کد مطلب: 365938
صدای ناقوس مرگ در جادههای ایران
بخش اجتماعی الف، 4 تیر 95
تاریخ انتشار : جمعه ۴ تير ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۲۳
کشته شدن ۱۹ سرباز وظیفه در نخستین ساعات بامداد روز چهارشنبه زنگ خطری را به صدا درآورد که سالهاست در بسیاری از جادههای کشور به صدا درآمده و خانوادههای ایرانی بسیاری را برای همیشه داغدار کرده است، خطری که هرچند در قیاس با اخبار سقوط هواپیما دامنه گستردهای را دربرنمیگیرد اما در عمل بسیار خطرناکتر از آن عمل میکند.
هرچند در طول ۱۱ سال گذشته با توجه به اقدامات پیشگیرانه و نظارتی نهادهای ذی ربط آمار تلفات جادهای ایران به شکلی مداوم کاهش پیدا کرده و از رقمهای خطرناک سالهای قبل قدری فاصله گرفته است اما هنوز در طول سال بیش از ۱۳ هزار ایرانی در جادههای برون شهری جان خود را از دست میدهند. حوادثی که در کنار زیانهای اقتصادی قابل توجه، از نظر اجتماعی ضربههایی بزرگ به بسیاری از ایرانیان وارد میکند.
تصادف اخیر که در استان فارس به عنوان پرتصادفترین استان کشور در سال جاری، اتفاق افتاده، تنها بخشی از اتفاقات ترسناکی است که در طول یک سال در بسیاری از نقاط کشور اتفاق میافتد.
تلاش برای پایان دادن به این رویه خطرناک البته در چند محور مختلف در جریان است. از یک سو با پیگیری ساخت و تکمیل طرحهای آزادراهی و بزرگراهی برای محورهای اصلی کشور تلاش شده، لااقل بخشی از جادههای ایران به استانداردهای جهانی نزدیک شوند، موضوعی که البته تا نهایی شدن راهی طولانی را در پیش خواهد داشت و نیاز به منابع مالی گستردهای دارد.
روی دیگر این سکه را وضعیت خودروها، به خصوص خودروهای حمل و نقل عمومی میسازند. بر اساس گزارشهای نهایی نشده نقص در سیستم ترمز خودرویی که سربازان را از کرمان به سمت استان فارس میبرده اصلیترین عامل در این حادثه بوده است. موضوعی که هرچند چندان معمول نیست اما با توجه به بالا رفتن سن ناوگان عمومی کشور، میتواند به عنوان یک چاشنی بزرگ در آینده خطرات بیشتری به وجود بیاورد.
وزارت راه رسما اعلام کرده آمار خودروهای فرسوده در حمل و نقل عمومی به چند هزار خودرو رسیده است. معضلی که هرچند تلاش شده برای اصلاحش برنامه ریزی های انجام گیرد اما محدودیت منابع مالی شاید اجرای این برنامه را نیز به سالهای آینده موکول کند.
عامل انسانی نیز ضلع سوم و البته اصلیترین عامل در تلفات جادهای چند هزار نفره ایران است. اشتباهات رانندگی و رفتارهای خطرناک رانندگان در طول این سالها از سوی وزارت راه و شهرسازی به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده معرفی شده و از تلاش برای ارتقای فرهنگی این رفتارها گرفته تا نظارت بر رانندگان اقداماتی است که در طول این سالها انجام گرفته و هرچند توانسته تاثیراتی از خود بر جای بگذارد اما هنوز راهی طولانی تا رسیدن به استانداردها باقی مانده است.
این سه ضلع ترسناک که در طول این سالها چند ده هزار ایرانی را به کام مرگ کشیدهاند، آخرین قربانیان خود را از بین سربازان پادگان صفر پنج کرمان انتخاب کردند. سربازانی که شاید با رفتنشان پیگیری اقدامات امنیتی در جادههای ایران را سرعت ببخشند.
