نظر منتشر شده
۲۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 226034
راه حل مشکل خودروسازی ایران
بخش تعاملی الف - وحید محبی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۳

سالیان مدیدی گذشته است تا مردم به مدد رسانه های آزاده به حقوق خود آگاه شده اند، یکی از حقوق مردم برخورداری از خودرو ایمن و با کیفیت با قیمت فوب جهانی است.

اکنون مردم فهمیده اند دولت و خودروسازان هر دو یکی هستند و شکایت از بچه به پدری که با هم هماهنگ اند بردن نتیجه ای ندارد، رو به رسانه ها و مجلس آورده اند، البته بخش آزاده آنها.

خودروسازان و پدرشان دولت نیز دیگر آنقدر آششان شور شده است که تنها سپر دفایشان در سالیان اخیر بهانه حفظ اشتغال و جلوگیری از بیکاری است و بهانه ضعیفترشان صنعت ملی ( جا زدن خودروهای مونتاژی و چینی به نام خودرو ملی) است که در زمان تحریم این حباب دروغ ترکید و مشخص شد هیچ صنعت و حتی قطعه ملی در کار نیست و همه شعار بود.

اما در واقعیت حفظ اشتغال مد نظر آنها در واقع حفظ درآمد کلان و رانت برای مدیران و وابستگان بیرونی است وگرنه تفاوت حقوق یک مهندس و کارگر خط تولید و سختی کار آنها با بقیه نشان از دلسوزیشان برای اشتغال ندارد.

اما چگونه این بهانه کاذب را از آنها بگیریم:

راه حل هم ساده است:
تعمیر و بهسازی یک خانه مخروبه در حالی که صاحبین آن واقعا دلشان نمی خواهد و عملا از این وضعیت منتفعند یا ساختن یک خانه جدید و استاندارد با هزینه غیر دولتی؟!

بر اساس این مبنا:
۱- کاری به دو خودروساز ایران خودرو و سایپا نداریم آنها تولید کنند، به هر قیمتی می خواهند بدهند.

۲- همانطور که ایرانسل بدون هزینه و بودجه مردم ساخته شد ( هر چند در ادامه فشار رقیب و نیز سهم خواهی عده ای در داخل و نیز اقتصاد رانتی و غیر شفاف نگذاشت در حداکثر راندمان عمل کند ولی کاچی بهتر از هیچی) ولی همراه اول با پول مردم ساخته شد و اگر ایرانسل نیامده بود، هنوز همان موبایل گران و بی کیفیت بود باید در خودروسازی را هم باز کرد البته نه واردات بلکه تولید در داخل.

۳- بنابراین همانند بسیاری از کشورهای جهان باید به تویوتا، بنز، بی ام و، فیات، رنو، شورلت، کیاموتورز اجازه داد بدون دخالت ایران خودرو و سایپا و هر ارگان رانتی در کشور خط تولید با سرمایه خود بزنند و تضمین های لازم به آنها داده شود کاری که چین کرد.

۴- بازار گسترده ایران قطعا باعث جذب توجه آنها می شود و انشالله با گشایش سیاسی و رفع تحریم ها، ترس خارجی ها از ورود به ایران حذف می شود.

۵- کارخانه های جدید به صورت منطقه ای و در جاهایی غیر از تهران، اصفهان و شیراز و تبریز و مشهد ولی می تواند نزدیک به آنها با زمین ارزان ساخته می شود.

۶- بدینوسیله نه تنها هیچ نگرانی از بیکاری شاغلین در ایران خودرو و سایپا که قطعا با حضور رقیب های قدر با مشکل فروش و درامد مواجه می شوند نیستیم چرا که این نیروها می توانند در کارخانه های جدید جذب شوند بلکه اشتغال گسترده تری از نیروهای جدید رخ می دهد.

۷- به علت جدید بودن این کارخانه ها و نبود هزینه های سرباز و کیفیت شاغلین قطعا هم حقوق کارمندان آنها بیشتر است و هم درآمد صاحبین کارخانه ها.

