نظر منتشر شده
۲۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 225525
دلیل اصلی واهمه از افزایش ظرفیت ارشد و دکتری
بخش تعاملی الف - وحید محبی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۲۱

هر موضوعی صرفنظر از ظاهر بیانی خود در پس پرده هدفی دارد که آن را در ظاهر خوب خود مخفی می کند و در واقع هدف اصل آن بیان ناگفته و مخفی است.

چندی است هجمه شدیدی بر افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان دکتری و ارشد شده است که در این نوشته به آن می پردازم:

دلیل اراده شده توسط مخالفان این است: افزایش ظرفیت معادل است با کاهش کیفیت. ظاهرا منطقی است.

اما موضوع پس پرده چیست:

۱- موضوع واهمه ای است که از افزایش افراد دارای مدرک دکتری است که به منزله رقیب برای دانشجویان دکتری فعلی یا دارندگان مدرک دکتری است.

این رقابت در دسترسی به کرسی های دانشگاهی یا پست های دولتی خالی آتی است و یا در حفظ کرسی فعلی به دلیل زیاد شدن رقبای تازه نفس موجود و در راه.

۲-در کشورهای پیشرفته معمولا سیستم دولتی کارمندی آن قدر جذابیت ندارد که کسی دنبال شغل در آن برود و نیز بخش خصوصی جز در بخش تحقیق و توسعه و آموزش دانشگاهی بازار کاری برای دکترها نیست. ضمنا در آنجا سرتیتر دکتر برای کسب حس کاذب برتری استفاده نمی شود. ضمن این که باید قبول کرد خروجی جامعه دکتری در ایران بدلیل زیرساخت های موجود بیشتر جنبه تئوریک دارد و تاثیر چندانی بر سفره مردم ندارد. هر چند پیوند ایران خودرو و سایپا با جامعه دانشگاهی کشور در دوره دولت آقای خاتمی به خروجی عملی منجر نشد و در دوره آقای احمدی نژاد هم تزریق وحشتناک پول به دانشگاه ها صرفا باعث افزایش تعداد مقالات و خروجی در علوم نوین که هنوز به مرحله صنعتی شدن نرسیده مانند نانو آن هم باز در مقالات گردید که قابل پیش بینی بود و هست.

۳- اما در ایران کسب یک مدرک دکتری بیشتر به منزله اطمینان از دسترسی به شغل با جایگاه مادی و معنوی بالا بوده است. این امر اخیرا افزایش ظرفیت دکتری که نه با هدف مورد نظر من بلکه با اهداف پنهان و عیانی که میدانیم رخ داده است مورد تهدید قرار گرفته است و باعث واکنش هایی گردیده است. بی شک محقق و دکتر واقعی اصلا وارد این وادی ها نمی شود زیرا بدلیل باور به دانش و خروجی خود نگرانی از رقبا ندارد بلکه رقیب قوی را عامل ارتقا خود میداند ضمنا این افزایش باعث می شود که ناخالصی ها کمتر شود.

۴- اما کارمندان، نمایندگان و مدیران و حتی افراد عادی هم در این افزایش تقاضای کسب مدرک دکتری مقصر نیستند بلکه بدلیل نظام اداری دولتی کشور و نیز فرهنگ عمومی به این سمت کشانده می شوند.

۵- آن ها به دلیل فرهنگ عمومی کشور ما که ضد فرهنگ کار است و در آن حمال و عمله و بارکش که عنوان شغلی شریف است به منزله فحش و نشستن پشت میز و دستور دادن ارزش است ( رسوب های مانده از ارزشهای خان و رعیتی) به سمت کسب مدرک دکتری و پشت میز نشینی کشیده می شوند.

۶- یا بدلیل قانون خدمات عمومی کشور که طبقه بندی کارمندان نه بر اساس عملکرد که بر اساس مدرک و نخبگی مدرکی بنیاد نخبگانی است و عملا مدرک لیسانس و یا حتی ارشد آن ها به منزله نزول و سقوط است به سمت کسب مدرک دکتری می روند.

