نظر منتشر شده
۲۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 485465
تفاوت امام و رهبری با آیت الله مصباح/ حرفهای جامانده از مقبولیت و مشروعیت
محسن مهدیان، 1 تیر 96
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۵۲
روحانی حرفش را اصلاح کرد؛ اینکه امامت از حکومت جداست. اما حرف نیمه تمام از این ماجرا زیاد مانده و مهمترینش اینکه بالاخره نقش مردم چیست؟

نقد روحانی نباید به انکار داشته های محکم و مسلم انقلاب اسلامی منجر می شد. مردمسالاری دینی سرمایه امام و رهبری برای استمرار این انقلاب است و مثل گوهر گرانبها باید در گنجینه جبهه انقلاب بماند. مردم سالاری دینی را انقلابی ترها باید سردست بگیرند.

به زبان ساده یکبار با هم مرور کنیم؛
مشروعیت حکومت به چیست؟  
اولا مشروعیت یعنی چی؟ مشروعیت به معنای حقانیت حکومت است. حالا این حقانیت و مشروعیت به چیست؟ یکی وجه الهی "حکومت و حاکم" برای اعمال ولایت و دیگری پذیرش مردم.

اینجا بحث اختلافی است. برخی می گویند حاکم که می تواند امام معصوم یا فقیه جامع الشرایط باشد، مشروعیتش الهی است و برای تحقق و عینیت حکومتش نیاز به مردم دارد و دسته دوم کسانی هستند که می گویند مشروعیت دو جزء دارد؛ یکی نصب الهی و دیگری خواست مردم.

نگاه اول معتقد به تقسیم بندی مقبولیت(جنبه مردمی) و مشروعیت(جنبه الهی) است و نظر آیت‌الله مصباح در این بخش برجسته است.
نگاه دوم مربوط به حضرت امام و آقا ست و معتقد است نصب الهی و رای مردم در کنار هم مشروعیت ساز است.

در نگاه آیت الله مصباح مقبولیت یک حکومت موجب کارآمدی آن حکومت می شود و نقش پذیرش مردم را فراتر از کارآمدی نمی دانند.
اما کسانی که معتقدند رای مردم جزئی از مشروعیت حاکم است، رای مردم را بیعت می دانند.

آقا می فرمایند: " مشروعیت ولایت و حکومت به بیعت مردم وابسته است ...لذا شما می‌بینید که امیرالمؤمنین با اینکه خود را از لحاظ واقع منسوب پیغمبر و صاحب حق واقعی برای زمامداری میداند، آنوقتی که کار به رأی مردم و انتخاب مردم میکشد، روی نظر مردم و رأی مردم تکیه میکند. یعنی آن را معتبر میشمارد و بیعت در نظام اسلامی یک شرط برای حقانیت زمامداریِ زمامدار است." خطبه نمازجمعه 22 خرداد1366

یا حضرت امام در‌ تاریخ 29‌ دی ماه 1366 در پاسخ به استفتائی‌ که می پرسند: در چه صورت فقیه جامع الشرائط بر جامعه اسلامی ولایت دارد؟ می فرمانید:" تولی امور مسلمین‌ و تشکیل‌ حکومت، بستگی دارد به آرای اکـثریت مـسلمین که در قانون اساسی هم از آن یاد‌ شده است و در صدر اسلام تعبیر می‌شده به بیعت"

بیعت از بیع یعنی خرید و فروش می آید. ساده تر اینکه در معامله یک فروشنده داریم و یک خریدار. تا خریدار تقاضا نکند، معامله وجه شرعی پیدا نمی کند.

حالا اثر عملی این دو نگاه کجاست و چیست؟
مقبولیت یک معیار کمی است و مشروعیت کیفی. یعنی در مشروعیت حضور آگاهانه مردم چه در تاسیس و چه استمرار حکومت شرط است. ولی در مقبولیت نظر مردم تنها بجهت کارامدی حکومت معیارست. نتیجه این حرف چنین است که اگر جایی بدون نظر مردم هم کارامدی وجود داشت نیازی به رای مردم نیست.
 
