نظر منتشر شده
۱۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 210136
افزایش سرسام آور قیمت بلیت قطار
بخش تعاملی الف - علی حسین نژاد
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۳۵
حمل و نقل ریلی یکی از وسایل عمده نقلیه جهت جابجایی بین شهرهایی است که فاصله زیادی باهم دارند. فراهم شدن امکان استراحت بهتر به مسافر کمک می کند تا بتواند به طور مناسبی در روز بعد به انجام کار و فعالیت روزمره بپردازد.

در این بین با افزایش نرخ تورم در دو سال اخیر افزایش های سرسام آوری در قیمت بلیت ها صورت گرفته که هیچ گونه تناسبی با افزایش درآمدهای مردم ندارد. اینجانب عضو هیات علمی بوده و به دلیل گذراندن پایان نامه دکتری به طور هفتگی بین اندیمشک و تهران و با استفاده از قطار پلور سبز متعلق به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران (شرکت رجاء) تردد می نمایم. دو سال و اندی است که به طور مرتب مسافر این قطار می باشم و متاسفانه شاهد رشد غیر منطقی قیمت بلیت قطار مذکور در طول این مدت بوده ام.

قیمت بلیت این قطار در تابستان سال جاری ۲۹۰۰۰ تومان بوده که هم اکنون به صورت غیر منطقی و با بیش از ۶۰ درصد افزایش، قیمت بلیت تهران اهواز این قطار به ۴۷۰۰۰ تومان رسیده و حتی سهمیه اندیمشک این قطار در حد ۱۶ نفر شده که عملا اکثر مسافرین ناچار به استفاده از بلیط اهواز می باشند. اسفناک تر اینکه قیمت همین بلیت دو سال پیش یعنی زمستان سال ۹۰ برای مسیر اندیمشک تهران حدود ۱۳۷۰۰ تومان و مسیر تهران اهواز حدود ۱۶۴۰۰ تومان بوده است؛ یعنی در فاصله زمانی کمتر از دوسال با افزایش غیر منطقی بیش از ۲۵۰ درصدی قیمت بلیت این قطار مواجه شده ایم. این در حالی است که هیچ تغییر محسوسی در وضعیت خدمات این قطار مشاهده نمی گردد؛ بلکه وضعیت تاخیرهای آن نسبت به سال های گذشته به مراتب بدتر شده است.

همچنین وضعیت نظافت و سایر خدمات معمول قطار هم دچار کاهش کیفیت نسبت به گذشته گردیده و این موضوع کاملا عادی تلقی می گردد. مدت مجاز تاخیر و احتمالا طول مدت مسیر که سال های گذشته حدود دوازده و نیم ساعت بود، افزایش یافته تا شرکت مربوطه از پرداخت هر گونه جریمه تاخیر به مسافرین شانه خالی نماید. همه این امور در حالی است که شرکت راه آهن پاسخگوی هیچ کدام از مشکلات نبوده و سامانه ۱۵۳۹ و قسمت رسیدگی به شکایات سایت شرکت ظاهرا فقط به عنوان یک موضوع نمادین گنجانده شده که هیچ امیدی به رسیدگی شکایات در آنها نمی باشد. تذکرهای مختلف به روسای قطارها هم هیچگاه ره به جایی نمی برد. گاهی اوقات حتی با وجود خرید بلیت قطار با کوپه چهار نفره، وقتی سوار قطار می شوید، تازه متوجه می شوید که کوپه ۶ نفره جایگزین شده است. وقتی هم در چنین شرایطی معترض شوید، پاسخ داده می شود که می توانید بلیت را پس بدهید. "آن هم در ساعت نه و نیم شب و در شرایطی که قطار دیگری وجود ندارد".

بدیهی است خط راه آهن تهران خوزستان، بعد از انقلاب اسلامی، هیچ گونه تغییر محسوسی نسبت به قبل از آن نداشته که بتواند دست کم با کوتاه کردن طول مدت زمان مسافرت در این مسیر، گشایشی در مشکلات مردم شهید پرور خوزستان داشته باشد. خبرهای مختلفی از سیاست های جدید در زمینه تعیین بلیت قطارهای راه آهن به چشم می خورد. به نظر می آید که حقوق مسافر در تصمیم گیری های جدید به طور کامل نادیده انگاشته شده و ظاهرا قرار نیست گوش شنوایی، شنونده این مشکلات باشد.