۸- عملا در حال حاضر ایران خودرو و سایپا هم به صورت کنسرسیوم و تحت لیسانس خودروی پژو و کیا تولید می کنند فلذا کارخانه های جدید هم مثل ایران خودرو و سایپا تولید و صنعت ملی خواهند داشت. البته باید توجه داشت که منظور چیزی شبیه کرمان خودرو و تجربه شکست خورده آنها نیست بلکه چیزی شبیه احداث خط تولید کارخانه تویوتا و ..و در چین است.

اما آیا می شود؟
۱- قطعا خیر نمی شود هم دولت هم خودروسازها و هم عمله و نفوذی های آنها در رسانه ها نهادها و ... نمی گذارند مردم از این خیر منتفع شوند.

۲- عملاً سنگ اندازی شدیدی در حد برخوردهای فیزیکی برای عدم اجرای این مدل رخ خواهد داد.

راه حل:

۱- باید دلسوزان نظام و معتمدان نظام که درگیر این بازی ها و منافع ملی نشده اند برای نجات مردم از دست دولت و خودروسازهایش وارد عرصه شوند و این موضوع را در ارکان عالیرتبه نظام توضیح دهند تا اعتماد حاصل شود و تبلیغات و موج سواری خودروسازها و دولتی ها کم اثر شود.

۲- اساتید و رسانه های آزاده در این خصوص مردم را با حقوقشان آشنا کنند.

۳- با تصمیم مقامات عالیرتبه نظام این معضل خودروسازی در کشور برچیده شود.

۴- با شریک قراردادن بخش های صالح و معتمد با خودروسازان جدید، اعتماد نظام نیز حاصل آید.

۵- روحانیون با آگاهی دادن به دست اندرکاران و حامیان دولتی و خصوصی این دو خودروساز، به عقوبت اخروی باعث گردند وجدان های خفته آنها بیدار شود.

۶- والعاقبه للمتقین
 
کلمات کلیدی : وحید محبی
 
علی
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۰:۵۰:۰۴
پیشنهادهای خیلی خوبی برای مهار خوسریهای این دوشرکت خودروسازی است. (2139436) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۵ ۰۰:۳۰:۲۶
بزك نمير بهار مياد (2146255) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۱:۰۶:۵۵
تنها راه حل این مشکل اینه که این کارخونه ها رو به صاحبان اصلیش یعنی آقایان حکیمی که زحمت راه اندازی , رشد و بالندگیش رو کشیدن پس بدن مال غصبی همینه دیگه ... (2139470) (alef-10)
 
سپیده
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۱:۱۴:۴۰
بیدار شو آقا وحید محبی
انگار خبر نداری چن دستگاه و ارگان و نهاد از قبل فروش هر خودرو پول به جیب می زنن.
اینایی که گفتی توی یه خواب شیرین بعد از پرخوری محقق میشن نه در عالم واقعیت.
وقتی در دولت قبل بحث فروش سهام ایران خودرو در بازار بورس مطرح شد این کارخانه با هماهنگی وزیر صنایع وقت اقدام به اعلام زیانده بودن کارخانه کرد و با سند سازی مانع از این کار شد دیگه باید تا ته ماجرا رو خوند که چه دستایی در کار هست و چه سود و پولی در جیب عده ای خاص میره. (حتما میدونید که وارد بازار بورس شدن حداقل دو سال باید اسناد سودآور باشن نه زیانده)
بهرحال متن شما هم قشنگ بود و نشان از دلسوزی ولی بیشتر نگران فسفری باشید که می سوزه ولی هیچ ثمری در پی نخواهد داشت.

