رییس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، سه ویژگی بازار کار ایران در آینده را جوان گرایی، تحصیلکردگی و افزایش ورود زنان در سالهای آینده دانست و گفت: زنان در ورود به بازار کار از مردان پیشی گرفتهاند.
به گزارش ایسنا، مسعود نیلی امروز در کارگاه بینالمللی مطالعات بازار کار که در مجموعه تلاش برگزار شد، اظهار کرد: ورود به بازار ایران مقیاس بزرگی یافته و سهم دانشجویان در جمعیت کشور در حال کاهش است که نشان میدهد بازار کار در آینده از نظر تناسب و تطبیق با مسائلی همچون تحصیلات تحت تاثیر خواهد بود به نحوی که هم با فارغ التحصیلان دانشگاهی سالهای قبل که انباشته شدند و میخواهند وارد بازار کار شوند و هم کسانی که علاقهای به ورود به دانشگاه ندارند و متقاضی ورود به بازار کارند مواجه خواهیم شد.
وی افزود: علیرغم آنکه سهم اشتغال زنان ۱۷ درصد است ولی سهم ورود زنان به بازار کار بیش از ۵۰ درصد است.
رییس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ادامه داد: به لحاظ تحصیلات کسانی که تحصیلات عالی دارند، با شدت بیشتری وارد بازار کار میشوند و این یعنی توجه به مهارت آموزی در حال حاضر ضروری است.
دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقتصادی جمعیت جوان گفت: کشورهای منطقه، افزایش تحصیلات مستقل از نرخ رشد و افزایش تعداد زنان در بازار کار از ویژگیهای مشترک بازار کار ایران و کشورهای منطقه است.
نیلی با اشاره به بازار کار در کشورهای منطقه، گفت: از نظر مقیاس بازار کار حداقل سه کشور ایران، مصر و ترکیه هم از لحاظ جمعیتی و هم از لحاظ جمعیت بازار کار به یکدیگر نزدیک هستند.
رییس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه با تاکید بر این که سالانه باید بیش از ۸۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد کنیم، افزود: در طول سالهایی با رشد بدون اشتغال و با اشتغال بدون رشد مواجه بودیم از این رو نیازمند رشد فراگیر هستیم و باید با برنامه ریزی جمعیت، بیش از سه میلیون بیکار در کشور را مدیریت کنیم.
وی افزود: هر یک درصد رشد ۱۰۰ هزار شغل ایجاد میکند و برای تحقق آن باید به رشد بالا و با کیفیت برسیم.
دبیر علمی کارگاه بینالمللی مطالعات بازار کار، خاطر نشان کرد: این کارگاه دو روزه با موافقت دکتر ربیعی و همت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و موسسه کار و همکاری آنها با موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت برگزار شد و حول سه محور شکل گرفت.
رییس موسسه عالی آموش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی اولین کارگاه مطالعات بازار کار، گفت: محور اول کارگاه افراد دانشگاهی هستند که در زمینهی بازار کار فعالیت دارند و مقالات خود را به دبیرخانه کارگاه ارسال کردند و از ۲۴ مقاله ارائه شده پنج مقاله در طی دو روز برگزاری کارگاه ارائه میشود.
نیلی متذکر شد: محور دوم کارگاه بین المللی بازار کار طرحهای پژوهشی است. در جریان این کارگاه هشت طرح پژوهشی به جریان افتاد که سه مورد از آنها طی امروز و فردا ارائه میشود.
وی ارائه چند پروژه مطرح بینالمللی را محور سوم این کارگاه عنوان کرد و گفت: این محور مسائل بازار کار را در کشورهای منطقه بیان میکند و بازار کار کشورهای منطقه شباهتهای زیادی بهم دارد.