نظر منتشر شده
۱۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 451754
رییس شورای صنفی نمایش در گفتگو با الف مطرح کرد؛
شناورسازی قیمت بلیط سینماها تا ۲۰ هزار تومان هم به نفع صاحب فیلم و هم تماشاگر است
بخش فرهنگی الف، ۱۶ اسفند ۹۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۹
در ایران موضوع افزایش قیمت به امری بدیهی تبدیل شده و افراد جامعه در مقاطع معینی از سال دلهره‌ی اعلام خبر افزایش قیمت کالاها و یا خدمات را دارند. یکی از خدماتی که این روزها بحث رشد قیمت آن مطرح است قیمت بلیط سینماست.
 
به گزارش الف،‌ پایان هر سال با توجه به سیستم حسابداری و حسابرسی و برنامه ریزی برای فعالیت‌های اقتصادی در سال بعد، همیشه روزهای پر شور و التهابی است. این شور هم می‌تواند از جنس و اشتیاق برای خریدهای عید توسط افراد متمکن باشد و هم از جنس التهاب در دل قشر آسیب پذیری که با شنیدن خود خبر هم ناخوش می‌شود؛ چه برسد به وقوع آن.

در روزهای اخیر خبری مبنی بر افزایش نرخ بلیط سینما در میان افراد مختلف اعم از مطلع و غیر مطلع به موضوع بحث تبدیل شد. وقتی اصل خبر را جویا می‌شویم و مصاحبه‌ی همایون اسعدیان رئیس شورای صنفی نمایش را در مورد این موضوع می‌بینیم، صحبتی مبنی بر افزایش قیمت قطعی تمام فیلم‌ها در سال آینده نیست؛ بلکه قرار بر این شده که در آئین نامه جدید نمایش که به زودی مصوب می‌شود، بلیت سینماهای ممتاز با نظر پخش کننده و سینمادار از 10 تا 20 هزار تومان متغیر باشد.

برای رسیدن به جوابی مشخص و صریح در مورد این موضوع، تلاش کردیم تا با تصمیم گیرندگان این حوزه صحبت کنیم که از میان عزیزان مرتبط با مسائل صنفی سینما، آقای مهرداد فرید رییس شورای صنفی نمایش پاسخگوی سولات ما بودند.

مهرداد فرید در گفت و گو با خبرنگار الف، در توضیح ابتدایی خود در رابطه با طرح شناورسازی قیمت بلیط سینما گفت: شورای صنفی نمایش سقف و کف قیمت بلیط ها را تعیین کرده و تثبیت نکرده که بلیط 10-15 و یا 20 هزارتومان باشد. در واقع این اتفاق برای تنظیم اقتصادی بازار مفید است و این طرح دست صاحب کالا یعنی صاحب فیلم را باز می‌گذارد. این باعث می‌شود در قیمت گذاری بلیط فیلم موضوعاتی نظیر مدت زمان پخش فیلم لحاظ شود. به عنوان مثال بهره برداری مصرف کننده از فیلمی که مدت زمان بالاتری دارد بیشتر خواهد بود و زمان بیشتری را به تماشای فیلم می‌نشیند و لذت می‌برد.

از طرفی هم سانس های یک سینما به دلیل بالا بودن مدت زمان یک فیلم کاهش پیدا می‌کند و این‌ها جزو مواردی هستند که بر افزایش و کاهش قیمت بلیط تأثیر گذار هستند. اگر شما مبنا را روی عرضه و تقاضا بگذارید تا بازار خود آن را تنظیم کند، بالطبع اگر تقاضا برای یک کالا زیاد باشد قاعدتاً می‌تواند قیمت آن کالا بالا برود تا میزان تقاضا متناسب بشود. همچنین از این تمهید می‌شود برای سالنهای خالی استفاده کرد که به دلیل کیفیت آنها و یا مکان جغرافیشان استفاده کمتری از آن‌ها می‌شود؛ کسانی که ترجیح می‌دهند تا پول کمتری خرج کنند از این سالنها استفاده کنند. البته آن سالنها فاقد استاندارد نیست بلکه ممکن است در نقطه‌ی جغرافیایی قرار گرفته باشد که پر رفت و آمد نیست و مردم کمتر به آن مراجعه می‌کنند. این موارد می‌تواند جزو دلایلی باشد که قیمت بلیط آن سالنها قیمت پایین‌تری داشته باشد تا باعث جذب تماشاگران بشوند.

