نظر منتشر شده
۲۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 350897
توکلی درباره اعتبارنامه مینو خالقی: چاره کار ارجاع به شورای حل اختلاف قوا است
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۱
نماینده مجلس نهم در کانال تلگرامی خود، نظرش در مورد ابطال آرای منتخب سوم اصفهان و راه حل اختلاف میان قوه مجریه و شورای نگهبان در رابطه با این موضوع را بیان کرده‌است.

متن انتشار یافته در کانال تلگرام احمد توکلی به شرح زیر است:

رد صلاحیت نامزدی پس از انتخاب شدن با نظر شورای محترم نگهبان سابقه نداشته است. هر امر بی سابقه، به ویژه اگر با حقوق افراد کثیری درگیر باشد حساسیت جامعه را برمی انگیزد. این حساسیت به حق است و باید به خاطر وجود آن خدا را سپاس گفت.

۱. هر نهاد مسئولی در جامعه باید برای اقدامات خویش توجیه قانونی داشته باشد و آن را به مردم ارائه دهد. جایگاه بلند شورای محترم نگهبان که حافظ قانون اساسی است این ضرورت را دوچندان می سازد. اما توضیح ناکافی، به ویژه در این مورد، هزینه سنگینی برای این نهاد مهم و کل کشور داشته و دارد.

۲. در برابر این حساسیت واکنش رئیس جمهور محترم که برای حمایت "از آزادی‏ و حرمت‏ اشخاص" نیز سوگند خورده است، امری طبیعی و منتظّر بود.

۳. واکنش متین وزارت کشور که ضمن آن که نظر شورای نگهبان را پذیرفتنی نمی دانست از فضاسازی در این باره خودداری کرده، در خور تشکر است.

۴. اما این قبیل مسائل باید در سازکار های پیش بینی شده حل شود. در این باره برخلاف نظر برخی نمایندگان محترم، کار را نمیتوان به مجلس واگذارد. زیرا با این نظرِ شورا، اساسا صدور اعتبارنامه فرد منتخب در وزارت کشور غیرقانونی است. بنابراین مجلس دهم محملی برای ورود نخواهد داشت.

۵. در واقع اختلاف بین شورای نگهبان که بخشی از قوه مقننه و وزارت کشور که بخشی از قوه مجریه است، اختلاف بین قوای مقننه و مجریه است. راه حل بر اساس بند ۷ اصل یکصد و دهم قانون اساسی که "حل‏ اختلاف‏ و تنظیم‏ روابط قوای‏ سه‏ گانه" را از اختیارات و وظائف رهبری می شمارد، رجوع به هيأت عالي حل اختلاف و تنظيم روابط قواي سه گانه است. رعایت این سازوکار از اتلاف نیروها و تباه شدن حقوق مردم جلوگیری می کند.
 
کلمات کلیدی : مینو خالقی
 
رزمنده دفاع مقدس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۱۲:۲۰:۰۹
-----------------------------------------------------
مملکت قانون دارد . همه باید مطیع قانون باشند .

خانم مینو خالقی توسط شورای نگهبان تأیید و سپس توسط مردم اصفهان به عنوان نماینده انتخاب گردیده است . حال این مجلس آینده است که باید در باره اعتبارنامه منتخب مردم اصفهان تصمیم بگیرد . (3687044) (alef-13)
 
علی اصغر نجابت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۱۸:۱۱:۱۵
از نوشته دکتر توکلی بسیار تعجب کردم و از ایشان این متن را تصور نمی کردم ، شاید تحت تأثیر القائات اطرافیان این متن را نوشته اند !!!!

اولا قانون صراحت دارد که مرجع تفسیر قوانین شورای نگهبان است. بنابراین اگر وزارت کشور در فهم یک قانون با شورای نگهبان اختلاف دارد ، به روشنی باید تفسیر شورای نگهبان پذیرفته شود و دیگر هیچ اختلافی باقی نمی ماند

در ثانی من متوجه نشدم دکتر توکلی از کجای قانون در آورند که شورای نگهبان جزئی از قوه مقننه است ؟؟؟؟ یعنی قوانین داخلی مجلس و قوه مقننه بر شورای نگهبان هم صادق است ؟ یعنی رئیس مجلس که رئیس قوه مقننه است ، رئیس شورای نگهبان هم به حساب می آید ،؟؟؟؟
آدم ناخودآگاه یاد حرف های رئیس جمهور گذشته می افتد که می گفت رئیس جمهور پاسدار قانون اساسی و حافظ آزادی و حرمت اشخاص است و به خودش اجازه می داد در هر حوزه ای به طور مستقیم دخالت کند
واقعا دوستان اعتدالی و دکتر توکلی اگر رئیس جمهور گذشته نیز با همین استدلال روبه روی شورای نگهبان و ابلاغ یک قانون مقاومت می کرد ، باز هم موضوع را به شورای حل اختلاف ارجاع می دادند ؟؟؟؟