راه حل چیست؟
حال راه حل چیست اصلاح فرهنگ عمومی و قانون طبقه بندی مشاغل نظام اداری کشور؟ تقریبا غیر ممکن و نهایتا اصلاح ظاهر موضوع است.

۱- همانگونه که کشور از افزایش ظرفیت مقطع کارشناسی ضرر نکرد و باعث گردید که به ناچار جامعه پس از کسب مردک لیسانس بداند که کار عار نیست و در آینده دیگر شغل هایی با کار یدی با مدرک لیسانس بد نخواهد بود در ادامه این موضوع هم در مقطع دکتری رخ خواهد داد.

۲- عامل دلسردی البته مثل همیشه کارمند سیستم دولتی پشت میز نشین است و فرد غیر دولتی با همان مدرک و با کار یدی: این عامل سردی خود دوای درد اصلاح سیستم اداری است، امروزه زیاد در ادارات می شنویم منم لیسانس دارم شما موظفی کارت را درست انجام دهی و همین موضوع چند وقت دیگر در مقطع دکتری رخ می دهد.

۳-اما پاسخ به نگرانی کاهش کیفیت:
-عملکرد هر پدیده ای در خروجی آن باید تحقیق شود، آیا نظام محدود پذیرش گذشته دکترا که تمام مشاغل مدیریتی و دانشگاهی در اختیار آن قرار گرفت عملا چیزی جز تبدیل آن دکترهای با کیفیت به پشت میز نشین های بی تاثیر یا مهاجر یا باهوشانی برای سو استفاده نمود و موجب این وضعیت فعلی شد پس جامعه چیزی از محدودیت پذیرش بدست نیاورد که امروز نگران از دست دادن ان باشد.

-امروزه با وجود اینترنت و دسترسی عموم به منابع علمی و وجود و امکان دسترسی به مقالات و نتایج و نیز رشد و گسترش امکانات صنعتی و آزمایشگاهی در سطح کشور و دسترسی به آن، می توان گفت قطعا انجام پژوهش و آزمایش دکتری راحتتر است.

-همچنین بدلیل دسترسی دیگران به نتایج و مقالات دانش آموخته های دکتری یک پایش از وضعیت تحصیلی هر فرد میسر است چنانکه بسیاری از مدیر دکتران امروز به یمن اینترنت مشخص است که نه رساله دکتریشان و نه مقالات شان در صورت وجود کیفیتی ندارد. در صورتی که در گذشته ممکن نبود.

نتیجه گیری:

۱- باید با افزایش ظرفیت پذیرش تحصیلات تکمیلی و حتی امکان ۱ به ۱ کردن آن امکان کسب مدرک دکترا به خصوص با هزینه خود افراد را در اختیار همه قرار دهیم تا این عطش اطفا شود. هر گونه ایجاد محدودیت در این تقاضا مضراتش بسیار بیشتر از منافعش است.

۲- نظام دسترسی به سوابق تحصیلی سیستم تحصیلات تکمیلی در اینترنت فراهم گردد. محدودیت دسترسی به پایان نامه ها باید برداشته شود در دسترس بودن متن پایان نامه ها در اینترنت باعث کاهش تقلب می شود یا نگهداشتن در مخازن کتابخانه؟

ا۳- ما واقعه خوب اکنون رخ می دهد با دارا بودن لقب دکتر توسط همه متقاضیان، این جا رقابت و فخرفروشی بر سر مدرک به دلیل خارج شدن آن از معیار رقابت به رقابت بر سر عملکرد و خروجی تبدیل می شود.

۴-ضمن این که مدیران و مسئولین و اساتید ضعیف دیگر نمی توانند به صرف داشتن مدرک دکتری در پناه آن سنگر بگیرند چرا که دکترهای دیگر هم هستند که آماده به خدمت جای او هستند و هم عملکرد او را رصد و نقد می کنند.

لذا باید از افزایش ظرفیت دکتر نگران نبود این تجربه ای است که کشورهای دیگر جهان گذرانیده اند.

فراموش نکنید که این اتفاق در مقطع لیسانس و مهندسی رخ داد و باید در مقاطع بالاتر هم اتفاق بیفتد.

