کمیسیون مستقل مبارزه با فساد سالهای سال در کشور کره جنوبی یک هدف را دنبال میکند و آن هم ریشه کن کردن آن در اقتصاد و جامعه است. این کمیسیون هر ساله گزارش عملکرد خود را در اختیار عموم قرار میدهد.
به گزارش بازارنیوز کمیسیون مستقل مبارزه با فساد در تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۰۲ بر اساس قانون ضد فساد کره که به تصویب مجلس این کشور رسیده بود افتتاح شد. هدف این سازمان این است تا شفافیت را در جامعه و اقتصاد کره افزایش دهد.
درهمکاری این نهاد با بخشهای نظارتی بین المللی مشخص شد که آنها باید در قسمتهای نظارتی، تعیین قوانین، سازماندهی فعالیتهای پیشگیرانه همچون برنامههای آموزشی و دانشگاهی، دریافت شکایت از عموم مردم و همچنین ارزیابی اقدامات صورت گرفته در مبارزه با فساد فعالیت کنند.
کمیسیون مبارزه با فساد، با یک سازمان بزرگتر به نام کمیسیون ضد فساد و حقوق مدنی یکپارچه(ACRC) که به طور رسمی در ۲۹ فوریه سال ۲۰۰۸ کار خود را شروع کرد یکی شد. البته این ادغام فقط مختص KICAC نبود و دو سازمان دیگر به نام سازمان بازرسی کره و کمیسیون تجدیدنظر اداری نیز به آنها اضافه شدند.
در این بخش از سری سیاستها و اقدامات مبارزه با فساد کره جنوبی تصمیم داریم به طور خلاصه به برخی وظایف کمیسیون ضد فساد و حقوق مدنی یکپارچه (ACRC) بپردازیم. برای اطلاع از مطالب پیشین و مطالعه دقیقتر تاریخچه مبارزه با فساد در کره جنوبی میتوانید به
اینجا و
اینجا مراجعه کنید.
کمیسیون ضد فساد و حقوق یکپارچه کره جنوبی هر ساله فایلی را در اختیار عموم مردم قرار می دهد و در آن به تفصیل تمام اقدامات و سیاستهای انجام شده را با ارقام و اعداد بیان میکند. برخی از اقدامات این سازمان عبارتند از:
۱- همکاری عمومی (دولتی)-خصوصی و حمایت از مدیریت اخلاقی کسب و کار
کمیسیون مبارزه با فساد و حقوق مدنی یکپارچه (ACRC) یکی از وظایف خود را ایجاد همکاری با بخش خصوصی به منظور ایجاد فرهنگ و مدیریت اخلاقی کسب و کار در میان تمام بخشهای اقتصادی میداند. در این قسمت ACRC چند هدف را دنبال میکند:
الف- تقویت ارتباط و همکاری کل جامعه با یکدیگر
به منظور تقویت یکپارچگی جامعه با یکدیگر، دولت کره جنوبی هر ساله در هفته ضد فساد این کشور اقدام به چاپ روزنامه، میزبانی بحث و گفت و گو برای بهبود رساندن صدای مردم به بخش دولتی و غیره میکند.
ب) ایجاد شبکه خصوصی-عومی برای بهبود حقوق بشر
به منظور حمایت ازاقشار آسیبپذیر و خاص جامعه، ACRC سعی میکند تا سازمانها و بنگاههایی که توسط این افراد اداره میشود را به شبکه اجتماعی مردم متصل کند.
شبکه خصوصی-عمومی برای بهبود حقوق بشر یک بدنه متشکل از بخش عمومی و خصوصی است که برای مشاوره بهبود شراط حقوق بشر در جامعه شکل گرفته است. اعضای آن شامل ۱۹ گروه مدنی است که به دنبال حمایت و تقویت حقوق اقشار ضعیف و عموم جامعه هستند. خروجی این بخش به عنوان مثال در سال ۲۰۱۵، برقرار کردن ۴ جلسه بود که در نهایت ۴۱ پیشنهاد سیاسی برای تقویت حقوق بشر به کشور کره جنوبی دادند.