با این توضیح لیست مفصلی از آثار این تفاوت در عرصه سیاسی کشور می توان فهرست کرد.یکی از مهمترینش مشارکت حداکثری است. در نظریه کارآمدی و مقبولیت یکبار مردم حکومت را خواستند و تمام. اما در نظریه مشروعیت حضور حداکثری مردم در همه شوون ارجح است ولو اینکه در کوتاه مدت کارآمد هم نباشد.
لذا چون مشروعیت نظام اهمیت دارد بحث مشارکت حداکثری از سوی رهبری مطرح می شود.یعنی مهمتر از نتیجه انتخابات مشارکت  برای رهبری اهمیت دارد . حال آنکه اگر کارامدی ملاک بود آنگاه مشارکت کمتر و البته انتخاب نامزد کارآمدتر شاید ارجح بود.

  رهبری در دیدار با دانشجویان در رمضان امسال تعبیر بسیار کلیدی داشتند که مصیبت آنروزی است که مردم به صندوق رای پشت کنند و در ادامه به جریان انقلابی تاکید داشتند که بروید روی مردم کار کنید و نباید کسی از حضور حداکثری مردم نگران باشد.

خلاصه اینکه اشتباه روحانی در بیان و غرض سیاسی بکنار؛ اما مراقبت کنیم داشته های اصیل انقلاب را صیانت کنیم. همه این انقلاب به مردمی بودنش گره خورده است. نگهبانی از این گنج گرانبها با جبهه انقلاب است.

کانال تحلیلی محسن مهدیان در تلگرام
http://telegram.me/mahdian_mohsen
۱۳۹۶/۰۶/۱۲ ۲۱:۳۰
 
۱۳۹۶/۰۴/۲۷ ۱۵:۲۱
 
۱۳۹۶/۰۴/۱۱ ۱۳:۵۲
 
۱۳۹۶/۰۴/۰۸ ۰۸:۳۶
 
۱۳۹۶/۰۴/۰۲ ۰۸:۵۳
 
۱۳۹۶/۰۳/۳۱ ۱۸:۱۱
 
۱۳۹۶/۰۳/۰۳ ۲۰:۰۰
 
۱۳۹۶/۰۲/۱۲ ۰۶:۰۰
 
۱۳۹۵/۱۲/۲۳ ۰۸:۳۴
 
۱۳۹۴/۰۹/۲۵ ۱۵:۵۴
 
 
کلمات کلیدی : امام خمینی، رهبری، آیت الله مصباح،مقبولیت ، مشروعیت
 
Romania
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۰۷:۱۱:۴۱
مردم سالاری دینی در بالاترین درجه اش در دست حضرت امام و رهبری است. دایه های دروغین و موقتی هم نمی خواهد. (4437239) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۰۸:۳۳:۲۷
نویسنده خیلی زحمت کشیده اما متوجه نیست که لغات معانی خاص خود را دارند.
مشروعیت یک مفهوم حقوقی است، این مقایسه اظهارات رهبر و مصباح جایز نیست چون دو نگاه از دو زاویه متفاوت است و نمیتوان ازان تعارض و تضاد استخراج کرد. (4437307) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۰۸:۵۴:۰۰
مشروعیت به معنای حقانیت است. اختلاف نگاه ایندو بزرگوار هم مطابق متن روشن است. (4437344) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۱۶:۵۴:۳۵
درود بر آقای مهدیان با این تحلیل های خوب (4438055) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۰۷:۱۵:۵۰
ولی اینکه روحانی حرفش را اصلاح کرد مهم بود. تا به حال احدی چنین حرفی نزده بود. آخه ولایت را با رای مردم می سنجند؟
خدا را شکر که متوجه اشتباه شد و اصلاح کرد. (4437240) (alef-1)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۰۹:۱۰:۵۶
اره خدارو شکر . الحمدلله اینم بخیر گذشت (4437360) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۰۷:۱۷:۰۵
ظاهرا آقای روحانی هم باید به سرنوشت روسای جمهوری قبل دچار شود چون مشروعیت بر اساس تعریف شما همیشه مقابل مقبولیت ایستاده (4437245) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۰۸:۳۸:۰۳
یعنی هیچی از یادداشت نفهمیدی. بابا مجبور نیستی که اول کامنت بزاری (4437314) (alef-1)
 
