نظر منتشر شده
۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 383725
مهرآباد نفس پایتخت را بند آورد
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۶
فرودگاه بین‌المللی مهرآباد در سال۱۳۱۷ ساخته شد؛ یعنی زمانی که شهر تهران وسعت کنونی را نداشت و در حاشیه آن جمعیتی با تراکم بالا ساکن نبود.

به گزارش همشهری، حالا اما مهرآباد در همسايگي خانه‌هاي بسياري قرار گرفته و نشست و برخاست بيش از ۱۰۹هزار پرواز طي سال آلودگي صوتي و هوايي بسياري را به همسايه‌ها و كل شهر تحميل مي‌كند. اين در حالي است كه بيم سقوط هريك از هواپيماها نيز مي‌رود. نگاهي به تاريخچه حوادث فرودگاه مهرآباد مثل ۷مهرماه سال ۶۰با ۸۰كشته، ۹بهمن سال۷۱با ۱۳۴كشته، ۱۵آذر سال۸۴با ۱۲۸كشته، ۲۶آذر سال۸۵با ۳۶كشته و ۱۹مرداد۹۳با ۴۰كشته هراس تكرار چنين اتفاقاتي را در دل مي‌اندازد.

طي ۳۴سال اخير ۴۳۴نفر به‌خاطر حوادث فرودگاه مهرآباد جان خود را از دست داده‌اند.

ميزان آلودگي صوتي فرودگاه مهرآباد براي مناطق اطرافش دوبرابر اندازه مجاز است.

نشست و برخاست هواپيماهاي مهرآباد معادل تردد ۹۰هزار خودرو در روز آلودگي ايجاد مي‌كند.

فاصله محدوده باند فرودگاه تا محله‌هاي اكباتان، هاشمي و استاد معين بين ۲۵۰تا ۵۰۰متر است.

بخشي از باند ۴هزار و ۳۰متري فرودگاه مهرآباد از روي رودخانه كن در منطقه۲۱عبور مي‌كند كه خود خطري نهفته به‌حساب مي‌آيد. چنانچه سيلاب در رودخانه كن مانند آبان‌ماه سال۹۱جاري شود، احتمال ريزش پايه‌هاي پل باند فرودگاه وجود دارد.

پس از آنكه هواپيماي ايران ۱۴۰(آنتونوف) ۲سال پيش (۱۹مرداد۹۳) حوالي فرودگاه مهرآباد سقوط كرد و ۴۰سرنشين آن كشته شدند، بحث انتقال فرودگاه مهرآباد و راهكارهاي نحوه انجام آن بيش از پيش مورد توجه قرار گرفت. در اين بين مديريت شهري به جد پيگير اين قضيه شد؛ اگرچه محمدباقر قاليباف، شهردار تهران نيز همزمان از يك طرح مطالعاتي خبر داد كه از يك‌سال پيش از حادثه مذكور شروع شده بود. اين طرح در حالي ارائه شد كه گفت‌وگوهاي متناقض از سوي برخي مسئولان نشان‌ مي‌داد آنها چندان علاقه‌اي به خروج فرودگاه ندارند.

حسين خانلري، رئيس اسبق سازمان هواپيمايي كشوري (۳۰ارديبهشت۹۲): روزانه ۱۷۰سورت پرواز از فرودگاه مهرآباد انجام مي‌شود. هر فروند هواپيما كه در فرودگاه مهرآباد نشست و برخاست مي‌كند، به‌اندازه ۳هزار خودرو آلودگي زيست‌محيطي ايجاد مي‌كند.

محمدعلي ايلخاني، سرپرست شركت فرودگاه‌هاي كشور (۲۵مرداد۹۳): با توجه به رشد سالانه ۹درصدي جابه جايي مسافران هوايي از فرودگاه مهرآباد تهران، به‌طور قطع تا ۱۰سال آينده امكان جابه‌جايي اين فرودگاه وجود ندارد.

عليرضا جهانگيريان، رئيس سابق سازمان هواپيمايي كشور (۲۵دي۹۳): براي جابه‌جايي فرودگاه مهر‌آباد به ۵سال زمان نياز داريم و طي اين مدت بايد ظرفيت فرودگاه امام به ۲۵ميليون مسافر برسد. بايد فضاي اطراف فرودگاه مهرآباد مناسب‌سازي شود.

