایران خودرو با قیمت متناسب با هزینه تولیدشون عرضه میشن؟! (3943089) (alef-13)
خودروهای خارجی رو به 3 برابر قیمت در ایران میفروشین،بعدش میگید سود نداره؟!خوب استفادش رو 100 برابر کنید.کی به کیه (3943108) (alef-13)
چندی قبل نماینده اپل در یک مقاله گفته بود که حدود 20 سال قبل به وزارت صنایع پیشنهاد کرده بودیم که با هزینه خودمان خط تولید اپل را به ایران بیاوریم و محصولات به روز این شرکت در ایران تولید شود اما به بهانه حمایت از دو تابوت ساز داخلی مانع شده بودند پس تقصیر انها نیست اگر اجازه بدهیم می ایند ولی خودمان نمی خواهیم (3943176) (alef-13)
برادر دلت خوشه ها آن وقت بعضی از آقایان جیبهای خود را چطور مملو از پول کنند و یا بعضی از هزینه های دیگر کشورها از کجا پرداخت شود؟ نمی شود که مردم خودمان لطف نماییم تا قدری راحت تر زندگی نمایند. (3943180) (alef-13)
در عوض سود کلان وارداتش را باید بستگان و نزدیکان افراد صاحب نفوذ کشور ببرند تا ضرر نکنند. پس کاری با این شرکتهای سودجو هم نداشته باشیم که نکند تاجرهای میلیارد دلاری خودرو ضرر کنند.... (3943181) (alef-13)
"دولت باید از یک سو شرایط واردات خودروهای آماده (سیبییو) را سخت کرده"
از این سخت تر دیگه؟ (3943274) (alef-13)
واسه تویوتا و هیوندای و کیا تعیین تکلیف نکنید.
اگه خیلی دلتون میخواد واسه مردم کاری انجام بدید کیفیت و قیمت خودروهای داخلی رو بهبود بدید.
شرکت های کره ای و ژاپنی اعتبار خودشونو یه شبه به دست نیاوردند که حالا یه شبه خرابش کنند و هیچ وقت تکنولوژی خودشونو مفت و رایگان در اختیار ایران قرار نمیدن. (3943281) (alef-13)
آیا این برندها به انتخاب خود قیمت را بالاتر از قیمت جهانی تعیین میکنند یا تعرفه های ورود کالا، مالیاتها و عوارضی که به قیمت خودروها اضافه می شود قیمت را بالا می برد؟؟ از طرف دیگر مثلا سایپا که سراتو را در داخل تولید کرد با همان قیمت وارداتی مگر عرضه نکرد؟ مگر نه این است که همین خودروی مونتاژی از لحاظ کیفیت دیگر شباهتی به سراتوی اصلی ندارد و اندک کاهش قیمت آن به دلیل حذف آپشنها و البته عدم اقبال مردم بوده است؟ مشکل اصلی کوتاه بینی مدیران و سیاستگذاران خودروسازی ها و صد البته طمع ورزی آنهاست که در چند صباحی که مدیریت در دست هرکدامشان قرار می گیرد از هر فرصتی برای کسب سودهای کوتاه مدت استفاده می کنند حتی به قیمت از دست دادن مشتریانشان. (3943370) (alef-13)
تعرفه واردات بالا میبریم تا قیمت ماشینهای خارجی بالا بره تا ،ماشینهای بنجل شرکتهای ایرانی از رده خارج ب قیمت گزاف به ملت عرضه شه!!یعنی این کارشناس!! نمیداند!!! (3943570) (alef-11)
اگر خارجیها توی ایران سرمایه بیارن نصف قیمت خودرو تولید کنن پس جیب اقایون چه طور باید پر بشه ... لطفا خودخواه نباشید! (3943861) (alef-11)