اینجانب به نمایندگی از تمام مسافرینی که از این قطار استفاده می نمایند، خواستار رسیدگی هرچه سریع تر این موضوع توسط مسوولین محترم و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، جلوگیری از هرج و مرج ایجادشده و احقاق حقوق از دست رفته مردم می باشم.
۱۳۹۴/۰۹/۰۸ ۰۸:۵۰
 
 
کلمات کلیدی : علی حسین نژاد
 
حسن
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۱:۵۵:۳۳
برادر عزیز ، من هم ازاین مسیر مسافرت کرده ام و میدانم چه فرق فاحشی با

سایر خطوط ریلی کشور دارد ، بهتراست این انتظار را از نمایندگان خود داشته باشی

که از حق مردم دفاع کنند ، ویادت باشد که بقول شاعر که میگه :بروقوی شو اگر

راحت جهان طلبی / که درنظام طبیعت ضعیف پامال است . وراه دیگری نیست !!

لطفا مطالب من را درج کنید. (1873469) (alef-10)
 
مسافر قطار
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۲:۱۷:۳۵
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
امده اند افزایش بلیط را با کلمه قیمت شناور توجیه کرده اند. کاش سازمان های حمایتی اندکی فعالیت و نظارت میکردند
قطار تبریز - تهران نیز همین افزایش قیمت غیر اصولی را نیز شاهد بوده است (1873527) (alef-10)
 
Maryam
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۲:۲۳:۰۱
ما و بسیاری از افراد مجبوریم به دلایل شرایط شغلی مان به ور مداوم از قطار استفاده کنیم به همین دلیل این افزایش قیمت تاثیر بسیار بدی بر وضعیت معیشتی ما گداشته و از مسئولین خواهشمند رسیدگی به این وضعیت می باشم. (1873547) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۲:۵۴:۰۵
من تا سال 89 با 1800 تومان با یک قطار درجه 2 عادی از مشهد می رفتم شاهرود . و با قطار درجه یک 4500 تومن. الان درجه 2 شده 9600 تومن. درجه 1 هم نزدیک 12 - 13 هزار تومن. در حالیکه قطار همون قطاره و ریل همون ریل. کیفیت خدمات هم (به گمونم بعد از اینکه به بخش خصوصی واگذار شده) افت قابل توجهی داشت. (1873631) (alef-10)
 
حسن
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۲:۵۴:۵۷
چون سيستم حمل ونقل ريلي بسيار ارزانتر ازهرگونه سيستم ديگري براي دولت تمام ميشود و داراي عمرمفيد بسيار طولاني است. بهتراست دولت قيمت آنرا پائين نگهدارد تا مردم به استفاده ازآن تشويق شوند. تا بدينوسيله از ترافيک جاده ها و تصادفات نيز در حد قابل توجهي جلوگيري شود. (1873634) (alef-10)
 
سلام
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۲۳:۱۳:۰۸
خداییش خیلی گرون شده!! مخصوصا مسیر تهران مشهد و برعکس
فکری به حال ما دانشجوهای بدبخت بیچاره هم بکنید!! (1873693) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۰۰:۰۳:۵۱
مثل اینکه کلید داره کار میکنه
کی بود میگفت من توروم رو توی صد روز کنترل میکنم
اینها ازنتایج سحر است باش تاصبح دولتت بدمد (1873847) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۰۹ ۰۶:۲۶:۵۰
خوب تا وقتي شما انتظار داريد با پرداخت ١٨٠٠ تومان مسير ٤٢٠ كيلومتري را برويد فكر مي كنيد امكان سرمايه گزاري در اين صنعت وجود دارد ؟ به عبارتي ٤٠ ريال به ازاي هر كيلومتر !! (1874003) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۱۰-۱۱ ۲۰:۰۴:۵۸
خداییش کم جایی پیدا میشه قیمت قطار این قدر پایین باشه!! نه این که من موافق بالا رفتن قیمت ها باشم، اما انصاف هم بد چیزی نیست! (1880177) (alef-6)
 
esf
۱۳۹۲-۱۱-۲۸ ۰۹:۵۸:۰۹
سلام
چرا هیچ وقت به مسیر خوزستان نمی رسن؟
درجه 3 مشهد بهتر از درجه 1 خوزستانه (1978368) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.