(فک کنم اینم به جمع آرشیو عدم نمایش های الف اضاف شد :-) ) (2139494) (alef-10)
 
ف.پ.
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۱:۲۰:۲۸
آخه این چه تحلیل ساده انگارانه ای هست که شما دارید ارایه می دید دوست عزیز؟!
واقعاً شما فکر می کنید که خودروسازان جهانی برای سرمایه گذاری در ایران به شکل مستقیم مشتاق هستند؟! با چه ادله ای به این تحلیل رسیدین شما؟؟ خیلی فضای کسب و کار خوبی داریم یا خیلی به سرمایه گذاران و کارآفرینان وطنی (مانند خیامی ها) روی خوش نشون دادیم که حالا خارجی ها به ما اطمینان بکنند و بیان اینجا؟ یا روابط خارجی ما با دنیا بهبود عمده ای پیدا کرده و قریب الوقوع قراره عضور سازمان جهانی تجارت بشیم؟ یا بانک های خارجی اومدن در کشور شعبه زدن یا بازار بورس ما با بورس های جهانی مرتبط شده؟ پارامترهای اقتصادی ما مانند نرخ تورم و درآمد سرانه بهبود چشمگیری داشتن که بگیم تقاضای خیلی بالایی در کشور ما وجود داره؟ یا قوانین مالیاتی سهلگیرانه داریم و اجازه می دیم که خارجی ها بیان و سود زیادی کسب بکنند و به راحتی چند میلیارد چند میلیارد دلار و یورو تهیه بکنند و از کشور خارج بکنند؟ یا اجازه می دیم که شرکت های خارجی مالک زمین باشن تو ایران؟ یا بهشون اجازه می دیم که بیان تو کشور ما و با نیروی کار خارجی (برای نمونه کارگران هندی یا چینی یا فیلیپینی) کار بکنند که قیمت تموم شده محصولاتشون بیاد پایین؟ آخه ما چه تسهیلاتی به شرکت های خارجی می دیم که اونها مشتاق حضور «مستقیم» در ایران باشند؟
حتی رنو و پژو و شرکت های چینی و کره ای هم حاضر نشدند طی سال های دهه 80 که ریسک عمومی اقتصاد و فضای کسب و کار ایران بسیار پایین تر از امروز بود در ایران مستقیم سرمایه گذاری بکنند چه برسه به این موقع که برخی کشورهای خارجی هنوز وجود گزینه های نظامی روی میز بر ضد کشورمون رو زمزمه می کنند...آخه بابا یه کم فکر کنیم بعد حرف بزنیم...هر کسی برای این که مقالش خونده بشه یه تیتر در مورد خودروسازی می زنه و یا علی... (2139510) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۱:۵۱:۰۸
صنعت دولتی قادر به رقابت با بخش خصوصی نمیباشد
بزرگترین صنایع در دنیا خصوصی هستند (2139573) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۲:۱۲:۵۲
حرف های شما خوابی است که تعبیر ندارد (2139615) (alef-10)
 
طلبه دلسوز
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۲:۲۰:۰۳
با سلام . البته آنچه به جایی نرسد فریاد است . وقتی همه منتفع می شوند .هیچ کس با این طرح موافق نخواهد بود .فقط مردم مردم مردم هستند که پای انقلاب ایستاده و عده دیگر استفاده ها را می برند . (2139629) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۲:۲۳:۱۷
من اطمینان دارم که مافیای به اصطلاح خودروساز هیچ اعتقادی به خدا روز قیامت و مکافات عمل ندارد . خداوند مال و جان و ناموس مسلمان را تحت حمایت خود قرار داده است . اینها که اعتقادی به مال و جان و ناموس مردم مسلمان ایران ندارند قطعا به مبارزه خدا رفته اند پس راهکار شماره 5 کارساز نخواهد بود. (2139641) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۳:۱۱:۴۱
پیشنهاد خوبیه اما امیدوارم رانت خوار ها بگذارند اجرایی بشه (2139772) (alef-10)
 