در ادامه گفتگوی الف با مهرداد فرید رئیس شورای صنفی سینما را می‌خوانید:

با توجه به ساز و کاری به تصویب رسیده تا با تفاهم بین سازنده و صاحبان سالنها قیمت‌ها متفاوت باشد؛ به نظر شما چند درصد از فیلمهای سال آینده مستعد افزایش قیمت هستند؟
به نظر شخصی بنده (نه به عنوان مدیر صنف) از آنجایی که بنده تمام فیلم‌ها را ندیده‌ام و فیلمهایی هم اکران خواهند شد که در جشنواره حضور نداشته‌اند، واقعاً نمی‌شود هیچ برآورد دقیقی داشت و درصدی را بیان کرد؛ اما این اتفاق یک مجال و فرصتی است تا فیلمهایی که ویژگی‌های خاصی دارند بتوانند از آن استفاده کنند. در واقع قدرت مانور سالن دار، صاحب فیلم و همچنین تماشاگر افزایش پیدا خواهد کرد.

-تصور می‌کنید این طرح برای همیشه اجرا شود یا تنها در سال آینده به صورت آزمایشی اجرا باشد؟
تا به اینجای کار طرح مذکور برای سال 96 در نظر گرفته شده است و قاعدتاٌ هر طرحی اگر بعد از گذشت مدت زمانی ناموفق بودن آن محرز شود تغییری صورت خواهد شد؛ اما عجالتاٌ این طرح برای سال 96 خواهد بود.
 
-شما از تأثیر گذاری مدت زمان فیلم در میزانِ قیمت بلیط گفتید، آیا بار محتوایی و مفهومی فیلم‌ها هم در میزان قیمت آن تاثیرگذار هستند و تمهیدی برای آن اندیشیده شده است؟
واقعیت این است که برای اندازه گیری بار محتوایی و کیفیت محتوایی فیلمها مقیاس و یا ترازوی دقیقی نداریم، زیرا به تعداد تماشاگران ممکن است استنباط‌های متفاوتی در مورد فیلمها صورت گیرد. به عنوان مثال ممکن است فیلمی از نگاه شما به لحاظ محتوا ارزشمند قلمداد شود، اما دوست شما که در کنار شما همان فیلم را دیده نظری کاملاٌ متفاوت از شما داشته باشد. در نتیجه چون متر و معیاری برای سنجش و محاسبه‌ی دقیق محتوای فیلمها وجود ندارد؛ در ارزیابی‌ها بیشتر به کمیت توجه می‌شود و یکی از متغیرهای محاسبه‌ی کمی فیلم مدت زمان آن است. همانگونه که پیش‌تر هم گفتم فیلمی که مدت زمان پخش آن 2 ساعت است، دسته کم تعداد جلسات فیلمبرداری آن به مراتب بیشتر از فیلمی 80 دقیقه ای است و به عنوان مثال به جای یک ماه دو ماه فیلمبرداری آن طول کشیده است که به موجب آن دستمزد و هزینه‌های عوامل نیز بیشتر می‌شود. از همین رو با در نظر گرفتن موارد کمیتی اینچنین می‌توان به این نتیجه رسید که باید بلیط چنین فیلمی فیلم گران‌تر باشد.
 
-آیا وزن هنری، شخصیتی و سوابق یک کارگردان هم در افزایش قیمت تأثیر گذار خواهد بود؟
 البته این موارد در نرخ بلیط تاثیرگذار خواهند بود. به عنوان مثال در مورد این بحث می‌شود اصغر فرهادی که این روزها به واسطه‌ی موفقیت او در کسب جایزه‌ی اسکار صحبتش هست را مثال زد. قاعدتاً تماشاگران برای فیلمِ ساخته‌ی فرهادی راغب‌تر هستند که مبلغ بیشتری بپردازند تا فیلم سازی که کمتر شناخته شده و پیش تماشاگران امتحان پس نداده است. این‌ها همه جزو پارامترهایی هستند که می‌توانند در قیمت‌ها تاثیرگذار باشند.