کلمات کلیدی : حادثه اتوبوس سربازان+تصادفات جاده ای+سربازان وظیفه
اقای میم
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۲۳:۳۸:۰۸
زنگ خطر همیشه بوده هر سال صداش میومده هر روز هر هفته هر ماه هر سال این زنگ خطر بوده و هست. هر ساله تعداد زیادی از هموطنان عزیزمون بابت بی لیاقتی مسولین کشوری که فقط به سود خودشون فکر میکنن تو این جاده ها با این خودروهای بی کیفیت کشته میشوند و هر سال میاند شعارهای جدیدی میدند و میرن و هیچ و باز این مردم هستند که متحمل ضرر جانی و مالی میشوند ... (3781636) (alef-11)
عدم نظارت بر خصوصیات فردی رانندگان خودروهای عمومی باعث خسارات زیادی در جامعه گردیده لازم است دستگاهای ذیربط نقش پررنگتری در این زمینه داشته باشند. (3781637) (alef-11)
بنده در جاده هراز در حال تردد به سمت تهران بودم. در برخی از این راه به سوی تهران جاده یک بانده و چسبیده به دامنه کوه میشود. دیوار و سنگ بندهایی هم نصب شده است ولی چون پشت آنها از سنگ پر شده است خاصیت ایمنی خود را از داده اند و باعث پرتاپ سنگ بروی خودروها میشود. بنده نیز متاسفانه دچار ریزش ناگهانی سنگ و پرتاب آنها از روی دیوار به اصطلاح ایمن به روی اتومیل و شکست اندام ها شدم. (3781664) (alef-11)
همشون بچه اقشار مستضعف هستن که نتونستن پول برای خرید خدمت جور کنن . اما بچه همین مدیرانی که حقوقهای چند ده میلیونی می گیرن الان کارت پایان خدمت خریدن و دارن تو ویلای پدرشون تو شمال حال می کنن . (3781676) (alef-13)
مصطفي
۱۳۹۵-۰۴-۰۵ ۰۰:۱۴:۵۰
انقدر تخلفات بزرك مختلف تو كشور در انواع مختلف صورت ميگيره كه ديگه كسي رو بخاطر
سهل انگاري در انجام مسئوليت ، مجازات نميكنند
نميدانم نوبت نميرسه و يا ماها ديگه تعصب مون رو از دست داده ايم (3781690) (alef-11)
اين امارها رو از تو گوگل در اوردم
سال ١٣٩٠ نزديك به بيست هزار نفر
سال ١٣٩٣ تعداد ١٦،٨٧٢ نفر
چي شد ؟؟؟؟!!!
كسي بازخواست شد؟!
ايمني در انفجار هاي گاز و اتش گرفتن برق و كشته هاي جاده ها و و و.... با ما غريبه است
يا ما با ايمني غريبه ايم (3781696) (alef-11)
آریابان
۱۳۹۵-۰۴-۰۶ ۱۴:۱۶:۱۶
درهرسانحه ، سه ضلع یک مثلث متشکل از یک خودرو ، یک راننده ، یک جاده (یا یک خیابون)، هر یک به تنهائی و گهگاه بطور مشترک !!! نقش آفرین اند :
- ساخت خودرو در صنعت خودروسازی (بخوانید : صنعت خودرواندازی !!!) که تیغش میتونه فقط به خریدار ایرانی کارگر باشه و حتی افغانستان !!!! هم خودرو های ایرانی خریداری شدۀ خود را به ریش سازنده اش مرجوع کرده !!! ؛
- توی جاده بناگاه باید بکوبی روی ترمز چونکه سرعت مجاز 120 یهوئی سقوط کرده به 40 !!!! و فقط باید امیدوارباشی که رانندۀ پشت سری هم در کسری از ثانیه و با واکنشی در حد سرعت نور !!! بموقع بکوبه روی پدال ترمز وگرنه روی سقف ماشین تو بگونۀ "بانجی جامپینگ" ، سقوط آزادمیکنه !!! ؛
- .... و اما راننده که خودش رو مالک بلامنازع جاده میدونه و فقط !!!! اوست که میداند !!! و فقط اوست که می راند !!! و فقط اوست که جاده او را میخواند !!! و فقط اوست !!!! که دارای مشکل است و بنابراین باید هر جور که شده بموقع به برنامه و قرار خود برسه !!! ؛
حتی وقتی شما یکی از بدیهیات !!!! در رانندگی یعنی فاصلۀ ضروری با خودروی جلویی رو بخصوص در بزرگراهها و آزادراهها رعایت میکنید ، یهوئی یک خودروئی از سمت راست شما سبقت میگیره و خودش رو در این فاصله جا میده و شما باید حتما و سریعا ترمز کنید وگرنه شما از عقب میکوبید به اون و طبق مقررات رانندگی، این شما !!!! هستید که مقصرید ؛ (3785142) (alef-11)