asd
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۳:۱۳:۲۱
اصلا امکان نداره. (2139777) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۳:۱۴:۵۵
تورم رو حل کنید خیلی از مشکلات خودشون حل میشوند. تورم مزمن بلند مدت سال به سال قدرت رقابت تولید داخلی را نسبت به خارجی کاهش مبدهد. و همراهش بیکاری و گرانی و کاهش قدرت خرید و افزایش رانت خواری و فعالیتهای سوداگری گسترش پیدا میکند. خلاصه با تورم مزمن همه چی از جایش خارج میشود. (2139780) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۳:۲۰:۱۲
تنها راه تعطيلي اين مراكز نابود كننده متريال ،مواد ، سوخت ، محيط زيست است . اينها گاو شيرده پيدا كرده اند و منابع مالي مردم بيچاره ما را كه با قرض و قوله خودرو ميخرند را نابود ميكنند و همان مواد اوليه را كه خودرو سازان بزرك و بروز دنيا از همان مواد اوليه براي توليد و طراحي استفاده ميكنند را با اين توليدات فجيع از بين ميبرند. و باعث آلودگي محيط زيست ، توليد غير ايمن ، از يين برنده مواد سوختي فراوان و منابع مالي و مصرف بالا ي سوخت ، غير زيبا ، و....... حتي زحمت ايربگ گذاشتن هم به خود متقبل نميشوند و......... ولي سودهاي كلاني ساليانه مديران اين صنعت در سال مال خود ميكنند. (2139797) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۳:۲۹:۵۵
آفرین آقای محبی

پس از مقاله سخیف (دلیل اصلی واهمه از افزایش ظرفیت ارشد و دکتری) که از شما متعجی شدم و کلیه بازخوردها به نوشته تان منفی بود، این مقاله بازگشت شما به تفکر منطقی را نشان میدهد.
سپاسگزارم. (2139814) (alef-10)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۳:۵۷:۲۸
از زیانت بشنود خدا
این ها (متنفذان) خواهان خیر مردم نیستند (2139886) (alef-10)
 
علی خاکساری
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۴:۱۵:۳۹
ممنون جناب آقای محبی
کاملا موفقم و خوسحالم که به لطف خدا تلاشهای بنده و امثال بنده دارد به یک جریان عدالت خواهی و حفظ حقوق مردم ایران در رسیدن به خودرو ایمن و با قیمت متباسب با درآمد تبدیل می شود.
موفق باشید. خاکساری (2139956) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۴:۲۹:۴۶
یادداشتی بسیاز ضعیف و کم مایه و خام بود . ضمن اینکه اگر نوشته اید والعاقبه للمتقین باید خود رعایت می کردید و سخن های نادرست را در یادداشت نمی آوردید.
اینکه خودروسازی ما و اصولا بازار مصرف در کشور ما گرفتار سوء مدیریت های بسیار شدیدی است در آن شکی نیست اما این دلیل نمی شود که چنان به سان نوشته بالا همه را بکوبیم و برانیم ... (2139987) (alef-10)
 
محسن
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۵:۰۳:۳۰
ای کاش کسی به فکر مردم بود و الا راه حل زیاد هست مطمئنا مردمی که تحت فشار هستند چشم و گوش بازتر عمل می کنند اما همانها که بیش از 30 دهه کاه بر سر آنها گذاشته اند با تاکتیکی ساده موجب ذلت روز به روز این قشر آسیب پذیر خواهند شد (2140092) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۶:۲۰:۰۱
والعاقبه للمتقین (2140314) (alef-10)
 
امید
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۷:۴۸:۵۷
عالی گفتید ولی آیا مافیای خودرو خواهد گذاشت؟ (2140524) (alef-10)
 
یک هموطن
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۷:۴۹:۲۴
احسن به این طرز فکر ولی این مشکلات را باید دولتمردان حل کنند که متاسفانه پول لعنتی از حل مشکل جلو گیری میکند واز طرفی هم تا به حال شعار فرزند کمتر زندگی بهتر داشتیم وکنترل جمعیت وبهترین راه کنترل جمعیت استفاده از خودروهای داخلی بود ولی انشاا... با تغییر شعار امیدی به حل این مشکل هم در دلها زنده شده به امید آنروز که به جان 2500کشته یک سال پراید اهمیت داده شود (2140530) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۸:۰۸:۰۱
سالهاست که به بهانه اشتغال در این صنعت خون مردم را درون شیشه کرده اند به معنای واقعی نه فقط یک تمثیل(کشته شدن سالانه 30 هزار نفر در جاده ها )
مردمی که هر جا حرف از هوش و زکاوت شود برای خود بروبیایی دارند نمیدانم چه می شود که فقط و فقط در پس فرمان محصولات سایپا و ایران خودرو ناگهان به افرادی خنگ و کم هوش تبدیل شده و می شوند عامل اصلی تلفات جاده ای