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۰۷:۲۳:۴۰
مگر قانون اساسی فصل الخطاب نیست؟پس این بحثهای فقهی وتاریخی دراین برهمه از زمان و این میان چه محلی از اعراب داره؟مگر طبق قانون اسای وظایف هر شخص و نهادی معین نشده؟مگر طبق قانون اساسی رهبری شخص اول نظام و تبیین کننده سیاستهای کلی نظام و رئیس جمهور شخص دوم نظام و رئیس قوه مجریه نیست؟مگر میتوان همه امور کشور را به صرف اینکه رئیس جمهور رای اکثریتی از مردم را طبق وعده هایی که داده بدست آورده سپرد به او؟مگر میتوان همه مقدرات و جهتگیریهای کشور را به صرف اینکه رئیس قوه مجریه رای اکثریت مردم رو داره بر اساس نگاه قوه اجرایی به مسائل بر دو قوه دیگر(قضائیه و مقننه) که آنها هم جزو ارکان نظام هستند ومشروعیت قدرتشان متفاوت از قوه مجریه هست حاکم کرد؟پس تکلیف اصل مهمخ ومترقی تفکیک قوا و اصول قانون اساسی این وسط چی میشه؟اگر با همین منطق میخواستیم کشور رو تا بحال اداره کنیم که تابحال معلوم نبود با چه کشور وحشتناکی مواجه میبودیم.چون خاتمی میومد میگفت چون اکثریت آرا رو بدست آورده ام پس همه جهتگیریهای کلی و جزئی نظام باید طبق نگاه من باشه.پس از اون هم احمدی نژادبدلیل اینکه رای مردم رو داره همین مطالبه رو از نظام داشت و نظام باید بدلیل تفاوت صدوهشتاد درجه ای نگاه احمدی نژاد با خاتمی کلا در همه مسائل تجدید نظر میکرد و قس علهذا!!!!!!!!!!!!!چطور وقتی رهبری ترمز احمدی نژاد را به صرف اینکه برای چندسال رای اکثریت ملت رو داشت و میخواست هرکاری دلش میخواد بکنه کشید کسی اعتراض نکرد و نگفت همه امور کشور را باید سپرد به احمدی نژاد چون رای اکثریت ملت رو داره؟اداره بشه و رهبری نبود که معلوم نبود جناح مخالف دیگری بعد از دولت دهم به قدرت برسه که بخواهیم سر حدود اختیاراتش بحث کنیم.واقعا با این نوع منطق میشه کشور رو اداره کرد؟حتی یک اداره دولتی رو هم نمیشه با این منطق اداره کرد وباید سیاستهای کلی و راهبردی و منظم داشته باشه و با هر مدیر سیاستهای کلیش عوض نشه چه برسه اداره کشوری مثل ایران در خطرناکترین جغرافیای جهانی و مردمی با سلایق مختلف وبعضا متضاد و دشمنانی کمین کرده..بجای اینکه شکر این رهبری مدبر وتیزبین و جهان شناس و مردم دوست ودلسوز و قاطع و حکیم رو بجا بیاریم و سعی کنیم با راهبریهایش و توجه به تذکراتش و تشرهای به موقع و جدیش ایرانی روزبروز قدرتمندتر و مردمی متحدتر و مرفه تر رو بوجود بیاریم افتادن در دام مباحث کلامی وفقهی(که البته در جای خودش جوابهای جدی ومحکم دارد)با وجود میثاق محکمی مثل قانون اساسی و برنامه کلان تصویب شده در مجلس و مجمع تشخیص چه دردی از مردم و کشور دوا میکند جز اینکه زمان را هرچه بیشتر از دست میدهیم و روزبروز بحرانهای اقتصادی واجتماعی و فرهنگی عمیق تر خواهند شد؟ (4437251) (alef-1)
 
