کد مطلب: 324369
حیف و میل بیت المال با اجرای طرحهای موازی برای اتصال تهران به شمال
سیدمیثم لاجوردی، 29 دی 94
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۴
چکیده: در حالی اجرای پروژههای جدیدی برای اتصال تهران به استانهای شمالی کشور مطرح میشود که آزاد راه تهران ـ شمال به عنوان اولویت اصلی پروژههای اتصالی میان این دو استان همچنان بخاطر کمبود اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی ناتمام مانده است.
***
با توجه به نزدیکی استانهای شمالی به مرکز سیاسی کشور و موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی ممتاز آن، طبیعی است که حجم مسافر زیادی در طول ایام سال بین تهران و شمال در تردد باشند به نحوی که بر اساس آمارهای موجود، این مسیر جزو پرترددترین مسیرهای جادهای کشور است. به همین علت اخبار مربوط به روند اجرای مسیرهای جدید اتصالی بین این دو منطقه برای مردم این مناطق و رسانهها اهمیت ویژه ای دارد.
حدود یک سال و نیم قبل (۱۷ اردیبهشت ۹۳) بود که طرح ارائه شده توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل برای احداث خط آهن جدید و سریع السیر تهران - شمال از طریق احداث تونل طویل و عمیق ریلی جهت عبور از سلسله جبال البرز و ایجاد شهرکهای اقماری در مسیر پروژه توسط خبرگزاری ایسنا رسانه ای شد. طبق این طرح، تونل طویل ریلی البرز، احتمالاً بصورت دوقلو (رفت و برگشتی تک خطه) خواهد بودکه به وسیله گالریهای اتصال دهنده به یکدیگر مرتبط میشوند. طول تقریبی نمونه مسیر ریلی در طرح مورد نظر از تهران تا منطقهای شامل شهرهای نور و رویان در استان مازندران کمتر از ۱۰۰ کیلومتر است که از این مسافت، حدود ۸۰ کیلومتر آن شامل چندین تونل عمیق و طویل و مابقی مسیر، رو زمینی و شامل چندین دستگاه پل است.
چند ماه بعد (۱۲ شهریور ۹۳) هم عزت اله یوسفیان ملأ، نماینده مردم آمل و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در خصوص پروژه راه آهن تهران ـ آمل به تین نیوز گفت: «در حال حاضر ما بدترین راههای ارتباطی در کشور را در راههای شمال داریم، یعنی هیچ کجای ایران مشکلات راههای شمال را ندارد، ترافیک بسیار زیاد، تصادفات فراوان است و از این رو متروی تهران ـ آمل یک ضرورت است».
اجرای این پروژهها در حالی مطرح میشوند که آزاد راه تهران ـ شمال بعد از ۵۰ سال از شروع مطالعات همچنان بخاطر کمبود اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی ناتمام مانده است و مردم سالهاست در پی وعدههای مسئولین دولتهای مختلف در انتظار بهره برداری از این آزاد راه هستند. از سوی دیگر هم سؤالات جدی درباره توجیه اقتصادی اجرای این پروژههای جدید مطرح است. به عنوان مثال، پروژه مورد اشاره نماینده مردم آمل در مجلس که با شماره ۴۰۷۰۱۰۸۶ در جداول پیوست قانون بودجه سال ۹۴ هم به آن اشاره شده است، «پاره خطی» خواهد بود بدون اتصال به شبکهی ریلی که علاوه بر نداشتن توجیه اقتصادی از لحاظ فنی هم توجیه پذیر نمیباشد.
همچنین در حال حاضر احداث هرکیلومتر راه آهن در دشت حداقل ۷ میلیارد تومان و احداث هر کیلومتر خط مترو رقمی حدود ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد. این بدین معناست که با فرض احداث این مسیر بدون درنظر گرفتن تونلها و پلهای متعدد و در صورت اختصاص کامل بودجه در نظر گرفته شده برای این پروژه (۵۴۷ میلیارد تومان)، حتی نیمی از آن هم ساخته نخواهد شد.