در ثالث شورای نگهبان هم اندازه و هم شأن وزارت کشور است که اگر اختلافی شد به شورای حل اختلاف قوا مراجعه شود؟؟؟ از این به بعد رئیس محترم جمهور و قوای زیردستشان هر وفت احساس کردند که شورای نگهبان در تایید یا رد قانونی اشتباه کرده باید موضوع را به شورای حل اختلاف قوا ارجاع دهند ؟؟؟ یعنی مثلا رئیس جمهور یا وزارت کشور به این نتیجه رسید که فلان قانون را که شورای نگهبان خلاف شریعت اسلام یا خلاف قانون اساسی دانسته است ، خلاف شریعت و قانون نیست، بر این موضع خود پافشاری کنند تا موضوع به شواری حل اختلاف بین قوا برود؟؟؟


با کمال احترام به نظر حقیر آقای دکتر توکلی متوجه عوارض و لوازم حرفی که زده اند نیستند

والسلام (3687658) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۲۲:۴۴:۳۸
آقای علی اصغر نجابت، تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است نه همه قوانین. مرجع تفسیر قوانین عادی با مجلس است. در ضمن تفسیر یک قانون با نص صریح قانون نمی تواند مغایر باشد. یعنی شورای نگهبان نمی تواند تفسیری خلاف قانون داشته باشد. موقعی که قانون صراحتاً بیان می کند که بهد از اخذ آرا مرجع تصویب اعتبارنامه نماینده مجلس است شوری نگهبان یا هر کس دیگری نمی تواند خلاف نص صریح این قانون تفسیری داشته باشد. (3688073) (alef-13)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۸ ۰۰:۰۳:۵۷
اولا مرجع تفسیر قانون اساسی شورای نگهبان است و طبق قاتون اساسی مرجع تفسیر قوانین عادی(مثل قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی) مجلس شورای اسلامی است

دوما طبق قانون مصوب مجلس و مورد تایید شورای نگهبان
شورای نگهبان و مجلس به عنوان قوه مقننه شناخته میشوند

سوما بحث شان وزارت کشور و شورای نگهبان مطرح نیست
با این توجیه چون رییس جمهور طبق قانون اساسی نفر دوم کشور است شان بالاتری نسبت به شورای نگهبان داشته و حرف رییس جمهور درست است!!

در صورتی که شان قانون از همه بالاتر است و قانون فصل الخطاب است نه نهادها حال چه شورای نگهبان چه وزارت کشور (3688156) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۱۲:۲۱:۱۸
احسنت (3687046) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۱۳:۱۲:۵۰
اصلا هم حرف درستي نيست رهبري وقتي دخالت مي كنن كه خلا قانوني باشه نه اينكه يك طرف خلاف قانون عمل كنه و حالا منتظر نظر رهبر بمونه!!!!
شوراي نگهبان خارج از بازه زماني رد صلاحيت كردند پس حق رد ندارن
بايد مجلس ايشون رو رد كنن همين!!!!! (3687125) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۱۲:۲۷:۵۸
با اینکه اصلاح طلب هستم و به 30اصلاح طلب تهران رای دادم ولی گفتار ایشان بسیار متین بود. (3687057) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۱۲:۲۹:۴۳
جناب توكلي مگر كار شوراي نكهبان قانوني بود؟
چرا شوراي نگهبان در مورد كانديداهايي كه هم در دوره اول و هم در دوره دوم از كلمات نادرست و فحاشي در جلسات خود استفاده كردند هيچ واكنشي نشان نداد اما در مورد يك عكس كه در هيچ دادگاهي قابل دفاع نيست يك نفر را آن هم بعد از انجام راي گيري رد صلاحيت مي كند؟
چرا در مورد نظرات جناحي شوراي نگهبان چيزي نمي فرماييد؟! (3687059) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۱۲:۵۳:۱۴
مردم راي دادند، همين و تمام. ديگر هيچ دخالتي قابل قبول نيست (3687093) (alef-13)
 
نجیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۱۴:۴۲:۰۴
رد صلاحیت شدند ایشان چه ربطی داره به رای...
مدارکی در اختیار شورای نگهبان هست که نشان از رد صلاحیت ایشون میده ...یعنی صددرصد. (3687269) (alef-13)
 
نجیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۱۴:۴۴:۳۶
قرار نیست برای هر موضوع نه چندان مهم پای رهبری عزیز کشیده بشه وسط..
اطلاعاتی بدست آمده که نشون میده ایشون صلاحیت حضور در مجلس اسلامی را ندارند... تاکید میکنم مجلس اسلامی...
ادمین خواهشن پخش کنید.. (3687275) (alef-13)
 
Switzerland
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۱۷:۲۹:۵۳
خب اگر مدارکی باز بعضی بدست آورند که به زعم آنها رییس جمهور صلاحیت ریاست کشور اسلامی را ندارد چه می شود؟ شورای نگهبان می تواند وی را رد صلاحیت کند هروقت صلاح دید و هیچ نقطه پایانی برای این اعمال صلاحیت شورای نگهبان وجود ندارد؟
این رویه خطرناکی است که در اینده می تواند مورد سو استفاده قرار گیرد و کشور را با بحران مواجه کند. از همین مورد باید مجلس درس بگیرد و قانون را شفافتر نماید تا چنین وضعیتی پیش نیاید. (3687567) (alef-13)
 