-در طرح شناورسازی قیمت بلیط، بیشتر بر روی منافع تهیه کنندگان و سینماداران متمرکز شده‌اید یا برای حمایت از مصرف کنندگان هم تمهیداتی نظیر طرحهای تشویقی نظیر نیم بها شدن بلیط در نظر گرفته‌اید؟
 بله چرا که نه چنین اتفاقاتی ممکن است که رخ دهد. به عنوان مثال فیلم محمد رسول الله در اوایل اکران قیمت بلیط فیلم کامل بود و به مرور که زمان گذشت، صاحب فیلم برای جذب تماشاگران بیشتر به سمت طرح‌های تشویقی رفت و سعی کرد تا این تعداد بیشتری از مردم بتوانند به تماشای این فیلم ارزنده بنشینند.
 
 -سال جاری سالی پر رونق برای سینما ایران بوده است. آیا فکر می‌کنید که با اجرای این طرح در سال 96 ما شاهد توقف رونق حال حاضر سینما خواهیم بود و یا به نظر شما این طرح تاثیری بر میزان فروش فیلم‌ها نخواهد داشت؟
 رونق سینما به واسطه‌ی یک عامل رخ نمی‌دهد که شما بخواهید در مورد رونق فیلمها تنها بر قیمت بلیط تکیه کنید و آینده را پیش بینی کنید. بسیاری از عوامل قیمت وجود دارند که بر قیمت بلیط تأثیر گذار بوده‌اند. به عنوان مثال یکی از این عوامل که بحث روز هم هست، موضوع آگهی‌های پخش شده در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان است. تأثیر این آگهی‌ها را نمی‌شود انکار کرد و اگر بیایند به صورت سفت و سخت جلوی پخش این آگهی‌ها را بگیرند و با جریمه و تنبیه از پخش آن جلوگیری کنند، حتماٌ اثر معکوسی بر میزان فروش فیلم‌ها خواهد گذاشت. همچنین نبود فیلم از کارگردانان موفق در سال جاری (که طرفداران خاص خود را دارند) در سال آینده سبب کاهش فروش خواهد شد. این موضوع مانند یک معادله‌ی چند مجهولی ریاضی است و حل آن سخت‌تر از یک معادله‌ی تک مجهولی است.
 
-از همان روزهای اولیه‌ی مطرح شدن این طرح و مطرح شدن آن در رسانه‌ها وحتی پیش از آنکه طرح به مرحله‌ی تصویب برسد، بعضی از اهالی سینما جنجال‌هایی به راه انداختند و علناٌ روی آنتن تلوزیون حرف از دو برابر شدن بلیط سینما زدند و برخی هم این طرح را مورد مذمت قرار دادند. شما علت بیان شدن چنین استدلالهایی را از سوی اهالی و بدنه‌ی سینما چه می دانید؟
وقتی عبارت اهالی سینما را بکار می‌بریم، نباید به دنبال یک پیکره‌ی واحد باشیم. در میان اهالی سینما ما کسانی را داریم که شناخت حرفه‌ای آنها از ساز و کار و صنعت سینما کمتر و برخی هم بیشتر است. کسانی که کارشناسیشان در این زمینه کمتر باشد قاعدتاً حرفهای ناپخته‌ای می‌زنند و کسانی که تجربه‌ی بیشتری دارند و ساز و کار اقتصادی فیلم را بیشتر می‌فهمند، حرفهای پخته‌تری می‌زنند. در کشور ما موضوع افزایش قیمت به امری بدیهی تبدیل شده و افراد جامعه در مقاطع معینی از سال دلهره ی اعلام خبر افزایش قیمت کالا ها و یا خدمات را دارند. یکی از خدماتی که این روزها بحث رشد قیمت آن مطرح است قیمت بلیط سینماست.
 