آمار مقايسه‌اي نشان مي‌دهد فرودگاه مهرآباد با وجود عوارض تحميلي به شهر، بهره‌وري اقتصادي لازم را ندارد. گفتني است فرودگاه مهرآباد با مساحت زيربنايي ۵۸هزار مترمربع و با فضاي كلي شامل فضاي حريم باندها، آشيانه‌ها، پاركينگ هواپيماها و فضاي بياباني نزديك‌به هزار هكتار وسعت دارد. بخشي از اين زمين‌هاي بياباني درصورت انتقال اغلب پروازها به فرودگاه امام و پيام، فضايي مناسب براي توسعه فضاهاي خدماتي و اقتصادي به‌وجود مي‌آورد. در اين بين شايد بتوان اصلي‌ترين دليل در عدم‌جابه‌جايي پروازهاي فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خميني را تأمين منابع مالي دانست. آنطور كه ۲سال پيش برآورد شده بود براي اين اقدام دست‌كم ۱۲هزار ميليارد تومان نياز است كه با منابع مالي فعلي دولت و همچنين افزايش هزينه‌ها، از سوي وزارت راه و شهرسازي ناشدني اعلام مي‌شود. از سوي ديگر بايد ظرفيت فرودگاه امام از ۶.۵ميليون مسافر فعلي به ۲۰ميليون در سال برسد. جالب اينجاست فرودگاه‌هايي كه در شهرهاي ديگر دنيا هستند كه سالانه حجم مسافر بالايي از طريق آنها جابه‌جا مي‌شوند اما عوارض زيست‌محيطي و حوادث‌شان به اندازه مهرآباد نيست.

گروه آمار هوانوردي و فرودگاهي به نقل از گروه تحليلگران ENAC هرساله آمار دقيقي از پروازهاي فرودگاه‌هاي بين‌المللي كشورهاي مختلف ارائه مي‌دهد. آمار اين گروه در مورد ۵۰فرودگاه پرترافيك خاورميانه و آفريقا جالب به‌نظر مي‌رسد.

فرودگاه‌ مهرآباد از ميان ۵۰فرودگاه پرترافيك خاورميانه و آفريقا از لحاظ اعزام و پذيرش مسافر رتبه نهم را دارد.
۱۳ميليون و ۵۱۵ هزار و ۶۹۳ مسافر در سال ۲۰۱۵ از طريق فرودگاه مهرآباد جابه‌جا شده‌اند.
تعداد مسافر فرودگاه مهرآباد در سال۲۰۱۵نسبت به سال گذشته ۲درصد كاهش يافته است.
۱۰۹ هزار و ۷۵۰ نشست و برخاست هواپيما طي سال۲۰۱۵در فرودگاه مهرآباد انجام شد.
ميزان جابه‌جايي بار فرودگاه مهرآباد در سال۲۰۱۵نسبت به ۲۰۱۴، با رشد منفي ۱۰درصد روبه‌رو بوده است.
فرودگاه‌هاي دوحه، جده و تونس بالاترين ميزان درصد رشد ارسال و پذيرش بار و پست در سال۲۰۱۵ نسبت به سال۲۰۱۴ را به‌خود اختصاص دادند.
فرودگاه‌هاي دوبي، ژوهانسبورگ و دوحه از لحاظ تعداد نشست و برخاست هواپيماها جايگاه نخست تا سوم را كسب كرده‌اند.

نام فرودگاه * ويژگي * تعداد مسافر سالانه
شارل دوگل/ پاريس - دومين فرودگاه پرازدحام اروپا - ۶۳.۸ ميليون نفر
شيكاگو اوهر - شلوغ‌ترين فرودگاه دنيا با پرواز به ۲۰۰مقصد - ۶۹.۹ ميليون نفر
بين‌المللي دوبي - شلوغ‌ترين فرودگاه دنيا از نظر پذيرش مسافر خارجي - ۷۰.۴ ميليون نفر
پرينسس جوليانا/ جزيره سينت مارتن - يكي از باندهاي آن به منطقه ساحلي منتهي مي‌شود اما تاكنون حادثه‌اي نداشته است. - ۴.۵ميليون نفر
هانه‌دا/ توكيو - دومين فرودگاه پرازدحام آسياست - ۷۲.۸ميليون نفر
كپيتال / پكن - به ۱۲۰ مقصد مختلف جهان پرواز دارد - ۸۶.۱ ميليون نفر
مهرآباد/ تهران - ۴۳۴كشته طي ۳۴سال - ۱۳ميليون نفر
 
کلمات کلیدی : فرودگاه‌، مهرآباد ، هواپیما
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۱ ۰۲:۲۳:۴۳
حالا که فعلا دارن مترو رو به فرودگاه وصل میکنن (3895989) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۱ ۰۹:۵۲:۱۰
با سلام
بعنوان خلبانى كه در اين فرودگاه و ساير فرودگاههاى كشور پرواز ميكنم عرض ميكنم بدترين و خطرناكترين تكرار ميكنم خطرناكترين و بى مديريت ترين فرودگاه كشور فرودگاه مهرآباد ميباشد كه فقط در حال بهره بردارى است و خدمات بسيار كمى به آن ارائه ميشود. (3896388) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.