حسین
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۰۷:۳۴:۱۶
اینکه گفتی مردم بخشی از مشروعیت حکومت اند مستند به کدام آیه ویا روایت است مشروعیت دومعنا دارد یک معنای آن یعنی قانونی بودن است معنای دیگر آن شرعی بودن ومستند بودن به قرآن وسنت است اگر مشروعیت را به معنای قانونی بودن بگیرید بله مردم مشروعیت بخش هستند واگر معنای شرعی بودن گرفته شود مردم نقشی در این موضوع ندارند خداوند متعال اختیاری برای ما قائل نشده خودش امام را تعیین کرده ومردم باید اطاعت کنند البته اجباری نیست ولی اگر نکردیم وامام کنار گذاشته شد ما ولایت طاغوت را پذیرفته ایم حد وسطی ندارد یا ولایت خداوند متعال یا ولایت طاغوت (4437254) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۰۸:۳۸:۳۸
بحث ولایت نیست. بحث حکومت است (4437315) (alef-1)
 
مودی
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۰۸:۴۳:۲۱
آقای مهدیان ؛
در تایید نظر این مخاطب محترم ؛
بنا بر حرفهای شما که مشروعیت را شامل دو بخش نصب الهی و تایید مردمی بیان کردید ؛ نظرتان در مورد اواخر دوران خلافت امام علی (ع) چیست ؟ چون امام در این دوران به وضوح مقبولیت خودشان در بین بخش بزرگی از جامعه از دست داده بودند , خطبه های زیاد ایشان در سرزنش و نکوهش کوفیان که به سخنان ایشان گوش نمیدادند موید این حرف است.
امام حسین (ع) در روز عاشورا مصداق بارزی از عدم پذیرش مردمی بودند؛ 72 تن در یکسو و هزاران نفر که تا 30 هزار نفر هم گفته اند در سوی دیگر بودند ؛ بفرمایید نظرتان در مورد مشروعیت امام حسین (ع) چیست ؟ آیا مشروعیت ایشان که تایید و رای مردمی بسیار ضعیفی داشتند ناقص است ؟؟؟؟!!!!!
خواهش میکنم این یکی رو منتشر کنید. (4437325) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۰۸:۵۵:۵۸
حکومت را ولایت نگیرید. مثالی که از امام حسین زدید یعنی ایندو را یکی فرض کردین.
مشروعیت ولایت ربطی به رای مردم ندارد. (4437347) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۰۷:۴۶:۴۵
اقای روحانی درست کفته بودند بعضیها بد فهمیده بودند (4437260) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۰۸:۳۹:۱۴
خودش فهمید اشتباه کرده و درست کرد. حالا شما کاسه داغتر از آش شدین؟ :) (4437318) (alef-1)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۲۳:۳۳:۵۳
باید با عبارت دقیق تری می گفتند تا سوء برداشتی نشه (4438320) (alef-11)
 
Australia
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۰۷:۵۷:۵۱
سوال:
چرا هر انتخابات را به معنای بیعت تلقی می کنید و سپس مشروعیت دهی به نظام؟
با فرض انکه بیعت بخشی از مشروعیت باشد، در صدر اسلام بیعت یک بار انجام می شده نه چند بار.

اگر درست فهمیده باشم، نویسنده می گوید هر رای گیری به منزله تداوم مشروعیت حاکم است. حال به این مثال دقت کنید:
به طور مثال امام علی (ع) در اواخر حکومت خود همراهی حداکثری مردم را نداشت، چرا که آن ها برای جنگ اماده رغبتی نشان نمی دادند و امام هم در پایان ان ها را نفرین کرد. طبق نظر نویسنده حکومت امام علی (ع) در اواخر، مشروعیت نداشته است. انطور که من می فهمم این نتیجه نظر نویسنده است.

نگاه دیگر ان است که بگوییم امام علی (ع) در اواخر حکومت مقبولیت نداشته است.