پایان هر سال با توجه به سیستم حسابداری و حسابرسی و برنامه ریزی برای فعالیت های اقتصادی در سال بعد، همیشه روزهای پر شور و التهابی است. این شور هم میتواند از جنس  و اشتیاق برای خریدهای عید توسط افراد متمکن باشد و هم از جنس التهاب در دل قشر آسیب پذیری که با شنیدن خود خبر هم ناخوش می شود؛ چه برسد به وقوع آن.
در روزهای اخیر خبری مبنی بر افزایش نرخ بلیط سینما در میان افراد مختلف اعم از مطلع و غیر مطلع به موضوع بحث تبدیل شد. وقتی اصل خبر را جویا می شویم و مصاحبه ی همایون اسعدیان رئیس شورای صنفی نمایش را در مورد این موضوع می بینیم، صحبتی مبنی بر افزایش قیمت قطعی تمام فیلم ها در سال آیتد نیست؛ بلکه قرار بر این شده که در آئین نامه جدید نمایش که به زودی مصوب می‌شود، بلیت سینماهای ممتاز با نظر پخش کننده و سینمادار از 10 تا 20 هزار تومان متغییر باشد.
برای رسیدن به جوابی مشخص و صریح در مورد این موضوع، تلاش کردیم تا با تصمیم گیرندگان این حوزه صحبت کنیم که از میان عزیزان مرتبط با مسائل صنفی سینما، جناب آقای مهرداد فرید رییس شورای صنفی نمایش  پذیرای سولات ما بودند.
مهرداد فرید در گفت و گو با خبرنگار الف، در توضیح ابتدایی خود در رابطه با طرح شناورسازی قیمت بلیط سینما عنوان کرد: شورای صنفی نمایش سقف و کف قیمت بلیط ها را تعیین کرده و تثبیت نکرده که بلیط 10-15 و یا 20 هزارتومان باشد. در واقع این اتفاق برای تنظیم اقتصادی بازار مفید است و این طرح دست صاحب کالا یعنی صاحب فیلم را باز می گذارد. این باعث می شود در قیمت گذاری بلیط فیلم موضوعاتی نظیر مدت زمان پخش فیلم لحاظ شود. به عنوان مثال بهره بردای مصرف کننده از فیلمی که مدت زمان بالاتری دارد بیشتر خواهد بود و زمان بیشتری را به تماشای فیلم می نشیند و لذت می برد. از طرفی هم ساانسهای یک سینما به دلیل بالا بودن مدت زمان یک فیلم کاهش پیدا می کند و این ها جزو مواردی هستند که بر افزایش و کاهش قیمت بلیط تاثیر گذار هستند. اگر شما مبنا را روی عرضه و تقاضا بگذارید تا بازار خود آن را تنظیم کند، بالطبع اگر تقاضا برای یک کالا زیاد باشد قاعدتاً می تواند قیمت آن کالا بالا برود تا میزان تقاضا متناسب بشود. همچنین از این تمعهید می شود برای سالنهای خالی استفاده کرد که به دلیل کیفیت آنها و یا مکان جغرافیشان استفاده کمتری از آنها می شود. کسانی هم که ترجیح میدهند تا پول کمتری خرج کنند از این سالنها استفاده کنند. البته آن سالنها فاقد استاندارد نیست بلکه ممکن است در نقطه ی جغرافیایی قرار گرفته باشد که پر رفت و آمد نیست و مردم کمتر به آن مراجعه می کنند. این موارد می تواند جزو دلایلی باشد که قیمت بلیط آن سالنها قیمت پایین تری داشته باشد تا باعث جذب تماشاگران بشوند.
در ادامه مصاحبه با مهرداد فرید را می خوانید:
با توجه به ساز و کاری به تصویب رسیده تا با تفاهم بین سازنده و صاحبان سالنها قیمت ها متفوات باشد؛ به نظر شما چند درصد از فیلمهای سال آینده مستعد افزایش قیمت هستند؟
 