ضمن این که نگرانی اکثریت از افزایش رقبا برای کسب پست های کارمندی و مدیریتی دولتی است که ضمن این که مردود است خود بیانگر معضل دیگر کشور است یعنی همه راه ها به دولت ختم می شود.

در ایران بر خلاف کشورهای دیگر، تحصیلات برای کسب حس برتری روحی و نیز برتری مالی است. بی تردید این در فرهنگ کشور نهادینه است عمله، حمال که عنوان یک شغل است به معنی ناسزا است و دکتر و مهندس ناخوداگاه باعث ایجاد احترام می گردد.

در واقع دکتر و مهندس جایگزین نظام اشرافی و القاب سلطنتی گردیده است.

قطعا سوال بسیاری از کامنت نویسان این خواهد بود که خودت مدرکت چیست؟ این سوال هم خود اثبات فرهنگ حاکم مدرک سالاری است.
 
کلمات کلیدی : وحید محبی
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۷ ۰۰:۴۷:۴۵
جناب نکته سنج زیادی فهیم! شمااگر دانشجوهای ارشد رو میدیدی که اندازه یک ترم دومی لیسانس درک مفهومی و کاربردی از چیزهایی که مثلا توی لیسانسشون خوندن، ندارن شاید میفهمیدی که چه گندی خورده به سرتاپای نظام آموزشی کشور.

بنظرم نویسنده شغلی داره و دنبال ارتقاست و غصه اش اینه که چرا ارشد خوندن از اینکه هست، راحتتر نمیشه؟ یا چرا دکترا رو که گند زدن تا حدی، بیشتر گند نمیزنن و مثل همین ارشد نمیکنندش؟ (2130392) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۷ ۰۰:۵۹:۴۳
استدلالای شما خیلی ضعیفه. عطش دکتری یعنی چه؟ این حرف یعنی چه که ما از افزایش ظرفیت لیسانس ضرر نکردیم؟ ضرر از این بزرگتر که عمر کلی جوون هدر بره و کیفیت بیاد پایین و در نهایت کاری رو انجام بده که بدون لیسانس هم میتونست؟ کجای دنیا این کارو کردن؟ تنها چیزی که با عقل جور درمیاد اینه که براساس یک برآورد از نیاز جامعه ظرفیت رو تنظیم کنن. در غیر این صورت فقط و فقط اتلاف بیت المال و اتلاف عمر جووناس. (2130403) (alef-10)
 
سعیدخردمند
۱۳۹۳-۰۲-۱۷ ۰۱:۰۲:۵۴
باید به دانشگاهیان گفت که علت اینکه ایران در رنکینگ دانشگاهها هیچگاه جایگاه نداشته به دلیل کمبود کادر دکتری در دانشگاههای کشور و پایین بودن سطح کیفی اساتید دانشگاهها و همچنین کمی ارائه مقالات تخصصی همیشه رتبه خوبی نداشته است و علت این امر مربوط به ضعف در مدیریت اموزش عالی کشور بوده و با تنگ نظری در اعمال سهمیه پذیرش کنکورکلاسهااغلب باهفت هشت نفر تکمیل میشوند در حالیکه ظرفیت بیش از اینها وجود دارد (2130407) (alef-10)
 