ببینید شاید 5 درصد نقص فنی عامل تصادفات باشه که البته اون رو هم راننده باید چک کنه و هم خودروساز ولی 90 درصد تصادفات ناشی از خطای انسانی و بد رانندگی کردنه ولی نکته بسیار مهم اینه که هموطنان انکار میکنن نمیخان بپذیرن بد رانندگی می کنن تقصیر رو میندازن گردن عوامل دیگه
5 درصد هم ممکنه جاده در تصادف نقش داشته باشه ولی اگر رعایت کنیم و درست رانندگی کنیم تصادفات بسیار کم میشه فقط کاهش سرعت و سبقت نگرفتن به نظر من اکثر تصدفات رو کم میکنه
بازم میگم انکار میکنن میگن ما خوب رانندگی میکنیم و...بعد حمله میکنن به خودروساز و جاده و..اقا جاده بد خودرو بسیار بد و بی کیفیت شما که خودت خوبی و خودت درک میکنی ماشین خوبی زیر پات نیست چرا بد رانندگی میکنی؟
اقا من میبینم جاده بد است خودرو بد است باید بیشتر احتیاط کنم یا کمتر؟
بله جاده باید بهتر بشه خودروها باید تعییر کنن و..ولی با این شرایط در این وضعیت داریم بحث می کنیم و ایا نباید درست رانندگی کرد؟
فرض کن بهترین اتومبیل خارجی رو سوار هستی در یک جاده عالی داری جرکت میکنی و سبفت گرفتی با سرعت بسیار بالا تصادف میکنی یا نه؟
انکار انکار انکار
بعد اقا من خودم همیشه منتقد دولت بودم از خودروسازی های ایران هم بدم میاد همه چیز رو نمیشه انداخت گردن دولت یک سری چیزها فرهنگ یک ملت هست مثلا همین فرهنگ انکار ایا این فرهنگ انکار به سود ما است؟ اگر فردی از مقابل اومد باهات شاخ به شاخ شد باز میگی اون اقا بی تفصیره و جاده و خودرو مشکل داشت؟
اکثر تصادفاتی که میبینم مشکل از راننده بوده بعد میگن اگه ماشین خارجی بود بهتر بود و..خب اخه ماشین خارجی هم بیاد زیر پات با دو برابر سرعت میرونی هم خودت کشته میشه هم خودروی مقابل ایرانی رو پودر میکنی
تصادفات رانندگي در ايران در 30 سال اخير800 هزار کشته و 9 ميليون مجروح برجاي گذاشته و اين در حالي است که 430 هزار راننده در نتيجه عواقب رانندگي در زندانها به سر مي برند.(خبر سال 89)
و اما پليس ايران اعلام کرده که از سال 1377 تا 1388 بيش از 265 هزار نفر در حوادث رانندگي در جاده هاي کشور کشته و بيشتر از 2 ميليون نفر مصدوم شده اند. البته برآورد خسارات تصادفات چندان آسان نيست، اما صاحبنظران به نوعي ميزان آنرا سالانه بيش از 5 هزار ميليارد تومان (بيش از 5 ميليارد دلار) برآورد مي کنند.
حدود یک میلیون نفر رو در تصادف از دست دادیم حدود 10 میلیون هم زخمی بر جا گذاشتیم کل شهدای جنگ تحمیلی 208 هزار شهید بوده (3781727) (alef-13)
سربازی رو بردارید (3781912) (alef-11)
جاده ها را تعریض کنید مثل غرب اتوبان های ده بانده ان وقت تلفات به صفر میرسه دوم تکنولوژی اسفالت را بخرید با این اسفالت که انجام میدهید دوام ان 5 سال است حال که اسفالت های جدید تا 50 سال عمر دارد و هر روز نباید تعمیر شود (3782032) (alef-11)
ساسان
۱۳۹۵-۰۴-۰۵ ۱۰:۲۲:۵۸
بر اساس گفته پليس عامل انساني يعني راننده مقصر اصلي حادثه است پس اول فرهنگ سازي ،دوم فرهنگ سازي ،سوم فرهنگ سازي.اگر فرهنگ رانندگي درست شد اولين اقدام راننده رفع نقص فني خودرواش قبل از وقوع حادثه است. (3782202) (alef-11)
"شهید شدن " (3782224) (alef-11)
متاسفانه بسیاری از مردم و حتی باصطلاح نخبگان ما از اصل موضوع خبر ندارند. مشکل اینجاست که در اکثر کشورها هشتاد درصد حمل و نقل بار و مسافر از طریق ریلی انجام می شود نه جاده. بدلیل عدم سرمایه گذاری در راه اهن این فجایع پیش می اید. (3782311) (alef-13)
ماتگا
۱۳۹۵-۰۴-۰۶ ۱۳:۴۹:۰۱
نظر ایشان مورد تایید است ما باید بجای خودروساز یاید قطار ساز شویم و حداقل یک درصد ریل در دنیا را درایران تولید و ریل گذاری کنیم وبجای واردات هواپیما صنعت قطارسازی را فعال کنیم تمام دنیا ابتدا قطارساز بودند بعد خودرو ساز (3785093) (alef-11)