به نظر شخصی بنده(نه به عنوان مدیر صنف) از آنجایی که بنده تمام فیلم ها را ندیده ام و فیلمهایی هم اکران خواهند شد که در جشنواره حضور نداشته اند، واقعاً نمی شود هیچ برآورد دقیقی داشت و درصدی را بیان کرد. اما  این اتفاق یک مجال و فرصتی است تا فیلمهایی که ویژگی های خاصی دارند بتوانند از آن استفاده کنند. در واقع قدرت مانور سالن دار، صاحب فیلم و همچنین تماشاگر افزایش پیدا خواهد کرد.
-تصور می کنید این طرح برای همیشه اجرا شود یا تنها در سال آینده به صورت آزمایشی اجرا باشد؟  
تا به اینجای کار طرح مذکور برای سال 96 در نظر گرفته شده است و قاعدتاٌ هر طرحی اگر بعد از گذشت مدت زمانی ناموفق بودن آن محرز شود تغییری صورت خواهد شد. اما عجالتاٌ این طرح برای سال 96 خواهد بود.
 
-شما از تاثیر گذاری مدت زمان فیلم در میزانِ قیمت بلیط گفتید، آیا بار محتوایی و مفهومی فیلم ها هم در میزان قیمت آن تاثیرگذار هستند و تمهیدی برای آن اندیشیده شده است؟
واقعیت این است که برای اندازه گیری بار محتوایی و کیفیت محتوایی فیلمها مقیاس و یا ترازوی دقیقی نداریم، زیرا به تعداد تماشاگران  ممکن است استنباط های متفاوتی در مورد فیلمها صورت گیرد. به عنوان مثال ممکن است فیلمی از نگاه شما به لحاظ محتوا ارزشمند قلمداد شود، اما دوست شما که در کنار شما همان فیلم را دیده نظری کاملاٌ متفاوت از شما داشته باشد. در نتیجه چون متر و معیاری برای سنجش و محاسبه ی دقیق محتوای فیلمها وجود ندارد؛ در ارزیابی ها بیشتر به کمیت توجه می شود و یکی از متغیرهای محاسبه ی کمی فیلم مدت زمان آن است. همانگونه که پیش تر هم گفتم فیلمی که مدت زمان پخش آن 2 ساعت است، دسته کم تعداد جلسات فیلمبرداری آن به مراتب بیشتر از فیلمی 80 دقسقه ای است و به عنوان مثال به جای یک ماه دو ماه فیلمبرداری آن طول کشیده است که به موجب آن دستمزد و هزینه های عوامل نیز بیشتر می شود. از همین رو با در نظر گرفتن موارد کمییتی اینچنین می توان به این نتیجه رسید که باید بلیط چنین فیلمی فیلم گران تر باشد.
 
-آیا وزن هنری، شخصیتی و سوابق یک کارگردان هم در افزایش قیمت تاثیر گذار خواهد بود؟
 
البته این موارد در نرخ بلیط تاثیرگذار خواهند بود. به عنوان مثال در مورد این بحث می شود اصغر فرهادی که این روزها به واسطه ی موفقیت او در کسب جایزه ی اسکار صحبتش هست را مثال زد. قاعدتاً تماشاگران برای فیلمِ ساخته ی فرهادی راغب تر هستند که مبلغ بیشتری بپردازند تا فیلم سازی که کمتر شناخته شده و پیش تماشاگران امتحان پس نداده است. اینها همه جزو پارامترهایی هستند که می توانند در قیمت ها تاثیرگذار باشند.
-در طرح شناورسازی قیمت بلیط، بیشتر بر روی منافع تهیه کنندگان و سینماداران متمرکز شده اید یا برای حمایت از مصرف کنندگان هم تمهیداتی نظیر طرحهای تشویقی نظیر نیم بها شدن بلیط در نظر گرفته اید؟
 
بله چرا که نه، چنین اتفاقاتی ممکن است که رخ دهد. به عنوان مثال فیلم محمد رسول الله در اوایل اکران قیمت بلیط فیلم کامل بود و به مرور که زمان گذشت، صاحب فیلم برای جذب تماشاگران بیشتر به سمت طرح های تشویقی رفت و سعی کرد تا این تعداد بیشتری از مردم بتوانند به تماشای این فیلم ارزنده بنشینند.
 
