نظر منتشر شده
۱۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 193962
ایرانی‌ها ۶۶ درصد بیشتر از متوسط جهانی به تعمیرگاه‌ خودرو مراجعه می‌کنند
تاریخ انتشار : جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۵
مدیر مهندسی و بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد با بیان اینکه میزان مراجعه مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان ایرانی ۶۶ درصد بیشتر از متوسط جهانی است، از برنامه‌ریزی برای ارزیابی وضع فروش خودرو در کشور خبر داد.

به گزارش فارس، سعید تاجیک در یک نشست خبری اظهار داشت:‌ در ارزیابی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو، امتیاز این شرکت‌ها براساس کیفیت خدمات، سرعت و هزینه خدمات و همچنین نتایج عملکرد تعیین شده است.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد امتیاز این شرکت‌ها براساس نتایج عملکرد تعیین می‌شود که این بخش موضوع رضایت‌مندی مشتریان را شامل می‌شود. وی افزود: کیفیت خدمات سهم ۲۵ درصدی، سرعت خدمات سهم ۲۰ درصدی و هزینه خدمات نیز سهم ۵ درصدی را در امتیاز شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو دارا هستند.

کمبود قطعات یدکی، ایراد اصلی شرکت‌های خدمات پس از فروش
تاجیک با بیان اینکه یکی از ایرادات اصلی در وضعیت ارائه خدمات توسط شرکت‌های خودروساز در ارزیابی سال ۹۱، مشکل تأمین قطعات یدکی و کمبود در این زمینه است، گفت: ممکن است جمع تأمین قطعه توسط این شرکت‌ها در طول سال ۹۱ به هدف تعیین شده رسیده باشد ولی در واقع، اجرای این طرح در برخی ماه‌ها با تأخیر همراه بوده است.

وی با بیان اینکه شاخص تأمین قطعه در شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو در دنیا حداکثر ۹۷ درصد است، افزود: میانگین این رقم در ایران به ۷۰ درصد می‌رسد. مدیر مهندسی شرکت بازرسی کیفیت در مورد نتایج عملکردی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو نیز گفت: در این بخش ادعای این شرکت‌ها با نظرات مشتریان مطابقت داده می‌شود و در واقع شاخص رضایت مشتری زیرمجموعه بخش نتایج عملکردی است.

وی ادامه داد:‌ شرکت بازرسی کیفیت در مورد رضایت مشتریان از خدمات دریافت شده تا یک ماه بعد از ارائه این خدمات، با آنها تماس گرفته و نظرشان را جویا می‌شود که این زمان در دنیا حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشد.

نظرسنجی از ۱۰ درصد مشتریان
وی با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد از مراجعه‌کنندگان به شبکه خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروساز از سوی شرکت بازرسی کیفیت مورد سنجش قرار می‌گیرند، گفت:‌ شاخص‌های ارزیابی ما با آیین‌نامه قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو حدود ۶۱ درصد انطباق دارد.

مدیر مهندسی شرکت بازرسی کیفیت در ادامه با اشاره به آیین‌نامه وزارت صنعت در سال ۸۹ برای دو برابر شدن تعداد نمایندگی شرکت‌های خودروساز، گفت:‌ در آن زمان، برخی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش، با یکدیگر ادغام شدند و نه تنها تعداد نمایندگی‌ها افزایش پیدا نکرد، بلکه از ۲۳۰۰ نمایندگی در سال ۸۹ به ۲۰۲۶ نمایندگی در سال ۹۱ رسید. وی افزود: کلاً در دو یا سه شهر، مشکل کمبود نمایندگی وجود داشت که تهران یکی از این شهرها بود. تاجیک تصریح کرد: با کاهش تولید خودرو، ارائه خدمات توسط نمایندگی‌ شرکت‌های خودروساز نیز صرفه اقتصادی زیادی ندارد زیرا بیشتر سود این نمایندگی‌ها از محل فروش خودرو تأمین می‌شود.