۲- کمکهای دولتی-یارانهای به پروژههای بخش خصوصی
از سال ۲۰۰۷، ACRC به بخش خصوصی که به دنبال مبارزه با فساد و تقویت یکپارچگی در جامعه هستند یارانه میدهد. در سال ۲۰۱۵ این کمیسیون ۱۶ پروژه (۱۲ پروژه یکپارچگی مدنی، ۳ پروژه برای حمایت از حقوق بشر و یک پروژه برای همکاری بخش خصوصی و عمومی به منظور مبارزه به منظور مبارزه با فساد) را حمایت کرد و در مجموع به آنها ۲۴۴ میلیون یون کره (۲۰۶۰۰۰ دلار) پرداخت کرده است.
۳- حمایت از مدیریت اخلاقی شرکت
مدیریت اخلاقی شرکت مخصوصا از لحاظ شفافیت حسابرسی یکی ازسیاستهای مهم ACRC است. هر ساله این کمیسیون در تلاش است تا پروژههایی را به منظور ایجاد و حمایت از محیط شفاف و مدیریت اخلاقی بخش خصوصی عملیاتی کند. اقداماتی که ACRC در این قسمت انجام میدهد به طور خلاصه عبارتند از:
الف: ایجاد مجله ماهانه " مختصر اخلاق کسب و کار"
در سال ۲۰۱۵ این مجله به ۵۹۲۱ سازمان دولتی و خصوصی فرستاده شد.
ب- ایجاد کلاس و درسهای آموزشی مدیریت اخلاقی و تمکین به قوانین
ACRC هر ساله کلاسهایی را به منظور تمکین شرکتهای خصوصی برگزار میکند تا بتوانند محیط اخلاقی و تمکین مالیاتی و قانونی را درون سازمان خود تقویت کنند. در سال ۲۰۱۵، ۱۳۸۲ نفر مدیران شرکتها در این کلاسها مشارکت داشتند.
۴- ارتباط عمومی
یکی از وظایف ACRC ارتباط مناسب با اصحاب رسانه است. بدین منظور مسئولان این کمیسیون هر ساله به بحث و گفت و گو با خبرنگاران میپردازند. در واقع این این اقدام امکان پاسخگویی لحظهای آنها را به مردم فراهم میکند.
الف- گزارشهای رسانهای
ACRC اقدامات فراوانی در زمینه مطالب مطبوعاتی، گزارشهای مخصوص برای مطبوعات و جلاسات گفت وگوی مطبوعاتی برگزار میکند.
ب- مجله و روزنامه
مجله ACRC هر دو ماه منتشر میشود و مهمترین فعالتهای دو ماهه آنها به دست مردم میرسد. در سال ۲۰۱۵، ۱۷۰۰۰ نسخه ا این مجله به دست بانکها، کتابخانهها و پست کره جنوبی رسیده است.
۵- اداره کردن شکایات
ACRC وظیفه این را دارد که شکایات (پیشنهادات، طرحهای مردم برای دولت و موارد مخصوصی که نارضایتی و ناراحتی مردم را به دلیل رفتار غیر مناسب و غیر قانونی مسئولین به همراه دارد) را دریافت میکند. سپس بعد از تحقیق و ارزیابی بر آنها ثابت شد که رفتار غیر قانونی از آنها سرزده است پیشنهادهای خود را به آن سازمان میدهد.
همچنین هنگامی که شکایتی درباره یک قانون غیر منطقی به این سازمان میرسد، ارزیابی بر روی آن قانون شروع میشود و در صورتی که حق با افراد شکایتکننده باشد پیشنهاد بهبود قوانین به دست مدیر ارشد آن سازمان خواهد رسید. این اقدام نقش بازدارنده دارد و به دلیل جلوگیری از افزایش شکایات در آینده انجام میشود.
کمیسیون ضد فساد و حقوق مدنی یکپارچه همچنین پروژه مردم الکترونیک (e-people) را عملیاتی کرده است. مردم الکترنیک یک پنجره آنلاین برای افرادی است که میتوانند ناراحتیها و رفتارهای نادرستی که با آن مواجه بودهاند را به گوش مسئولین برسانند. به علاوه شماره تلفن "۱۱۰" در این کشور به این منظور راهاندازی شده است تا مردم این کشور در هر زمان از شبانهروز و هر روز از هفته بتوانند نسبت به روشهای شکایت کردن از مسئولین مشاوره بگیرند. تمام این سرویسها به این دلیل است که ارتباط مناسب آنلاین و آفلاین بین مردم و مسئولین وجود داشته باشد.