 -سال جاری سالی پر رونق برای سینما ایران بوده است. آیا فکر می کنید که با اجرای این طرح در سال 96 ما شاهد توقف رونق حال حاضر سینما خواهیم بود و یا به نظر شما این طرح تاثیری بر میزان فروش فیلم ها نخواهد داشت؟
 
رونق سینما به واسطه ی یک عامل رخ نمی دهد که شما بخواهید در مورد رونق فیلمها تنها بر قیمت بلیط تکیه کنید و آینده را پیش بینی کنید. بسیاری از عوامل قیمت وجود دارند که بر قیمت بلیط تاثیر گذار بوده اند. به عنوان مثال یکی از این عوامل که بحث روز هم هست، موضوع آگهی های پخش شده در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان است. تاثیر این آگهی ها را نمی شود انکار کرد و اگر بیایند به صورت سفت و سخت جلوی پخش این آگهی ها  را بگیرند و با جریمه و تنبیه از پخش آن جلوگیری کنند، حتماٌ اثر معکوسی بر میزان فروش فیلم ها خواهد گذاشت. همچنین نبود فیلم از کارگردانان موفق در سال جاری (که طرفداران خاص خود را دارند) در سال آینده سبب کاهش فروش خواهد شد. این موضوع مانند یک معادله ی چند مجهولی ریاضی است و حل آن سخت تر از یک معادله ی تک مجهولی است.
 
-از همان روزهای اولیه ی مطرح شدن این طرح و مطرح شدن آن در رسانه ها وحتی پیش از آنکه طرح به مرحله ی تصویب برسد، بعضی از اهالی سینما جنجال هایی به راه انداختند و علناٌ روی آنتن تلوزیون حرف از دو برابر شدن بلیط سینما زدند و برخی هم این طرح را مورد مذمت قرار دادند. شما علت بیان شدن چنین استدلالهایی را از سوی اهالی و بدنه ی سینما چه می دانید؟
وقتی عبارت اهالی سینما را بکار می بریم، نباید به دنبال یک پیکره ی واحد باشیم. در میان اهالی سینما ما کسانی را داریم که شناخت حرفه ای آنها از ساز و کار و صنعت سینما کمتر و برخی هم بیشتر است. کسانی که کارشناسیشان در این زمینه کمتر باشد قاعدتاً حرفهای ناپخته ای می زنند و کسانی که تجربه ی بیشتری دارند و ساز و کار اقتصادی فیلم را بیشتر می فهمند، حرفهای پخته تری می زنند.  همیشه همینطور بوده و وقتی قرار است حرکتی جدید اتفاق بیافتد عدع موافق و عده ای مخالف آن هستند، این طبیعت کار در سینماست.

در مورد بازخوردها هم به عنوان مثال برخورد آقای حمیدرضا آذرنگ در برنامه ی هفت که با فیلم بنده را دیدید که نمونه ای از برخوردهای غیر حرفه ای است. چطور می شود که فردی در پروژه ای کار کند، دستمزد بگیرد و با بقیه ی عوامل سر یک سفره بنشیند و بعد علیه عوامل همان فیلم صحبت کند؟ ماهمیشه حق را به منتقد داده ایم تا نقد کند، منفی بگوید و این اشکالی ندارد؛ اما نه آنکه عوامل فیلم به تخریب پدیده های هنری بپردازند که  خودشان در آن سهیم و شریک بوده اند. هر فیلم محصول کار یک جمع است و نه یک فرد. چنین رفتاری واقعاً نوبر است! این موضوع عجیبی است که تنها در سینمایی ایران می شود سراغ گرفت و در هیچ کجای دنیا، بخصوص که شرایط صنعت سینما را دارند چنین اتفاقاتی را شاهد نخواهیم بود.
 