کاهش مراجعه به نمایندگی‌ها به دلیل افت تولید خودرو
وی ادامه داد: تعداد پذیرش خودروها در نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های خودروساز در سال ۹۰ معادل ۱۶.۵ خودرو به ازای هر نمایندگی بود که این رقم در سال ۹۱ به ۱۵ خودرو در روز رسید و این تعداد شامل ارائه خدمات در دوره گارانتی و وارانتی می‌شد.

مدیر مهندسی شرکت بازرسی کیفیت با بیان اینکه هر خودروی ایرانی سالانه ۲.۵ مرتبه به نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های خودروساز مراجعه می‌کند، گفت:‌ این رقم در دنیا ۱.۵ تا ۱.۷۵ مرتبه است که به کیفیت خودرو مربوط می‌شود و به این ترتیب میزان مراجعه مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان ایرانی ۶۶ درصد بیشتر از متوسط جهانی است. 

۱۰ نمایندگی برتر شرکت‌های خودروساز
تاجیک در ادامه در مورد انتخاب نمایندگی‌های برتر خدمات پس از فروش از سوی شرکت بازرسی کیفیت نیز گفت: از بین ۱۰ نمایندگی برتر، سه رتبه اول به نمایندگی شرکت ایرتویا، رتبه چهارم به شرکت سایپا یدک، رتبه پنجم به آسان‌ موتور، رتبه ششم و هفتم به ایساکو، رتبه هشتم به اطلس خودرو، رتبه نهم به بهمن دیزل و رتبه دهم نیز به ایساکو اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه شرکت مزدا یدک از نظر ما در ارزیابی‌ها مردود شناخته شده است، گفت: این شرکت اطلاعات کافی را برای ارزیابی ارائه نکرده و امتیاز دریافتی آن کمتر از ۵۰ است. مدیر مهندسی شرکت بازرسی کیفیت توضیح داد: وزارت صنعت ۶ ماه به این شرکت فرصت می‌دهد که ایرادات موجود را اصلاح کند تا مشکلی در زمینه واردات خودرو و یا مسائل دیگر مربوط به این شرکت پیش نیاید. تاجیک افزود: شرکت نگین‌خودرو نیز از نظر شاخص خدمات پس از فروش در بین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات به خودروهای سبک مردود شده است. 

کمبود قطعات یدکی بیشترین عامل نارضایتی مشتریان
وی با بیان اینکه کمبود قطعات یدکی بیشترین عامل نارضایتی مشتریان از عملکرد شبکه خدماتی پس از فروش ایران‌خودرو و سایپا است، گفت: کیفیت قطعات اولیه خودرو در رده بعدی دلایل نارضایتی مشتریان قرار دارد.

مدیر مهندسی شرکت بازرسی کیفیت گفت:‌ در مورد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات به خودروهای خارجی نیز بالا بودن هزینه تعمیرات، کمبود نمایندگی و بی‌تجربه بودن نمایندگی مهم‌ترین دلایل نارضایتی مشتریان است.

وی افزود: ایساکو با بهبود ۰.۸ واحدی در امتیاز خود و شرکت‌ سایپا یدک با بهبود ۲ امتیازی در نمرات خود در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ توانستند در میان شرکت‌های برتر ارائه دهنده خدمات پس از فروش قرار گیرند. تاجیک در مورد انتخاب شرکت سایپایدک به عنوان شرکت برتر در یک همایش نیز گفت: ظاهراً فقط همین شرکت در این همایش حضور داشته و تأمین‌کننده مالی آن بوده است که این نوع همایش‌ها مورد تأیید ما نیست.

به گفته وی، شاخص رضایت‌مندی مشتریان در سال ۹۰ معادل ۷۳ درصد بوده که این رقم در سال ۹۱ به ۷۴ درصد رسیده است.