XYZ
۱۳۹۳-۰۲-۱۷ ۰۱:۱۶:۰۲
منبع ادعاهای خود را مشخص کنید. در خارج از کشور یعنی کدام کشور افغانستان! کار دولتی در کشورهای توسعه یافته خیلی محدود است و بخش عمده شرکت های خصوصی هستند ولی همان اندک هم از امکانات خوبی برخوردارند و مقبول هستند.
هرم تحصیل کرده، از قاعده با دیپلم تا به راس، دکتری است. تعداد افراد بصورت طبیعی در دکتری کمترین است.
کیفیت تحصیل بایستی با کیفیت ورودی مقاطع بالاتر تقویت شود. نه با افزایش تعداد دانشجو به افراد کم توان هم توهم توانستن القاء شود.
من در کلاس درسم در دانشگاه ... بایستی به دانشجویانی تدریس نمایم که مشکل آنها عدم تطبیق پیشینه علمی (ضعف شدید دانش) با انتظارات آموزش های مراتب بالاتر است. حال بماند دانشگاه های ... که اجبار در گرفتن دانشجو در آنها رواج دارد.
تا زمانی که به دانشگاه امکانات لازم برای تحقیق داده نشود و منابع علمی همانند دسترسی به مقالات براحتی فراهم نشود، این تعداد اندک هم زیادی است.
دید عقب انداختن بیکاری با اشتغال به تخصیل طولانی مدت، بنیان دانشگاه های را تضعیف نموده است. دانشجویان بی انگیزه هستند. کم نیست دانشجویانی که دچار افسردگی روحی شده اند و این دسته، تحصیل را نا تمام راها می نمایند. (2130430) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۷ ۰۱:۳۶:۱۹
نه خیر عزیز دل کسی که الفبای یک رشته را نداند و لیسانس کشکی بگیرد با این روند تاسیس پردیس های عجیب و غریب ارشد و دکتری هم می گیرد پایان نامه را هم می خرد پول مفت بیت المال را هم می گیرد (2130457) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۷ ۰۱:۳۹:۴۲
الان با این پردیس ها کسانی به راحتی وارد مقطع دکتری می شوند که به اندازه لیسانس هم سواد ندارند
آخه دانشگاه آزاد زاهدان که 20نفر دکتری رشته ... می گیرد لوث کردن علم و دانش نیست؟ (2130462) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۷ ۰۱:۵۸:۴۵
من مخالف افزایش ظرفیت نیستم اما باید مردمی که می خواهند دکترا بگیرند اما جامعه به دکترایشان نیاز ندارد خودشان پول تحصیلشان را بدهند. (2130483) (alef-10)
 
دکترعلی اشرف سبزواری
۱۳۹۳-۰۲-۱۷ ۰۲:۱۷:۰۶
مقاله بسیار مستدل و مثبت و منطقی و سازنده ای است. شاید اولین مقاله ای
باشد که به درستی موقعیت مدارک دکتری در کشور را حلاجی کرده است.
اینکه نوشته اند از افزایش ظرفیت دکتری نگران نباید بود چون تجربه ای است که
کشور های بسیاری گذارانده اند بسیار صحیح است و بهترین نمونه آن آلمان میباشد که ترقی خود را منحصرا مدیون دادن بیشمار درجه دکترا میداند. در کشور های اسکاندیناوی هم همین موقعیت را میبینیم و عملا همه جمعیت این کشور ها
دارای مدرک دکترا میباشند.
نویسنده محترم در قسمت دیگری افاضه فرموده اند که در ایران بر خلاف کشورهای دیگر، تحصیلات برای کسب حس برتری روحی و نیز برتری مالی است. این نکته
نیز مانند روز روشن است که تمام دانشجویان ایران منحصرا برای کسب برتری مالی
درس میخوانند و دیگر کسی به اشتباه بدنبال علم بعنوان یک فضیلت و برتری
فرهنگی نمیرود. و این جای خوشوقتی است که آگاهی عمیق فرهنگی پیدا
شده که بر خلاف دیگر کشور ها بدنبال علم خالص نباید رفت.
نهایت اینکه همانطور که مرقوم فرموده اند وظیفه دولت رفع عطش مدرک است
و برای رفع عطش بهترین چاره راه مسیری است که به حول و قوه الهی به گرفتن
و داشتن مدرک دکترا توسط کل جامعه منجر خواهد شد با استفاده از پایان نامه های
موجود. (2130509) (alef-10)
 
دانشجو
۱۳۹۳-۰۲-۱۸ ۱۸:۴۲:۰۸
به نام خدا
??????
!!!!!!!
با تشکر (2134366) (alef-13)
 