Switzerland
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۱۷:۳۳:۴۴
اتفاقا این مورد را می توان به فال نیک گرفت برای اصلاح قانون و شفافتر نمودن آن. مجلس می تواند با تصویب ماده واحده ای به قانون انتخابات نقطه پایانی بر اعمال صلاحیت شورای نگهبان بگذارد. طبیعتا شورا برای جلوگیری از کاهش اختیاراتش آن را رد می کند مجلس می تواند بر نظر خود ابرام و در مجمع تشخیص مصلحت تصویب شود. (3687580) (alef-13)
 
Sweden
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۱۲:۵۳:۲۶
پیشنهاد توکلی معنایی جز دور زدن شورای نگهبان و شکستن ابهت آن ندارد. حرف آخر با شورای نگهبان است و این حرمت نباید شکسته شود. (3687094) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۱۵:۳۰:۰۸
حرمت قانون مهم نیست؟ (3687379) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۱۶:۲۲:۳۱
اگر نظر شورای نگهبان اعمال بشه از این به بعد شورای نگهبان میتونه هروقت هر نماینده ای رو به هر دلیل که البته لزومی هم نمی بینه به مردم توضیح بده رد صلاحیت کنه ! آیا این روند که شورای نگهبان در پیش گرفته اصولا به نفع جایگاه این شورا است ؟! آیا از این به بعد مردم می توانند با اعتماد به کاندید مورد نظرشان رای دهند در حالی که امید ندارند قطعا رایشان پذیرفته شود ؟! آیا این حرکت به ریزش رای مردم در مجالس آینده نخواهد انجامید ؟! (3687435) (alef-13)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۱۳:۰۴:۰۲
درسته که این موضوع خیلی روشن در قانون نیامده ولی چون در قانون صراحتا گفته شده در مورد رد صلاحیتها که بعد از 20 روز شورای نگهبان باید نظر قطعی و نهایی خودش رو اعلام کنه طبیعی ترین برداشت از این قانون اینه که وقتی در مورد رد صلاحیت شدگان نظر شورای نگهبان بعد از گذشت زمان مشخص شده قطعی حساب میشه در مورد بقیه هم همینطوره. در واقع برداشت شورای نگهبان بیشترین زاویه رو باقانون داره.
به هرحال شورای نگهبان با این کارش یکجوری با بازی کردن با کلمات داره تفسیر نزدیکتر به متن قانون رو رد میکنه. (3687113) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۱۳:۱۱:۳۱
خب هر چی قانون میگه همونه دیگه. (3687123) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۱۳:۵۰:۲۴
فرمایشات جنابعلی متین است ولی آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که شورای محترم نگهبان نباید به نفع خود مواردی به روال قانونی انتخابات اضافه نماید. بخصوص وقتی که طرف مقابل با آرای مردم انتخاب می گردد باید به احترام رای مردم بسیار محتاطانه برخورد نماید چرا که این گوده رفتارها باعث فاصله گرفتن مردم از چنین نهادهایی می گردد. (3687186) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۱۳:۵۱:۲۹
به نظرم جانبدارانه و درحمایت از شورای نگهبان بود (3687190) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۱۳:۵۴:۴۴
ساز و کار پیشبینی شده آیا بررسی اعتبارنامه در مجلس نیست؟ (3687196) (alef-13)
 
مهدی
United States
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۱۴:۲۴:۱۷
من نه اصولگرام و نه اصلاح طلب بلکه ایرانیم و به لیستی از هر دو گروه که تندرو نبودن رای دادم و با لیستی دادن توسط سیاسیون کاملا مخالفم و این مطلب جناب توکلی هم بسیار متین ه. (3687242) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۱۴:۳۹:۵۵
راه حل درست این است که شورای نگهبان از اقدام جدید و غیر قانونی اجتناب کند و بر اساس قانون اساسی بعد از تایید صحت انتخابات صدور اعتبار نامه بر عهده مجلس میباشد. (3687268) (alef-13)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۱۵:۲۶:۱۲
من با نظر دکتر توکلی موافقم با اینکه اصلاح طلب نیستم اما چون انتخابات باسلامت برگزار شد این رویه چنانچه مرسوم بشود بسیار خطرناک و خسارت آور میباشد فردا با استناد به همین امر که در اصفهان صورت پذیرفت میشود حتی رای یک رئیس جمهور را باطل کرد شورای محترم نگهبان باید افکار عمومی جامعه رو اقناع کنه و اینکه بخاطر حساسیت بالای کار .این شورا برای هر تصمیمی باید ادله مکفی قانونی داشته باشه چیزی که تابحال در خصوص این مسئله دیده نشد اگر نهادی خود را بی نیاز از پاسخگویی تصور کنه اعتبار تصمیماتش زیر سئوال میره مسئله بوجود آمده در اصفهان حتی موجب بروز دودستگی در میان مسئولین شده باید به سرعت در سطح کلان کشور حل و فصل بشه (3687369) (alef-13)
 
رحمان
Germany
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۱۷:۳۴:۲۸
درود بر توکلی عزیز؛ مرد عدالت و قانون. (3687585) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.