آزاد راه تهران ـ شمال، بهترین گزینه اتصال استانهای تهران و مازندرانقطعاً تسهیل دسترسی به استان مازندران، یکی از آرزوهای مردم تهران است و شنیدن هر خبر مثبتی درباره این موضوع، آنها را خوشحال میکند ولی بهتر است به جای اتلاف منابع بیت المال در ایجاد طرحهای موازی در این زمینه، تمرکز نیروها بر روی پروژه ای صورت گیرد که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد. در حال حاضر، با توجه به میزان تردد خودروهای سواری در مسیر تهران ـ شمال و تمایل مسافران برای استفاده از خودروی شخصی برای بهره مندی بیشتر از طبیعت در طول مسیر و از همه مهم تر صرفه اقتصادی بیشتر، تکمیل آزاد راه تهران ـ شمال در صدر اولویتهای پروژههای اتصالی میان این دو استان قرار دارد. البته ضروری است به این نکته توجه شود که تأمین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل هرچه سریع تر این پروژه نیز باید با تکیه بر توان مالی بخش غیر دولتی تأمین شود زیرا منطقی نیست که هزینههای تفریح مردم تهران از جیب عموم مردم کشور پرداخت گردد. همچنین تردد بالای مسافران در این محور به میزانی هست که با دریافت عوارض، بازگشت اصل و سود سرمایه گذار بخش غیر دولتی، تضمین شود.
در نهایت باید گفت همزمان با تلاش برای افزایش ظرفیت نقل و انتقال بین تهران و شمال کشور، ضرورت دارد تدابیر لازم برای ایجاد زیرساختهای کافی درون استان مازندران برای پذیرایی حجم بالای مسافرین از سوی دولت اندیشیده شود زیرا در حال حاضر در ایام خاصی از سال مانند تعطیلات تابستانی و عید نوروز در برخی مناطق این استان شاهد افت شدید فشار آب، گرههای ترافیکی درون شهری و سایر معضلات فرهنگی و اجتماعی هستیم.
کلمات کلیدی : آزاد راه تهران شمال
حیف و میل؟!
بزرگراه تهران شمال، خط ارتباطی غرب مازندران با تهران است که بیشتر به درد تفریحات تهرانیها و البته مردم غرب مازندران میخورد. اما بخش مرکزی و شرق مازندران، و نیز استان گلستان باید چه خاکی به سرشان بریزند؟
بسیار متأسفم که نویسنده بدون اندک دانشی از وضعیت نابسامان راههای شمال کشور، پیشنهاد میکند که کل بودجه به طرح بزرگراه تهران شمال ریخته شود. (3465605) (alef-11)
مسعود
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۵:۲۴:۱۲
کاملا واضح هستش که قطار تهران-آمل یه پروژه ی روی هواست و در عوض تعریض جاده هراز و محور فیروزکوه و برقی کردن قطار شمال پروزه های بسیار خوبی برای شرق مازندارن است و پروژه آزادراه تهران شمال با توجه به عدم وجود جاده مناسب و راه اهن در غرب مازندران، پروژه مناسبی برای غرب استان است. هیچ گاه نباید منافع استانی یا کشوری را فدای نگاه قبیله ای به یک شهر خاص کنیم. (3480614) (alef-11)
اگر بخواهید نسبی ببینید وضعیت دسترسی شرق استان از بابت جاده هراز که در حال تعریض است و جاده فیروزکوه و خط آهن بسیار بهتر از غرب استان است که تنها راه دسترسی آن جاده کندوان است ، اگر حجم عملیات کاری که در محور هراز برای تعریض انجام شده است رو در بزرگراه خرج می کردند تا الان قطعا تکمیل شده بود، مشکل استان مازندران این است که هر سمت استان فقط به فکر منافع خودش است و قسمت شرق استان با توجه به قدرت سیاسی مرکز استان و سایر شهرها کوچکترین توجهی به غرب استان نمی کنند!!!!!! نظر شماهم یک مصداق بارز این حرف است!!! (3480640) (alef-3)
نویسنده گفته اصلا بودجه ندن به این پروژه ها و بخش غیر دولتی پول بیاره تا با اخذ عوارض از عبور خودروها هزینه پروژه برگردد.