لطفا بحث دقیق تری ارائه کنید و به همه شبهات پاسخ دهید. قبل از اینکه متن را همه مطالعه کنند. (4437269) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۰۸:۵۱:۰۹
شما از کجا فهمیدی مخالفان حضرت در اکثریت بودند؟
مخالف همیشه هست (4437338) (alef-1)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۰۸:۲۴:۰۰
با احترام تمام خدمت حضرت آقای مهدیان عزیز، فکر می کنم نویسنده سعی دارد از یک بحث بسیار دقیق شرعی سیاسی فرصت طلبانه توشه سیاسی برداشت کند. در کجای شرع معیار سنجش رای مردم ذکر شده است؟ ما در شرع نصف بعلاوه یک داریم یا اکثریت پایتخت داریم یا عدم مخالفت نصف بعلاوه یک داریم؟ امیرالمومنین از نصف بعلاوه یک جامعه نظر سنجی کرد؟ امروز بهترین شیوه جکومت مردمسالاری از کف جامعه است، روزهایی داشته ایم که شیوه های حکومت دیگر پاسخگو بوده است و ممکن است زمانی بهترین شیوه حکومت، حکومت نخبگانی باشد. شیوه حکومت ارتباطی به مشروعیت حکومت ندارد و لزومی ندارد مفاهیمی زائد بر شرع مقدس را بحسب اقتضای زمانه به آن اضافه نماییم. حاصل سخن اینکه مشروعیت از صاحب شرع که خداوند متعال باشد تفویض می شود و رای و اقبال مردم برای حاکم اسلامی حجت آور است. (4437297) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۰۹:۰۵:۵۴
بسم الله الرحمن الرحیم
اولا باید گله کنم از دوستانی که به عالم و ادم نگاه سیاسی دارند . این مطلب حقا و انصافا ارتباطی با آقای روحانی و اصلاح نظرشون ندارد . این را هم بلافاصله اضافه کنم که من صد در صد حرف اقای روحانی را اگر به معنای ولایت امیر المومنین علیه السلام بوده باشد ، غلط و اشتباه میدانم .
باید بگویم نسبتی که به مقام معظم رهبری داده اید و بر آن کلام خود را استوار کرده اید صحیح نیست . ای کاش خط بعد و کلمات بعدی که ایشان در آن خطبه فرموده بودند را نیز در کلامتان می آوردید . پس با اجازه شما این کار را بنده انجام میدهم
لذا شما میبینید که امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) با اینکه خود را از لحاظ واقع منسوب پیغمبر و صاحب حق واقعی برای زمامداری میداند، آنوقتی که کار به رأی مردم و انتخاب مردم میکشد، روی نظر مردم و رأی مردم تکیه میکند. یعنی آن را معتبر میشمارد و بیعت در نظام اسلامی یک شرط برای حقانیت زمامدارىِ زمامدار است. اگر یک زمامداری بود که مردم با او بیعت نکردند، یعنی آن را قبول نکردند، آن زمامدار خانه‌نشین خواهد شد و مشروعیت ولایت و حکومت به بیعت مردم وابسته است یا بگوئیم فعلیت زمامداری و حکومت به بیعت مردم وابسته است.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21495 این هم آدرس از سایت ایشان .
اگر به سایت ایشان مراجعه کنید و کل مطلب را مطالعه کنید متوجه میشید که اصلا در صدد بیان مطلب دیگری هستن .
پس این دو نظریه در کلام ایشان نیست که یکی را قبول و دیگری را رد کرده باشند برای برسی نظرات افراد و همچنین معنا کردن کلماتی که بکار میبرن باید موقعیت و شرایط زمانه رو در نظر گرفت .این که کلام رهبری در مورد مشروعیت رو حمل بر این معنا که ایشون کردن کنیم به نظر اشکالاتی داره . به گمان بنده ان چیزی که موجب شده آقای مهدیان از این کلام برداشت اشتباهی داشته باشد معنا کردن خطبه های سال 66 در سال 96 است . آن هم زمانیکه جو خاصی بر جامعه حاکم است و هر کدام از این کلمات بار معنایی جدیدی را پیدا کرده اند . (4437353) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۰۹:۲۷:۴۶
خب الان چه نتیجه ای گرفتین؟ اینم که شما از بقیه سخنرانی رهبری اوردین که تائید متن است (4437396) (alef-1)
 
Australia
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۱۴:۴۹:۲۷
این بیان شما هم مخالف نظر رهبر است و هم ایت الله مصباح
شما نظریه سومی را مطرح می کنید.
(در مورد پاراگرافهای اخر) :چه خوب است که بحث را که صرفا تئوریک هست، در همین شان پاسخ دهیم و از شاخه به شاخه شدن بپرهیزیم (4437887) (alef-13)
 