آمار شکایات مردم هر ساله توسط ACRC در دسترس عموم قرار میگیرد و همه افراد میتوانند آن را از سایتی که برای این منظور طراحی شده دریافت کنند.
هنگامی که یک سازمان در درون جامعه به دنبال شفافیت است در وهله اول باید خودش این اقدام را انجام داده و تمام آمارهای خود را در اختیار مردم قرار دهد.
در گزارش هر ساله کمیسیون مبارزه با فساد کره مواردی همچون تعداد شکایات به تفکیک روش شکایت انجامشده ( وبسایت، حضوری، نامه و...) و نوع شکایت ( پیشنهادات بهبود، نظرها،میانجیگری، مراجعه و انتقال و...) در اختیار عموم قرار میگیرد. در این آمارها همچنین تعداد پیشنهاداتی که به هر سازمان داده شده نیز وجود دارد.
البته در دو قسمت تعداد پیشنهادات و شکایات هر سازمان رتبهبندی میشوند و به این صورت که رتبه اول مربوط به بیشترین شکایات مردم است. در تصاویر زیر برخی از این جداول امده است.
مهمترین کارکرد این آمارها این است که سازمانها به منظور بهبود جایگاه مردم رقابت خواهند کرد و سعی میکنند به دلیل اهمیت بازخورد عمومی آن پیشنهادات این کمیسیون را اجرایی کنند. به عنوان مثال از بین ۴۸ پیشنهادی که ACRC به بخش سازمان مالیاتی داده است ۳۱ پیشنهاد آن قابل قبول قرار گرفته و اجرایی شده است. این آمارها نیز در اختیار عموم قرار میگیرد.
۶- ارزیابی یکپارچگی
در کنار تمام اقداماتی که کمیسیون مبارزه با فساد انجام میدهد، این سازمان هر ساله به ارزیابی شرایط کشور با شاخصهای مشخص میپردازد تا متوجه شوند سیاستهای آنها تا چه حدی موفق بوده است.
در کشور کره جنوبی از سال ۲۰۰۲ این اقدام انجام میشود. هدف ارزیابی یکپارچگی این است که به طور علمی بررسی کند میزان یکپارچگی درون بخشهای عمومی چقدر است و سپس جاهایی که احساس میکنند آسیبپذیر میباشد را شناسایی نمایند. در جدول زیر مدل ارزیابی یکپارچگی کره جنوبی آورده شده است.
پیشنهاداتی برای ایران
به منظر میرسد از لحاظ دولتی روند مبارزه با فساد کاملا مشخص است. در ابتدا باید تمام شکایات مردم دریافت شده و بررسی شود. سپس بر اساس آن شکایتها پیشنهادهایی به نهادهای دولتی داده شود. آنگاه ارزیابی شود که از این پیشنهادات چه تعدادی عملی شده است. تمام این دادهها با عدد و رقم و جزئیات در اختیار عموم قرار بگیرد به طوری که همه افراد جامعه بتوانند کارکرد نهادهای دولتی را بررسی کنند. در آخر نیز به منظور موفقیت کشور در مبارزه با فساد هر ساله شاخصهایی برای دیدن سطح یکپارچگی و شفافیت درون جامعه آورده شود.
در کنار این موارد آموزش دادن مردم نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همانطور که کشور کره جنوبی با کارهای رسانهای از جمله چاپ مقالات در روزنامه، چاپ مجله آموزشی و ... سعی در بالا بردن سطح آگاهی عمومی از عواقب و اثرات فساد در جامعه دارد و از طرف دیگر مدیران را نیز آموزش میدهند تا شرایط اخلاقی مناسب را در شرکتهای خصوصی عملیاتی کنند.
بنابران بعد آموزشی که نقش اساسی در پیشگیری از فساد دارند نیز بسیار مهم است. تا زمانی که مردم نفهمند فساد چیست از بازگو کردن و مبارزه با آن سر باز خواهند زد.