لطفا کمی با دقت مطالعه بفرمایید متن رو (3480733) (alef-11)
بله... مثلا احداث مترو به آمل که هیچوقت به ثمر نمیرسد آیا حیف و میل سرمایه های کشور نیست؟؟ البته بجز افراد خاصی که از این کارها سود میبرند (3480777) (alef-11)
بنده خدا. اصل
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۶:۴۶:۴۰
بمنظور نویسنده محترم این نیست که استانهای ما زندران یا گلستان نیاز به جاده ندارد نویسنده معتقد است هرچه جبهه را گسترش دهید با توجه به امکانات موجود توانایی شما کمتر میشود .ضمنا اولابزرگراه تهران شمال فقط مال تهرانیها نیست . ثانیا بنده آذربایجانی از راحتی وآسایش شمالیها و تهرانیها و همه هموطنانم خوشحال میشوم. ودرنهایت بقول فارسها با یکدست نمیتوان دوهندوانه برداشت بقول ما ترکها قاداش بیر بیر!!! (3480811) (alef-11)
جالبه مازندرانیها باور شان شده به اصطلاح ازاد راه شمالی براه است ؟ (3481844) (alef-3)
عزیز من مگه آزادراه تهران شمال به نتیجه رسیده !؟ اگه شما چسزی میدونی بگو تا ما هم باخبر بشیم ! همیشه همینطور بوده ، تمام پروژه های عمرانی غرب مازندران نیمه کاره رها شده ، کافی شما فقط نگاهی به وضعیت تاسف بار شهر چالوس به عنوان شاه راه دسترسی به شرق و مازندران و گیلان بیاندازید تا متوجه همه چیز بشید ! نمیگم همه بودجه اما بیشترش تو شرق مازندران خرج میشه ، شهرهایی مثل آمل ، بابل ، محمود آباد ، بابلسر ، رویان و . . . البته بحث اســــــــتان گلستان کلا جداست و ارتباطی به این قسمت نداره (3482424) (alef-13)
از مسیر رشت به قزوین که به جز نه کیلومتر محور منجیل (که به شدت در حال ساخت است ) تماما اتوبان است استفاده بفرمایید.... (3483616) (alef-13)
در شرق و مركز مازندران هم جاده فيروزكوه چهارخطه و جاده هراز نيز در حال چهار خطه شدن مي باشد. لازم بخ ذكر است طرح هاي مترو يا قطار از تهران به آمل و ... فقط به درد راي آوري مي خورد و حيف كردن پول ملت (3489089) (alef-11)
محمدی
۱۳۹۴-۱۱-۰۴ ۱۰:۱۲:۵۱
بد نیست یک نگاهی به شبکه ی ریلی کشور بیاندازید تا متوجه شوید اتفاقا بخش مرکزی و شرقی مازندران علاوه بر دسترسی جاده ای از اتصال ریلی هم برخوردار هستند علاوه بر اینکه امکان تردد مسافر توسط هواپیما هم برای مسافران این بخش از استان وجود دارد.
در ضمن نویسنده نظرش بر اولویت بندی در اجرای طرح های زیرساختی و با تکیه بر بودجه ی غیر دولتی می باشد نه اختصاص کل بودجه به آزاد راه تهران ـ شمال و اجرای طرح هایی موازی که سبب اتلاف بودجه ی عمومی کشور و طولانی شدن زمان ساخت آن ها می شود... (3491702) (alef-11)
حیف و میل بیت المال با اجرای طرحهای موازی برای اتصال تهران به شمال برای خوشگذرانی و تفریح مایه دارها و مسؤولان محترم دولتی. وگرنه مردم عادی اگه خیلی هنر کنن شاید هر دو سه سال یه بار برن شمال شاید هم اصلا. (3480578) (alef-11)
بنده خدا. اصل
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۶:۵۶:۴۳
دوست عزیز
ان شاء الله شما هم پولدار بشوید و هر روز به شمال بروید. انتقاد شما مرا بیاد خاطره اول انقلاب انداخت در یکی از کارخانه ها معتبر کارگران گلایه داشتند چرا دو نهارخوری داریم که به مهندسان ومدیران چلوکباب میدهید و به کارگزان مثلا آبگوشت به آنهاهم آبگوشت بدهید. به کارگران عرض شد اعتراضتان درست اما بهتر نیست که بگویید غذای ماراهم چلوکباب بدهید و هردو طیف غذای بهتر بخورند!!!؟
برای شما آرزوی ایرانگزدی و سعادت و بهروزی دارم.