اشتغالی که اگر به اینها اجازه میدادند بقالی کنار یک مغازه تعویض روغنی هم جز صنفت خودرو محسوب میکردند

ولی اگر بیایم و حرف خود این خودرو سازها هم قبول کنیم در دو سه سال اخیر کاهش نزدیک به 50 درصدی در تولیدات خود را داشته اند
این چه صنعتی است که 50 درصد کاهش تولید دارد ولی هنوز سر پا استاده است
این خانه از پایه ویران است و هر چه زودتر برچیده شدن آن باعث بهبود رفاه عمومی و کسب و کار کشور خواهد شد (2140579) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۸:۱۸:۴۲
عالی بود... چه عیبی داره خودرو ملی تویوتا هم داشته باشیم!!! (2140609) (alef-10)
 
شهروند
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۸:۴۱:۲۳
به عنوان یک ایرانی ناراحت می شوم وقتی وضعیت اسف بارخودروسازی خودمان رامی بینم ،سی واندی سال ازصنعت خودروسازی ما می گذردنه تنها دراین مدت طولانی پیشرفتی نداشته ایم بلکه باانحصاری بودن این صنعت زمینه رانت وفسادبرای عده ای فراهم گشته امابه چه قیمتی،به قیمت ازدست دادن روزانه میلیونها لیتربنزین به دلیل مصرف بالا ی این خودروهاونیزبه قیمت ازدست دادن هزاران نفرازهم میهنان عزیزمان به علت ناامن بودن خودروهای ساخت داخل.تکنولوژی به کاررفته دراکثراتومبیل هایی نظیرپرایدوپژوبرای دهه های 60و70 بوده.مردم ماکیفیت پرایدوارداتی سال 72 را فراموش نکرده اندباگذشت 3 دهه ازورودپرایدنه تنها کیفیت آن بالا نرفته بلکه هرروزبه بهانه های واهی کیفیت آن پایین آمده ودرنهایت به قیمت نجومی فعلی رسیده است.نوشته برادروحیدمحبی حرف دل تمام مردمی است که ناچارهستنداین خودروسازان راتحمل کنند.اگرکمی منصف باشیم وبه مدلهای جدید سالانه ی کره جنوبی،ژاپن و...نگاهی بیندازیم می بینیم چقدرازغافله صنعت خودرو عقب مانده ایم .
تمامی این بلاهایی که این خودروسازها برسرطبقه ضعیف آورده اندبه بهانه ایجاداشتغال بوده امابه چه قیمتی .....والعاقبه للمتقین (2140651) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۹:۲۲:۴۵
100درصد نظر درستی میباشد. ولی متاسفانه آنقدر فساد و رانت خواری دراین کشور بالاست که ... خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل (2140723) (alef-10)
 
قربان
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۹:۳۶:۰۹
جالب بود (2140740) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۲۲:۴۹:۳۵
متاسفانه این چندمین باره که سایت الف یادداشتی عامیانه رو که نشان از بی اطلاعی نویسنده اون از دنیای صنعت و خصوصا صنعت خودرو رو داره درج میکنه.جهت روشن شدن خوانندگان این مطلب فقط به یک مورد اشاره میکنم.نویسنده محترم یکی از راهکارهای خودش رو دعوت از خودروسازانی مانند تویوتا و بنز برای سرمایه گذاری در ایران عنوان کرده.پیداست که این دوست عزیز خبر نداره که شرکتهایی مانند تویوتا و بنز قبل از سرمایه گذاری در یک کشور تحقیقات وسیعی در همه ابعاد از اون کشور انجام میدهند و از جمله وضعیت ثبات اقتصادی و سیاسی اون کشور رو در یک افق بیست ساله دقیقا بررسی میکنند.کارنامه بعد از انقلاب کشور ما نمایانگر بی ثباتی در این دو حوزه است و در نتیجه انتظار سرمایه گذاری از چنین شرکتهایی کاملا ساده انگارانه است. (2141046) (alef-13)