وضعیت فروش خودروسازان ارزیابی می‌شود
مدیر مهندسی شرکت بازرسی کیفیت در پایان از بازنگری‌ در آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو خبر داد و گفت:‌ در حال پیگیری این موضوع هستیم تا بحث رضایت مشتری و شاخص کیفیت فروش خودرو نیز در این آیین‌نامه لحاظ شود.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت این موضوع را پیگیری می‌کند، گفت: استانداردهای مربوط به این مسئله تدوین شده و در صورت اجرایی شدن آن، فرآیند خدمات در حوزه فروش نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
 
کلمات کلیدی : خودرو+تعمیرگاه خودرو
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۴ ۱۰:۳۶:۳۵
این مراجعه به مکانیکی ایرانیان در این حد، نه بخاطر کیفیت بد خودرو هاست فقط بخاطر علاقه مردم به مکانیکهای محترم است (1531422) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۴ ۱۰:۴۸:۲۴
فکر کنم علت اصلی آن تولید و عرضه خودرو بی کیفیت و از اول معیوب است -حدود 20 سال پیش یک پراید کره ای از سایپا خریدیم سال 84 برای سرویس بردمش نمایندگی به سر مکانیک گفتم تازگی ها یک کمی صدای باد توی ماشین میاد -ذست من را گرفت و برد سراغ 10 تا خودروی صفر که برای سرویس اولیه آمده بودند -گفت ریز اشکالات نوشته شده بر روی برگ تعمیر آنها را بخوان -هر کدام حداقل 10 تا مشکل داشتند در حالی که ما با همان پراید کر ه ا ی قبل از سرویس اولیه 700 - 800 کیلومتر مسافرت رفتیم و تا 20000 فقط روغن و فیلتر روغن عوض می کردیم و احتیاج به هیچ تعمیری نداشت (1531438) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۴ ۱۱:۲۵:۱۰
برای اینکه خودروها و جاده های استانداری داریم (1531477) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۴ ۱۱:۳۰:۴۴
و 66 درصد و شاید بیشتر ارزان تر از خودرو های جهانیست. (1531485) (alef-10)
 
عباس
۱۳۹۲-۰۵-۰۴ ۱۲:۲۶:۰۳
این مطلب نشانگر کیفیت کار خودروسازان ایرانی است که کارشان اینقدر خوب است که اصلا و ابدا خودرو احتیاج به تعمیر پیدا می کند
دومین علت هم کارافرینی در ایران می باشد اگر خودروها خراب نشوند ، مکانیکها، لوازم یدکی فروشها، تولید کنندگان قطعات یدکی، چینی ها، و... خیلی ها دیگر بیکار می شوند. لذا اگر خودروها زیاد خراب شوند به نوعی کارافرینی کرده ایم و اشتغال ایجاد کرده ایم. اخه چرا با این مقالات می خواهید مردم را از نون خوردن بیاندازید (1531544) (alef-10)
 
ali
۱۳۹۲-۰۵-۰۴ ۱۳:۰۷:۲۹
سلام:حتمن بخاطر کیفت بالایی که مسئولان خودرویی اعلام می کنند باشه.
ضمنا:از مسئولین خودرویی درخواست می شود درمورد گارانتی دفترچه ای صادر کنند تا مشتری متوجه شود گارانتی یعنی چی وشامل چه قطعاتی می شود تا خدا ناکرده حق مشتری ضایع نشود .
چون نمایندگی می گوید این شامل گرانتی نمی شود چطور باید ثابت کنی جز گارانتی هست یا نیست .پس دفترچه لازم است.ممنون (1531591) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۴ ۱۳:۳۱:۳۶
آقا چیه که همیشه تو اینجور کارا (مثل مراجعه به تعمیرگاه و مصرف زیاد آب و برق و نمک و ...) مصرفمون بیشتر از حد جهانیه اما وقتی یک کار درست انجام میدیم میگیم کار مهمی نبود و تازه وظیفمون رو انجام دادیم؟؟!!! (1531631) (alef-10)
 
ناصر
۱۳۹۲-۰۵-۰۴ ۱۳:۴۶:۲۷
علت مراجعه بیشتر خیلی ساده است که آقای تاجیک به آن اشاره نکرده :کیفیت بسیار پایین تولیدات داخلی (1531645) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۴ ۱۴:۳۱:۳۱
چون اونقدر کیفیت خودروهای ساخت داخل بدلیل اتفاده از قطعات چینی پایین هست که 2 برابر پول خرید خودرو رو باید صرف تعمیر کنیم (1531687) (alef-10)
 