ضمنا مشکل مملکت دزدی است .... (3480832) (alef-11)
از فسا
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۵:۱۵:۳۰
چرا آقایان پایتخت نشین فکر می کنند تهران یعنی همه ایران؟؟
تابستان سال گذشته با خانواده از مسیر فسا. نیریز یزد طبس به مشهد رفییم 1350 کیلومتر مسافت طی کردیم امان از یک جاده درست و استاندارد. همه مسیر جاده باریک دوطرفه خراب و پر از دست انداز. امکانات مسیر هم زیر صفر.
چرا فقط فکر می کنید تهرانی ها آدمند؟؟؟؟ (3480586) (alef-11)
به جای بزرگراه باید راه آهن شمال را ساخت. (3480650) (alef-3)
تو آلمان بین شهر های مختلف حتی راه های اختصاصی وجود داره ولی این جا هزینه برای راه حیف و میل است ... تاسف (3480693) (alef-3)
قیاس مع الفارق فرمودید . (3480851) (alef-11)
چرا حيف و ميل اينها دو مسئله جدا هستند (3480721) (alef-11)
جاده و بزرگراه نشده ولی برای عده ای که منبع درآمد کلان و بخور بخور که شده !!!!!!!!!!! (3480779) (alef-11)
آقا بگو شما ترافیک تا کرج رو حل کنید 7 سال دارن اتوبان همت رو میسازن!!!!! شما بعد از ظهر ها راه نیم ساعته رو باید دو ساعت تو راه باشید (3480815) (alef-11)
با این بودجه ها مدرسه های در زهدان درست كنند..تا تو چادر درس نخونند.. (3480999) (alef-3)
حسین صادقی
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۸:۲۳:۲۳
اگر مدیریت صحیحی اعمال شود هردو طرح اتوبان و مترو لازم و شدنی است . حتی میتوان با فروش اوراق و سهیم کردن شفاف و واقعی مردم در
تامین هزینه ها کار را جلو برد . چه اشکالی دارد که عوارض عبور از اتوبان را برای مثلا برای عبور طی پنج سال بعد از ساخت از قبل از مردم به صورت داوطلبانه بگیرند . البته می بایست ضمانت اتمام پروژه در زمان مشخص را به مردم داد. (3481013) (alef-11)
دوستان عزیز در بخش اقتصادی
قیمت بنزین خلیج فارس خیلی پایین اومده و عملا زیر 1000 رسیده خواهشا موضوع کاهش قیمت بنزین رو بررسی کنید مقاله در همین وسط بزنید تا بودجه تصویب نشده دولت جوابگو باشه اگر 90 درصدش رو هم حساب کنیم زیر 800 میرسه(با دلار دولتی محاسبه میشه) (3481677) (alef-11)
به عنوان فردی که ده سال در متن پروژه ازادراه تهران شمال فعالیت کردم، همه متخصصین امر چه در وزارت راه و ترابری و چه شرکتهای درگیر مشاور و پیمانکار و الان هم وزارت راه و شهرسازی، هم عقیده هستن که این پروژه تا صد سال دیگه بپایان نمیرسه و تقریبا غیر ممکن میباشد. بحث بنده در سی کیلومتر اولیه از تهران تا حوالی سد سیابیشه میباشد که تماما تونل و پلهای دره ای میباشدژ تونلها شامل سه تونل میباشد. رفت و برگشت و تهویه در پایین میان دو تونل. این پروژه فقط و فقط سیاسی بود. (3481731) (alef-11)
شمال بیش از این ظرفیت ندارد و زیر ساخت های لازم را هم ندارد- هر وقت ملت به شمال یورش می برند، اب معدنی باکسی می شود 20 هزار تومان و در شهر های کوچک ترافیک می شود- همین جاده های موجود کافی است - همین ها را اصلاح کنید برای ریزش کوه در هراز فکری کنید و تونل کندوان را ساماندهی کنید کفایت می کند- ما بزرگراه تهران شمال نخواستیم- همه محیط زیستمان که نابود شده - آن مقدار باقیمانده را دیگر تخریب نکنید (3482134) (alef-11)
تحليل شما بسيار منطقي است. متشكرم (3482208) (alef-11)
گفت اینجا که چاه میکنند اب ندارد. گفت اگر اب ندارد برای چاه کن ها که نان دارد. بی خیال برادر از اینها خیلی دیده ایم . چاه های نفت بدون دکل هم دیده ایم. (3488939) (alef-11)