نظر منتشر شده
۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 208829
آقای مرتضوی و هدیه گیران، منتظر عذاب خدا باشید
بخش تعاملی الف - حیدر ولی زاده‎
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۲۹
اگر همان روزی که مرتضوی به عنوان متهم جنایات کهریزک شناخته شده بود، با وی برخوردی منطقی می شد و به مجازات می رسید امروز شاهد این نبودیم که فساد دیگه ای مثل بذل و بخشش از بیت المال به بار آورد، در آن مقطع زمانی که تحریم ها در اوج بود و به شدت حمایت تامین اجتماعی از اقشار آسیب پذیر احساس می شد، شاهد چنین بخششی از جیب مردم به عده ای هستیم.

در آن زمان تحریم ها سبب شده بود که داروهای مورد نیاز و ضروری برخی از بیماران خاص و صعب العلاج، خیلی سخت به دست بیاید و اگر پیدا هم می شد خیلی گران بود و حمایت تامین اجتماعی هم از این داروهای گران کم شده بود، با ذکر خاطره ای آن مقطع را به یاد می آورم:

یکی از همسایه هامون یک پسر جوانی داشت که به بیماری صعب العلاجی مبتلا شده بود و خانواده این شخص تمام تلاش خود را برای بهبودی این جوان کردند، اوضاع بهبودی خوب پیش می رفت که ناگهان در پی افزایش تحریم ها و کاهش خدمات تامین اجتماعی، تهیه داروهای جوان سخت شد طوری که بعد از مدتی پدر این شخص دست به دامان همسایه ها شد ولی باز کفاف نداد و پدر بیچاره در نهایت به داروهای بی کیفیت و ارزان قیمت داخلی اکتفا کرد و پس از مدتی جوان و تنها دارایی این خانواده فوت کرد، بعد ها شنیدم که خیلی از بیمارهای خاص و صعب العلاج این مشکل را دارند.

بله، در چنین شرایطی بود که آقای مرتضوی عده ای از نمایندگان و دولتی ها را با بخشش از پول بیت المال و حق الناس سیراب می کرد، البته تنها مرتضوی مقصر نیست بلکه آقای احمدی نژاد که از ریاست ایشان با توجه به پیشینه بد شدیداً حمایت می کرد و برخی از نمایندگان مجلس بهتر بگوییم نمایندگان دولت و دولتیان نیز در این جرم شریک بودند و آن جرم تنها باعث تضییع شدن حقوق مادی مردم نشد بلکه به زندگی و جان مردم نیز صدمه زد.

حق الناس از نظر اسلام عدالت و حكمت الهی رابطه ای تنگاه تنگ دارد و دارای گستره وسیعی می‌باشد. حق الناس در منابع و متون اسلامی، چه در قرآن و چه در روایات معصومین ـ علیهم السّلام ـ و كتب فقهی جایگاه خاصی دارد. اقامه قسط و عدل و برقراری عدالت اجتماعی و ادای حقوق الناس یكی از عمده‌ترین اهداف بعثت پیامبران است.

در اینجا چون صاحب حق مردم اند، رعایت و نادیده گرفتن آن ارتباط مستقیمی با بحث عدالت خداوند دارد. خداوندی كه یكی از صفاتش عادل بودن است و دینی كه یكی از اصولش عدل است چگونه ممكن است حقوق انسانها برایش كم اهمیت باشد.

در دین اسلام حق انسان ها از جهتی شاید از حق خداوند نیز مهمتر لحاظ شود بطوری كه خداوند ممكن است در روز قیامت از حق خود بگذرد اما هیچ گاه از حق انسان های دیگر نخواهد گذشت. البته باید توجه داشت كه حق الناس حق الله هم هست، زیرا هیچ كس جز خدا اصالتا و ذاتا حقی ندارد و حقوق مردم از جانب خدا تعیین شده و تضییع آن مخالفت با حكم و حق الهی تعیین شده در حق دیگران است.

(لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ((سوره حدید، آیه ۲۵ ) « ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها كتاب آسمانی و میزان شناسایی حق از باطل نازل كردم تا مردم قیام به عدالت كنند (و احقاق حقوق و بسط عدل و داد به طور خود جوش از درون جامعه بشری آشكار شود.)» این نشان از آن دارد كه احترام به حقوق دیگران و ادای آن یكی از اساسی‌ترین اهداف ادیان آسمانی است. قرآن كریم در آیات بسیاری مو منان را چه در باب مسائل اقتصادی و چه در باب حقوق اجتماعی و... دعوت به احترام به حقوق مردم نموده است. در اینجا تنها به دو نمونه از این آیات اشاره می‌نماییم.

«یا أیّها الّذین آمنوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَیْنَكُمْ بِالْباطِلِ»؛ ای كسانی كه ایمان آورده‌اید اموال یكدیگر را از طرق نامشروع و غلط و باطل نخورید» (نساء، ۲۹ )؛ یعنی، هرگونه تصرف در مال دیگری كه بدون حق و بدون مجوز منطقی و عقلانی بوده باشد ممنوع شناخته شده است.

قرآن كریم، به هنگام نكوهش از قوم یهود و ذكر اعمال زشت آنان می‌فرماید: ...و(َ أَكْلِهِمْ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ) (همان، ۱۶۱ ) «آنان در اموال مردم بدون مجوز و به ناحق تصرف می‌كردند. » (ناگفته پیداست كه مراد از اكل و خوردن، در این آیه كنایه از هرگونه تصرف است خواه به صورت خوردن معمولی باشد یا پوشیدن و یا سكونت و یا غیر آن و چنین تعبیری در زبان فارسی نیز رایج است.

بنابراین، هرگونه تجاوز، تقلب، غش، معاملات ربوی، رشوه، خرید و فروش اجناسی كه فایده منطقی و عقلانی در آنها نباشد، خرید و فروش وسایل فساد و گناه، در تحت این قانون كلی قرار دارند.

در كتب روایی نیز توجه فراوانی به حق الناس شده است. به طوری كه اگر تمام روایات مربوطه جمع بندی شود، چندین جلد كتاب خواهد شد. امّا در اینجا به چند نمونه از روایات اشاره می‌شود.

آن حضرت حتی ادای حق الناس را از حق الله مهم‌تر دانسته و می‌فرماید: «جَعلَ الله سُبحانه حُقوقُ عبادِهِ مُقدّمةً علَی حُقُوقهِ فَمنْ قامَ بِحقُوقُ عبادالله كانَ ذلك مۆدّیاً الی القیامِ بِحقوقِ الله؛ خداوند حقوق بندگانش را مقدم بر حقوق خود قرار داده و كسی كه حقوق بندگانش را رعایت كند حقوق الهی را نیز رعایت خواهد كرد». (محمدی ری شهری، میزان الحكمة، ج ۲، ص ۴۸۰ )

در روایت دیگری حضرت علی ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: «اَمّا الظّلم الّذی لا یُتركُ، فَظلمُ العباد بَعضُهُم بعضاً؛ امّا ظلمی كه بخشوده نمی‌شود ظلمی است كه بعضی از بندگان خدا بر بعض دیگر می‌كنند». (نهج البلاغه، خطبه ۱۷۵)

آقای مرتضوی و پول گیرندگان منتظر عذاب خداوند باشید.
 
کلمات کلیدی : حیدر ولی زاده
 
۱۳۹۲-۰۹-۲۶ ۱۶:۲۵:۱۶
خوبه چون زورمان بهش نمی رسه چاره ی نداریم جز این که به خدا بسپاریمش (1848568) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۹-۲۸ ۱۹:۱۵:۵۴
خطاب به آقای مرتضوی! گیرم که خلق رابه فریبت فریفتی بادست انتقام الهی چه میکنی (1853295) (alef-6)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.