دانشجوی دکتری
۱۳۹۳-۰۲-۱۷ ۰۲:۱۹:۰۶
بازم یه تحلیل ابکی از سایت الف! تحلیل گر عزیز مشکل اینکه برای مدرک لیسانس و پایین تر کار مناسب پیدا نمیشه، اگه یه جوون مطمئن باشه با مدرک پایین تر میتونه یه کار خوب پیدا کنه دنبال مدرک دکتری هم نخواهد رفت و عمر خودشو تلف نمیکنه (2130511) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۷ ۰۳:۱۱:۲۶
نویسنده با جمله آخری که نوشته نمیتواند جلوی این سوال را در ذهن خواننده بگیرد. همانطور که نویسنده به خود اجازه داده که پس پرده خوانی و دیگران را متهم کند، خواننده این متن هم حق دارد که احتمال دهد که نویسنده از زمره افراد پشت کنکور دکترا است که رسیدن به آرزوی خود را در افزایش ظرفیت به نسبت 1 به 1 درخواست میکند. همان آرزویی که مدیرانی که با مدرک فوق لیسانس و به مدد پارتی به مدیریت رسیده اند و اکنون برای تثبیت موقعیت خود به مدرک دکترا نیاز دارند. بر خلاف نظر نویسنده، اگر همه مدرک دکترا داشته باشند عامل تعیین کننده فقط و فقط پارتی خواهد بود. در حال حاضر مدیرانی که مدارک خود را از دانشگاههای بی کیفیت گرفته اند پشت کنکور دکترا مانده اند و با وجود فشار به دانشگاهها و اساتید و حتی تقبل کلیه هزینه ها، برای پذیرش در مقطع دکترا توفیقی نیافته اند و دقیقا فلسفه بافیهایی نظیر این متن را تحویل جامعه میدهند در حالی که پس پرده چیز دیگری است. این مدیران افراد باسواد و باهوشی را میبینند که توانسته اند وارد این مقطع شوند و وجود آنها را تهدیدی برای خود میبینند. حال اگر همه دکترا داشته باشند عامل تعیین کننده فقط پارتی خواهد بود. (2130546) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۷ ۰۳:۱۲:۰۷
مخالفم باتک تک سطرهای این مقاله
وقتی تعداد لیسانسی هارو افزایش دادین چی شد ؟
خروجیش شد یه نسل از جوون بامدرک لیسانس ولی بیسواد بیکار،وافسرده که چقدرهزینه دانشگاه کرده بودن وایندشو هم ازدست دادن وعمرشونم تلف کردن .
شما ها بااینده ی یه نسل بازی کردین .
حالا بیان تعداد فوق لیسانس ودکتری رو هم افزایش بدین که چی ؟ یه نسل رو دوباره بیشترعلاف کنین بیشترافسرده کنین بیشتراززندگی واقعی وکارو تاهل وبچه دارشدن ویه زندگی خوب دورکنین!
حتی به علم هم لطمه زدین ، هرجا میری سرکوچه چندتا دانشگاه غیرانتفاعی زدن ساختمونا اندازه یه خونه هشتاد متری وامکانات مدارس تو روستاهامون پیشرفته تره تااین مثلا دانشگاهها ! (2130547) (alef-10)
 