سیف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۱۶:۴۳:۲۶
حق با شماست...
متاسفانه بعضی از ما فکر می کنیم،برخی مسئولین معصوم هستند (4438045) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۰۹:۱۹:۳۸
نتیجه شما غلط است .
در قسمت نتیجه گیری این نوشتار بیان میشود
1. که اگر رای مردم را از باب شرط و تکمله برای مشروعیت به حساب آوریم همیشه باید به آن توجه کنیم و در آغاز و استمرار حکومت به آن نیاز داریم . و این امر موجب استمرار مردم سالاری وحضور مردم میشود چرا که این کار موجب مشروعیت حکومت میشود و به خاطر اهمیت مشروعیت حکومت، همیشه حکومت در صدد تامین این مهم بر می آید .
2. در صورت پذیرفتن نظریه دوم که رای مردم را شرط فعلیت میداند نه شرط مشروعیت ، حضور مردم در صحنه و به عبارت دیگر مردمی بودن حکومت در بعضی از موارد ضروری نیست و فقط در ابتدا به آن نیاز است.
اما هر دو نتیجه صحیح به نظر نمی رسد .
اشکال نتیجه اول : چرا که در نظام های دموکراسی که مشروعیت حکومت ها تنها و تنها از رای مردم اتخاذ میشود این مطلب وجود ندارد . نگاهی به میزان شرکت مردم در انتخابات های کشور های اروپایی و آمریکایی به خوبی این نکته را نشان میدهد که حتی اگر رای مردم را دلیل مشروعیت بدانیم باز نه حکومت ها ترغیب میشوند که مردم را به پای صندوق های رای فرا بخواند و نه مردم در هنگام حضور کمرنگ احساس عدم مشروعیت حکومت کشور خود را میکنند و اساسا تلازمی بین انتخابات و میزان آن و مشروعیت حکومت خود نمی بینند .
اشکال نتیجه دوم : تشکیل حکومت به خودی خود و فی نفسه مطلوبیتی ندارد . بلکه به خاطر منافعی که از تشکیل حکومت نصیب مردم میشود ایشان در صدد تشکیل آن بر می آیند . در همین راستاست که مردم به حکومت ها حق میدهند برای این که توانایی ارائه خدمات توسط حکومت به وجود بیاید اختیاراتی داشته باشد . به عنوان مثال بتواند محدودیت هایی را اعمال کند . وقتی نگاه به حکومت و تشکیل آن غرض محور شد دیگر نمیتوان نقش مردم را در آن نادیده انگاشت . چرا که هر حکومتی بدنه اش از همین مردم تشکیل شده است و قوانینی که در آن به تصویب میرسد بر روی مردم اعمال میشود و در انتها این مردم هستند که باید مجری اصلی و تابع قانون باشند . اما اگر مقبولیت مردمی حکومت از بین برود و مردم از قوانین مصوب حکومت تیعیت نکنند دیگر حکومت قادر نخواهد بود تا اهدافی را که اساسا برای آن اهداف تشکیل شده است تامین کند و این جاست که در همه حال حکومت ها محتاج مردم هستند . همه در آغاز و هم در استمرار و فرقی بین این دو نظریه وجود ندارد . (4437375) (alef-1)
 
Germany
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۱۳:۴۴:۱۵
مطالب به صورت شبه وار ارایه شده و منظور دقیق از جملات گزینشی فهمیده نمیشود و به همین دلیل نوعی تعارض القا میشود (4437797) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۱۶:۱۲:۰۵
این تقطیعی که از صحبت آقا شده کاملا انحراف صحبت ایشون و خیانت است.

وبسایت محترم الف لطفا این تحریف رو اعلام کنید و این مطلب ناصحیح رو از سایتتون پاک کنید.

همه خودشون برن متن کامل رو بخونن. (4438007) (alef-13)
 
محمد
Canada
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۱۶:۱۹:۲۸
این سخنرانی رهبری تقطیع و تحریف شده است. (4438021) (alef-13)
 
محمد
Canada
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۱۶:۲۳:۰۷
این آقای محسن مهدیان کارشناس سیاسی هست نه دینی.

اگر کسی می خواد بگه بین علما در این زمینه اختلاف نظر هست باید خودش تخصص و شناختی در این زمینه داشته باشه. (4438023) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.