حسين
۱۳۹۲-۰۵-۰۴ ۱۴:۳۴:۳۷
با عرض سلام و و قبولي طاعات كاركنان الف
علت اين آمار بالا متأسفانه دلايل متعددي دارد كه مسئولين صنعت خودرو بايد به جديت در پي رفع آن باشند بنده در تاريخ 17/2/92 يك دستگاه سمند LXEF7 به قيمت 24800000 هزار تومان به صورت نقدي خريداري نمودم بعد از 2 روز بوق خودرو از كار افتاد به نمايندگي مراجعه كردم گفتند دسته راهنماي همه ي خودروهايي كه تازه تحويل داديم اين مشكل را دارند ولي دسته راهنما ي اصلي هم شركت در حال حاضر ندارد در صورتيكه حدود 1/5 ميليون تومان بابت گارانتي و كارت طلايي به قيمت اضافه نموده اند اين هم از خدمات شركت ! جالبه شركت ايران خودرو در ارائه خدمات رتبه ي اول هم كسب كرده ! كسي نيست از حقوق مشتري دفاع كند (1531689) (alef-10)
 
محمود
۱۳۹۲-۰۵-۰۴ ۱۴:۵۰:۴۰
علت تولید غیر استاندارد ولوازم ضعیف وجاده های اسفالت شده ضعیف وبعضا دست اندازها وسرعت گیرهای انچنانی و در اخر فرهنگ رانندگی در ایران درعدم رعایت رانندگی درست . (1531704) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۴ ۱۵:۱۷:۲۱
ايرانيها بيشتر به تعميرگاه نميرند كه ! خودروي ايراني هرجا حضور داشته باشه بايد همه جا پر از تعميرگاه باشه .
+
خودروي بي كيفيت و پرمصرف توليد داخل مساويست با اتلاف سرمايه و انرژي و وقت گرچه هم اكنون قيمتهاشون خيلي بالاست كه توان خريدشان را هم نداريم (1531734) (alef-10)
 
سربداران
۱۳۹۲-۰۵-۰۴ ۱۵:۵۸:۲۰
ده برابرهمان ميزان كيفيت خودرهاي ما از متوسط جهاني پايينتره!!! (1531788) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۴ ۱۶:۳۳:۰۲
نیست که ماشینها استاندارد هستند یک لباس ار اروپابرایم سوغات اورده بودند نه سال پوشیدم وقتی میخواستم ان را دور بیاندازم دکمه هایش زیبا بود خواستم دکمه ها را دوباره استفاده کنم برای کندن ان نیم ساعت وقت گذاشتم اما در ایران لباس میخری دفعه اول که پوشیدی دکمه اش کنده میشود زیپش کنده میشود خوروها هم همینطور (1531841) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۵-۰۴ ۱۶:۴۴:۳۲
660000درصد درسته نه 66 درصد در ضمن گزارشی تهیه بفرمایید از نمایندگی های سایپا که جدیدا برای فعال سازی گارانتی!! در هر دوره پول می گیرند! (1531865) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۴ ۱۷:۰۵:۲۰
واقعاً نمي دونيد چرا؟ چون خودروهاي توليد داخل، 200 درصد بيشتر از استاندارد جها«ي خراب ميشه که با اين حساب، ما کمتر از استاندارد جهاني به تعمطرگاه مراجعه مي کنيم (1531907) (alef-10)
 
جی اچ
۱۳۹۲-۰۵-۰۴ ۱۷:۲۰:۵۹
این به خاطر اهمیت زیادیه که به خودروشون میدن !! وگرنه در حالت معمولی اصلا نیازی به اینجور مراجعات نیست
اصلا مردم میخوان با این کارشون کیفیت خودروهای داخلی رو زیر سوال ببرن .
مطمئنا باید این افراد دستگیر ومجازات بشن ! (1531931) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۰۴ ۲۲:۵۰:۱۹
این هم دلیلی دیگر بر ای کیفیت بالای تولیدات ملی است ؟ (1532298) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.