دانشجو
۱۳۹۳-۰۲-۱۸ ۱۸:۴۳:۲۶
موافقم باهات (2134368) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۷ ۰۳:۴۹:۵۰
دوست عزیز نویسنده میتونم بپرسم چند سال تجربه تحصیلات دکتری در همه کشورهای دیگر را دارید که اینگونه تعمیم میدهید؟ (2130556) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۷ ۰۶:۱۴:۵۵
ای آقا ملت می تونند با پرداخت اندکی پول از دانشگاه های تاجیکستان مدرک دکتری بخرند دیگه دکتر شدن تو مملکت ما کاری نداره که ... (2130579) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۷ ۰۸:۰۰:۵۱
یابد برای مردم جا بیفتد که تحصیلات تکمیلی تنها یک سراب است. یدک کشیدن عنوان "دکتر بیکار" بمراتب رنج آور تر از عنوان "دیپلم بیکار" است. دیروز بر دیوار کوچه منزل اینجانب (در شهرک غرب) آگهی نصب شده بود که به شدت ازدیدن آن متعجب و متاثر شدم. دانشجوی دکترا دانشگاه تهران، متاهل و دارای یک فرزند ، خواهان استخدام به عنوان سرایدار بود. (2130666) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۷ ۰۸:۲۵:۳۸
علیرغم مقالات دیگری که عنوان آنها در ذیل نوشته تان آمده و بعضی را مطالعه کردم، این نوشته تان دارای جایگاه و دید علمی / اجتماعی و حتی دانشی نیست.
شاید با طیف فارغ التحصیلان امروزی سروکار ندارید.
به جهت پیشه خودم بسیار با این قبیل فارغ التحصیلان امروز دانشگاههای آزاد / پیام نور / کاربردی و دولتی سر و کار داشته ام.
غالب این فارغ التحصیلان متاسفانه حتی الفبای علوم خود را بصورت کاربردی و علمی نیاموخته اند. بعضا حتی با اینترنت و نحوه استفاده از آن غریبه هستند! باورکردنی نیست.
گسترش امکان علم آموزی حتی با هدف اخذ مدرک قابل قبول و پسندیده. اما تا وقتی مراکز به اصطلاح دانشگاهی براساس کسب درامد دانشجو بپذیرند، هرگز به هدف نمیرسیم، بلکه حتی با ایجاد توقع شغل بهتر در فرد فارغ التحصیل، به نارضایتی ها دامن میزنیم.
فردی را می شناختم فارغ التحصیل مهندسی صنایع از دانشگاه آزاد، که با رانت در مقطع دکتری دانشگاه تهران (پردیس پولی کیش) پذیرفته شد !! و مجددا با استفاده از رانت به تهران منتقل شد.!!
تصور کنید روزی را که وی و امثال وی (بنابر اعلام وزارت علوم 3000 دانشجوی رانتی در مقطع دکتری مشغول تحصیل هستند) فارغ التحصیل شوند.!!
متاسفم. فقط این مقاله تان منطبق با واقعیتها نیست. (2130687) (alef-10)
 
یک دکتر
۱۳۹۳-۰۲-۱۷ ۰۹:۰۲:۱۰
استدلال شما اینه که دانشجویان دکتری یا افرادی که دکتری دارن به دلیل این که می ترسن موقعیتشون به خطر بیفته مخالف افزایش ظرفیت دکتری هستن.
اما جمله صحیح اینه که کسانیکه توان علمی لازم برای قبولی تو دکتری رو ندارن دنبال افزایش ظرفیت هستن.تا شایدبتونن یه جور خوذشون رو بین دکتری های با سواد جا بزنن. (2130740) (alef-10)
 
دانشجو
۱۳۹۳-۰۲-۱۸ ۱۸:۴۴:۳۹
آفرين
ديدگاه جالبي بود (2134371) (alef-13)
 
دانشجوي دکترا
۱۳۹۳-۰۲-۱۸ ۱۸:۵۹:۳۲
تحليل جامع و وزيني نبود
مشکل تحصيلات تکميلي خيلي عميقتر از اينهاست برادر من
مگه آدم هرچي ديگران ميخوان صاف و پوست کنده ميزاره دم دستشون، بعدشم ميگه گذاشتم که عطشش برطرف بشه!
شما هر چيزي را ميدي دست بچه ات که عطشش رفع بشه؟!
اگر شغل مناسب باشه
نصف اين جمعيت دنبال تحصيلات تکميلي نميرن
تحصيلات دانشگاهي تبديل شده به يک مسکن (ضد درد!) موقت
که داره درد و مريضي اصلي را پنهان مي کنه
مشکل، بازار کار کساد و نبود شرايط مناسب براي ازدواج جوونهاست
عوض اينکه مشکل زيرساختي را حل کنن
ظرفيت کنکور را افزايش ميدن
که چي بشه؟
تا چند سال پيش ديپلم بيکار داشتيم
به مدد و لطف افزايش ظرفيت دانشگاهها (بخصوص دانشگاه آزاد!) ديپلمه هاي بيکار ليسانس گرفتن!
بعدش هم فوق ليسانسه شدن
انشاءالله دکترا هم ميگيرن به حول و قوه الهي!
ببينيم چه تاجي ميذارن روي سر اين ممکلت!