 

 
 
کلمات کلیدی : بلیط سینما+قیمت بلیط سینما+مهرداد فرید
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۶ ۱۷:۴۴:۱۹
فقط و فقط باعث ریزش تماشاگر میشود. (4189940) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۶ ۱۷:۵۰:۱۷
با این همه فیلم و سریال که از شبکه های داخلی و ماهواره ای پخش می شوند و البته تکثیر غیرمجاز وفروش ارزان دی وی دی فیلم های در حال اکران، آیا کسی حاضر می شود تا بلیط 20 هزار تومانی سینما را خریداری کند؟ (4189948) (alef-6)
 
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۶ ۱۹:۲۴:۱۸
خودتون موجبات خودکشی سینمارو فراهم کنید
ماکه 5 هزار تومن میدیم از بدی مکان وفیلم همیشه پشیمون میشیم (4190081) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۶ ۲۰:۰۳:۰۱
سینمای شهرما نهاوند سالهاست که تعطیل هست (4190137) (alef-6)
 
Moldova, Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۶ ۲۰:۲۸:۰۵
کدام سینما..کدام فیلم... (4190157) (alef-6)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۲-۱۶ ۲۱:۱۱:۰۸
کدوم سینما مگر چیزی هم باقی مونده ازش (4190199) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۶ ۲۱:۱۸:۱۶
مگر هنوز کسی سینما میرود؟ 20 هزار تومن میدهم 2 پرس زرشک پلو میخورم . (4190210) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۶ ۲۱:۵۷:۱۵
کلا تا الان تو ایران هیچ طرحی به نفع مصرف کننده نبوده حتی اگر عنوانش مشتری مداری بوده باشه (4190262) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۶ ۲۱:۵۷:۳۳
میشه بقرمایید تماشاگر چه نفعی می بره؟؟

یاد افزایش قیمت چندین سال پیش بلیط های مترو افتادم که میگفتن به سود مسافره!! (4190263) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۶ ۲۲:۰۳:۱۶
بر.ند این شناور کنند تا فقط سینما روند صد در صد لوکس شود/ وقتی طی 38 سال تعادا شیتماهنصف شده و عملا نمی گذارند سالن ها افازیش یابد معلومست روی قیمت فشا رمیلاورند/ دلشان خوش است/ سینمای ایران چنگی به دل نمی زند/ مردم صبر میکنند کپی هایش می بینند /خوشبختانه این قدر فیلم خوب خراجی در اینترنت و بازا دیوویدی فروشی آزاد است که منتی نیست/ هلیوود را عشق است// فیلم سینمایی باید خرج توی سالن در بایورد و امد بیورن دیگه تمام است/ هیچ کس پول زور نمی دهد! (4190269) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۰۳:۰۸:۵۴
چنین چیزی به لحاظ اقتصادی ناممکنه نمیشه هر دو طرف به نفعشون باشه یک نفر این وسط ضرر میکنه یا هزینه اش بیشتر میشه (4190477) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۰۶:۵۴:۴۴
فیلمو داونلود میکنم و ضمن تشکیل یک کلسیون از آنها بارها و بارها نگاه می کنم حتی فیلم های روز اسکاری را (4190498) (alef-6)
 
Moldova, Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۰۹:۰۱:۴۲
فیلمها افتضاح.فیلمبرداری افتضاح.داستانها تکراری.موزیک افتضاح.کیفیت فیلم و بازی افتضاح.همه چیز کپی از روی فیلمهای هندی .حتی تبلیغات فیلمها هم کپی...خدایی با این کار آن 1 درصد بیننده را هم از دست می دهید.. (4190603) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۰۹:۵۹:۴۹
تیر خلاص به سنما/ از این پس استدیوها فقط بروند سریال بسازند برای شبکه های تلویزیونی/ مگر اینکه چند هزار سالن سینما مثل کشورهای مشابه ما بسازند تا از فروش بالا صندلی نمایش درامد بالا رود/ با گران فورشی بلیت سینما نجات پیدا نمی کند/ (4190676) (alef-6)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.