وارد مسأله مقالات و رتبه بندي بواسطه مقالات هم نميشم که واقعا مثنوي هفتاد منه!
سر هممون گرمه به مقاله نويسي
100 تا مقاله را بذاري روي هم يه توليد علمي داخلي که جنبه کاربردي داشته باشه ازش در نمياد!
به اساتيد هم که ميگي
جوابشون اينه:
"منم مخالفم، اما اين شيوه از بالا اعمال ميشه و ما هم کاره اي نيستيم!"
کار ما شده رسيدن به مرزهاي علم!
ميشه بگين کدوم علم؟!!
بنظر من توليدات مقاله اي ما راه و ابزاري براي دوستان خارجي فراهم ميکنه تا اونها با بکارگيري مقالات ساير کشورها، توليدات کاربردي براي خودشون داشته باشن.
بعبارتي اونها هستند که جهت دهي مي کنند به ما براي انجام تحقيقات
ما روي چيزي تحقيق مي کنيم که الان توي دنيا مطرحه
و اون چيز، لزوما مورد نياز مانيست!
50 تا مقاله در مياريم از يه سري موضوع مرتبط، اما نميتونيم ازش استفاده عملي بکنيم
چون کشور در اون سطح نيست و هنوز در يکسري مشکلات پايه اي تر مونده!
در عوض، با هزار ذوق و شوق، اون را چاپ ميکنيم
نتيجه را مجاني در اختيار کشورهاي ديگه قرار ميديم
و اونها با در دست داشتن مجموعه اي بي نظير از مقالات علمي ارسال شده از محققين کشورهاي مختلف، کاربردهاي عملي از اين مقالات بدست ميارن!
سر ما را هم گرم و دلمون را خوش کردن که مقالات باعث افزايش رتبه علمي کشورتون ميشه!
دل اونا که واسه ما نميسوزه
دل خودمون هم که فعلا خوشه به مقالات!
دل کي براي اين مملکت ميسوزه؟! الله اعلم!!!!!!! (2134395) (alef-13)
 
رویای دکترا
۱۳۹۳-۰۲-۱۷ ۲۲:۰۳:۰۵
ظرفیت دکترای روزانه که افزایش پیدا نکرده. ظرفیت پردیس هایی که بالای هفتاد میلیون می گیرن افزایش پیدا کرده اون وقت منی که میام و هر سال در دکترای روزانه سراسری مجاز می شم اما قبول نمی شم به خاطر بی پولی نمی تونم برم توی این پردیس ها دکترای "پولی" و الکی بگیرم. همه می دونن و به چشم هم دیده ایم که سطح سواد این نوع به اصطلاح دانشگاه نماهای پولی چقدر در مقایسه با روزانه های سراسری پایینه و اصلا قابل مقایسه نیست. اگه واقعا می خوان ظرفیت ها رو افزایش بدن باید ظرفیت سراسری های روزانه رو افزایش بدن تا دیگه کسی با رتبه های زیر 100 پشت سد دکترا نمونه در حالی که افرادی با رتبه ها و سطوح سواد به مراتب پایین تر فقط به خاطر اینکه پول دارن بیان و مدرک دکترا بگیرن و به ریش ما باسوادهای بی پول هم بخندن. در این مملکت همه چیز رو می شه با پول خرید. دیگه حالم داره به هم می خوره. (2132586) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۱۸ ۲۲:۵۵:۰۴
آخه چرا همه چیز باید اوث بشه مدرک دکترا و یا فوق لیساسن باید طرف اهل پژوهش باشه متاسفانه این طور نیست دانشجو نمیتونه پروپوزال بنویسه بعد میخواد دکترا بخونه واقعا که این همه دکتر در رشته علوم انسانی میخواهیم چه کنیم (2134783) (alef-10)
 
کیان
۱۳۹۳-۰۲-۱۸ ۲۲:۵۷:۰۷
واقعا عجب استدلالی کرده این نویسنده، پروفسور جان، الان این دانشجوهای ارشد و دکترای بین الملل که میگیرید واقعا کیفیتشون پایینه و متاسفانه هیچ بویی از تحقیق و پژوهش نبردند، من دانشجوی دکترام، زمان ما که 4 سال پیش بود، کل پذیرفته شدگان 6 نفر بودیم که جوابگوی دانشگاه ها بودن منظورم هیات علمی هست، اما الان متوسط 38 نفر ورودی داریم، یعنی 1 سال فارغ التحصیلی این افراد برای کل دانشگاهها کافیه، لازمه این کار این است که متناسب با نیاز دانشجویان و دانشگاه ها، ما دانشجوی دکترا جذب کنیم، زمان احمدی نژاد یه مساله آموزشی سالم مونده بود که ایشون از خجالت این یه مورد هم در اومد، خدایا به داد این جوونا برس (2134785) (alef-10)
 
باران
۱۳۹۳-۰۲-۱۸ ۲۳:۳۴:۳۸
کیفیت مربوط به امکانات و ظرفیت دانشگاه ها و اساتیدش هست نه این چیزها. وقتی در یک دانشگاه استاد راهنما فرصت ندارد تا دو سه ماه یا بیشتر گزارش من را بخواند و چند هقته به دفاع تازه پایان نامه را شخم میزند که اصلا چی هست یا مثلا امکانات اینترنت یا حتی یه مرکز کامپیوتر ساده برای تحقیقات دانشجویان ارشد وجود ندارد یا خوابگاه ها بقدری شلوغ می شوند که اصلا تمرکزی برای درس نمی ماند؛ وقتی اساتید همه جور توقعی از دانشجوهایشان دارند، حتی اصرار به مجرد ماندن (!) اما خودشان برای پیش برد تحقیق تره هم خورد نمی کنند ؛ اصلا اساتیدی که آینده ی دانشجوهایشان برایشان مثل کشک هست، چه انگیزه ای برای دانشجوها باقی می ماند؟
زمانی که از نگهبان دانشگاه تا سطوح بالایش دیدشان تحقیرکننده است و حتی حرمت دانشجو زیر پا گذاشته می شود!
اینجانب که لیسانس و فوق لیسانس خود را در دانشگاه دولتی گذراندم متوجه افت کیفیت ها در دانشگاه های دولتی شدم چه برسد به غیر دولتی ها که مثلا قرار بود ما بهشان درس بدهیم!!!
وقتی میگی فوق لیسانس دارم مردم میگن همه دارن! حالا چه جوری دارن هم مهم نیست!
هیچ کس هم جوابگوی این بی عدالتی ها نیست ...
تا به این موضوع ها هم رسیدگی نشود وضع جامعه تغییری نمیکند.
جامعه ای که جوانهای پر انرژی و با استعداد خود را تحقیر و افسرده می کند محکوم به شکست است! (2134842) (alef-10)
 
نسیم شمال
۱۳۹۳-۰۲-۲۴ ۲۰:۳۸:۳۱
اولا اگه قرار بر این بود که دانشجو پس از عمری درس خوندن عمله وکارگر بشه پس چرا تب درس و مدرک را با تاسیس دانشگاه آزاد و پردیس وغیر انتفاهی و پیام نور و....بین جوونا گسترش دادین؟ مقصر اصلی این بحث مردم اند یا مسئولان؟
2- چرا در این شرایط دشوار فرزندان مسئولان رده پایین گرفته تا رده بالا با همان مدرکی که دیگران دارنددر بهترین جاها تضمینی استخدام می شوند ولی خود مسئولان محترم به فکر اشتغال جوونا نیستند که هیچ بچه های مردم را به شغل های عملگی و...فارغ از ارزش تحصیلات و..تشویق می کنند آیا این نابرابری نیست
3- این روش غلط تا کی ادامه خواهد داشت. (2145818) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۲-۲۵ ۰۰:۴۶:۴۷
کسی که یک نامه نمی توانست بدون غلط املایی و معنی درست بنویسد
با سهمیه وارد دکترا شده تا وقتی بازنشسته می شود بیشترین دریافتی را داشته باشد فقط پردیس ها نیستند که بی سواد پرورند بلکه
دانشگاهها با سهمیه های بی سواد هم بی سواد پرور است
بعدا هم همینها استخدام می شوند و نخبگان باهوش باید
بروند در بازار میوه صندوقدار شوند .
می گویید نه ؟؟؟؟ بروید حال و روز نخبه های بدون رانت را بررسی کنید
کجاست امیر کبیر
کجاست مصدق
کجایند شهدا که فکر می کردند با رفتنشان عدالت خواهد آمد ؟ (2146274) (alef-13)